eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
926 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 این جمله معروف : «کدام موضوع است که بتواند خود را از زیر ذره بین فلسفه کنار بکشد»، چنان واضح و روشن است که میتواند در ردیف قضایای بالضروره راست و بدیهی تلقی شود. تردیدی نیست که جهان بدون فلسفه هم جهان است و بود و نبود فلسفه ها تأثیری در ماهیت وجودی و نحوه «هستی» ها نمی گذارد، چرا که جهان با اتکاء خویش به بنیاد پایان ناپذیری به نام «حیات» که از محلی اعلا سرازیر می شود، و به حقیقت مطلقی به نام «خداوند» مستند است، همچنان پا بر جا بوده و مسیر خویش را طی خواهد کرد و در این میان «فلسفه» رابطی است که در حد یک «چشم» و یک «زبان» روایت خویش را از دیده و شهود خود مطرح می کند، و در حقیقت خیزش ذهنی انسان برای شناخت مبادی هستی است. همان گونه که عرفان خیزش قلبی انسان برای تحقق این شناخت یعنی گردیدن است، و اگر نتوان در ماهیت عرفان به لحاظ عینی و صیرورتی بودن مناقشه کرد در فلسفه این امکان وجود دارد. 📙 حقیقت فلسفهٔ علم، علامه محمد تقی جعفری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
29.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آنچه می‌تواند جامعه را اداره کند، فقه است نه فلسفه. چون فلسفه اسلامی هنوز امتداد عینی پیدا نکرده است. 💠 رهبر معظم انقلاب (مد ظله): «فکر اسلامی در جنبۀ عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید می‌کنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه‌ جوری داخل برنامه‌های شما بشود، آنها به برنامه‌ریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره می‌کند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفۀ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم‌محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفۀ اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفۀ کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفۀ ملّاصدرا یا فلسفۀ فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه می‌تواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ➖ در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی (۱۳‌۹۷/۱۲/۱۳): http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898
📸 تیتر یک سایت پزشکیان پس از مراسم تشییع شهید اسماعیل هنیه: از عزت، حثییت و منافع ایران پاسداری می‌کنم نمی‌توان در برابر جنایت رژیم صهیونیستی سکوت کرد. 🇮🇷 @drpezeshkian
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 مردم باردارِ حقایق هستند. من کار قابلگی می کنم، و آنان را یاری می دهم، تا خودِ آنان، حقیقت را در خود، به فعلیت برسانند. 📙 سقراط حکیم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اشتغال مهم دانشمندان، پیش کشیدن و امتحان کردن تئوری هاست. گام نخستین اینکار یعنی کشف و ابداع تئوری. به نظر من نه تحلیلی منطقی در بردارد، نه در بند احکام منطقی می افتد. 📙 منطق اکتشافات علمی، پوپر، کارل ریموند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 برای رسیدن به اندیشه های نو، هیچ دستور منطقی نمی توان تجویز کرد، و مسیر این کار را با مصالح منطقی نمی توان طی نمود، شاید نظرم را اینطور بتوانم بیان کنم که هر کشفی به «»، یا به قول برگسون به «» نیاز دارد. 📙 منطق اکتشافات علمی، پوپر، کارل ریموند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اینشتین می گفت: که به مدد ، نمی توان تصویری از جهان را به کهکشان ترسیم کرد. اینشتین بر آن بود که: هیچ راهی از منطق به این قوانین نمی انجامد، بلکه وصال آنها به مدد شهودی حاصل از محرومیت با راز طبیعت از دست می دهد. 📙 منطق اکتشافات علمی، پوپر، کارل ریموند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشکهای امروز دکتر پزشکیان و بغضش برای شهید هنیه را نه یک نمایش سیاسی، که یک رفتار کاملا صادقانه از ایشان می‌دانم که برخواسته از ذات و طینت خوب ایشان است. همانطور که آقا در مراسم تنفیذ فرمودند ایشان را فردی مردمی و صادق می‌دانم و عمیقا معتقدم که اگر سهم‌خواهان اجازه دهند که کابینه‌اش را خودش بچیند شاهد دولتی به کلی متفاوت از دولتی خواهیم بود که شوراهای کذایی برای او می‌چینند. با شکسته شدن خطوط قرمز جمهوری اسلامی، منطقه آبستن تحولات جدی و البته مداوم و نه مقطعی شده است و در چنین شرایط حساسی، برای تجمیع همه ظرفیتهای داخلی و تقویت وحدت ملی، به روحیه مردمی و صداقت رئیس جمهور محترم بیش از پیش نیازمند هستیم. امید آنکه سهم خواهان، شرایط بسیار حساس این روزها را درک کنند و اجازه دهند این برادر صادق و خوش طینت ما خودش به دور از هر نوع فشار و سهم خواهی تصمیم بگیرد. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 بررسی حقایق انسانی با اصولِ علمیِ ریاضی، بزرگترین خطر و آفت معرفت است. 📙 تحقیقی در فلسفه علم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 واربوتون گفته بود: برای فلسفه چیزی زیان بارتر از ریاضیات نیست. و كانت اضافه کرد: هر چند استفاده از ریاضیات هر کجا که ممکن باشد، بسیار مطلوب است اما ادای ریاضیات را درآوردن یعنی آن را روش استدلال گرفتن در آن جا که ناممکن است سخت خطرناک است. فلسفه و به خصوص متافیزیک از همین موارد است زیرا موضوع ریاضیات کمیت است که بسیط (مجرد) است، ولی موضوع متافیزیک کیفیت است که مرکب (اتحادی) و بی نهایت گوناگون است. رابطه یک تریلیون با واحد و همۀ اعداد تشکیل دهنده آن، به آسانی قابل فهم است، اما تحلیل معنای اختیار به مفاهیم منفرد، کاری است که تاکنون هیچ از عهده آن برنیامده است. 📙 ژیلسون، اتین، نقد تفکر فلسفی غرب از قرون وسطی تا اوایل قرن حاضر. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
حظ عقل مرحوم آیت الله شاه آبادی در کتاب شریف رشحات البحار میفرمود، الکَشفُ حظُ العقل...کشف و شهود و یافتن حقیقت امور از طریق غیرمفهومی و غیر ذهنی، در واقع حظ و بهره عقل می باشد...یعنی هرکس عقل و ذهنش قوی‌تر باشد شهود قوی‌تری برای او رخ میدهد. و اساسا کشف و شهود بهره‌ای است که عقل از توسعه و لطافت وجود خود می برد. اگر عقل را خاموش کنیم با کدام ساحت ادراکی امور شهودی را می‌فهمیم؟ با قلب؟ عرفا در بحث لطایف سبعه می گویند قلب مرحله بعداز عقل است، یعنی چنانچه عقل لطیف شود، قلب ظهور می کند، به عبارتی قلب حاصل توسعه وجودی عقل است، انسان در مراحل سلوکی تا هرکجا برود در واقع حیطه عقل خود را گسترش داده است، این فهم و ادراک بشر است که سبب طیران او شده، فهم مقدمه عمل است، ادراک صحیح حقیقت امور، مرحله ابتدایی سلوک است، طلب، از فهم درست و ادراک عقلانی زاییده می شود، و گرنه ادراک جزئی وهمی که مدبر معاش است، فرارونده از امر معاش نیست، این عقل است که سبب استعلا و طیران انسان می شود، تا نفهمیم عمل نمی کنیم، و عمل می کنیم تا فهم ما از حقیقت امور بیشتر شود...بیشتر بدانیم تا بیشتر ببینیم و درک کنیم...اشتداد عشق، به حدت آگاهی است... هرچه آگاه‌تر، عاشق‌تر، هر چه عاقل‌تر، کشف و شهود، قوی‌تر. البته عقل جدلی_مفهومی ساحتی از عقل است، که در مراتب سلوکی و در مواقفی باید خاموش شود، اما این بدان معنا نیست که باید ذهن و عقل را خاموش کنیم، تا حقیقت به ما هبه شود. به تعبیر ملاصدرا : المعارفُ بذر المشاهدات کشف و شهود از بستر فهم عقلی_ذهنی رشد می کند. به هرکجا برویم از ساحت عقل بی‌نیاز نیستیم... شاید عقل جدلی که در فهم حصولی و مفهومی محصور است، را باید کنار بگذاریم، اما این به معنای تعطیلی کل عقل نیست، بلکه جهیدن از عقل جدلی به عقل شهودی است .. باید ساحتی از عقل را خاموش کرد تا به ساحت دیگر عقل بار یابیم.... ذهن را نباید تعطیل کرد تا معانی ظاهر شوند، باید عقل را قدرت داد تا بتواند حامل معانی آنسویی شود... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌ 🔹فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹💠 بدیهیات و قضایای بالضروره راست. بیشتر استدلال های ما در عرصه وسیع علوم و معارف با تأمین می شود نه با از این جاست که باید توقع به دست آوردن نتایج با استفاده از قضایای بدیهی را کاهش دهیم. این یکی از بزرگترین حکمت های بالغۀ خداوندی است که ما انسانها می توانیم به وسیله کوشش، تلاش و به کار انداختن قوای مغزی و روانی خود ارتباط علمی و معرفتی با حقایق و واقعیات پیدا کنیم، و از این راه بذرهای علم و معرفت را که در نهاد ما به ودیعه نهاده است برویانیم، و تنها با این کوشش و تلاش های مختارانه است که علم و معرفت به ما مستند می شود و به منطقه ارزش ها داخل می شود. 📙 تحقیقی در فلسفه علم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
به من خرده نگیرید که چرا فوروارد می کنی. حرف خوب را باید منتشر کرد. من گرفتار تکنیک های رسانه ای نیستم. نویسنده پیام خوب بر سر من جا دارد و با افتخار مطلبش را عینا منتشر می کنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردان بزرگ زیر بارهای گران، کمر خم نمی کنند، موی سپید می کنند. آنها غم عدالت دارند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 واضح است که تجربه برای ما نقطهٔ عزیمت هر نوع فکر و اندیشه است، ولی می توانیم با فکر خود به آن طرف عالم واقعیت هم سفر کنیم، اگر این ملکه و نیروی تخیل عقلانی نبود، نه شعر داشتیم و نه موسیقی و نه هنر، این نیروی تخیل یکی از عالی ترین موهبت های نوع بشر است. 📙ماکس پلانک، علم به کجا می رود؟ ص ۱۶۲ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 هر صاحب نظری که با طرح یک مسئله، آن را چنان محصور و محدود برگزیند که گویی در عرصهٔ طبیعت، یا در عالم وجود، چیز دیگری با آن مسئله در ارتباط نیست، چنین شخصی هیچ بهره ای از علم ندارد. 📙 تحقیقی در فلسفه علم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 شخصی که می گوید : همه مسائل مربوط به ماده و انرژی و حرکت، همین است که من می گویم، و آن را می پذیرم، در حقیقت چنین شخصی ماده یا انرژی یا حرکت را از هزاران مسئله که ناشی از روابط آنها با موجودات کیهانی و اشکال و تحولات و قوانین جاری در آنهاست جدا میکند، و از یک یا چند دیدگاه محدود آن سه موضوع را بررسی می کند. این گونه محدود نگری ها در علوم انسانی، خطرناک تر از علوم طبیعی و ریاضی به نظر می رسد، زیرا بررسی صحت و بطلان نظریه ها و مسائل در علوم طبیعی علاوه بر این که مبتنی بر مشاهده ها و تجارب عینی است، و کمتر در معرض سوء استفاده به وسیله نظریات و تلقینات و صحنه سازی ها قرار می گیرد، دوام اشتباه و خطا نادانی های انسانی را نیز درباره آنها طولانی تر می کند، و در نتیجه در بیشتر موارد انسانها از سود آنها محروم می مانند. 📕 تحقیقی در فلسفه علم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
الحاد جدید بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فلسفه عقل نقد عقل جزیی در فلسفه اسلامی(جلد اول) و نقد عقل در مدارس حدیثی میرداماد و ملاصدرا(جلد دوم) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
چالش ها و تبیین ها خداباوری و دانشمندان معاصر غربی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
علم و دین و فلسفه استاد مهدی گلشنی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
انسان شناسی اسلامی استاد خسروپناه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کتاب کامل و ده جلدی مفردات، به زبان عربی «الشامل الصناعة الطبیة»، ابن نفیس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 بدان که تمامی معانی متباین و تشکیکی لفظ «» را امر واحدی که همه در آن مشترک اند، جمع می کند و آن امر این است که نه جسم است، و نه صفت جسم، و نه جسمانی بما هو جسمانی، و به دلیل اشتراک این معانی در این مفهوم می توان را موضوع برای علم واحدی قرار داد، و برای آن كتاب واحدی وضع کرد که از احوال اقسام آن و عوارض ذاتی آن بحث می کند، چنان که در کتاب و اصول کافی چنین است. 📙 صدر المتألهين ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 غالب بنیان گذاران علم جدید همچون ، ، ، ، و ، فعالیت علمی شان را وسیله ای برای دیدن آثار صنع خداوندی در طبیعت قانونمند می دانستند؛ اما توفیق در صحنه عمل در توضیح سیستم های فیزیکی از یک طرف، تکیه بر عقل انسانی را تقویت کرد، و از طرف دیگر به تضعیف نقش متافیزیک در علم انجامید. پیدایش در علم و ظهور فلاسفه ای نظیر و عالمانی نظیر و ، نقش متافیزیک و دین را بیشتر و بیشتر تضعیف کرد، و این ایده ترویج شد که باید همه چیز را بر حسب علوم تجربی توضیح دهیم. 📙خداباوری و دانشمندان معاصر غربی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim