eitaa logo
یادداشتها
377 دنبال‌کننده
323 عکس
53 ویدیو
60 فایل
گزیده هایی در باب تاریخ و باورها
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 أنا مشغول فاصرفهم ولما جعل المأمون إلى علي بن موسى الرضا ولاية العهد دخل عليه آذنه وقال : إن قوما بالباب يستأذنون عليك يقولون نحن شيعة علي فقال : أنا مشغول فاصرفهم ، فصرفهم فلما كان من اليوم الثاني جاؤا وقالوا كذلك مثلها فصرفهم إلى أن جاؤا هكذا يقولون ويصرفهم شهرين ثم أيسوا من الوصول وقالوا للحاجب : قل لمولانا إنا شيعة أبيك علي بن أبي طالب وقد شمت بنا أعداؤنا في حجابك لنا ، ونحن ننصرف هذه الكرة ونهرب من بلدنا خجلا وأنفة مما لحقنا ، وعجزا عن احتمال مضض ما يلحقنا بشماتة الاعداء! فقال علي بن موسى الرضا : ائذن لهم ليدخلوا ، فدخلوا عليه فسلموا عليه فلم يرد عليهم ولم يأذن لهم بالجلوس ، فبقوا قياما فقالوا : يا ابن رسول الله ما هذا الجفاء العظيم والاستخفاف بعد هذا الحجاب الصعب؟ أي باقية تبقي منا بعد هذا؟ فقال الرضا : اقرؤا « وما أصابكم من مصيبة فبما كسبت أيديكم ويعفوا عن كثير » ما اقتديت إلا بربي عزوجل فيكم ، وبرسول الله وبأمير المؤمنين ومن بعده من آبائي الطاهرين : ، عتبوا عليكم فاقتديت بهم ، قالوا لماذا يا ابن رسول الله؟ قال : لدعواكم أنكم شيعة أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ويحكم إنما شيعته الحسن والحسين وأبوذر وسلمان والمقداد وعمار و محمد بن أبي بكر الذين لم يخالفوا شيئا من أوامره ، ولم يركبوا شيئا من فنون زواجره ، فأما أنتم إذا قلتم إنكم شيعته ، وأنتم في أكثر أعمالكم له مخالفون مقصرون في كثير من الفرائض ، متهاونون بعظيم حقوق إخوانكم في الله ، وتتقون حيث لا يجب التقية ، وتتركون التقية حيث لابد من التقية ، فلو قلتم إنكم موالوه ومحبوه ، والموالون لاوليائه ، والمعادون لاعدائه ، لم انكره من قولكم ولكن هذه مرتبة شريفة ادعيتموها إن لم تصدقوا قولكم بفعلكم هلكتم إلا أن تتدارككم رحمه من ربكم. قالوا : يا ابن رسول الله فانا نستغفر الله ونتوب إليه من قولنا ، بل نقول كما عملنا مولانا : نحن محبوكم ومحبوا أوليائكم ومعادوا أعدائكم ، قال الرضا : فمرحبا بكم يا إخواني وأهل ودي ارتفعوا ارتفعوا ارتفعوا فما زال يرفعهم حتى ألصقهم بنفسه ، ثم قال لحاجبه : كم مرة حجبتهم؟ قال : ستين مرة فقال لحاجبه : فاختلف إليهم ستين مرة متوالية ، فسلم عليهم وأقرئهم سلامي فقد محوا ما كان من ذنوبهم باستغفارهم وتوبتهم ، واستحقوا الكرامة لمحبتهم لنا وموالاتهم ، وتفقد امورهم وأمور عيالاتهم فأوسعهم بنفقات ومبرات وصلات ، ورفع معرات. 📚بحار الأنوار ( الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ( عليهم السلام ) ) : 65 / 157 📍https://eitaa.com/danamha
تخریب مزارع و نابود کردن محصولات مزارع، یکی از سیاست های رایج وهابیان در قبال مخالفان بود.
بررسی نامگذاری دعوت محمد بن عبدالوهاب به موحدان، اهل اسلام و مجاهدان.pdf
512.7K
بررسی نامگذاری دعوت محمد بن عبدالوهاب به موحدان، اهل اسلام و مجاهدان از نخستین روزهای پدیدارشدن آیین و دعوت محمد بن عبدالوهاب تا کنون، وی و هوادارانش خودمختارانه از نام‏ها و لقب ‏های مدح ‏آمیزی برای معرفی خود استفاده کرده ‏اند. موحدان و اهل توحید، اهل اسلام و مجاهدان، برخی از مهم‏ترین نام‏ها و القابی است که آنان برای معرفی خود برگزیده ‏اند. بررسی زمان آغاز، میزان رواج، معنا و هدف محمد بن عبدالوهاب و هوادارانش از این نام‏ها امری مغفول و بر زمین مانده است که توجه به آنها حاوی نکات و فواید مهمی است. این مقاله سعی دارد، این مطالب را بکاود. 🌀https://serajemonir.darolelam.ir 🔴 https://eitaa.com/seraj_monir_mag 📍https://eitaa.com/danamha
درنگی در نام‌گذاری وهابیان به «اهل‌سنت و جماعت»، «فرقۀ ناجیه»، «دعوت اصلاحی»، «حنبلی»، «سلفی» و «أثری.pdf
738.7K
درنگی در نام‌گذاری وهابیان به «اهل‌سنت و جماعت»، «فرقۀ ناجیه»، «دعوت اصلاحی»، «حنبلی»، «سلفی» و «أثری» نام­ و لقب ازجمله عناصر دارای کارکرد بلاغی و ابزار قدرت در روایت فرق و مذاهب است که پیوسته توجه هواداران و مخالفان فرق و مذاهب را به خود جلب کرده است. بر پایه همین قاعده از نخستین روزهای پدیدارشدن آیین وهابیت تا کنون، محمد بن عبدالوهاب و هوادارنش خودمختارانه از نام­ها و لقب­های مدح­آمیز و مجاب­کننده­ای برای معرفی خود استفاده کرده­اند. «اهل‌سنت و جماعت»، «فرقۀ ناجیه و طایفۀ منصوره»، «دعوت اصلاحی»، «تابعان فقه حنبلی»، «سلفی» و «أثری» از جمله نام­ها و لقب­هایی است که وهابیان برای معرفی خود برگزیده­اند. این مقاله سعی دارد­ زمان آغاز، میزان رواج و هدف وهابیان از نام‌گذاری به نام­ها و القاب یادشده را بکاود و موضع منتقدان وهابیت را نیز یادآور شود. 🌀https://serajemonir.darolelam.ir 🔴 https://eitaa.com/seraj_monir_mag 📍https://eitaa.com/danamha
بس خنده‌ها که ظلم تن و ظلمت دل است ای زنده باد غم که ضیا می‌دهد به دل
5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حیفا و تلاویو را با خاک یکسان خواهیم کرد.. 📍https://eitaa.com/danamha
Extracted pages from سراج 48.pdf
160K
📍محمد بن عبدالوهاب، مفتیان وهابی و داعش همگی مدعی احیاء توحید هستند، لکن کدام توحید؟ 📚یادداشت سردبیر 📚 مجله سراج منیر، شماره48، سال دوازدهم، زمستان1401ش، صفحات7و8، 🔻https://eitaa.com/danamha
Extracted pages from سراج 49.pdf
148.9K
📍وهابیت خوب و وهابیت بد... ▪️ در کتابی خواندم: «رفتار خشن پرتغالیها در هرمز باعث شد تا ما بی خبران، بیگانه را به بد و خوب تقسیم کنیم؛ بگوییم انگلیسی ها خوب هستند، ولی هلندی ها متمدن تر می باشند. در حالی که وقتی سخن از منافع ملی است هر بیگانه ای تنها سود خود می جوید. متاسفانه از آن زمان این تقسیم بندی غلط و احساساتی و گاه خائنانه به پایه های سیاست ما راه یافت.» این متن یک نکته بسیار مهم و درس آموز دارد. اینکه خیلی وقتها ما آدم ها کارخانه تولید این نوع از تقسیم بندی های احساسی و غلط می شویم. مثلا می گوییم: دیکتاتورهای خوب و دیکتاتورهای بد، جدایی طلب های خوب و جدایی طلب های بد. بدها به دنبال کشتار و ترورند و خوب ها از راه رسانه و یارگیری فکری، کارشان را دنبال می کنند. یا گاهی شنیده می شود که وهابیت خوب و بد دارد، بدش داعش است و خوبش درس خوانده های سعودی هستند. دومی متمدن و مداراپذیر است و اولی وحشی و نابودگر. این درحالیست که در حالی که درس خوانده ها دزدان با چراغ اند که به تدریج ریشه می زنند و فکرها را از هم می پاشند. 📚یادداشت سردبیر 📚 مجله سراج منیر، شماره49، سال سیزدهم، بهار1402ش، صفحات7و8، 🔻https://eitaa.com/danamha
Extracted pages from سراج 50.pdf
182.9K
📍جامعه.ی چند مذهبی عربستان ▪️وهابیت تنها آیین و مذهب موجود در عربستان نیست. آل سعود بر جامعه ی مسلمان چند مذهبی حکومت می کند؛ بر اساس تقسیم بندی عربستان به چهار منطقه نجد، حجاز، منطقه جنوبی و منطقه شرقی، اکثریت ساکنان منطقه نجد، وهابی اند البته در شهر ریاض اقلیتهایی همچون شیعه و دیگر اهل سنت غیروهابی حضور دارند، منطقه حجاز ـ شامل شهرهای مکه، مدینه و... ـ را اهل سنت شافعی و مالکی با گرایشهای تصوف، شیعیان امامی و زیدی تشکیل می دادند لکن با تسلط وهابیان بر این منطقه آیین وهابیت بر سایر مذاهب تفوق یافت. در منطقه جنوبی ـ شامل عسیر، جیزان و نجران ـ وهابیان، پیروان فقه شافعی، مالکی، شیعیان زیدی و اسماعیلی حضور دارند. در منطقه شرقی ـ شامل شهرهای قطیف و احساء ـ شیعیان امامیه، اهل سنت غیر وهابی شافعی، مالکی و حنفی و وهابیان زندگی می کنند. صوفیان عربستان در نقاطی از مناطق حجاز، تهامه و حاشیه شرقی این کشور زندگی می کنند. صوفیان همگی اهل سنت و پیرو مذاهب فقهی شافعی، حنفی و مالکی اند در این میان تعداد صوفیان حنفی کمتر از دیگر مذاهب است..... 📚یادداشت سردبیر 📚 مجله سراج منیر، شماره50، سال چهاردهم، تابستان 1402ش، صفحات7و8، 🔻https://eitaa.com/danamha