#مردم_شناسی ۵۰
💠 *«دلدادگان»*
🔆 «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَ إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ»
🔆 «مؤمنان تنها كسانى هستند كه به خدا و پيامبرش ايمان آورده و هرگاه با پيامبر بر كارى اجتماع نمايند، بدون اجازه او نمىروند. همانا كسانى كه اجازه مىگيرند، آنانند كه به خدا و پيامبرش ايمان دارند. پس (اى پيامبر) اگر براى بعضى از كارهاى خود از تو اجازه خواستند، به هركس از آنانكه خواستى اجازه بده و براى آنان از خدا طلب آمرزش كن، كه خداوند بخشنده ومهربان است.»
📔 سوره مبارکه نور، آیه ۶۲
💠 *گروهی از مردم هم دلداده حق اند و هم دلداده رسول حق*. حضور در کنار رهبر جامعه براى حل مشكلات، نشانهى ايمان آنهاست.
✅ *مبنای اعمال آنان عشق و ایمان است.* محبت خاص به خدا و رسول او دارند، به همین جهت از اجرای فرامین آنها ملول و خسته نمیشوند.
✨ به تیغم گر زند دستش نگیرم
✨ وگر تیرم زند منت پذیرم
✅ *شکایتی از محبوب ندارند*. و همه فرامین را با لذت انجام میدهند. شرکت در هر امر اجتماعی را منوط به اجازه محبوب میدانند.
📗 به همین جهت خدای سبحان به پیامبر میفرماید: وقتی آنان در برخی از امور از تو اجازه گرفتند، در هر امری که صلاح دانستی به آنها اجازه بده. و برای آنها دعا کن که اگر در طی مسیر دچار خطایی شدند، خدای سبحان آن خطا را مستور کند.
🔸 *از آن رو که به محبوب عشق میورزند مبادی آداب هستند*؛ زیرا لازمه دوست داشتن اجرای ادب است. برای هر عملی که میخواهند انجام دهند اجازه شرع را جویا میشوند. حتی در جزئیات امور، نظر محبوب برای آنها مهم است.
✳️ به میزانی که به نظر شرع اهمیت بدهیم در زمره این گروه قرار میگیریم.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٥٠
آيه ٣٠
«وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُوا بَلَى وَرَبِّنَا قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ» .
پيامبر ای کاش سختي كارشان را میدیدی وقتي اینها در مقابل پروردگارشان ایستادهاند، خدای سبحان به اینها میگوید این قیامت حق نیست. ( هذا، اسم اشاره نزدیک است. ) این که جلو شماست، اینکه در آن قرار گرفتید حق نیست؟ آنها مي گويند: قسم به خدا که حق است، خدای سبحان میفرماید: بچشید عذاب را به خاطر آن کفرانهای دائمی که داشتید،
١-انسان در یک مرحلهای فقط از عذاب میترسد. «إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ» و در یک مرحلهای شعور آدم آنقدر زیاد است که اصلاً بحث عذاب نیست، بحث خجالت از مربی است ، گیرم که مربی اصلاً مرا عذاب نکند اما همین که احساس میکنم، تربیت او را نپذيرفتم، او یک عمر مرا تربیت کرد ولی تربیت او را نگرفتم، عذاب شديد است.
٢-آيه نمیفرماید، «لَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى رَب» میگوید: «عَلَى رَبِّهِمْ» آن ربی که پیامبر را تربیت کرده رب اینها هم بوده است، ولي آنها ربوبيت او را قبول نکردند .
همین موجودات فاقد تربیت وقتی مقابل مربی (خداي سبحان) قرار گرفتند ، با اینها شروع به گفتگو میکند، «قالَ أَلَیسَ هذا بِالحَق» به آن کسانی که منکر قیامت و بعث بودند میفرماید: آیا این بعث و این قیامت حق نبود؟ بالاخره شما که فکر میکردید هیچ وقت نمیتوانید قیام کنید ، در مقابل مولا قیام به بندگی کردید؟ آنها با زبان فطرت جواب مثبت مي دهند:«قالو بَلی وَ رَبَّنا» فطرت ما بلهگو است و غیر از بله گفتن کاری بلد نیست، فطرت ما به زيبايي و صادقانه بله میگوید.
(به خدا این حرفها درست بود)
٣-خدای سبحان میفرماید: «فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ» «بچشید عذاب فراق و فقدان تربیت را ! بچشيد عذاب دوری از مربی خودتان را»
چرا و به چه دلیل؟ «بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ» چون خودتان ناسپاس بودید. خود شما نعمات را نادیده میگرفتید. خود شما باور نداشتید کی هستید، «كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ».
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٨٢/٩/٢٢
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٨
https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK