#حدیث_روز
☘️ امام على عليهالسلام میفرمایند:
🔆 «اَلْعاقِلُ اِذا تَـكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ اَتْبَعَها حِكْمَةً وَ مَثَلاً وَ الاَْحْمَقُ اِذا تَـكَلَّمَ بِكَلِمَةٍاَتْبَعَها حِلْفا»
🔆 *«عاقل، هر گاه سخن بگويد، آن را با سخنى حكيمانه و ضرب المثل همراه سازد و نادان هرگاه سخن بگويد، آن را با سوگند همراه كند.»*
📗 شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج۲۰،ص۲۸۹، ح۳۰۶
☘️ امام على عليهالسلام میفرمایند:
🔆 «اِتَّهِمُوا عُقولَكُمْ فَاِنِّهُ مِنَ الثِّقَةِ بِها يَكونُ الْخَطاءُ»
🔆 *«عقل خويش را زير سؤال ببريد؛ زيرا از اعتماد به آن، خطاها سرچشمه مىگيرد.»*
📘 غررالحكم، ح ۲۵۷۰
☘️ امام على عليهالسلام میفرمایند:
🔆 «اَ لْعاقِلُ مَنْ صانَ لِسانَهُ عَنِ الْغيبَةِ»
🔆 *«عاقل كسى است كه زبانش را از بدگويى پشت سر ديگران، نگه دارد.»*
📘 غررالحكم، ح ۱۹۵۵
🌐 emamraoof.com
٥٥
#مناجات_شعبانيه
الهي هب لي قلبا.....
ادامه بحث شوق به محبوب
به ميزانيكه انسان به محبوب شوق دارد ، به اطاعت از محبوب هم شوق دارد و در اين زمينه سيري پذير نيست.
مثل اينكه ما در زيارات هنگام وداع با ائمه مي گوييم رزقني الله العود ثم العود ثم العود....
در مناجات محبين عرض مي كنيم : خدايا ما را جزء گروهي قرار بده كه براي نزديك شدن به خودت انتخابشان كردي و براي لقاء خودت تشويقشان كردي
معمولا تشويق در جايي مي آيد كه كار ِانجام شده پر از ايراد است اما بدليل تشويق ، معايب ناديده انگاشته مي شود .
در فراز ديگر از مناجات مي گوييم شوقي اليك زائدا عن عصيانك چقدر اشتياق ديدار مانع معصيت مي شود يعني اگر شوق مانع معصيت شود حقيقي و اصلي است .
محبت دو طرفه است كما اينكه شوق هم دو طرفه است
يعني هر وقت دل ِعبد براي خدا تپيد، خدا هم نسبت به عبد اشتياق دارد.
خداوند در حديث قدسي مي فرمايد: چقدر مشتاق بندگان مومن هستم .
حضرت داوود مي پرسد
خدايا چه كساني مشتاق تو هستند؟
خدا فرمود: گروهي كه آنها را از كدورتي جدا كردم ، دل اينها در دست من است ، ملائكه را در آسمان مي طلبم و وقتي ملائكه جمع شدند سجده مي كنند ولي من مي گويم براي سجده كردن شما را نخواستم بلكه براي نشان دادن دل بنده مشتاق، شما را جمع كردم تا بواسطه آنها فخر فروشي كنم و همانطور كه خورشيد مي درخشد دل ملائكه براي بنده مشتاق مي درخشد و اگر بندگان بدانند من چقدر مشتاق آنها هستم از ذوق مي ميرند.
انسان مشتاق هميشه سرحال و با نشاط است و اگر در نماز بي حال هستيد و كسالت داريد ، دل مشتاق نداريد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح مناجات شعبانيه
٨٧/٤/٢٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٨
https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
من مجرم هستم، آمدم خودم را تسلیم کنم
🔸جرعهای از مناجات شعبانیه🔸
این قسمتها را که در مناجات شعبانیه گفت میخواهد بگوید ریشۀ دعای من ذو ابعاد است. ریشۀ دعای من کلاه گذاشتن و دل خوش کردن و این طور نقشها نیست.
ببینید از اول دلیل آورد که «وَ اسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ ...» تا برسد به این قسمت: «كَأَنِّي بِنَفْسِي وَاقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَكُّلِي عَلَيْكَ»
من مجرم هستم، آمدم خودم را تسلیم کنم. حالا هر کاری میخواهی بکن.
#شعبان
#شعبانیه
#مناجات_شعبانیه
مرحوم آيه الله حائري شيرازي
#احكام 👇👇👇
🌹 با یک اشتباه ، یک فقیر سادات را محروم نکنیم لطفا !
♦️تا اسم دادن صدقه می آید به فقیر ، سریع بعضی از مومنین و مومنات عزیز می گویند ، حواستان باشد که طرف سید نباشد !!! چون دادن صدقه به سید حرام است !!!
♦️ این یک اشتباه فاحش است عزیزان ، شما می توانید به راحتی با یک جستجوی ساده " حکم دادن صدقه مستحب به سادات " در اینترنت ، به فتاوای مراجع عزیز دسترسی پیدا کنید که همه فرمودند آن صدقه ای که بر سادات حرام است ، صدقه واجب ، یعنی زکات است. و همچنین زکات فطره که غیر سید نمی تواند به سید بدهد.
👈👈👈صدقه مستحبی که انسان می خواهد به فقرا بدهد برای رفع گرفتاری هایشان یا بسته معیشتی یا ... هیچ اشکال شرعی ای ندارد که به سید هم داده شود.
♦️ پس خواهشا این مطلب را به دیگران بگویید تا فقیر ساداتی با این تفکر غلط ، از بسته معیشتی یا کمک مردم، جا نماند.
🌙 در ایام نزدیک به ماه مبارک رمضان که برخی می خواهند کمک های خیرخواهانه انجام دهند، اغلب درگیر این اشتباه فاحش هستند که به سید می توان کمک کرد یا نه ، لطفا این متن را نشر دهید تا اگر کسی خواست به سادات کمک کند ، بداند که مشکلی نیست
👈 قبلا هم خبرگزاری رسمی حوزه علمیه، این مطلب را در سایت خود قرار داده بود و در تائید این حرف، نظر مراجع را هم آورده بود که می توانید به آدرس خبرگزاری حوزه
https://www.hawzahnews.com/news/895842 رجوع کنید
👌 در مباحث فقهی ، وقتی می گوییم صدقه ، دو نوع داریم
♦️یکی صدفه عام و واجب هست که شامل زکات هم می شود و آن صدقه است که بر سادات حرام است
♦️اما یک صدقه خاص و مستحب هم داریم و همان صدقه ای است که هر نوع کمک به فقرا را شامل می شود و این نوع صدقه را می توان به سادات هم داد که نظر مراجع را هم در لینک بالا مشاهده می فرمائید.
#مردم_شناسی ۵۰
💠 *«دلدادگان»*
🔆 «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَ إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ»
🔆 «مؤمنان تنها كسانى هستند كه به خدا و پيامبرش ايمان آورده و هرگاه با پيامبر بر كارى اجتماع نمايند، بدون اجازه او نمىروند. همانا كسانى كه اجازه مىگيرند، آنانند كه به خدا و پيامبرش ايمان دارند. پس (اى پيامبر) اگر براى بعضى از كارهاى خود از تو اجازه خواستند، به هركس از آنانكه خواستى اجازه بده و براى آنان از خدا طلب آمرزش كن، كه خداوند بخشنده ومهربان است.»
📔 سوره مبارکه نور، آیه ۶۲
💠 *گروهی از مردم هم دلداده حق اند و هم دلداده رسول حق*. حضور در کنار رهبر جامعه براى حل مشكلات، نشانهى ايمان آنهاست.
✅ *مبنای اعمال آنان عشق و ایمان است.* محبت خاص به خدا و رسول او دارند، به همین جهت از اجرای فرامین آنها ملول و خسته نمیشوند.
✨ به تیغم گر زند دستش نگیرم
✨ وگر تیرم زند منت پذیرم
✅ *شکایتی از محبوب ندارند*. و همه فرامین را با لذت انجام میدهند. شرکت در هر امر اجتماعی را منوط به اجازه محبوب میدانند.
📗 به همین جهت خدای سبحان به پیامبر میفرماید: وقتی آنان در برخی از امور از تو اجازه گرفتند، در هر امری که صلاح دانستی به آنها اجازه بده. و برای آنها دعا کن که اگر در طی مسیر دچار خطایی شدند، خدای سبحان آن خطا را مستور کند.
🔸 *از آن رو که به محبوب عشق میورزند مبادی آداب هستند*؛ زیرا لازمه دوست داشتن اجرای ادب است. برای هر عملی که میخواهند انجام دهند اجازه شرع را جویا میشوند. حتی در جزئیات امور، نظر محبوب برای آنها مهم است.
✳️ به میزانی که به نظر شرع اهمیت بدهیم در زمره این گروه قرار میگیریم.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٥٠
آيه ٣٠
«وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُوا بَلَى وَرَبِّنَا قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ» .
پيامبر ای کاش سختي كارشان را میدیدی وقتي اینها در مقابل پروردگارشان ایستادهاند، خدای سبحان به اینها میگوید این قیامت حق نیست. ( هذا، اسم اشاره نزدیک است. ) این که جلو شماست، اینکه در آن قرار گرفتید حق نیست؟ آنها مي گويند: قسم به خدا که حق است، خدای سبحان میفرماید: بچشید عذاب را به خاطر آن کفرانهای دائمی که داشتید،
١-انسان در یک مرحلهای فقط از عذاب میترسد. «إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ» و در یک مرحلهای شعور آدم آنقدر زیاد است که اصلاً بحث عذاب نیست، بحث خجالت از مربی است ، گیرم که مربی اصلاً مرا عذاب نکند اما همین که احساس میکنم، تربیت او را نپذيرفتم، او یک عمر مرا تربیت کرد ولی تربیت او را نگرفتم، عذاب شديد است.
٢-آيه نمیفرماید، «لَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى رَب» میگوید: «عَلَى رَبِّهِمْ» آن ربی که پیامبر را تربیت کرده رب اینها هم بوده است، ولي آنها ربوبيت او را قبول نکردند .
همین موجودات فاقد تربیت وقتی مقابل مربی (خداي سبحان) قرار گرفتند ، با اینها شروع به گفتگو میکند، «قالَ أَلَیسَ هذا بِالحَق» به آن کسانی که منکر قیامت و بعث بودند میفرماید: آیا این بعث و این قیامت حق نبود؟ بالاخره شما که فکر میکردید هیچ وقت نمیتوانید قیام کنید ، در مقابل مولا قیام به بندگی کردید؟ آنها با زبان فطرت جواب مثبت مي دهند:«قالو بَلی وَ رَبَّنا» فطرت ما بلهگو است و غیر از بله گفتن کاری بلد نیست، فطرت ما به زيبايي و صادقانه بله میگوید.
(به خدا این حرفها درست بود)
٣-خدای سبحان میفرماید: «فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ» «بچشید عذاب فراق و فقدان تربیت را ! بچشيد عذاب دوری از مربی خودتان را»
چرا و به چه دلیل؟ «بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ» چون خودتان ناسپاس بودید. خود شما نعمات را نادیده میگرفتید. خود شما باور نداشتید کی هستید، «كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ».
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٨٢/٩/٢٢
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٨
https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#ماه_مبارک_رمضان
💠 *ضیافتی متفاوت*
✳️ ضیافت ماه مبارک رمضان ضیافتی است که قابل قیاس با هیچ ضیافتی نیست،
☘️ *ضیافتی که میزبانش خدای سبحان است و میهمان در جمعی حضور مییابد که بسیاری از خوبان عالم نیز در آن حضور دارند*،
🔸 ضیافتی یک ماهه و بس طویل، شیرین و گوارا، ضیافتی که پذیرایی آن با دیگر ضیافتها تفاوت دارد،
🔸 پذیرایی نه تنها با رزق مادی از خوان الهی است که میهمان از رزق معنوی و کلام وحی نیز مرتزق میشود و اذن مناجات شبانه و خلوتی خاص با میزبان را مییابد و قابلیت نائل شدن به مقام عند اللهی را دارا میشود و آنچه را که شاید سالها انتظار میکشید یکباره و با سهولت در اختیارش قرار میگیرد و نه تنها یک جنبه از وجود میهمان که تمام وجود او را فرا میگیرد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ماه_مبارک_رمضان
💠 *آداب ضیافت*
🔸 برای ورود به مهمانی ماه مبارک رمضان لازم است بنده علاوه بر به جا آوردن اعمال خاص این ضیافت ادابی را نیز رعایت کند.
✳️ *برای توجه به اهمیت این آداب برخی بزرگان مثالی را عنوان کردهاند و گفتهاند میزان ادب نسبت به عمل همانند میزان آرد نسبت به نمک برای طبخ نان است،*
🔹 همانطور که میزان آرد در مقایسه با نمک قابل قیاس نیست و مقداری زیاد آرد تنها نیازمند مقدار اندکی نمک است میزان ادب نیز باید بسیار بیشتر از عمل باشد و اصالت با اداب است تاحدی که اگر توجهی به این آداب نشود ممکن است انسان در زمره خسارت زدگان قرار گیرد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com