eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
483 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
🔰 #طرح‌ریزی_سبک‌_زندگی‌_اسلامی ✨ يٰا أَيُّهَا اَلنّٰاسُ أَنْتُمُ اَلْفُقَرٰاءُ إِلَى اَللّٰهِ وَ ا
💠 💠 🔷 درپست گذشته ادعا شدکه بدون لحاظ سنت‌های و تنها متکی بر سنت‌های مادی،رویکرد و غایتی دارد؛ اثبات آنکه: در هستی شناسی حقیقی که اسلام و قرآن تبیین کننده آن می باشند، بیان می شود که نظام داخلی عالم هستی دارای دو بعد که سنتهای معنوی در آنجا رقم می خورد و بعد که محل جریان سنتهای مادی میباشد، تشکیل شده است. 🔹حال اگر در طرح ریزی این سنت ها لحاظ نگردد بزرگ ترین بشری که خواست شیطان میباشد،محقق میشود.مثلا اگرمقوله‌ی « » به عنوان سنت مورد طرح ریزی قرار نگیرد،فضا برای جایگزینی رویکرد شیطانی در نظام‌های ‌اقتصادی، فراهم میشود. 🔷تولید مبتنی بر سنت های معنوی و مادی برسه‌محوراصلی: 🔹نظام (از کجا آمده) 🔹نظام (از چه چیز تشکیل شده) 🔹نظام ( به کجا می رود)می باشد. 🔷در زمینه به تعبیر قرآن نظام هستی با از مبداء شروع و به سمت مقصد خاصی و روشن هدایت می شود.در نظام داخلی،نظام هستی از دو بخش و تشکیل شده که بسیاری از سنتهای معنوی الهی در هستی قابل رویت هستند و توسط خداوند از ملکوت بر ملک اعمال می شوند. 🔷در‌این‌بین به‌علت بخشی‌نگری و محرومیت از منبع تنها قدرت‌شناخت‌ بخشی از ملک را دارد، که متاسفانه با تکیه بر همین روش‌جاهلی‌دیرین،مجنون وار به انکار همه مسائل‌غیرمادی می‌پردازدومبتنی برهمین بینش‌و‌منش‌به‌طرح‌ریزی‌سبک زندگی وترویج آن مشغول است. برای مثال، تاثیر و در عالم هستی آشکار کننده تفاوت نگاه اسلام و غرب در طرح‌ریزی سبک‌زندگی میباشد. ____________
📎 عمر افضل از رسول الله‼️ ✅ قرطبي از علمای مخالفین برای اثبات خلافت ابوبکر، بیعت عمر با او را کافی دانسته و می نویسد: 🔵 فإن عقدها واحد من أهل الحل والعقد فذلك ثابت ويلزم الغير فعله خلافا لبعض الناس حيث قال : لا تنعقد إلا بجماعة من أهل الحل والعقد ودليلنا أن عمر رضى الله عنه عقد البيعة لأبي بكر. 🔴 اگر امامت و خلافت توسط يك نفر از اهل حل و عقد منعقد شد، بر ديگران لازم است كه آن را قبول كنند بر خلاف عده‌اي ازمردم كه مي‌گويند خلافت و امامت منعقد نمي‌شود مگر با جماعت اهل حل وعقد ولي دليل ما اين است كه عمر (كه يك نفر بود ) با ابوبكر بيعت كرد. 📚 الأنصاري القرطبي، ابوعبد الله محمد بن أحمد (متوفاى671هـ)، الجامع لأحكام القرآن، ج1، ص269 🔰 سوالاتی از مخالفین: 🔹 عمر، خدا بود یا پیامبر که با بیعت او اثبات خلافت مسلمین شود؟ 🔸 در کجای قران و روایات آمده که اگر عمر با شخصی بیعت بکند، او خلیفه می شود؟ چرا سایر افراد مانند امیرالمومنین، یاسر، عمار، سلمان و... قولشان در انتخاب خلافت حجت نبود؟ 🔹 اگر بنا، بر افضلیت انتخاب کننده باشد، مگر عمر از پیامبر افضل است که قول او پذیرفته شد ولی قول پیامبر پذیرفته نشد؟ 🔸 اگر عمر حق انتخاب خلیفه را دارد، چرا خود را انتخاب نکرد؟ آیا خلیفه نشدن خود، جزو فضائل او بود یا نقشه‌ی دیگری در کار بود؟ 🔹 ابن تیمیه گفته، افضل صحابه باید خلیفه بشود، اگر عمر به تنهایی می تواند خلیفه‌ی مسلمین را انتخاب بکند، یعنی افضل از سایرین است، پس باید خلیفه میشد، چرا مفضول را بر خود مقدم کرد؟ 🔸 ابن تیمیه می گوید شبیه‌ترین مردم به رسول الله صلی الله علیه و اله باید خلیفه بشود، شباهت ابوبکر و عمر و عثمان به پیامبر چه بود؟ آیا پیامبر نیز مانند سه خلیفه ترسو و فراری از جنگ‌ها بود؟ یا زنان را کتک می‌زد؟ یا بدعت در دین خدا ایجاد می‌کرد؟ 🔹 آیا انتخاب خلیفه که توسط عمر انجام شد، دلالت بر برتری عمر بر پیامبر نمی‌کند! چون عمر به فکر اسلام و مسلمین بوده ولی پیامبر نبوده و آن ها را بدون حاکم رها کرده!؟ در این‌صورت آیا خداوند مرتکب خطا نشده اند که عمر را پیامبر قرار نداده و شخص دیگری را به عنوان پیامبر انتخاب کرده اند!
🍃🌸🍃 عید واقعی از آن کسی است🌸 که پایان سالش را جشن بگیرد🌸 نه آغاز سالی که از آن بی خبر است🌸 عصر_زیباتون_بخیر آخر سالت قشنگ
🔰تبیین ما با دوران ( علیه السلام ) ⁉️در حفظ نظام اسلامی، مراقب کدام حفره‌های امنیتی باشیم؟ ✳️حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) در خطبه‌ فدک سه عامل را برای به کشاندن حاکمیت نبوی بر می‌شمرد؛ ⭕️۱. کینه‌ها و ⭕️۲. پوسیده‌ شدن در بین مردم ⭕️۳. سر برآوردن 🔴پس از رحلت پیامبر اسلام، عده‌ای حاکمیت دینی را به انحراف کشاندند و آن را به نفع خود تصاحب کردند، این اتفاق همانند همه‌ اتفاقات اجتماعی دارای زمینه‌هایی بود که در این خطبه به آن زمینه‌ها اشاره می‌کند. 🔻۱- ؛ ⚠️به هر اندازه‌ که مردم یک جامعه، از ساختار و یا متولیان یک حاکمیت، دشمنی به دل داشته‌ باشند، آن حاکمیت، کمتر و احتمال براندازی آن بیشتر می‌شود. ⏬از این‌ رو یکی از شگردهای برای براندازی یک حاکمیت: 🔹پر کردن دل مردم از بغض و کینه نسبت به کارگزاران و متولیان آن است. 🔹عصبانی‌کردن مردم 🔹جریحه‌دار کردن احساسات مردم... همگی می‌تواند حاکمیت را به شیب بیاندازد. ⏪وجود که می‌خواهند به عزت اجتماعی مردم لطمه بزنند و یا آن‌ها را گرو بگیرند ⚠️تا باعث به وجود آمدن علیه آن حاکمیت شود و زمینه را برای براندازی فراهم کند نیز در همین راستاست. 📢حضرت در در قالب نیایش با خدا پیش از آغازجنگ چنین عرضه می دارند: ⚠️خدایا آشکار، و دیگهاى کینه در جوش است، خدایا به تو شکایت مى کنیم از اینکه پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) در میان ما نیست، و دشمنان ما فراوان، و خواسته هاى ما پراکنده است. «پروردگارا بین ما و دشمنانمان به حق داورى فرما که تو از بهترین داورانى ↩️ادامه دارد...
🔰تبیین ما با دوران (علیه السلام) ⁉️در حفظ ، مراقب کدام حفره های امنیتی باشیم؟ 🔻۲- ؛ ⚠️تکیه‌گاه هر حکومت دینی، پذیرش آن دین و التزام عملی مردم جامعه، به آن دین است از این‌ رو اگر مردم نسبت به دین از بین رفت، پایه‌ی اصلی آن حاکمیت نیز فرو ریخته و زمینه‌ی آن فراهم می‌شود. ⏪لذا یکی از شگردهای جنگ نرم برای براندازی یک حاکمیت دینی، کردن با آن دین و کشاندن مردم به است. ⛔️به عنوان مثال: اگر مردم به رفتارهای دور از عادت کنند دین نیز از بین خواهد رفت 👈زیرا کسی که حیاء‌ ندارد دین ندارد در نتیجه با گسترش بی‌حیایی، می‌توان دین را در بین مردم تضعیف و به دنبال آن، را برانداخت؛ عده‌ای برای ، همین مسیر را پیش گرفته‌اند. 🔰در می خوانیم: 📣بندگان خدا! شما و آنچه از این دنیا آرزومندید، مهمانهایی هستید که مدتی معین برای شما قرار داده شده است؛ بدهکارانی که مهلت کوتاهی برای پرداخت دارید . 🔹همه اعمال شما حفظ می شود . چه بسیارند تلاشگرانی که به جایی نرسیدند و زحمتکشانی که زیان دیدند! 🔹در روزگاری هستید که خوبی به آن پشت کرده، می گذرد و بدی بدان روی آورده، پیش می تازد و طمع شیطان در هلاکت مردم بیشتر می گردد . 🔹هم اکنون روزگاری است که ساز و برگ شیطان تقویت شده، نیرنگ و فریبش همگانی و به دست آوردن شکار برای او آسان است . . . 🔹کجایند و شما؟ کجایند آزاد مردان و شما؟ کجایند پرهیزکاران در کسب و کار؟ 🔹فساد آشکار شد، نه کسی باقی مانده که کار زشت را دگرگون کند و نه کسی که از نافرمانی و معصیت باز دارد . 🔹شما با چنین وصفی می خواهید در خانه قدس الهی و جوار رحمت پروردگاری قرار گیرید؟ 🔹نفرین بر آنان که امر به معروف می کنند و خود آن را ترک می نمایند و نهی از منکر کنند و خود مرتکب آن می شوند... ↩️ادامه دارد...
سقوط و فساد اعتقادی احمدی نژاد 👇 ما اصلا #حکومت_دینی نداریم. این واژه ای غلط و من درآوردی است.... بیشتر بخوانید 👇👇 rajanews.com/node/310585 #انحراف #احمدی_نژاد #کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☫ ﷽ ☫ ✍سال ۹۸ سالی که اول آن مشقت و آخر آن ان شا ءالله سرفرازی امت حزب الله خواهد بود ! 🔸سال ۹۸ سال زلزله سیاسی و سال پوست اندازی است 🔸سال مبارزه با و سال مبارزه با و فتنه گران است 🔸سالی که ان شاءالله در پایان آن جوانانی بر مسند مدیریت کشور خواهند نشست که باعث شگفتی همگان خواهد شد 🔸خواهید دید که این انقلاب تبدیل به یک ابرقدرت سیاسی ، ، ، در جهان خواهد شد 🔸دنیابه زودی شاهد بروز یک ابرقدرت دینی خواهد بود که گردن تمام مستکبرین را خواهد شکست و دامنه آن بسیار بزرگتر از مرزهای خواهد بود 🔸به زودی شاهد قدرتهای مادی و نظامی دنیا که نتیجه آن اضمحلال و منزوی شدن و و ... خواهید بود 🔸سال ۹۸ سال نبرد حق بر علیه باطل و شکست باطل خواهد بود ان شاءالله 👈سالی که نه تنها ایران بلکه تمام جهان خواهد لرزید 👈قدرتهایی افول خواهند کرد که متحیر خواهید ماند 🔸سالهای آینده دولتهای به ظاهر پیشرفته به چنان درگیری و اضمحلالی بیفتند که باورتان نشود 👌از این رو امید دارند به همین جوانان 🔸با اتکا به حضرت حق و تکیه بر توان جوانان ، دیگر دشمن خارجی هیچ غلطی نمیتواند بکند 📣الان جبهه مبارزه ما جبهه است 📣حواستان به جبهه نفوذ باشد که دارند یواش یواش رو بازی میکنند 🔸حواستان جمع باشد که دارد اتفاقاتی می افتد که در آینده نزدیک بسیار عصبانی خواهید شد 🔸منتظر اتفاقات عجیب باشید که باعث روشن شدن چهره نفوذی ها و البته فشارهایی به معیشت مردم وارد خواهد آمد 🔸شبکه نفوذ با بی تدبیری تعمدی در پی کشاندن مردم به و بهره گیری از این خشم مردم خواهد بود 👈شک نکنید پشت اقدامات اینها برنامه هایی است که دیکته شده .... است 🔸انتصاب آیه الله از زاویه دیگری هم بسیار مهم است اینکه حضرت آقا فرمودند که در سال آینده احتمال فتنه وجود دارد 📣و لازمه مقابله با این فتنه ، وجود ای پرصلابت و محکم است 🧐حال که به ۹۶ نگاه میکنیم به حکمت خدا پی میبریم 🔸شاید اگر رئیسی رئیس دولت میشد و با وجود شخصی مثل نمیتوانست خوب عمل کند 🔸فلذا خداوند چرخ گردون را چرخاند تا رئیسی در جای مناسبی بنشیند الحمدلله اولین ستون توسط حزب الله زده شد 🔸قدم دوم و سوم در سال آینده خواهد بود ان شاءالله سنگر دوم( ) هم شک نکنید که توسط فتح خواهد شد 🔸سنگر سوم هم خواهید دید که به انتهای سال ۹۸ نخواهد رسید که فتح خواهد شد 🔎ان شاءالله که جناب رئیسی سوراخهای فرار اینها از ایران را خواهد بست و بقیه اش ان شاءالله توسط همین تعیین تکلیف خواهند شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـ💫 ﷽ 💫 #کنفرانس👇 💢 #جریان_شناسی_سیاسی 🎙 #تاریخ_شفاهی_انقلاب_اسلامی 💥 #تمام_پارادوکس_هاي_فرقه_بهار #با_ما_همراه_باشید_در👇 #کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💦بسم الله الرحمن الرحیم 💦
وقتی مشایی انسان‌ها را در مقام خالقیت قرار می‌دهد! خالقیت انسان ص ۱
اسفندیار رحیم‌مشایی و محمود احمدی‌نژاد در خداانگاری از انسان تا جایی پیش می‌روند که صفات الهی را به انسان نسبت داده و با ادعای تجلی صفات الهی در انسان، انسان را همچون خداوند دارای توانایی خالقیت و آفریدگاری معرفی می‌نماید: «یکی از صفت‌ها و ویژگی‌های انسان، خالق بودن است. با وجود اهمیت بسیار این صفت، کمتر به آن توجه می‌شود ... خالق بودن یکی از صفت‌های ممتاز الهی است. در میان صفت‌های الهی، خالق بودن نخستین و رازقیت (رزاق بودن) دومین صفت است؛ زیرا رزق برای بقای وجود و خالقیت برای اصل و ایجاد است. انسان نیز خالق است؛ یعنی این صفت الهی در او تجلی کرده است. دایره خلق او نیز بسیار وسیع و گسترده است.» ص ۲
مشایی دایره خالقیت انسان را همچون خالقیت خداوند، بسیار وسیع و گسترده می‌داند. در این جا این سؤال مطرح می‌شود که آیا خالقیت انسان در همان معنایی که در مورد خالقیت خداوند باریتعالی گفته می‌شود، مد نظر وی است؟ با توجه به سخنان بالا که مشایی بعد از توضیح در مورد خالقیت خدا، انسان را نیز واجد صفت خالقیت می‌داند، به نظر می‌رسد که نظر وی در مورد خالقیت انسان همچون خالقیت خداوند، نه یک مسامحه کلامی بلکه یک اعتقاد درونی و جدی در نزد وی و دوستانش است. ص ۳
احمدی‌نژاد نیز در سخنان متعدد همسو با این نظر مشایی، بر این اعتقاد (توانایی خالقیت انسان همچون خداوند) صحه گذاشته و به صراحت مدعی است که انسان می‌تواند هر آنچه خداوند خلق کرده را خلق نماید: «خدای متعال به طور مستمر در حال خلق است و معتقدم انسان می‌تواند مظهر خلاقیت خداوند شود یعنی هرچه خداوند خلق کرده، انسان هم می‌تواند خلق کند.» «انسان تنها قدرت دستیابی به ذات خداوند را ندارد والا همه آنچه خداوند خلق کرده انسان هم می‌تواند خلق کند.» «انسان، مأمور آفرینش و به ظهور رساندن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خویش است ... ما مأمور آفرینش هستیم، خدایی هستیم و باید چون خدا خلق کنیم. بهار انسانی، بهاری همیشگی است، چرا که در آن همیشه فرصت آفرینش و بروز ظرفیت‌ها وجود دارد؛ از این رو بهار انسانی، بهاری همیشگی است ... آنان که در مرتبه حیات انسانی، گوی سبقت از یکدیگر ربوده و در خط وصال پروردگار هستند در حقیقت دارای ظرفیت‌های بیشتری برای خلق و آفرینش هستند.» ص ۴
اسفندیار رحیم‌مشایی به سخن گفتنِ کلی در مورد «خالقیت انسان» بسنده نکرده، بلکه در سخنانی با بیانِ مصداق از قدرت خالقیت انسان، مدعی شده که انسان در صد سال آینده، انسان‌هایی همانند خود را خواهد ساخت: «انسان در صد سال آینده کارهایی را انجام خواهد داد که حتی به ذهن ما هم نمی‌رسد و یکی از این دستاوردها ساختن انسان‌هایی همانند ما به دست بشر خواهد بود که دقیقاً مانند انسان‌های طبیعی هستند و حس دارند و از درون همین انسان، ما شاهد ظهور مهندسان و شاعران و هنرمندانی دیگر خواهیم بود.» ص ۵
مشایی و احمدی نژاد با این سخنان صریحی، مدعی هستند که انسان می‌تواند هر آنچه را که خدا خلق کرده، خلق کند. شاید با شنیدن این سخنان ابتدا تصور شود که سخنان مشایی و احمدی‌نژاد درباره خالقیت انسان، یک برداشت ذوقی و مسامحه کلامی است یا صرفاً هدف آنها برجسته‌سازی انسان به عنوان ظرف تجلی صفات و اسماء الهی است، اما تأکید آنها بر خلق هر آنچه که خدا آفریده توسط انسان و حتی ساختن انسان‌هایی مانند انسان‌های کنونی و واجد تمام ویژگی‌های احساسی، روحی و روانی یک انسان، نشان می‌دهد که در تفکر مشایی و احمدی‌نژاد، خداانگاری از انسان و اعتقاد به خالقیت انسان، نه یک سهل‌انگاری کلامی و تعبیری ذوقی، بلکه یک اصل و یک باور اساسی است. ص ۷
احمدی‌نژاد معتقد به خالقیت انسان بوده و مشایی معتقد است که انسان می‌تواند همچون خدا به خلق پرداخته و حتی در آینده به آفرینش انسان‌هایی شبیه و همانند خودش مبادرت ورزد! چنین امری از سوی منابع دینی و نیز عقل کاملاً رد شده است. «خالقیت» از صفات خدای متعال است. همچنین این صفت، مقتضای برهان‌های اثبات وجود خدا است، زیرا استدلال می‌شود که خداوند مبداء و علت‌العلل موجودات است؛ بنابراین همه موجودات مخلوق و آفریده او هستند. نص صریح قرآن کریم بر این است که خداوند در خالقیت، واحد و بی‌همتا است و شریکی ندارد؛ «قُلِ اللهُ خالِقُ کُلِّ شَیْء وَهُوَ الْواحِدُ الْقَهّار. ُ»[۱] ص ۸
ادعای خلق همه آنچه که خدا خلق کرده توسط انسان؛ تفاوتی با شریک قائل شدن در خالقیت خدا ندارد. شاید ادعا شود که خداوند آفرینش را به انسان تفویض کرده است، چنین ادعایی با توحید در خالقیت و عمومیت قدرت الهی منافات دارد. ممکن است به معجزات پیامبران استناد شود، مانند؛ «اَنِّی اَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَهِ الطَّیْرِ فَاَنْفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیْراً بِاِذْنِ اللهِ» [۲]؛ حال آنکه حضرت عیسی علیه السلام فرموده است به اذن الله، پرنده گلی او به پرنده واقعی تبدیل شده و جان و حیات می‌گیرد. یعنی به اذن خاص الهی و بنا بر مشیت و اراده الهی یک پرنده گلی به پرنده جاندار تبدیل می‌شود و در واقع حتی پیامبران به مثابه انسان‌های کامل عصر خود نیز فاقد توانایی خالقیت هستند! اما احمدی‌نژاد و مشایی، در توانمندی انسان به خلق، مقصودشان از انسان، انسان به صورت عام است و نه حتی انسان کامل و هیچگونه اشاره‌ای به امر یا اذن الهی نکرده و معتقدند انسان به دلیل آنکه محل ظهور اسماء الهی و محور عالم است، خالق است و مانند خداوند خلق می‌کند! حال آنکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ» [۳]؛ «هیچ چیز همانند او نیست.» او مِثل و مانند ندارد. شبیه ندارد. آیینه ندارد. او واحد است و یگانه بی همتا. ص ۹
ممکن است گفته شود مقصود از خالقیت انسان، اختراعات بشری است. در پاسخ بایستی گفت اولاً تأکید اسفندیار رحیم‌مشایی و محمود احمدی‌نژاد بر خالقیت است؛ همانند خالقیت خدا و نه ابداع و اختراع! (بین این خلق و اختراع اختلاف اساسی وجود دارد) و ثانیاً بر توانایی خلق همه مخلوقات توسط انسان تأکید نموده و محدوده خلق انسان را نیز همان محدوده خلق خدای متعال می‌دانند؛ بنابراین دایره بحث آنها بسیار فراتر از دایره اختراعات مصنوعی انسان است که حاصل تغییر شکل عناصر طبیعی بر اساس قوانین وضع شده در جهان توسط خدا می‌باشد. اختراعات انسانی متکی بر کشف ماهیت و چگونگی پدیده‌ها در چهارچوب نظام آفرینش است و نه بالاتر از آن. این کشف نیز نسبی است و همواره در آن، وجود نقص و خلل متصور است. کشفیات به دانشمندان کمک می‌کند تا به بازسازی از حقیقت دست بزنند. در واقع اختراعات صرفاً بازسازی اشیا بر اساس واقعیت‌ها و قواعد کشف شده در نظام آفرینش است. حال آنکه در موضوع «خلقت»، بحث آفرینش از عدم مطرح است و عموم مخلوقات از جمله انسان، پیش از خلق شدن موجود نبوده‌اند، بلکه بعد از امر الهی، خلق شده و موجود شده‌اند. ص ۱۰
تسخیر جهان اسفندیار رحیم‌مشایی و محمود احمدی‌نژاد بر اساس نگاه خداانگارانه از انسان، همه هستی را در تسخیر انسان دانسته و خلقت آسمان‌ها و زمین را برای کمال انسان می‌دانند: «هر آنچه در آسمان و زمین است، حتی شب و روز و خورشید و ماه می‌تواند مسخر انسان شود و اگر کسی برای خدا قیام کرد برای خدا قدم زد، برای خدا کار کرد، سرعت او هم مانند نور به بالاترین سرعت و بالاتر از سرعت نور خواهد رسید.» «خداوند همه هستی و جهان را برای انسان خلق کرده است. همه کهکشان‌ها، آسمان‌ها، دریا و اقیانوس، رودخانه و چشمه برای انسان و در خدمت انسان است و خداوند همه عالم را در تسخیر انسان مقرر فرموده و بهترین نعمت‌ها را برای انسان‌ها در نظر گرفته است.» ص ۱۱