eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
359 عکس
25 ویدیو
27 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
روش تحصیل استاد ذوالفقاری ج۳.mp3
11.52M
🔰 «کارگاه روش تحصیل سطوح عالی» 🔻صوت جلسه سوم 🔺ارائه شده توسط حجت‌الاسلام و المسلمین رضا (دام عزه) 👇🏻دریافت جلسات قبل👇🏻 «صوت جلسه اول» «صوت جلسه دوم» 📆 تاریخ: 1403/10/6 📍مدرسه شهیدین بهشتی و قدوسی قم
💠 آرامش قلب رهبری عزیز در مسائل اخیر از زبان آیت الله شب زنده دار 🔹شب پنجشنبه در جلسه‌ای که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، ایشان بسیار با آرامش قلب در قبال برخی از دوستان که در جریانات اخیر دغدغه خاطر داشتند و ناراحت بودند، مواجه شدند. 🔸رهبر انقلاب با قلبی مطمئن فرمودند: «هیچ مسأله‌ای نیست، از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون از این فراز و نشیب‌ها فراوان داشته‌ایم، امروز جنگ اسلام و کفر است، کفر می‌خواهد مسلط شود و جلوی پیشروی اسلام و ارزش‌ها و آرمان‌های الهی را بگیرد، دشمنان ناراحت هستند و این کارها را انجام می‌دهند و افرادی هم در داخل دارند، اما هیچگونه دغدغه خاطری نباید داشته باشیم». 👈🏻 «اگر به وظیفه الهی خود عمل کنیم خداوند یاری خواهد کرد». 🔹همانگونه که توکل به خداوند متعال و ایمان به نصرت الهی در قلب امام راحل وجود داشت در قلب رهبر معظم انقلاب هم وجود دارد. تا وقتی که چنین وجود دارد که دل به خدا بسته و با الهی کار می‌کند و قصد و نیت ایشان خالص بوده و با خداوند و اولیای الهی پیوند دارد مسائلی که پیش می آید از بین خواهد رفت که البته برای عده‌ای هم امتحان خواهد بود. 🔸 رهبر معظم انقلاب فرمودند: «هرکس از دستش کاری برای نصرت اسلام و نظام بر می آید است که سکوت کند و کاری نکند». 📚 برگرفته از درس خارج حضرت استاد (@daremtedadghadir) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
📷 به مناسبت سی و دومین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله العظمی (رحمه الله) 📌 ارسالی از جناب حجت الإسلام سید مرتضی میری 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 مقصود از جمله (فقه شیعه حاشیه‌ای بر فقه عامه است) 🔹 جمله معروفی از آیة الله (رحمه الله) نقل شده، که برخی بخاطر عدم فهم صحیح معنای آن، انتساب آن به آیة الله بروجردی را انکار کرده‌اند. 🔸 اما آیة الله شبیری زنجانی (حفظه الله) معتقد است: «معنای این جمله این نیست که فقه امامیه استقلالی ندارد؛ بلکه چه بسا فروعاتی در فقه امامیه مطرح است که در فقه عامه اثری از آن‏ها نیست. 👈🏻 لذا تبیین درست عبارت مذکور این است که هرگاه بدعت‏ها و کج‌روی‏ها از طرف خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس صورت می‌گرفت، ائمه ع در مقابل آن‏ها ساکت نمی‌نشستند و شیعه را از آن‏ها ردع می‌کردند. در نتیجه، اگر مسئله‌‏ای مورد اتفاق عامه بوده و شیوع داشته و در عین حال ردع واضحی از طرف ائمه ع صورت نگرفته باشد، به معنای پذیرش و امضای آن مسئله خواهد بود». 📚 برگرفته از درس خارج آیة الله زنجانی (۱۳۷۶/۱۲/۱۰) 👈🏻 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
💠 موضوع علم اصول 🔸بحث مقدماتی (معنای عرَض) 👈🏻 عرَض ذاتی که گفته شده در علم باید از آن بحث شود، به معنای عرَض منطقی است. کلمه عرَض در عرفان، فلسفه، کلام و منطق استعمال می‌شود و در هر علمی معنای خود را دارد. در عرفان، عرض به معنای جسم مادی است. در فلسفه، عرض به معنای مقولات تسعه مثل زمان، مکان، جده و… است. در کلام، عرض یعنی هر چیزی که ثبات و قرار ندارد. در منطق، عرض یعنی مفاهیم در مقابل ذات یک شیء. 🔹اقوال: در مورد موضوع علم اصول چهار نظر وجود دارد: 1️⃣ میرزای قمی: ادله اربعه بما هی ادله. 2️⃣ صاحب فصول: ذات ادله اربعه بما هي هي. 3️⃣ آخوند خراسانی: موضوع علم اصول کلی طبیعی است که با موضوعات مسائل علم اصول متحد است؛ اگر چه اسمش را نمی‌دانیم. مثل آنکه قدر مشترک بین انسان‌ها را نمی‌توان بیان کرد ولی می‌دانیم که انسان‌ها دارای قدر مشترک هستند. 4️⃣ آیت‌ﷲ بروجردی: الحجة فی الفقه. 👈 قول صحيح : به نظر ما فرمایش آیت‌ﷲ بروجردی درست است که موضوع علم اصول، عبارت است از الحجة فی الفقه. حجت به معنای حجت قریبه است نه حجت بعیده. علم رجال، درایه و ادبیات هم حجت هستند اما حجت بعیده هستند. حجت، عنوان و مفهوم است و اگر موضوع آن (ذی الحجة) تحلیل شود، عوارض معلوم می‌شوند. حجت در فقه، عرض به معنای منطقی است. 📚 برگرفته از درس خارج اصول آیت الله حاج احمد (حفظه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 نسبت مشایخ نجاشی و شیخ طوسی 🔹 نزدیک به بیست شیخ از مشایخ نجاشی هستند که شیخ طوسی آنها را درک نکرده است. مثل ابن نوح که در سال ورود شیخ به بغداد به بصره سفر می‌کند، اما تنها دو نفر هستند که نجاشی آنها را درک نکرده، ولی شیخ درک کرده است. 🔸 در امثال ابن عبدون و شیخ مفید و ابن غضائری مشترک هستند. لذا رابطه عموم خصوص من وجه است. 🔹 با این بیان، مفردات نجاشی خیلی بیشتر از شیخ است. دلیل آن هم واضح است؛ چرا که نجاشی بچه بغداد بوده و پدرش هم شیخ‌الشیعه بوده و علما و مشایخ در منزل آنها رفت و آمد داشتند و مشایخ بیشتری را درک کرده است. به خلاف شیخ طوسی که در سال 408 ق وارد بغداد می‌شود و مشایخ قبل از آن سال را درک نکرده است. 📚 برگرفته از درس حدیث استاد آیت الله سید احمد (حفظه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
ادبیات عرب و استشراق.mp3
22.14M
🎙 نشست ادبی با موضوع: «مباحث ادبیات عرب در آثار مستشرقین» 📌با ارائه استاد محمدحسین خدامی (زید عزه) (از اساتید سطوح عالی مدرسه شهیدین) 📆 ۵ آذر ۱۴۰۳/ مدرسه شهیدین (ره)
تقریر نشست ادبی استاد خدامی.pdf
105.8K
📚 نشست ادبی: «مباحث ادبیات عرب در آثار مستشرقین» 📌ارائه: استاد خدامی (زید عزه) ✍🏻 مقرر: جناب آقای محمدمهدی محمودی 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا