eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
926 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
عام است که حصول ماده احمر[در بول] از امراض بارد بود یا از علل حاره و حدوث وی از حرارت ظاهر است. 🔰اما از برودت سه گونه باشد: 1⃣🔹یکی آنکه کبد ضعیف شود و به علت عدم تمیز خون از مائیت بول سرخ آید؛ چنانچه در فالج أيمن وسوء القنيه مرئى است. 2⃣🔹دوم آن که عروق و اعضای شق ایسر از وقوع فالج در این سمت، ضعیف شوند، و خون را از جگر چنانچه همیشه جدا می گردانند، نتوانند کرد. پس خون در جگر افزون شود و با بول برآید؛ 3⃣🔹و سوم آن که درد صعب پدید آید از قولنج بلغمی و بدان سبب، بول سرخ آید . و سرخی این بول را سه وجه است : 🔹👈نخستین آن که جگر از صعوبت درد روده، گرم می شود و به سبب گرمی جگر، صفرا بیشتر تولد می کند، و بول را رنگین می سازد. 🔹👈ثانی آن که در قولنج مزبور بنابر مقاومت با وجع توجه می کند طبیعت بدان تبع طبع ، روح و حرارت غریزی و خون صفرا نیز بدان سو می گراید و بالضرور، در آن موضع گرمی حادث می گردد و به واسطه حرارت، تحلیل و تذویب می افتد در اخلاط و قابل تر در این امر همان است که الطف بود و آن صفرا و خون لطیف است، و هرگاه که اینان گداخته می شوند، و به مائیت مختلط می گردند، بول را سرخ می گردانند. 🔹👈ثالث آن که در این قولنج، بنابر احتباس ،بلغم، عارض می شود عفونت در وی از حرارت وجع و به واسطه عفونت حادث می گردد صفرت تا دُردی و صفرت مذكور، مع تكاثف جرم ماده سیاه مینماید و چون با مائیت می برآید به سرخی می گراید. ✅و گاه باشد که در منفذی که میان جگر و مراره یا میان مراره و امعاء واقع است، سده بلغمی افتد و بدان سبب صفرا به مراره و امعاء نرود و با بول مختلط آید و بول را سرخ کند و خاصه این سده است که قولنج سرد پیدا می کند، به شرطی که از مراره صفرا به معده نیاید چه اگر سده در مجرای واقع میان مراره و امعاء باشد و صفرا از مراره به مسلکی که در مراره و معده است به معده ریزد انصباغ در بول نمی افکند و قولنج نیز نمی آرد؛ مگر آن که هر چه آید به قی برآید که در این صورت با وجود عدم انصباغ بول، قولنج آور است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بول شدیده الحمرهٔ کثیرالمقدار، در یرقان دلیل نیک باشد، و مشعر بر قوت طبیعت بود. ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
گاها باشد که سده در رگ های بدن افتد، و بدان سبب، رطوبت ها اندر عروق محتبس ماند، و عفونت پذیرد، و رنگین شود، و بول را رنگین کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر بول سرخ بود و طبع خشک و مدتی بر این بماند، و در بدن هیچ المی نباشد، نشان مرض سل بود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر در تندرستی بول سرخ و غلیظ و طبع خشک بود، و در سر و اعضاء گرانی پیدا باشد، نشان کثرت فضول و حدوث عفونت و حمیات بود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۲۹ آذر سالروز شهادت شهید مدافع حرم اسماعیل خانزاده گرامی باد. همان شهیدی که خاطره ملاقاتش با حضرت مهدی (ع) در محضر رهبر معظم انقلاب نقل شد. با هم ببینیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
🔰علامت ورم گرم رحم : 1⃣🔹یبوست و انسداد ادراری 2⃣🔹تب حاد و تیز به جهت کثرت تصاعد بخارهای متعفن به قلب، مانند تب برسام به واسطه مشارکت قوی که در میان رحم و قلب است به اعتبار حجاب و شرائین زیاد. 3⃣🔹سیاهی زبان 4⃣🔹درد سر، مخصوصاً در تارک یا فرق سر 5⃣🔹درد ناف و عانه، اما درد عانه و فرق سر زمانی وجود دارد که ورم یا آماس در مقدم رحم وجود دارد. 6⃣🔹درد قطن و پشت اگر ورم به مؤخر رحم باشد. 7⃣🔹درد خاصرتین اگر ورم هر دو جانب رحم باشد. 8⃣🔹و گاه باشد که درد مابین ناف باشد، یا در قطن باشد، و از آنجا به سوی ران و سرین(ورک) و خاصرتین فرود آید، و امتداد شدید آرد به مثابه ایی که در هنگام بر خواستن متعسّر و اذیت شود. و غالباً دردی که زیر ناف باشد، بر ران فرود آید و دردی که در قطن بود، به سُرین گراید. 9⃣🔹عسر البول است اگر ورم در مقدم رحم و مایل به طرف عالی باشد. 🔟🔹عسر البراز اگر ورم به مؤخر رحم مایل به اسفل بود. و مشخص است که شدت و خفت عسر بول و غایط به حسب سبکی و گرانی ورم است. 1⃣1⃣🔹تواتر نبض و نفس 2⃣1⃣🔹فساد معده و دِماغ 3⃣1⃣🔹سنگینی و ثقل و حرارت در ناحیهٔ زیر شکم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
خوردن انار قبل از غذا یبوست آور است، و بعد از غذا به علت کمک به هضم‌ و هدایت غذا به روده ها حالت مسهل بالعصر دارد، نه این که بالذات ایجاد اسهال نماید. و البته انار با پیه، حالت دباغی و خشک کنندگی نسبی خود را دارد. ــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
آفتی که بر قوه و افعال ایجاد می شود سه گونه است : 1⃣🔹یک ضعف 2⃣🔹دو تغیر و تشویش 3⃣🔹سه بطلان 🔹👈قول کلی در استدلال از افعال این است که نقصان و بطلانِ افعال اگر به سبب سوء مزاج و سدّی باشد، می تواند به سبب سردی و غلظتِ روح باشد، و این سردی و غلظت مانع از نفوذ روح در مجاری بدن می باشد؛ 🔹👈و اما نقصان و بطلان افعال نمی تواند از حرارت باشد، مگر هنگامی که حرارت به افراط باشد، و به حدی برسد که قوت ساطع گردد. 🔹👈 اما تشویش و آنچه مناسب آن است، گاه از حرارت و گاه از یبوست است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اُرُزمُلَبَّن یا شیر برنج 1⃣🔹 غذای معتدلی است در رطوبت و یبوست و حرارت و برودت 2⃣🔹 اگر با عسل یا شکر شیرین شود، از آن غذای بسیار در بدن متولد می شود. 3⃣🔹 سریع الهضم است. 4⃣🔹 مکثر منی(منی را زیاد می کند) 5⃣🔹مقوی باه ⛔️ اما موافق اصحاب سدّه نیست. و کسانیکه سنگ کلیه و مثانه دارند باید از خوردن آن پرهیز کنند. ــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 📚 دارالحکیم 💠 موضوع: میوه خوردن 💢 در کتاب *«اصول معالجه و استعمال ادویه»* می خوانید که جناب *حکیم بهاءالدوله رازی* در کتاب *«خلاصه التجارب»* در مورد خوردن *«میوه»* می فرماید: 1️⃣. میوه خواران تندرستی کمی دارند. 2️⃣. اکثر جاهایی که میوه بسیار باشد، بیماری بسیار است. 💢👈 جمهور اطباء می فرمایند میوه را کمتر بخورید، خصوصا در فصل خریف(پاییز) و شتا(زمستان). ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
Manzalate-aghl.pdf
692.2K
📙 کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی. آیت الله جوادی آملی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کتاب بسیار عالی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی»
1⃣🔹 شرح تشریح قانون(تألیف ابن نفیس) 2⃣🔹شش مقاله طبی(تالیف بعلبکی) 3⃣🔹تشریح اخلاطی 4⃣🔹تشریح سیستم مغز و اعصاب و ستون فقرات 5⃣🔹مرآة البدن 6⃣🔹طب مصور در علم تشریح 7⃣🔹مختصر در علم تشریح 8⃣🔹 تشریح منصوری ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
طحال مستطیلی شکل، به شکل زبان خلق شده است، و سبب اینکه مستطیلی خلق شده است، این است که در امتداد بخشی از طول معده باشد، تا آسانتر بتواند سودا را دفع کند. طحال دایره ای خلق نشده است. اگر طحال دایره ای خلق می شد، مشتمل می شد بر معده، همانند کبد که مشتمل بر معده است، و با تکثر ملاقات طحال با معده، موجب هضم فساد می شد، بعلت ردیء شدن مزاج معده. ـــــــــــــــــــ 📕 منبع: شرح تشریح القانون : تألیف ابن نفیس ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شیرازی در کتاب «کفایة مجاهدیه» را ماهیتی جسمانی، و متراکم تعریف می کند، که حاصل امتزاج چهار خلط دم، بلغم، صفرا و سودا است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سرخرگ ها نیز حاوی شکل گازی اخلاط یعنی روح هستند. اما چگونه فرآیند پیچیدهٔ حس و حرکت تغذیه و تولید توسط یک عامل مادی سیال، یعنی روح صورت میگیرد؟ اینجاست که باز هم فیزیولوژی اخلاطی به یاری مبحث تشریح می آید. برای پاسخگویی به این سؤال، ساز و کار آن را نیز فراهم کرده است. روح به گفتار شیرازی در قلب تولید و پس از ورود به دو عضو اساسی دیگر بدن یعنی مغز و کبد دچار تغییر در کیفیت می شود. این تغییر در کیفیت به تولید سه روح با سه کار کرد یا فیزیولوژی متفاوت می انجامد؛ این به معنای آن است. که روح حیوانی که در قلب تولید و وظیفه ی انتقال حرارت غریزی را بر عهده دارد، پس از ورود به مغز به روح نفسانی که عامل بروز حس و حرکت است تبدیل می شود. همین فرآیند در کبد هم رخ میدهد و روح حیوانی پس از ورود به آن به روح طبیعی تبدیل می شود که فرآیند تغذیه ی بدن را مدیریت میکند. با این حال، اما برای تبیین این گونه از فیزیولوژی باز هم نیاز به تفسیر بیشتری احساس می شود. برای سادگی بیشتر، طب اخلاطی، مفهوم دیگری خلق کرده است قوا یا همان نیروها ارواح سه گانه یعنی روح حیوانی روح نفسانی و روح طبیعی ابزار انتقال سه گونه نیرو هستند که همنام آنها هستند نیروی حیوانی نیروی نفسانی و نیروی طبیعی. با این تعریف، روح، عامل انتقال سه قوه یا همان نیروهای حیوانی، نفسانی و طبیعی است، که به ترتیب در قلب مغز و کبد تولید شده و وظایف این سه عضو از طریق اعمال این نیروها صورت می پذیرد. 📕 منبع تشربح اخلاطی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ابن سینا گفته که خلط بلغم، همان خلط خون است، اما«نیم خون است» و است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ خلط بلغم، خلطی است که به طور کامل نضج نیافته است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim