💠"کلاب هاوس؛ سوار بر رخوت انسان مدرن"
🖊احمد اولیایی(دکترای فرهنگ و ارتباطات)
🔸امتداد فلسفه در زندگی عینی اگر در غرب موفق بوده، به این دلیل است که به عنصر نیاز و سلیقه انسان مادی اهمیت زیادی میدهد. این توجه در تکنولوژهای ارتباطی و اپلیکیشنهای ارتباط جمعی نیز دیده میشود.
🔸بشر امروز که در عصر مدرن متصف به صفاتی مانند عدم تحرک، یکجانشینی، خستگی، کم انگیزگی، فردگرایی و ... شده است، بهترین راه ارتباط جمعی را استفاده از نرم افزارهایی میداند که همگی در یک گوشی موبایل در دستان او قرار دارند.
🔸قطعا این، بهتر از ارتباطات فیزیکی و چهره به چهره و حضور گرم اجتماعی است که نیاز به حرکت و ارادهی بیشتر دارد. دنیای مدرن این حرکت و اراده را نشانه رفته است.
🔸زمانی رخوت انسان به حدی بود که اپلیکیشنهای متن محور برای او بهشت تنبلی و کسالت بود و با نگارش متن، ارتباطات خود را بر قرار میکرد. به تدریج و بر مبنای حرکت جهان مدرن که قرار است این رخوت را بیشتر کند، اپلیکیشنها به سمت تصویر محوری و فیلممحوری رفتند و خیال افراد را حتی از تایپ کردن راحت کردند. اما اکنون، نرم افزارهایی که بتواند کمترین تحرک و فکر را به مخاطب تحمیل کند، اولویت دارند.
🔸اینجاست که مانند کلابهاوس میتواند به خوبی بر این موج سوار شود. کلابهاوس یک اپلیکیشن صوت محور است و به عبارتی انسان بدون هیچ تحرکی صرفا با چرخاندن زبان یک مشارکت تمام در آن خواهد داشت. کلابهاوس دو مشخصه اصلی انسان و دنیای مدرن را در خود دارد؛ هم به رخوت و کسالت انسان امروز پاسخ مثبت داده و هم ارتباطات را به مجازیترین شکل خود سوق داده است.
🔸از طرف دیگر، همه میدانیم که صوت و به عبارتی صحبت کردن نسبت به متن و تصویر امکان خطای بیشتری دارد. حرف زدن در فضای مجازی به خصوص وقتی آنلاین باشد طبیعتا دارای اشتباهات گسترده تری خواهد بود. این آسیب را به عدم بلوغ فرایند گفتگو در جامعه اضافه کنید؛ لذا بزودی ما به ناهنجاری ها، خطاها و آسیبهای زبانی بسیاری در کلاب هاوس مواجه خواهیم شد. هر چه بیشتر حرف بزنید بیشتر در کلاب هاوس مشارکت خواهید داشت و هر چه بیشتر حرف بزنید کمتر فکر میکنید.
🔸احتمالا در نسل آینده اپلیکیشنهای ارتباطی، ما با برنامههایی مواجه خواهیم شد که به طور کل کنش معناداری از اعضای بدن را نیاز نداشته باشد و نسبت به انتقال دادههای ذهنی و کنش مغزی عمل کند بدون اینکه شما صوتی تولید کنید یا متنی بنویسید یا تصویری منتقل کنید. شاید این اتفاق با پلک زدن، یا اراده ذهنی اتفاق بیفتد، اما قطعا این مسیر طی خواهد شد.
🔸حرکت تکنولوژیهای ارتباطی مدرن قرار است نیاز انسان تنبل و سست مدرن را پاسخ دهند که اصل وی بر عدم تحرک، یکجانشینی، عدم تأمل، عدم تفکر است.
🔸لازم به ذکر است آنچه ذکر شد صرفا یک زاویه نگاه به کلاب هاوس است. قطعا میتوان از زوایای دیگر این ابزار و مانند آن را مورد مطالعه قرار داد.
#کلاب_هاوس
#رسانه
#نقد
#انسان_مدرن
➖➖➖➖
@daghdagheha
15.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 برآورد استراتژیک 8
🔸آینده ادیان جهان
🔸تحولات جمعیتی ادیان جهان از 1800 تا 2100 میلادی
🔸تا سال 2100 کدام دین، به جایگاه آیین نخست جهان می رسد و دین اول جهان می شود؟
اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠مردم امریکا طرفدار اسرائیلاند یا فلسطین؟
🔸فکتهای جالبی از نظرسنجی اخیر
🖊کیوان ابراهیمی
🔸بر اساس یک نظرسنجی جدید که توسط Morning Consult و Politico در هفتهی دوم جنگ اخیر غزه و اسرائیل انجام شده، نظر رایدهندگان امریکایی را در مورد منازعات جاری پرسیدهاند. این نظرسنجی میان 1992 فرد امریکایی انجام شده که شهروند این کشور هستند و با گرایش مشخص سیاسی در سیستم انتخاباتی امریکا نامنویسی کردهاند.
🔸جالب اینجاست که اکثریت نظردهندگان یعنی 61 درصد، یا موضع مشخصی ندارند و یا نسبت به هر دو سوی ماجرا حس شفقت و دلسوزی بروز دادهاند.
🔸بطور مشخص، 32 درصد گفتهاند که نظر قطعی ندارند و 29 درصد نیز بیان داشتهاند که بطور مساوی نسبت به هر دو سوی ماجرا، یعنی هم اسرائیل هم فلسطین حس دلسوزی دارند. 11 درصد بطور یکطرفه سمت فلسطینیها و 28 درصد به شکل یکجانبه سمت اسرائیلیها ایستادهاند که قابل تامل و تاسف است.
🔸همانطور که انتظار میرود، حمایت از اسرائیل بین جمهوریخواهان خصوصاً مسنترها ریشهدارتر و پر رنگتر است اما به شخصه برایم غیر منتظره بود که دموکراتهای طرفدار فلسطین از طرفداران اسرائیل بیشتر باشند.
🔸38 درصد رایدهندگان امریکایی گفتهاند چندان در مورد منازعهی اخیر اطلاعات ندارند و مطالعهی زیادی نداشتهاند.
🔸دموکراتهای امریکا، در یک رویکرد غیر قابل انتظار و جالب، طرفداری بیشتری از فلسطین کردهاند. 18 درصد دموکراتها طرفدار فلسطیناند و تنها 12 درصد از اسرائیل طرفداری میکنند. این در حالی است که اکثر دموکراتها یا نسبت به طرفین دلسوزی دارند (36 درصد) و یا نظر قطعی ندارند (34 درصد).
🔸جمهوریخواهان حمایت قاطعی از اسرائیل دارند (51 درصد) و فقط اقلیت محضی از آنان (3 درصد) طرفدار طرفدار فلسطیناند.
🔸نسلهای جوان امریکایی بیشتر سمت فلسطین ایستادهاند و هر چه نسلها پیرتر میشوند، از فلسطین فاصله گرفته و به سمت اسرائیل گرایش پیدا میکنند؛ بطوری که بین 18 تا 34 سالهها، طرفداری از فلسطین 18 درصد و اسرائیل 15 درصد است اما در بین بالای 65 سالهها، 39 درصد طرفدار اسرائیلاند و تنها 8 درصد طرفدار فلسطین.
🔸بصورت کلی، در هفتههای اخیر تظاهرات ضد اسرائیلی متعددی در امریکا برگزار شد اما نمیتوان دیدگاه مشخص و واحدی بین امریکاییها در خصوص مناقشهی فلسطین سراغ گرفت.
🔺با توجه به نتایج بالا و اینکه افکار عمومی امریکا از جوانب مختلف بر مسالهی فلسطین اثرگذار است، فرصتهای بزرگی در جهت تاثیرگذاری بر نسلهای جوان امریکایی وجود دارد.
📡 @StrategicNews_ir
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
✍ روحانیت، مدرن شدن و قدرت
🔹بسیاری از روشنفکران در دهه های پیش از انقلاب ساده دلانه گمان می بردند مدرن شدن روحانیت به عرفی شدن جامعه و آشتی روحانیان با تجدد می انجامد. در سال ۱۳۴۱، مهدی بازرگان، در مقاله ای با عنوان
«انتظارات مردم از مراجع» از مراجع تقلید گله کرد چرا همچنان در بند فروع دین اند و از اصول دین غافل شده اند؟ چرا به جزئیات فقه اهمیت می دهند اما مسائل اجتماعی و سیاسی را به دیگران واگذارده اند؟ بازرگان از کسانی بود که در آن دوران میاندیشید اگر روحانیت متجدد شود، خودبخود اسلام توده نیز متجدد می شود و مشکلات سیاسی و اجتماعی برآمده از واپس ماندگی مسلمانان نیز از میان خواهد رفت.
🔸نوستیزی روحانیت و بدعت انگاشتن هر امر بدیع، خود امری کهنه است. شیخ حر عاملی محدث مقرب دربار صفوی در کتاب وسائل الشيعة در کنار بسی دیگر از عالمان شیعه و سنی، نوشیدن قهوه را به حکم دو روایت از پیامبر حرام می دانست. طی چند قرن، اختلاف نظری اساسی میان فقيهان بر سر حلیت یا حرمت دود کردن تنباکو و توتون در جریان بود. در عهد قاجار،
میرزا محمد حسن شیرازی، مرجع تقلید وقت، تحریم تنباکو را دست مایه ی اقدامی سیاسی علیه حکومت کرد.
🔻در همین دوره، ورود تلگراف به ایران، مناقشه های تازه بر سر جواز یا عدم جواز استفاده از این "صدای شیطان" به پا کرد و فقیهان در این بحث می کردند که تا چه اندازه جایز است سیم های تلگراف از نزدیک مسجد بگذرد. با تلاش های فراوان ناصرالدین شاه و پس از آن که چند فقیه به دعوت او چند آیه ی قرآن را از تهران به تبریز تلگراف کردند و پاسخ شنیدند، سرانجام فقیهان پذیرفتند که تلگراف ابزاری است خنثی مانند نامه نگاری و میتوان در راه مقاصد شریعت از آن بهره گرفت.
طرفه آن است که جامعه ی رو به تجدد ایران، خواه ناخواه روحانیت را به بهره گیری از ابزارهای تجدد وادار کرد. نهاد روحانیت و مرجعیت در روزگار معاصر، هستی خود را وام دار ابزارهای مدرن است. تلگراف که در آغاز آوای شیطان پنداشته می شد، نهاد روحانیت را از بیخ و بن دگرگون ساخت. روحانیت شیعه که شبکه ای نامتمرکز و پراکنده بود و سرشتی محلی داشت، به يمن و یاری تلگراف در سده ی نوزدهم میلادی، ساختاری منسجم و متمرکز پیدا کرد.
🔹تلگراف، شهرهای بزرگ جهان تشیع را به کانون های فقهی- نجف، کربلا و قم - پیوست و سلسله مراتب روحانیت را برای همیشه متحول کرد. مقلدان از اقصی نقاط جهان استفتای خود را برای مرجع تقلید خود می فرستادند و مجتهدان نیز با تلگراف فتوای خود را گسیل می کردند. نظام اجتهاد-تقلید در پی این ابزار تکنولوژیک مستقر و مستحکم شد و قدرت فقیه از محدوده ی محل زندگی اش فرارفت و هم عرض قدرت مرکزی قرار گرفت. تلگراف در مقام ابزاری غربی، وسیله ای در دست فقيهان شد برای ستیز با مظاهر تجدد و بسط قدرت خود و نیز سرکوب مخالفان؛ از جمله صدور فتوای ارتداد و قتل بابی ها و بهایی ها.
#روحانیت
#جامعه_شناسی
#فقه_سنتی
#نقد_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
گزارش ده سال آینده جهان 2030.pdf
6.86M
💠10 تصویر از ده سال آینده جهان(2030)
🔸در عرصه تحولات اقتصادی، سیاسی و روابط بینالملل، جمعیتی و اجتماعی، کسب و کار، فناوری و هوش مصنوعی...
🔸قابل توجه و استفاده برای تمام کسانی که نسل آینده برای آنها مهم است به ویژه سیاستگذاران، برنامه ریزان، پژوهشگران مسائل استراتژیک و آینده پژوهان.
➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
🔎چرایی واقعه عاشورا در یک بازخوانی رسانه ای
🔻اگرچه مطالعات سوادرسانه یک موضوع نوین است و در ادامه ظهور تکنولوژی، جایگاهی در مباحث علمی پیدا کرده است، اما تاریخ، مملو از موقعیت هایی است که اگر سوادرسانه ای وجود داشت، مسیر بشر بطور کلی تغییر میکرد. واقعه عاشورا را در چندگام رسانه ای هم میتوان نگاه کرد و تحلیل نمود. جامعه ای که تسلیم شایعه شد و #دروازه_بانی خبر انجام نداد.
🔹مردمانی که تبلیغات را بر واقعیات ترجیح دادند و حوصله مکث و تامل و بررسی پیام را نداشتند. اجتماعی که بدون اطمینان از صحت و سقم پیام، #فوروارد کرد و اطلاعات فیک و جعلی را ویروس وار در بدنه جامعه رسوخ داد و مریض شد.
1⃣گام اول آنجایی بود که گفتند؛ حسین ابنعلی سر جنگ دارد و قدرتطلب است. خارجی است و مخالف آرامش و ثبات اجتماعی است. مردم نیز بدلیل زمینه ذهنی ضعیف و مسمومی که داشتند و عافیتطلبی در جانشان رسوب یافته بود و مهمتر از همه، بدون تحقیق درباره اهداف قیام و گفتوگو با امام و اصحابش، اتهام ساختگی را پذیرفتند.(#تکنیک_برچسب_زنی و انگاره سازی منفی جهت انحراف افکارعمومی)
2⃣گام دوم آنجایی بود که مسلم ابن عقیل را در عرض یک وعده ظهر تا شام و با تبلیغات ابن زیاد مبنی بر در راه بودن لشگر شام و تولید شایعه توام با ترس، تنها گذاشتند و خلف وعده کردند.
این درحالی بود که اگر محاصره قصر ابن زیاد را ادامه میدانند، کار تمام بود و مسیر تاریخ عوض میشد. ولی زنان و مادران باور کردند و همسران و فرزندان را ترساندند و شد آنچه که نباید میشد.(#تکنیک_شایعه، تولید ترس و دروغ بزرگ که باعث اختلال در مسیراصلی جامعه میشود)
3⃣گام سوم هم زمانی بود که قبیله هانی ابن عروه که شجاع و جنگجو بودند، سخن #شریح_قاضی که یکی از خواص فریب خورده و تطمیع شده زمان بود را در رابطه با سلامتی هانی، پذیرفتند و از اطراف قصر ابنزیاد متواری شدند. موقعیتی بود که شجاعت و غضب قبیلهای، با بصیرت و سوادرسانهای گره نخورده بود و بدون بررسی و #سرچ_دقیقتر، فریب خوردند و صحنه حساسی را برای شکست ابنزیاد از دست دادند.(#تکنیک_خلق_اعتبار و استفاده از شخصیتهای مرجع برای فریب و دور زدن فرایند تحقیق و استدلال)
🔸هرکدام از این موقعیتها اگر با سوادرسانه ای همراه میبود و #مقاومت_ذهنی_مردم در برابر شایعات و فیک نیوزها و تبلیغات شکننده نبود، قطعا مسیر تاریخ طور دیگری رقم میخورد و امام جامعه، اسیر اجتماع خبرزده، راهی قتلگاه نمیشد.
🔸سوای بصیرت سیاسی و معرفت امام که عناصر مهمی در زمانشناسی و درک موقعیت هستند، توانایی در برابر اخبارگمراهکننده و جعلی ضلع سومی است که جامعه را از خطاهای فاحش و غیرقابل جبران تاریخی نجات میدهد.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @sedayehowzeh
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
... مردی از خویش برون آمد و کارستان کرد؛ و تاریخ، تا ابد ایستادن خود را مدیون چنین مردانی و چنین مردانگی خواهد بود.
کربلا چنین صحنه ای است...
⬛️السلام علیک یا ابا عبدالله ⬛️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
62006663.pdf
9.79M
🔺برنامه پیشنهادی وزارت ارشاد دولت سیزدهم
🔹این برنامه تا چه میزان میتواند در گسترش #فرهنگ_اسلامی و #حکمرانی_دینی موثر باشد؟
➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
◼️علامه محمدرضا حکیمی درگذشت
🔸علامه محمدرضا حکیمی (متولد ۱۳۱۴ش) مجتهد، الهیدان، نویسنده آثار دینی است که از وی با عناوینی چون «علّامه»، «استاد»، «فیلسوف عدالت» و «مرزبان توحید» یاد میشود.
🔸حکیمی از منتقدان فلسفه صداریی است و آثاری در نقد الهیات صدرایی نوشته است. به باور او عقل دینی، خودبنیاد است و برای شناخت معارف دین باید مستقل از فلسفه اندیشید. بر همین اساس مهمترین اثر او مجموعه حدیثی الحیاة است که تلاش کرده است یک نظام فکری بر اساس احادیث شیعی تصویر کند.
🔸کتاب الحیاة وی که یک دائرةالمعارف اسلامی است، از شهرت و اعتبار خاصی در جهان اسلام برخوردار است. وی از مُجَدِّدانِ مکتب معارفی خراسان، مشهور به مکتب تفکیک است که معتقد به جدایی دین از فلسفه و عرفان است.
🔸علی شریعتی وی را به عنوان وصی خود جهت هرگونه دخل و تصرف در آثارش انتخاب کرده بود.
🔸«الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، و دهها اثر دیگر از جمله آثار این اندیشمند بود.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
Women Blogers final.pdf
2.36M
💠گزارشی از تاثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی
🔸برای بررسی مسأله تأثیر خانمهای بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی، صفحات صد نفر از برترین
بلاگرهای اینستاگرام شناسایی و محتوای تولیدی ایشان رصد و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.
🔺 #بلاگر هایی که بیشترین تأثیر را در حوزه بلاگری دارند، فعالیتشان محور طنز، زیبایی و #سبک_زندگی را شامل میشود.
🔺بلاگرها به دلیل نفوذ زیاد در لایههای مختلف اجتماعی جامعه، قدرت ایجاد تغییر در سبک زندگی، نوع تغذیه، نوع پوشاک، شیوه گفتار و تعامل اجتماعی و ... را دارند.
#رصد
#رسانه
#سبک_زندگی
@sedayehowzeh
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠گروه ها و کانالهای طلبگی مشغول بحث در مورد کرونا و واکسن کرونا و نزاع طب مدرن و سنتی و اسلامی هستند، به همین خاطر فرصت نکرده اند نسبت به وظیفه عدالتخواهی خود در مورد عزل #امام_جمعه_لواسان، اعتراض کنند یا واکنشی مناسب نشان دهند.
🔺سوال اول: با توجه به اینکه امام جمعه لواسان برخی اقدامات شایسته از جمله #مبارزه_با_زمین_خواری داشته اند و افراد زیادی با فعالیتهای ایشان به #مبارزه_با_فساد و ایفای نقش مثبت روحانیت در جامعه امیدوار شدند، چه عواملی موجب عزل ایشان شده است؟
🔺سوال دوم: چه کسانی، چه طیفی و چه نهادی باید در مورد دلائل و عوامل چنین عزلی مطالبه گر باشند؟ روحانیت اگر به دنبال ایفای نقش مثبت در جامعه باشد، چه جایی بهتر از چنین موقعیتهایی؟؟
#روحانیت
#جامعه
#مطالبه_گری
#مبارزه_با_فساد
11.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴نقدی بر تصویر برداری، نور پردازی و کلیپ سازی #هیئات_مذهبی
🔹چگونه و از کجا شروع شدنش را نمیدانم اما این را خوب میدانم که با گذشت سالیانی از باب شدن تصویر برداری در #هیئات_مذهبی، اکنون این مسئله به معضلی تبدیل شده است. معضلی که شاید انتهایش ناپیدا باشد. معضلی که هیئات را شبیه به هر مکانی به جز مکان مقدس #هیئت نشان میدهد.
🔹حال که #رسانه قدرتی لایتناهی پیدا کرده است، منکر تاثیر هنر در این عرصه نیستم؛ اما کیفیت آن باید به چه نحو باشد؟! مجلس عزاداری را مانند مجالس گناه(!) نشان دادن به هیچ عنوان در شأن هیئت مذهبی نمی باشد.
🔹تلفیق تصویر برداری، نور پردازی و کلیپ سازی نادرست در سال های اخیر نگران کننده است!
پ.ن: به کلیپ های تصویری دیده بان، گروه هنری پلان۳ و... نگاهی بیاندازید. گروه هایی که ویرایش و ساخت کلیپ های هیئات مذهبی را انجام میدهند. رزومه ی کاری ایشان پر است از قطعه های تصویری که کمتر شباهتی به مجالس مقدس هیئت دارند!
@barjan
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha