eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
924 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
ومنفعة الرئة بالجملة: 1⃣🔹الاستنشاق و 2⃣🔹النفس . ✅ومنفعة الإستنشاق إعداد هواء للقلب فضلا عن المحتاج إليه في نبضة واحدة ، ومنفعة هذا الإعداد أن يكون للحيوان 👈عندما يغوص في الماء 👈وعندما يصوت صوتا طويلا متصلا يشغل عن أخذ الهواء 👈أو يعاف استنشاقه لأحوال وأسباب داعیه إلیه من نتن و غیره، هواء معد یأخذه القلب. 📙شفاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅ فرق عالم و جاهل! 📜 العالم اذا سكت فهو عميق، و اذا كلّم فهو غريق. و الجاهل اذا سكت فهو جدار، و اذا كلّم فهو حمار. ✍ عالم هنگامی که سکوت کند عمیق است، و زمانی که در رابطه با مطلبی سخن گوید غوطه ور و مستغرق شود. و جاهل هنگامی که سکوت کند مثل دیوار است، و زمانی که سخن گوید مثل حمار است. 📎 در یک نسخه خطی 🔸 به كانال «هِدَایَةُ المُتَعَلِّمِيٖنْ» بپیوندید👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452
اگر یک می بود، مانند آنچه در او داخل می شد، زود بیرون می رفت، و آن قدر زمان مکث نمی کرد که در او استحالهٔ تمام واقع شود. 📙 التشریح،عمادالدین محمود شیرازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
و گفته اند که حیوانی که اکل او اکثر و قلب او اضعف باشد، کبد او اعظم است، تا بر هضم مأكول بسيار قادر باشد و ضعف قلب موجب قلت حرارت طائحه است. اگر کبد عظیم و قوی نباشد از عهده هضم غذا بیرون نمی تواند آمد از این سبب کبد این حیوانات اقوی و اعظم است. بدان که که به معده می آید جزوی قلیل از آن به کبد می رود، از این سبب مشارکت میان معده و کبد کم است، و معده متضرر نمی شود از ضرر کبد مادام که امری عظیم نباشد. این هنگام مثل و دیگر مضرتها به شرکت حاصل می شود، واقع شود. و اما کبد از مرضهای معده دیرتر متأثر میشود؛ زیرا که عصب او ادق است و احساس او اقل. 📙 التشریح، عمادالدین محمود شیرازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بدان که قیاس و استقراء دلالت کرده بر آن که هر حیوانی که مراره او اصغر است، عمر او اطول است؛ زیرا که صغر او دلالت بر قلت مرار می کند، و با حرارت اصلیه با قلت مرار، رطوبت وافر می باشد، و ماده حیات رطوبت و حرارت است. 📙 التشریح، عمادالدین محمود شیرازی ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تعریف نفس نباتی در کتب فلسفی در مقام بیان نفس نباتی فرموده اند : «هي الكمال الاول لجسم طبيعي آلي من جهة ما يتولّد و ینمی و يغتذی»؛ یعنی ، کمال اول جسم طبیعی آلی است، از آن جهت که متولد می شود و رشد می کند و تغذیه می نماید. 📙 تشریح و تطهیر قوای نفس ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فایده و فعل قلب: 1⃣🔹 تولید روح حیوانی 2⃣🔹 حافظ حرارت غریزی 3⃣🔹 مخزن حرارت غریزی 📙 التشریح، عمادالدین محمود شیرازی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏔مرد کوهستان که در سن ۸۰ سالگی فقط ۵ بهار از زندگیش را تجربه کرده و اینگونه با کار وتلاش به این هنر دست یافته است...⛏⚙🪚 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در مقدار قلب مقدار قلب در بزرگی و کوچکی چنان است که از آن بهتر متصور نیست. نه چندان کوچک است که نقصان در افاعیل او شود، و نه چندان بزرگ است که موجب ثقل و وهن تركيب و عدم اجتماع و اندماج اجزاء شود. اما بیان اول آن است که قوی جسمانی به حسب اجسام ایشان زیاده و کم می باشند؛ زیرا که از اعراض اند و حلول اعراض در اجسام است هر چند که جسم کمتر، قوت او کمتر است. و اما بیان ثانی آن که دل را ناچار مجتمع الاجزاء و قوى و صلب و متکاثف می باید بود تا از حرکات متلاشی و ضعیف نشود و با این چنین تكاثف و اندماج اجزاء؛ البته ثقل بسیار خواهد بود که اعضای حامل او که اربطه و اغشیه اند آن را حمل نتوانند کرد، و اگر با بزرگی تکاثف و اجتماع اجزاء نباشد، ترکیب او واهی و سست خواهد بود، و حینئذ از حرکات دائمه متلاشی و مضمحل خواهد شد. پس او را آن مقدار صغر که موجب نقصان قوی و افعال او شود نیست، و چندان جرم که سبب ثقل و وهن شود نه و در کمال اعتدال است - ذلك تقدير العزيز. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر مراره جذب صفرا تمام نکند، سبب و شود. اگر صفرا متعفن شود، موجب های صفراوی شود. اگر صفرا زیادت دفع کند و منصب مجرای بول شود، و پیدا شود. اگر صفرا به جانب امعاء منصب شود، و شود. 📙مختصر در علم تشریح، جناب بیضاوی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
هدایت شده از دکتر رضا منتظر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ❌صدای دوباره شیطان❌ 👿بیل گیتس می گوید: 💉واکسن های نسل بعدی کووید "دوام طولانی تری" خواهند داشت و به جای سوزن از "پچ" استفاده می شود. ⏮او در ادامه سیاست های کاهش جمعیت از طریق در مصاحبه با شبکه CNCBC گفت:🔻🔻🔻 «ما یک واکسن سل، واکسن مالاریا، HIV، و حتی چیزهایی مانند واکسن‌های کووید خواهیم داشت، باید آنها را طولانی‌تر کنیم تا پوشش بیشتری داشته باشند.» ⚠️قابل توجه مسئولین ما تا کی باید مطیع دستورات شوم و مکارانه سازمان بهداشت جهانی و شخص باشیم؟ ☑️چرا فقط و فقط بر تزریق واکسن تاکید می کنید؟
عمادالدین محمود شیرازی، بر خلاف جمهور اطباء و حکما، اعدل اعضاء را «قلب» می داند نه «پوست». 👇👇 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
می گوییم که می تواند بود که اعدل اعضا دل باشد، به واسطه قابل قوه اشرف شده، و قبول اشرف بنابر قاعده مزاج نمی تواند، الا به واسطه شرافت مزاج، و بعد او از اطراف و قرب به توسط. و این که آخر اعضاء دل است نسبت به سائر اعضا این حال دارد، اما نسبت به معتدل متوسط مذکور اعدل اعضا است؛ و بنابراین اعدل انواع نوع انسان است و اعدل آن افراد این از هر صنف که باشد، مزاج خاتم الانبياء است - صلوات الله علیه و آله - که کمال توسط داشته است و از این جهت نفس اکمل، نفس آن حضرت است. بدان که هیچ راه نیست در دانستن مزاج، الا قبول قوه اشرف و نفس اکمل و این که اجزای حاره و بارده در مرکبی که چه حال دارند معلوم آفریننده است و بس، و بر تقدیر آن که تخمینی حاصل توان کرد این احتمال که مذکور شد یعنی آن که با جزو حار چندان برودت باشد، که با بارده نباشد، و بالعکس باقی است. و على هذا دانستن کمیت این اجزاء بر تقدیر حصول فایده در دانستن کیفیت متوسط نمی کند و این که گفته اند که اعدل اعضا جلد است ممنوع است؛ زیرا که اگر چنان بودی حامل قوه اشرف شدی. و معلوم است که احس قوای مدرکه لامسه است اگر اعدل می بود بالمس، قوتی اشرف از آن می بود، چنانچه گفتیم این که دانستیم که اجزای حاره او برابر بارده و رطبه برابر یابسه، ما را فایده نمی دهد؛ زیرا که می تواند که جزوی اگر چه مغلوب باشد حامل کیفیت غالب باشد. این کلام اگرچه دور از مذاق جمهور است اما عند الانصاف از اعتساف دور است ـ و العلم من عند الله العزيز الحكيم يختص برحمته من يشاء والله ذو الفضل العظيم" - 📙 التشریح عمادالدین محمود شیرازی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
همه رو دعوت کنيد ...❗️ فرمان صادر شده ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
چرا غذای باید باشد: چون این دارای زیاد است، و غذای غلیظ در آن نفوذ نمی کند. بهمین خاطر ، بعد از محاذات غلاف قلب، شعب بسیار از او جدا می شود، و در غلاف قلب متفرق می شود، و از آن شعب، پیدا می شود، تا تغذیه کنند او را. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢شربت حرمل(شربتی جهت ناباروری)، و جهت صرع و درد سر مزمن و تنگی نفس و سرفهٔ رطوبی و امراض سرد مانند استسقاء و جنون و نسیان بیعدیل است. این نسخه از نسخه های حکیم مومن می باشد : ✅در تجویز دارو رعایت مزاج شخص و مرض ضروری است. 💢👈 روش تهیه: یک واحد دانه اسفند را با سی واحد آب انگور بجوشانید، تا یک چهارم آن باقی بماند، به مدت یک ماه، روزی پانزده مثقال از این شربت میل شود. ـــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰🌹🔰رب الجوز(رب گردو) بهترین دارو برای ورم بلغمی گلو 📕جناب حکیم کرمانی در کتاب «دقایق العلاج» می فرمایند : 🔹👈برای دیفتری و ورم گلو. عصاره پوست سبز گردو را می جوشانند تا نصف شود، و به اندازه دو برابرش شکر به آن اضاف می کنند، و می جوشانند تا قوام آید، این دارو بهترین داروها برای ورم های بلغمی حلق است. ـــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
جالی آن بود که رطوبات جامده لزج را از سطح عضو و فوهات مسام دور نماید. 📙تفریح القلوب شیخ الرئیس ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا ائمه با وجود علم به همه چیز، با زهر مسموم می‌شدند؟🔸 شما ببینید اگر انسان عادی بفهمد که مثلاً فردا مسموم خواهد شد و بعد می‌میرد، چقدر برای او سخت است؟ امام کاظم (ع) به همین صورت مسموم شدند. بعضی سوال می‌کنند این کار امام با توجه به آیۀ «وَلاَ تُلقُوا بِاَیدِیکم اِلَی التَّهلُکه» (خودتان را بدست خودتان به هلاکت نیاندازید)، چطوری می‌شود؟ جواب این است که خدای تعالی تکلیف را برای آنها عوض می‌کند، تکلیف آنها با تکلیف مردم کاملاً فرق می‌کند. امام موسی بن جعفر (ع) در مرحلۀ اول یک رطب مسموم برایش آوردند، حضرت آن را جلوی سگ تربیت شدۀ آنها انداخت؛ سگ خورد و مرد. این سگ پیش آنها خیلی عزیز بود. دوباره آوردند و حضرت وقتی خرما را بر می‌داشت گفت: خدایا تا الان برای من حلال نبود [که بخورم]؛ یعنی «امر» نرسیده بود، اما الآن تکلیف دیگری دارم. در جبهه، آنهایی که خیلی مخلص بودند، در سفر آخر خداحافظی می‌کردند که من از سفر بر نمی‌گردم. آنهایی هم که خالص‌تر بودند، هفتۀ شهادتشان را پیش بینی می‌کردند. بعضی که از اینها خالص‌تر بودند، روز را می‌دانستند! آقای خزعلی تعریف کرد که طلبه‌ای که به جبهه رفته بود گفت: رزمنده‌ای سوال کرد: آدم تشنه اگر یک ظرف آب داشته باشد، با آن وضو بگیرد بهتر است یا از آن بخورد؟ گفتم حفظ بدن واجب‌تر است. بهتر است آب را برای خوردن بگذارد. بعد از چند دقیقه دیدم با این آب دارد وضو می‌گیرد. گفتم مؤمن! تو مگر مسئله‌اش را از من نپرسیدی؟ مگر نگفتم که این آب را برای خوردن بگذار، تو که داری آب را صرف وضو می‌کنی؟! گفت: اگر طرف بداند که نمی‌ماند چطور؟! گفتم منظورت چیست؟ گفت: مثلاً بداند که ساعت 10:30 شهید می‌شود و تا آن موقع یک ساعت بیشتر نیست! چون دیدم از این حرف‌ها می‌زند دیگر با او حرف نزدم و منتظر بودم که ساعت 10:30 بیاید و به او بگویم که این چه حرفی بود که زدی؟ همینطور که من به ساعت نگاه می‌کردم دیدم رأس ده و نیم، خمپاره‌ای آمد و او شهید شد. بعضی تعجب می‌کنند که امامان ما از شهادتشان خبر داشتند. کسی که ایمانش بالاتر برود، امتحانش هم شدیدتر می‌شود. هر چه مرگ تصادفی تر باشد، سبک تر است. هر چه لحظۀ مرگ مشخص‌تر باشد، استقامتش هم سخت‌تر است. @haerishirazi
📙 آداب المتعلمین الثبات على ما يختار و ينبغي أن يُشاوِرَ في طَلَب أي عِلْمٍ يُرادُ في المشي إلى تحصيله. وإذا وَصَلَ [دخل المتعلم إلى بلادٍ يُريدُ أن يتعلم فيها، فلْيكُنَّ أَلَّا يَعْجَلَ فِي الاخْتِلاطِ مع العلماء. و أنْ يَصْبِرَ شَهْرَيْنِ، حَتَّى كَانَ اخْتِيارُهُ لِلأستاذ لَمْ يُؤَدِّ إلى تركِهِ و الرجوع إلى الآخر، فلا يُبارك له فينبغي أن يَثْبُتَ ويَصْبِرَ على أُسْتَاذِ و على كتاب، حتى لا يكون - بتركه - أبتر. و على فنّ، حتّى لا يشتغل بِفَنَّ آخَرَ، قَبْلَ أَنْ يصير ماهراً فيه. و على بَلَدٍ حَتَّى لا يَنْتَقِلَ إلى بَلَدٍ آخر، من غَيْر ضرورة. فإن ذلك كلَّه يُفَرِّقُ الأمور المُقَرِّبة إلى التحصيل، ويشغل القَلْبَ، و يُضَيعُ الأوقات. ترجمه : آنچه را انتخاب کرد رها نکند، و همچنین خوب است که در مورد هر علمی که می خواهد در راه تحصیل آن قدم بردارد مشورت نماید. و اگر به شهری که تصمیم دارد در آنجا به فراگیری علم مشغول شود رسید، سزاوار است در معاشرت و همراهی با دانشمندان شتاب نکند، و «تا» دو ماه صبر نموده تا اینکه مبادا شتابزده استادی انتخاب کند، و بعد او را ترک نماید، که این کار برای وی نامبارک است. 👈این کار باعث توهین به استاد می شود، و توهین به استاد سبب بی برکتی علمش می گردد. 👈 و باید بر استاد و کتاب صبر و استقامت داشته باشد، تا کتاب نیمه کاره نماند، و نیز در فنّی که مشغول آن شده و داشته باشد، و تا در فنی به مهارت نرسيده، مشغول فنّ دیگری نشود، و بدون ضرورت از شهری به شهر دیگر نرود، زیرا تمام این کارها باعث از هم پاشیدن اموری می شود که شخص را به تحصیل علم نزدیک می کند، و دل را مشغول، و وقت را تلف می نماید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
هر ضعفی که عارض قلب شود، موجب شدت می گردد، حتی آنکه از نیز منفغل می شود. کم خونی و رقت خون می تواند سبب ضعف قلب شود. و در این حالت بر قلب عارض می شود. : حرکت اختلاجیه ای است که عارض قلب می شود، به سبب چیزی که به قلب اذیت می رساند. و قلب منقبض می شود برای دفع موذی، زیرا که دفع به قبض صورت می گیرد، و منبسط می گردد برای استراحت، و استعداد قبضی دیگر اشد از اول. و این حرکت مثل حرکت انقباضی و انبساطی نیست که برای دفع بخار دخانی و جذب نسیم عارض می شود، زیرا که این با اضطراب و اختلاف مستکره است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اجتماع مائیت فواکه و آب، بنابر اختلاف جنسیت و تعدد خاصیت، مستلزم فساد است و محدث آکله و امثال آن از اورام و قروح خبیثه 📙مفرح القلوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بدانند که عطش کاذب که کذب او متفق عليه اطبا است، و مطاوعت آن منهی است؛ آن است که 1⃣🔹 خلط مالح غلیظ چون بلغم شور، 2⃣🔹یا خلط لزج شدید الیبس چون بلغم جصی 3⃣🔹یا خلط غلیظ شدیدالیبس چون سودای احتراقی در معده جمع آید، 👈پس طبیعت جهت غسل این مواد طلب آب نماید. و خاصه وی است که از شرب آب سرد بیفزاید، و چون مصابرت نمایند بر عطش یا بخوابند تسکین روی نماید بنابر تحلیل ماده معطشه، و از این قبیل است عطشی که بعد طعام با وجود شرب آب وافي عند اشتغال طبیعت به هضم پدید می آید، و تشرب آب در عطش کاذب سخت مضر است، و دفع آن به استنشاق هوای سرد و مضمضه آب سرد اولی و اگر باز نایستد، قدری از کوزه ضيق الرأس توان داد، و قید با وجود شرب آب وافی از آن نموده شد تا عطشی که بعد طعام قبل از شرب آب کافی بروز میکند خارج از این باشد. بهر آنکه آن صادق است و مطاوعت وی مفید است. 📙مفرح القلوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بدان که میل صفرا یا به ظاهر بدن می باشد یا به داخلش. پس اگر به ظاهر مایل شود از سه وجه بیرون نیست: 1⃣🔹یکی آن که ماده صفرا لطیف و رقیق بود و به مندفع گردد؛ 2⃣🔹دوم آن که ماده نسبت به اوّل غلیظ بود، و قليل الحدة باشد، و تحت جلد محتبس گردد، و احداث کند؛ 3⃣🔹سوم آن که ماده ذی غلظت و با حدت بود و و پیدا کند. 💢 و اگر به باطن مایل شود، وی نیز از سه وجه خالی نباشد: 1⃣🔹یکی آن که به تجویف امعاء گراید و به برآید؛ 2⃣🔹دوم آنکه به تجویف معده افتد و به یا مندفع شود. 3⃣🔹سوم آنکه در عضوی محتبس ماند، و آن را سازد البته. ✅و صفرا که از مجرای بول منصرف شود به باطن، بیشتر می آرد؛ لان من شأن الصفراء التصعد الى فوق. 📙 مفرح القلوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مداومت به گلاب و عرق بیدمشک و صندل در اکثر امراض قلبی جهت تقویت قلب سود دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim