4_6010334323004147437.mp3
1.22M
💠 جنبههای عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۱
▫️ مقدّمه
💎 درس موحّد زیستن
▫️یکی از مقامات بلند عارفان راستین، نگاه موحّدانه به جهان هستی است. آنان تنها فاعل حقیقی و تنها مؤثّر واقعی در عالم را خدای متعال میدانند و مخلوقات را مجاری و مظاهر فاعلیّت حضرت حق به شمار میآورند و لذا به احدی جز خدا چشم امید نمیدوزند و اتّکا و اعتماد نمیکنند و از احدی جز خدا ترس و پروا به دل راه نمیدهند. به جلوههایی از این روحیّۀ توحیدی در نهضت حسینی اشاره میکنیم...
#کرشمۀ_حسن
🏴
@Darmahzareghoran
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۳
🔻واقعه عاشورا تجسّم جامع و کامل و تمام عیار اسلام🔻- بخش اوّل
▪️اسلام درطول تاریخ با معضلات بزرگی رو به رو شده است:
✔️ معضل اوّل: حفظ ظواهر و الفاظ دین و جایگزین کردن حقایق و امور ضد دینی به جای حقایق الهی و اسلامی.
▪️قرآن کریم در طول تاریخ دچار تحریف لفظی نشده و خدا الفاظ قران را حمایت کرده است
▫️إنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا اَلذِّكْرَ وَ إِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ
▪️اما محتوای این الفاظ به شدت مورد آسیبهای جدّی قرار گرفت. کلام الهی بعد از این که معنایش تعقّل و درک شد، از معنای اصلی خود منحرف شد. لذا چیزهایی به نام اسلام عرضه شد که مغایر حقیقت اسلام بود و فهم واژگونهای از مطالب اسلام عرضه شد.
▪️رژیمهای غاصب از روز رحلت رسول خدا تلاش کردند که محتوای حقیقی اسلام را برداشته و اندیشههای جاهلی را دوباره در قالب الفاظ اسلامی احیاء کنند. قرآن هم از پیش این را فرموده بود:
▫️أفَإِنْ مٰاتَ أَوْ قُتِلَ اِنْقَلَبْتُمْ عَلىٰ أَعْقٰابِكُمْ
▪️این انقلاب علی اعقاب، این بازگشت به دوران جاهلیت در قالب الفاظ دین، کفر و بت پرستی و دنیاپرستی و فساد و آلودگی های جاهلی را دوباره احیا کردن، کاری بود که از روز رحلت رسول اللّه سرمایه گزاری های جدی شد و در مقاطع مختلف، دوران خلفا، دوران بنی امیّه، دوران بنی عباس، چه کارها که نکردند.
▪️در حدیثی از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که بنی امیّه برای مردم، بحث و آموختن ایمان را آزاد گذارده بودند، ولی از بحث و آموختن درباره معنای شرک جلوگیری میکردند. زیرا اگر مردم را (در صورت شناخت شرک) بر شرک وادار میکردند، آن را نمیپذیرفتند.
▪️آنها میخواستند همان اندیشههای شرک آلود را احياء کرده و همچون مشرکان حکومت کنند، پس نمیخواستند پدیدهی شرک در جامعه شناخته شود.
✔️ معضل دوّم: مطرح شدن ناقص اسلام به جای اسلام حقیقی و آسیب دیدن جامعیت اسلام.
▪️در طول این ۱۴ قرن کمتر جریان و نحلهای را میبینید که نسبت به اسلام اظهار علاقه کرده باشد و این آسیب متوجه او نبوده باشد.
▪️فرق است بین تخصّصی بررسی کردن و مطالعه کردن؛ یعنی اسلام را به حوزههای فقه، اخلاق، تاریخ، عرفان، عقاید، تفسیر، علم حدیث تفکیک کردن برای مطالعات علمی درباره اسلام؛ با اینکه اسلام را از برخی ابعادش در عرصه عمل تهی کنیم و متاسفانه این جریان به وجود آمد.
▪️گروهی به شدت نسبت به احکام ظاهری دین حساسیّت نشان دادند و باطن دین، روح ومعنویت دین را مورد بی مهری و بی توجّهی قرار دادند.
▪️گروهی نسبت به جنبههای باطنی دین و عرفان نهفته در اسلام اظهار علاقه کرده و نسبت به جنبهها و احکام ظاهری دین بی اعتنایی نمودند.
▪️گروهی به بحثهای عقلی بها داده و به جریانهای فکری و عقلی پیوستند و نسبت به جنبههای نقلی دین بی اعتنایی نشان داده و حدیث را به پوزخند و تفسیر را به سخره گرفتند.
▪️گروه دیگری اخباری گرایانه نسبت به احادیث و روایات اظهار علاقه مندی و حساسیّت کردند و از آنسو عقل را مورد بیمهری قرار دادند.
▪️گروهی نسبت به مسایل عبادی، تقیّد بسیاری از خود نشان دادند، در عرصههای اجتماعی نسبت به احکام اجتماعی دین بیاعتنایی کردند.
▪️گروهی به حوزههای مسایل سیاسی و اجتماعی و انقلابی دین توجّه کردند و نسبت به احکام فردی و عبادی و معنوی دین بیاعتنایی نمودند.
✔️ معضل سوّم: اسلام نامتوازن.
▪️اسلامی که اندامها و اجزای گوناگون آن، با آن تناسب واقعی، مطرح نشده است، هر چند تمام اجزاء و ابعاد را داراست، اما توازن و تعادلی که این اجزاء آن پیکرهی اسلام را میسازد از بین رفته است. در برخی ابعاد مسائل اسلامی به شدّت افراط شده و برخی به شدّت مورد بی مهری و کم توجّهی قرار گرفته و به کنج انزوا خزیده است. مهم است که تناسب اجزای اسلام را به گونهای که خدای متعال مقرّر کرده است، حفظ کنیم.
▪️ما یک نوع مقایسههایی در اسلام داریم، احادیثی داریم که بعضی امور را به بعضی دیگر اهم و جدّیتر معرفی میکند، ما هم باید همین توازن و تناسب را حفظ کنیم.
▪️پیامبر اکرم و ائمه علیهم السّلام که در طرح مسائل غلو و زیاده گویی نمیکردند. برخی از گناهان اخلاقی را میبینیم که در مقایسه با برخی گناهان فقهی اهمّیت بیشتری به آنها دادهاند.
▪️حدیث «اَلغِیبَةُ اَشَدُّ مِنَ الزِّنا» ؛ یک گناه اخلاقی و یک گناه فقهی، که البته هر دو پلید و زشت هستند و قصد پایین آوردن زشتی و قباحت گناه فقهی را نداریم و پیامبر هم قطعاً غلو نکردهاند، اما یک گناه اخلاقی را بالاتر از یک گناه فقهی معرفی کرده است، این نشان میدهد که در سیستم اسلامی یک توازنی وجود دارد...
ادامه دارد ...
«استاد مهدی طیّب»
#درسهایی_از_مکتب_عاشورا
🏴
@Darmahzareghoran
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5996603364098444909.mp3
7.81M
#مرثیه سرایی حاج مهدی #سماواتی
روز دوم #محرم الحرام ۱۴۰۱
حسینیه آیت الله حق شناس (ره)
🏴@Darmahzareghoran
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5996603364098444910.mp3
8.3M
#زیارت عاشورا حاج مهدی #سماواتی
روز دوم #محرم الحرام ۱۴۰۱
حسینیه آیت الله حق شناس (ره)
🏴
@Darmahzareghoran
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5996603364098444911.mp3
14.08M
سخنرانی حجت الاسلام #حسینی_قمی
روز دوم #محرم الحرام ۱۴۰۱
حسینیه آیت الله حق شناس (ره)
🏴
@Darmahzareghoran
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5996603364098444935.mp3
6.59M
روضه خوانی حاج مهدی #سماواتی
روز سوم #محرم الحرام ۱۴۰۱
حسینیه آیت الله حق شناس (ره)
🏴
@Darmahzareghoran
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5996603364098444936.mp3
8.58M
#زیارت عاشورا حاج مهدی سماواتی
روز سوم #محرم الحرام ۱۴۰۱
حسینیه آیت الله حق شناس (ره)
🏴
@Darmahzareghoran
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5996603364098444937.mp3
14.59M
#سخنرانی حجت الاسلام #حسینی_قمی
روز سوم #محرم الحرام ۱۴۰۱
حسینیه آیت الله حق شناس (ره)
🏴
@Darmahzareghoran
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5819194461422356282.mp3
10.44M
#ما_قیام_میکنیم ۱۵
روحِ جهــاد ؛ یعنی
کسی که در عینِ اینکه تلاش میکند خودش را به مقصد برساند،
🤝دستِ دیگران را نیز گرفته و با خود همراه میکند!
برای ورود به جرگهی جهاد؛
لازم نیست خودت انسانِ کاملی باشی..
این تفکری شیطانی است...
✨تو از خودت شروع کن،
اما دیگران را هم با خودت همراه کن.
باهم مسیر نور را طی کنید.
🏴@Darmahzareghoran
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
۞بِســـمِـ اݪݪّہ اَݪْــرَّحْمـــــݧِ اَݪْــرَّحیـمــ۞