☝مبلغ ٢١٠ ميليون تومان اهدايي به مضيف حضرت اباعبدالله الحسين و حضرت ابالفضل عليه السلام
✍رهبرانقلاب:
در روز اول ربیع الاول هجرت پیغمبر واقع شده است؛ از مکه به مدینه که مبدأ تاریخ هجری مسلمانان است. این ماه هم ربیعالمولود است، هم ربیعالهجره است.
⭕واکنش امروز رهبر انقلاب به حوادث عراق و لبنان
به دلسوزان #عراق و #لبنان توصیه میکنم اولویتشان را علاج ناامنی قرار دهند
مردم هم مطالبات به حقی دارند؛ این مطالبات در چارچوب ساختارهای قانونی قابل تحقق است
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش:
🔹 بزرگترین لطمهای که دشمنان میتوانند به یک کشور بزنند، این است که امنیت را از آن سلب نمایند؛ کاری که امروز در برخی کشورهای منطقه شروع کردند و امنیت را از مردم میگیرند. در دنیا بیشتر از همه، آمریکا و سرویسهای اطلاعاتی غربی با پشتیبانی پول کشورهای مرتجع منطقه دارند آشوب به پا میکنند. این بدترین دشمنی و خطرناکترین کینهورزی علیه یک ملت است.
👈 به دلسوزان عراق و لبنان توصیه میکنم اولویتشان را علاج ناامنی قرار دهند.
👈 مردمشان هم مطالباتی دارند، بحق هم هست اما باید بدانند این مطالبات در چارچوب ساختارهای قانونی [کشورشان] قابل تحقق و ممکن است. وقتی در کشوری ساختار قانونی بههم ریخت، هیچ عملی نمیشود انجام داد. وقتی در کشوری خلأ به وجود آمد، هیچ اقدام مثبتی نمیتوان کرد.
🔺 برای کشور عزیز ما هم از این فکرها کرده بودند که خوشبختانه مردم بموقع در میدان حضور پیدا کردند و خنثی شد. ۹۸/۸/۸
ــــــــــــ
٥٥
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
خداي سبحان در حديث قدسي مي فرمايد: وعزتي لا اجمع علي عبدي خوفين.....
به عزتم قسم بنده من در دو عالم خوف ندارند و در دو عالم امن نيستند بلكه بنده من در دنيا خوف دارد و در بهشت در امنيت است و هر كسي در اينجا در كمال امنيت معصيت مي كند حتما در آن عالم نا امني بر او حاكم است .
در روايتي ديگر پيامبر(ص) فرمودند:رأس الحكمه مخافه الله
رأس عقل نظري و عملي، ترس از خدا و مراقبه از اعمال و پرهيز از هر پليديي در حضور خداي سبحان است .
يكي از قواعدي كه همه علما قبول دارند اينست كه دفع ضرر محتمل عقلا واجب است .
مثلا اگر احتمال مي دهم فلان غذا ضرر دارد ، نبايد از آن استفاده كنم
حال با خوف در مقابل خدا تلاش مي كنيم آنچه مورد پسند حق است انجام دهيم و از هر آنچه مورد پسند حق نيست ، پرهيز كنيم و به احتمالات اهميت دهيم .
پيامبر(ص) در روايتي ديگر فرمودند: من اخاف الله ، اخاف الله منه كلشيء و من لم يخف الله اخافه الله من كل شيء .....
اگر كسي فقط از خدا بترسد تا نظرات او را با دقت كامل انجام دهد خدا هيبتي به او عطا مي كند كه همه چيز و همه كس جلالت او را ادراك كنند.
و كسي كه از غير خدا بترسد مرتبا عدم آرامش و طمأنينه در زندگي بر او حاكم مي شود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٨/٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٥٦
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
پيامبر اكرم(ص) به ابن مسعود فرمود: اگر طالبي در قيامت با من ملاقاتي داشته باشي بيشتر از خدا بترس و خوفت را بيشتر كن و سپس ميزان خوفت را از من هم بيشتر كن .
خوف موجب مي شود حتي حجب نوراني هم مرتفع گردد . هر چقدر خوف شديدتر باشد خداوند امكان ارتباط با پيامبر(ص) را در قيامت ميسر تر مي كند.
در روايتي ديگر مي فرمايد:
اتمكم العقلا اشدكم الله خوفا
كاملترين عقل را كسي دارد كه شديدترين خوف را دارد.
ما بايد نفس خود را بترسانيم اگر تاخت و تاز داشته باشيم عاقبت خوبي نداريم و خوف آنقدر فرد را به چشم خدا مي آورد كه خدا به اين بنده نزد ملائك افتخار مي كند و خوف از حق آنقدر مهم است كه خداوند فرد خائف را مستجاب الدعوه مي كند.
پيامبر(ص) فرمودند: و ما من مومن يخرج من عينيه و معه و ان كانت مثل رأس الذباب...
اگر از روي خوف از خدا يك قطره اشكي بريزيد مثل اشكي است كه بر مصيبت امام حسين(ع) ريخته مي شود ، چهره فرد را بر آتش جهنم حرام مي كند.
اشك و خوف به انسان اعتبار مي دهد بگونه ايي كه با گناه
مواجه نمي شود.
در روايت مي فرمايد :
اذا قشعر قلب المومن من خشيه الله ...
گاهي قران مي خوانيم و به آيات جهنم كه مي رسيم دل ما مي لرزد و يا در حال وضو گرفتن دل ما توجه پيدا مي كند در اينصورت گناهان همچون برگ درختان مي ريزد و از فرد جدا مي شود
در واقع دل لرزه نوعي سبكباري ايجاد مي كند .
لا يلج النار احد بكي من خشيه الله....
كسي كه ترس از خدا دارد غير ممكن است وارد جهنم شود مثل شيري كه از پستان خارج مي شود و ديگر به سينه بر نمي گردد.
سبحانك عجبا لمن عرفك كيف لا يخافك
خدايا تو منزهي و تعجب مي كنم از كسي كه تو را مي شناسد اما از تو حساب نمي برد و نگران عدم شاكر بودن خود نيست .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٨/٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٥٧
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
در روايتي از قول امام باقر عليه السلام نقل شده است كه :اميرالمومنين در كوفه با مردم نماز صبح را خواندند سپس مردم را موعظه و گريه كردند و مردم را هم وادار به گريه كردند و فرمودند:
اصحاب پيامبر صبح مي كردند در حاليكه غبار آلود بودند و بيتوته داشتند در حال قيام و ركوع و سجود بودند . گونه بر خاك مي ماليدند و مثل سنگ كنار آتش كه پرت مي شود اينگونه نگران آتش جهنم و قيامت بودند و پيشاني آنها از شدت سجده پينه بسته بود.
وقتي ذكر خدا مي شد آنقدر گريه مي كردند كه لباس آنها هم مرطوب مي شد و آنها لرزان بودند مثل تند بادي كه بر درخت بوزد.
تمام اينها از خوف عقاب و اميد به رجاي الهي بود.
روايت ديگر :مومنين بگونه ايي از خدا مي ترسيدند مثل اينكه همين الان شعله هاي آتش را مي بينند و صداي هار هار آنرا مي شنوند گويا در پرونده آنها هيچ عبادتي وجود نداشته است.
يكي از اصحاب امام علي نقل مي كند: امام علي عليه السلام خيلي شوخي مي كردند تا جوّ و جلالت خود را بشكنند و مردم بتوانند با حضرت ارتباط برقرار كنند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٨/٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٥٨
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
امام صادق عليه السلام فرمودند: من عرف الله خوف الله ....
پيش نياز خوف، معرفت است
هر كس به خدا معرفت دارد، خوف هم دارد كسي كه به جلالت خدا معرفتي ندارد چگونه خوف داشته باشد ؟ و اگر كسي خائف شد دلش نسبت به دنيا سخي است و به راحتي از دنيا مي گذرد
پس ثمره خوف ، كم كردن حب و تعلق به دنياست .
اين نكته مهم است كه خوف موجب ظالم پروري نيست يعني ما وظيفه داريم حق خود را با قاطعيت از ظالم بگيريم سپس با اختيار خود انفاق كنيم و صدقه دهيم و سخي باشيم .
امام صادق عليه السلام فرمودند: ان من العباده شده الخوف .....
بخشي از عبادت بسيار خائف بودن از خدا است .
با اينكه خوف يك امر قلبي است و كاري با اعضا و جوارح انجام نمي شود اما بخشي از عبادت محسوب مي شود .چنانچه خدا در قران مي فرمايد : فقط اهل علم از خدا خشيت دارند و در آيه ديگر مي فرمايد: از مردم خوف و هراسي نداشته باشيد و نسبت به من خائف باشيد و نسبت به خلق با احتياط و ادب برخورد كنيد چون آنان عيال الله هستند.
آيه ديگر مي فرمايد: نتيجه خوف خروج از بن بست است
من يتق الله يجعل له مخرجا
مخرجا يعني خدا اجازه نمي دهد يك مسير غلط را چند بار طي كنيم و ما را به سمت خود از بن بست خارج مي كند.
خداي سبحان ضمانت كرده است هركس تقوي داشته باشد از گرفتاري رهايش مي كند پس براي خارج شدن از مشكلات از معاصي و گناهان خود دست برداريد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٧/٨/٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٥٩
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
امام صادق عليه السلام فرمودند: ان حب الشرف والذكر لا يكونان في قلب الخائف الراهب
بايد خود را ارزيابي كنيد اگر علاقمند به شرافت و بزرگ نمايي و يادآوري نزد مردم
هستيد و حب درخشيدن و عشق مطرح شدن و جلوه گر شدن داريد ، حتما خائف نيستيد و از خدا نمي ترسيد
كسي كه از خدا بترسد و رهبت و ادب حضور داشته باشد دنبال جلوه گري و درخشيدن نيست .
در روايتي مي فرمايند:
المومن بين مخافتين ....
مومن بين دو خوف است
١- گناه سابق كه نمي داند خدا در مورد آن چه رفتاري خواهد كرد
٢- نگراني نسبت به آينده عمر كه نمي داند چه سرنوشتي خواهد داشت ، حسنه كسب مي كند يا سيئه ؟ خود را در مهلكه قرار مي دهد يا نجات؟
پس مومن وارد صبح نمي شود مگر با نگراني سازنده ايي كه موجب تحرك او مي شود نه توقف
اين خوف او را اصلاح مي كند و براي او بسيار مفيد است چون هيچكس نبايد خيالش از عملكردش راحت باشد.
در روايتي از امام صادق(ع) نقل شده است :
خف الله كانك تراه....
بگونه ايي از خدا بترس گويا او را مي بيني و اگر تو او را نمي بيني او حتما تو را مي بيند
و اگر فكر مي كني خدا نمي بيند و خلاف خود را انجام مي دهي حتما كافر هستي زيرا ناظر بودن و بصير بودن خدا را تكفير كرده ايي و اگر ميداني كه مي بيند و با اينحال گستاخانه معصيت انجام مي دهي در واقع خدا را پست ترين بيننده دانسته ايي.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٨/٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٦٠
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
امام صادق عليه السلام فرمودند:
لا يكون مومن و مومنا حتي يكون خائفا راجيا ...
علامت خوف عمل دائم است
مومن ، مومن نيست مگر اينكه هم اهل خوف و هم اهل رجا باشد.
پيامبر(ص) در خطبه ايي فرمودند: ايها الناس ان لكم معالم فانتهوا الي معالمكم...
اي مردم جاهايي براي شما علامت زده شده كه بايد خود را به آن جايگاهها برسانيد
شما براي رسيدن به كمال پاياني داريد ، خود را به پايان برسانيد و سيرتان را نصفه رها نكنيد.
آگاه باشيد مومن بين دو خوف كار مي كند : بين زماني كه گذشته و نمي داند خدا براي آن چه حكمي مي كند و بين آينده عمرش كه باقي مانده و نمي داند خدا براي آينده اش چه حكمي مي كند
پس چاره اينست كه هر كسي خودش اقدام كند و از توانمنديهايش براي رسيدن به سعادت استفاده كند و بايد نور را از دنيا كسب كند تا در آخرت بدردش بخورد ، در آخرت چيز جديدي به او نمي دهند ، بايد از جواني براي رسيدن به كهولت اقدام كند
اگر كسي خوب عمل كند در قيامت سرزنش و عتاب نخواهد شد و آنطرف خط سخت نيست .
تمام رواياتي كه ترغيب به تقوي و علم و بكاءكرده است
دال بر خوف يا مولود خوف است يعني ماده اصلي تقوي خوف است يعني ما نگرانيم پس معصيت را ترك مي كنيم .
از نگاه ما رجا لازمه خوف است زيرا اگر كسي مي خواهد به محبوبش اميدوار باشد در واقع ترس از دست دادنش را دارد و همه ي تلاش را مي كند كه محبوب برايش باقي بماند و مبادا محبوب(خدا) از او اعراض كند
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٨/٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٦١
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
خوف و رجا مثل دو قلوي به هم چسبيده است البته گاهي رجا غالب و گاهي خوف غالب مي شود.
خوف و رجا به يك امر مشكوك تعلق مي گيرد مثلا من شك دارم خدا عملم را قبول كرده يا نه لذا بيشتر و بهتر انجام مي دهم و در رجا چون اميدوار به قبولي عمل هستم آنرا با كيفيت بهتري انجام مي دهم و به شكرانه قبولي ، بيشتر كار مي كنم .
گاهي شك تبديل به ظن مي شود مثلا هفتاد درصد رجا داريم و سي درصد نگران هستيم در اين صورت اميد در ما تقويت مي شود و اگر برعكس بود ، خوف در ما تقويت مي شود اما مهم اينست كه ما نه خوف بي رجا داريم و نه رجاي بي خوف
قران در سوره انبياء آيه ٩٠ مي فرمايد: يدعوننا رغبا و رهبا
اولياء ما را به ترس و رجا دعوت مي كنند .
تمام روايات و آياتي كه بر فضيلت علم و تقوي و رجا و بكاء دلالت مي كند مربوط به خوف است .
آياتي كه ما را به مكر خدا توجه مي دهد و ايمني ما را از مكر خدا ، بي اساس مي داند، موجب خوف مي شود و تنبه مي دهد كه فقط افراد خاسر خود را از مكر خدا ايمن مي دانند و خيالشان راحت است اما اينها به عذاب استدراج دچار مي شوند.
روايات زيادي مبني بر خوف ملائك و انبياء و اولياي الهي و حضرات معصومين داريم با اينكه دائما در خدمت و اطاعت بوده و لحظه ايي غفلت نداشتند.
مرحوم نراقي در پايان اين بحث دعا مي كنند كه :
خدايا در همه صحنه هاي زندگي ما را از خطا مصون بدار و گفتار و رفتار صالح نصيب ما بفرما!
پايان
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
در سوره مبارکه حدید آیه 11 آمده است:
«مَن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ ...»
💠 معروف؛ قرض الحسنه
⭐ خدای سبحان میفرماید: چه کسی به خداوند قرض الحسنه میدهد تا برای او مضاعف شود؟!
در اینجا سخن از ازدیاد مال و یا مقدار ازدیاد نیست بلکه سخن از ازدیادی مطلق و بیقید و شرط است که تمام موجودی فرد را در بر میگیرد و آنرا نه دو برابر بلکه چندین برابر میکند.
یکی از معانی قرض در زبان عرب قیچی است، گویا در این آیه خداوند سوال میکند چه کسی خود را از دنیا و آخرت قطع میکند و دلداده هیچ چیز غیر از من نمیشود؟
اگر سوال شود که قرض الحسنه چیست؟ میگوییم قرض الحسنه قرضی است که بنده به نیت رسیدن به حاجت انجام نمیدهد بلکه تنها خواهان قرب و بندگی حق است و بس.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/31VNnKd
📢اختصاصی سالگرد طیب حاج رضایی 🔰بیانات منتشرنشده رهبر انقلاب درباره طیب حاج رضایی در دیدار خانواده این شهید: 👈 یکی از بالاترین و با فضیلتترین شهادتها، شهادتی است که پدر شما و مرحوم طیب به آن شهید شدند. 🔹در دوران غربت، وحشت و اختناق؛ آن هم تنها. یک وقت انسان با هزار نفر به میدان جنگ میرود؛ یک وقت انسان، تنها در مقابل دشمن قرار میگیرد؛ این یکطور دیگر است. 🔺دورهی اختناق واقعاً خیلی سخت بود؛ بخصوص نسبت به اینها که وضع عجیبی داشتند. خداوند انشاءالله درجاتشان را عالی کند. ۷۵/۱۰/۱۰ ✅
١١٩
#امام_شناسي
اني لكم مطيع
در پايان دعا عهد نامه ايي را امضاء مي كنيم
فاني لكم مطيع
من حتما قول مي دهم كه مطيع محض شما باشم
جار و مجرور مقدم شده و افاده حصر مي كند
من اين نوع طاعت را فقط براي شما دارم
اطاعت بي چون و چرا و محض
امر آنچه تو فرمايي
حكم آنچه تو بنمايي
من قول مي دهم در عرصه خدمت چون و چرا نكنم
در جزئيات و كليات عاشقانه مطيع باشم (اطاعت، انجام فرمان بصورت عاشقانه است )
حال كه پاك شدم و شفاعتم كرديد : سرخدمت تو دارم
بخرم ، به هيچ مفروش
پس قرارم بر اطاعت است و اگر غفلت و تقصيري هست در لحظات عدم توجه است
اما در ميدان يقظه و بيداري اطاعت محض حاكم است و خدمت بدون قيد و شرط خواهم داشت .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره
٩٨/٨/١
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٢٠
#امام_شناسي
من اطاعكم فقد اطاع الله....
در اواخر زيارت جامعه به همه ما اجازه داده مي شود كه در محضر همه معصومين
عهد ببنديم و به اطاعت هميشگي تعهد بدهيم
تعهدي با تأكيد ، تعهدي كه از جانب خود به اين بزرگواران مي دهيم اينست:
هر كس مطيع شماست حتما مطيع خداست و هركس نافرماني داشت حتما در محضر حق عاصي محسوب مي شود
هر كس به شما اظهار محبت كرد في الواقع عاشق خداي سبحان است و هر كس نسبت به شما بغضي اظهار كرد حتما نفرت خود را به خداي سبحان نشان داده است .
در اين چند جمله ابتدا زائر به مقام ولايتي معصومين اشاره مي نمايد كه اين بزرگواران جلوه تامه حضرت حق هستند لذا اطاعت از آنان اطاعت از خداي سبحان محسوب مي شود.
و دوم اينكه زائر اعلام مي كند
چون خداي سبحان دستور به اطاعت از شما را صادر فرموده ، من هم از ايشان اطاعت مي كنم
يعني اطاعت از شما همان اطاعتي است كه خدا واجب كرده است بنابراين اگر بخواهم مطيع خدا شوم چاره ايي جز اطاعت از شما ندارم زيرا اوامر الهي را از طريق شما دريافت مي كنم
يعني همانگونه كه اطاعت از خدا واجب است اطاعت از شما حضرات معصومين هم واجب است .
در واقع در اطاعت از شما مستحبي صورت نگرفته و فقط به واجب خود عمل كرده ايم .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره
٩٨/٨/١
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٢١
#امام_شناسي
ادامه فراز من اطاعكم فقد اطاع الله.....
از امام هادي عليه السلام آموزش مي گيريم اگر كسي بخواهد به ميزان اطاعت خود از خدا واقف شود بايد ملاحظه كند تا چه ميزان مطيع حضرات معصومين است
اگر كسي بخواهد ميزان عشق خود را نسبت به خدا شناسايي كند بايد خود را ارزيابي كند كه چقدر عاشق معصومين است
ما حضرات معصومين را جز جلوه خدا با هيچ حجاب ديگري مشاهده نمي كنيم
بعنوان مثال حب نسبت به حسين بن علي عليه السلام هرگز خسته كننده و كسالت آور نيست و محبت بي پايان شيعيان نسبت به امام حسين نماد محبت و اطاعت بي قيد و شرط نسبت به خداوند است .
اگر ملعوني نسبت به حضرت زهرا سلام الله عليها بغض دارد ، حتما خدا را هم دوست ندارد يعني اگر مي توانست در خانه خدا را هم آتش مي زد و چون دستش به خدا نمي رسد، خانه معصوم را آتش مي زند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره
٩٨/٨/١
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٢٢
#امام_شناسي
اللهم اني لو وجدت شفعاء اقرب اليك من محمد و اهل بيته الاخيار......
خدايا اگر من مي يافتم واسطه ايي نزد تو از پيامبر و آلش مقرب تر باشند من حتما آن واسطه هاي ديگر را شفيع قرار مي دادم
يعني هر چه گشتم مقرب تر از شما نزد خداي سبحان نيافتم
چند نكته قابل توجه:
١-لو وجدت يعني اگر مي يافتم شفعاء مقرب تر....
يعني من يافتم اينها مقرب ترين هستند
بين يافتن و دانستن خيلي فرق است
من در گوشه گوشه زندگيم يافتم و رسيدم به اينكه برترينها نزد تو ، خانواده آل الله هستند.
در وجدت، رسيدن و يافتن است
در آخر زيارت همه ما به اين واقعيت رسيديم كه هيچكس قربش به گرد پاي اينها هم نمي رسد حتي ابراهيم خليل
حتي موساي كليم، حتي نوح نبي
بنابراين زيارت جامعه باعت مي شود حايگاه اين خانواده را بهتر بشناسيم
٢-هر زائري خودش به تنهايي مي گويد: من يافتم كه اينها مقرب ترين هستند.
٣- در قبل از زيارت دستور به گفتن صد تكبير آمده است تا مبادا گرفتار غلو بشويم و بايد باور كنيم كه معصومين عليهم السلام بنده هستند
در پايان زيارت هم تكرار مي كنيم كه شما شفيع و واسطه هستيد و مستقلا هيچ جايگاهي نداريد
شما عبد آن مولايي هستيد كه براي همه امور اجازه خداوند را طلب مي كنيد.
٤- به همان اندازه كه براي پيامبر (ص) اعتبار قائليم به همان اندازه براي آل پيامبر(ص) هم اعتبار قائليم
اميرالمومنين عليه السلام نفس پيامبر است و وقتي به زيارت علي(ع) مي رويم ابتدا به پيامبر (ص) سلام مي دهيم
حال در اين فراز به پيامبر(ص) اكتفا نشده و به آل و خاندان او هم اشاره فرموده كه همه اينها جلودار خيرات گسترده هستند.
٥-هر چقدر ارتباط با معصوم كاملتر و جامع تر باشد مانع از غلو در محضر آنانست يعني نمي گويم العياذ بالله نكند خدايا تو امامي و يا اماما نكند تو خدايي!
اول و آخر مي گويم اينها شفيع و واسطه هستند و بعنوان مظاهر حق در بالاترين جايگاه هستند.
٦-در پايان زيارت جامعه نياز خود را به وجود شفيع در محضر حق اعلام مي كنم و از اين بزرگواران مي خواهم وساطت ما را در اين آستان قبول كنند.
پايان
استاد بروجردي
كلاس شرح زيارت جامعه كبيره
٩٨/٨/١
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٣٨
#زيارت_ال_يس
شرحي عارفانه بر زيارت آل يس
"السلام علیک حین تهلل وتکبر"
سلام برشما هنگام گفتن لااله الاالله وگفتن الله اکبر
سلام برتو هر زمانی که به ذکر توحید معبودت ، مشغولی . آنکس که در پی شناخت توحید است باید متوسل به ذکر تهلیل تو شود.
سلام بر صدای فطرت، آنگاه که بر زبان تو جاری می شود و میگویی لااله الاالله
با این سلام هر فطرت خدا جویی، تولدی دیگر می یابد.
مولایم !
چه کسی شایسته تر از توست تا ذاکر کبریایی حضرت باشد تمام منیت هایم با لااله الا الله گفتن تو درهم می شکند.
مولایم!
بزرگترین مردان معنوی دنیا ، عزتشان را از ذکر الله اکبر تو برگرفته اند .
با ذکر الله اکبر برای نماز قیام می کنی و از کثرت عالم ماده جدا میشوی و به وحدت محبوب می رسی و چون از وحدت به کثرت باز می گردی به خدایت پناه می بری ومجدد می گویی الله اکبر .
الله اکبر هم ذکر کثرت به وحدت توست و هم ذکر وحدت به کثرتت.
استاد بروجردی
ادامه دارد
كتاب ال يس
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
✴ بشارت به گستردگی رحمت الهی
خدای سبحان در سوره مبارکه آل عمران، آیات ۷۴-۷۳ میفرماید:
«… قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیدِ اللَّهِ یؤْتِیهِ مَن یشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ * یخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن یشَاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم»
🔅 در این آیه به بندگان بشارت داده میشود که فضل و رحمت خدای سبحان نامتناهی بوده و محدود به زمان و مکان خاصی نیست.
🔅تمام رحمت و فضل در قبضه قدرت الهیست و همگان امکان دریافت آن را دارند لکن خداوند تنها کسانی را از این رحمت خاص بهرهمند میسازند که خود طالب آن باشند.
💠 وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
🔅بشارت دیگر این آیه، وسعتبخشی خداوند است. گاهی بندگان نگران این امر هستند که ظرفیت وجودی آنان، توانایی پذیرش انواع کمالات را نداشته باشد لکن خداوند با این کلام به آنان نوید میدهد که اگر حقیقتا طالب خیرات و حسنات باشند خدای سبحان ظرفیت وجودی آنان را به قدری گسترش میدهد که انواع کمالات و برکات در آن جای گیرد.
💠وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم
🔅خزانه فضل الهی بسیار گسترده است به طوری که همه بندگان را دربرمیگیرد.
بنده خسران زده، کسیست که خود از این فضل گسترده محروم نماید.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2WtQMix
◼ #اطلاعیه| بسماللهالرحمنالرحيم 🔰 پیرو سوالات مکرر مؤمنین به اطلاع میرساند، طبق نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی، عزاداری برای حضرت #محسن_بن_علی علیهماالسلام از افضل قربات است، منتهی « #عدمعزاداری » در هفته اول ماه ربیع الاول موجب « #هتکحرمت » اهلبیت علیهمالسلام نمیباشد. در جواب یاوه گویانی که قصد تفرقه افکنی به هر بهانه ای را دارند 📅 ۹/آبان/۱۳۹۸ ◻ #خبر #ایام_محسنیه
👇👇👇
♨سوال:
🔰آیا اوایل ماه ربیع الاول ایام محسنیه است و باید عزادار باشیم؟
✍پاسخ:
✅ایام محسنیه در هیچ یک از روایات اهل بیت سفارش نشده است.در منابع قدیمی تشیع روایاتی مبنی بر بزرگداشت ایام محسنیه نقل نشده و تنها در منابع متأخر از 200 تا 300 سال پیش تا کنون مطرح شده است و با توجه به اینکه ماه ربیعالاول ماه شادی و سرور اهل بیت است که در روز نهم آن سالروز آغاز امامت ححضرت ولیعصر(عج) و روز هفدهم هم سالروز ولادت آخرین پیامبر الهی(ص) و ذریه پاکش حضرت امام جعفر صادق(ع) است، باید در این ماه به شادی پرداخت.
👈تاریخ دقیق شهادت (سقط شدن) فرزند حضرت زهرا(س) مشخص نیست، چگونه عده ای از 28 صفر تا هشتم ربیع را، آغاز ایام محسنیه میدانند؟!
👈شهادت حضرت محسن و هجوم به بیت وحی از قطعیات است ولی اینکه این اتفاق در چه زمانی افتاده است، مورد بحث است، مشهور شده که بلافاصله بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم ایام محسنیه یا دهه محسنیه بر پا می کنند.
👈دلایلی است که شهادت حضرت محسن را بلافاصله بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم زیر سوال می برد و این دلایل حاکی از آن است که اقلا بعد از یکماه پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم و هجوم به خانه وحی اتفاق افتاده است .از آنجا که چند هجوم به خانه وحی صورت گرفته و در حمله آخر منجر به شهادت محسن علیه السلام و ضرب و شتم حضرت زهرا سلام الله علیها شده، بعضی هجوم نهایی را با هجوم اول خلط کرده اند .به دلایل زیر در هجوم اول محسن علیه السلام شهید نشده و پس از یک ماه این اتفاق افتاده است .
💥دلیل اول: با توجه به حدیث امام صادق علیه السلام که حضرت زهرا سلام الله علیها پس از مضروب شدن دچار مریضی شدید شدند نشان از آن دارد که بعضی از تحرکات اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از مضروب شدن اتفاق افتاده است.بنابراین خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از هجومی بوده که منجر به شهادت حضرت محسن علیه السلام شده است چون نحوه حرکت ایشان به مسجد نشان از عدم بیماری ایشان دارد.
👈ابن ابی الحدید در توصيف چگونگي آمدن حضرت فاطمه(س) به مسجد براي ايراد خطبه فدكيه آورده است كه آن حضرت با پوشش كامل در ميان جمعي از زنان در حالي كه چادرش بر اثر بلندي به زير پاهايش ميرفت و همچون رسولخدا(ص) راه ميرفت، به مسجد آمد. با توجه به اين تعبير كه: «ما تخرم من مشيه رسولالله؛ راه رفتنش هيچ تفاوتي با راه رفتن رسولخدا(ص) نداشت»، ميتوان چنين نتيجه گرفت كه تا هنگام ايراد خطبه، هنوز هجمهاي به خانه حضرت فاطمه(س) صورت نگرفته بود، زيرا در صورت حمله و مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حركت او نميتواند معمولي باشد تا راوي آن را به راه رفتنِ رسولخدا(ص) تشبيه كند. مسئله بعدی رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به خانه مهاجر و انصار برای جذب نیروست. بنا بر نقل سلمان فارسي، پس از غصب خلافت و فدك، اميرالمؤمنين(ع) همراه حضرت فاطمه(س) و حسنين شب هنگام به درِ خانه مهاجران و انصار رفته و آنان را به همراهي براي بازپسگيري حق خويش فرا خواندند.
👈از آنجا كه بنا بر روايت سلمان، پس از حمله مهاجمان به خانه حضرت فاطمه(س) و واقعه سقط جنين، آن حضرت به طور مداوم و پيوسته بستري بود تا به شهادت رسيد، ميتوان چنين نتيجه گرفت كه تا زمان ملاقاتهاي شبانه آن حضرت با مهاجر و انصار، هنوز حملهاي به خانه او صورت نگرفته بود؛ زيرا در صورتِ وقوع حمله، آن حضرت ديگر توان رفتن به در خانه تعداد زيادِ مهاجران و انصار(حتي فقط اهل بدر) را نداشت.
✍ادامه پاسخ در پست پایین:
👇👇👇
💥دلیل دوم :اعزام سپاه اسامه است، طبق برخي شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) بعد از برگشت سپاه اسامه صورت گرفته است.
👈حضور شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان هجوم به منزل حضرت زهرا سلام الله علیها نامش آمده و در سپاه اسامه نیز بوده است، گویای این مطلب است که این اتفاق نمی تواند در روزهای اول ماه ربیع افتاده باشد چون سپاه اسامه تقریبا بیش از یک ماه بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم به مدینه باز گشت. بریده در این جریانات طرفدار حضرت علی علیه السلام بوده استبا لحاظ این نکته ، انجام كارهايي نظير عزادراي در اوقات غير مرسوم اگر به نوعي استناد به دين و يا متون ديني داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دين انجام شود هيچ منعي ندارد و بدعت محسوب نمي شود؛
👈 هرچند به لحاظ عرفي جا دارد كه توده شيعيان در جوامع شيعي نسبت به ايجاد سنت هاي جديد و مناسبت هاي بي پيشينه در مورد برگزاري مراسم ديني با بزرگان و مراجع همفكري و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوي و برخي پيامدهاي حاشيه اي گريبان گير اين امور ارزشمند نگردد.به خصوص كه به دليل تنوع و تعدد مناسبت هاي عزاداري در ايام مختلف سال اضافه نمودن يك مناسبت جديد آن هم در آغاز ماه ربيع كه ماه سرور و ميلاد پيامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهاي عزاداري طولاني محرم و صفر محسوب مي شود چندان مناسب به نظر نمي رسد.
📚منابع:
*طبری دلائل الامامة.صفحه 134*
ابنابي الحديد، 263*
هلالي، سليمبن قيس، كتابسليمبن قيس الهلالی153*
شيخ طوسي، محمدبن حسن، تلخيص الشافي صفحه 50 تا 78
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
⭕سوال :
فرقه شیرازی چه فرقه ای است و چه عقایدی دارد؟ چکیده افکار این فرقه، خلاصه کردن #اسلام در 4 چیز است:👇
1⃣ ثواب داشتن #قمه زنی! (نتیجه: معرفی مذهب #شیعه بعنوان مذهب #خشونت و خونریزی در شبکه های جهانی و ذهن غیرمسلمانان)
2⃣ #عزاداری پی در پی و #افراطی و دائمی ایام محسنیه و کاظمیه و.. (نتیجه: معرفی #شیعه بعنوان مذهب #عزا و ایجاد دلزدگی در جامعه)
3⃣ توهین و #لعن مقدسات #اهل_سنت (برای شعله ور نگهداشتن جنگ شیعه و سنی و فتنه های مذهبی)
4⃣ مخالفت با جمهوری اسلامی و گروههای مقاومت #ضداسرائیلی (لیدر این فرقه که یک "آیت الله قلابی به اسم شیرازی است"! حتی یک جمله علیه جنایات #اسرائیل ندارد. و جالب است بدانید در #عربستانی که همه شیعیان خود را میکشد، فعالیت این فرقه آزاد است!)
👈 از اینرو، این فرقه #شیعه_انگلیسی یا #شیعه_اسرائیلی خوانده میشود.