eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
922 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
441 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
خوردن با معده خالی، درمان است. اگر شخص معده ضعیفی دارد، کنجد را با بخورد تا مضرت آن را کم کند. ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈 بول سرخ رقیق دلیل درازی مرض بود. 🔹👈بول سرخ غلیظ که رسوب نکند و صاف نگردد نشان هلاکت باشد. 🔹👈بول سرخ که رسوب نیز سرخ کند با سلامت بود. 🔹👈و آنچه در وی رسوب سپید باشد، دلیل قوّت ماده و انضاج طبیعت و امید سلامت بود. 🔹👈و محمد زکریا : گوید بول سرخ که غلیظ بود و رسوب او سپید، دلیل بسیاری خلط خام باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈اسرار الصلاة : مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی 🔹👈 طبیب دلها : گفته ها و ناگفته ها دربارهٔ عارف کامل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اهل معرفت حق و بندگان صالح و درست‌کار خدای متعال طریق سلوک الی الله را به دو دسته تقسیم کرده‌اند : 1⃣🔹به عده‌ای از سائرین الی الله خراباتی می‌گویند. 2⃣🔹و به گروه دیگر مناجاتی می‌گویند. 🔹👈خراباتی‌ها گروهی هستند که به محو جذبات الهی هستند و این گروه از عارفان را عشق به حق تعالی پیش می‌برد. آنان عاشقان درگاه حضرت حق هستند و در عشق حضرت محبوب غرقند و عشق در زندگی این بیداردلان فروغی دیگر دارد و با همین نور حقیقت در محضر باری تعالی به عرض ادب مشغول می‌باشند. برخی گفته‌اند در میان عاشقان و عارفان سده‌های اخیر آیت الله حاج شیخ محمد گنبدی همدانی و جناب آقا سید احمد کربلایی در زمره علمای خراباتی هستند. 🔹👈اما عده‌ای که به گروه مناجاتیان مشهور هستند، بیشتر تحت تأثیر مهابت و خوف و جلال حق قرار دارند. این گروه در اثر توجه به عظمت ذات حق تعالی تحت تأثیر بارقه‌های خوف و خشیت الهی قرار دارند و راه حق را به سوز و گداز و غصه فراق و ترس از عذاب هجران می‌گذرانند. نگاه‌ها، سخنان و حالات مناجاتی‌ها بیانگر حالات درونی آنهاست و تفکرات آنها را نمایان می‌کند و خراباتیان را شور و شور و غمزه‌شان رهنمون به حالات درونی‌شان است. در واقع، حالات، رفتار و سخنان این دو گروه با یکدیگر کاملاً متفاوت است و برای افرادی سر و سرّی دارند این تفاوت و اختلاف کاملا مشهود است. با مطالعه کتب تفسیر و ارزشمند عارف کامل میرزا جوادآقا ملکی تبریزی و نیز حالاتی که شاگردان و ارادتمندان به وی ذکر کرده‌اند، چنین به نظر می‌رسد که ایشان مناجاتی بوده‌اند، سوز و مناجات عارفانه در سراسر زندگی این بزرگمرد سایه افکنده بود و هر آنچه که بر زبان می‌راند با توجه به مقام خوف از خدا و نظر به صفات جلالیه ایشان بوده است. و بِأسْمَائِکَ الَّتِی مَلَاَتْ أَرکانَ کُلِّ شَیْءٍ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
انسان خودش غبار است، این عالم طبیعت غبار است، حجاب است، و گرنه خدا حجاب ندارد، بلکه از کثرت ظهور، ناپیداست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
تقشر القلب این علتی است که انسان چنان می یابد که گویا دل او را می خراشند، و از شدت الم نزدیک است که غش عارض او گردد، و در همان لحظه ساکن می شود، به جهت ضعف سبب و سرعت زوال آن. و این مرض کسی را عارض می شود که مدتی مدید گرفتار اسهال صفراوی باشد، و رطوبات اعضا به استتباع مستفرغ گردد تا آن که سرایت نماید به رطوباتی که قریب الانعقاد است. و چون این حالت به قلب رسد چنان احساس می نماید که خراشیده می شود. و اولی این است که این حالت را به معده نسبت دهند، زیرا که اسهال صفراوی از انصباب صفرا به معده حاصل می شود، و چون به طول انجامد خمل معده را می خراشد و حدوث خراش در قلب در نزد اسهال صفراوی بسیار بعید است، علاوه بر آن که شرف قلب متحمل این اذیت نمی تواند شد، و موت بر آن سبقت می گیرد. و مؤید این است که سبب دیگرش را ریختن فضول حاد حریف از راس گفته اند. و ریختن فضول راس به قلب وقتی می شود که اول به ریه بریزد، و از آنجا به قلب سرایت کند، و این نادر الوقوع است، زیرا که چون به ریه ریخت طبیعت آن را به سعال دفع می کند، و نمی گذارد که به قلب سرایت نماید مگر آن که بسیار ضعیف باشد، و در این هنگام به زودی هلاک می گرداند. و ریختن فضول سر به معده کثیر الوقوع است. و از علامات این مرض ظهور عبوس است بر روی مریض به واسطه الم و اذی. و این که از مواضع مختلفه از بدنش عرق بسیار می کند به جهت ضعف ماسکه از حفظ رطوبات. و علاجش تنقیه بدن است از مواد صفراویه و فضول حاده. و اصلاح خون است به غذای محمود مثل لحم قیج و طیهوج و دراج و خبر منقی و اشربه خوش بوی. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
قوام بول موقوف بر قوت کبد است. ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
عام است که حصول ماده احمر[در بول] از امراض بارد بود یا از علل حاره و حدوث وی از حرارت ظاهر است. 🔰اما از برودت سه گونه باشد: 1⃣🔹یکی آنکه کبد ضعیف شود و به علت عدم تمیز خون از مائیت بول سرخ آید؛ چنانچه در فالج أيمن وسوء القنيه مرئى است. 2⃣🔹دوم آن که عروق و اعضای شق ایسر از وقوع فالج در این سمت، ضعیف شوند، و خون را از جگر چنانچه همیشه جدا می گردانند، نتوانند کرد. پس خون در جگر افزون شود و با بول برآید؛ 3⃣🔹و سوم آن که درد صعب پدید آید از قولنج بلغمی و بدان سبب، بول سرخ آید . و سرخی این بول را سه وجه است : 🔹👈نخستین آن که جگر از صعوبت درد روده، گرم می شود و به سبب گرمی جگر، صفرا بیشتر تولد می کند، و بول را رنگین می سازد. 🔹👈ثانی آن که در قولنج مزبور بنابر مقاومت با وجع توجه می کند طبیعت بدان تبع طبع ، روح و حرارت غریزی و خون صفرا نیز بدان سو می گراید و بالضرور، در آن موضع گرمی حادث می گردد و به واسطه حرارت، تحلیل و تذویب می افتد در اخلاط و قابل تر در این امر همان است که الطف بود و آن صفرا و خون لطیف است، و هرگاه که اینان گداخته می شوند، و به مائیت مختلط می گردند، بول را سرخ می گردانند. 🔹👈ثالث آن که در این قولنج، بنابر احتباس ،بلغم، عارض می شود عفونت در وی از حرارت وجع و به واسطه عفونت حادث می گردد صفرت تا دُردی و صفرت مذكور، مع تكاثف جرم ماده سیاه مینماید و چون با مائیت می برآید به سرخی می گراید. ✅و گاه باشد که در منفذی که میان جگر و مراره یا میان مراره و امعاء واقع است، سده بلغمی افتد و بدان سبب صفرا به مراره و امعاء نرود و با بول مختلط آید و بول را سرخ کند و خاصه این سده است که قولنج سرد پیدا می کند، به شرطی که از مراره صفرا به معده نیاید چه اگر سده در مجرای واقع میان مراره و امعاء باشد و صفرا از مراره به مسلکی که در مراره و معده است به معده ریزد انصباغ در بول نمی افکند و قولنج نیز نمی آرد؛ مگر آن که هر چه آید به قی برآید که در این صورت با وجود عدم انصباغ بول، قولنج آور است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بول شدیده الحمرهٔ کثیرالمقدار، در یرقان دلیل نیک باشد، و مشعر بر قوت طبیعت بود. ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
گاها باشد که سده در رگ های بدن افتد، و بدان سبب، رطوبت ها اندر عروق محتبس ماند، و عفونت پذیرد، و رنگین شود، و بول را رنگین کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر بول سرخ بود و طبع خشک و مدتی بر این بماند، و در بدن هیچ المی نباشد، نشان مرض سل بود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر در تندرستی بول سرخ و غلیظ و طبع خشک بود، و در سر و اعضاء گرانی پیدا باشد، نشان کثرت فضول و حدوث عفونت و حمیات بود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۲۹ آذر سالروز شهادت شهید مدافع حرم اسماعیل خانزاده گرامی باد. همان شهیدی که خاطره ملاقاتش با حضرت مهدی (ع) در محضر رهبر معظم انقلاب نقل شد. با هم ببینیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
🔰علامت ورم گرم رحم : 1⃣🔹یبوست و انسداد ادراری 2⃣🔹تب حاد و تیز به جهت کثرت تصاعد بخارهای متعفن به قلب، مانند تب برسام به واسطه مشارکت قوی که در میان رحم و قلب است به اعتبار حجاب و شرائین زیاد. 3⃣🔹سیاهی زبان 4⃣🔹درد سر، مخصوصاً در تارک یا فرق سر 5⃣🔹درد ناف و عانه، اما درد عانه و فرق سر زمانی وجود دارد که ورم یا آماس در مقدم رحم وجود دارد. 6⃣🔹درد قطن و پشت اگر ورم به مؤخر رحم باشد. 7⃣🔹درد خاصرتین اگر ورم هر دو جانب رحم باشد. 8⃣🔹و گاه باشد که درد مابین ناف باشد، یا در قطن باشد، و از آنجا به سوی ران و سرین(ورک) و خاصرتین فرود آید، و امتداد شدید آرد به مثابه ایی که در هنگام بر خواستن متعسّر و اذیت شود. و غالباً دردی که زیر ناف باشد، بر ران فرود آید و دردی که در قطن بود، به سُرین گراید. 9⃣🔹عسر البول است اگر ورم در مقدم رحم و مایل به طرف عالی باشد. 🔟🔹عسر البراز اگر ورم به مؤخر رحم مایل به اسفل بود. و مشخص است که شدت و خفت عسر بول و غایط به حسب سبکی و گرانی ورم است. 1⃣1⃣🔹تواتر نبض و نفس 2⃣1⃣🔹فساد معده و دِماغ 3⃣1⃣🔹سنگینی و ثقل و حرارت در ناحیهٔ زیر شکم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
خوردن انار قبل از غذا یبوست آور است، و بعد از غذا به علت کمک به هضم‌ و هدایت غذا به روده ها حالت مسهل بالعصر دارد، نه این که بالذات ایجاد اسهال نماید. و البته انار با پیه، حالت دباغی و خشک کنندگی نسبی خود را دارد. ــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
آفتی که بر قوه و افعال ایجاد می شود سه گونه است : 1⃣🔹یک ضعف 2⃣🔹دو تغیر و تشویش 3⃣🔹سه بطلان 🔹👈قول کلی در استدلال از افعال این است که نقصان و بطلانِ افعال اگر به سبب سوء مزاج و سدّی باشد، می تواند به سبب سردی و غلظتِ روح باشد، و این سردی و غلظت مانع از نفوذ روح در مجاری بدن می باشد؛ 🔹👈و اما نقصان و بطلان افعال نمی تواند از حرارت باشد، مگر هنگامی که حرارت به افراط باشد، و به حدی برسد که قوت ساطع گردد. 🔹👈 اما تشویش و آنچه مناسب آن است، گاه از حرارت و گاه از یبوست است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اُرُزمُلَبَّن یا شیر برنج 1⃣🔹 غذای معتدلی است در رطوبت و یبوست و حرارت و برودت 2⃣🔹 اگر با عسل یا شکر شیرین شود، از آن غذای بسیار در بدن متولد می شود. 3⃣🔹 سریع الهضم است. 4⃣🔹 مکثر منی(منی را زیاد می کند) 5⃣🔹مقوی باه ⛔️ اما موافق اصحاب سدّه نیست. و کسانیکه سنگ کلیه و مثانه دارند باید از خوردن آن پرهیز کنند. ــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 📚 دارالحکیم 💠 موضوع: میوه خوردن 💢 در کتاب *«اصول معالجه و استعمال ادویه»* می خوانید که جناب *حکیم بهاءالدوله رازی* در کتاب *«خلاصه التجارب»* در مورد خوردن *«میوه»* می فرماید: 1️⃣. میوه خواران تندرستی کمی دارند. 2️⃣. اکثر جاهایی که میوه بسیار باشد، بیماری بسیار است. 💢👈 جمهور اطباء می فرمایند میوه را کمتر بخورید، خصوصا در فصل خریف(پاییز) و شتا(زمستان). ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
Manzalate-aghl.pdf
692.2K
📙 کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی. آیت الله جوادی آملی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کتاب بسیار عالی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی»
1⃣🔹 شرح تشریح قانون(تألیف ابن نفیس) 2⃣🔹شش مقاله طبی(تالیف بعلبکی) 3⃣🔹تشریح اخلاطی 4⃣🔹تشریح سیستم مغز و اعصاب و ستون فقرات 5⃣🔹مرآة البدن 6⃣🔹طب مصور در علم تشریح 7⃣🔹مختصر در علم تشریح 8⃣🔹 تشریح منصوری ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
طحال مستطیلی شکل، به شکل زبان خلق شده است، و سبب اینکه مستطیلی خلق شده است، این است که در امتداد بخشی از طول معده باشد، تا آسانتر بتواند سودا را دفع کند. طحال دایره ای خلق نشده است. اگر طحال دایره ای خلق می شد، مشتمل می شد بر معده، همانند کبد که مشتمل بر معده است، و با تکثر ملاقات طحال با معده، موجب هضم فساد می شد، بعلت ردیء شدن مزاج معده. ـــــــــــــــــــ 📕 منبع: شرح تشریح القانون : تألیف ابن نفیس ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شیرازی در کتاب «کفایة مجاهدیه» را ماهیتی جسمانی، و متراکم تعریف می کند، که حاصل امتزاج چهار خلط دم، بلغم، صفرا و سودا است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim