eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
471 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش‌هایی مانند : «چرا به لیدرهای جریان موسوم به ، گفته می‌شود؟» «اندیشه حلقه انحرافی چیست؟»، «این حلقه چگونه می‌اندیشد؟» «کدام بخش از اندیشه این حلقه، انحرافی است؟» و ... که تاکنون به صورتی دقیق و مفصل به آنها پرداخته نشده است. سلسله گفتارِ " " ،پژوهشی مستند و دقیق است که با هدف پاسخ مستند و متقن به برخی از این پرسش‌ها تهیه شده است. ص ۷ 👇👇
در تمنای اومانیسم : برخلاف تصور جامعه و نیروهای انقلابی، کُنش‌های «» در دولت‌های نهم و دهم، صرفاً یک کنش سیاسی معطوف به کسب قدرت نبوده و ریشه در اندیشه‌ها و عقاید خاص این فرقه دارد. ص ۸
با توجه به تأکید چهره‌های اصلی این فرقه، بر یک تلقی خاص از خدا و نیز انسان، در این بخش، به این موضوع بسیار مهم که بنیان‌های سایر مباحث را روشن می‌سازد، پرداخته می‌شود. ص ۱۰
در آموزه‌های ، «انسان» محور اصلی خلقت است. در این نگاه، همه هستی در خدمت انسان است و اگر انسان نباشد، هستی عبث و بیهوده خواهد بود. از نظر این ، بدون وجودِ انسان، این بیهوده‌گی به حدی است، که حتی وجود خدا هم معنایی نداشته و این وجود انسان است، که به خدا معنا می‌بخشد. ص ۱۱ 👇👇
لیدر فکری فرقه، ، را به عنوان اصل اساسی فکری خود مطرح نموده است. از نظر ، انسان، محور وحدت بین انسان‌ها است : «تأکید می‌کنم که خدا محور وحدت انسان‌ها نیست و حتی امروز هم بشر به وحدت نرسیده است، چرا که اگر به وحدت رسیده بود این همه خونریزی و جنگ‌ها صورت نمی‌گرفت ... چرا خدا، محور وحدت نشده است و من می‌گویم مشکل این است، که به تعداد انسان‌ها خدا هست ... ملت‌ها در طول تاریخ، همواره یک خدا را نپرستیده‌اند، چون انسان‌ها خدای متفاوت دارند.» ص ۱۳
بر اساس نگاه ، با این استدلال که به تعداد انسان‌ها خدا وجود دارد، خدا را نمی‌توان محور وحدت انسانها قرار داد و به جای خدا باید انسان را محور وحدت قرار داد، چرا که خدا موضوع اختلاف‌ها بین انسان‌ها بوده است. در این منظر، به خاطر اختلاف نگاه افراد نسبت به خدا، جایگزین مناسب دیگری برای قرار دادن در محور وحدت بین انسان‌ها وجود دارد. از نظر به جای تکیه بر خدا، که عامل تفرقه و جنگ‌ها شده است، بهتر است بر مفهوم «» تکیه کرد. ص ۱۴
گزاره ی 👈 «به تعداد انسان‌ها خدا هست» ، که به صورت اجمالی توسط گفته شده، البته نشان از نگرشی خاص در افکار این دارد، که صرفاً به آن اشاره کرده است. توضیح و تبیین این دیدگاه، در یادداشت‌های «» که یکی از افراد نزدیک به و از چهره‌های تئوریک است، به صورت مبسوط‌ تر آمده است. ص ۱۵
خدای ذهنی یکتاپرستان : همانگونه که اشاره گردید، گزاره ی 👈 «به تعداد انسان‌ها خدا هست» ، که توسط مطرح شد، یک گزاره ذوقی شخصی نیست، که به صورت فی‌البداهه و ناگهانی بر زبان مشایی جاری شده باشد، بلکه شواهد نشان می‌دهد که این گزاره، یک گزاره اساسی در افکار و بلکه و ناشی از تلقی خاصِ این حلقه در مورد «خدا» است. ص ۱۷
بررسی نظرات که در کانال شخصی، یا کتاب‌هایش منتشر شده، نشان می‌دهد که این گزاره از یک پشتوانه شبه تئوریک برخوردار بوده و از جمله اعتقادات اساسی است، که تلاش نموده تا آن را با کمک آموزه‌های و نظرات فیلسوفانی چون «مارتین هایدگر» تئوریزه نماید. در این باره می‌نویسد: «وقتی ما به چیزی معتقدیم، ابتدا تصوری از او نزد خود داریم و سپس با تصدیق آن، بدان معتقد می‌شویم. حال آنکه ما هیچ تصوری از خدا نداریم، تا بتوانیم بدو معتقد شویم. شاید یکی بگوید، من از خدا تصوری دارم. تصور خوبی، خیر، نیکی و خوب. می‌پرسم، شما این تصورات را چگونه بدست آورده‌اید؟ آیا غیر از این است که شما در جهان انسانی، مفاهیمی را در مناسبات خود دارید که این مفاهیم را در بهترین و کامل‌ترین مصداقش، به کسی یا چیزی به نام خدا اطلاق می‌کنید، مثلاً : شما مهربانی را در مادر و پدر و دیگر انسان‌ها دیده‌اید، سپس این مفهوم مهربانی را به حد کمال برده‌اید و مصداقش را در چیزی به نام خدا جمع کرده‌اید‼️ این دقیقاً همان شبهه‌ایست که برخی از فیلسوفان طرح کرده‌اند؛ یعنی خدا انسان را نیافریده، بلکه این انسان است که مفهوم خدا را ساخته است❗️ حتی اگر به منشأ اعتقادات نگاه کنیم، خواهیم دید که اعتقاد ما به خدا، در واقع اعتقاد ما به چیزی است، که در حاق خود، اندیشه‌ای مشرکانه است. ما "چیزی" را خدا انگاشته‌ایم و بدان معتقد شده‌ایم؛ در واقع مفهومی را ساخته‌ایم و خود را به همان مفهوم گره زده‌ایم. خدا اگر چیزی باشد، دیگر خدا نیست؛ شیئیت در ذات خودِ مخلوق است و اعتقاد، همواره به چیز و شیء تعلق می‌گیرد، خواه این چیز مادی باشد، خواه غیر مادی، مانند : یک اندیشه.» ص ۱۸ 👇👇👇
در این متن، گزاره ی 👈 «به تعداد انسان‌ها خدا است» ، را توضیح داده و سعی می‌کند با پاره ای استدلال‌های مغالطه‌آمیز، آن را اثبات نماید. وی برای اثبات حرف خود، به طور ضمنی به نظرات برخی فیلسوفان مادّی گرایِ ملحد، همچون «فوئرباخ»، که یکی از فیلسوفان قائل به ماتریالیسمِ مکانیکی است، استناد کرده و آن را تأیید نموده است. ص ۱۹