eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 کریم اهل بیت علیهم السلام 🔸 شخصیت ملكوتی امام حسن مجتبی كه كریم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است، در سیره و سنت و سریرت آن بزرگوار نهفته است. بیانات نورانی آن بزرگوار همانند قرآن در دو محور اصیل و اصلی دور می زند: یكی تعلیم و دیگری تزكیه، چون جامعه انسانی را اندیشه و انگیزه اداره می كند. انسان موجودی است كه متفكّر و مختار است، با برخی از شئونش می اندیشد و با برخی از آن اندیشه ها را پیاده می كند. اگر این دو شأن انسانی اصلاح بشود تمدّن راستین اسلام كه در تدین او نهفته است عملی خواهد بود. اصرار قرآن كریم بر تعلیم و تزكیه بر همین مبناست، انسان نه بیش از این دو شأن شأنی دارد و نه شئون او كمتر از این دو شأن است؛ یعنی می اندیشد و برابر آن اندیشه اش اراده، نیت، اخلاص و عمل دارد؛ این تعلیم و تزكیه از همین مجراست، تعلیم مقدّمه تزكیه است و تزكیه مقدّم بر تعلیم. 🔸 اگر درباره شخص سید شهدا حسین بن علی بن ابی ‌طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) به عنوان مصباح هدایت یاد شد، این مربوط به آن قلّه هدایت و مصباح بودن است، وگرنه پیروان آن ذوات قدسی سهمی از چراغ هدایت را خواهند داشت. وجود مبارك «كریم اهل بیت» فرمود چراغ هدایت باشید «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی».[1] 🔸 كریم بودن آن ذات مقدّس هم در اثر سخا و جود و بخشش بود كه وجود مباركش بسیاری از نیازمندی های نیازمندان را برطرف می كرد. اگر این دو عنصر فراهم شد یعنی جامعه از تقلید به در آمد محقق شد، نه در قبول و نه در نكول بیراهه نرفته است، این پیرو راستین امام حسن مجتبی (صلوات الله و سلامه علیه) است. قرآن كریم نه تنها ما را به علم دعوت كرد، فرمود فقط در محور علم سخن بگویید در محور علم چیزی بنگارید، در محور علم تدریس، تصنیف و تألیف داشته باشید. انسان یا چیزی را قبول دارد یا چیزی را نكول، یعنی یا چیزی را تصدیق می كند یا چیزی را تكذیب، قرآن كریم محور تصدیق را علم قرار داد و مدار تكذیب را نیز علم قرار داد؛ فرمود اگر چیزی را قبول كردی و تصدیق می كنی باید محقّقانه باشد ﴿وَلا تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾[2] و اگر چیزی را تكذیب كردی و نفی كردی باید محقّقانه باشد. [1]. الکافی (ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص301. [2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 36. 📚 بخشی از پیام به کنگره امام حسن مجتبی علیه السلام 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى(ع) 🔷️حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) : 💠هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد. 💠اهداف جزئی هم مشمول این اصل کلّی است. اگر کسی در کارهای جزئی موفق شد و راضی شد؛ چه بداند، چه نداند به برکت امام رضا(ع) است. اگر فرزندی کوشید، رضای پدر و مادر را فراهم کرد؛ چه بداند و چه نداند، به وساطت مقام امام رضا(ع) است. و اگر عالم حوزوی یا اندیشور دانشگاهی به مقام علم و دانش بار یافت و بر کُرسی استادی تکیه زد و راضی شد؛ چه بداند، چه نداند به وساطت مقام ایشان است. ✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٠٦ . اگر يقين يا اطمينان د ارد كه قبله يكي از دو طرف معيّن است , بايد به هر دو طرف نماز بخواند و اگر فقط به يك طرف گمان دارد، نماز به همان طرف كافي است و احتياط مستحب, در تكرار نماز است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 چرا امام هشتم (علیه السلام)، «رضا»ست؟ 🍀 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ 🍀 و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد. 🍀 ممکن است در بین آحاد امّت کسانی باشند که به مقام رضوان راه پیدا کنند؛ چون پایان بخش سورة مبارکة فجر که فرمود: 🍀 یا أیَّتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَهُ ارْجِعِی إلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرضِیَّه (1)مخصوص ائمه (ع) نیست، شامل سائر انسانهای ملکوتی‌منش هم می‌شود. 🍀 ممکن است در بین امّت کسانی باشند که دارای نفس مطمئنه و نائل به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً بشوند، امّا رضا نخواهند بود! آنها جزء امّت‌اند، ولی امام رضا (ع) واسطه است که چنین افرادی در بین امّت به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً راه پیدا می کنند. 📚قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام📚 علیه السلام 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ مادر، مجرای فیض الهی 🔸اين «يَخْلُقُكُمْ في بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ» درست است كه صُلب پدر سهمي دارد اما سهم تعيين كننده در تَكَوُّن فرزند، همان نفس مادر است كه زن اگر به عظمت خود پي ببرد، مي‌فهمد او مجراي «أحسن المخلوقين» شدن است ... 🔸اگر مخلوقي برتر و زيباتر و بهتر از انسان بود، خداي سبحان در آفرينش آن مخلوق مي‌فرمود «فَتَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ»، چون مخلوقي أحسنِ از انسان نيست؛ لذا «فَتَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ» را درباره آفرينش هيچ موجودي نفرمود. 🔸اين «أحسن المخلوقين» در پرورشگاهِ مادر ظهور مي‌كند نه پدر! 🔸و مادر (يعني زن)، آن قدرت را دارد كه مَظهر و مَجرا و مسير فيض «أحسن المخلوقين» شود. 🔸اينكه نظير سلول هاي بنيادي و مانند آن نيست؛ نظير يك قفسه نيست؛ نظير يك شيشه نيست كه در آن شيشه يا آن قفسه سلول هاي بنيادي را بگذارند و انسان پيدا شود. 🔸همه فيوضاتي كه ذات اقدس الهي نسبت به اين نطقه و علقه و مضغه و جنين و عِظام و جامه ی گوشت در بر كردن، «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» را آوردن، همه اينها از مسير نفس مادر مي‌گذرد. 🔸اين زن است كه عظمت و مقام او با اين روشن مي‌شود؛ آن وقت اين خودش را هدر بدهد و به امور ديگر بپردازد؟! پرورش «احسن المخلوقين» به دست زن است، از نفس مادر سامان مي‌پذيرد. 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات 6 الی 7 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٠٧ . كسي كه در فرض عدم شناخت قبله مي خواهد در نمازهاي ترتيبي, مانند نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء, به احتياط عمل كند، نماز اول را به چهار طرف يا به اطرافي كه قبله بودن آن محتمل است، انجام ميدهد; آن گاه نماز دوم را به همان اطراف مي خواند، هرچند انجام دادن هر دو نماز به يك طرف و تكرار آن ها با هم، به اطراف ديگر كافي است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
☑️ عده ای تمام زندگی آن ها غصب است❗️ ▪️خدای سبحان از مؤمنین، جان و مالشان را خرید. ▪️وقتی مؤمن جانش را به خدا فروخت، مالش را به خدا فروخت، دیگر در جان و مال، غاصبانه تصرّف نمی کند؛ مال اگر مال خداست، در مال خدا به اذن خدا تصرّف می کند؛ جان اگر مال خداست، در مال خدا به اذن خدا تصرّف می کند. ▪️اگر کسی در جان و مالش به غیر اذن خدا تصرّف کند، این یا بیعت نکرد (یعنی بیع نکرد)، مسلمان نشد، إشترى نداشت و نفروخت؛ یا فروخت ولی غاصبانه تصرّف می کند. ▪️عده ای تمام زندگی آن ها غصب است؛ یعنی نشستن آن ها غصب است؛ برخاستن آن ها غصب است؛ نفس کشیدن آن ها غصب است. ▪️غصب تنها در مسایل مالی نظیر زمین و فرش نیست؛ آنکه در زمان جنگ باید در جبهه نفس بکشد اگر در پشت جبهه آزادانه به عنوان یک سرباز فراری نفس بکشد، این زندگی او غصب است؛ او در نفس کشیدن غاصب است؛ در غذا خوردن غاصب است؛ در استراحت غاصب است. ▪️زیرا بیعت کرد، بیع کرد، جانش را به خدا فروخت، برابر نظام اسلامی در زمان جنگ حق فرار ندارد. ▪️بعضی تمام حیات آن ها غصب است [و] بعضی تمام حیات آن ها امانت است و حلّیت است و مانند آن. ▪️اگر کسی جانش را و مالش را به خدای سبحان فروخت، باید در امری صرف کند که خدا اجازه بدهد. ▪️خدا فرمود يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ 🔹/ تحلیل نهضت سیدالشهداء (علیه السلام) با کلام حضرت @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٠٨ . كسي كه توان شناخت قبله را ندارد و مي خواهد حيواني را ذبح كند كه تأخير آن تا وقت شناخت قبله, ضرر يا حرج دارد, بايد برابر گمان خود عمل كند و اگر به هيچ طرف گمان ندارد, به هر طرف انجام دهد, صحيح است و اگر بعداً معلوم شد كه سر بريدن رو به قبله نبوده, گوشت آن حيوان در مورد يادشده, حلال است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ شرک خفی و ناسپاسی اکثر مردم 🔸یک شرک مستوری در درون خیلی ها هست ... در سوره مبارکه «یوسف» فرمود «وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ» (1) که یک شرک ظریف و دقیق و ضعیفی در اکثر مردم هست ... 🔸در ذیل آیه این روایات نقل شده است که از امام (سلام الله علیه) سؤال کردند، چگونه مؤمن مشرک می‌شود؟ 🔸فرمود: همین که می‌گویند «لَو لا فَلانٌ لَهَلَکتُ»، اگر فلان کس نبود کار ما حل نمی‌شد. 🔸یا تعبیرات عرفی که می‌گویند اول خدا دوم طبیب؛ و حال آن‌که خدا اولی نیست که ثانی داشته باشد، همه اشیا و اشخاصی که در نظام الهی هستند، سربازان الهی‌ هستند که «لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ» (2) 🔸به حضرت عرض کردند پس چه بگوییم؟ فرمود خدا را شکر که از این راه به وسیله فلان شخص مشکل ما را حل کرد، نه اینکه اول خدا دوم فلان شخص، یا «لَو لا فَلانٌ لَهَلَکتُ». (3) 🔸آن شرک مستور و مرموز که در اکثری مردم هست، همین است. 🔸فرمود «وَ إِذا مَسَّ اْلإِنْسانَ ضُرُّ» اگر یک بیماری یا فقری و یا مشکلی دامنگیر او شود، «دَعا رَبَّهُ مُنیباً إِلَیْهِ» ... با اخلاص می‌خواند؛ یعنی کسی که مریض شد یا در سفر، در کشتی یا غیر کشتی، در سفر دریایی گرفتار شد، «دَعَوُا اللّهَ مُخْلِصینَ» این ‌طور نیست که انسانی که احساس خطر و غرق شدن کرده است با ریا خدا را بخواند، نه، واقعاً با تمام وجود خدا را می‌خواند، قرآن امضا کرده است که این مشرکین در حال خطر «إِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ» (4)، اینجا هم دارد که «دَعا رَبَّهُ مُنیباً إِلَیْهِ». 🔸اما اگر «تخویل» کرد، عطایی خدا به او داد، مشکل او را حل کرد، فقر او را حل کرد، خطر را از او برداشت ... به جای اینکه شکرگزار باشد، «نَسِیَ ما کانَ یَدْعُوا إِلَیْهِ» آن قبلی را فراموش می‌کند که به چه کسی مراجعه کرده است. 🔸می‌گوید من خودم زحمت کشیدم، یا فلان کس باعث شد؛ این فیض خدا را فراموش می‌کند «نَسِیَ ما کانَ یَدْعُوا إِلَیْهِ مِنْ قَبْلُ» 🔸بعد از او سؤال کنی که به هر حال چه کسی مشکل شما را حل کرد؟ می‌گوید خودم تلاش و کوشش کردم، یا فلان کس باعث شد ... «وَ جَعَلَ لِلّهِ أَنْداداً» ... 🔸آن وقت برای خدا شرک قائل می‌شود، اگر فلان کس نبود ما دچار مشکل می شدیم؛ اگر باد نیامده بود، اگر فلان ناوخدا به داد ما نرسیده بود، ما از بین رفته بودیم. 🔸اینها همه ابزار و وسایل هستند «لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ» کسی از ابزار که تشکر نمی‌کند، بلکه از صاحب ابزار تشکر می‌کند؛ می‌گوید خدا را شکر که به وسیله این افراد، مشکل ما را حل کرد. 🔸پس این شرک مرموز در اکثری مردم هست «ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ». ◀️پرسش: استاد، پس این‌که می گویند هر کس مخلوق را شکر نکند خدا را هم شکر نکرده، چه می شود؟ 🔸پاسخ: بله، «مخلوق بما أنه مخلوق» نشان می‌دهد که فیض خدا را می‌رساند، نه «من لم یشکر زیداً و لم یشکر عمروا» ... یعنی از خدای سبحان به وسیله این شخص فیضی به او رسید. 🔸لذا این روایت را مرحوم صاحب وسائل(رضوان الله علیه) در همان کتاب جهاد نفس ذکر کرده، روایت خوبی هم است که اگر کسی شکرگزار مخلوق نباشد، شکرگزار خالق نیست (5) 🔸این ادب اجتماعی است، «وسیله» را محترم شمردن هست، خدا را شکر می‌کند که از این راه خیری به او رساند. 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات 7 الی 9 ↙️پی نوشت ها: 1- سوره یوسف، آیه106 2- سوره فتح، آیه4 و 7 3- تفسیر العیاشی، ج2، ص200 4- سوره عنکبوت، آیه65 5- وسائل الشیعه، ج16، ص313؛ «مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ». @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی پوشانيدن بدن در نماز مسأله ١٠٩ . مرد بايد در حال نماز هرچند كسي او را نبيند يا در تاريكي كامل باشد عورت هاي جلو و پشت را بپوشاند و بهتر است كه از ناف تا زانو را بپوشاند. البته نماز اقتضا دارد كه انسان با جامهٴ كامل به حضور معبود برود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
تشریح برنامه های دفتر به جهت ارتباط بیشتر مردم /راه اندازی سامانه های جدید / معرفی سامانه های آموزش @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حجت الاسلام سید محمد شهیدی، مدیر اجرایی و امور استانهای دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در قم: تشریح برنامه های دفتر به جهت ارتباط بیشتر مردم /راه اندازی سامانه های جدید / معرفی سامانه های آموزش 🔷 در غیبت کبری دفاع از دین بر عهده مراجع جامع الشرایط است و مرجعیت شیعه نقش مهمی در دفاع از مبانی دینی و عقیدتی شیعه دارند 🔸 یکی از مراجع تقلید حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است که در علوم منقول و معقول پیشتاز و در همه علوم کم نظیر بوده و شناخت درستی از اسلام دارد. به همین دلیل باید سعی کرد اسلام اصیل و ناب را از این دست مراجع دریافت کرد. 🔷 فعالیت های دفتر در پی وقوع شیوع کرونا 🔸 مسئله کرونا باعث نشد که ارتباط مردم با دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی قطع شود چرا که مسئولین این دفتر از قبل برای حوادثی مانند کرونا و عدم قطع ارتباط با مردم و طلاب، سامانه های مختلفی پیش بینی کرده و به مرحله اجرا در آورده بودند. 🔷 سامانه های آموزشی و دروس 🔸 طراحی سامانه ها باعث شد ضمن ارتباط بیشتر مردم با دفتر معظم له، مردم کمترین حضور را داشته باشند. از جمله این سامانه، سایت و تلویزیون اسراء (tv.esra.ir) است. در این سایت و تلویزیون، و همچنین سامانه آموزش https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli درس خارج فقه آن مرجع تقلید و دروس حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی مانند درس اسفار (https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9) و خارج فقه (https://el.esra.ir/ch/kharejfegh-ejtehad-taghlid)روزانه و به صورت آنلاین برای استفاده طلاب و روحانیون بارگذاری می شود. 🔷 پاسخ به استفتائات 🔸 در بخش های استفتاء کتبی و شفاهی، تلفنی،سامانه پیامکی 10007233 و یا تلفن های (02537841841) برای ارتباط مردم با مسئولین این دفتر راه اندازی شده است. 🔷 سامانه های جامع وجوهات، عبادات و اجازات 🔸 از دیگر کارهایی که در این دفتر انجام شد، راه اندازی سامانه جامع به نام حضرت آیت الله جوادی آملی متشکل از درگاه پرداخت وجوهات و اجازات است. این سامانه در سایت اسراء (javadi.esra.ir) واقع شده و خصوصیت این سامانه این است، وقتی کسی به این سامانه مراجعه و وجوهات خود را پرداخت می کند، رسید وجوهات هم در همان لحظه به او پرداخت می شود. در این دفتر سامانه های دیگری به نام شهریه، عبادات و اجازات هم راه اندازی شده که می تواند گام مؤثری در غیر حضوری شدن طلاب به این دفتر باشد. 🔷 پاسخ گویی به شبهات عقیدتی، فلسفی، علمی وتفسیری 🔸 کارشناسانی که در این دفتر حضور دارند همه سعی شان این است با استفاد از مبانی فکری و نظری حضرت آیت الله جوادی آملی پاسخ متقن و محکمی به شبهات و سؤالهای مختلف تفسیر و عقیدتی و... بدهند و به دلیل جایگاه علمی حضرت ایشان غیر از این هم انتظار نمی رود. news.esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١١٠ . زن بايد در حال نماز , تمام بدن خود , حتي سر و مو را بپوشاند؛ ولي پوشاندن صورت به مقداري كه در وضو شسته مي شود , نيز پوشاندن دست ها تا مچ و پاها تا مچ (ظاهر قدم و باطن آن) لازم نيست , هر چند احتياط مستحب پوشاندن باطن پاست . براي اطمينان به پوشيده شدن مواضع لازم، بايد مقداري از اطراف آن ها را بپوشاند. پوشانيدن موهاي مصنوعي و زيورها، لازم نيست, مگر براي حفظ از نامحرم. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ مشکل جامعه را عالمان شب زنده دار حل می کنند 🔸اگر خدا رحیم است که هست، خدای رحیم ترس ندارد؛ لذا امید را به خدا اسناد داد، ترس را به پایان کار خود اسناد داد: «یَحْذَرُ اْلآخِرَةَ»، یک؛ «وَ یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ»، دو. 🔸آن وقت این شخص که قائم «آناء اللیل و النهار» است، او به همین عبادت اکتفا نمی‌کند. 🔸در این دو نکته است: یکی اینکه این مردان الهی که اهل «ناشئه لیل» هستند، سعی می‌کنند که روز را با تحصیل علم بگذرانند، یک؛ و آنهایی هم که روز را به تحصیل می‌گذرانند، سعی می‌کنند که شب به «آناء اللیل» بپردازند، دو؛ «ساجِداً وَ قائِماً». 🔸این‌‌چنین نیست که درس، بدون نماز شب به جایی برسد، یا نماز شبِ غیر عالِم بتواند همیشه کارساز باشد. 🔸ممکن است کسی اهل نماز شب باشد، ولی سعی کند «گلیم خویش به در آورد ز آب»، مشکل خودش را بتواند حل کند، مشکل جامعه را نمی‌تواند حل کند. 🔸مشکل جامعه را عالمان شب‌زنده‌دار حل می‌کنند؛ لذا مسأله شب ‌زنده‌داری را اول ذکر کرد، مسأله حوزه‌های علمیه و دانشگاه ­ها را بعد ذکر کرد، فرمود آن شب زنده‌داری و تحصیل روز، این ها جامعه را احیا می‌کند. 🔸«قُلْ هَلْ یَسْتَوِی» این «قل»‌ها را که تکرار می‌کند، برای آن است که روشن کند این ها پیام الهی است که به وسیله پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به جامعه منتقل می‌شود ... «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ». 🔸سخن در عبادت بود، باید بفرماید «هل یستوی العابد و غیر عابد»، «هل یستوی» نماز شب خوان و غیر نماز شب خوان؛ اما سخن از این است که «هل یستوی العالم و غیر عالم»؛ یعنی آن نماز شب در کنار این است، این در کنار آن نماز شب است. 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات 7 الی 9 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس فقه بیان داشتند: بيماری ها شرّ بالعرض است نه بالذات/انسان هيچ وقت نبايد نا اميد شود و دست از دعا کردن بردارد @daftar_ayatollah_javadi_amoli
بيماری ها شرّ بالعرض است نه بالذات/انسان هيچ وقت نبايد نا اميد شود و دست از دعا کردن بردارد حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس فقه خود در روز چهارشنبه 30 مهر 1399، با بیان اینکه «ادعیه» همه شان تکرار نیست بلکه خیلی از آنها تأسیس است، اظهار داشتند: خدای سبحان که «أَقْرَبُ إِلَینَا مِنْ حَبْلِ الْوَرِید» است، نظیر کتابهای فقهی با ما معامله کرده است، چند جور گفت که با ما میتوانی حرف بزنی. یک جور و دو جور نیست. میخواهی عبادت کنی اینجور حرف بزن! میخواهی دعا کنی آنجور حرف بزن! میخواهی درد دل کنی این جور حرف بزن! میخواهی گله بکنی اینجور حرف بزن! میخواهی ناز کنی این جور حرف بزن! میخواهی مناجات بکنی اینجور حرف بزن! میخواهی از من گله بکنی اینجور حرف بزن! همه جور را گفته است. ایشان ادامه دادند: این دعای افتتاح مال حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) است این دعای افتتاح که در شبهای ماه مبارک رمضان خوانده میشود آنجا حضرت به ما یاد میدهد که با خدا ناز کنیم من امروز روزه گرفتم تا شب با تو ناز کنم: «مُدِلًّا عَلَیك‏» دَلال و قنج همان ناز است. معظم له بیان داشتند: پس این ادعیه همهشان که تکرار نیست خیلی از اینها تأسیس است که بخواهید گله کنید اینجور است، ناله کنید آنجور است، خضوع کنید آنجور است و ناز کنید آنجور است. این مناجات شعبانیه با آن جلال و شکوه که هست بخش قابل توجهی، آن بخش پایانیاش ناز است. چه خدایی است که به ما اینجور اجازه داد، در بخش پایانی مناجات شعبانیه این است که خدایا تو اگر یک وقتی حالا چه در دنیا چه در آخرت آوردی مرا ببری بگویید که چرا گناه کردید من هم میگویم که تو که بزرگتر بودی چرا نبخشیدی؟ «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ» اگر مؤاخذه بکنی بگویی چرا فلان جا غفلت کردی چرا فلان جا گناه کردی؟ من میگویم تو که بزرگتر بودی چرا آبروی ما را ریختی؟ چرا جلوی مردم گفتی؟ این یعنی چه؟ این را چه کسی میتواند بگوید؟ چگونه میتواند بگوید؟! این چه تعبیری است!؟ ایشان ادامه دادند: بنابراین هیچ وقت نمیشود انسان ناامید باشد هیچ وقت نمیشود دست از دعا بردارد هیچ وقت نمیشود. الآن این وضع کرونا بالاخره ناله انسان را در میآورد تنها چیزی که از دست او برمیآید همین است خدایا! تو میتوانی هدایت بکنی افکار را، این کار، کار آسانی است این همه علوم را تو دادی. الآن این یک کمی مثلاًعصاره فلان گیاه برای این کار خوب است این را بگذار در ذهن مردم! بگذار در ذهن اینها! یا ناله است یا گله است یا قنج است یا ناز است یا نیاز است، حل میشود. منتها اینها باید بفهمند به اینکه چه کسی این علم را به آنها داد؟ ایشان اظهار داشتند: اینها باید بجای اینکه بدانند این علم کسی که «علیم بکل شیء» است این را آفرید با نظم آفرید بخواهید راه را به شما نشان میدهد یک مقداری هم علم به شما میدهد که مشکلتان را حل کند، ما شرّ بالذات نداریم اینها اگر این بیماریها نبود علم پیشرفت نمیکرد اگر کسی مریض نمیشد این همه علومی که در پزشکی پیشرفت کرده است بیماری است اینها شرّ بالعرض است ما شرّ بالذات که نداریم. معظم له در پایان بیان داشتند: آدم وقتی این دعاها را نگاه میکند میبیند همه جورش را این دین به ما گفته، آن وقت جز خجالت چیزی برای آدم نمیماند. یک راه نیست که بگوید این راه بسته است، بلکه گفته از این راه بیا، از آن راه بیا، از این راه بیا! ناله داری بکن! اشکال داری بکن! فریاد داری بزن! امیدواریم که خدا به برکت قرآن و عترت این موضوع را حل کند إنشاءالله. news.esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠ذبيحه و غذاي اهل كتاب💠 سوال : از نظر شما آيا خوردن غذا در رستوران اقليت‌ها جايز است؟ پاسخ : خوردن ماهي و هر غذايي كه محتاج به ذبح نباشد، جايز است.  استفتائات حضرت آیت الله العظمی جوادی  آملی(دام ظله) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ عالم و غیر عالم مساوی نیستند، امّا کدام عالم و کدام ؟ 🔸فرمود «یَرْفَعِ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ» ... رفعت مؤمن غیر عالم «بالدّرجة» است و رفعت مؤمنِ عالم «بالدّرجات» است ... اینها چندین درجه دارند، او یک درجه دارد. 🔸این درست است که «لایستوی» (هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ)؛ اما طرف دیگر قضیه این است که عالم و غیر عالم مساوی نیستند، تحمّل عالم باید بیشتر باشد، مسؤولیت عالم باید بیشتر باشد، صبر عالم باید بیشتر باشد، حوصله عالم باید بیشتر باشد ... 🔸عالم و غیر عالم مساوی نیستند، چه در بُعد اثبات، چه در بُعد سلب. 🔸عالم و غیر عالم مساوی نیستند؛ یعنی درجات عالم زیاد است؛ عالم و غیر عالم مساوی نیستند، مسؤولیت عالم ‌ بیشتر است. 🔸اینکه گفتند عالم لبه جهنم حرکت می‌کند که افتادن همان و سقوط همان و جاهل هفتاد متری ـ ذراع یا ذرع ـ حرکت می‌کند افتان و خیزان، ممکن است چندین بار برخیزد و توبه کند، سرّش همین است. 🔸عالم و غیر عالم مساوی نیستند؛ یعنی او مسؤول است؛ صبر و حوصله و تحمّل او بیشتر است ... 🔸عالم و غیر عالم مساوی نیستند؛ در فضیلت، عالم و غیر عالم مساوی نیستند؛ در مسؤولیت، لزوم تحمّل و لزوم صبر و مانند آن، عالم و غیر عالم مساوی نیستند ... 🔸عالم و غیر عالم مساوی نیستند؛ چه در بخش اثبات، چه در بخش نفی. 🔸دو مطلب را اینجا کنار هم ذکر می‌کند: یکی اینکه علم و عمل باید با هم باشد و اگر علمِ معاش محض باشد، می‌شود تکاثر، [امّا] علم معاش باشد که زمینه کوثر را فراهم کند، خیر است. 🔸چون وقتی فرمود عالم و غیر عالم یکسان نیستند که اوّل آن نماز شب را ذکر کرد، سجده و قیام را ذکر کرد، «آناء اللیل» را ذکر کرد، «قانتاً لله» را ذکر کرد؛ بعد فرمود عالم و غیر عالم یکسان نیستند. 🔸اگر کسی اهل سجده و قیام و «آناء اللیل» و قانت و مانند آن نباشد، «چو دزدی با چراغ آید گزیده‌تر برد کالا» (🔺) ؛ تمام این خطرات جهانی برای همین عالمان بی عمل است، این بمب را عالم بی عمل می‌سازد؛ این تخریب در جنگ جهانی اول و دوم را عالم بی عمل انجام داد. 🔸گناه افراد غیر عالم محدود است، اما عالمان که بی عمل باشند، گناه آنها وسیع است. 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات 7 الی 9 ↙️پی نوشت: 🔺- سنایی، دیوان اشعار، قصیده7؛ «چو آموختی از حرص آن‌گه ترس کاندر شب *** چو دزدی با چراغ آید گزیده‌تر برد کالا». @daftar_ayatollah_javadi_amoli