✳️هندسه #حکمرانی #فضای_مجازی
✍️علیرضامحمدلو، پژوهشگر و مدرس رسانه
▫️فضای مجازی، ابزار اورجینال حکمرانی نوین و خط مقدم تنازعات تمدنی امروزی است. نه می شود، چون دایره و بدون لبه گام برداشت و در جریان جهانی هضم شد و نه می توان با گارد بسته و بیتوجه عبور کرد. صریح و سریع و دقیق باید هندسه بازی را وضع یا کشف کنیم تا هویت و جمهوریت و اسلامیت جامعه را در سلامت و امنیت، راهبری نماییم.
▫️خیلی سریع اگر بخواهیم ابعاد و اضلاع فضای مجازی و شیوه حکمرانی مبتنی بر این هندسه و زیست بوم ویژه را مطرح کنیم به مثلث ها، مربع ها، چندضلغی ها و تقاطع های متعددی میرسیم که بایستی پیرامون آنها گفتگو کنیم و تصمیم جدی بگیریم.
1️⃣ لایههای موثر پیام رسانی را بایستی بازبینی و تقویت و بروزرسانی کنیم:
۱.اتاق فکر فضای مجازی
۲.ارگان تصمیم گیر و مدیریت
۳.لایه های کنشگری و راهبری میدانی
2️⃣ در فرایند تولید و توزیع پیام، پنجگانه ای داریم که باید اتخاذ مبنای مشخصی داشته باشیم:
۱.چه کسی پیام را تولید می کند؟(سیستم مولد مرجع)
۲.محتوای پیام چیست؟(سیستم اعتبارسنجی و منطق ارزشگذاری)
۳.ابزار و بستر پیام چیست یا کجاست؟(پلتفرم و شبکه)
۴.مخاطب پیام کیست؟(سطح بندی فاز مصرف)
۵.اهداف و نتایج پیام چیست؟(چشم انداز تولید و توزیع و مصرف)
3️⃣ سه لایه محتوایی از حیث راهبردی و ناظر بر نظریه مواجهه وجود دارد که بایستی تعیین مبنا صورت بگیرد:
۱.مبانی حکمرانی فضای مجازی(فلسفه و الهیات و فقه سایبری)
۲.مسائل حکمرانی مجازی(نسبت با فرهنگ و اقتصاد و سیاست و امنیت و...)
۳.نتایج حکمرانی مجازی(هویت و خانواده و علم و اخلاق و ارتباطات و حریم خصوصی و...)
4️⃣ در فرایند سیاستگذاری، تولید محتوا و کنشگری به یک فرایند جامع نیاز داریم که مطلوب حکمرانی و #حکمرانی_مطلوب را تامین کند:
۱.مشروعیت(تامین نظر نهاد دین)
۲.معقولیت(توانایی تاب آوری و توجیه نظری)
۳.مقبولیت(قدرت اقناع فراگیر و اتصال با مخاطب و تامین جمهوریت)
5️⃣ در بخش کلان رویکردها نیز از میان سه گانه و مثلثی بایستی عبور کرده و نظر نهایی و بی تعارفش را اعلام نماید:
۱.تکنوفیلی(تکنولوژی زدگی و سیاست درهای باز و توسعه حداکثری با همه لوازمش)
۲.تکنوفوبیایی(تکنولوژی هراسی و بدبینی حداکثری)
۳.مهندسی و مدیریت تکنولوژی(ارتقا سهم از ظرفیت تکنولوژی؛ نه اشتیاق حداکثری نه هراس حداکثری)
6️⃣ در ساحت تغییرات بنیادین و عملیاتی نیز بایستی محورهایی را مورد بازکاوی قرار داده و تامین ایده نماید که بالاخره قرار بر چه تغییراتی در چه سطوحی است؛
۱.تغییر و تاسیس زمین بازی(ناظر بر شبکه ملی اطلاعات)
۲.تغییر و تدوین قواعد بازی(آیین نامه ها و پروتکل های فعالیت شبکه ها و در شبکه ها)
۳.تغییر و تعیین نوع بازیگری(ارتقا توان سوژه ها و کاربران فضای مجازی و تعمیق و توسعه سوادرسانه برای حال عادی و بحرانی)
7️⃣ سیستم گردش اطلاعات را بایستی بومی سازی کنیم و قواعد و پروتکل های امن و ضدنفوذ برای هر سه سطح اتخاذ کنیم؛
۱. فرایند تولید پیام
۲.فرایند توزیع پیام
۳.فرایندمصرف پیام
8️⃣ سطوح کاربران و جامعه مصرف پیام نیز بایستی دسته بندی دقیق تری داشته باشد که امتداد اجتماعی حکمرانی و امنیت محتوایی از حیث محرمانگی یا عمومیت پیام، دچار اختلال نشده و عمق میدان بهتر و بیشتری داشته باشد؛
۱.عمومی و سرگرمی
۲.نیمه تخصصی و مهارتی
۳.تخصصی و آموزشهای ویژه
▫️آنچه که حائز اهمیت است، ضرب و ترکیب و تجمیع دادهها در سطوح مختلف این هندسه چندوجهی است که میتواند نقشه راه متحد با استراتژیهای پشتیبان متکثر را تحت عنوان پروژه های متعدد، ذیل خود تعریف کند.
▫️نکته اینجاست که تئوریسینها و مهندسین و کنشگران و مدیران این حوزه، دور میزهای واحدی به گفتگو نشسته و از حیث ۱.معنایی، ۲.راهبردی، ۳.امکان سنجی و ۴.عمق میدان، نظام مسائل فضای مجازی را بازطراحی و بازتنظیمگری نمایند.
@asre_Tabyin
➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
⭕️ لعنت به پوست شیر...
بخش اول
محسن دنیوی
🔻اگر حاکمیت مرتبط با بخش فرهنگ و هنر کشور نسبت به این عرصه و آثار و تولیدات و رویدادهای آن حساسیت و مسئولیت کافی میداشت، باید برای آسیبهایی که به ذهن و روح ملت ایران به خاطر ساخت برخی تولیدات تصویری نمایشی زده میشود از نویسنده و کارگردان و عوامل سازنده و بازیگران و مخصوصاً پلتفرمهایی که با این سریالها خود را بالا کشیدند، شکایت می کرد و آنها را به دادگاه میکشید و پوستشان را حتی اگر پوست شیر بود، میکند!
پوستی که به خاطر مافیای قدرت و ثروتی که پشت سر آنهاست، حسابی کلفت شده است و نه تنها در قالب اشتراک و ترافیک مصرفی در حال چاپیدن جیب ملت هستند، بلکه روح و ذهن ایرانیان را مورد سختترین حملات قرار میدهند.
🔻سریال روانپریش «پوست شیر» بالاخره این هفته تمام شد. برای اختتامیه آن مردم را به پردیسهای سینمایی لوتوس مال، کورش، ایران مال، گالریا، هروی سنتر و سینما قدس کشاندند و با جشن و هورا به همراه برندنیگ این مجتمعهای متصل به همان شبکه مافیایی، قسمت پایانی سریال را اکران کردند!
دردناک است وقتی بخشی از هموطنانت را ببینی که بابت آسیبی که به روح و روان شان زده شده، پول میدهند و برای عوامل این آسیبها دست و جیغ و هورا میکشند.
🔻البته پیش از این، مسیر آسیب زدن به روح و روان ملت توسط پلتفرمهای فیلیمو و نماوا با آثاری مانند زخم کاری و قورباغه باز شده بود.
صاحبان نماوا باید بابت سریال بیمار «قورباغه» که توسط هومن سیدی ساخته شد و نوید محمدزاده در آن بازی کرد همان زمان باید محاکمه میشدند.
هومن سیدی، کارگردانی است که اغلب آثارش فقط یک کارکرد دارد و آن هم بیرون ریختن غلیانات یک ذهن بیمار که جهان بیرون را به لجن میکشد!
فقط به عنوان نمونه، سکانس قتل خواهر توسط برادر نوجوان در فیلم مغزهای کوچک زنگزده ساخته هومن سیدی را مرور کنید تا تایید کنید که فقط یک بیمار میتواند این بازی را از یک نوجوان بگیرد که در قالب نقش قاتل، خواهر جوانش را خفه کند درحالی که برادر بزرگترش که دستور قتل را به برادر کوچکتر داده، این صحنه را می بیند و املت و پیازش را با آرامش میخورد.
🔻فیلیموی جناب شکوری مقدم که صاحب اپارت هم هستند و بزرگترین آژانس تبلیغات آنلاین کشور را در اختیار دارند، هم باید پیش از این بابت ساخت و پخش سریال وحشیِ «زخم کاری» محاکمه میشد.
ایشان در مصاحبهای گفته بودند که یا ما باید در فیلیمو محتوا تولید کنیم یا رسانههایی در منهتن!
باید گفت که جناب شکوری مقدم، ایکاش شما و محمدحسین مهدویان که زخم کاری را ساخت و به خورد ملت داد، آشغالهایی در قالب محتوا مانند سریال زخم کاری را نسازید و روح و ذهن ایرانیان را زخم کاری نزنید، چون اثر این گونه آثار ایرانی به مراتب بیشتر از نسخه آمریکایی است!
🔻اما دو نکته پایانی:
اول؛ مسئولین فرهنگی و هنری کشور به ویژه آقای اسماعیلی به عنوان وزیر ارشاد، آقای خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای قمی به عنوان مسئول سازمان تبلیغات و دیگر مسئولین نهادهای فرهنگی، مسئول مستقیم این آسیبهای جبرانناپذیر هستند. در زمان پخش سریال زخم کاری بارها درباره این سریال نوشتم و مطالبم را هم برخی از نزدیکان این آقایانی که نام بردم میدیدند اما دریغ از هیچ حرکت و اقدامی...
🔻دوم؛ چنین آثاری با این سطح از ترویج خشونت و توحش که با هزینه بالا و باکیفیت بالایی به لحاظ ساخت و بازیگری، تدوین و ...تولید میشوند، فارغ از اینکه چه آثاری بر روی امروز جامعه ایرانی دارند، فردای ایران و آینده آن را بیشتر تهدید میکنند!
همین پوست شیر را ببیند. عاری از هرگونه محتوایی است. کل سریال یک خط است و آن هم اینکه یک فرد روانی بابت حسادت، از یک فرد دیگر به سختترین شکل ممکن یعنی دزدیدن فرزند و تجاوز گروهی و بعد هم قتل انتقام میگیرد!
سه فصل فقط این یک خط را نویسنده و کارگردان با جزییات بسیار و به شکلی بسیار دردناک و ذرهذره به ذهن مخاطب تزریق کردند و او را شکنجه کردند!
@degaresh1
ادامه دارد...
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
لعنت به پوست شیر...
بخش دوم
🔻دو سریال دیگر هم وضعیت قصه بهتری ندارند و به همین میزان پوچ و خاص هستند و اصلا اشاره به یک پدیده فراگیر اجتماعی ندارند. یعنی محتوایی یک خطی درباره وقایعی بسیار خاص که شاید تنها چند مورد در سال اتفاق بیفتد اما در معرض دید عموم جامعه قرار میگیرد!
حتی اگر چنین مواردی، نمونه مشابه در دنیای واقعی داشته باشد، باید پنهان شود و اصلا به آنها پرداخته نشود، نه اینکه اینگونه با آب و تاب و جشن افتتاحیه و اختتامیه در کشور منتشر شود!
اینگونه آثار باعث تضعیف اراده جمعی برای تجربه موفقیت و پیشرفت و رشد میشود. ما حواسمان نیست که چگونه با تجربه این سطح از ناامیدی، درد و رنج، خشونت و توحش و ...چطور به اراده و روحیه فردی و جمعی مان آسیب میزنیم و این آسیب مانع از ایجاد تغییر و حرکت مثبت و پیشرفت در زندگی فردی و جمعی میشود. ما فقط جیب عدهای را در قالب پلتفرم فیلمنت و فیلیمو و نماوا و ...پر میکنیم و بازیگر و کارگردان پولشان را میبرند و آنکه آسیب میبیند و چیزی را از دست میدهد که به سختی قابل جبران است، ایران و ایرانی است!
🔻کشور ما در شرایطی است که به شدت به تجربههای کوچک موفق نیاز دارد تا ارادهش را تقویت کند. ما سالهاست تحت سختترین فشارهای دشمنان خارجی و دزدی و ارتشا و کارشکنی برخی از همراهان همان دشمنان خارجی در داخل هستیم. ما در شرایطی هستیم که بیشتر از همه چیز به امید نیاز داریم، امید به تغییر و امید به آینده...
ملتی که اینگونه در طول چند دهه تحت فشار بیسابقه بوده است نیاز به روحیه مثبت و انگیزه بخشی برای مقاومت و حرکت و تغییر دارد، نه اینکه توسط آثاری مانند پوست شیر لگد بیشتری بخورد و دوباره رنج و درد بکشد...
لوکیشن سریال قورباغه، شهرک اکباتان بود و محل قتل آرمان علیوردی هم همان اکباتان!
مسئولان فرهنگی محترم کشور، وقتی امکان و اجازه ساخت و انتشار اینگونه آثار تصویری را میدهیم، از نحوه زد و خوردهای وحشیانه نوجوانان در خیابان و قتلهای عجیب در حوادثی مثل حوادث مهرماه ۱۴۰۱، بعداً تعجب نکنید!
البته نمیدانم اصلاً مسئولین فرهنگ و هنر کشور این چنین متنهایی را میخوانند و یا اصلاً این سریالها را هیچوقت خودشان و خانوادهشان دیدهاند؟!!
@degaresh1
➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
🔺خداحافظ رمضان، ای ماه خوب خدا
🔸سلام بر آنها که برای رضایت خدا روزه گرفتند، نه از روی عادت
🔸سلام بر آنها که روزه گرفتن سبب شد با خدا مأنوستر و با خلق خدا نرمخوتر شوند.
🔸سلام بر آنها که روزه گرفتند اما آنانی را که روزه نگرفتند را نیز دعا کردند.
🔸سلام بر آنها که در این ماه بخشیدن را یاد گرفتند.
🔸سلام به روزهدارانی که به شکرانه این ماه، در عید فطر شادی میکنند.
🔸سلام بر روزه دارانی که فطرشان، واقعا عید است.
🔸سلام بر بندگانی که حتی شادی عید خود را با همنوعان خود قسمت میکنند.
🔸سلام خدا بر کسانی که از صبح فردا از نو متولد می شوند.
عید سعید فطر مبارک
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
حجاب 2.pdf
692.2K
💠 14 ایده برای تولیدات رسانه ای با موضوع حجاب
🔸این ایده ها از یافته ها و استراتژی های علمی بیان شده در گزارش "بکارگیری بینش های رفتاری با هدف جلوگیری از گسترش رفتار کشف حجاب بانوان در جامعه" استخراج شده است.
🔸این گزارش که توسط مرکز بینشهای رفتاری ایرانیان و به سفارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور صورت در چهار دسته کلی گرفته است.
#حجاب
#فرهنگ
#ایده
#رسانه
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
«به بهانه مناظره تلویزیونی آقایان درخشان و غنی نژاد»
🖊احمد اولیایی
🔹نظریه ای در ارتباطات هست به نام جریان دو مرحله ای ارتباطات «Two-step flow of communication». این نظریه اجمالا می گوید که پیام رسانه ای مستقیما به مردم نمی رسد بلکه رهبران فکری «opinion leaders» آن پیام ها را تسویه، بازنگری، اصلاح، متناسب، هدفمند و .... کرده و به مخاطب تحویل می دهند. به نظر می رسد این نظریه تا زمانی که ارتباطات اجتماعی به صورت حقیقی برقرار باشد، مخاطبان عام هنوز به مراجع فکری و اساتید مراجعه کنند و همچنین مقوله «پرسش» و «اعتراف به ندانستن» در میان مخاطبان وجود داشته باشد، دوام دارد. اما اکنون ارتباطات مردم کاهش پیدا کرده، مراجعه به اساتید کم شده و اساسا خیلی پرسش نمی کنند چون بمباران داده و اطلاعات یک خودعالم پنداری در میان آن ها ایجاد کرده است. در این شرایط باید از نظریه های دیگری تبعیت کرد؛ نظریه ای که میزان درستی و نادرستی آن پیام رسانه ای را به فهم و ادراک مردم از شرایط جامعه گره می زند. به عبارت دیگر، دورانی که افرادی بیایند و پیام رسانه ای را برای مخاطبان و توده تفسیر کنند گذشته است. مخاطب پیام را با زمینه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود تفسیر می کند؛ با آن چیزهایی که تجربه کرده است.
🔹فارغ از اینکه برنده مناظره اساتید اقتصاد در برنامه جهان آرا که بود و یا چه آسیب ها و قوت هایی داشت، باید گفت مناظره در قاب رسانه ملی و یک رسانه جمعی بنام تلویزیون پخش شده است. تلاش رهبران فکری (اساتید، فعالان فضای مجازی، اندیشمندان عرصه اقتصاد و .... ) که بعد از مناظره در حال تحلیل مناظره و اعلام برنده یا بازنده هستند، خیلی قابل تقدیر بود اگر ما همچنان از نظریه جریان دو مرحله ای ارتباطات تبعیت می کردیم. اما مخاطبی که منتظر ثبت نام خوردو است، درباب هزینه اجاره مسکن می اندیشد، گرانی گوشت را روزانه لمس می کند، در بورس سرمایه خود را باخته است و به طور کل در انتهای زنجیره، نتیجه دیدگاه های اقتصادی، فلسفه اقتصاد و مبانی اقتصاد را لمس می کند، برنده و بازنده را در همان ابتدا و میانه برنامه تلویزیونی انتخاب کرده است.
@ahmad_olyaei
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
🔺روحانیت تاوان چه چیزی را میدهد؟
اگر از چند درصد افراد ضدانقلاب و دینستیز بگذریم، گلایه برخی از مردم از روحانیت چیست؟
"روحانیت خود در رفاه اقتصادی است اما سفره مردم را نابود کرده است و تنها دغدغهاش هم حجاب است!"
علت این ذهنیت واژگونه چیست؟
۱. روحانیتهراسی رسانهای
در هجمه سنگین رسانهای علیه انقلاب، روحانیت نیز بینصیب نمانده است و در فضای مجازی هر روز شایعاتی جدید منتشر میشود. دستگاه رسانهای حوزه نیاز به تقویت و توجه بیشتری از سوی مدیران حوزه دارد.
۲. اشرافیت برخی روحانیان
با وجود زندگی ساده عموم روحانیان، متاسفانه برخی افراد ملبس، دارای خانه و یا خودروی گرانقیمت هستند که باعث بدبینی مردم به همه روحانیان میشوند: "اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید بدانید که دیر یا زود مطرود می شوید" (امام خمینی، صحیفه نور، ج۱۷، ص۴۵۳)
۳. حضور روحانیت در مناصب دولتی
حضور روحانیت در راس دستگاه اجرایی کشور باعث شده است تمامی کاستیهای اقتصادی متوجه روحانیت شود.
دیدگاه حضرت امام، رهبر انقلاب و شهید مطهری این است که روحانیت بجز در شرایط اضطرار، مسئولیت اجرایی دولتی قبول نکند (این امر منافاتی با حضور در دیگر نهادهای سیاسی مانند ولایت فقیه، مجلس و ... ندارد)
دیدگاه راهبران انقلاب عملی نشد و روحانیت امروز در نگاه مردم، به مسبب وضعیت اقتصادی بدل شده است.
۴. کمتر شنیده شدن اعتراض روحانیت نسبت به سایر منکرات بجز حجاب
منکرات متعددی در جامعه وجود دارد؛ مانند فقر، فساد، تبعیض و ... اما آن گونه که بایسته است، صدای همدردی روحانیت با مردم در سختیهای زندگی شنیده نشده است. تجمع فیضیه در سال ۹۷ از معدود تجمعات حوزویان در دفاع از مستضعفان جامعه بود که با شعبدهبازی دولت وقت، ناکام ماند.
➖➖➖➖
@daghdagheha
🔻 تأملی بر اقدام امام جمعه رشت
🔹 #مسئله_حجاب امروز بسیار پیچیدهتر از آن است که در حد یک ناهنجاری اجتماعی تقلیل پیدا کند.
🔹 تمرکز دشمن بر مسئله #حجاب بهدليل ظرفیتهای بسیار زیادی است که برای چالش آفرینی در آن نهفته است. امر زنانه بودن حجاب، ابعاد عاطفی و احساسی آن، پیوند حجاب و امر سیاسی، ظرفیت دوقطبی سازی حجاب، تحریک پذیری، ارتباط با نسل نو و دهه هشتادی ها، مورد غیرت و حمیت بودن آن برای مؤمنین، ایجاد احساس خشم و نگرانی در جامعه مذهبی و زوایای گوناگونی از این دست موجب میشود مسئلهای چندوجهی بهنظر برسد.
🔹 در این میانه رهبر معظم انقلاب کوشیدند زمینههای استفاده دشمن را مسدود کنند و دایره خودی در متن انقلاب را افزایش دهند. ابتدا بین بدحجاب و #شل_حجاب فاصله نهادند و شل حجاب را کنشگر بهنفع انقلاب نامیدند. در گام بعد بین فعل #کشف_حجاب کننده و طینت و انگیزه وی تفکیک کردند و حتی برخی از آنها جزو جامعه دین دار بهشمار آوردند.
🔹 حال یک #امام_جمعه با ادبیاتی سخیف و مواجههای سطحی که مورد حمایت طیفی از انقلابیون نیز قرار گرفت، از این جماعت اعلام بیزاری میکند. بدون اینکه بین فعل و فاعل کشف حجاب تفکیک کند و از فعل وی برائت بجوید.
🔹 این سخنان نسنجیده بهسرعت منتشر میشود و بهعنوان موضع جامعه انقلابی تسری مییابد و تلاشی که رهبری برای ایجاد #انسجام_ملی داشتند را برهم میزند. این نوع موضعگیری های سطحی نشان میدهد هنوز فهم صحیحی از #جنگ_ترکیبی نداریم که با یک مسئله ذوابعاد تک خطی برخورد میکنیم.
🔹 اساساً برخی گمان میکنند تأکید بر انسجام ملی مساوی با تأیید گناه و چشمپوشی بر مسئله #کشف_حجاب است. نمیدانند میتوان در عین حفظ غیرت دینی، دغدغه داشتن و اقدام نسبت به مسئله حجاب و تلاش برای حل آن، جامعهای منسجم داشت.
🔹 ائمه محترم جمعه باید بدانند #نماینده_ولی_فقیه بودن تنها داشتن یک حکم از رهبری نیست، بلکه کسی نماینده رهبری است که از تراز تحلیل و اندیشه وی برخوردار باشد نه اینکه طرح رهبری را با چالش مواجه کند.
#امام_جمعه_رشت
#جنگ_ترکیبی
#کشف_حجاب
#انسجام_ملی
-کانال تعلیقات
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
📺 برنامه زنده جهان آرا
👈🏼موضوع: شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه های آن در حوزه عفاف و حجاب
👤حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
⏰ امشب، شنبه ١۶ اردیبهشت١۴٠٢،ساعت ٢٢:٠٠
شبکه افق برنامه جهان آرا
➖➖➖➖
@daghdagheha
🔎چشمانداز گفتمان "زن زندگی آزادی" بدون روتوش!
▫️چه دقیق گفت #تئودور_آدورنو که "مردم امروز سرکوب نمیشوند، سرگرم میشوند". رسانه لندنی_سعودی ورشکسته ایران اینترنشنال، از یک اتفاق مبتذل در ورزش سوئد، با یک #تیتر_ملایم، پردهبرداری میکند.
▫️اساسا این جریان در صدد #عادی_سازی و توجیه چنین پشت صحنههایی در قالب ورزش و هنر یا به اسم آزادی است تا با شیءشدگی و تبدیل انسان به کالای مصرفی، تجارت پرسود و بدون مانعی را رقم بزند.
▫️در واقع با غلبه اقتصاد بر اخلاق، هنر، ورزش، رسانه و دانش، #صنعت_فرهنگ را شاهد هستیم که نسبت به شخصیت و آگاهی انسان هم نگاه ابزاری دارد. کار به جایی میرسد که خصوصیترین حریم انسان را تحت عنوان ورزش، درمینوردد.
▫️امپریالیسم در یک لایه اگر خشن و شارلاتان است، در لایه دیگر مبتذل و سخیف است. ورزش را ابزاری برای تثبیت و توسعه گفتمانی قرار میدهد. در جام جهانی با تیم هایی همچون آلمان، به کمک همجنسبازی میآید و حال از طریق سوئد، سکس را روتوش و عادی سازی میکند.
▫️در واقع همانطور که آدورنو میگوید، سرکوب نوین با چاشنی سرگرمی در حال تحقق است. ابزاری شدن ورزش و فرهنگ هم در راستای تثبیت همین گفتمان #سرگرمی است. از شعار زن، زندگی، آزادی هم چنین افقهای مبتذل، سطحی و ابزاری را طبیعتا دنبال میکنند.
▫️خشونت علیه شخصیت زن و خانواده چیزی جز کالاشدگی و شیءوارگی این دو مقوله نیست که به نام آزادی و به کام تجارت امپریالیستی محقق میشود. هژمونی یا همان #سرکوبگری_رضایتمندانه نیز یعنی زن و خانواده را با خشونتسایبری و فریب فرهنگی، از معنا تهی کنیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
👓 اتمام چالش #دست_الهی و نتیجه گیری مهم از این چالش:
🔹 به لطف خدا و پس از استقبال گسترده طلاب از این چالش و پیامهایی که برخی از آنها نیز به علت کثرت پیامها و همچنین مشکلات رسانهای منتشر نشد، کانال حوزه توییت جمع بندی زیر را از این چالش مهم ارائه میکند:
❗️ علل میل و رغبت طلاب به حوزه و دلیل ورود آنان به حوزه، به ترتیب تعداد پیامهای ارسالی موارد زیر هستند (دلایل باهم قابل جمع است و به ترتیب از بیشترین موارد به کمترین موارد) :
1⃣ ارتباط یا دیدن عالمی مهذب و با تقوا (اعم از مراجعی مثل ایتالله بهجت، یا امامجماعت محل یا روحانی که در جلسات هیئت و طرح ولایت و... دیده و یا با آنان ارتباط گرفتند)
2⃣ دوست یا رفیق طلبه که آنان را تشویق به حوزه کرده است.
3⃣ میل به دانستن و عطش دانستن مسائل دینی و آشنایی با قرآن و اهل بیت
4⃣ بدی محیطهای دیگر و خوبی محیط حوزه برای تهذیب نفس
5⃣ رفتن راههای دیگر و رسیدن به پوچی
6⃣ داشتن خانواده روحانی یا تاکید پدر و مادر
7⃣ بدون دلیل منطقی یا صرفا با خواب یا کنجکاوی یا فرار از سربازی و...
❌ با توجه به دلایل بالا ۵دلیل ابتدایی که بیشترین طیف را شامل میشود همه آنها نیاز به کار جدی در حوزه دارد؛ اگر امروز پذیرش کم شده است این راه ها را دنبال کنید و ببینید چرا برخی طلاب با اینکه خودشان از راه آمده پشیمان نیستند، ولی باز جرات دعوت نزدیکان را به حوزه ندارند!
چرا پس از پایه ده این مقدار افسردگی علمی و عملی و تهذیبی بین طلاب بیشتر میشود و فقط تعداد انگشت شماری به خوبی طلبگی را ادامه میدهند؟!
اینها پرسشهایی است که بدون تامل به آنها و کار جدی روی آنها مرور زمان فقط سبب تشدید آنها خواهد شد، نه سبب پاسخ به آنها!
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@HozeTwit
زندهتر از تو کسی نیست، چرا گریه کنیم؟
مرگمان باد و مباد آن که تو را گریه کنیم
هفت پشتِ عطش از نام زلالت لرزید
ما که باشیم که در سوگ شما گریه کنیم؟
رفتنت آینهی آمدنت بود، ببخش
شب میلادِ تو تلخ است که ما گریه کنیم
ما به جسم شهدا گریه نکردیم، مگر
میتوانیم به جان شهدا گریه کنیم؟
گوشِ جان باز به فتوای تو داریم، بگو
با چنین حال بمیریم و یا گریه کنیم؟
ای تو با لهجهی خورشید سرایندهی ما
ما تو را با چه زبانی به خدا گریه کنیم؟
آسمانا! همه ابریم گره خورده بههم
سر به دامانِ کدام عقدهگشا گریه کنیم؟
باغبانا! ز تو و چشمِ تو آموختهایم
که به جانتشنگیِ باغچهها گریه کنیم
#محمدعلی_بهمنی
@daghdagheha