مسأله ٥٦ . اگر پيش از نماز مغرب، سهواً نماز عشا را شروع كرده باشد و
در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده است، چنانچه وارد ركوع ركعت چهارم نشده
باشد, بايد نيت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام كند و پس از آن, نماز
عشاء را بخواند و اگر وارد ركوع ركعت چهارم شده باشد، نماز عشا ء را تمام
مي كند و بعد از آن، نماز مغرب را مي خواند و در اين جهت , فرقي بين وقت
مختص و مشترك نيست . بلي, اگر اين جريان در وقت مختص به مغرب پيش
آيد، احتياط مستحب آن است كه بعد از عدول نيّت به مغرب و خواندن نماز
عشاء، دوباره مغرب و عشاء را بخواند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅چه کسی را عبادت می کنیم؟!
🔸عبادت همان اطاعت است؛ اين بيان نوراني امام جواد(سلام الله عليه) روايت قابل تامّلي است كه «مَنْ أَصْغَي إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ»(🔺)
🔸فرمود هر كسي كتاب كسي را ميخواند، حرف كسي را گوش ميدهد، مقاله كسي را ميخواند، روزنامه كسي را ميخواند كه بخواهد به او اعتماد كند - يك وقت است ميخواهد ببيند او چه ميگويد که آن حرف ديگري است- اما دلداده كتاب كسي باشد، سخن كسي، نوشته كسي، گفته كسي، رفتار كسي باشد اين را ميگويند «اِصغاء» ... يعني «أطاعه»[که اگر آن حرف و نوشته از خدا و منطق خدايي حکايت کند، شنونده و خواننده خدا را عبادت کرده و اگر از شيطان و منطق شيطاني حکايت کند، پس شيطان را عبادت کرده].
🔸اينجا هم كه فرمود «لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ»، يعني «لا تطيعه»؛ چرا؟ براي اينكه عدوّ مبين است، يك دشمن آشكار است و يك دشمن سوگند ياد كردهاي است.
↙️پي نوشت:
🔺- *- مستدرک الوسائل، ج17، ص308
🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 55 الی 65
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#استفتائات
#احكام_نماز
#حد_ترخص
❓ حدّ ترخّص به چه صورتي مشخص ميشود؟
📝 حدّ ترخّص، مكاني است كه صداي اذان محل (نه با بلندگو) شنيده نشود؛ يا ديوارهاي محل در صورت هموار بودن ديده نشود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag dar tahkime nezame eslami 08ah.mp3
6.92M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه هشتم ـ جلسه آخر
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag 08 p2.pdf
165.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه هشتم ـ جلسه آخر
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ذهنِ خیالباف، محقّق نمی شود!
🔸خدا رحمت كند مرحوم بوعلي و اين بزرگان در سيره خود نوشتند ما تعهّد كرديم قصه نخوانيم.
🔸شما ميدانيد يك طلبه يا دانشجو وقتي محقّق ميشود كه هر سريالي را نگاه نكند، هر خيالبافي را نخواند.
🔸ذهن خيالباف، خيالباف در ميآيد و محقّق در نميآيد. مگر ذهن ما ظرفيّت چقدر مطالب را دارد؟
🔸خيالات را، اوهام را وقتي وارد كرديم ديگر پُر ميشود؛ اگر ذهن با خيالات و با اوهام و با تشبيه و تشبيب و اينها پُر شد ديگر ذهن برهاني نيست.
🔸قصه خواندن اگر قصه انبيا باشد، قصه اوليا باشد، قصه ائمه(عليهم السلام» باشد «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» است نه «أحسن القِصص»؛ اين مفرد است و جمع نيست ... اختصاصي به جريان حضرت يوسف ندارد، همه انبيا كه خداي سبحان قصه آنها را نقل كرده است...
🔸«نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ» ... يعني «قَصصاً احسن»؛ قصه آدم «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» است و قصه خاتم هم «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» است.
🔸فرمود ما به بهترين روش، داستان ميگوييم؛ حرفهاي باطل، حرفهاي وهمي، حرفهاي خيالي، حرفهاي شهوت و غضب در داستان ما نيست ...
🔸داستاني است حق، صِدق، خير و دارای مصلحت که هيچ باطلي در آن نيست؛ آن وقت اينگونه از قصص را اگر انسان بخواند ذهن برهاني ميشود.
🔸لذا فرمود ما شعر يادش نداديم؛ چون شعر خيالانگيز است، قضيه است، تصديق كه نيست و سواد نيست؛ اگر شما محتواي خوب به اين وزن داديد اين هنر را آبرومند كرديد.
🔸هنر، علمي است مربوط به كار بشر؛ يك وقت است هنر خلقت است كه انسان زيباشناسي دارد، ظرافتِ خلقت را تحسين ميكند، اين هنر به معناي كار انسان نيست، اين علم است نه صنعت.
🔸يك وقت هنر در اين است كه ما چگونه بخوانيم، چگونه بنوازيم و چگونه بنويسيم که اين در فعل انسان است؛ اين ميتواند حلال باشد و ميتواند حرام، ميتواند خوب باشد و ميتواند بد.
🔸اما آن هنر كه مربوط به خلقت است، نظم عالَم را، زيبايي عالم را، ظرافت عالم را ميشناسد اين «فعل الله» است و اين ديگر نميتواند حلال نباشد؛ اين فقط حلال است و خير است و طيّب و طاهر است و #علم ديني است.
🔸اما اين هنري كه محل بحث است صنعتشناسي است نه خلقتشناسي.
🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 65 الی 76
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
مسأله ٥٧ . آخر وقت نماز عشا ء چهار ركعت براي غير مسافر و دو ركعت
براي مسافر مانده به نصف شب است و شب , از اول غروب تا اول طلوع فجر
(اذان صبح) است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
مراحل بازی دنیا
✅فرقی بین میدان های بازی فوتبال و سیاست نیست!
🔸اين چند لحظهاي كه ما در دنيا هستيم اين را خداي سبحان چه در سوره مباركه «حديد» چه در ساير سوَر به پنج قسم تقسيم كرد كه «أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» كه از اول تا آخر آن بازي و بازيگري ميشود.
🔸و در بخشي از آيات ديگر اين پنج مرحله را به دو مرحله تقسيم كرد؛ يعني دوران سالمندي كه دوران تكاثر است كه كسي ميگويد من اين مقدار اعتبار دارم، اين مقدار نوه دارم، اين مقدار فرزند دارم و اين مقدار زمين دارم، اين بخش تكاثر مانند بخش تفاخر ميانسالي كه من داراي اين مقام و سِمت هستم و مانند بخش تَزيّني كه در دوران جواني و بين جواني و ميانسالي است همه اينها را به لهو و لعب خلاصه كرده ...
🔸هيچ فرقي نيست كه كسي ببيند در فلان ميدان بازي چه كسي در فوتبال برنده است يا در ميدان وكالت و وزارت چه كسي برنده است؛ اگر كسي واقعاً هدفش خير است ديگر تحاش و تنازع و امثال ذلك در كار نيست.
🔸فرمود آن هم كه به حسب ظاهر تفاخر است، بازگشت آن هم به لهو و لعب است ...
🔸جلال و شكوه خلقت الهي در معاد است و آنجا اصلاً لهو نيست، آنجا اصلاً لعب نيست، آنجا تفاخر نيست، آنجا تكاثر نيست، صدر و ساقه آنجا كوثر است، قول جِدّ است، ادب هست، سلام هست، تحيّت هست، بزرگداشت يكديگر هست و عالمي سرتاپا نور و لذّت است ...
🔸ما چنين چيزي را در پيش داريم و اين ابديّت ماست با آن جلال و شكوه.
🔹درس تفسیر خارج قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 69 الی 78
@daftar_ayatollah_javadi_amoli