اما #فصد_قیفال
به لغت یونانیان #کرانه_چیزها را گویند، و این رگ را چون به کرانه ذراع نهاده است، بدان موسوم گشته.
و محل ظهور او جهت فصد، نزد #مابض_مرفق است، میان اعلی ساعد و طرف انسی را که طرف روی دست است
و مابض در لغت #حفره_زانو بود و به تعمیم بر حفره مرفق نیز اطلاق کنند و در نزدیکی او عصب و وتر و عضله و غشا واقع است.
در فصد او از گذشتن سر نیش و رسیدن به کرانه آنها خطر عظیم بود؛ چه از آن کزاز سخت پدید آید، و این حال چون از رسیدن نیش به عضله افتد، خلاصی از آن به بریدن میانگاه عضله از پهنا به دو نیم توان یافتن لیکن حرکت دست بدین فعل باطل گردد.
بدین سبب احتیاط آن است که مورب یا از پهنا زنند و ربوده یعنی معلق
📕 خلاصة التجارب، بهاءالدوله رازی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
4_5870741207210002113.mp3
22.86M
💠سلسله سخنرانی با موضوع رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
✅جلسه هفتم
🔹اولین حق زبان،حفظ شأن آن است
🔹فضیلت سکوت
🔹جذابیت سیر الی الله چیست؟
#حقی_که_به_گردن_ماست
🔷@human_rights
اطباء گفته اند که #مائیت_بول در #سرسام دلیل هلاکت است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
لون طبیعی صفرا، #احمر_ناصع است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
حمرت در بول به لون زعفرانی، به مخالطت با خون نیست، بلکه حمرت لون بول، از شدت لون صفراست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
گاها حمرت در بول از ضعف کبد و کلیه است، و گاهی در امراض بارد نیز سرخ می گردد. پس حمرت بول دلیل غلبه خون علی الاطلاق نباشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
حصول بول با رنگ اقتم از صفرا نادر است، و تکون او از سودا و بلغم عفن بیشتر از جمیع اصناف بول با لون احمر است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اسباب احمرار بول دو گونه است:
1⃣🔹بدنی و
2⃣🔹غیر بدنی.
👈 بدنی آن است که رطوبت محمره بدنیه در بول آمیزد.
👈و غیر بدنی آن که از اختضاب حنا یا از تناول محمرات بول یا از مباشرت برخی اعمال که موجب سرخی بول می شود پدید آید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بسیاری کف بول دلیل بر لزوجت و ریح غلیظ دارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
وجه ضرورت خروج ریح در بول :
آن است که مجرای بول نرم مخلوق شده، تا اتصال او به مثانه به وجه احسن تواند شد، و نیز بنابر نرمی اجزای او با هم منطبق می باشند؛ زیرا که انفتاح دائمی خاصه جسم صلب است.
پس از آن رو که مجرای مذکور منطبق می باشد حکیم مطلق ریح را مددکار این کار کرده تا با بول منزرق گردد، و مجرا را کما ینبغی بگشاید، و بول را دفع مدد نماید، بر پس بول به سهولت برآید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
نبض موجی دارای اختلاف نبض است.
بالجمله نبض موجی دلالت دارد:
🔹 ضعف قوه
🔹 فرط رطوبت
🔹 در امراض رطوبی چون قراتیطس که از ورم جوهر دماغ باشد، ذات الریه، استسقا لحمی، فالج و سکته، بعد استحمام، و کثرت شرب شراب.
🔹 اگر نبض موجی در حمیات بهم رسد، علامتِ تعریق است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#نبض_شناسی_دارالحکیم
#نبض_دودی
🔰 نبض دودی: این نبض در اختلاف اجزاء در شهوق و انخفاض و تقدم و تأخر، شبیه نبض موجی است. و لیکن بسیار ضعیف و بطیء است، و شدیدالتواتر است، به نهجی که تواتر این، موهِمِ سرعت است، و حال آنکه سریع نیست.
✅👈 ابن سینا در مورد نبض دودی می فرماید: و منه الدودی و هو شبیه به إلا أنه صغیر شدید التواتر یوهم تواتره سرعة و لیس بسریع
ـــــــــــــــــــــــــ
🔹👈 حکیم اعظم خان می فرماید: موجب صغر و بطوء این نبض، شدت ضعف قوه است،
🔹👈و باعثِ شدتِ تواتر آنکه هرگاه قوه ضعیف بود، و حاجت شدید، بالضرور، نبض متواتر می گردد تا تدارک نماید به تواتر، حاجتی را که از عظم و سرعت فوت شده است.
🔹👈 و تواتر به حسبِ زیادتیِ ضعف، زیاد می شود.
🔹👈 و وجه ایهام تواتر به سرعت، در نبض دودی آن است که هر گاه قَرَعات، به سبب کوتاهیِ زمانِ سکون، در ازمنه متقاربه حاصل می گردند، توهم می شود که این، به سببِ سرعتِ قطعِ مسافتِ حرکت اند.
🔹👈 و وجه سرعت، در این نبض، آنکه سرعت، مع قوّةٌ می باشد، و این در دودی نبود، بلکه دودی شدیدالضعف می باشد، و الا صغیر نبودی.
🔹👈 و این نبض را دودی از آن گویند که حرکت این، مشابه باشد به رفتارِ دودِ بسیار پای، که آن را به تازی«دخالة الاُذُن[هزار پا] نامند.
🔹👈 و سبب نبض دودی شدت ضعف است، حتی که مجتمع می شود بطوء و تواتر و اختلاف در اجزای نبض، زیرا که قوه اطاعت بسطِ آلت به یکدفعه نمی کند، بلکه شیئا بعد شیء. و از این جهت حاصل می شوند امور مذکوره و دلالت بر کمال ضعف و سقوط قوه می نماید، لیکن نه بالتمام، زیرا که هنگام سقوط قوه بالتمام، نبض، نملی شده، حرکت ساقط می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اخلاق انتخاباتی...
🎥 رقیب شهید بهشتی آیه قرآن رو اشتباه خوند و شهید بهشتی....
‼️ بی اخلاقی یا اخلاق...مساله این است!
🔸 به كانال «هِدَایَةُ المُتَعَلِّمِيٖنْ» بپیوندید👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452
رسوب بول
رسوب طبیعی محمود؛ وی آن است که سپید بود در اکثر و ته نشین باشد و اجزاء با هم پیوسته بوند، و متخلخل و سبک باشند، و چون حرکت داده شود، منبسط و منتشر گردد زود و به سرعت نازل نشود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💠 حضرت استاد حشمت پور(حفظه الله) در حال مطالعه در صف نانوایی.
چرا این مرد اینقدر خوبه آخ.
🔸 به كانال «هِدَایَةُ المُتَعَلِّمِيٖنْ» بپیوندید👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452
May 11
#ملتحمه چشم به خلاف تمام طبقات چشم #لحمانیه است.
لحم ملتحمه سفید است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
قرحه قرنیه هفت نوع است، چهار از آن در سطح ظاهر می شود و سه باقی در عمق آن فرو رفته است:
💢 نام چهار قروح سطحی قرنیه :
🔹👈 به عربی قتام به یونانی اخلیوس
🔹👈 به عربی سحاب به یونانی خاخالیون
🔹👈 به عربی اکلیل به یونانی ارحیمون
🔹👈 به عربی صوفی و احتراقی به یونانی ابیقوما و هفیقاوما
💢 نام سه قسم که در غور این طبقه قرار دارد:
🔹👈 شبیه به جاورس به یونانی واثونون که به معنی حب است.
🔹👈 به عربی جافر و به یونانی غولوما یعنی عمیق
🔹👈 به عربی احتراقی و در یونانی با نوع چهارم سطحی همنام است.
📕 شرح الاسباب و العلامات،نفیس ابن عوض کرمانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#لعاب_حلبه و #بذر_کتان برای تحلیل، گره ها و عقده و تومور و سلعه ها و بالجمله ورم های #صلب بسیار موثر است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام علیکم
اگر بعضا به پیام بعضی از دوستان رسیدگی نمی شود، یا دیر پاسخ می دهیم، خدا را شاهد می گیریم که برای ثانیه ای از اوقاتِ خود، برنامه ریزی داریم.
و چون پیام ها زیاد است، به تعدادی از آنها اصلا وقت پاسخ دادن پیدا نمی شود.
سروران گرامی ببخشید.
انشاءالله که خداوند #حقیقت_طب را بر همه #پیروان_حقیقی طب آشکار کند.
سردی، ممیت قوه غاذیه است.
اگر سردی بر بدن عارض شود، قوه غاذیه ضعیف می شود.
با آب خوری به اکثار موجب ضعف قوه غاذیه می شوید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
با گرمی خوری به اکثار نیز موجب اتساع و تهلهل عضو می شوید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
«مضاد مخالف معتاد، مخالف معتاد نیز هست».
شیخ الرئیس می فرماید: المضاد لمخالف المعتاد مخالف للمعتاد فان المنافیات هی الاطراف و بالعکس
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
می گویند اصحاب سودای فاسده، میلشان به سرکه و اشیای حامض است. و چون قی می کنند، چیزی ترش مضرس اسنان در قذف می نماید.
شیخ الرئیس گفته است که از سخنان بی اصل است اینکه می گویند که طبیعت میل می نماید به چیزی که موافق مزاج غریب باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim