eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
910 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
444 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
صرع اگر در ابتدای خود باشد با تغییر سن و سرزمین و تدبیر بهبود می یابد. 📕 بقراط گوید صاحب صرع اگر کودک باشد نجات وی ازین مرض با تغییر سن و بلد و تدبیر می باشد. 📙جالینوس گوید زیرا که سن شباب گرم و خشک و ماده صرع سرد و تر، پس طفل چون جوان گردد به حسب تبدیل مزاج که ضد مرض است، از صرع نجات یابد و همچنین رفتن بسوی بلدی که گرم و خشک باشد، یا استعمال تدبیری که گرمی و خشکی پیدا کند، نافع است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
باید طبیب بر تدبیر مداومت کند تا تاثیر کند : 📕بقراط گوید اگر طبیب همهٔ تدبیری که مناسب حال مریض است به شیوه درست - به جا آورد و اثرش چنانکه باید ظاهر نگردد، نباید که از آن تدبیر به تدبیری دیگری روی آورد؛ مگر اینکه قبل از تدبیر ثابت باشد که این تدبیر مفید نخواهد بود. 📕جالینوس گوید: دلیل این است که نضج بعضی از امراض گاهی دشوار میباشد؛ پس ترک راه درست به سبب دشواری نضج جایز نیست، اگر چه از تدبیر منفعتی ظاهر نگردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰عوارض بادها 📕 بقراط گوید: 1⃣🔹باد جنوب موجب سنگین شدن گوش و پلک و سنگین شدن سر و کسل و ماندگی اعضا و استرخای عام میباشد؛ وقتی که این هوا تند وزد غالبا بیماران به همین اعراض دچار می گردد. 2⃣🔹و باد شمال موجب سرفه و درد حلق و خشکی شکم و دشواری بول و لرزش و درد دنده ها و درد سینه میباشد؛ پس هر وقت این باد تند وزد بیمارن باید نسبت به عوارض آن آگاه باشند و توقع عوارض آن را داشته باشند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
داره دیر میشه!!! .mp3
7.74M
خواهش دارم این صوت را حتما گوش بدهید. طلب منجی کنید. این راه نجات ماست. اگر فرج بخواهد به نهایت امر برسد، قبل از فرج گرفتاری ها خیلی سنگین خواهد شد، و هر کسی توان و تحمل آن گرفتاری ها را نخواهد داشت. ما باید صاحب قلب مضطر شویم، تا فرج زودتر حادث شود، و گرنه هلاک خواهیم شد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
وجه برودت طبقه بخاری هوا ، اختلاط ابخره بارده مائی و ارضی است، و اگر چه باعث تصعید ابخره حرارت است، لیکن تا رسیدن بخار به اینجا آن حرارت قاسره زوال می پذیرد، و بخار مرتفع به اصل طبع خویش رجوع می کند، و هوا را سرد می سازد. و از آن که حرارت منعکسه شمسیه تا این محل نمی رسد و صعود ابخره دائم میباشد، بالضرور برودت در این درجه لازم می بود، و فیضان برد در هوای ما تحت از وی است به واسطه هبوط ابخره بارده از آن جا. لهذا، در هوای مغیم(هوای ابری) گرمی محسوس می شود بنا بر منع کردن ابر، نزول بخار بارد را. 📕 منبع: مفرح القلوب ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
قاعده در بیان قی کردن و حجامت نمودن در حمام پوشیده نماند که بعض بلغمی مزاجان را خصوص هنگام «شتا» احتیاج می افتد در قی به تقدم استحمام. و چون چنین باشد احسن آن است که بعد برآمدن از حمام کنند، و اگر وقوع آن در حمام لابد بود متصل برآمدن باید کرد. چه اگر نخست می کنند، بنابر خلو معده و اطالت جلوس در حمام، اغلب آن که صفرا به کنند و معده ریزد. و حجامت در حمام ردی است و اگر ضرور افتد به واسطه غلظت خون محجوم بعد حمام باید کرد تا مقصود بلا اذیت حاصل آید. 📕 منبع: مفرح القلوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در بیان شستن پاها بعد از حمام : بعد برآمدن از حمام شستن رجلین لازم است پس اگر باردالمزاج بود و هنگام شتا باشد، به آب گرم باید شست، وگرنه به آب سرد تا مزاج را تعدیل کند. و محروری دماغ را بعد خروج مسح سر و غسل وجه به آب سرد مناسب است، خاصه در ،صیف و به دستور شرب شراب حماض و شراب تفاح به آب لسان الثور و ماء الورد لایق تر و آن روز تغذیه به حوامض چون رمانیه و حصرمیه افضل تر. 📕 منبع: مفرح القلوی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰اندر وقت تشرب آب: باید دانست که وقت نوشیدن آب معتدل المزاج را آن است که در غذا هضم شروع شده باشد کما ینبغی؛ یعنی یک ساعت گذشته باشد. و افتقار به شرب آب بعد غذا جهت آن است که در اکثر اغذیه ارضیت غالب است و به واسطه هضم اعتدال قوام لازم. پس، شرب آب ضرور باشد تا مهیا کند وی را جهت قبول فعل هاضمه چه اگر در این حالت همراه طعام مائیت نباشد، در معده اغلب که غذا محترق شود، چنانچه اجسام ارضیه یابسه که بدون آب در دیگ کنند بسوزد، اما اگر غذا ذی مائیت بود، معتدل المزاج را اضطرار به آب نباشد. 📕 منبع: مفرح القلوب ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
خدایا بحق قرآن، حقیقت طب را بر من آشکار کن. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢 عروق سباتی روح حیوانی از قلب از طریق عروق سباتی به دماغ می رود، و این عروق را از آن جهت سباتی نامیده اند که از طریق آنها رطوبت چسبنده از بدن بالا می رود و موجب سبات(پرخوابی) می شود. ـــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢چرا انتخاب شیر بز در ماءالجبن بهتر از دیگر شیرهاست؟ 🔹👈به جهت آنکه مقصود از ماءالجبن اسهال و تلیین طبیعت است. و آن با دهنیت و مائیت حاصل می شود. و در شیر بز این دو حالت بیشتر است. 🔹👈زیرا که : 1⃣🔹شیر میش به اعتبار اینکه جبنیت(پنیری) بسیار در آن است، سرد و غلیظ است. 2⃣🔹شیر گاو به سبب کثرت دهنیت(چربی)، گرم است. 3⃣🔹شیر شتر و الاغ غسل و جلای بیشتری دارد، به نحوی است که صلاحیت اتخاذ ماءالجبن در آن نیست. ✅شیر بز در جمیع این افعال معتدل است، زیرا که در جبنیت از شیر میش و در دهنیت از شیر گاو و در مائیت از شیر شتر و الاغ کمتر است. ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در بدن هر بافتی ضعیف باشد اخلاط زاید و فزونی های بدن به آنجا می ریزد، یعنی پذیرش اعضا و بافت ضعیف برای اخلاط زاید زیاد است، و غده های در بدن بهمین دلیل با گوشتی سست آفریده شده اند، تا فزونی های بدن به آنجا بریزند، و بدن راحت تر بتواند آنها را دفع کند. چون ریزش فزونی های بدن به این غده ها زیاد است، این غده ها می توانند دچار انسداد شوند، بنابراین یکی از راه رفع انسداد این غده ها «سیر ترشی» است. ــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim