eitaa logo
کانال آرشیو گروه در محضر قرآن.
71 دنبال‌کننده
125 عکس
46 ویدیو
30 فایل
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌾
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ان‌شاءالله روز قیامت، آن قدر به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) علاقمند هستیم که هر وقت آن‌ها را گم کردیم خودشان می‌آیند ما را تحویل می‌‌گیرند و می‌گویند: ما را ندیدی؟ از بس ما را دوست دارند ان شاءالله الآن هم همین‌طور علاقمند باشیم و قلب ما مال این‌ها باشد. حاج‌محمداسماعیلی‌دولابی(رحمةالله) 🕯 @dar_mahzare_ghoran
💠از حکیمی پرسیده شد: در بنی آدم چقدر عیب می بینی؟ گفت: عیب های بنی آدم بیشتر از آن است که شمرده شود. اما خصلتی وجود دارد که اگر آن رعایت شود، همه‌ی عیوب آدم پوشیده می‌شود؛ و آن "حفظ زبان" است! وقتی مردم از کسی تعریف می‌کنند کمتر کسی باور می‌کند... ولی وقتی که از کسی بدگویی می‌کنند، همه باورشان می‌شود... پس زود قضاوت نکنیم و مواظب زبانمان باشیم. 🍃 @dar_mahzare_ghoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیم. 💠إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَآءِ وَ الْمَسَکِینَ وَ الْعَمِلِینَ عَلَیْهَا و َالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ و َفِى الرِّقَابِ و َالْغَرِمِینَ وَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ و َابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ و َاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ‏: همانا صدقات (زکات)، براى نیازمندان و درمانده‌‌گان و کارگزارانِ زکات و جلب دل‌ها و آزادى بردگان و اداى بدهى بدهکاران و (هزینه‏ جهاد) در راه خدا و تأمین در راه مانده است، این دستور، فرمانى است از جانب خدا و خداوند، دانا و حکیم است. 🌀«صَدقه» و «صِداق»، از «صِدق» است. «صَدقه»، نشان صداقت در ایمان به خدا و «صِداق» یا مهریه، نشانه‏ صِدق و راستى در علاقه به همسر است. مراد از صدقه در این آیه، زکات واجب است. 🔹«فَقیر»، از «فَقر»، به معناى کسى است که نادارى، ستون فقراتش را مى‏‌شکند. 🔹«مسکین»، از «مَسکن»، یعنى آنکه به خاطر نادارى، خانه‏ نشین شده است. طبق بعضى روایات، فقیر نادارى است که از مردم درخواست نمى‏‌کند، ولى مسکین کسى است که از شدّت بینوایى، سؤال و درخواست مى‏‌کند. 🌀از این که در آیات قبل، منافقان از نحوه‏ تقسیم اموال به پیامبر عیب می‌‏گرفتند؛ «یلمزک فى الصدقات» و در این آیه، صدقات تنها براى گروه‌هاى خاصّى اجازه داده شده، می‌فهمیم که منافقان، به زکات چشم داشته‌اند. 231🍃 @dar_mahzare_ghoran
... 🔹«العاملین علیها»، عاملان زکات، همه‏ آنانند که در جمع ‏آورى، نگهدارى، توزیع و محاسبات زکات، زحمت می‌کشند که اجرت آنان از زکات پرداخت می‌شود. 🔹«مؤلّفة قلوبهم»، آنانند که زمینه‌اى براى گرایش به اسلام ندارند و با مصرف بخشى از زکات، مى‌‏توان قلوب آنان را جذب کرد. البتّه پرداخت زکات براى تألیف قلوب، به مفهوم ایمان آوردنِ پولى نیست، بلکه زمینه‏ سازى براى حصول درک و آموزش و سپس معرفت و ایمان است. «یتألّفهم و یعلّمهم کى ما یعرفوا» 🔹«الغارمین» که یکى از مصارف زکات است، بدهکارانى هستند که بی‌‏تقصیر زیربار قرض رفته‌‏اند، مثل آنان که در آتش ‏سوزى، سیل، غرق کشتى و حوادث طبیعى دیگر، هستى و دارایى خود را از دست داده‏ اند. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «ایّما مؤمن او مسلمِ ماتَ و ترک دیناً و لم یکن فى فسادٍ ولا اسرافِ فعلى الأمام ان یقضیه» هر مؤمن یا مسلمانى که بمیرد و بدهى بر جاى گذارد، که بر اساس فساد و اسراف نباشد، پرداخت بدهى او بر عهده‌ی امام است. 🔹«فى سبیل اللَّه»، همه کارهاى خداپسندانه است و شامل مواردى چون تبلیغات دینى، خدماتِ رفاهى و گره‏ گشایى از مشکلات مسلمانان می‌شود. گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسیر، جنگ و جهاد معرّفى شده است. 🔹«ابن السبیل»، کسى است که در وطن خویش توانگر است، ولى در سفر، گرفتار و بی پول شده است. 232🍃 @dar_mahzare_ghoran
... 💠حکم زکات در مکّه نازل شده است، امّا به علّت کمى مسلمانان و اندک بودن پول زکات، مردم خودشان مى‏‌پرداختند. پس از تشکیل حکومت اسلامى در مدینه، مسأله‏ گرفتن زکات از مردم و واریز کردن آن به بیت‏ المال و تمرکز آن توسّط حاکم اسلامى مطرح شد. «خذ من اموالهم صدقة» زکات مخصوص اسلام نیست، بلکه در ادیان پیشین نیز بوده است. حضرت عیسى‏ (علی نبینا و آله و علیه الصلاه و السلام) در گهواره به سخن آمد و گفت: «اوصانى بالصلوةِ والزّکوة» و حضرت موسى‏ (علی نبینا و آله و علیه الصلاه و السلام) خطاب به بنى ‏اسرائیل مى‌‌فرماید: «اقیموا الصلوة واتُوا الزّکوة» و درباره‏ عموم پیامبران مى‏‌خوانیم: «و جعلناهم ائمّةً یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعلَ الخیراتِ واقامَ الصلوة و ایتاء الزکوة» 🔹در قرآن چهار تعبیر براى زکات بیان شده است: ۱. ایتاء مال. «وآتى المال على حبّه ذوى القربى» ۲. صدقه. « خذ من اموالهم صدقة» ۳. انفاق. «یقیموا الصلوة وینفقوا» ۴. زکات. «یقیمون الصلاة ویؤتون الزکوة» در قرآن، معمولاً زکات همراه با نماز آمده است و طبق روایات، شرط قبولى نماز، پرداخت زکات است. این پیوند رابطه‏ با خدا و رابطه با مردم را مى‌‏رساند. در قرآن هیچ یک از واجبات دین، این‏گونه مقارن با نماز نیامده است. 233🍃 @dar_mahzare_ghoran
... 💠گرفتن زکات بر سادات حرام است، گروهى از بنى‌هاشم از پیامبر تقاضا کردند تا مسئول جمع‌‌آورى زکات چهارپایان باشند و بدین وسیله سهمى به عنوان کارگزاران زکات نصیبشان گردد. حضرت فرمودند: زکات بر من و شما حرام است. مگر آنکه دهنده و گیرنده‏ زکات هر دو سیّد باشند. قانون زکات، به معناى تمایل اسلام به وجود قشرِ فقیرِ زکات گیرنده و ثروتمندِ زکات دهنده نیست، بلکه راه حلّى براى یک واقعیّت خارجى جامعه است. اغنیاهم گاهى با پدیده‏‌هایى چون سرقت، آتش ‏سوزى، تصادف، جنگ و اسارت مواجه مى‏‌شوند و در نظام اسلامى باید بودجه‏ اى براى تأمین اجتماعى باشد. در روایات آمده است: خداوند در مال اغنیا به مقدار حلّ مشکل نیازمندان حقّى قرار داده است و اگر مى‌‏دانست که برایشان کافى نیست، آن را مى ‌افزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مى‏‌پرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنیا زکات می‌دادند، فقیرى در کار نبود. بر خلاف عقیده‏ بعضى در مورد جلوگیرى از افزایش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقیده دارد که باید به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتکار و بهره ‏گیرى از طبیعت رشد کند، ولى مالیات هم بپردازد. 234🍃 @dar_mahzare_ghoran
... 🌀 شرط مصرف زکاتِ در راه خدا، «فى سبیل اللَّه» فقر نیست، بلکه در هر جا که کمک به حاکمیّت خطّ اسلام کند، می‌‏توان خرج کرد. براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مى‌توان از زکات استفاده کرد و این مشمولِ «والمؤلفة قلوبهم» است. اگر بر گردن کسى، دیه ثابت شد و توان پرداخت نداشت، مشمول «والغارمین» است و می‌توان از زکات به او کمک کرد. شاید تعبیر «وفى الرقاب»، شامل مصرف زکات براى آزادسازى زندانیان یا تأمین مخارج آنان هم بشود. تقسیم زکات در موارد هشت گانه، لازم نیست یکسان باشد؛ بلکه زیر نظر حاکم اسلامى و به مقدار نیاز و ضرورت تقسیم مى‏‌شود. 🔹زکات، عامل تعدیل ثروت است. زکات، تشکّر عملى از داده ‏هاى الهى است. زکات، فاصله طبقاتى را کاسته، کینه‏ میان فقرا و ثروتمندان را مى ‏زداید. زکات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنیا طلبى و وابستگى مادّى مى‏‌کاهد. زکات، پشتوانه‏ تأمین اجتماعى محرومان است. به فقیر مى‏‌گوید: نگران نباش، به ورشکسته مى‏ گوید: تلاش مجدّد کن، به مسافر مى ‌گوید: از ماندن در راه نترس، به کارمند مى‏‌گوید: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعده‏ آزادى مى‏‌دهد، بازار خدمات الهى را رونق می‌بخشد و دل‏ هاى دیگران را به اسلام جذب مى‏‌کند. غفلت از یاد خدا، بهره ‏کشى از مردم، سنگدلى، طغیان و عیّاشى، ثمره‏ تکاثر و ثروت‏ اندوزى است و زکات، داروى این بیمارى است. زکات، علاوه بر محرومیت زدایى، گرایش به اسلام را می‌افزاید و یا لااقل موجب ترک همکارى افراد با دشمنان اسلام مى‏‌گردد. چنانکه در روایات آمده است که گاهى افرادى که ایمان ضعیفى دارند، با کمک ‏هاى مالى و نزدیک شدن به اسلام، ایمانشان استوار مى‏‌شود. 235🍃 @dar_mahzare_ghoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 آخرین وصیت آیت الله مصباح یزدی: ▪️شاید دیگر حیاتی نباشد که در این جمع حاضر شوم، اما همین را میگویم؛ ✨هرگز فراموش نکنید که: عزت دنیا و آخرت ما در سایه اسلام و انقلاب اسلامی است که عمودش ولایت فقیه. در میان موجودین، آیت الله مصباح یزدی برجسته ترین شخصیتی است که همزمان شاگردی امام، علامه و آیت الله بهجت را تجربه کرده است. @dar_mahzare_ghoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال آرشیو گروه در محضر قرآن.
#ادامه... #سوره_مبارکه_التوبه_آیه60 🌀 شرط مصرف زکاتِ در راه خدا، «فى سبیل اللَّه» فقر نیست، بلکه در
سلام و روزتون بخیر استاد بزرگوار. 1.در رابطه با صدقه مستحبی آیه نداریم و فقط روایات هستن که برکات این امر مستحبی رو بیان کردن و نسبت به انجامش تاکید دارن؟ 2.و اینکه همیشه برام سوال هست که کمک‌های مستحبی به دیگران را (مادی_غیر مادی) چطور نیت کنیم و انجام بدیم. نیت صدقه داشته باشیم یا نذر؟ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 سلام علیکم. 1.در سوره معارج آیه و فی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم، اشاره به صدقات مستحبی هست. 2.نیت صدقه یا نیت احسان کنید. 🍃 @dar_mahzare_ghoran