eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
924 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️💢 در چه شرایطی سردی دست و پا حادث می شود : 1⃣Ⓜ️ هیضه ناشی از تغییر فساد طعام به مرار 2⃣Ⓜ️ ورم حار کلیه 3⃣Ⓜ️ قولنج با وجع شدید 4⃣Ⓜ️ قبل از واقع شدن غش 5⃣Ⓜ️ ورم سرطان رحم 6⃣Ⓜ️ جمود دم در مثانه 7⃣Ⓜ️ غلظت ماده 8⃣Ⓜ️ لزوجت ماده 9⃣Ⓜ️ ضعف قلب 🔟Ⓜ️ انسداد 1⃣1⃣Ⓜ️ قلت دم و صفرا 2⃣1⃣Ⓜ️ استفراغات شدید 3⃣1⃣Ⓜ️ اسهال بر سبیل ذوبان 1⃣4⃣Ⓜ️ صاحب اسهال الدم که دم در بطن منجمد شده باشد، برد اطراف دفعتا حادث می شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ فلسفه سیاسی بر نظریه عقل ابتنا یافته، وحی و شریعت از طریق عقل و تبیین عقلی ضرورت عقلی می یابند، تا هم با وحی سعادت حقیقی ضمانت فرادست آید، هم زندگی و تعاملات و روابط اجتماعی عادلانه سامان یابد. 📙 مبانی فلسفهٔ سیاسی مشاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ در میان سه شاخۀ حکمت عملی یعنی یا تهذیب نفس و و ، توجه اساسی خود را به سیاست مدن معطوف می کند، و به دو تای اول به طور مستقل نمی پردازد، اما در عین حال و را در زیر مجموعه برده، آن دو را هم در پیوند مستقیم با سیاست و نیازهای مدنی قرار می دهد و هم در یک بازسازی می کند. 📙 مبانی فلسفهٔ سیاسی مشاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 «ان العلوم كلها تشترك فى منفعة واحدة و هي تحصيل كمال النفس الانسانية بالفعل مهيئة اياها للسعادة الاخروية». 📕 الالهيات الشفاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 ابن سینا در توجیه عقلی زندگی مدنی و حیات سیاسی و در بیان اساس نظریه نبوت خود، تأمین زندگی عادلانه را هدف و قرار می دهد، و به همین جهت وجود را از شروط می داند؛ به طوری که اگر ، نباشد اجتماع مدنی شکل نمی گیرد، و جامعه در مرحله طبیعی خود باقی می ماند؛ زیرا نزد وی هم قانون گذار و هم بر پا دارنده عدالت در جامعه انسانی است. 📙دولة الشریعة، علی عباس مراد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 هر زمان در مقابل اینکه خود مسئولین شروع به نقد می کنند، آنهم به سبک اپوزیسیونی که این شیوه نقد، مسمی است به ، نباید خاموش بود، چون اینگونه نقد کردن برای کشور عواقبی دارد. 1⃣🔹 در درجه اول برای مسئول، بی مسئولیتی می آورد. مسئول، مسئول است، باید جوابگوی کارش باشد، نه به سبک اپوزیسیونی نقد کند. 2⃣🔹 در درجه دوم این گونه سبکِ نقد در مسئولین، متاسفانه به معنی این است که مردم دچار عدم فهم هستند، و می توان به این روش ها آنها را فریب داد. 3⃣🔹در درجه سوم این گونه سبکِ نقد در مسئولین، فرار رو به جلوست، قطعا بعدها ترک فعل ها و عدم کارایی را به گردن نخواهند گرفت. ✅👈 مراقب باشیم، باید به این سبک در مسئولین، معرفت داشت، و گوشزد کرد و حساس بود. ✅👈 کسی که سالها در جمهوری اسلامی ایران مسئول بوده، حق ندارد نقد اپوزیسیونی داشته باشد، او باید جوابگو باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💠 تمایز اساسی میان ابن سینا و فارابی آن است که: 🔹👈 دغدغه اساسی دفاع از ماهیت و کارکرد دین و وحی در مقابل کسانی است که به پیامبری بی توجهی کرده، به پیامبران اعتقاد نداشتند؛ 🔹👈 اما دغدغه اساسی ، توجیه عقلی دین و نبی و نبوت است و به همین جهت در صدد بر می آید مشروعیت جایگاه نبی و امام را در مقام نبی - فیلسوف ثابت کند؛ 🔹👈 نزد آنچه اهمیت دارد، کارکرد نبی و ضرورت سنت است، و به همین جهت به جزئیات زندگی از قبیل شئون عبادات و معاملات به طور تفصیلی وارد می شود، در حالی که چنین نمی کند. 📙 مبانی فلسفهٔ سیاسی مشاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
افلاطون: مهمترین بخش یادگیری تکرار مستمر و محافظت از آن است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💠 معرفت وحیانی: 💠👈 در بحث معرفت عقلی نزد فلاسفه مشاء ، سخن از دو نوع دریافت عقلی است : 1⃣💠 نوع اول آن است که انسان غیر نبی و انسان غیر برخوردار از عقل قدسی با رعایت مقدمات تعلیم و استدلال و برهان، و به همراه افاضه به دریافت معارف کلی و معقولات دست می یابد. 2⃣💠 نوع دوم آن است که انسان برخوردار از عقل قدسی، بدون پیمودن مقدمات برهان و استدلال، متصل به عقل فعال شده، به دریافت حقایق و معارف حقیقی و معقولات گردد. این نوع معرفت را تحت عنوان در بحث یا می توان بحث نمود. 💠📕 مبانی فلسفهٔ سیاسی مشاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 💠💢 ابن سینا در بحث معجزه و اقسام آن، را با سه خصلت معرفی می کند : 1⃣💠 با خود بدون تعلیم و تعلم به غایت کمال انسانی می رسد. این نوع معارف و علوم نبی را یا موهبتی نامیده است، و ناظر به عالم عقلی است. 2⃣💠 که علوم موهبتی و ناظر به عالم عقلی را در قالب صور و الفاظ متجلی می سازد، و حقایق عالم عقول را تا مرتبه عالم ماده تنزل می دهد، این نوع توانایی ناظر به کمال است. 3⃣💠 نفس نبی قادر است در مواد عالم تصرف کند، این نوع توانایی ناظر به کمال است. 💠📙 مبانی فلسفهٔ سیاسی مشاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔸 کارگاه"تبیین و تحلیل عوامل وجود" با محوریت عالم مثال و عالم عقل 🏷 با مشارکت گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه 📅 شنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳، ساعت ۸ صبح ➕ حضور مجازی: ➡️ vce.miu.ac.ir/hoda5 🆔 @iictchannel
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️💢 به فضل الهی کتاب درسی جلد اول آن تغییراتی دارد : 1⃣Ⓜ️ آداب المتعلمین 2⃣Ⓜ️ شرح رساله جالینوس 3⃣Ⓜ️ رساله حقوق امام سجاد 4⃣Ⓜ️ طبیعیات و فیزیک 5⃣Ⓜ️ فلسفه علم 6⃣Ⓜ️ معرفت به نفس و عقل ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر گلشنی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 1⃣💠 غرب می تواند با علم غیر نافع ما را کانالیزه کند. 2⃣💠 ما هنوز ایده خودمان را از علم نداریم. 3⃣💠 انقلاب سیاسی که در کشور ما رقم خورد، مساوی با ایده علم نیست. بلکه انقلاب سیاسی، یعنی برداشتن بزرگترین مانع. 4⃣💠 در انقلاب مان نیازمند تولید علم هستیم نه تولید تکنولوژی. 5⃣💠 اروپا در علم به نقطه حساس اشباع رسیده است. 6⃣💠 صنعت و تکنولوژی امروز، یعنی مصرف کردن علم. 7⃣💠 استعمار نتیجه تلقی جدید از علم است. 8⃣💠 وزارت علوم در تمام دنیا، کارش سیاستگذاری علم و فناوری و تحقیق است. 9⃣💠 سیاستگذاری علم در تکنوساینس فعال است نه در تولید علم. 🔟💠 امروزه تلقی از علم منطقی نیست. 1⃣1⃣💠 باید طرح دیگری از علم داشته باشیم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 💠 💠👈 به معنای غریزه انسانی که به واسطه آن، انسان از بهائم جدا می شود، امری است که در افراد انسان به حسب فطرت اولی متفاوت است. همچنین انسان ها در عقل های اکتساب شده به حسبِ استکمال عقل نظری و عقل عملی، تفاضل دارند. 💠📙 صدرمتألهین، شرح اصول کافی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 دسته ای از مردم تعلیم و تفهیم در آنها سودی ندارد. 💠📙 فلسفه عقل ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 1⃣💠 انقسام مردم به دسته ای که خود جوش اند و نیازی به تعلیم ندارند، 2⃣💠 و دسته ای که جز از طریق تعلیم و تفهیم قادر بر فهم مطالب نمی شوند، 3⃣💠 و دسته ای که تعلیم و تفهیم در آنها سودی ندارد. 💠👈 مانند تقسیم زمین است به زمینی که در آن آب جمع می شود و قوت می گیرد، و به طور خودجوش از آن چشمه ها روان می گردد، 💠👈 و زمینی که محتاج به حفر چاه است تا آب به قنات ها سرازیر شود، 💠👈 و زمینی که حفر چاه در آن سودی ندارد، و خشک و بی آب است. 💠✅👈 و این به سبب اختلاف نوع زمین و ویژگی های آن است. 💠✅👈 به همین گونه نفوس بشری در داشتن غریزه عقل با همدیگر اختلاف دارند. 💠📙 فلسفه عقل ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Ⓜ️👈 بدترین قلب را دونده های دو ماراتن دارند. Ⓜ️👈 ورزش های حرفه ای برای قلب مضر هستند. ✅ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️💢 ضرر حمام: 1⃣Ⓜ️ افراط در حمام موجب ضعف قلب است. 2⃣Ⓜ️ افراط در حمام، مورث غشی و غثیان است. 3⃣Ⓜ️ تحریک مواد ساکنه و آماده شدن برای عفونت و إماله آنها به سمت افضیه و اعضاء ضعیف، 4⃣Ⓜ️ و احداث ورم در ظاهر و باطن اعضاء Ⓜ️📙 القانون فی الطب شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
محمدرضا ظفرقندی(وزیر بهداشت پیشنهادی دولت چهاردم) : بهترین واکسن، واکسنی است که زودتر بتوان زد. 👇👇👇👇
جمله زیر که:«بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است، به چند علت بیان شد. 1⃣Ⓜ️ به پدیده های پیرامونی، صرفاً نظرگاه تخصصی دارند، نه حکمی. 2⃣Ⓜ️ چنین پزشکانی از سیاست کاملا بی اطلاع هستند. 3⃣Ⓜ️ چنین پزشکانِ تخصص محوری، معرفتی به جنگ های ترکیبی و علوم شناختی ندارند. 4⃣Ⓜ️ تمایل ندارند به شأن علم شان خدشه ای وارد شود، و دوست دارند علم برای آنها علم بماند. اما ناآگاه هستند که در دنیای امروز چنین چیزی غیر ممکن است. 5⃣Ⓜ️ می گویند سیاست و نظرگاه سیاسی خاص در تولید واکسن ها نقشی ندارد، بیوتروریسم را توهمی بیش نمی دانند. و رد نظام وابسته به سرمایه داری را در ساخت داروهای علمی شان به حساب نمی آورند. چون می خواهند شأنیت علم را حفظ کنند تا از کار بیکار نشوند. ✅👈 به همین خاطر توان این را ندارند که بتوانند فهم کنند، دشمن در امر سلامت هم می تواند ورود کند. می گویند هیچ دشمنی وجود ندارد، و هیچ دستبرد علمی هم، از طرف هیچ دشمنی وجود ندارد. ✅👈 توهم می کنند و می گویند دشمن بخاطر سلامتی مردم در امر سلامت ورود نمی کند. ✅👈دقیقا شبیه تناقض گفتاری و رفتاری دکتر صادق زیباکلام که می گفت : شهادت صدها نفر در موضوع کرمان، در سالگرد شهید سلیمانی، کار اسرائیل نیست، چون اسرائیل کودک کش نیست، و مردم را هدف قرار نمی دهد، چون شهید فخری زاده را دقیق زد(حالا خدا را شکر که قبول کرد شهادت دانشمند هسته ای کار اسرائیل است) حتی بدون آسیب به همنشین کناری ایشان. بعد می گوییم پس این کیست که در فلسطین چند ده هزار کودک و مادر را شهید کرده است؟ قطعا یا خاموش می ماند، یا دستگاه مغلطه و سفسطه و توجیه غیر منطقی شان، به اسم علم دوباره فعال می شود. ✅👈 و در نهایت با گفتن این جمله غیر منطقی می خواهند نگاه مردم به علم پزشکی غربی(ببخشید روش طب غربی) خدشه دار نشود. ✅👈 از نظر بنده اصلی ترین بیان جمله فوق : ترس از تخریب نگاه مردم به این علم بود. چون واقعا اگر اقتدار این علم بشکند که توسط فضای سایبر و منش دیکتاتوری و امکانات نجومی حفظش کرده اند، دیگر باید فکری برای خود کنند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
در یک نگاه: عدم معرفت به دنیای پیرامونی. عدم معرفت سیاسی. و شاید...
هدایت شده از فلسفه نظری
record.ogg
21.86M
🎙 وویس چت با موضوع: ادراک عقلی و شهودی. ▫️ارائه دهنده: محسن بهرامی ▫️گروه تلگرامی: الهیات اسلامی. https://t.me/Islami_Theologyy 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ ⌜@falsafeh_nazari
تدریس پزشکی در مساجد توسط دانشمندان اسلامی قابل توجه است که بسیاری از پزشکان، از منازل خود برای تدریس دانش پزشکی استفاده می کرده اند و ابو عبید جرجانی (شاگرد ابن سینا) نقل می کند که استاد به جهت اشتغالات روزانه خود به کارهای دیوانی و اداری، شبها به تدریس می پرداخت و برای گروهی کتاب شفا، برای دسته ای کتاب قانون و برای عده ای هم کتاب دیگری را تدریس می نمود (۱) و یا اینکه ابن میمون به شاگرد خود ابن تبون می نویسد صبح ها گرفتار معالجه سلطان و خاندان او است و عصرها به درمان بیماران متفرقه می پردازد و تنها شبها است که در منزل و در بستر باید شاگردان خود را درس گوید (۲) از مطالب کتب تاریخی به دست می آید که علم پزشکی در جنب علوم دینی حتی در برخی از مساجد تدریس می شده است. از جمله در مسجد ابن طولون که پزشکی و معرفة الميقات را درس می گفته اند و یا در مسجد الأزهر که پس از فراغت از دروس دینی یعنی هنگام ظهر ، به تدریس پزشکی مشغول می شده اند (۳) 📚منبع: ۱.قفطی، تاریخ الحكماء، دارایی، ص ۵۳ ۲.مهدی محقق، بیست گفتار، ص ۳۳، به نقل از متفرقات ادب عربی ۳.جلال الدین سیوطی، حسن المحاضرة، ج ۲، ص ۱۳۸ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا https://eitaa.com/teboalqodama