solok5p2.pdf
173.8K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل دوم جلسه 5
سال 1393
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
05_solok 93 ss.mp3
3.47M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل دوم جلسه 5
سال 1393
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Kafiroon ss.mp3
4.9M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #کافرون
🔹 جلسه : 1
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
احکام افطار عمدي و سهوي
مسئله ۱۷۵۱. اگر انسان به عمد و اختیار، کاری را که روزه را باطل میکند، انجام دهد، روزهٔ او باطل میشود و چنانچه عمدی نباشد، روزه باطل نمیشود؛ ولی بقای بر جنابت، در سه مورد روزه را باطل میکند، هرچند عمدی نباشد: ۱. غسل جنابت را فراموش كند و پس از یک یا چند روز یادش بیاید. ۲. بقای بر جنابت در خواب دوم به بعد. ۳. بقای بر جنابت تا اذان صبح، در روزهٔ قضای ماه رمضان.
مسئله ۱۷۵۲. اگر روزهدار برای وضوگرفتنْ آب در دهان بریزد و مضمضمه كند و مقداری آب به حلق فرو رود، روزه او صحیح است و قضا ندارد.
مسئله ۱۷۵۳. روزهدار میتواند برای ادراک مزهٔ غذا، آن را مزمزه كند و سپس بیرون بریزد و اگر سهواً آن را بخورد، روزهاش صحیح است.
مسئله ۱۷۵۴. اگر روزهدار علم دارد با مضمضهكردن آب در دهان، آب از حلقش فرو میرود، جایز نیست مضمضه كند؛ ولی چنانچه برای وضو مضمضه كند یا پس از كشیدن دندان و خونی شدن آن، دهانشویی كند، اشکالی ندارد و اگر در این حالْ مقداری از آب از حلق فرو رود، روزهٔ او باطل نمیشود.
مسئله ۱۷۵۵. اگر روزهدار سهواً یكی از کارهایی که روزه را باطل میکند، انجام دهد و در صحّت روزه مردّد شود، روزهاش باطل نمیشود.
مسئله ۱۷۵۶. اگر روزهدار سهواً یكی از کارهای باطلکننده روزه را انجام دهد و به گمان اینکه روزه او باطل شده، دوباره یکی از آنها را از روی عمد انجام دهد، روزهٔ او باطل میشود و قضا دارد.
مسئله ۱۷۵۷. اگر كسی با روزه گرفتن احساس ضعف كند، نباید افطار كند، گرچه ضعفش زیاد باشد؛ ولی اگر روزه برای او طاقتفرسا و غیر قابل تحمل شد، میتواند افطار كند و باید قضای آن را بگیرد.
مسئله ۱۷۵۸. روزهدار نباید برای تشنگی سخت، روزه را بخورد، بلکه باید آن را تحمّل كند؛ ولی اگر به قدری تشنه شود که قابل تحمّل نباشد، نسبت به حكم روزه چند فرض دارد: ۱. این تشنگی، به گونهای است كه اگر مایعی ننوشد، خوف تلف یا ضرر خیلی مهم دارد، پس واجب است به اندازهٔ ضرورت ـ نه بیش از آن ـ مایعی بنوشد. ۲. روزهگرفتن برای او حرجی باشد؛ یعنی سختی بیش از حدّ متعارف دارد، پس جایز است به اندازهٔ ضرورت و رفع حرج ـ نه بیش از آن ـ مایعی بنوشد و در هر دو صورت، روزهٔ او باطل میشود و اگر ماه رمضان است، در بقیّهٔ روز باید به رسم ادب، امساک كند و برای هر روز، یک چارک طعام، فدیه پرداخت كند و روزه را قضا نماید.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
✳️سفارش رسمی امام مجتبی (سلام الله علیه) این است که حوزه و دانشگاه را لبریز از علم و هدایت کنید
🔹مرحوم کلینی این بیان نورانی از امام مجتبی را نقل کرده که حضرت فرمود تا نفَس میکشید درس و بحث! اگر گفتی من فارغ التحصیل هستم، به ننگ خود اعتراف کردی! فرمود جای خالی در قلب خود نگذار، این قلب جای فراوان برای علوم دارد. این قلب مجرد مادی نیست که بگوید من سیر شدم؛ مثل شکم نیست، فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی»؛ این بیان بوسیدنی است! فرمود دانش یاد بگیر تا راه خودت را بفهمی و چراغ باش تا به جامعه نور بدهی.
🔹سفارش رسمی امام مجتبی (سلام الله علیه) این است که حوزه و دانشگاه را لبریز از علم و هدایت کنید؛ «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی»؛ هرگز نگویید من بازنشست شدم! هرگز نگویید من فارغ التحصیل شدم! تا نفس میکشیم با کتاب؛ با تألیف، با پژوهش، با تدریس، با مباحثه، همراه باشید.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
solok6p2.pdf
173.1K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل دوم جلسه 6
سال 1393
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
06_solok 93 ss.mp3
3.56M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل دوم جلسه 6
سال 1393
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Nasr 1 ss.mp3
5.44M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نصر
🔹 جلسه : 1
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
احکام افطار اجباري
مسئله ۱۷۵۹. اگر چیزی را به اجبار در گلوی روزهدار بریزند و از حلق او فرو رود، یا سر او را به زور در آب فرو برند ـ که او مورد فعل باشد؛ نه مَصدر آن ـ روزهٔ او صحیح است؛ ولی اگر او را وادار و اکراه كنند که روزهٔ خود را باطل کند ـ مثلاً به او بگویند اگر غذا نخوری، خسارت جانی یا مالی میبینی و او برای پیشگیری از ضرر، به اختیار خود چیزی بخورد ـ در این صورت، شخص مَصدر فعل است، نه مورد آن و روزهٔ او باطل است و قضا دارد؛ ولی كفّاره ندارد.
مسئله ۱۷۶۰. اگر روزهدار بداند با رفتن به مكانی، او را وادار به روزهخواری میكنند، رفتن به آنجا حرام است و اگر رفت و وادار به افطار شد، روزهٔ او باطل است و قضا و كفّاره دارد.
مسئله ۱۷۶۱. اگر روزهدار بداند که با رفتن به استخر و مانند آن، سر او در حال شنا كردن، بیاختیار در آب فرو میرود، یا مقداری آب از حلق او فرو میرود، نباید به آنجا برود؛ اگر برود و سرش در آب فرو رود، یا آب از حلق او فرو رود، روزهٔ او باطل میشود و قضا و كفّاره دارد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅شیطان اهل صلح و صفا و سازش نيست!
🔸اينكه ما قرآن را ميبوسيم بالاي سر ميگذاريم اين يك حرف نو براي ما دارد؛ فرمود دشمني كه انسان دارد دو قسم است:
🔸يا انسان ميجنگد -كه يا آن را از پا در ميآورد يا خودش از پا در ميآيد- ... يا با آن صلح و صفا ميكند بالأخره دشمني از بين ميرود...
🔸اما تنها دشمني كه فقط يك راه دارد، شيطان است.
🔸ما با چه كار ميخواهيم رضايت او را تأمين كنيم؟ با او صلح بكنيم؟! او دشمن سوگند يادكرده ی ماست كه اصلاً دستبردار نيست!
🔸ما اگر صلح كرديم و تابع شديم تازه ميشويم حزبالشّيطان ... هيچ گرگي، هيچ پلنگي، هيچ ببري، هيچ مار و عقربي مثل شيطان نيست.
🔸شما ميبينيد در هند و غير هند خيلي از خانوادهها هستند با اين حيوانات اُنس ميگيرند، با پلنگها، با سگها، با گرگها، با مارها، با عقربها اُنس ميگيرند، اين مار و عقرب روي سر و صورت اينها هست، اينها را ميبينيد.
🔸بالأخره ميشود با مار كنار آمد، با عقرب كنار آمد؛ اين را ديديد خانوادهاي با ببر زندگي ميكنند، با آنها كنار ميآيند، آن مارهاي سمّي را در بغل ميگيرند، اينها را ديديد.
🔸تنها دشمني كه نميشود با او كنار آمد شيطان است ...، لذا ما تا زندهايم و نفس ميكشيم در جهاديم ...
🔸بنابراين ما يك دشمن مداوم داريم كه هرگز دستبردار نيست و وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) و اهل بيت اينها را رام كردند؛ مثل كسي كه اين مار و عقرب را رام كرده است؛ نه با او دوست شد!، نميگذارد نيش بزنند، همين!؛ وگرنه با او نميشود صلح كرد، او اهل صلح و صفا و سازش نيست، اين فقط نيش ميزند...
🔸اينجا كه فرمود «إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً» بعد فرمود «إِنَّمَا» براي همين جهت است، اين دستبردار نيست تا مستقيماً خودش و همحزبش را به طرف جهنم ببرد.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره فاطر، آیات5 الی 8
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
solok7p2.pdf
178.4K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل دوم جلسه 7
سال 1393
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
07_solok 93 ss.mp3
1.76M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل دوم جلسه 7
سال 1393
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Nasr 2 ss.mp3
6.11M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نصر
🔹 جلسه : 2
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
حکم روزه مستحب با فرض روزه واجب
مسئله ۱۷۶۲. کسی که روزهٔ قضای ماه رمضان یا روزهٔ واجب دیگری مانند روزه نذر و کفّاره برعهده دارد، نمیتواند روزهٔ مستحبی بگیرد، مگر اینكه نتواند روزه واجب بگیرد؛ مانند مسافر که نمیتواند روزهٔ واجب بگیرد؛ همچنین در مدینهٔ منوّره میتواند برای برآورده شدن حاجت، سه روز، روزهٔ مستحب بگیرد.
مسئله ۱۷۶۳. کسی که روزهٔ واجب برعهده دارد و فراموش کند و روزهٔ مستحب بگیرد، چنانچه پیش از ظهر یادش بیاید، میتواند نیّت خود را به روزهٔ واجب برگرداند و اگر بعد از ظهر یادش بیاید، روزهٔ او باطل است و در صورتی که پس از مغرب یادش بیاید، روزهٔ او صحیح است.
مسئله ۱۷۶۴. کسی که روزهٔ واجب برعهده دارد، میتواند نذر كند كه روزهٔ مستحب بگیرد و نذر او صحیح است؛ ولی وفا به نذر ـ که واجب است ـ باید پس از بهجاآوردن روزهٔ واجب باشد.
مسئله ۱۷۶۵. اگر كسی برای بهجاآوردنِ روزهٔ واجب اجیر شده، احتیاط این است كه روزهٔ واجب آن مستأجر را اول انجام دهد و سپس روزهٔ مستحبی بگیرد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
بخشی از تفسیر آیه ۹۶ سوره اعراف ، آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) : خداوند انسان را به عنوان انسان آفرید نه به عنوان مصرفکننده، انسان میتواند جایی خانه بسازد که گسلی و زلزلهای نباشد، گاه کوتاهی در استفاده از فکر و تدبیر انسان است، یک وقت انسان بیراهه میرود و مشمول کیفر الهی است بین انسان و اعمال انسان و حوادث جهان رابطهای مستقیم است، اگر انسان بیراهه رفت خداوند مهلت میدهد تا بازگردد، اگر بازنگشت خداوند او را کیفر میکند .
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
08_solok 93 ss.mp3
3.61M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل دوم جلسه 8
سال 1393
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
solok8p2.pdf
159K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل دوم جلسه 8
سال 1393
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Masad -01 ss.mp3
5.74M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مسد
🔹 جلسه : 1
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
امور مکروه براي روزه دار
مسئله ۱۷۶۶. امور زیر برای روزهدار مکروه است:
۱. بوسیدن همسر؛ لمس او؛ به خیالآوردن صورت او؛ نگاه شهوتانگیز به او بدون قصد انزال منی، در صورتی که این کارها به صورت عادی باعث خروج منی از او نشده و منی هم خارج نشود.
۲. مكیدن چیزی مانند عقیق یا مكیدن زبان طفل، اگر با رطوبت دهانش همراه نباشد و به حلق فرو نرود.
۳. جویدن غذا برای تغذیه طفل؛ دندان زدن و خُرد كردن غذا برای پرندگان.
۴. جویدن چیزی مانند سقز یا آدامس، هرچند مزه و بوی دهان را تغییر دهد، در صورتی که با موادی همراه نباشد.
۵. چشیدن غذا برای ادراک مزهٔ آن؛ ولی فرو بردن آن، روزه را باطل میكند.
۶. مسواک كردن، به شرط اینكه مسواک خشک باشد؛ یا آب مسواکِ تر، از حلق فرو نرود.
۷. سرمه كشیدن و دارو ریختن در چشم، هرچند در حلق، اثر آن را حسّ كند.
۸. انفیه ریختن در بینی.
۹. بوییدن گلها و هر بویی؛ به ویژه گل نرگس.
۱۰. تَرْ كردن لباس و پوشیدن آن برای خنک شدن؛ همچنین نشستن در آب.
۱۱. حمّام رفتنی كه ایجاد ضعف كند.
۱۲. خون گرفتن با حجامت كه سبب ضعف شود؛ همچنین هر عملی كه ضعفآور باشد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
34.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب قدر از منظر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله تعالی)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
solok9p2.pdf
161.5K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل دوم جلسه 9
سال 1393
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli