#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#استفتائات
#احكام_نماز
#حد_مسافت
❓ با توجه شرايط جديد حاكم بر حمل و نقل و وجود وسايل اياب و ذهاب بسيار آسان كه شرايط مسافرت را بسيار آسان كرده، به طوري كه گاه مسافرتهايي كه به ظاهر مسيري طولاني دارند در مدتي بسيار كوتاه و بدون سختي صورت ميپذيرند، آيا تعريف مسافر در زمان ما نيز همچون گذشته است و ملاك آن، طي مسافت شرعي است؟ در حالي كه ممكن است يك راننده در داخل شهر خودش بسيار بيشتر از آن مسافت را بپيمايد؟
📝 1. ملاك سفر شرعي، پيمودن هشت فرسخ با شرايط ديگر است.
2. آساني و سرعت و مانند آن، سبب تغيير حكم نميشود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیینه را به سمت گرگ و گراز نگیرید❗️
🔸«اگر دل ز ياد تو غافل نشيند/خدنگ بلا بر دلِ دل نشيند»
🔸در درون دل ما هم كه او حضور دارد و افسار ما هم كه به دست اوست، «فَسُبْحانَ الَّذي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ» اما معذلك ما غافل هستيم ...
🔸الآن ما غرق در توحيديم، جاي خالي نيست؛ اما ما هيچجا او را نميبينيم، اين است كه بد كسي را ميخواهيم و اين خاطراتي كه در قلب ما هست از همينجاست؛ خداي ناكرده بد كسي را ميخواهيم، عيب كسي را ميخواهيم، نقص كسي را ميخواهيم، خودمان را ميخواهيم که جلو بيفتيم، همه اينها بر خلاف رضاي اوست.
🔸اينكه ميخواهيم جلو بيفتيم و ديگری عقب بيفتد، ما مطرح شويم و ديگری مطرح نشود اين نشانه نديدن اوست، چون او براي ما جاي خالي نگذاشت؛ همه جا گفت من هستم، اين «مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ» كه ميگويد هر جا باشي من هستم «أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ» ...
◀️پرسش: اين ظلمات شديد از کجا پيدا میشود؟
🔸پاسخ: همان گناه، اين « رِيْن » در تعبيرات قرآن كريم هست «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي قُلُوبِهِمْ».
🔸«رِيْن» يعني چرك، بد گفتن، بد خواستن، غيبت كردن، تهمت زدن، «حُبُ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ»، من بايد بالا بنشينم و مانند آن واقعاً چرك است، واقعاً غبار است.
🔸اينكه قرآن كريم فرمود «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي قُلُوبِهِمْ»، «رِيْن» يعني چرك، خدا به ما آينه شفاف داد و آينه نشان ميدهد.
🔸منتها ما دو كار كرديم: ... يا اين آينه را غبارآلود كرديم و نگذاشتيم که حق در آن منعكس شود يا نه، اين غبار را روي آينه روا نداشتيم، اما اين آينه را به جاي اينكه به طرف شمس و قمر داشته باشيم، بُرديم در باغوحش نزد گرگ و گراز!
🔸اين آينهاي كه آدم برود در باغ وحش و تماشا كند، به طرف اين گرگ و گراز بگيرد، اين گرگ و گراز را نشان ميدهد، جاي ديگر را که نشان نميدهد.
🔸انبيا آمدند به ما گفتند اين آينه را به طرف شمس و قمر نگه بدار، بالا نگه بدار تا آن آفتاب و نور در آن بتابد، چرا باغ وحش ميروي كه گرگ را به شما نشان بدهد؟! ...
🔸او كه به ما اين فطرت را داد واقعاً آينه داد، اين شفاف است؛ منتها حالا ما بايد بدانيم که به كدام طرف نگه بداريم، هم سعي كنيم كه غبارآلود نشود ...
🔸اگر «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» هست، هيچ ارزشي ندارد كه حالا من جلو بيفتم يا او جلو بيفتد يا ـ خداي ناكرده ـ بد كسي را بخواهيم! ...
🔸اين دعاهاي نوراني ماه مبارك رمضان «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ» اين «كُلَّ»؛ يعني همين که كسي بد كسي را نخواهد، مگر همه مسلمان هستند؟ مگر همه شيعه هستند؟ «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ» همين است.
🔸آن سِعه صدر، آن عظمت و آن جلالي كه اهل بيت به ما آموختند اين باعث ميشود حداقل درون ما غبارآلود نشود(يك)؛ بعد بدانيم آينه را به كدام طرف نگه بداريم(دو).
🔸فرمود هر كدام شما ملكوتي داريد، اينچنين نيست كه ما بيملكوت باشيم؛ فرمود ملكوت داريد(يك)؛ ملكوت شما به دست خداست(دو).
🔸از اين بهتر و شيرينتر؟! «فَسُبْحانَ الَّذي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ»
🔸«غفر الله لنا و لكم و الحمد لله ربّ العالمين»
🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 77 الی آخر
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
05-2860.mp3
5.9M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
#بهار_معرفت 5
🔹 #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1395/10/09
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
05-2860.pdf
210.7K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
#بهار_معرفت 5
🔹 #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1395/10/09
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٦١ . كسي كه بر اثر مانع شخصي؛ مانند نابينايي، كار در تونل هاي
زيرزمين، زنداني بودن، يا مانع عمومي؛ نظير ابري بودن فضا يا كسوف آفتاب ,
نتواند اول وقت را تشخيص دهد، مي تواند به گمان قوي خود كه نزديك طمأنينه
است, نماز را شروع كند , هرچند احتياط مستحب در تأخير آن تا زمانِ يقين يا
اطمينان است
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅پیام فرشته ها به طالبان علوم
🔸در سوره مبارکه «فاطر» فرمود «أُولی أَجْنِحَةٍ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ»، همه اینها که دارای جناح و بال هستند «إِنَّ الْمَلَائِکَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ»
🔸این را گفتند که این فرّاشها به این طالبان علوم سه پیام دارند:
1️⃣پیام اوّلشان این است که ما این بالها را پهن کردیم تا به شما بفهمانیم که باید بال پیدا کنید، بال بزنید، پَر پیدا کنید و پَر در آوردید.
2️⃣ دوم اینکه ما این بال و پَری که داریم از آن استفاده میکنیم و با این پرواز میکنیم، شما هم که پَر در آوردید باید پرواز را یاد بگیرید، جهش و حرکت را یاد بگیرید.
3️⃣ سوم آن است که ما که بال و پَر داریم و پَر میکِشیم، پروازِ ما در جهت نیست، از جهت است؛ ما هرگز از شمال به جنوب بیاییم یا از شرق به غرب برویم اینطور نیست.
🔸آنکه از شمال به جنوب میآید یا از شرق به غرب میآید او به دنبال طعمه است، این به طمع طعمه در تالابها میگردد، ما آن نیستیم؛ او در جهت حرکت میکند و ما از جهت حرکت میکنیم؛ ما از این جهات چندگانه بیرون میآییم و الهی فکر میکنیم.
🔸این رسالت و پیام فرشتههاست که به طالبان علوم علم الهی میدهند و میگویند ما فرّاشان شما هستیم تا شما این سه کار را انجام دهید: پَر در بیاورید(اولاً)؛ پرواز یاد بگیرید(ثانیاً)؛ از جهت پرواز کنید نه در جهت(ثالثاً).
🔸پس اگر یک روحانی به دنبال هدف نبود، این نه تنها حقّ دیگران را اَدا نکرد، حقّ فرّاشان خود را هم اَدا نکرد.
🔸آنکه از علوم الهی طَرْفی نبست یا بست و «یَحُومُ حَوْمَ نَفْسِهِ»(بر گِرد نفس خویش می گردد) بود، این حقّ این فرّاشها را هم ادا نکرده و در قیامت در برابر این فرّاشها هم مسئول است.
🔹درس خارج تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره صافات، آیات 1 الی 8
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
17.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #پیام_موضوعی
#تصویری
🔸 کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان (مسلم کانگرس) #بصیرت
تاریخ پخش: تیر 1399
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٦٢ . اگر كسي بر اثر يقين، طمأنينه، گزارش دو مرد عادل يا گمان قوي
براي معذور، شروع به نماز كرد و در بين نماز بفهمد كه هنوز وقت داخل نشده،
يا بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز او پيش از وقت انجام شده، نم از او باطل
است؛ ولي چنانچه در بين نماز يا پس از آن بفهمد كه در بين نماز (قبل از تمام
شدن آن, هرچند هنگام سلام باشد) وقت داخل شده، نماز او صحيح است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅#علم غير ديني در عالَم محال است. ◀️راهکار اسلامی شدن دانشگاه ها- قسمت3️⃣ 🔸در اصول هم مستحضريد كه
✅ #علم غير ديني در عالَم، مستحيل است
🔸اگر کسی جهان را به عنوان فعل خدا بداند ما علمِ غیر دینی نداریم ...
🔸ولی اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ لائیک فکر کند، الحادی فکر کند، مبدأ و معاد را منکر باشد او علم طبیعی دارد؛ علمی که نه آغاز دارد و نه انجام، میگوید زمین اینچنین بوده است که علم او دیگر، علم الهی نخواهد بود.
🔸اما حالا چه کسی آفرید؟ برای چه چیزی آفرید؟ اگر الهی فکر کرد آن علم، علم دینی است و همه این علوم میشود علم دینی ...
🔸هر چیزی آینه خداست، آیت خداست، مخلوق خداست، فعل خداست و دیگر ما علم غیر دینی نخواهیم داشت.
🔸ما اگر بحث کردیم که «امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) چه کار کرد؟ امام صادق(سلام الله علیه) چه کار کرد؟» میشود دینی، اگر بحث کردیم خدا چه کار کرد دینی نیست؟!
🔸آن استاد دانشگاه که دارد زمینشناسی و زمانشناسی تدریس میکند اگر دینیبودن مواد درسی او قویتر از دینی بودن مواد درسی ما نباشد کمتر از این نیست.
🔸ما میگوییم خدا چنین گفت، او میگوید خدا چنین کرد؛ حالا اگر بگوییم امیرالمؤمنین چنین کرد میشود دینی، اگر بگوییم خدا چنین کرد دینی نیست؟!
🔸ما علم غیر دینی نداریم، مشکل این است که آن جهانبینی توحیدی و الهی (إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ) خوب تبیین نشده است.
🔸کلّ جهان فعل خداست؛ هر علمی در عالَم فرض شود درباره چیزی از چیزهاست و هر چیزی هم آینه خداست، آیت خداست، فعل خداست؛ ممكن است كسي غفلت داشته باشد.
🔸علم غیر دینی در عالَم، مثل دو دوتا پنجتا مستحیل است، چرا؟ چون همه این جهان، فعل اوست؛ اگر همه جهان فعل او بود کسی که درباره فعل خدا بخواهد بحث کند و تفسیر کند این متنِ دین است، منتها حالا ممکن است غافل باشد.
🔸آری، علومی که درباره افعال انسان است مثل هنر، این گاهی ممکن است دینی باشد و گاهی غیر دینی؛ خوانندگی، نوازندگی، اینها فعل انسان است.
🔸انسان گاهی ممکن است حلال بخواند و گاهی حرام، گاهی حلال بنوازد و گاهی حرام، اینها فعل انسان است و فعل انسان ممکن است دو قِسم باشد.
🔸ولی آنچه در نظام آفرینش هست، چه درباره نجوم و سپهر باشد، چه درباره دریا و زیردریا باشد، چه درباره زمین و معدن نفت و گاز باشد ... چون آن موجبه کلیه که در قرآن هست این است که «اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْءٍ»، «کلّ ما صَدق علیه أنّه شیءٌ فهو فِعل الله و کلّ علم یبحث عن فِعل الله فَهو عِلم الدینی» ما علم غیر دینی نخواهیم داشت ...
🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli