سلام علیکم
روز بخیر
تقاضای کاربران گرامی مبنی بر برقراری مجدد کلاسهای حضوری
منجر به نظر سنجی گردیده است
اعضاء محترم میتوانند از طریق لینک
https://EitaaBot.ir/poll/pky170
اقدام به ثبت نام و تمایل خود را به شرکت در کلاس حضوری اعلام نموده ویا از طریق ارتباط با ادمین کانال
eitaa.com/DarharameyarAdmin
اعلام آمادگی نمایند
درصورتیکه تعداد اعضاء متعهد به شرکت در کلاس به حد نصاب لازم برسد تصمیم گیری نهایی اعلام میگردد
از همکاری همه عزیزان سپاسگزاریم
May 11
آیت الله محمد شجاعی (ره):
کارها همه حساب شده است ، همه چیز ما محفوظ است
اگرما متوجه محفوظ بودن اعمالمان بودیم لاابالی گری نمی کردیم
هم خود را در جهالت میبینم و هم شما را بی توجه می بینم
در حرکات کسانی که زیاد فهمیده اند دقت کنیم
ما در صحبت کردن هرگز قناعت نمی کنیم آنها با قناعت حرف می زنند
مانند پول خرج کردن ما که تا دینار آخر را حساب می کنیم
ما در صحبت کردن هرگز قناعت نمی کنیم
اینکه دراین حرفها چه نیتی دارید ؟ بسوی چه هدفی متوجه هستید ؟ قلب به چه حالتی درآمد؟ وبعد از این در نظام وجود چه تاثیری خواهد داشت ؟ چه فسادی بدنبال خواهد آورد؟چه اذیت ها برای بنده خدایی ایجاد کرد؟
ما اصلا در حرف زدن قناعت نداریم
غیبت ، بهتان و....
هرصحبتی شد دنباله اش را می گیریم
بترسید از خدا مخصوصا در این روزگار
هرجا صحبت شد ، پشت سر هرکس صحبت کردند ، این صحبت ها جمع میشود و بعدا کار درست میکند
اصلش غلط است
نه حرفی بزنید ، نه حرفی زدند تصدیق کنید
همه چیز حساب شده است
إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْها حافِظٌ
به چه دردی میخورد بگویید این چنین شد ، آنچنان شد ، آن یکی چنین شد ، دیگری چنان شد و...
یا اینکه کسی حرفی میزند شما هم عرض وجود کنید و شخصیتی نشان دهید !!!
درصحبت قناعت کنید
آنچنان که در پول قناعت میکنید و فکر میکنید فردا بی پول نشوم و دردسر برای خود ایجاد نکنم
پس در حرف زدن ، درنگاه کردن ، در قضاوت کردن ، در گوش کردن ، در رفتن به هرجا ، در دوست گرفتن ، در مراودات و معاشرت ها ، مواظب باشید
اعمال ما خیلی عجیب ضبط میشود
خیلی چیزها را نگفتم
حوصله ای در مجلس نمی بینم
ریزه کاری هایی هست که اگر انسان دقت کند کم میماند دیوانه شود و از همه چیز دست بردارد ، اگر بفهمد !
ریزه کاریها بسیا دقیق و وحشتناک است
من وشما حالت آزاد داریم و حالت بندگی در ما نیست
هرطور خواستیم عمل کردیم و همه اش هم ضبط شده و خیلی هم دردآور است ولی خدا قادر است و ممکن است محو کند
حفاظت اعمال مسئله ای است که قرآن روی آن تاکید کرده و چیزی که قرآن بر آن تاکید کند بدانید که خطرناک است
بعد پیامبر هم فرمود که من شما را می ترسانم و گفتنی ها را گفتم ، خود میدانید
مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ.
فردا دیگر گلایه نکنید
پس باید مواظب بود
eitaa.com/darharameyar
در المنثور از بیهقی نقل می کند که: روزی رسول خدا (ص) در جمع یاران واصحابش نشسته بود، اسماء بنت یزید انصاریه، یکی از زنان انصار، به حضور پیامبر صلوات الله وسلامه علیه رسید، عرض کرد: من نماینده تمام زنان هستم به سوی شما، این سؤال، تنها سؤال زنان انصار و زنان مدینه نیست، بلکه سؤال همه زنهاست و هیچ زنی در مشرق یا در مغرب نیست مگر این که وقتی سخن مرا بشنود آن را می پذیرد، پس من در حقیقت نماینده همه زنان عالم هستم
پس از ایراد خطبه به عنوان نماینده زنان جهان عرض کرد: به مبدا و معاد و وحی و رسالت ایمان آوردیم، به خدایی که تو را فرستاد ایمان آوردیم ما زنها خانه نشین و محصور و حامل فرزندان شما مردان هستیم و شما مردها بر ما فضیلت دارید برای این که در نماز جمعه وجماعت، در عیادت بیمار، در تشییع جنازه شرکت می کنید، شما مکرر می توانید به حج بروید وبالاتر از همه جهاد فی سبیل الله وظیفه شماست و ما محرومیم. شما اگر به عنوان حج یا جهاد حرکت کردید ما باید در خانه ها بنشینیم واموالتان را حفظ کنیم، لباسهایتان را ببافیم، فرزندان شما را تربیت کنیم. ما زنها با شما مردها در هیچ یک از فضیلت ها شریک نیستیم.
پیامبر رو به این زن کرد: ای زن برگرد به همه زنهایی که تو نماینده آنهایی، چه در مشرق و چه در مغرب، اعلام بکن که مسؤولیت تربیت خانواده و تشکیل خانه، شوهرداری، حسن تبعل که چشم شوهر در بیرون به گناه گشوده نشود و گوشش در بیرون منزل به گناه و آهنگ باطل باز نشود، و دستش به خیانت باز نشود، نیک شوهرداری کردن و خانواده را حفظ کردن وارکان خانه را به دوش کشیدن، حفظ اولاد واموال و تامین آبرو، معادل همه آن فضائل است که بر شمردی. مگر نه آن است که شما خواهان ثواب و تقرب الهی هستید، مگر نه آن است که فروع دین تعبدی است و ذات اقدس آله مصالح ما را بهتر از ما می شناسد، آن خدایی که به شما شش سال زودتر از دیگران دستور عبادی داد و زودتر از دیگران سخن گفت و شش سال زودتر از دیگران به حضور پذیرفت، این چنین دستور داده است که خانواده در اسلام اصل است. آنها که خانه را منحل کرده و در حد یک خوابگاه به او می نگرند، آنها جان و روح زن را از خانه بیرون آوردند و به مراکز فساد کشاندند.
eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره) :
خیلی ها را میبینم که به این رموز متوجه نمیشوند من خیلی گفته ام که اینها حقیقت است باید کار را به او سپرد
وقتی شروع کردی و فهمیدی که چه ظلمی به خود کردی ، وقتی فهمیدی راه چه مشکلاتی دارد و چه موانعی در وجود تو هست، مجاهدت بکن اما با حالت عجز،
کار همیشه بدست اوست از او بخواه
از او بخواهید بعد مجاهدت کنید
وقتی این مسئله فراموش بشود یا بصورت دعای خشک و خالی دربیاید و همت فقط روی مجاهدتها برود
انسان در آن مجاهدتها هم موفق نمیشود
مرتب تصمیم میگیرد فردا تصمیمش میشکند
دوسه روز فلان علاقه را کنار میگذارد روز چهارم صحنه ای پیش می آید که باز غوطه ور میشود
خدا نخواهد که نمیشود
سالک باید در چندسال اول قدم به مرحله عجز بگذارد زبان به عجز گشاید و یونسیه بگوید و بعد از آن خود را به خدا بسپارد و با تایید خدا به مجاهدت بپردازد
علی (ع) فرمودند شما رزق را مقسوم حساب کنید نه علم را
رزق مقسوم است زیاد خودتان را به کشتن ندهید خودتان را زیاد ناراحت نکنید میرسد به شما
آنچه که اگر تلاش نکنید نمیرسد علم است
فهم است معرفت است
این را باید تلاش کنید تا بدست بیاورید درست بعکس آنچه ما تصور میکنیم
میدانید چرا ما به عبادات جزئی مان متکی هستیم و بلکه متکی نه مطمئن هستیم و بلکه مطمئن نه راحتیم و بلکه راحت نه احیانا خوشمان هم می آید؟
میدانید چرا ؟ چون جاهلیم
از جهل و نبود علم است
چرا خوف برچیده شده؟ چون جهل است و علم نیست...
eitaa.con/darharmeyar
آيت الله محمد شجاعي (ره):
خيلي ها غصه ميخورند كه نميتوانيم زياد ذكر بگوييم
حضرت علي (ع) ميفرمايند اين غصه ها را نخوريد غصه اين را بخوريد كه چقدر عملتان براي خداست و دل چقدر براي خداست
غصه اين را نخوريد كه اين ذكر را نگفتم يا كم مستحبات انجام دادم ، روي مقدار نرويد ، غصه اخلاص وعدم اخلاص را بخوريد
دراصول كافي آمده است كه امام رضا(ع) فرمودند خوشابحال آن كسي كه عملش را خالص كند براي خدا ، عبادت ودعايش را خالص كند براي خدا
حضرت اينجا به موازات عمل به تخليص دل اشاره ميكنند
قلبش مشغول نشود به آنچه چشمانش مي بيند وياد خدا را فراموش نكند با آنچه گوشش ميشنود
يعني چشم وگوشش او را به واديهاي ديگر نبرد
يعني قلب او همراه گوش و چشمش نرود و دلش محزون نشود به اينكه فلاني به چه منصبي رسيد و چه شد و ...
از همه فارغ باشد
دل وقتي تخليص شد نه صداها اورا بازميدارد و نه ديدن ها و نه احوالات مردم
دل آنچنان در ياد خدا و حب خدا و مستغرق در ياد خدا باشد كه همه اين مسائل براي او موهومات باشد
از من ميشنويد هرچه مطالعه داريد قطع كنيد و برويد در آياتي كه درباره قلب است تدبر كنيد كه چه ميگويد
بعد از انجام واجبات قسمت مهمي از فكر وغصه و همت ونيرو را صرف مطالعه و كار روي قلبتان بكنيد
كارهاي خود را تعطيل كنيد (كارهاي اجتماعي را نميگويم ) كارهاي فردي را كه فكر ميكنيد عبادت است ترك كنيد وبجاي آن عبادت بهتري انجام دهيد ، بنشينيد در گوشه اي وببينيد در قلب شما چه خبر است ، قلب خود را جويا باشید ، تصميم بگيريد اين كجي ها را در قلب خود اصلاح كنيد ، آن مرض را اصلاح كنيد ، آن اعوجاج را اصلاح كنيد
اكثر متدينين و آنها كه خوب عامل هستند در وجودشان سكون و آرامش است و خشيت در وجودشان حاكم نيست ، خوف در وجودشان حاكم نيست ، فكر ميكنند كه راه را رفته اند .
اين ملاك يادتان باشد و تا آخر عمر فراموش نكنيد ، اين حرف در گوشتان باشد كه هرچه راه شما درست باشد ترس شما بيشتر خواهد بود و هيچ نقطه روشني در وجود خود كه بتوانيد روي آن تكيه كنيد نخواهيد ديد ،
اين ملاك سنجش است ، يادتان باشد
آنچه بعد از مردن به ظهور ميرسد همانست كه در قلب است ، اينها فقط در اينجا ميماند
بايد عمل كرد وشكسته بود ، خدا به شكسته رحم مي آورد .....
eitaa.com/darharameyar
سلام علیکم
به اطلاع کاربران محترم میرساند تعاملات انجام یافته جهت برقراری مجدد کلاسهای حضوری بحمدالله نتیجه بخش بوده و جلسات مذکور ان شاءالله بزودی برگزار گردیده و مکان و زمان دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد سربلند باشید
هدایت شده از seyedarabi
همه چیزاین عالم جدی است. همه لحظات این عالم حقیقتی پوشیده دارد .
مادراین عالم چیزی بنام شوخی نداریم. این ما هستیم که همه چیزرابه بازی گرفتیم و به شوخی مبدل کردیم. از هرچیزی و از هر لحظه ای طنزی میسازیم. از سیاست ، از قدرت ، از تاریخ، از خوردن و خوابیدن واز قوم و قبیله و.....
از هر موضوعی چیزی برای خنده میسازیم که بار غم وغصه دنیا را کم کنیم در حالیکه بااین ترفند نه تنها چیزی کم نمیشود که وزر و وبال بیشتری میاورد چون صورت مسئله را نمیتوان پاک کرد
زندگی و عمر و دنیا شوخی نیست. استاد عزیزمان میفرمودند شوخی نکنید و حتی در منزل اوقات را به شوخی سپری نکنید
ایشان جدی بودن مسئله را یادآور میشوند.
برای اهل فهم هیچ لحظه ای در این عالم بازی نیست، شوخی نیست. آیا مي توان با کسی که در حال عبور از راهی به باريكي موو برندگي شمشیر است شوخی كرد ؟
یک لحظه شوخی مساویست با سقوط
یعنی قضیه انسان و عمر او وزندگی و لحظات او امری جدی و خطرآفرین و خسران بار است و فهمیدن ودرک جدی بودن این مسئله جز از انسان عاقل برآورده نیست.
و هیچ چیز و هیچ لحظه ای در این عالم شوخی بردار نیست.
اشخاصی که میگویند اسلام دین شادی نیست و یا کسانی به عکس میگویند اسلام دینی است که شادی هم دارد هر دوازاین نکته غافلند که مسئله این نیست که اسلام دین غمباری است یا دین نشاط آور
بلکه اسلام دینی است جدی و حقیقی.
ما مشغول بازی نیستيم که شادی آور باشد یا غمبار.
مسئله این است که قران و انبیاء و اولیاء در صدد این هستند که به انسان این نکته رابفهمانند که (انالله واناالیه راجعون).
بفهمانند که از کجا آمده و برای چه
آمده و چه باید بکند و کجا خواهدرفت.
بفهمانند که عالم جدی است.
برگشت ما جدی است.
قیامت و هول و هراس قیامت و وعیدالهی جدی است.
و اين همه مشكلات و حزن ها وغمها و ناراحتي كه در اين متن قرار دارد نبايد ما را چنان درگير كند و مشغول سازد كه از اصل مسئله و هدفمند بودن آن غافل کند.
محفوظ و مأجور باشید
eitaa.com/darharameyar
رمزي از رموز شيطان
آيت الله محمد شجاعي (ره):
براي اينكهدرهمه اوقات به عبادت خوب موفق شويد يك نكته از هزاران نكته را ميگويم
انسان بايد مجموعا روشش طوري باشد كه جرات شيطان برانسان زياد نباشد
شيطان خصوصيت خاصي دارد ، نزديك شدنش حساب خاصي دارد ، گاهي انسان در باطن خود حالت خاصي دارد كه موجب مي شود شيطان نسبت به انسان جري شود ، راه شيطان باز ميشود وجرات پيدا مي كند
گاهي هم انسان روش و خصوصيتي دارد كه شيطان از اينكه به او نزديك شود ترس ولرز دارد و اين از رموز و اسرار مربوط به شيطان است ،
خوب ياد بگيريد و مغتنم بشماريد و عمل كنيد كه عقل ما به آن اسرار نمي رسد
انسان بايد اعمال وروشش بگونه اي باشد كه شيطان از او هيبت وترس داشته باشد ، فكر نكنيد كه شيطان نسبت به همه يك نسق است ،
ما شيطان را نشناختيم و اين عدم شناخت براي همه مبتلا به است
كسي كه بدون عذر وعلت نماز را در اول وقت نخواند و به بعد موكول كند در باطن خود مسئله اي را ايجاد ميكند كه عقل اين را نميفهمد . ظاهر قضيه براي ما ساده است
بي عذر به تاخير انداختن شأني در دل ايجاد ميكند ، وصفي به دل ميدهد، و وضع باطني و روح و دل انسان را طوري در برابر شيطان قرار ميدهد كه شيطان اين وصف و شأن را ميخواند و كاملا جري ميشود و به اين شخص سريع نزديك ميشود و مرتب او را بازي ميدهد و نقطه مقابل كسي كه متعهد باشد که اول وقت نماز را بخواند و بي عذر به تاخير نياندازد در دل خود هيبتي ايجاد ميكند وحالت و شأن وخصوصيتي بجا ميگذارد كه شيطان اين را ميبينيد و از اين خصوصيت در هيبت است
درنتيجه آنها كه نماز را از اول وقت به تاخير مياندازند از اينكه به گناه بيفتند راه برايشان آسانتر است و به عكس آنها كه متعبدند و به هيچ وجه نماز را به تاخير نمي اندازند اينها در محفوظ بودن از اغوائات شيطاني بسيار بسيار در امانند . البته نميگويم راه شيطان بسته ميشود ولي هيبتي بوجود مياورد .
بعضي سوال ميكنند كه در گذشته گاه به گاه حالات خوبي داشتيم ،ذوقي شوقي ، گريه اي ،، ولي از وقتي كه شروع كرديم واجبات را مقدم بشماريم و ترك گناه كنيم همه آن حالات رفته
توجه داشته باشيد كه وقتي انسان شروع جدي كرد دست اندازي شيطان ميرود اين هم يك بابي است
ولي وقتي شروع جدي نكرد و مخصوصا در مورد گناه لاابالي گري كرد ، شيطان هم انسان را دست مياندازد
آن گريه ها وشوق و ذوق وحالت ها در زماني كه گناه را جدي ترك نكرده بوديد در وجودتان اصالت نداشته ، كلاه سرتان رفته و اين دست انداختن شيطان بوده
ولي وقتي وارد مقام عبوديت شديد و گناه را جدي ترك كرديد هيبت ميآيد وشيطان ديگر نزديك نميشود طبيعتا دست اندازي او ميرود . ارباب سلوك بايد دقائق ورموز را خوب بفهمند
ميگوييد گريه هايي را آرزو ميكنم كه قبلا داشتم ، من ميگويم آيا آنوقت كه از شوق و ذوق ويا خوف گريه ها داشتي گناه هم ميكردي ؟
فلذا حساب كن آن گريه آيااز روي محبت بوده ؟ چه محبتي
از خوف بوده ؟ چه خوفي
معلوم است دست انداختن شيطان بوده محال است انسان خدا را دوست داشته باشد و به مخالفت بپردازد
اين هم رمزي از رموز شيطان بود
eitaa.com/darharameyar
آيت الله محمد شجاعي (ره) سال 1371 :
شما يك مومن را در نظر بگيريد
خدا اورا ميچرخاند ، در مقام بندگي اورا پيش ميبرد، اورا ادب ميكند ،سير ميدهد ، تزكيه ميكند و...
اينها همه آثار ولايت خداست
(يخرجهم من الظلمات الي النور ) از ظلمات خارج ميكند ودر عوالم نور وارد ميكند و سير ميدهد ،به جوار خود ميرساند
اينها حقايق عيني است ، ولايت يك جريان تكويني است
اين گوشه اي از فضاي ولايت است و معني ولايت توسط حضرت رسول (ص)واز طريق حضرت امير(س) پياده ميشود
وقتي شما امروز يك گناه را ترك كرديد ، اين توفيق كه يك واقعيت است از خدا آمد ولي از طريق حضرت امير (س)
فلذا حضرت قسيم الجنه والنار است ،دريافت اينها قدري مشكل است
اينكه حضرت علي (ع) بهشت وجهنم را قسيم است ، در آخرت نيست اصلش در اينجاست ، ظهورش در قيامت است
اگر ميخواهيد جنتي باشيد دست به دامان حضرت باشيد که الان تقسيم ميكنند نه بعدا
از آن ساقي سيراب شويد و از افاضات خدا از طريق او بهره مند شويد
بايد ببينيد حضرت راه را چطور نشان داده همانطور باشيد .
حضرت تقسيم جنت ميكند هوشيار باشيد
خدا ورسول وحضرت امير هر طور گفته اند همانطور باشيد
وقتي ميفرمايد اينگونه باشيد در واقع جنت تقسيم ميكند ، اين يك نكته بود كه گفتم
نكته ديگر اينكه قلب ولي حق يعني قلب حضرت امير(س) و قلب شريف حضرت رسول (ص) وقلوب حاملان ولايت ، عرش تدبير خداست براي بندگان خدا
چه در مقام بندگي و چه در تمام جهات
يعني تدبير امور بنده در مقام بندگي و تدبير همه امور از قلب حضرت امير (س) نازل ميشود لذا توصيه ميكنم سعي کنيد جائي در قلب حضرت علي (ع) براي خود پيدا كنيد چون عرش تدبير است و اين هم گوشه اي از معني ولايت است
سعي كنيد از اهل ولايت باشيد
منتسب به حضرت علي (ع) باشيد محبت حضرت زياد بدرد ميخورد نميشود گفت چيست
اين محبت را با مخالفت با راه وروش حضرت امير يعني با مخالفت با خداي متعال خراب نكنيد
توجه داشته باشيد به روايات كه حضرات ائمه صفات شيعه را چگونه بيان كرده اند
بترسيد از لحظات آخر كه خطرات عقيدتي بسراغ شما بيايد
صاف در روايات فرموده اند كه كساني كه تبعيت كامل از آنها نداشته اند از شيعيان ما نيستند
شيعه آن است كه قدم جاي قدم ما بگذارد وتبعيت كند و مطيع خدا باشد
شما گناه نكنيد ابواب ربوبي بسراغ شما مي آيد
لازم نيست خودتان را بكشيد و شب تا صبح اين ذكر و آن ذكر را بخوانيد
اينها خوب است ولي در جا ومحلش نه با طغيان وگناه
از خدا بخواهيد كه بفهميد گناه چيست
وقتی از قلبتان حتی يك خطور بد میگذرد قلبتان ساقط میشود
حساب كنيد ، مراقبت كنيد ، مواظبت كنيد تا گناه نكنيد يعني لحظه به لحظه و دقيقه به دقيقه مراقب باشيد
ونكته آخر اينكه از توجيه بپرهيزيد ، نميشود خيلي چيزها را گفت
يك وقتي مبتلا به اين نباشيد كه حرام خدا را با توجيه حلال كنيد ، توجيه از شيطان است ،توجيه آخر ونهايت ندارد ،همه ما مبتلا به توجيه هستيم ، سعي كنيد از توجيه خلاص شويد و بگوييد خدايا مرا به تعبد موفق كن .....
eitaa.com/darharameyar
May 11