record006.mp3
36.1M
✅ معرفت شناسیِ شانس و تصادف
#شانس _قسمت_دوم
🔹 آدرس کانال:
@philosophyofscienceforstudents
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
record009.mp3
38.5M
✅ معرفت شناسیِ شانس و تصادف در ساینس و ریاضیات
#شانس _قسمتسوم
🔹 آدرس کانال:
https://eitaa.com/joinchat/4151312776C40b546a933
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
record006.mp3
47.32M
✅ معرفت شناسیِ شانس و تصادف در ساینس و ریاضیات
#شانس _قسمتچهارم
🔹 آدرس کانال:
https://eitaa.com/joinchat/4151312776C40b546a933
🔹 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
🩸 دوره ای به #سبک_جدید و کاربردی🩸
ــــــــــــــ...ـــــــــــــ
💢تحت عنوان #فیزیولوژی_پزشکی
ــــــــــــــ...ـــــــــــــ
💢 #فیزیولوژی_پزشکی،
از نظرگاه
#طب_سنتی و #طب_نوین
ـــــــــــــــ...ــــــــــــــ
💢 انشاءالله شروع دوره از سال 1404
ـــــــــــــــ...ــــــــــــــــ
💢 هفته ای دو جلسه، و هر جلسه دو ساعت.
ـــــــــــــــــ...ــــــــــــــــ
💢کتب و موضوعات مورد تدریس :
1⃣📙 مسیر طبابت(#طب_سنتی)،
تجمیع شده بیش از 50 کتاب مرجع طب سنتی
2⃣📕 فیزیولوژی پزشکی گایتون(#طب_رایج)
ــــــــــــــــــ...ـــــــــــــــ
💢 فیزیولوژی پزشکی مورد تدریس:
1⃣☣ فیزیولوژی گردش خون
2⃣☣ فیزیولوژی دستگاه عصبی
3⃣☣ فیزیولوژی کلیه و مایعات بدن
4⃣☣ فیزیولوژی گوارش
5⃣☣ فیزیولوژی قلب
6⃣☣ فیزیولوژی سلول و غشا
7⃣☣ فیزیولوژی خون
8⃣☣ فیزیولوژی غدد درون ریز
ــــــــــــــــــ...ــــــــــــــــــ
💢 مدت زمان دوره : 200 ساعت
ـــــــــــــــــــ...ــــــــــــــــــ
💢 دوره آنلاین و آفلاین و حضوری(#شیراز)
ـــــــــــــــــــ...ـــــــــــــــــــ
✅👈 هدف اصلی دوره :
1⃣🔹 طرح تفاوت و نظرگاه دو طب، جهت پیگیری راه های جدید طبی
2⃣🔹معرفت به وظایف و کارکرد ارگان های بدن
3⃣🔹 مسلط شدن دانشجویان بر اصول پایه ای هر دو روش طبی.
ــــــــــــــــــــ...ـــــــــــــــــــ
🚹 آناتومی و فیزیولوژی
https://eitaa.com/physiology2024
نگاهی به اجزای بنیادی طبیعت : چیزها از چه ساخته شدهاند؟ (قسمت اول) - دیپ لوک
https://www.deeplook.ir/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%D8%AA/
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
حضرت آیت الله محمد تقی جعفری در کتاب تحقیقی در فلسفه علم می نویسد: ... منظور ما از قضایای نظری ابتدایی، آن دسته از قضایایی است که با نظر به محتوای آنها، احتیاج به توضیح و اثبات دارند، مانند تجرد نفس، اصالت اجتماع، قابل تقسیم بودن ذرات بنیادین طبیعت(که امروزه بعنوان کوچک ترین اجزای تشکیل دهندهٔ اجسام شناخته شده اند).
📕 تحقیقی پر فلسفه علم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💢 قضایای دو بعدی بدیهی و نظری:
در هر برهه ای از تاریخ علوم و معارف بشری، قضایایی وجود دارد که با نظر به یک بعد بدیهی و با توجه به بعد دیگر نظری است.
البته ممکن است با گذشت زمان و بروز #معلومات_جدید، همان بعد که بدیهی تلقی شده بود، مبدل به نظری شود، و آن بعد که نظری بود بدیهی تلقی شود، و یا هر دو بعد آن قضیه بدیهی و یا نظری شود.
مثال این گونه قضایا وجود «#من» در درون انسانی است.
این قضیه که حقیقتی در درون ما به مدیریت ابعاد #بیولوژیک، #فیزیولوژیک و #فعالیتهای_روانی ما مشغول است، کاملاً بدیهی است و تنها یک توجه لازم است که انسان این قضیه را بپذیرد،
و به عبارت دیگر که به اصطلاح رسمی نزدیک تر است «#علم_حضوری»(خود هشیاری) چنین قضیه ای را با کمال بداهت برای ما مطرح می کند.
همین قضیه چون که حقیقت موضوع آن یعنی «من» مانند محسوسات روشن و بدیهی نیست نظری است. همین گونه است این قضیه که «عدالت» عبارت است از رفتار مطابق قانون که مستند بر ملکه( استعداد به فعلیت رسیده اخلاقی عالی) باشد. دریافت صدق و واقعیت این قضیه اگر هم از بدیهیات درجه اول نباشد برای کسانی که در زندگی اجتماعی بر مبنای حق و قانون رفتار کرده شرف و کرامت انسانی را که از فرهنگ حق و قانون برخوردار بوده اند، دریافت کرده اند، قضیه مزبور بدیهی تلقی میشود؛ در صورتی که با توجه به مباحث فراوان که درباره اجزای قضیه مزبور (عدالت قانون رفتار تطابق و ملکه) وجود دارد می توان گفت که این قضیه نظری است.
به طور کلی باید گفت توجه به اختلاف ابعاد و حیثیت ها در قضایا می تواند بعضی از مشکلات ما را در منطق، فلسفه، علوم و فلسفه علوم حل و فصل کند.
📙 فصل 8 وظایف فلسفه علم،از کتاب تحقیقی در فلسفه علم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🔴 رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد
▪️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
▪️حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار درباره تحولات اخیر منطقه به سخنرانی خواهند پرداخت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_حمید_پارسانیا
💢 گونه شناسی استفاده از عقل در علوم مختلف
✅ حجت الاسلام و المسلمین
#استاد_حمید_پارسانیا
☘️قطعه ای از دورۀ #بایدها_و_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
هر که مردم را آزمود، گوشه گیری اختیار کرد.
امام علی علیه السلام
📕 غررالحکم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
امکان جهان زامبی و عقلگرایی موجهاتی.mp3
92.52M
💢#خردنوا | امکان جهان زامبی و عقلگرایی موجهاتی
01:42 متافیزیک آگاهی پدیداری
04:49 انواع حالات پدیداری
06:25 دو نزاع در فیزیکالیسم
06:55 جوهر حامل ویژگیها
11:03 ویژگیهای پدیداری
19:20 استدلالهای تصورپذیری
36:35 اصل cp آقای چالمرز
دکتر #محمود_مروارید
📚 #علوم_شناختی | #تخصصی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
امروز همراه با ۱۳۰ نماینده دیگر در نامه ای خطاب به رئیس جمهور نسبت به "توقف مصوبه افزایش ظرفیت پزشکان و دندانپزشکان" اعتراض کردیم.
درحالیکه کشور دچار کمبود پزشک و دندانپزشک است، این اقدام مصداق بی تدبیری و ضربه زدن به مردم است. امیدوارم دکتر پزشکیان این اشتباه را اصلاح کند تا مجلس به سراغ سایر ابزارهای نظارتی اش نرود.
@Sabety_ir ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعضی اشکال گرفته اند که وقتی بودجه برای افزایش زیرساختها و بهبود کیفیت آموزش دانشجویان علوم پزشکی کم است، افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی نیز غلط است. این اشکال نادرست است زیرا اتفاقا بودجه لازم برای افزایش کیفیت و زیرساختها در نظر گرفته شده اما برخی مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی این بودجه را به جای خرج در جای اصلی، در موارد غیر ضروری دارند خرج میکنند. یک مثال؛ ساخت هتل در مشهد توسط وزارت بهداشت با رقم ۲ هزار میلیارد تومان!
لذا از دوستانی که اطلاعات کافی در این باره ندارند و پشت پرده ها را نمیدانند خواهش میکنم با اظهارات غیر دقیق پازل "مافیای انحصار پزشکی" را تکمیل نکنند.
میثم ظهوریان نماینده مشهد و کلات در این فیلم توضیحات خوبی پیرامون این ماجرا داده است.
@Sabety_ir ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دگم بودن در علم.
جزم اندیشی بلای خانمان سوز.
#دگم
#جزمیت
#فلسفه_علم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🔸 سلام
🔸 شاید ذکر یک مثال مربوط به فضای دانش آموزی و دانشجویی مطلب را بهتر منتقل کند.
🔸گاهی اوقات ما اساتید دانشگاه در امتحان پایانی یا میان ترم، یک مسئله ای را به بچه ها میدهیم که متوسط بچه ها در طی یک یا دو ساعت میتوانند آن را به نحو کامل حل کنند اما مسئله هایی که به دانشجوهای دکترای خودمان به عنوان موضوع رساله میدهیم، این طور نیست.
🔸دانشجوی دکترا ممکن است صدها راه مختلف را امتحان کند. ممکن است دو تا سه تا چهارتا ... فرضی که خودش میداند فرضهای واقعی نیستند را هم بپذیرد که بتواند مسئله را کمی پیش ببرد به امید این که در مرحله های بعد، از حجم فرضهای کاذب کم کند تا نهایتا به یک جواب خوبی برسد.
🔸دانشجوی مورد نظر نهایتا به یک راه حلی میرسد و نتایج مدلسازی علمی اش را هم با نتایج آزمایشگاهی تست می زند و تطابق خوبی هم پیدا میکند و ممکن است دلش بخواهد همین مدلش را به عنوان کلامِ آخر به دیگران معرفی کند و چه بسا خودش هم باورش شود.
🔸اما من که استاد او هستم و میدانم که هنوز ده پانزده تا از فرضیاتی که گرفته است، جای اصلاح دارد و این راه حلی که او داده است ایستگاه های بین راهی است و هیچ معلوم نیست که چند ایستگاه دیگر باید برویم تا به مقصد برسیم، راه حل او را کلام آخر نمی دانم. ( چون پیشفرضهای آن را از نزدیک می بینم و میفهمم)
🔸 نظریه نیوتن، نظریه فرگشت، نظریه کوانتومی و به طور کلی ساینس را باید به عنوان تلاشهای بین راهی انسانها برای حل مسئله های مهم بدانیم و مثل آن دانشجوی خام نباشیم که هر تلاشی که می بیند را کلام آخر بداند.
🔸برای این که یک مسئله ای را کلام آخر بدانیم، به تطابق نتایج آزمایشگاهی با نظریه و به قشنگ بودن و اقناعی بودن نظریه نباید اعتماد کنیم اما عدم اعتماد به نظریه به معنای دورافکندنِ آن نیست.
🔸نظریه را به عنوان راه حل بین راهی معتبر میدانیم اما به عنوان کلام آخری نه! راه حلهای بین راهی و تلاشهای در مسیر، باارزش است اما باارزش بودن به معنای راه حل آخر بودن نیست.
🔸 گاهی اوقات یک اصلاحیه در یکی از فرضها منجر به تغییر در کل ساختار نظریه میشود بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که ادعاهای هستی شناسانه ی راه حل های بین راهی را تقریبا برابر با ادعاهای هستی شناسانه ی راه حل نهایی تصور کنیم.
🔸در قرن نوزدهم، نظریه نیوتن یک راه حل بین راهی داده بود اما مردم عامی و بلکه دانشمندان این راه حل بین راهی را مثل راه حل نهایی توهم کردند. این راه حل بین راهی از لحاظ تطابق با نتایج و هم از لحاظ زیبایی و قشنگ بودنش، ممتاز بود اما هر چه بود، یک راه حل بین راهی و یک تلاش خوب بین راهی برای حل مسئله بود و تطابقش با داده های آزمایشگاهی هم چیز عجیبی نبوده است.
🔸 نیوتن راه حل بین راهی داد و اینشتین راه حل بین راهی بعدی را داد اما ادعاهای هستی شناسانه ی این دو راه حل اصولا با هم فرق دارند.
🔸اکنون دانشجویان خودمان به راحتی میتوانند به شکلهای مختلف و یا فرضهای جورواجور و آشکارا غلط، مدلهایی را بسازند که همه اش با کمی خطا، با نتایج آزمایشگاهی موافق باشد. این تطابق تئوری با تجربه چیز عجیبی نیست اگرچه برای قرن نوزدهمیها همین تطابقها آنان را قانع کرده بود که راه حل نیوتن، راه حل نهایی است.
🔸اینک برای ما آشکار شده است که داستان زیبایی که نیوتن سروده بود، واقعی نبوده و یک تلاش بین راهی بوده است که در حد خودش باید برای آن ارزش قائل شد و هنوز هم مورد مصرف دارد اما واقعی و کلام آخر نیست.
🔸یک نظریه در صورتی کلامِ آخر است که به نحو موشکافانه هر چه پیشفرض و اصل موضوعه و تعمیم دادنها ( مثل تعمیمهایی که در فرگشت داریم!!) برای تولید این راهحل و نظریه به کار رفته است، به نحو عقلانی نرمال به عنوان واقعیت پذیرفته شود. اگر چنین وضعیتی را دیدیم، آن نظریه را واقعی میدانیم و کلام آخر...اما
🔸تا زمانی که حتی یک فرض مبهم یا اصل مبهم در راه حل پیشنهادی موجود باشد، آن راه حل و نظریه را یک راه حل بین راهی و یک تلاش ارزشمند علمی و کارا میدانیم و نه بیشتر.
🔸 آدرس کانال:
https://eitaa.com/joinchat/4151312776C40b546a933
🔸 انتقادات و پرسش ها را به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
@Reza_zia_tohidi
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
قوه حماقت و بلاهت
امام جامعه که علی علیه السلام باشد، در برابر قوه بلاهت و نابخردی جامعه، توان پیشبرد اهداف متعالی خویش را ندارد.
انگار تاریخ با این قوه بلاهت، #نضج می یابد و روان می شود، و پیش می رود و ساخته می شود.
بزرگترین درد امام جامعه، همین نابخردی افراد است، که سرانجام رهبر الهی جامعه را گرفتار و تسلیم می کند.
بعضی وقت ها با خود می اندیشم و به ضربات ایجاد شده بر پیکر بشر در تاریخ، با تعجب می نگرم، که این قوه بلاهت، الحق چه قدرت عجیبی دارد، بطوریکه سرنوشت انسان ها، در طول تاریخ، بعضا بتوسط همین قوه رقم خورده است.
#حماقت
#بلاهت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
در آتش قوه بلاهت همه خواهیم سوخت.
همان سوختنی که تاریخ کرد.
تمام تاریخ را همین قوه سوزانده است.
ما نیز خواهیم سوخت.
این قوه بلاهت و جهالت، دامن همه را خواهد گرفت.
به دوست کم خردم گفتم در وضعیت کنونی، اگر شاه هم حاکم ایران بود، بدنبال این نبودم که اسرائیل و آمریکا بر سرنوشت این کشور حاکم شوند، تمان توانم را بکار می گرفتم تا از حاکمیت آنها بر کشورم جلوگیری کنم.
کشورمان ایران باید بواسطه خود ما اصلاح شود، نه دعا کنیم که آمریکا و اسرائیل که دشمن بشریت هستند، به ما حمله کنند.
این بلاهت و جهالت است که کسی اینگونه فکر می کند.
چون همین قوه بلاهت، باعث خواهد شد که همه با هم بسوزیم.
اگر فکری برای ضعف این قوه بلاهت نکنیم، همه با هم خواهیم سوخت.
فضای سایبر استحکام بخش این قوه بلاهت است.
جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کمترین موفقیت را داشته است.
بر این فضای حماقت گونه پایان دهیم، این فضا همه ما را درگیر خواهد کرد.
بنابراین اگر می خواهید کاری کنید، بدنبال ضعف این قوه بلاهت باشید.
🔸 حواس بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی حسهای اصلی ما هستند.
🔸تجربه گرایان خام معتقدند دانش معتبر لزوما برخاسته از تجربه و مشاهدات است و اگر چیزی به تجربه و حواس ما درنیاید، اصلا وجود ندارد.
🔸برخی از موجودات مانند کرمها، فقط دو حس دارند: بویایی و لامسه
🔸در عالم خیال، کرمهای تجربه گرا را تصور میکنیم.
🔸کرمهای تجربه گرا، معتقدند اگر چیزی به تجربه و حواس ما کرمها ( لامسه و بویایی فقط!!) درنیاید، اصلا وجود ندارد!!
🔸مفهوم نور که برای ما واضح و روشن است، احتمالا برای کرمها اساسا و اصولا غیرقابل تجربه و غیرقابل تصور است.
🔸 چرا ما ادعاهای کرمهای تجربه گرا در انکار وجود نورهای قرمز و سبز و آبی را جدی نمیگیریم؟
🔸اطراف کرم تجربه گرا را نورهای رنگارنگ فراگرفته است اما او به دلیل تعهدش به تجربهگرایی، اصرار میورزد تا ما را هم قانع کند که: نور وجود ندارد!
🔸حواس انسانها و موجودات زنده بر طبق نظریه فرگشت، به تدریج و به نحو تصادفی از هیچ به اینجا رسیده است
🔸و بر طبق نظریه فرگشت، اصولا هیچ بعید نیست که در میلیونها سال دیگر، انسانها دارای حواس جدیدی شوند و چیزهایی که الان نمیتوانند تجربه کنند را به نحو عادی با حواس طبیعیشان درک کنند.
🔸آیا کسی که به نحو جدی به فرگشت باور دارد، چیزی را میتواند به این دلیل که نمیتواند وجود آن چیز را با حواس خودش درک کند، انکار کند؟
🔸چرا او نمیتواند این تصور را در خود به وجود بیاورد که شاید حال و روز او در درک حقایق جهان مشابه حال و روز گونهی ریزی که در باغچه ی منزل اوست، هست؟
🔸 آدرس کانال:
https://eitaa.com/joinchat/4151312776C40b546a933
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر دیر بجنبیم، محکوم به فنا هستیم
🌀 اگر دیر بجنبیم اسلام آمریکایی از جلسات #سیاسیون_ظاهرالصلاح وابسته به آمریکا و نیز از همین حوزهها و دانشگاهها چنان زیبا برای جهان پابرهنگان تشنه عدالت ترسیم میگردد که همگی محکوم به فنا هستیم.
● حضرت امام خمینی ره / ۳ تیر ۱۳۶۷