مرحوم آیتالله حائری: حضرت حسین ع در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روزعاشورا یک جور.
شب عاشورا، سخن از «نمی خواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود؛ روز عاشورا می گوید، بیایید به من کمک کنید، آیا یاوری و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟
شب صحبت می کند تا مبادا خبیثی دربین طیبّها باشد و روز سخن می گوید تا مبادا طیّبی دربین خبیث ها مانده باشد. شب، غربال می کند تا فقط صالحان بمانند وروز غربال می کند تا فقط اشقیا در مقابل اوایستاده باشند
همان که در عرفه آنچنان میگرید، با عاشورا اینچنین جهانی را میگریاند
🏴🏴 السَّلامُ عَلَیکَ یا عَلی اِبنِ موسَی الرّضا عَلیهالسَّلام
🏴🏴 أَحْسَنَ اللَّهُ لَكَ الْعَزَاءَ فِي مُصیبَةِ جَدِّکَ الْحُسَيْنِ عَلیهالسَّلام
امام رضا علیهالسلام در روایتی فرمودند:
◼ اى پسر شبيب ماه محرم آن ماهى است كه اهل جاهليت به جهت حرمت آن ظلم و قتال را در آن حرام میدانستند و اين امت حرمت اين ماه را نشناختند و حرمت پيغمبر صلیاللهعلیهوآله را در اين ماه نگاه نداشتند و فرزند سعادتمند او را به درجه رفيع شهادت رسانيدند و زنان عصمت بنيان او را اسير كردند و مال او را غارت كردند.
◼ اى پسر شبيب پدر بزرگوارم از پدرش از جد بزرگوارش روايت كرده كه چون جد من حسين علیهالسلام را شهيد كردند، از آسمان خون و خاك سرخ باريد.
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2UjcODk
🍀🍀🍀
باسلام واحترام
به اطلاع ميرساند كلاسهاي جنبي استاد بروجردي چهارشنبه بيستم شهريور مقارن با يازدهم محرم در ساعت مقرر برگزار ميگردد
لازم به ذكر است مجلس عزاداري اباعبدالله الحسين ع مخصوص ثبت نام كنندگان قبل از شروع كلاس برگزار ميشود
٤٣
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
٥٧-فكر كنيد كه سلامت قواي ملكيه و ملكوتيه مي تواندگم شده قاري قران باشد
يعني آيا وقتي قران مي خواند به گمشده خود كه امتثال اوامر و نواهي قراني است ملتزم هست يا نه؟ آيا به رفع عيوب دست مي يابد؟
٥٨-وقتي انسان سلامت حقيقي خود را بدست آورد تحت انوار الهي قرار مي گيرد و هر مرتبه سلامت يعني ظلمت در آن مرتبه مرتفع شده و نور جايگزين آن شده است مثلا جهالت مي رود و عليم بودن جايگزين مي شود
معصيت مي رود ، طاعت جايگزين مي شود.
٥٩- بد فكر كردن، انسان را از تعادل خارج مي كند
مثلا اگر در مورد قهار بودن خدا فكر مي كنيد حتما بلافاصله در مورد رحيم و كريم بودن خدا هم فكر كنيد تا دچار آسيب نشويد.
٦٠- در تمام اين موارد و تفكرات بايد خود را زير نظر رب ببينيد ان ربي علي صراط المستقيم يعني خود را تحت ولايت اولياء و ولايت اميرالمومنين عليه السلام ببينيد آنها به شما مي گويند كه افراط و تفريط كرديد يا معتدل هستيد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٨/٦/١٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤٤
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
٦١-گاهي قران مي گويد هدف از انزال قران، فكر كردن است انا انزلناالذكر لتبين للناس.... لعلهم يتفكرون
اي پيامبر ما قران را نازل كرديم تا تو آنرا براي مردم تبيين كني شايد آنها فكر كنند.
٦٢-آنقدر فكر كردن مردم براي خدا مهم است كه قران را نازل مي كند، قصه مي گويد، تاريخ مي گويد، اخلاق مي گويد، آيات و نشانه ها را مي گويد تا مردم يك حركت باطني(تفكر) داشته باشند.
٦٣-قران در سوره مباركه آل عمران آيه ١٩٠ مي فرمايد: علامت عقلا تفكر است
خدايا تو مجموعه عالم را بي هدف نيافريدي
تو منزهي از اينكه بيهوده خلق كني
ما را از عذاب بي فكري و غفلت حفظ كن.
٦٤-پيامبر وقتي اين آيه را مشاهده كرد، فرمود ويل لمن قرأها و لم يتفكرفيها ....
عذاب و جهنم بر كسي است كه اين آيه را بخواند و فكر نكند.
٦٥- مهم اينست كه بدانيم تفكر در قران و حديث ممدوح و توصيه شده است
اين تفكر چهارچوب دارد و بايد زير نظر ولي قرار گيريم
تفكري كه زير نظر وليّ نباشد به انحراف كشيده مي شود.
طي اين مرحله بي همرهي خضر مكن
ظلمات است بترس از خطر گمراهي
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٦/١٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
امر به معروف و نهی از منکر- بخش ششم
✴ استفاده سوء از مقدسات
🔶 گاهی اوقات ممکن است چیزی بدانیم که دیگران نمیدانند و یا از اثر آیه و یا ذکری آگاه باشیم که دیگران آگاه نیستند اگر هر یک از این دانستنیها در جای خود بکار رود هماهنگ با شرع است اما چنانچه این مقدسات برای عوام فریبی و انحراف مردم و مصرف نادرست بکار گرفته شود، گرفتار مُنکر شدهام. و توجه ندارم که آیات و اذکار الهی برای امر سوئی استفاده شده؛ مقدسات باید برای وصال به حق بکار گرفته شود نه برای امیال شخصی.
✴ معروف، شکیبایی کردن
🔶 معمولاً چنان است که مردم وقتی با طیف گستردهای از شایعات و زیر سؤال بردنهای دیگران مواجه میشوند از کار درست خود دست برمیدارند و گرفتار مُنکر میشوند درحالیکه انجام کار درست به مقاومت نیاز دارد البته مقاومت کردن نیز آییننامه دارد قرآن میگوید: «وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ» هر چقدر حمدتان بیشتر شود مقاومتتان بیشتر خواهد شد.
«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»- محرم 98
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2maQOh6
🔸 رجز خوانی کربلایی حسین طاهری در حملهی ما یک اثر از دیو نماند یک خانهی سالم به تلآویو نماند ای لشگر صاحب زمان آماده باش آماده باش پیام_امام حسین(ع)
٣٢
#جامع_السعادات
ادامه بررسي رذايل اخلاقي
"تهور"
قوه غضبيه في نفسه ممدوح و افراط و تفريط آن مذموم است .
افراط در قوه غضبيه تهور و بي باكي و گستاخي است تهور، قسمت افراطيِ صفتِ ممدوحِ شجاعت است .
كسي كه جوانب را در نظر نمي گيرد و جسورانه هر كاري را انجام و خود را در مهلكه ضرر قرار مي دهد و شخصيت و آبروي خود را حفظ نمي كند بي بام است
قران مي فرمايد: خودتان را با دست خود به هلاكت نيندازيد ، جان شما عزيز است و بايد به درستي خرج شود.
بطور مثال اگر بخواهيم به بزرگتر خود نظريه صحيحي را ارائه دهيم بايد ادب خاص و شرايط و احتياط را در نظر بگيريم و خيلي ظريف و دقيق پيشنهاد خود را ابراز كنيم
گستاخانه و با جسارت به بزرگتر سني و معرفتي حرف زدن و عمل كردن ، تهور و جزو رذايل اخلاقي و شيطاني است و ما را از چشم مي اندازد
حتي امر به معروف و نهي از منكر هم شرايط خاص دارد و به هر طريقي مجاز نيستيم.
و يا مثل كسي كه بدون تجهيزات بالاي كوه بلندي مي رود و پرت مي شود ، به چنين فردي شجاع نمي گويند بلكه مي گويند عقل نداشت كه دست به چنين كاري زد.
راهكار و معالجه تهور:
١- يادآوري مداوم به خود كه اين نوع برخورد از نظر شريعت و عقل شجاعت نيست و دنيا و آخرت ما را ويران مي كند ، نه در دنيا آبرو خواهيم داشت و نه در آخرت با صلحاء محشور مي شويم.
٢-هر كاري كه بخواهيم انجام دهيم با تأمل باشد كه آيا عقل و شريعت اجازه انجام مي دهد يا فقط احساسات بر ما حاكم شده است
مثلا مي خواهيم از موضع مادري به فرزند تذكري دهيم
آيا به هر طريقي مجازيم ؟ شايد دين زدگي ايجاد كند ، شايد ما را از چشم فرزند بياندازد(برخورد تند با فرزند تهور و مذموم است)
٣-كسي كه اهل افراط در قوه غضبيه است مدتي را بطور موقت به جنبه تفريط عمل كند (بي حالي و ترس) تا به حد اعتدال برسد در واقع فرد بي باك دست به عصا ميشود تا معتدل گردد.(البته اين راهكار موقت است )
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٦/١٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٣٣
#جامع_السعاده
ادامه بررسي رذايل اخلاقي
" جُبن و ترس "
شجاعت ، از جنود قواي غضبيه و جنبه افراط آن تهور و جنبه تفريط آن ترس و جُبن است .
جُبن ، ترس و حركت كردن در جايي كه وظيفه انسان اقدام است ، مي باشد.
اگر انسان جايي كه بايد قوه غضبيه فعال داشته باشد راكد و بدون عكس العمل باشد جُبن بر فرد عارض شده است .
جُبن هم ضد غضب است و هم ضد تهور است .
جُبن جزو صفات مذموم است چون وقتي منكري وجود دارد كه حداقل ناراحتي ما بايد در چهره نشان داده شود ولي آنقدر ترس حاكم است كه ناراحتي در چهره هم ديده نمي شود ، ما ترسو محسوب مي شويم.
فرد ترسو شخصيت سالم ندارد و آدم ذليلي است لذا ديگران به مال و آبروي او طمع مي كنند و بقيه از او سوء استفاده مي كنند.
فرد ترسو در زندگي سست و بدون استقامت است و جرات انجام حركت درست ندارد و اگر هم كار صحيحي انجام دهد از سرزنش و حرف مردم مي ترسد و از ادامه كار صحيحش صرفنظر مي كند لذا خود را از خيلي از كمالات محروم مي كند.
فرد ترسو خيلي راحت طلب است و در زندگي راحت ترين گزينه را انتخاب مي كند چون اهل جد و جهد نيست
نتيجه اينكه در زندگي اش رسوايي خواهد داشت .
بسياري از اوقات ما خود را بخاطر ترس از توفيقات محروم مي كنيم .
افراد ترسو يكسره مريض اند چون ترس برادر مرگ است .
اگر ما كار درستي را تشخيص دهيم و پاي آن بايستيم شخصيت ما مستحكم و با ارزش و با عزت مي شود
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK