eitaa logo
کانال آرشیو گروه در محضر قرآن.
71 دنبال‌کننده
125 عکس
46 ویدیو
30 فایل
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌾
مشاهده در ایتا
دانلود
... 💠حکم زکات در مکّه نازل شده است، امّا به علّت کمى مسلمانان و اندک بودن پول زکات، مردم خودشان مى‏‌پرداختند. پس از تشکیل حکومت اسلامى در مدینه، مسأله‏ گرفتن زکات از مردم و واریز کردن آن به بیت‏ المال و تمرکز آن توسّط حاکم اسلامى مطرح شد. «خذ من اموالهم صدقة» زکات مخصوص اسلام نیست، بلکه در ادیان پیشین نیز بوده است. حضرت عیسى‏ (علی نبینا و آله و علیه الصلاه و السلام) در گهواره به سخن آمد و گفت: «اوصانى بالصلوةِ والزّکوة» و حضرت موسى‏ (علی نبینا و آله و علیه الصلاه و السلام) خطاب به بنى ‏اسرائیل مى‌‌فرماید: «اقیموا الصلوة واتُوا الزّکوة» و درباره‏ عموم پیامبران مى‏‌خوانیم: «و جعلناهم ائمّةً یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعلَ الخیراتِ واقامَ الصلوة و ایتاء الزکوة» 🔹در قرآن چهار تعبیر براى زکات بیان شده است: ۱. ایتاء مال. «وآتى المال على حبّه ذوى القربى» ۲. صدقه. « خذ من اموالهم صدقة» ۳. انفاق. «یقیموا الصلوة وینفقوا» ۴. زکات. «یقیمون الصلاة ویؤتون الزکوة» در قرآن، معمولاً زکات همراه با نماز آمده است و طبق روایات، شرط قبولى نماز، پرداخت زکات است. این پیوند رابطه‏ با خدا و رابطه با مردم را مى‌‏رساند. در قرآن هیچ یک از واجبات دین، این‏گونه مقارن با نماز نیامده است. 233🍃 @dar_mahzare_ghoran
... 💠گرفتن زکات بر سادات حرام است، گروهى از بنى‌هاشم از پیامبر تقاضا کردند تا مسئول جمع‌‌آورى زکات چهارپایان باشند و بدین وسیله سهمى به عنوان کارگزاران زکات نصیبشان گردد. حضرت فرمودند: زکات بر من و شما حرام است. مگر آنکه دهنده و گیرنده‏ زکات هر دو سیّد باشند. قانون زکات، به معناى تمایل اسلام به وجود قشرِ فقیرِ زکات گیرنده و ثروتمندِ زکات دهنده نیست، بلکه راه حلّى براى یک واقعیّت خارجى جامعه است. اغنیاهم گاهى با پدیده‏‌هایى چون سرقت، آتش ‏سوزى، تصادف، جنگ و اسارت مواجه مى‏‌شوند و در نظام اسلامى باید بودجه‏ اى براى تأمین اجتماعى باشد. در روایات آمده است: خداوند در مال اغنیا به مقدار حلّ مشکل نیازمندان حقّى قرار داده است و اگر مى‌‏دانست که برایشان کافى نیست، آن را مى ‌افزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مى‏‌پرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنیا زکات می‌دادند، فقیرى در کار نبود. بر خلاف عقیده‏ بعضى در مورد جلوگیرى از افزایش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقیده دارد که باید به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتکار و بهره ‏گیرى از طبیعت رشد کند، ولى مالیات هم بپردازد. 234🍃 @dar_mahzare_ghoran
... 🌀 شرط مصرف زکاتِ در راه خدا، «فى سبیل اللَّه» فقر نیست، بلکه در هر جا که کمک به حاکمیّت خطّ اسلام کند، می‌‏توان خرج کرد. براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مى‌توان از زکات استفاده کرد و این مشمولِ «والمؤلفة قلوبهم» است. اگر بر گردن کسى، دیه ثابت شد و توان پرداخت نداشت، مشمول «والغارمین» است و می‌توان از زکات به او کمک کرد. شاید تعبیر «وفى الرقاب»، شامل مصرف زکات براى آزادسازى زندانیان یا تأمین مخارج آنان هم بشود. تقسیم زکات در موارد هشت گانه، لازم نیست یکسان باشد؛ بلکه زیر نظر حاکم اسلامى و به مقدار نیاز و ضرورت تقسیم مى‏‌شود. 🔹زکات، عامل تعدیل ثروت است. زکات، تشکّر عملى از داده ‏هاى الهى است. زکات، فاصله طبقاتى را کاسته، کینه‏ میان فقرا و ثروتمندان را مى ‏زداید. زکات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنیا طلبى و وابستگى مادّى مى‏‌کاهد. زکات، پشتوانه‏ تأمین اجتماعى محرومان است. به فقیر مى‏‌گوید: نگران نباش، به ورشکسته مى‏ گوید: تلاش مجدّد کن، به مسافر مى ‌گوید: از ماندن در راه نترس، به کارمند مى‏‌گوید: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعده‏ آزادى مى‏‌دهد، بازار خدمات الهى را رونق می‌بخشد و دل‏ هاى دیگران را به اسلام جذب مى‏‌کند. غفلت از یاد خدا، بهره ‏کشى از مردم، سنگدلى، طغیان و عیّاشى، ثمره‏ تکاثر و ثروت‏ اندوزى است و زکات، داروى این بیمارى است. زکات، علاوه بر محرومیت زدایى، گرایش به اسلام را می‌افزاید و یا لااقل موجب ترک همکارى افراد با دشمنان اسلام مى‏‌گردد. چنانکه در روایات آمده است که گاهى افرادى که ایمان ضعیفى دارند، با کمک ‏هاى مالى و نزدیک شدن به اسلام، ایمانشان استوار مى‏‌شود. 235🍃 @dar_mahzare_ghoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 آخرین وصیت آیت الله مصباح یزدی: ▪️شاید دیگر حیاتی نباشد که در این جمع حاضر شوم، اما همین را میگویم؛ ✨هرگز فراموش نکنید که: عزت دنیا و آخرت ما در سایه اسلام و انقلاب اسلامی است که عمودش ولایت فقیه. در میان موجودین، آیت الله مصباح یزدی برجسته ترین شخصیتی است که همزمان شاگردی امام، علامه و آیت الله بهجت را تجربه کرده است. @dar_mahzare_ghoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال آرشیو گروه در محضر قرآن.
#ادامه... #سوره_مبارکه_التوبه_آیه60 🌀 شرط مصرف زکاتِ در راه خدا، «فى سبیل اللَّه» فقر نیست، بلکه در
سلام و روزتون بخیر استاد بزرگوار. 1.در رابطه با صدقه مستحبی آیه نداریم و فقط روایات هستن که برکات این امر مستحبی رو بیان کردن و نسبت به انجامش تاکید دارن؟ 2.و اینکه همیشه برام سوال هست که کمک‌های مستحبی به دیگران را (مادی_غیر مادی) چطور نیت کنیم و انجام بدیم. نیت صدقه داشته باشیم یا نذر؟ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 سلام علیکم. 1.در سوره معارج آیه و فی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم، اشاره به صدقات مستحبی هست. 2.نیت صدقه یا نیت احسان کنید. 🍃 @dar_mahzare_ghoran
3.فکر می کردم این تعابیر شامل حال عمل مستحبی هم میشه، بخصوص انفاق و صدقه، چون همانطور.که فرمودید در خیلی از موارد خداوند متعال پرداخت وجوهات شرعی مثل خمس و زکات رو صراحتا بیان فرمودن. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 3.بله شامل صدقات مستحبی هم هست. 🍃 @dar_mahzare_ghoran
فکر می کنم برای اینکه راحت‌تر بشه از مادیات دل کند و وابسته دنیا نشد جدای از زکات و خمس واجب انفاق مستحبی تاثیر زیادی در آخرت اندیشی انسان میذاره، چون حداقل این هست که در انچه که دارد دیگران رو هم شریک میدونه و همیشه این فکر که ممکنه واسطه روزی دیگران باشه همراه ادم باشه. استاد عزیز به نظر شما ایا دیدگاهم نسبت به انفاق محدود و یا اشتباه هست؟ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 درسته. فقط صدقه منحصر به مادیات نیست مثلا در روایات داریم آدرس به کسی نشان دادن، صدقه محسوب میشه. 🍃 @dar_mahzare_ghoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ و َنَلْعَبُ ۚ قُلْ أَبِاللَّهِ و َآيَاتِهِ و َرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ؛ و اگر از آنها بپرسی (که چرا سخریه و استهزاء می‌کنید؟) پاسخ دهند که ما به مزاح و مطایبه سخن می‌راندیم. بگو: آیا با خدا و آیات و رسول او تمسخر می‌کردید؟! 🔹آیه درباره غزوه تبوک است که جماعتى از منافقین با یکدیگر از مسافتى بسیار دور سخن می‌گفتند و با یکدیگر چنین گفت و شنود می‌نمودند که این مرد یعنى رسول خدا صلی الله علیه و آله گمان می‌برد در این جنگ به دیوارهاى شام و کاخ‌هاى آن تسلط پیدا خواهد کرد در صورتى که گمان خطائى بیش نیست و تمناى محال در سر می‌پروراند. 🔹خداوند موضوع گفتگوى نهانى را به رسول خویش خبر داد. پیامبر دستور فرمود: اینان را به حضور بیاورند وقتى که حاضر گردیدند، پیامبر فرمود: درباره چه چیزى سخن می‌گفتید؟ اینان به دروغ چیزهائى در جواب رسول خدا صلی الله علیه و آله بیان داشتند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: چرا دروغ مى‌گوئید؟ آیا شما چنین و چنان نمى گفتید؟ در جواب گفتند: یا رسول اللّه ما قصدى جز شوخى و خوشمزگى نداشتیم. 236🍃 @dar_mahzare_ghoran
... 🌀برخى معتقدند این عده دوازده نفر بودند که خود را مخفى و در عین حال آماده نموده بودند تا در صورت بازگشت رسول خدا صلی الله علیه و آله از جنگ تبوک به وى صدمه برسانند و خداوند رسول خویش را از این توطئه خبر داد و لذا از طرف پیامبر به عمار دستور داده شد، مهار ناقه پیامبر را بدست گیرد و حذیفه آن را حرکت دهد و نیز دستور فرمود که منافقین مزبور را از روى قیافه آن‌ها بشناسند ولى آنان به خاطر مخفى نگهداشتن و پوشیده داشتن خود شناخته نشدند و حذیفه مأیوس گردید و نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم بازگشت. اما پیامبر همه آن‌ها را به اسم معرفى فرمود زیرا جبرئیل به وى خبر داده بود. جابر جعفى از امام محمدباقر علیه‌السلام نقل کرده که این آیه درباره بنى‌امیه و دشمنان پیامبر صلی الله علیه و آله نازل گردید که روى هم دوازده نفر از آنان اجتماع کردند و نقشه قتل پیامبر صلی الله علیه و آله را طرح کرده بودند سپس به یکدیگر مى‌گفتند اگر این نقشه پنهانى ما آشکار شود، گوئیم که ما قصدى جز شوخى و خوشمزگى نداشته‌ایم. 237🍃 @dar_mahzare_ghoran