eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
270 عکس
28 ویدیو
2 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
03.Hamd.mp3
15.97M
تفسیر سوره حمد آیت الله محمد شجاعی (ره) قسمت سوم Eitaa.com/darharameyar
سیدعلی سیدعربی (مقالات ج۳)جلسه اول_1_2_1.mp3
2.09M
گزیده ای از جلسه اول مقالات ج ۳ قسمت دوم Eitaa.com/darharameyar
سلام علیکم با توجه به درخواست کاربران محترم مبنی بر دیدار حضوری و پاسخگویی به سوالات در خصوص مباحث ایراد شده باستحضار میرساند بدلیل سکونت جناب سیدعربی در قم امکان دیدار در تهران منحصر به مکان جلسات و در زمان برگزاری کلاس می‌باشد
04.Hamd.mp3
16.1M
تفسیر سوره حمد آیت الله محمد شجاعی (ره) قسمت چهارم Eitaa.com/darharameyar
با سلام خدمت کاربران محترم باطلاع میرساند فایل پی دی اف کتاب های سه گانه ی مقالات حضرت آقا که ناخواسته توسط آدمین در کانال بارگزاری شده است مصداق تضییع آشکار حق مولف و به تبع تضییع حقوق خانواده ی حضرت استاد بوده و موجب مشغولیت ذمه و مسئولیت شرعی و قانونی است. همینطور باستحضار میرساند وجود یا عدم وجود فایل های مزبور در برخی دیگر از سایت های اینترنتی همگی غیر قانونی و بدون اذن بوده و مشروعیت شرعی ندارد‌ . لذا استفاده ازفایلهای مزبور مورد رضایت مولف و خانواده ایشان نبوده و شرعا حرام است . کاربران محترم جهت استفاده ازکتابهای مزبور اقدام به تهیه مجلد آن نمایند و اگرفایلها را برای دوستان خود ارسال کرده باشند لازم است این پیام اصلاحیه را ارسال و نسبت به موضوع اطلاع رسانی نمایند و من الله التوفیق Eitaa.com/darharameyar
05.Hamd.mp3
15.66M
تفسیر سوره حمد آیت الله محمد شجاعی (ره) قسمت پنجم Eitaa.com/darharameyar
4_5926759323190429306.mp3
5.85M
گزیده ای از کلاسهای معاد جناب سیدعربی در دهه ۹۰ Eitaa.com/darharameyar
🕋 بِسْمِ اللّٰهِ السَّمیعِ الْبَصیر هر اول روز ای‌جان، صدبار سلامٌ علیک 📕السَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَاللهِ وَابْنَ ثارِهِ، السَّلامُ عَلَیْکَ یا وِتْرَ اللهِ الْمَوْتُورَ فِی السَّماواتِ وَالْاَرض، اَشْهَدُ اَنَّ دَمَکَ سَکَنَ فِی الْخُلْدِ وَاقْشَعَرَّت لَهُ اَظِلَّهُ الْعَرشِ، وَبَكىٰ لَهُ جَمیعُ الْخَلائِق. Eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره): می‌گویند به نماز شب موفق نمی‌شویم می‌گوییم ببینید چه گناهی کرده‌اید شما دیگر عوام نیستید نمی‌شود گفت (من) نماز شب خواندم بلکه (او )ما را خواند که دیگر نمی‌خواند نباید گفت ما ذکر گفتیم بلکه او ما را خواست که دیگر نمیخواهد وقتی تصمیم به گناه گرفتیم اگرچه انجام ندادیم اما با این وضع عنایات کم می‌شود دیگر ما را نمی‌خواند یا اگر نماز را با حال می‌خواندید دیگر آن حال میرود چون آن جذب رفته است (یحاسبکم به الله ) خدا حساب می‌کند در صحبت‌های خصوصی گفته‌ام یکی از مسائلی که سالک باید در نظر بگیرد تا موفق شود حسابگری خداست در همین جا (همین عالم) حساب می‌کند که این موضوع بعد از افتادن پرده‌ها روشن خواهد شد اگر قدم به سلوک گذاشتید بدانید روی تمام لحظات شما حساب باز می‌شود (لحظه به لحظه ) برای لحظات خوب حساب خوب باز می‌شود و برای لحظات بد حساب بد باز می‌شود بعضی‌ها می‌گویند ذکر و اوراد داشتیم ولی از دست ما گرفته شده اینان توجه ندارند که خدا روی همه چیز حساب می‌کند هرآنچه که به قلب می‌آید خدا روی آن حساب باز می‌کند آن خاطری که با اختیار تصور گناه می‌کند یا آن خاطری که با اختیار تصمیم بر گناه میگیرد خدا روی آنها خدا حساب باز می‌کند آنچه که رویش حساب باز نمی‌شود مسائلی است که خارج از اختیار است (وَإِذَا ٱلنُّفُوسُ زُوِّجَتۡ) هر نفسی با درون روح خود (زُوِّجَت ) هر کسی نیت او هرچه باشد با آن جفت می‌شود مثلاً دوست داشتن چای مباح است همین دوست داشتن چای در قیامت یک شکل بد و عذاب دهنده دارد صورت این سوی آن عذاب دهنده نیست اما صورت اخروی آن عذاب دهنده است در قیامت می‌بینیم که کشیده می‌شویم به سوی حبس و ظلمت ویا وحشت و سرگردانی و اگر حرام باشد بسوی آتش با ذوق هم می‌رویم و کشیده میشویم فقط انهایی که تحصیل انقطاع کردند فشار ندارند ولی کسانی که همه چیز آنها درست است ولی در قلبشان علاقه به مباهات داشته‌اند باید از این علاقه در آن عالم مخصوص پاک شوند با داشتن غیر خدا در قلب نمی‌شود به سوی خدا راه پیدا کرد آنهایی که از غیر دل برداشتند حسابشان پاک است Eitaa.com/darharameyar
جمعه مورخ ۲۶ آبان ماه رأس ساعت ۱۸/۳۰ هشتمین جلسه توحید از مباحث توحیدی آیت الله محمد شجاعی (ره) توسط جناب سیدعلی سیدعربی برقرار است ان شاءالله گزیده ای از مبحث فردا : اسماء خدا تعبیرات است اینکه ما می‌گوییم علیم است سمیع است بصیر است قیوم است ۳۶۰ اسم نام بردیم یا در جوشن کبیر هزار تا این به چه معناست .... وقتی می‌گوییم اسم اعظم یا میگوییم الله از احدیت جلوه میکنه بعضی‌ها فکر می‌کنند اسم اعظم یعنی لفظ الله یعنی برای خدا الفاظی وضع کردیم مانند الف و لام و ه در حالیکه این نیست ..... اینکه الله از احد ظهور می‌کند و اسم تبارک و تعالی از الله جلوه میکند یعنی چی ؟..... بالاخره این حقایق در زبان بشر باید با حروف و کلماتی تفهیم شود .... به یک نظر نه سنگی هست و نه درختی هست نه انسانی است نه آسمان و زمینی هست ..... خدا که نیامده دانه به دانه آدم خلق کند حیوان خلق کند درخت خلق کند مثل یک نامه سربسته ومهر وموم شده ای است که وقتی باز میشود تمام کلمات و لغات و جملات هویدا میشود...... این چه ربطی است، چه رابطه‌ای است که هُوَ مَعَکُمْ ایْنَما کُنْتُمْ، یا نَحْنُ اقْرَبُ الَیه مِنْکُمْ این یعنی چه؟ یعنی پهلوی همیم؟ به این معناست که ما دونفر نزدیک به همیم یا مسئله دیگری است؟...... Eitaa.com/darharameyar
☀️ صبح جمعه است به نرگس برسان اين پيغام سوخت بی عطر تو اين باغ كمی زود بيا... Eitaa.com/darharameyar
ابلیس ملعون صرفا برای تکبر و طغیان و گمراه کردن انسان آفریده نشده بود که اِشکال به آفرینش خداوند متعال وارد شود که چرا چنین موجودی را خلق کرد که هم خود جهنمی شود هم دیگران را به جهنم بکشاند بلکه ابلیس از جنیان است که مانند انسان از قوای اراده، اختیار و انتخاب برخوردار است و با اراده‌ی خود تکبر و طغیان کرد و شیطان شد. خداوند سبحان، خیر محض است و از خیر نیز به جز خیر صادر نمی‌گردد؛ بنابراین، خلقت هیچ موجودی شرّ نیست و برای شرارت آفریده نشده است. شرّ محض، در نظام خلقت خداوند متعال وجود ندارد، اما در مقام هدایت و افعال، برخی به اراده‌ی خود خیر، مجرای خیر، و واسطه‌ی خیرات می‌شوند و برخی دیگر شرّ، مجرای شرور و واسطه‌ی شرارت می‌شوند. Eitaa.com/darharameyar
tohid8_1.mp3
9.44M
گزیده ای از جلسه هشتم توحید مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۲ سیدعلی سیدعربی Eitaa.com/darharameyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐نام زینب خاک را زر می کند 🌷دخت حیدر کار حیدر می کند 🌸نام زینب دلنشین و دلرباست 🌺دختر مشکل گشا، مشکل گشاست Eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره): هر وقت فرصت دارید به استغفار بپردازید این توصیه را فراموش نکنید مرتب به یاد بیاورید که چه خطاها کرده اید یک عمر خطا کرده ایم خدا هم نزدیک است نشسته اید ، ایستاده اید ، راه میروید ، استغفار کنید اگر در میان جمعی هستید که نمیتوانید به زبان استغفار کنید مرتب در دل این استغفار و تملق را داشته باشید که خدایا ببخش حرف خود را مرتب بزنید هرچه میتوانید مرتب استغفار کنید مستحب ها را ترک نکنید ولی وظیفه اصلی من وشما استغفار است ، گریه و جبران گذشته است ، کار اصلی استغفار است تا وقت را از دست نداده به عذرخواهی بپردازید بلکه خدا ببخشد بعید شمردن و استبعاد کردن مانند باور نکردن است من وشما گرفتاریم سعی کنید به این نکته پی ببرید در وجود ما پرده ای است که دید ما بعید شده و باور نداریم مجاهدت کنید و خود را خلاص کنید ........... Eitaa.com/darharameyar
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌺🍃🌸 🌸 میلاد پرفروغ حضرت زینب کبری سلام الله علیها مبارک آیت الله محمد شجاعی(ره) درتفسیر سوره فجر: اگر بخواهیم روی این آیه بحث اخلاقی داشته باشیم این است که : امکانات و جریاناتی که در دنیا به عنوان آسایش در اختیار ماست و استفاده می کنیم و چیزی بیش از این اینها نمیفهمیم تک تک موجب حسرت فوق العاده خواهد شد که این را در قیامت متوجه میشویم فکر می کردم پولی خدا داده که بروم فرشی بخرم یا صحت بدنی داده  که خوب بخورم و خوب بخوابم ولی کاملا اشتباه بوده برای اینها نبوده چه خطایی کردیم ! در همه موارد این امکانات برای  راحتی نبوده برای مسائل دیگری بوده زیرا در آیه میخوانیم که هیچ انعامی و هیچ فشاری از جانب خدا نیست مگر برای ابتلاء وآزمایش ابتلاء ها متفاوت است هوشیار باشید خودتان را در این عالم نجات دهید هیچ تعارفی نیست به اینکه ما در خطریم هیچ امیدوار هم نباشید اگر تلاش کردید امیدوار باشید وگرنه ، نه آزمایش ابعاد مختلف دارد مثلا می بینید  گرفتاری پیش می آید صحت بدن از دست رفت قبلا تصمیم داشتید در راه کمال و عبودیت قدم بردارید ولی با عدم صحت بدن همه چیز را کنار گذاشتید اینجا ادعا میکردید و خدا ادعای شما را آزمایش میکند که در ادعای خود صادق هستید یا نه مثلا صحت بدن را از دست میدهید و فکر میکنید که دیگر چگونه نماز بخوانم چگونه خدمت به خلق بکنم ... همه را کنار میگذارید ولی در عین حال فکر این را میکنید که چگونه منزل بخرم و چه ها بکنم و.... این مورد ها را کم نمیکنید ! در جای خود محفوظ است آزمایش خدا در اینجا خوب روشن میشود اگر ادعا درست بود پس در مورد کمالات چه طور شد ؟ خود را هیچ لحظه ای از آزمایش خدا دور ندانید مثلا تصمیم میگیرید خضوع داشته باشید فورا صحنه ای پیش می آید و می بینید نشد تصمیم میگیرید به حقوق دیگران تجاوز نکنید یکباره خدا زمینه هایی بوجود می آورد که در لحظات قبل بوجود نیاورده بود معلوم میشود از آزمایش به سلامت بیرون نیامدید از این موارد بارها بوجود می آیدخدا مسلط به تمام وجود است خدا کند پای ما لنگ نباشد    http://Eitaa.comdarharameyar 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺
گزیده ای از جلسات سنوات قبل جناب سیدعلی سیدعربی در باب دروس نهج البلاغه : اميرالمومنين درروايتي در اصول كافي اينطور بيان فرمودند الْإِيمَانُ لَهُ أَرْكَانٌ أَرْبَعَةٌ التَّوَكُّلُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ وَ تَفْوِيضُ‏ الْأَمْرِ إِلَى اللَّهِ وَ الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّهِ وَ التَّسْلِيمُ لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. يعني ایمان فقط به ریاضت کشیدن و اعمال ما بستگی ندارد در این روایت حضرت فرمودند ارکان ایمان 4 مورد است. ارکان ایمان مشابه ارکان نماز است، اگر نماز فاقد ارکان شد ولو سهوا، این نماز باطل است و دیگر نماز نیست ایمان هم اینطور است،اگرکسی این 4 رکن را نداشت، مومن بالله نیست. همینطور اگر نقصی در این 4 رکن بود ایمانش ناقص و اگر اینها در وجودش کامل محقق شده بود، ارکان ایمانش تمام است فرمودند اولین رکن ایمان اینست: «التوکل علی الله» یکی از ارکان ایمان توکل به خداست . خب توکل یعنی چه؟ خیلی از ماها فکر میکنیم این رکن ایمان را داریم و در هر کاری به خدا توکل میکنیم و از خدا کمک میخواهیم دعا میکنیم مسئلت داریم اعتقاد داریم همه اینها نشان از توکل ماست   در حالیکه این خیلی فهم ناقصی است یا بهتر بگوییم اصلا توکل این نیست توکل یعنی وقتی خدا با شماست از هیچ چیزی ترسی نداشته باشید هیچ چیز یعنی وقتی خدا را دارید دیگر از چیزی واهمه نداشته باشید نگران نباشید مضطرب نباشید حالا سوال میکنم خدا رادارید یا نه ؟ که به او توکل داشته باشید و از هیچ چیز نترسید اصلا توکل زمانی معنا پیدا میکند که خدا را داشته باشید اگر خدا با من و همراه من نباشد و نداشته باشم چه معنایی دارد که بگویم به خدا تکیه میکنم توکل اصلا معنا ندارد خدا کجا با شماست ؟ اصلا خدا تکیه گاه کیست با کیست؟ با کسی که او با خدا باشد ، جايي كه ما با خدا باشيم . اگر شما كنار خدا وباخدا نباشيد آیا ميتوانيد بگویید خدا با ماست؟  . البته خداكه هميشه محيط برماست قوام ما با خداست (هو معکم ) اما ما از نظر وحدت موجودات صحبت نمی‌کنیم والا با هر موجودی با هر سنگی حتی با کافر هم خدا همراه است و وجودش ازخداست اما آیا ما با خدا هستیم ؟ امام عصر (عج)حاضر و ناظر است و محیط بر ما اما آیا ما کنار او هستیم با او هستیم در معیت او هستیم ؟ نیستیم كجا ما ميتوانيم بگوییم که خدایا ما با تو هستیم ؟ کجا میتوانیم در حد خودمان بگوییم عندالله هستيم با خداهستيم ؟ در تکالیف در دستورات در امرونهي هاي خدا درواجبات و محرمات مستحبات و مكروهات و مراتب بالاتر ، پس اول باید خدا را داشت با خدا بود در معیت خدا بود بعد بتوان گفت که من توکل دارم چون توکل یعنی وقتی خدا با توست از چیزی نترس و نکته اینست که خدا کجا با توست؟ جایی که تو با خدا باشی و تو کجا با خدا هستی؟ جایی که به امر ونهی او گوش کنی اینطور همراه او هستی بعد هم میتوانی به او تکیه کنی بگویی توکل دارم و یکی از ارکان ایمان صحیح باشد معنای توکل این است که وقتی تکلیف آمد راه خدا را بروی و دیگر فکر هیچ کجا را نکنی. و فقط وقتی بترسی که پایت را از مسیر خدا بیرون می گذاری چون دیگر با اونیستی و او با تو نیست پس معنای توکل این نیست که کسی  کار خودش را به عهده خدا بگذارد و بگوید خدايا خودت درست كن همه چی با تو ، این غلط است بلکه معنای توکل این است که شما وظیفه خود را انجام بدهید و کار خدا را هم به خدا واگذار کنید و نتیجه را به او بسپارید نه اینکه در وظایف شرعی و اجتماعی کوتاهی یا سهل انگاری داشته باشید.... Eitaa.com/darharameyar
06.Hamd.mp3
15.51M
تفسیر سوره حمد آیت الله محمد شجاعی (ره) قسمت ششم Eitaa.com/darharameyar
جلسه شناخت شیطان سیدعلی سیدعربی : ..... اینکه واقعاً علم شیطان چقدر بوده یعنی علم و معرفت او نسبت به خدای متعال چقدر بوده است جای بحث است علم یقینی داشته یا نداشته یا چقدر داشته معلوم نیست می‌دانید که حقیقت شیطان پایین‌تر از انسان است از اجنه است از ملائکه هم نیست و در ثانی صرف علم و آگاهی باعث نمی‌شود که موجودی حق را بپذیرد تکبر و خودبینی و حب ذات باعث می‌شود که در عین اینکه یک موجود خیلی چیزها را می‌داند اما نپذیرد بنده و شما مگر الان یقین نداریم که جهنمی هست بهشتی هست قیامتی و حساب کتابی هست؟؟ مگر علم نداریم ؟ اگر باور داریم علم داریم یا یقین داریم برای ما ثابت شده چرا خطا می‌کنیم از دو حال خارج نیست یا جاهلیم یعنی علم نداریم یقین نداریم یا هوای نفس و تکبر و حب ذات ما بر عقل و علم و درایت ما غلبه دارد شیطان هم مثل موجودات و مخلوقات دیگر است از اجنه بوده و صاحب اختیار که در اثر عبادت به مقاماتی هم رسیده بوده است به علومی هم دست پیدا کرده بود اما نفسانیت شیطان در نهایت بر علمش پیروز شد نظریه دیگری هم مطرح است که اصلاً شیطان از اول کافر بوده عبادت واقعی نمی‌کرده علم داشته ولی ایمان نداشته عبادت می‌کرده که به مقامات بالا برسد مانند مرتاض‌ها که ریاضت می‌کشند تا به اهداف خود برسند که در واقع خودپرستی است نه خداپرستی شیطان اگرچه عبادت می‌کرده ولی اثبات کرد که به ربوبیت خدا اصلاً معتقد نبوده نگویید چرا شیطان با آن معرفت بالایی که داشت دچار گمراهی شد ...... Eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره): اگر کسی می‌خواهد بفهمد که سلوکش صادقانه است یا خیر و آیا جدی قدم در سلوک گذاشته یا خیر می‌تواند این موضوع را معیار صادق بودن سلوکش قرار دهد اگر دید در عین تلاشش و توبه عیوبش بیشتر مشخص می‌شود و علاوه بر تلاشی که می‌کند می‌بیند عیوبش در وجودش بزرگتر می‌شود و جرائم روشن‌تر می‌شود و به بیان حضرات معصومین (ع) مانند ابرهای پراکنده همه جا را پر می‌کند و هیچ نقطه روشنی نه برای گذشته و نه در حال در خود نمی‌بیند و هیچ امیدی در او نیست و همه عیب و نقص است این می‌تواند دلیل باشد بر اینکه خدا در اینجا تجلیاتی کرده و این سلوک صادقانه است به عکس آنکه وقتی شروع می‌کند از اول به خود می‌بالد هیچ عایدی ندارد و در آن هیچ خیری نیست سربسته گفتم توجه کنید... Eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره): وقتی این معارف الهی به گوش شما خورد شما مقداری عالم می‌شوید شنیده‌اید که بار علما سنگین‌تر از غیر علماست شما و ما نسبت به آن جاهل‌ها و افرادی که این مطالب به گوششان نمی‌خورد تفاوت پیدا کرده‌ایم اما در نظر داشته باشید با توجه به غنا و استغنای حق و با توجه بر اینکه ما چیزی نداریم و نکردیم و اگر هم حرکتی کردیم آن هم باز با اراده و انعام خود او بوده است لذا اگر ما نسبت به عبودیت‌های خود نظر کنیم و ببالیم می‌بینید خدایی نکرده باد استغنا وزید و انسان رفت به آنجا که باید برود مسئله استغنای حق را در نظر بگیرید به این حساب که گاهی خطوری می‌شود که بالاخره این مسائل به گوش ما خورده و وضع ما با دیگران فرق می‌کند و نظر مثبتی به اعمال خود پیدا میکنیم و بعد گویا طلبکاری از خدا داریم از این‌ها بپرهیزید شما این‌ها را که شنیده‌اید چوبش را می‌خورید منظور اینکه انسان به اندازه علمش در این عالم چوب می‌خورد انسان به اندازه شناختش چوب می‌خورد و البته انسان به اندازه شناختش راه به جایی می‌تواند ببرد شناخت انسان را هم به سوی خدا می‌برد و هم مسئولیت انسان را بیشتر و بالاتر می‌برد Eitaa.com/darharameyar
تقطیع شده از جلسات سنوات قبل جناب سیدعلی سیدعربی آیه ۲۲ سوره حدید 🍃مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ🍃 ✅هر حادثه و اتفاقی که به شما می‌رسد هر نعمتی هر نقمت و مصیبتی هر دردی هر رنجی هر موقعیتی در هر لحظه در هر ثانیه بدانید دقیقا هدف شما بودید دقیقا برای شما نشانه رفته بود برای شما ثبت و ضبط شده بود واتفاقادقیقا هم به هدف خورده .... ✅وقتی نعمتی به شما روی می آورد وقتی مصیبتی روی می آورد وقتی با یک شخصی روبرو میشوید وقتی با یک تماس تلفنی مواجه میشوید با یک جواب سلام بد با یک بی احترامی با یک برخورد بد یا حتی خوب با هر چه مواجه هستید در هر دقیقه و ثانیه از سوی هرکس همسر فرزند همکار همسایه افراد کوچه و بازار و.... بدانید که آن تیر را تمام و کمال برای شما در کمان گذاشته بودند و دقیقا هم به شما اصابت کرده و خدای متعال از رها کردن آن تیر (خوب یا بد) برای شما هدف حکیمانه ای دارد و شما در مقابل تکلیفی دارید که منتظر است آن تکلیفی که ازشما صادر میشود را ثبت کند ..... ✅در این عالم اگر چیزی به شما میدهند یا اگر چیزی میگیرند دنبال آمد و شد آن نباشید که افسوس بخورید که چرا رفت یا خوشحال بشوید که چیزی گیرتان آمد بلکه باید دنبال چرایی آن باشید علت آن آمد و شد مهم است.... ✅در این عالم چیزی تحت عنوان حادثه و اتفاق وجود ندارد هیچ چیز بازی و بازیچه نیست هر چه هست از سوی خدای حکیم و مدبر تنظیم و مهندسی میشود از خدا کار عبث و بیهوده صادر نمی‌شود نباید متوجه مصیبت ها یا نعمت ها باشید بلکه باید متوجه تدبیر حق و امتحان او بود ...... ✅در این دادن ها و گرفتن ها میخواهند ببینند آیا خودتان را به خدا می‌رسانید یا خیر فقط متوجه نعمت ها هستید .... ✅انسان عاقل و اهل ایمان با منعم و فاعل کار دارد خود نعمت ها یا مصیبت ها موضوعیت ندارد انسان باید فارغ از هر دو باشد باید دید آن دهنده یا گیرنده با این دادن و گرفتن و تیر رها کردن چه حرفی با شما دارد در همه اینها میخواهند بفهمانند که (انا لله و انا الیه راجعون ) شما دائم در حال برگشت هستید.... Eitaa.com/darharameyar
بسمه تعالي دين مبين اسلام براي هر لحظه و هر امري دستوري خاص دارد و ميطلبد عزيزاني كه در پي عمل به دستورات حق هستند در اين خصوص نيز دقت نظر داشته باشند وظايف مهمان از منظر اسلام * حضور بموقع حاضر شدن در منزل میزبان ابتدایی ترین نکته ای است که هر میهمانی باید بداند. چگونگی حضور و زمان حضور در میهمانی در آیه ای از قرآن مورد توجه قرار گرفته است. (یاایهاالذین ءامنوا لاتدخلوابیوت النبی إلاان یوذن لکم إلی طعام غیر ناظرین اناه؛) ای کسانی که ایمان آورده اید، داخل اتاق های پیامبر نشوید، مگر آن که برای [خوردن] طعام به شما اجازه داده شود، [آن هم] بی آن که در انتظار پخته شدن آن باشید یکی از پیام های این فراز از آیه آن است که اگر برای طعام دعوت شدید، پیش از وقت غذا در منزل میزبان حاضر نشوید، به طوری که تا زمان آماده شدن غذا، مدتی طول بکشد، بلکه بموقع به آنجا بروید تا مزاحم اهل خانه نباشید و وقت صاحب خانه، بیش از اندازه ای که تعیین کرده، تلف نشود. *همراه نبردن غيرمدعو ديگر وظيفة او اين است كه مطابق محتواي دعوت، رفتار كند و به همان اندازه‌اي كه از آنان دعوت شده است، به مهماني بروند. متأسفانه، گاه اين رفتار اجتماعي نادرست از برخي افراد مشاهده مي‌شود كه هنگام اجابت دعوت ميزبان، فرزند خود را نيز همراه مي‌برند. گويا اين رفتار در زمان پيامبر اكرم(ع) نيز رايج بوده است كه ايشان در نهي از آن فرموده‌اند:((هرگاه يكي از شما به مهماني دعوت شد، فرزندش را هم به دنبال خود راه نيندازد كه اگر چنين كند، كار حرامي كرده و با نافرماني وارد خانه ميزبان شده است» (محمدي ري‌شهري، 1379، ج 6، ص 45). *پرهيز از مهماني ناخوانده وظيفة انسان براي مهماني رفتن، اين است كه سرزده و بدون دعوت براي مهماني نرود. اين دستور شرع مقدس اسلام در جهت حمايت از ميزبان و راحتي اوست. همان‌طور كه گفته شد، دين مبين اسلام با وجود توصيه‌هاي فراوانش به مهماني دادن و مهماني رفتن، دو اصل را توأمان رعايت مي‌كند: نخست اكرام مهمان و ديگر مراعات آسايش ميزبان. ازاين‌رو، باتوجه به اصل دوم، اسلام از مهماني رفتن به‌طور سرزده نهي مي‌كند. امام صادق(ع) از اجداد بزرگوارشان و درنهايت، از پيامبر اكرم(ص) روايت مي‌كنند كه ايشان فرموده‌اند: «يا على‏! هشت طايفه‏اند كه اگر اهانت شوند بايد ملامت و سرزنش نكنند مگر خودشان را؛يكي از آن طايفه كسى كه بدون دعوت بر سر سفره طعامى برود (مجلسى، 1403ق، ج 72، ص 444 و 452) *درخواست از ميزبان براي به زحمت نينداختن خود در وظايف ميزبان گفته شد كه ميزبان بايد همة تلاش خود را براي پذيرايي خوب و شايسته از مهمان انجام دهد؛ ولي آنچه از روايت به‌دست مي‌آيد، اين است كه مهمان نيز وظيفه دارد از ميزبان بخواهد كه به‌خاطر او خود را به زحمت نيندازد و به غذايي كه در خانه موجود است اكتفا كند. يكي از ياران اميرمؤمنان(ع)، به نام حرث اعور مي‌گويد: روزي به خدمت آن حضرت رسيدم و گفتم يا علي دوست دارم، به من افتخار دهيد و به خانة من بياييد و غذايي ميل كنيد. حضرت فرمود: به شرطي مي‌آيم كه به سبب آمدن من، خود را به زحمت و مشقت نيندازي و به همان غذاي موجود در خانه قناعت كنيد! حرث پذيرفت و اميرمؤمنان(ع) به خانة او رفت و با غذايي كم كه موجود بود ناهار را صرف كرد (قمي، بي‌تا، ج 1، ص 238) *نشستن در محل تعيين‌شده وظيفة ديگر مهمان هنگام ورود به خانه ميزبان، اين است كه تا ميزبان براي نشستن او محلي تعيين نكرده است، صبر كند و خود بلافاصله در هر جاي منزل ننشيند. امام باقر(ع) ‌در اين‌باره فرموده‌اند: «هرگاه يكي از شما به خانة برادرش وارد شد، هرجا صاحب‌خانه گفت، همان جا بنشيند؛ زيرا صاحب خانه به وضع اتاق خود از مهمان آشناتر است» (نوري، 1407ق، ج 14، ص 37، ح 16040) ازآنجاكه گاهي خانوادة ميزبان نيز هنگام مهماني دادن در خانه حاضرند و در پذيرايي از مهمانان كمك مي‌كنند، محل نشستن مهمانان در راحتي و آرامش آنان براي رفت و آمد و انجام تداركات لازم اثر فراواني دارد. ازاين‌رو، چون ميزبان آگاه‌تر از ميزبان به موقعيت خانة خويش است، لازم است كه مهمان محل نشستن را از او بپرسد و اجازه بخواهد. * توقع بي‌جا نداشتن در جهت اصل حمايت از ميزبان، شرع اسلام به مهمان توصيه مي‌كند كه از درخواست‌ها و تقاضاهاي نابه‌جا كه براي ميزبان زحمت‌آور است، بپرهيزد. مهمان خوب كسي است كه وقتي به خانه كسي مي‌رود، ، توقع و انتظار را از خود دور كند، تا جاي هيچ گِله‌اي نباشد. Eitaa.com/darharameyar
ادامه وظایف میهمان در اسلام صفحه ۲ يكي از مسلمانان صدر اسلام به نام ابووائل مي‌گويد: من به اتفاق دوستم به خانة سلمان فارسي رفتيم و مدتي نشستيم. هنگام غذا فرا رسيد. سلمان گفت: اگر رسول خدا(ص) از تكلف و خويشتن را به‌زحمت‌افكندن نهي نكرده بود، برايتان غذاي بهتري فراهم ساختم. سپس برخاست و مقداري نان و نمك آورد و در برابر مهمانان گذاشت. دوستم گفت: كاش همراه اين نمك، مقداري مرزه و آويشن بود. سلمان برخاست و ظرف آب خويش را گرو نهاد و كمي مرزه فراهم كرد و سر سفره نهاد. وقتي غذا را خورديم، دوستم گفت: خدا را شكر كه به روزيِ خدا قانعيم! سلمان گفت: اگر به رزق خدا قانع بودي، الان ظرف آب من در گرو نبود! (طبرسي، 1412ق، ص 135) * كوتاه بودن زمان مهماني وظيفة ديگر مهمان، رعايت مدت مهمان بودن است. براساس روايات، مدت زماني كه عنوان مهمان بر فرد نهاده مي‌شود و ميزبان وظايف خاص خود را بايد نسبت به او انجام دهد، سه روز و دو شب است. پس از اين مدت، ديگر او مهمان نيست و مانند ديگر اعضاي خانواده خواهد بود؛ ازاين‌رو تكريم و پذيرايي او به اندازة ديگر اعضاي خانواده است و بر ميزبان لازم نيست كه در پذيرايي از او خود را به تكلف بيندازد. پيامبر اكرم(ص) فرموده‌اند: «مهمان تا دو شب پذيرايي مي‌شود؛ از شب سوم جزو اهل خانه به‌شمار مي‌آيد و هرچه رسيد بخورد» (نوري، 1407ق، ج 17، ص 88، ح 20819). «مهماني يك، دو و سه روز است. بعد از آن هرچه به او دهي صدقه شمرده مي‌شود» (همان، ج 14، ص 37، ح 16038) * فرمانبرداري و تبعيت از ميزبان از وظايف ديگر مهمان، در مدتي كه در منزل ميزبان به سر مي‌برد، تبعيت و فرمانبرداري از او است. اين دستور شرع اسلام نيز در جهت زحمت كمتر ميزبان است. ميزبان، از وضعيت و امكانات مادي و معنوي خود براي پذيرايي از مهمان آگاه است؛ از‌اين‌رو، مهمان بايد مراعات حال او را بكند و با درخواست‌هاي بيجا سبب زحمت او نشود. در ادامه روايتي كه دربارة مهماني سرزده نرفتن ذكر شد، پيامبر اكرم(ص) يكي ديگر از هشت طايفه‌اي كه در صورت اهانت ديدن، نبايد غير خود را ملامت كند، كسي را گفته‌اند كه به صاحب‌خانه، فرمان مي‌دهد: «ياعلى‏! هشت طايفه‏اند كه اگر اهانت شوند بايد ملامت و سرزنش نكنند مگر خودشان را كسى كه بدون دعوت به‌سر سفره طعامى برود؛ كسي كه به صاحب‌خانه امر كند؛...» (مجلسى، 1403ق، ج 72، ص 444). اهميت تبعيت از ميزبان تا آنجاست كه مهمان از روزة مستحبي گرفتن بدون اجازة صاحب‌خانه منع شده است. امام صادق(ع) از حضرت رسول اكرم(ص) نقل مي‌كنند كه ايشان فرموده‌اند: «هركس بر قومي‌ مهمان شد، بدون اجازه صاحب‌خانه، روزة مستحبي نگيرد» (نوري، 1407ق، ج 7، ص 555؛ كليني، 1388، ج 4، ص 151) * چشم نگهداشتن يكي ديگر از وظايف مهمان از زمان ورود به منزل ميزبان، چشم نگهداشتن از محرمات است كه شامل چشم نگهداشتن از تجسس و وارسي قسمت‌هاي مختلف منزل ميزبان، چشم نگهداشتن از نامحرم و امور ديگر مي‌شود. به‌هرحال، ممكن است خانوادة ميزبان براي عرض ادب حاضر شوند و برحسب درجة آشنايي و خويشاوندي، با پوششي متفاوت از بيرون منزل، در برابر مهمان نمايان شوند؛ از‌اين‌رو، وظيفة مهمان چشم‌پاكي در برابر همسر، دختر و خانوادة ميزبان است. همچنين، چشم نگهداشتن از قسمت‌هايي از منزل كه اندروني و حريم خصوصي شمرده مي‌شود و متعلق به خانوادة ميزبان است. اميرمؤمنان(ع) فرموده‌اند: «خداوند به مسيح ـ علي نبينا و آله و عليه‌السلام ـ وحي كرد كه به بني‌اسرائيل بگو در هيچ خانه‌اي از خانه‌هاي [بندگان] من وارد نشويد مگر با چشم‌هاي خاشع و به زيرافتاده، قلوب پاك و طاهر، دست‌هاي امين و پاك. و به بني‌اسرائيل خبر بده كه من دعاي هيچ‌كس از بندگانم را كه ظلمي‌ بر گردنش باشد اجابت نمي‌كنم» (ابي‌فراس، بي‌تا، ج 1، ص 63) Eitaa.com/darharameyar
ادامه وظایف میهمان در اسلام صفحه ۳ *عدم تجسس يكي ديگر از وظايف مهم مهمان در زماني كه در منزل ميزبان سپري مي‌كند، پرهيز از تجسس در امور خصوصي ميزبان است. به‌هرحال، ميزبان به مهمان اعتماد كرده و او را به منزل خود دعوت كرده است. در برابر اين اعتماد و لطف او، مهمان نيز بايد مراقب رفتار و كردار خود باشد. در مهماني‌ها ممكن است ، گاه مهمان احساس صميمت بيش‌ از اندازه كرده و بدون اجازه ميزبان به قسمت‌هاي گوناگون منزل او مي‌رود. يا پرسش‌هايي پرشمار از امور خصوصي ميزبان و خانواده‌اش مي‌پرسد و چه‌بسا با اين پرسش‌ها سبب آزردگي ميزبان شود. شرع مقدس اسلام به‌طوركلي، چه مهمان و چه غير او را، از تجسس در امور خصوصي ديگران نهي كرده است. مهم‌ترين دليل بر حرمت تجسس در امور شخصي ديگران، آية دوازده سورة حجرات است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا»؛ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، از بسياري از ظن‌ها و گمانه‌زني‌ها بپرهيزيد؛ همانا بعضي از ظن‌ها گناه هستند و تجسس نكنيد... . پيامبر اكرم(ص) در روايتي مي‌فرمايند: «از عيوب و اسرار پنهاني مؤمنين جست‌وجونكنيد؛ چراكه هركس از عيوب مردم تجسس كند خداوند نيز از عيوب او تجسس مي‌كند و هركس خداوند از عيوبش تجسس كند مفتضح و بي‌آبرو خواهد شد، گرچه در گوشه خانه‌اش لغزشي كرده باشد» (محمدي ري‌شهري، 1379، ج 3، ص 2208). *رازداري وقتي مهمان وارد خانه ميزبان مي‌شود، خواسته يا ناخواسته، بر نحوة زندگي ميزبان و خانواده‌اش، سطح زندگي و مشكلاتشان آگاه مي‌شود. شرع اسلام در اينجا به رازداري توصيه مي‌كند. وقتي مهمان بر اسرار ميزبان آگاه شد، اجازة خارج كردن، اطلاعات و سخن گفتن از اسرار، سطح زندگي و مشكلات ميزبان و خانواده‌اش را ندارد. پيامبر اكرم(ص)، كساني را كه در مجالس دوستان و آشنايان حاضر مي‌شوند و از مسائل خصوصي آنان مطلع مي‌شوند، به رازداري توصيه مي‌كنند و مي‌فرمايند: «در مـجلس‌ها امـانت‌دار باشيد؛ فـاش كردن راز برادرت خيانت است؛ از اين كار دوري كن؛ و از نشست‌هاي عشيره‌اي بپرهيز(مجلسى، 1403ق، ج 77، ص 89، ح 3). Eitaa.com/darharameyar