eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
927 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
450 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیت‌الله مصباح یزدی در پایان سخنانش گفت: در تحقیق و بررسی طب قدیم مطالب مهمی یافت می‌شود که امروز هم برای بشر مفیدند و این به معنای ابطال طب جدید نیست، بلکه میراث پیشینیان می‌تواند در کنار طب جدید مؤثر و مکمل آن باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 به هر حال نخستین پرسش در این باب این است كه: 1⃣🔹بین آنچه در روایات اهل بیت(ع) راجع به مسایل طبی آمده، با آنچه در كتب یونانی یا كتب ایرانی یا سایر تمدن‌‌های كهن وجود داشته، چه تفاوتی است؟ 2⃣🔹 دوم، تفاوت‌‌های ریشه‌‌ای طب سنتی با طب جدید كه امروز در مغرب زمین روبه رشد و تكامل است و هر لحظه خدمتی را نصیب جامعه می‌‌كند، چیست؟ 3⃣🔹 سوم، آیا با پیدایش طب جدید، طب سنتی و اسلامی منقرض شده و از ارزش افتاده و یا اینكه هنوز قابل استفاده است؟ این پرسش‌‌ها كه در اذهان بسیاری مطرح می‌‌شود نیازمند قدری درنگ و تحقیق است كه هم چنین باید پرسید كه آیا معنای پیدایش طب مدرن ابطال طب قدیم است، یا اینكه طب مدرن اصلاحی و یا تكمیلی است بر آن؟ به هر حال باید اشاره كرد كه در طب قدیم مطالبی وجود دارد كه هنوز هم قابل استفاده است و اگر ما آنها را نادیده انگاریم، به خود ظلم كرده‌ایم و سرمایه‌‌ای گرانبها را از دست داده‌‌ایم. 📕 آیت الله مصباح یزدی، رضوان الله علیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
♦️دختر سوری نوشته: «ای شوالیه‌ی ایرانی! در این لحظه که ت.روریست‌ها به پشت شهرها رسیدند و وحشت همه‌جا را گرفته، اگر بگویند جانت را بده تا حاج قاسم برگردد لحظه‌ای درنگ نخواهم کرد!»
بسم الله الرحمن الرحیم. یک حکایت واقعی : پنجاه میلیون به یک شخصی قرض دادم، و آن شخص در پرداخت آن به مشکل خورد، شنیدم که برای اینکه پیش بنده بد حساب نشود، رفته از بانک وام گرفته تا پنجاه میلیون بدهی خود را به بنده تسویه کند، به ایشان گفتم اگر با پول وام بانک(ربای مطلق) قصد دارید بدهی خود را به بنده پرداخت کنید، بنده راضی نیستم. برو هر زمان بصورت حلال توانستی بدهی ات را پرداخت کنی، بنده آن را قبول می کنم. انشاءالله بتوانیم ماهیت این بانک های سرتاپا ربوی و بنگاه دار را درک کنیم. ما بانک ها را تبدیل به یک بنگاه ربوی کرده ایم که آتشی در دامن کشور انداخته اند که باید جان ها بدهیم تا خاموش شود. بلا و آتشی خانمان سوز که بانک های ربوی بر جان و مال و زندگی ما انداخته اند، خاموش شدنی نیست، باید تمام کشور را بسیج کنیم، تا بلکه بتوانیم در مقابل بانک بایستیم، در غیر اینصورت تا ماهیت بانک این است، اوضاع اقتصادی کشور سامان نمی گیرد، با افراد ساده لوح چون که کشور را به دست کارشناسان بی خبر از عالم سپرده است که هیچگاه کشور سامان نمی یابد، بلکه روز بروز غرق خواهد شد. خدا رحم کند بر همه ما. مدیریت کشور را بدست دادیم.
وقتی ماهیت بانک را بدرستی و دقیق درک کردیم، آنموقع قطعا با تمام قوا در مقابلش خواهیم ایستاد. اگر بانک ها هنوز بر گرده ملت بی پناه سوار هستند، دلیلش این است که ما در فهم ماهیت بانک رشد نکرده ایم.
همانطور که فضای نظام آموزشی کشور را درک نکردیم و قلم چی ها بر گرده خانواده ها سوار شدند، و برای خود جشن پول پاشی گرفتند. آنها از بی سواد کردن فرزندان، از بی پناه کردن جامعه، از منفعل کردن فرزندان، از یکسان سازی استعداد فرزندانمان، زندگی را بر همه حرام کردند، و خودشان غرق در پول شدند. نظام آموزشی کشور را اینگونه نبینیم، این نظام آموزشی جرمش بیشتر از بانک است. تمام پول هایی که این موسسات آموزش خصوصی، برای بی سواد کردن فرزندان ما،برای یکسان سازی استعداد فرزندانمان، از خود ما می گیرند، ایراد دارد. از ما پول می گیرند، و به آنها پول می دهیم، تا فرزندانمان را بیچاره کنند. شما سیستمی سخیف تر و سست تر و احمقانه تر از این دیده اید؟ خب مشخص است این سیستم نیز بدست مدیریت می شود. نظام آموزشی کشور را نیز بدست داده ایم.
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💢 نقش روش در طبقه بندی علوم سوالی دیگر که در این فضا قابل طرح می باشد این است که اگر علم را به اصطلاح اخیر مد نظر قرار دهیم (مجموعه ای از مسائل دارای محور واحد) مرز میان علوم را چه چیزی تعیین می کند، و ملاک تفکیک علوم از یکدیگر چیست؟ آیا روش (متدولوژی methodology) علوم نقشی در تقسیم بندی علوم خواهند داشت، و جزء مقوّم علم خواهند بود یا خیر؟ اگر مجموعه ای از مسائل موضوع-محور را بتوان با دو روش اثبات کرد آیا با دو علم سرو کار خواهیم داشت یا با یک علم؟ آیا اگر مسأله ای را با دو روش اثبات کردیم، از دو مسأله در دو علم سخن گفته ایم یا با صرف نظر از روش اثبات فقط ماهیت مسأله را نگاه کرده و آن را مسأله یک علم می دانیم که با دو روش قابل حل است؟ در اینجا نیز با دو اصطلاح درباره «علم» روبرو هستیم که 1⃣🔹 یکی از آنها روش را بخشی از ماهیت علم تلقی می کند 2⃣🔹 و دیگری جایگاهی برای آن در تعریف علم نمی بیند. به عنوان مثال برخی از مسائل اخلاقی را میتوان با دو متد عقلی و نقلی اثبات کرد. مثلا این مسأله که آیا راست گفتن در همه جا لازم است یا می شود گاهی دروغ گفت؟ را گاه با برهان عقلی و روش تعقلی اثبات می کنیم (اگر برهان در این موارد جاری باشد) و گاه برای اثباتش به آیات و روایات استناد می کنیم. بر اساس یک اصطلاح که متد حل مسائل را در تقسیم بندی علوم دخیل می داند، اگر یک مسئله اخلاقی را با روش عقلی اثبات کردیم، جزء یک علم محسوب می شود، و اگر همان مسأله را با روش نقلی اثبات کردیم، جزء علمی دیگر به حساب می آید. بنابراین با وجود آن که مسائل یکی هستند ولی به دلیل تفاوت روشها می توان گفت 🔹👈 یک اخلاق عقلانی و فلسفی داریم، 🔹👈 و یک اخلاق دینی و وحیانی، ولی مطابق با اصطلاح دیگر که تفاوت در روش را موجب تمایز میان دو علم نمی شمارد، در هر صورت با مسائل یک علم مواجه ایم. یکی از نتایج توجه به چنین اختلاف اصطلاحی این است که اگر تعدد روش را موجب تعدد علوم بدانیم در آن صورت می توان برخی از علوم را به دینی و غیردینی تقسیم کرد؛ به این معنا که اگر مسائل مربوط بر اساس منابع دینی و وحیانی و روش نقلی اثبات شوند، با علمی دینی سرو کار داریم، و اگر همان مسائل براساس منابع غیر دینی و روشهایی مانند ،عقلانی، تجربی، و ... اثبات شوند، علمی غیردینی به وجود می آید. اما اگر روش را خارج از علم بدانیم؛ به این معنا که علم در هر صورت یکی است، چه مسائلش با این متد اثبات شود و چه با آن متد در این صورت، علم دینی و غیر دینی نخواهیم داشت. 📕 رابطه علم و دین، آیت الله مصباح یزدی، رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 نقش هدف و غایت در طبقه بندی علوم ملاک دیگری که گاه برای طبقه بندی علوم و تفکیک آنها از یکدیگر مورد توجه قرار می گیرد، و علم است. به این معنا که با تغییر هدف از طرح و حل یک مسأله، وارد فضای علم دیگری می شویم. اگر مسأله ای برای هدفی خاص - مانند زندگی آسوده دنیوی - مطرح شود، و برای حل آن تلاش شود، یک علم به وجود می آید، و در صورتی که همان مسأله برای هدفی دیگر - مانند رسیدن به سعادت اخروی و قرب به خدا - مدنظر قرار گیرد و حل شود، علمی دیگر تولید میشود. در مقابل اصطلاح دیگری وجود دارد که غایت را در تعریف و تقسیم علم دخالت نمی دهد و تا هنگامی که سؤال یکسان باشد، آن را مسأله همان علم به حساب می آورد، هر چند اهدافی متفاوت موجب توجه به آن شده باشند یا غایاتی مختلف به پاسخ هایی متفاوت برای آن انجامیده باشند. البته منطق دانان کم یا بیش، بحث هایی در زمینه ماهیت علوم و ملاک تفکیک میان آنها مطرح کرده اند و برخی معیار اختلاف علوم را موضوعات آنها دانسته اند و برخی اغراض و اهداف را ملاک تمایز علوم از یکدیگر معرفی کرده اند، و دسته سوم نیز بر تعدد روش ها به عنوان عامل تفکیک علوم از هم تأکید ورزیده اند، و هر یک نیز دلایل و مرجحاتی برای قول خود ذکر کرده اند. برخی هدف را نه تنها در ملاک طبقه بندی علوم، بلکه در تعریف «علم» دخالت داده اند، و به عنوان مثال را به عنوان هدف و جزء مقوم علم به شمار آورده اند. در مقابل «دین» نیز با هدف آن یعنی رسیدن به سعادت تعریف می شود به گونه ای که معیار دینی بودن یک مطلب این دانسته می شود که در رسیدن به سعادت نقشی داشته باشد، و در غیر این صورت «دینی» نخواهد بود، هر چند در منابع دینی آمده باشد. بر این اساس، محتوای دین باورها، ارزشها و احکام عملی است که در هدایت ما دخالت دارند، و راه رسیدن به سعادت را به ما نشان می دهند. نکته ای که باید در همه این گونه موارد به آن توجه داشت این است که همه این اصطلاحات نوعی قرارداد زبانی است، و هیچ یک یا ندارد، و مخالفت با هیچ کدام از آنها نه موجب تناقض و خلاف عقل می شود، و نه منجر به خروج از دین و مخالفت با دستور وحی. آنچه مهم است این است که باید در هر بحثی درباره علم و ارتباط آن با دین، ابتدا مشخص کنیم که ماهیت علم را چه می دانیم، و آن را به روشنی تعریف کنیم، و تا آخر بحث به آن وفادار مانده از خلط مفاهیم و اصطلاحات به شدت بپرهیزیم، در این صورت است که می توان امیدوار بود بسیاری از اختلافات(که ناشی از مغالطهٔ اشتراک لفظی است) از میان رخت بربندد. 📕 رابطه علم و دین، آیت الله مصباح یزدی، رضوان الله علیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💢 بخش ارزش های اخلاقی دین را می توان به دو بخش تقسیم کرد : 1⃣🔹 ارزش ها و باید و نبایدهایی وجود دارند که صرفا از راه اثبات می شوند و به آنها راهی ندارد، 2⃣🔹 و ارزش هایی را نیز می توان سراغ گرفت که ممکن است در معارف وحیانی نیامده باشند، و باید صرفا با عقل اثبات شوند. 📙 رابطه علم و دین، آیت الله مصباح یزدی، رضوان الله علیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💠 نقد درونی : ساده ترین و روبنایی ترین شکل برخورد با علوم موجود آن است که نتایج تحقیقات آنها با همان متد تجربی خودشان و براساس اصول موضوعه ای که در آنها پذیرش عام یافته اند مورد بررسی نقادانه قرار گیرند، تا روشن شود آیا به اصول و روشهای خود پای بند بوده اند یا خیر. این اولین گام برای خروج از تقلید کورکورانه بوده، روندی جاری در همه علوم است که محققان در هر زمینه سعی می کنند تا نقاط ضعف، تحقیقات، نظریات و مکاتب حوزه تخصصی خود را بیابند، و با اصلاح آنها علم را گامی به پیش برانند. 📕 رابطه علم و دین، آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 علمی که کاشف از حقیقت باشد، از غرب باشد یا از شرق، از مسلمان باشد یا از غیر مسلمان، از سفید باشد یا از سیاه، برای ما محترم است و ما آن را می پذیریم. 📙 رابطه علم و دین، آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 رویکرد حقیقت جویانه به علوم ایجاب می کند که در مرحله اول، حوزه تقویت شود، به این منظور باید راه های صحیح کشف واقعیت ، که چه بسا اعتبار برخی از آنها خیلی بیش از ادراکات حسی باشد، شناسایی، اثبات و ارزشیابی شوند، تنها پس از معرفت شناسی است که نوبت به حوزه متافیزیک و هستی شناسی می رسد که اصولی عقلی - مانند اصل علیت و مسائل مربوط به آن را بررسی و اثبات می کند که مورد نیاز علوم اند و در اثبات می شوند. 📙 رابطه علم و دین آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹👈 وقتی در نیمه اول قرن بیستم تکون یافت، بر دیدگاه فیزیکدانان حاکم بود، و صرف تطبیق پیش بینی های این نظریه با تجارب برای آنها کفایت می کرد، و دیگر فهم ساختار طبیعت برای غالب آنها مطرح نبود. این روند ادامه یافته است. 🌹👈 در اینجا چند سوال مطرح می شود : 1⃣🌹 چرا در حالی که برخی از سرآمدان فیزیک معاصر، نظیر پلانک، اینشتین، واینبرگ و ویتن، غرض از تعقیب فیزیک را دانسته اند، این هدف توسط غالب فیزیکدانان معاصر دنبال نمی شود، و صرفا از فیزیک به عنوان و استفاده می کنند؟ 2⃣🌹 چرا در حالی که در زمان ما برخی از نخبگان فیزیک به بحث های بنیادی در این حوزه پرداخته اند، این گونه بحث ها در دانشگاه های ما مطرح نیست؟ 3⃣🌹 چرا در حالی که در برخی از دانشگاه های مهم غرب، مباحثه و تعامل بین و و براه افتاده است، در محیط ما این نسیم مثبت نادیده گرفته شده است؟ 🌹👈 هدف این کتاب جلب نظر فیزیکدانان و کیهان شناسان ما به افکار انقلابی مطرح شده در غرب در سه دهه اخیر است. 🌹📙 کتاب جستارهایی در فیزیک معاصر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم (حیات معقول) http://eitaa.com/daralhakim
هنگامی که هدف يك انسان، لذت و سودجویی، و سلطه مطلقه بر دیگران باشد، و خود را شایستۀ مالکیتِ کیهان بزرگ ببیند، چنین شخصی از همه جهان و انسان، جز با خود بیگانه است، و بدیهی است که نابود کننده ترین نتیجه بیماری بیگانگی از جهان و انسان، بیماری بیگانگی از خویشتن است، و کسی که به چنین بیماری ای مبتلاست، «من» یا «خود» ندارد، تا پدیده یا فعالیتی به نام علم در درون داشته باشد. 📕 علامه محمد تقی جعفری، کتاب تحقیق در فلسفه علم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بی جهت نیست که شناختِ شناخت و دانایی یافتن به دانایی، و بحث و تمرکز جدی در ، آن اندازه دیر صورت گرفته است، که بتوان دیر هنگام بودن آن را از نقص های تاریخیِ حیاتِ فلسفهٔ بشری محسوب کرد. 📙 تحقیقی در فلسفهٔ علم، علامه محمد تقی جعفری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 این جمله معروف : «کدام موضوع است که بتواند خود را از زیر ذره بین فلسفه کنار بکشد»، چنان واضح و روشن است که میتواند در ردیف قضایای بالضروره راست و بدیهی تلقی شود. تردیدی نیست که جهان بدون فلسفه هم جهان است و بود و نبود فلسفه ها تأثیری در ماهیت وجودی و نحوه «هستی» ها نمی گذارد، چرا که جهان با اتکاء خویش به بنیاد پایان ناپذیری به نام «حیات» که از محلی اعلا سرازیر می شود، و به حقیقت مطلقی به نام «خداوند» مستند است، همچنان پا بر جا بوده و مسیر خویش را طی خواهد کرد و در این میان «فلسفه» رابطی است که در حد یک «چشم» و یک «زبان» روایت خویش را از دیده و شهود خود مطرح می کند، و در حقیقت خیزش ذهنی انسان برای شناخت مبادی هستی است. همان گونه که عرفان خیزش قلبی انسان برای تحقق این شناخت یعنی گردیدن است، و اگر نتوان در ماهیت عرفان به لحاظ عینی و صیرورتی بودن مناقشه کرد در فلسفه این امکان وجود دارد. 📙 حقیقت فلسفهٔ علم، علامه محمد تقی جعفری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 باید این اصل را بپذیریم که علم بدون ایمان (تعهد) اگر به اغراض غیر علمی هم آلوده نباشد، صرفاً در حد یک چراغ است، بدون این که راه و مقصدی را روشن نموده و برای بشریت نشان دهد. 📙 ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، محمد تقی جعفری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 باری، دگرگونی های سیاسی و اقتصادی قرن بیستم و افت و خیزهای انسانی بعد از قرن هجده که آزمایشگاه آن، عمدتاً جوامع شرقی و کشورهای جهان سوم بودند، به صورتی ملموس و غیر قابل کتمان نشان داد، که علم در گذر خویش از اقلیم پیشرفت اگر با اکسیر «تعهد» مقرون نشود، به هیچ حقیقتی رحم نخواهد کرد، و فرضیه «نقص علم» و عدم مطلق بودن آن دقیقاً در این فضا مطرح شد، و مورد تصدیق پیشروان درست اندیش قافله علم قرار گرفت. 📙 پیشگفتار کتاب علم و دین در حیات معقول، محمد تقی جعفری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ 🌹👈 «علم» و «دین» هیچگاه با هم جنگی نداشته اند، بلکه اگر جنگی بوده بین «دانشمند» و «متدین» بروز داشته است. 🌹👈 این دو قشر بودند که بدون دلیل با یکدیگر جنگیدند، غافل از این که این دو حقیقت، مکمل یکدیگر بوده و هستند. 📙 علم و دین در حیات معقول، علامه محمد تقی جعفری رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم(حیات معقول) http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹👈 ، بزرگترین وسیله برای تمام دانش هاست که با استفاده از آن و عقل نظری، مکتب های مختلف و آراء و عقاید ضد و نقیض به وجود آمده است، و تمام مکتب ها نیز مدعی اند که بر اساس استدلالات ارائه طریق می کنند، ما نمی توانیم را که سرمایه بشر است بدین لحاظ محکوم کنیم، بلکه باید بنیان تربیت بشری را به گونه ای ساماندهی کنیم که از این سرمایه بزرگ درست استفاده کند. 🌹👈 آری همانگونه که علوم مختلف تضادی با یکدیگر ندارند، و حتی می توانند مکمل هم محسوب شوند، بین علم و دین نیز هرگز نزاعی نیست. 📙 علم و دین در حیات معقول، علامه محمد تقی جعفری رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم(حیات معقول) http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 عبارت است از معرفت (شناخت) ماهیت علم و انواع اصول و مبادی و نتایج آن، و هم چنین شناخت روابط علوم با یکدیگر چه در قلمروی «آنچنانکه هستند» و چه در قلمروی «آنچنانکه می توانند باشند». 📕 تحقیقی در فلسفه علم، علامه محمد تقی جعفری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 انسان صاحب نظری كه با دقت نظر و عشق و علاقهٔ وافر، تلاش و تکاپو داشته باشد، اگر با مجموعه ای از اصول پیش ساخته، مغز و روان خود را مشغول ندارد، ممكن است كه با درك روابط ظریف قضایای علمی، به سوی كشف كلی ترین و عالی ترین قضایای عالم هستی حركت صعودی، پیدا كند. این حركت صعودی در هر دو قلمرو علوم انسانی و علوم طبیعی محض تحقق می پذیرد. مثلا نیلز بوهر كه فیزیك دان برجسته ای است، در حوزه تحقیقات فیزیكی خود، به سراغ لائوتسه(متفكر چینی) می رود و این اصل فلسفی را از او می گیرد: "ما در نمایشنامه بزرگ وجود، هم بازیگریم و هم تماشاگر." 📙 تحقیقی در فلسفه علم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ماكس پلانك هم از جمله شخصیت هایی است كه با مطالعه دقیق روابط فیزیكی حاكم بر هستی، به عوامل اسرارآمیز جهان و ارتباط جهان طبیعت با حقایق پشت پرده طبیعت پی برده است. چنان كه می گوید: "تمایل به این اعتقاد كه عوامل اسرارآمیز نیرومند در این جهان وجود دارد، یكی از مشخصات برجسته زمان حاضراست." 📕 علم به كجا می رود، ماكس پلانك، ص 224 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
علم به کجا می رود؟ 📚 پلانک ماکس ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کتاب واقع گرایی در علم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
record007.mp3
32.55M
✅ معرفت شناسیِ شانس و تصادف _قسمت‌اول 🔹 آدرس کانال: @philosophyofscienceforstudents 🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید. @Reza_zia_tohidi
record006.mp3
36.1M
✅ معرفت شناسیِ شانس و تصادف _قسمت‌_دوم 🔹 آدرس کانال: @philosophyofscienceforstudents 🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید. @Reza_zia_tohidi
record009.mp3
38.5M
✅ معرفت شناسیِ شانس و تصادف در ساینس و ریاضیات _قسمت‌سوم 🔹 آدرس کانال: https://eitaa.com/joinchat/4151312776C40b546a933 🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید. @Reza_zia_tohidi
record006.mp3
47.32M
✅ معرفت شناسیِ شانس و تصادف در ساینس و ریاضیات _قسمت‌چهارم 🔹 آدرس کانال: https://eitaa.com/joinchat/4151312776C40b546a933 🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید. @Reza_zia_tohidi
توجه توجه 👇👇👇
🩸 دوره ای به و کاربردی🩸 ــــــــــــــ...ـــــــــــــ 💢تحت عنوان ــــــــــــــ...ـــــــــــــ 💢 ، از نظرگاه و ـــــــــــــــ...ــــــــــــــ 💢 انشاءالله شروع دوره از سال 1404 ـــــــــــــــ...ــــــــــــــــ 💢 هفته ای دو جلسه، و هر جلسه دو ساعت. ـــــــــــــــــ...ــــــــــــــــ 💢کتب و موضوعات مورد تدریس : 1⃣📙 مسیر طبابت()، تجمیع شده بیش از 50 کتاب مرجع طب سنتی 2⃣📕 فیزیولوژی پزشکی گایتون() ــــــــــــــــــ...ـــــــــــــــ 💢 فیزیولوژی پزشکی مورد تدریس: 1⃣☣ فیزیولوژی گردش خون 2⃣☣ فیزیولوژی دستگاه عصبی 3⃣☣ فیزیولوژی کلیه و مایعات بدن 4⃣☣ فیزیولوژی گوارش 5⃣☣ فیزیولوژی قلب 6⃣☣ فیزیولوژی سلول و غشا 7⃣☣ فیزیولوژی خون 8⃣☣ فیزیولوژی غدد درون ریز ــــــــــــــــــ...ــــــــــــــــــ 💢 مدت زمان دوره : 200 ساعت ـــــــــــــــــــ...ــــــــــــــــــ 💢 دوره آنلاین و آفلاین و حضوری() ـــــــــــــــــــ...ـــــــــــــــــــ ✅👈 هدف اصلی دوره : 1⃣🔹 طرح تفاوت و نظرگاه دو طب، جهت پیگیری راه های جدید طبی 2⃣🔹معرفت به وظایف و کارکرد ارگان های بدن 3⃣🔹 مسلط شدن دانشجویان بر اصول پایه ای هر دو روش طبی. ــــــــــــــــــــ...ـــــــــــــــــــ 🚹 آناتومی و فیزیولوژی https://eitaa.com/physiology2024