eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
910 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
443 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سرخرگ ها نیز حاوی شکل گازی اخلاط یعنی روح هستند. اما چگونه فرآیند پیچیدهٔ حس و حرکت تغذیه و تولید توسط یک عامل مادی سیال، یعنی روح صورت میگیرد؟ اینجاست که باز هم فیزیولوژی اخلاطی به یاری مبحث تشریح می آید. برای پاسخگویی به این سؤال، ساز و کار آن را نیز فراهم کرده است. روح به گفتار شیرازی در قلب تولید و پس از ورود به دو عضو اساسی دیگر بدن یعنی مغز و کبد دچار تغییر در کیفیت می شود. این تغییر در کیفیت به تولید سه روح با سه کار کرد یا فیزیولوژی متفاوت می انجامد؛ این به معنای آن است. که روح حیوانی که در قلب تولید و وظیفه ی انتقال حرارت غریزی را بر عهده دارد، پس از ورود به مغز به روح نفسانی که عامل بروز حس و حرکت است تبدیل می شود. همین فرآیند در کبد هم رخ میدهد و روح حیوانی پس از ورود به آن به روح طبیعی تبدیل می شود که فرآیند تغذیه ی بدن را مدیریت میکند. با این حال، اما برای تبیین این گونه از فیزیولوژی باز هم نیاز به تفسیر بیشتری احساس می شود. برای سادگی بیشتر، طب اخلاطی، مفهوم دیگری خلق کرده است قوا یا همان نیروها ارواح سه گانه یعنی روح حیوانی روح نفسانی و روح طبیعی ابزار انتقال سه گونه نیرو هستند که همنام آنها هستند نیروی حیوانی نیروی نفسانی و نیروی طبیعی. با این تعریف، روح، عامل انتقال سه قوه یا همان نیروهای حیوانی، نفسانی و طبیعی است، که به ترتیب در قلب مغز و کبد تولید شده و وظایف این سه عضو از طریق اعمال این نیروها صورت می پذیرد. 📕 منبع تشربح اخلاطی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ابن سینا گفته که خلط بلغم، همان خلط خون است، اما«نیم خون است» و است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ خلط بلغم، خلطی است که به طور کامل نضج نیافته است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
امکان گوارش یک خلط پس از هضم دوم که هضم کبدی است، تنها ویژهٔ بلغم است. زیرا هر سه خلط خون، صفرا و سودا در ، در کبد، نضج کامل یافته و به روایت این طب، تمام پخته اند. 📕 تشریح اخلاطی ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اینکه علی علیه السلام می فرماید،«در آخرالزمان دروغگویی حلال می شود»، همین است که این روزها حتی نماز خوان ها دروغ می گویند، اینقدر دروغ گفتن عادی شده است، که خود دروغگو خبر ندارد که دروغ می گوید، و کلا فکر می کند دروغی که می گوید، راست است. این است که در جامعه حتی از هم حرف راست کمتر می شنوید. ــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 🔰 امروزه دوستانی() داریم که صرفا را در حصار «» دیده اند، و از همین منظر یک روش طبی را معرفی می کنند، و با خاصی از آن طرفداری می کنند. آیت الله جوادی آملی می فرماید : «کسانی كه شناخت دين را صرفا در حصار (آيات قرآنی و روايات) محدود می كنند، دستاوردهای را معرفتی کاملا بشری، و بی ارتباط با دين می دانند، مرز روشنی ميان «معرفت ديني» و «معرفت بشری» ترسيم می كنند، و را در برون مرزی دين قرار داده، و مقابل آن می نشانند». یک گوشه ای از به حصار کشیدن توسط طرفداران این است که می گویند : در روایات چون ورزش بیان نشده، ما چیزی بنام ورزش نداریم، یا می گویند در روایات بیشتر از 250 گیاه مفرده بیان نشده، پس مابقی گیاهان کارایی ندارند. متاسفانه پیروان یک علمدار قوی ندارند، که پرچم، علم و عقل و منطق را به دست بگیرد، و اینقدر با دیگر روش های طبی(تعدادی از آنها، خصوصا ) که دستاوردهای عقلی بشر هستند در تقابل نباشد. ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر نبض ممتلی باشد و مستوی و عظیم باشد، دلالت بر این دارد که علت امتلاء روح یا حدت دم است. که این حدت خون می تواند در اختلاط با صفرا حادث شود. اگر نبض ممتلی باشد، و صغیر باشد، علت آن انضغاط رگ است. ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
قسطا ابن لوقا البعلبکی : عماذا یتولد البلغم. بلغم یتولد عن تقصیر هضم الغذا فی المعده و ذلک ان الغذاء إذا قصیر هضمه فی المعده و لم یستوف حق النضج بل کان مایلاً الی التهوه و حدث عنه بلغماً کما انه إذا تجاوز مقدارالهضم حتی یصیر الی الاحتراق حدث عنه مرار اصفر. 📕 منبع: شش مقاله طبی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مطابق نظریه استاد جوادی آملی، عقل در برابر نقل قرار می گیرد، نه در برابر دین(وحی). از نظر ایشان اگر نقل معتبر «ما انزله الله» است، عقل برهانی نیز «ما الهمه الله» است و این هر دو، منبع معرفت دینی اند. 📕 منبع: منزلت عقل در هندسه معرفت دینی(آیت الله جوادی آملی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰 حجامت 🔹👈 ابوعلی سینا یک موضوعی را متوجه شده بود که در هر ساعت، حجمِ خونِ بدن، کمتر از دو بار از محل حجامت عبور می کند، 🔹👈یعنی در محل حجامت، شبکهٔ مویرگی طوری است که از گردش خون و گردش لنف، راکد ترین حلت را دارد، یعنی خون در این محل آرام آرام رد می شود، و این حرکت آرام یک مزیت دارد، که فرصت رسوب گذاری در آنجا زیاد می شود. 🔹👈بنابراین اگر کسی غلظت خون دارد از محل حجامت که خون گرفته می شود، هموگلوبین بیشتری می توان گرفت. 🔹👈بنابراین بهترین محل برای پاکسازی جایی است که خون گیر می افتد، و امتلاء مواد زیاد است و بنابراین محل حجامت عام چون از نظر حرکت لنف و خون راکدترین قسمت بدن است، و تعداد زیادی مویرگ و انشعابات وجود دارد، یک باتلاق و مرداب خونی در محل حجامت وجود دارد، که محل حجامت حکم پالایشگاه بدن را می تواند داشته باشد، 🔹👈بنابراین سالی دو بار ما اگر بخواهیم خون را پالایش کنیم بهترین کار حجامت است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰 حجامت 🔹👈 بزرگترین چاکراه بدن در محل حجامت است، که می توانیم با تحریک آن به کل بدن، خصوصاً به قلب و ریه انرژی بدهیم. ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰 حجامت 🔹👈 در محل حجامت یک نفع عام هم وجود دارد، یعنی وقتی خونگیری می کنید فضولات خون و لنف را از طریق حجامت خارج می کنید. و باعث اصلاح غلظت خون می شود. ــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰خرخره در سینه خرخره در سینه زمانی اتفاق می افتد که اخلاط غلیظ در ریه باشند، که هوا در حال دخول و خروج به اخلاط غلیظ برمی خورد و به عنف عبور می کند. این علامت خرخره گاها بعلت آسمی که ناشی از بلغم غلیظ است نیز حادث می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim