#بیماری_بانوان
🔰علامت ورم گرم رحم :
1⃣🔹یبوست و انسداد ادراری
2⃣🔹تب حاد و تیز به جهت کثرت تصاعد بخارهای متعفن به قلب، مانند تب برسام به واسطه مشارکت قوی که در میان رحم و قلب است به اعتبار حجاب و شرائین زیاد.
3⃣🔹سیاهی زبان
4⃣🔹درد سر، مخصوصاً در تارک یا فرق سر
5⃣🔹درد ناف و عانه، اما درد عانه و فرق سر زمانی وجود دارد که ورم یا آماس در مقدم رحم وجود دارد.
6⃣🔹درد قطن و پشت اگر ورم به مؤخر رحم باشد.
7⃣🔹درد خاصرتین اگر ورم هر دو جانب رحم باشد.
8⃣🔹و گاه باشد که درد مابین ناف باشد، یا در قطن باشد، و از آنجا به سوی ران و سرین(ورک) و خاصرتین فرود آید، و امتداد شدید آرد به مثابه ایی که در هنگام بر خواستن متعسّر و اذیت شود. و غالباً دردی که زیر ناف باشد، بر ران فرود آید و دردی که در قطن بود، به سُرین گراید.
9⃣🔹عسر البول است اگر ورم در مقدم رحم و مایل به طرف عالی باشد.
🔟🔹عسر البراز اگر ورم به مؤخر رحم مایل به اسفل بود. و مشخص است که شدت و خفت عسر بول و غایط به حسب سبکی و گرانی ورم است.
1⃣1⃣🔹تواتر نبض و نفس
2⃣1⃣🔹فساد معده و دِماغ
3⃣1⃣🔹سنگینی و ثقل و حرارت در ناحیهٔ زیر شکم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
خوردن انار قبل از غذا یبوست آور است، و بعد از غذا به علت کمک به هضم و هدایت غذا به روده ها حالت مسهل بالعصر دارد، نه این که بالذات ایجاد اسهال نماید.
و البته انار با پیه، حالت دباغی و خشک کنندگی نسبی خود را دارد.
ــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
آفتی که بر قوه و افعال ایجاد می شود سه گونه است :
1⃣🔹یک ضعف
2⃣🔹دو تغیر و تشویش
3⃣🔹سه بطلان
🔹👈قول کلی در استدلال از افعال این است که نقصان و بطلانِ افعال اگر به سبب سوء مزاج و سدّی باشد، می تواند به سبب سردی و غلظتِ روح باشد، و این سردی و غلظت مانع از نفوذ روح در مجاری بدن می باشد؛
🔹👈و اما نقصان و بطلان افعال نمی تواند از حرارت باشد، مگر هنگامی که حرارت به افراط باشد، و به حدی برسد که قوت ساطع گردد.
🔹👈 اما تشویش و آنچه مناسب آن است، گاه از حرارت و گاه از یبوست است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اُرُزمُلَبَّن یا شیر برنج
1⃣🔹 غذای معتدلی است در رطوبت و یبوست و حرارت و برودت
2⃣🔹 اگر با عسل یا شکر شیرین شود، از آن غذای بسیار در بدن متولد می شود.
3⃣🔹 سریع الهضم است.
4⃣🔹 مکثر منی(منی را زیاد می کند)
5⃣🔹مقوی باه
⛔️ اما موافق اصحاب سدّه نیست. و کسانیکه سنگ کلیه و مثانه دارند باید از خوردن آن پرهیز کنند.
ــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام
📚 دارالحکیم
💠 موضوع: میوه خوردن
💢 در کتاب *«اصول معالجه و استعمال ادویه»* می خوانید که جناب *حکیم بهاءالدوله رازی* در کتاب *«خلاصه التجارب»* در مورد خوردن *«میوه»* می فرماید:
1️⃣. میوه خواران تندرستی کمی دارند.
2️⃣. اکثر جاهایی که میوه بسیار باشد، بیماری بسیار است.
💢👈 جمهور اطباء می فرمایند میوه را کمتر بخورید، خصوصا در فصل خریف(پاییز) و شتا(زمستان).
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
Manzalate-aghl.pdf
692.2K
📙 کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی.
آیت الله جوادی آملی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#کتابخانه_دارالحکیم
#کتاب_های_تشریح
1⃣🔹 شرح تشریح قانون(تألیف ابن نفیس)
2⃣🔹شش مقاله طبی(تالیف بعلبکی)
3⃣🔹تشریح اخلاطی
4⃣🔹تشریح سیستم مغز و اعصاب و ستون فقرات
5⃣🔹مرآة البدن
6⃣🔹طب مصور در علم تشریح
7⃣🔹مختصر در علم تشریح
8⃣🔹 تشریح منصوری
ــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
طحال مستطیلی شکل، به شکل زبان خلق شده است، و سبب اینکه مستطیلی خلق شده است، این است که در امتداد بخشی از طول معده باشد، تا آسانتر بتواند سودا را دفع کند.
طحال دایره ای خلق نشده است.
اگر طحال دایره ای خلق می شد، مشتمل می شد بر معده، همانند کبد که مشتمل بر معده است، و با تکثر ملاقات طحال با معده، موجب هضم فساد می شد، بعلت ردیء شدن مزاج معده.
ـــــــــــــــــــ
📕 منبع: شرح تشریح القانون : تألیف ابن نفیس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
شیرازی در کتاب «کفایة مجاهدیه» #عضو را ماهیتی جسمانی، و متراکم تعریف می کند، که حاصل امتزاج چهار خلط دم، بلغم، صفرا و سودا است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#سرخرگ
#روح_حیوانی
#روح_نفسانی
#روح_طبیعی
#فیزیولوژی_اخلاطی
#تشریح_اخلاطی
سرخرگ ها نیز حاوی شکل گازی اخلاط یعنی روح هستند.
اما چگونه فرآیند پیچیدهٔ حس و حرکت تغذیه و تولید توسط یک عامل مادی سیال، یعنی روح صورت میگیرد؟
اینجاست که باز هم فیزیولوژی اخلاطی به یاری مبحث تشریح می آید.
#طب_اخلاطی برای پاسخگویی به این سؤال، ساز و کار آن را نیز فراهم کرده است.
روح به گفتار شیرازی در قلب تولید و پس از ورود به دو عضو اساسی دیگر بدن یعنی مغز و کبد دچار تغییر در کیفیت می شود.
این تغییر در کیفیت به تولید سه روح با سه کار کرد یا فیزیولوژی متفاوت می انجامد؛ این به معنای آن است. که روح حیوانی که در قلب تولید و وظیفه ی انتقال حرارت غریزی را بر عهده دارد، پس از ورود به مغز به روح نفسانی که عامل بروز حس و حرکت است تبدیل می شود.
همین فرآیند در کبد هم رخ میدهد و روح حیوانی پس از ورود به آن به روح طبیعی تبدیل می شود که فرآیند تغذیه ی بدن را مدیریت میکند.
با این حال، اما برای تبیین این گونه از فیزیولوژی باز هم نیاز به تفسیر بیشتری احساس می شود.
برای سادگی بیشتر، طب اخلاطی، مفهوم دیگری خلق کرده است قوا یا همان نیروها ارواح سه گانه یعنی روح حیوانی روح نفسانی و روح طبیعی ابزار انتقال سه گونه نیرو هستند که همنام آنها هستند نیروی حیوانی نیروی نفسانی و نیروی طبیعی.
با این تعریف، روح، عامل انتقال سه قوه یا همان نیروهای حیوانی، نفسانی و طبیعی است، که به ترتیب در قلب مغز و کبد تولید شده و وظایف این سه عضو از طریق اعمال این نیروها صورت می پذیرد.
📕 منبع تشربح اخلاطی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#خلط_دم
#خلط_بلغم
ابن سینا گفته که خلط بلغم، همان خلط خون است، اما«نیم خون است» و #خون_نارسیده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
خلط بلغم، خلطی است که به طور کامل نضج نیافته است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
امکان گوارش یک خلط پس از هضم دوم که هضم کبدی است، تنها ویژهٔ بلغم است.
زیرا هر سه خلط خون، صفرا و سودا در #تشریح_اخلاطی، در کبد، نضج کامل یافته و به روایت این طب، تمام پخته اند.
📕 تشریح اخلاطی
#هضم_دوم
#هضم_کبدی
#بلغم
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اینکه علی علیه السلام می فرماید،«در آخرالزمان دروغگویی حلال می شود»، همین است که این روزها حتی نماز خوان ها دروغ می گویند، اینقدر دروغ گفتن عادی شده است، که خود دروغگو خبر ندارد که دروغ می گوید، و کلا فکر می کند دروغی که می گوید، راست است. این است که در جامعه حتی از #جامعه_نماز_خوان هم حرف راست کمتر می شنوید.
ــــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام
🔰 امروزه دوستانی(#طرفداران_طب_اسلامی) داریم که صرفا #طب را در حصار «#نقل» دیده اند، و از همین منظر یک روش طبی را معرفی می کنند، و با #تعصب خاصی از آن طرفداری می کنند.
آیت الله جوادی آملی می فرماید : «کسانی كه شناخت دين را صرفا در حصار #نقل (آيات قرآنی و روايات) محدود می كنند، دستاوردهای #عقل را معرفتی کاملا بشری، و بی ارتباط با دين می دانند، مرز روشنی ميان «معرفت ديني» و «معرفت بشری» ترسيم می كنند، و #عقل را در برون مرزی دين قرار داده، و مقابل آن می نشانند».
یک گوشه ای از به حصار کشیدن #عقل توسط طرفداران #طب_اسلامی این است که می گویند : در روایات چون ورزش بیان نشده، ما چیزی بنام ورزش نداریم، یا می گویند در روایات بیشتر از 250 گیاه مفرده بیان نشده، پس مابقی گیاهان کارایی ندارند.
متاسفانه پیروان #طب_اسلامی یک علمدار قوی ندارند، که پرچم، علم و عقل و منطق را به دست بگیرد، و اینقدر با دیگر روش های طبی(تعدادی از آنها، خصوصا #طب_سنتی) که دستاوردهای عقلی بشر هستند در تقابل نباشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#نبض_شناسی_دارالحکیم
اگر نبض ممتلی باشد و مستوی و عظیم باشد، دلالت بر این دارد که علت امتلاء روح یا حدت دم است. که این حدت خون می تواند در اختلاط با صفرا حادث شود.
اگر نبض ممتلی باشد، و صغیر باشد، علت آن انضغاط رگ است.
#نبض_شناسی_دارالحکیم
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
قسطا ابن لوقا البعلبکی :
عماذا یتولد البلغم. بلغم یتولد عن تقصیر هضم الغذا فی المعده و ذلک ان الغذاء إذا قصیر هضمه فی المعده و لم یستوف حق النضج بل کان مایلاً الی التهوه و حدث عنه بلغماً کما انه إذا تجاوز مقدارالهضم حتی یصیر الی الاحتراق حدث عنه مرار اصفر.
📕 منبع: شش مقاله طبی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
مطابق نظریه استاد جوادی آملی، عقل در برابر نقل قرار می گیرد، نه در برابر دین(وحی).
از نظر ایشان اگر نقل معتبر «ما انزله الله» است، عقل برهانی نیز «ما الهمه الله» است و این هر دو، منبع معرفت دینی اند.
📕 منبع: منزلت عقل در هندسه معرفت دینی(آیت الله جوادی آملی)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰 حجامت
🔹👈 ابوعلی سینا یک موضوعی را متوجه شده بود که در هر ساعت، حجمِ خونِ بدن، کمتر از دو بار از محل حجامت عبور می کند،
🔹👈یعنی در محل حجامت، شبکهٔ مویرگی طوری است که از گردش خون و گردش لنف، راکد ترین حلت را دارد، یعنی خون در این محل آرام آرام رد می شود، و این حرکت آرام یک مزیت دارد، که فرصت رسوب گذاری در آنجا زیاد می شود.
🔹👈بنابراین اگر کسی غلظت خون دارد از محل حجامت که خون گرفته می شود، هموگلوبین بیشتری می توان گرفت.
🔹👈بنابراین بهترین محل برای پاکسازی جایی است که خون گیر می افتد، و امتلاء مواد زیاد است و بنابراین محل حجامت عام چون از نظر حرکت لنف و خون راکدترین قسمت بدن است، و تعداد زیادی مویرگ و انشعابات وجود دارد، یک باتلاق و مرداب خونی در محل حجامت وجود دارد، که محل حجامت حکم پالایشگاه بدن را می تواند داشته باشد،
🔹👈بنابراین سالی دو بار ما اگر بخواهیم خون را پالایش کنیم بهترین کار حجامت است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰 حجامت
🔹👈 بزرگترین چاکراه بدن در محل حجامت است، که می توانیم با تحریک آن به کل بدن، خصوصاً به قلب و ریه انرژی بدهیم.
ــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰 حجامت
🔹👈 در محل حجامت یک نفع عام هم وجود دارد، یعنی وقتی خونگیری می کنید فضولات خون و لنف را از طریق حجامت خارج می کنید. و باعث اصلاح غلظت خون می شود.
ــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰خرخره در سینه
خرخره در سینه زمانی اتفاق می افتد که اخلاط غلیظ در ریه باشند، که هوا در حال دخول و خروج به اخلاط غلیظ برمی خورد و به عنف عبور می کند.
این علامت خرخره گاها بعلت آسمی که ناشی از بلغم غلیظ است نیز حادث می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💢🔰💢عمر ادویه ها
میوه و ثمر درختانی که کثیرالدهن(دارای روغن زیاد) هستند، مانند مغز گردو و بادام و پسته و چلغوزه و نارگیل و کنجد و خشخاش و خیار و هندوانه و خربزه و کدو و امثال اینها
👈 باید تا 1 سال در قشر خود باشند، و گرنه تا یک هفته و کمتر از آن خصوصاً
1⃣🔹مغز پسته
2⃣🔹و گردو
قوت شان باطل می شود.
ـــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim