#امام_صادق علیهالسلام
🍃◾🍃◾🍃◾
💠 *حسن خلق و سوء خلق از نگاه امام صادق علیهالسلام*
🍀 در روایت دیگری از امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «مَنْ ساءَ خُلْقُهُ عَذََّبَ نَفْسَهُ»؛ *«هر که بدخوئی کند خود را عذاب کرده است.»*
🔹 واضح است بد اخلاقی عملی است منتسب به خود ما. استفاده نکردن از گزینههای سالم موجب بد اخلاقی میشود. گرفتاریهای بعد از بداخلاقی ساخته دست خود انسان است.
🍃 او خود، موجب میشود تا گرفتاریها برای او ایجاد شود. به واسطه کج خلقی ضررهای عظیمی به وی وارد شده و از منافع بزرگ محروم میشود، و عاقبت هم به عذاب اخروی دچار میگردد.
📘 جامع السعاده، ج 1 ص 271
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🔰قطعا هلاک شده بودم!
🔸️اگر شما میخواهید با غیرشیعیان مباحثه كنيد لازم نیست به موارد پیش آمده در زمان خلفا بپردازید که اختلاف پیش بیاید، این واقعیت تاریخی را بگویید که ائمه فقهی #اهل_سنت شاگرد مستقيم و غیرمستقیم جعفربن محمدالصادق بودند، بیانات بزرگانشان در افضلیت امام صادق علیه السلام را نقل کنید، اینها درباره حضرت كلماتى گفتند كه از جمله این كلمات معروف، کلام ابوحنيفه است كه گفت"لو لا السنتان لهلك ابن نعمان" اگر آن دو سال شاگردى من پيش جعفر بن محمد سلام الله علیه نبود هلاك شده بودم و همين طور اين سخن كه "ما رأيت افقه من جعفر بن محمد" من فقيهتر از جعفر بن محمد الصادق در ميان مسلمانها نیافتم.
۸۵/۰۲/۲۶
#امام_صادق
مرحوم آيه الله مصباح يزدي
⭕️*چه کسی را انتخاب کنیم*؟
💚 *جواب را از رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق علیه السلام دریافت کنیم:*
👤 *شخصی از امام صادق (ع) پرسید:*
*بین دو حاکم در تردید هستم، چکنم؟*
*امام فرمود: عادل، صادق، فقیه و باتقواترین را انتخاب کن.*
*شخص گفت: اگر به تشخیص نرسیدم؟*
*امام فرمود: ببین افراد متدین به کدام مایلند.*
*شخص گفت: اگر نفهمیدم؟*
*امام فرمود: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر میپسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آنها را خشمگین میکند، او را برگزین.*
📚*« اصول کافی جلد ۱ص ۶۸»*
#ال_یس ۱۵۶
🔆 *«يا مولای»*
💠عبارت يا مولای در زيارت آل يس نشانگر آنست كه زمان اظهار محبت به امام رسيده است، مولایی که نزديكی و قرب به ايشان زندگی بخش و حيات آفرين است.
🔹 «ولی» به معنای دو چیزی است که به يكديگر چسبيده باشند به گونهای که کاملا منطبق بر يكديگر گردند، یعنی زائر با مخاطب قرار دادن امام با عبارت «يا مولای» خواستار نزديكی تنگاتنگ و قرب بدون انفصال امام است، او میخواهد چنان به امام نزديك شود كه تجلیگاه صفات حضرت گردد.
🔸 زمانی که این قرب حاصل شود، زائر از ظلمات نفسانیت و تعلقات عالم ماده جدا شده و در نزد امام جای خود را پيدا میكند، اصلا اين قرب اجازه میدهد كه زائر امام را «يا مولای» صدا بزند.
✳️ *«یا مولای»*
🔰 زندگی در حضور امام زائر را از نواقص رها میكند و او رنگ الهی به خود میگیرد.
☘️ *این بنده فراری با ندای یا مولای خود را در زمره فرزندان امام قرار داده، به همه عوالم فخر میفروشد که پدر و بزرگتری اینچنین دارد.*
🔰 پدری که فخر عوالم هستی است. این پیوست اوج لذت و خوشی اوست. امام هم که سالها منتظر فرزند گمشده و فراری خود بوده با شنیدن ندای «یا مولای» آغوش پر مهر و محبتش را گسترده تا فرزندان از محبت او سیراب گردند.
✨ چه مستی است ندانم که رو به ما آورد
✨ که بود ساقی و این باده از کجا آورد
🌐 emamraoof.com
١٥٥
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تسليم
وقتي خداي سبحان را خالق جهان مي شناسيم
خالقي قادر و عليم و خبير و مالك....، پس بايد در مقابل او تسليم باشيم و از هيچ انساني مستقلا اطاعت نكنيم مگر اين كه اطاعت از او اطاعت از خداي سبحان محسوب شود و در راستاي خالق باشد مثل حضرات معصومين عليهم السلام
پس هيچ انساني حق ندارد ديگران را مجبور كند
در مقابل او تسليم شوند بلكه همه انسان ها موظف هستند با هم در مقابل خدا تسليم شوند
تسليم در مقابل يكديگر معني ندارد.
تسليم بودن تنها در مقابل يك وجود معنا دارد .
اگر فرد بالا دستي ظالم باشد انسان پايين دستي حق ندارد در مقابل او تسليم شود
و اگر مي گويند در مقابل والدين تسليم شويد منظور والديني نيستند كه شما را مجبور به شرك ميكنند
و ان جاهداك لتشرك بي ما ليس لك به علم فلا تطعهما
اگر ما تسليم آنها هستيم در سلسله طوليه تسليم خداي سبحان مي باشيم
و اگر مردي همسرش را وادار به معصيت كند همسر نبايد او را اطاعت نمايد. زيرا لا طاعه لمخلوق في معصيه الخالق
در مقابل انبياء و اولياء بايد تسليم بود زيرا در بسياري از موارد راه بنده صرفا از طريق تسليم در مقابل اولياء است . عقل انسان نمي تواند بسياري از امور را خود به خود ادراك كند و با تسليم شدن در برابر شريعت ،
امكان دستيابي او به مراتب متعالي ميسر مي گردد.
اگر انسان بخواهد از طريق ظن خود به حقيقت دست پيدا كند و تسليم شريعت نشود در نهايت منكر دين مي شود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٩/٨/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔹☝️سردار سپاه فرزندش را با خدا معامله میکند و برای حفظ امنیت حرم و حریم ایران به قربانگاه میفرستد، اما در مقابل فرزند برخی از مسئولان با شکم های پر از حرام عیاشی و اختلاس میکنند. این فرق نیروهای واقعی انقلاب با مدعیانی است که در سفره آماده انقلاب نشسته اند
📹سردار عبدالله زاده در مراسم تشییع پیکر فرزند شهیدش
☝️🔹سردار سپاه فرزندش را با خدا معامله میکند و برای حفظ امنیت حرم و حریم ایران به قربانگاه میفرستد.
📹سردار عبدالله زاده در مراسم تشییع پیکر فرزند شهیدش
#حدیث_روز
💠 *خوش اخلاقی* (ادامه)
✳️ *چگونه با عصبانیت مبارزه کنیم؟*
⁉️ چرا ما نمیتوانیم از مسائلی که خلاف میلمان است، به راحتی بگذریم؟ چرا با کوچکترین اتفاقی که انتظارش را نداریم، از جا کنده میشویم و زمین و زمان را به هم میدوزیم؟
🔹 گاهی اوقات یک اختلاف بزرگ، از شوری یک غذا شروع میشود. غذا شور شده، مرد عصبانی میشود، زن ناراحت میشود؛ بذر اختلاف کاشته میشود.
✍️ گاهی اختلاف از ریختن یک پارچ آب شروع میشود؛ مهمان سر سفره نشسته. خانم میخواهد دیس برنج را در وسط سفره جای دهد. پارچ آب واژگون میشود. مرد عصبانی میشود؛ بذر اختلاف کاشته میشود.
✍️ گاهی اختلاف از یک بدقولی شروع میشود. مرد قول داده عصر بیرون میرویم. عصر میشود. حالش را ندارد که بیرون برود. زن عصبانی میشود؛ بذر اختلاف کاشته میشود.
✍️ گاهی اختلاف. . .
💠 *چقدر خوب بود که می توانستیم در برابر مسائلی که در زندگی اتفاق میافتد و مطابق میل ما نیست، به راحتی مقاومت کنیم و کنترل خود را از دست ندهیم.*
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com
#تفسیر_قرآن ١٣٦
# سوره_نحل ، آیه ٣٥ (ادامه)
🔆 «وَ قالَ الَّذينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ نَحْنُ وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ كَذلِكَ فَعَلَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ»
🔆 «مشركان گفتند: «اگر خدا مىخواست، نه ما و نه پدران ما، غير او را پرستش نمىكرديم؛ و چيزى را بدون اجازه او حرام نمىساختيم!» (آرى،) كسانى كه پيش از ايشان بودند نيز همين كارها را انجام دادند؛ ولى آيا پيامبران وظيفهاى جز ابلاغ آشكار دارند؟»
✳️ *وَ لا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ*
🔹 برخی از افراد آشنایی با لطایف معرفتی و اسرار الهی را بر خود حرام می کنند و این تحریم را به خداى سبحان نسبت میدهند.
✍️ براى مثال؛ فردى هیچ تلاشی در جهت یادگیری آداب و اسرار شریعت ندارد و تنها با برخی از احکام شريعت آشناست. او بر اين اساس معتقد است كه خداوند نسبت به بندگان برگزيده خود، انتظار اندكى از وى دارد.
🔸 اين در حالى است كه شریعت داراى ظاهرى است كه احكام الهى را در بر مىگيرد و یک لایه درونی به نام آداب دارد و بندگان پس از آشنایی با احکام و آداب، به وادى اسرار راه مىيابند.
⁉️ آیا خداوند عامل جلب الطاف براى بعضی افراد و سلب توفیقات از بعض دیگر است؟
⁉️ برخى افراد بر این باورند که خود در سلب توفیقاتشان نقشی ندارند و آنان به خواست خداوند از كسب توفيقات و رحمات بىنصيب ماندند! آیا این تصوّر صحیح است؟
✅ در پاسخ مى گوييم: *دنيا، عالم اسباب و مسببّات است؛ به این معنا كه هر فعلی -چه خیر و چه شر- كه در اين دنيا از كسى سر بزند، بر عوامل دیگر تأثیر مىگذارد و اینگونه نیست که سوء انتخاب انسان با سلب خیرات از او بیارتباط باشد.*
✍️ براى مثال؛ ارتكاب به معصیت، موجب سلب توفیقات انسان میشود.
💠 خدای سبحان فرمود: انجام معاصی، موانع سنگینی در مسیر سلوک انسان قرار می دهد. نتیجه انتخاب سوء فرد که با میل خود آن را برگزیده، سلب توفیقات از اوست. هرچند گاه افراد انتخاب سوء خود را به خدای سبحان نسبت میدهند و مىگويند: خداوند اراده نكرده است كه فعل خیرى توسط من انجام شود!
🔸 اما حقيقت اين است كه مخالفت با خداوند و دستورات او، ارتباط مستقیمى با سلب خیرات و توفیقات انسان دارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#روش_شناسی ۷
💠 *«روش زدودن کینهها»*
🔆 «اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَیرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ»
🔆 «درو كن (دور ساز) بدى (كينه) را از سينه ديگرى با ریشه كن کردن آن از سينه خود»
📗 نهج البلاغه، حكمت ١٦٩
✳️ *اگر میخواهیم کینهی دیگری به ما آسیب نرساند، باید کینه او را از سینه خود ریشه کن کنیم تا بستری برای رویش پیدا نکند و به جهت جدی بودن آسیب، نگذاریم این کینه حتی در حد ریشه باقی بماند.*
✍️ به عنوان مثال اگر در گذشته، با فردی برخوردی نامناسب داشتهایم و او همچنان از آن مکدّر است، راه از بین بردن این آزردگی، از ریشه درآوردنِ تمام ناراحتیهایی است که از او در دل نگه داشتهایم. چرا که احساسات درونی افراد ناخودآگاه در یکدیگر تأثیر میگذارد.
🔹 «حصد» یعنی درو کردن و «قلع» به معنی از ریشه درآوردن است. اگر در دل ما حتی اندکی کینه نباشد متقابلاً، در سینه دیگران هم نسبت به ما کینهای باقی نمیماند.
🔸 و *اگر میخواهیم دیگران از ما ناراحتی و رنجی نداشته باشند، سینه خود را از بغض نسبت به آنان تهی کنیم.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٢٣٩
#آداب_الصلوه
ادامه بحث تسميه و دو صفت رحمن و رحيم
امام خميني مي فرمايند:
ما مي خواهيم روي هر كاري يك مُهر و داغي بزنيم
داغ و مُهر رحمانيت و رحيميت .
صفات خدا بي پايان است منتها در اينجا ما به دو اسم محيطه پناه مي بريم
يعني رحمن و رحيم .
اين دو اسم بر خيلي از اسماء احاطه دارند.
امام خميني مي فرمايند:
بسياري از پيامبران از مصاديق اسم رحيم به معناي رشد دهنده
هستند . در واقع پيغمبران
و هاديان طريق، جلوه رحمت رحيميه خداي سبحان هستند.
در دعا عرض مي كنيم
يا رحمان الدنيا والاخره و رحيمهما
اي خدايي كه در دنيا و آخرت رحمان و رحيمي
گويا به اين نكته اشاره دارد كه رحيم بودن خدا و به كمال رسانندگي فقط در آخرت نيست
رحمانيت خدا يعني افاضه وجود به بنده در دنيا و در آخرت.
اجمالا وقتي مي گوييم بسم الله الرحمن الرحيم
يعني مي خواهيم مُهر رحمت خدا را روي فعل و عقيده خود بزنيم .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨١/٢/١٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#عزت_و_ذلت ۱۷
✅ *قناعت در مادیات، عامل عزّت*
🔆 «وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُواْ مِصْرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ»
🔆 «و چون گفتيد اى موسى هرگز بر يك [نوع] خوراك تاب نياوريم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمين مىروياند از [قبيل] سبزى و خيار و سير و عدس و پياز براى ما بروياند [موسى] گفت آيا به جاى چيز بهتر خواهان چيز پستتريد پس به شهر فرود آييد كه آنچه را خواستهايد براى شما [در آنجا مهيا]ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پيشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا كه آنان به نشانههاى خدا كفر ورزيده بودند و پيامبران را بناحق مىكشتند اين از آن روى بود كه سركشى نموده و از حد درگذرانيده بودند»
📔 سوره مبارکه بقره، آیه ۶۱
✅ *یکی از عوامل عزت، قناعت در مادیات است. در امور مادی باید خود را با پایینتر از خويش قیاس کرد و در معنویات با بالاتر از خود.*
💢 اعتراض به تقدیرات الهی و باور نداشتن وعدههای الهی، عامل ذلت است
✍️ برخی از مفسرین در ذیل آیه فوق میگویند اعتراض به تدابیر و تقدیرات الهی موجب ذلت است.
🔸 تقدیر الهی بر بنیاسرائیل برخورداری از طعام حکمت و معرفت (منّ و سلوی) بود اما از آنجا که آنان تمام توجهشان به چیزی بود که از زمین میرویید (مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ) به این طعام قناعت نکردند و از خداوند طلب رزقی غیر از این طعام و غذای مادی را نمودند.
🔰 *درخواست رزق مادی اشكالی ندارد، اشكال در تعلق به مادیات و اسیر شدن به آن است*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com