📌 *قبل از آنکه موضوع مناجات را آغاز کنیم لازم است یادآورشویم، پیش از این در خدمت شرح اسماالحسنی بودیم، با پایان یافتن آن مبحث از امروز شرح مناجات خمسه عشر امام سجاد علیهالسلام را به لطف حق، پی میگیریم.*
🌐 emamraoof.com
#مناجات
⁉️ آيا ميدانيد ثمرۀ مكالمه و مناجات خدای سبحان و بنده چيست؟
❇️ خداوند «رفيع الدرجات» است و چون بخواهد با بندهای سخن بگويد اورا ازخاك به افلاك میبرد.
✍🏼 «مناجات» باب مفاعله و «نجوی» ازماده «نجْو» است و در زبان عربی به مكان مرتفع گويند.
✳️ *درهر مناجاتی رفعتی نهفته است؛* بنابراین هرزمان كه اجازۀ ارتباط با خدای سبحان به بنده داده میشود، درحقيقت خداوند رفعتی درعالم معنا نصيب بندهاش فرموده است.
*درميدان مناجات، دل، يكهتاز ميدان است و اگر حضور دل نباشد، مناجات محقق نشده است.*
✳️ درمناجات، اسرارالهي دراختيار بنده قرار ميگيرد و هر مناجات و مكالمهای به مثابۀ «كوه طور»ی است كه حضرت موسی درآنجا با خدای سبحان به مكالمه پرداخت و مورد خطاب «فَاخلَع نَعلَیک» قرارگرفت و از تعلقات خود جدا و از همه بريده شد؛ زيرا فكر كردن به غير خدا، عبد را از خلوت و وصال به حق جدا میكند.
🔹 معشوق حقيقی در مناجات، مُهر را از زبان گنگ برمیدارد و به او اجازه سخن گفتن میدهد؛ به همين جهت انسان بعداز هرمناجاتی احساس سبکی میكند.
🔹 درمناجات، بنده مظهر اسم «حكيم» میشود و با سايرين حكيمانه رفتار ميكند همچنين مظهر نام باسط میشود؛ يعني هم وجود خودش بسيط میشود و هم گره از كار افراد باز میكند.
🍃 *بهواسطۀ مناجات ،بندهای كه با گناه خودرا ذليل وخوار كرده است، به خدا نزدیک و واله و شیدای حق میشود.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
📌متن شبهه👇👇👇
بعضا عنوان میشه که توی صدر اسلام، مصداق و شاهدی از برخورد رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم و امیرالمؤمنین علیهالسلام، با بیحجابی در سطح جامعه نداریم
آیا این گزاره تاریخی، درسته؟
اگه خیر،
آیا شواهدی براش دارین؟
و اگه بله،
آیا اصلا بیحجابی اجتماعی، در حکومتهای الهی صدر اسلام، موضوعیت داشته؟
📌پاسخ به شبهه👇👇👇
♥️ چند نکته، سپس پاسخ:
1⃣ آیا در صدر اسلام بی حجابی وجود داشته؟ یعنی آیا بی حجابی مساله بوده است تا از اهل بیت انتظار برخورد داشته باشیم؟؟
2⃣ آیا حجاب از همان ابتدای آمدن اسلام واجب شده یا نه؟
3⃣آیا اهل بیت با بی حجابی های کم نیز برخورد داشته اند یا خیر؟؟
4⃣ آیا حکومت فقط وظیفه ی اقدام عملی دارد و یا اینکه اقدام فرهنگی نیز جزء وظائف حکومت است؟؟
🌸 پاسخ نکته و سوال اول:
🌹شواهد زیادی وجود دارد که بی حجاب در صدر اسلام بسیار بسیار کم بوده است و زنان مسلمان بعد از آمدن حکم حجاب آن را رعایت می کرده اند
🌸برای نمونه به مواردی چند از این گزارشهااشارتی می رود:
1- گزارش های عایشه: در وصف وضعیت حجاب پس از نزول آیه و حکم حجاب از عایشه نقل شده است که: رحمت خدا بر زنان مهاجر پیشگام باد که هنگامى که خداوند فرمان حجاب را نازل فرمود، ضخیمترین پوششهاى پشمین خود را برش داده و با آن سر و گردن خود را پوشاندند. (طبری، جامعالبیان، ج9، ص306)
در گزارش دیگرى آمده است که نزد عایشه از برترى زنان قریش سخن به میان آمد. او گفت زنان قریش صاحبان فضیلتاند، اما به خدا قسم من در پاىبندى به کتاب خدا و ایمان به قرآن کسى را برتر از زنان انصار ندیدم. وقتى آیه «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَ عَلى جُيُوبِهِنَ» نازل شد و مردان این آیه را در خانهها بر زنان خود خواندند، بعد از آن هر یک از آن زنان با لباس خود، سر و کنارههاى صورتش را مى پوشاند. آنان وقتى صبح پشت سر رسولخدا به نماز ایستادند سر و گردن خود را پوشانده بودند، به گونهاى که خیال مىکردى بر سر آنها کلاغ نشسته است. (سیوطی، الدرالمنثور، ج5، ص42)
2- گزارش امسلمه: سیوطى به سند خود از امسلمه نقل مىکند که: بعد از نزول آیه «یُدْنِينَ عَلَيْهِنَ مِنْ جَلَابِيبِهِنَ» زنان انصار از منازلشان با پوششهاى مشکى خارج مىشدند به گونهاى که به نظر مىرسید بر سر ایشان کلاغى نشسته است. (همان، ج5، ص221)
3- منع کنیزان از رعایت حجاب: منع کنیزکان از رعایت حجاب، به عنوان نشانهای برای جدا شدن بین زنان آزاده و کنیز است. توضیح اینکه در برخی روایات منقول است که کنیزان مسلمان سر خود را نمیپوشاندند و در دوره خلفاء مانع حجاب کنیزکان میشدند:(وسائلالشیعه، ج4، ص412)
🔰 اگر این سنخ روایات درست باشد، بیانگر این مطلب است که بیحجابی در صدر اسلام نبوده؛ زیرا عدم پوشش، نشانه کنیز بودن قلمداد میشد و زنان آزاد به خاطر اینکه به کنیزان مشابه نشوند سر خود را میپوشاندند.
4- کیفیت حجاب حضرت زهرا(س): کیفیت حجاب حضرت زهرا(س) در زمان حیاتشان نیز یکی از نشانههای وضعیت حجاب در آن زمان میباشد. برای نمونه به چند گزارش از وضعیت حجاب آن حضرتاشارتی میرود:
الف) در گزارش های خروج آن بانو از خانه و حضور در مسجد در جریان فدک می خوانیم: هنگامي كه به فاطمه(س) ثابت شد كه ابوبكر فدك را از او به زور گرفته و تحويل نميدهد، آن بانوي عزيز، مقنعه و روسرياش را بر سر محكم بست و با عدهاي از زنان متدين و نزديكان خويش كه او را در ميان گرفته بودند به سوي مسجد رسولالله حركت كرد، در حاليكه با لباسهاي طولاني راه ميرفت كه حتي روي پاهاي او پوشيده بود و بدنش پيدا نميشد و چنان راه ميرفت كه گويا پيامبر اكرم(ص) در حركت است وارد مسجد شد. جمعيت مهاجر و انصار آنجا را پر كرده بودند و براي دختر پيامبر(ص) جايگاهي درست كرده بودند، كه مردها او را نميديدند.» (بحارالانوار، ج43، ص192)
♥️در گزارش دیگری وضعیت پوشش حضرت در آن واقعه اینگونه گزارش شده است: مقنعه را بر سر بست و جلباب و چادر را به گونه ای که تمام بدن آن حضرت را میپوشاند، به تن کرد.» (بحار، ج29، ص220)
ب) گزارش خروج آن حضرت از خانه جهت حضور در خانه پدرش بدین قرار است: چادرش را سر نمود، و روبندش را انداخت و به طرف منزل پیغمبر(ص) حرکت نمود.» (بحار، ج43، ص147)
ج) هنگام وصیت به فضه خادمه برای تهیه تابوت فرمود: من دوست ندارم کاری را که با جنازه زنان میکنند، و پارچهای بر روی آن میاندازند که برآمدگیهای بدنش را نامحرمانان میبینند.» لذا حضرت دستور داد برای جنازه او تابوتی ساخته و بدن او را داخل تابوت بگذارند، بهگونهای که کسی او را نبیند.» (وسائلالشیعه، ج3، ص221)
✅اما پاسخ سوال دوم:
🔰حکم وجوب حجاب در سال پنجم هجری و بنا بر برخی روایات و گزارشها در سال هشتم هجری تشریع گردیده است. (ن.ک. قاموس قرآن، ج8، ص302؛ المیزان، ج20، ص376ـ377؛ البرهان، ج1، ص251؛ التمهید، ج1، ص
106ـ10) بر این اساس تا حدود ۱8 سال بعد از بعثت پیامبر اکرم(ص) حجاب کامل میان مسلمانان واجب نبود. این امر خود یکی از مهمترین دلائل کمبود گزارش در برخورد پیامبر اکرم(ص) با این پدیده است. وقتی هنوز حکم حجاب نازل نشده، برخورد با بدپوششی چه معنایی خواهد داشت؟
✅پاسخ سوال سوم:
🔆در سیره نبوی و علوی به موارد متعددی برخورد میکنیم که در اعلامیه ها و بیانات رسمی و حکومتی، پدیده بدپوششی مورد تقبیح و مذمت قرار گرفته و در مواردی از عمّال حکومتی خواسته شده که با این امر مقابله نمایند. در ذیل به چند مورد اشارتی میرود:
♥️1)پیامبر اکرم(ص) هنگامی که عمرو بن حزم را به عنوان والی نجران در یمن منصوب کرد، شرح وظایفی برای او نگاشت. حضرت در بخشی از این آئیننامه کاری، او را مسئول پاکدامنی و حجاب مردم میداند و از او میخواهد به اقدامات عملی در این زمینه همت گمارد؛ اينكه مردم را از نماز خواندن در يك لباس كوچك نهى كند مگر اينكه پوششى باشد كه بتواند دو طرف آن را به دو شانه خود گره بزند. و مردم را از اينكه لباس كوچكى بپوشند كه عورتشان آشكار شود بازدارد و از اينكه كسى موهايش را پشت سرش انباشته كند، نهى كند» (میانجی، مکاتیبالرسول، ج2، ص528).
🌸 این فرمایش که در واقع وظائف حکومت را نیز بازگو میکند، با صراحت، گسترش حجاب و عفاف و برخورد با پدیده بدپوششی را از کارویژههای حکومت می داند.
🌹2) از جابر بن عبدالله انصاری نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) از توقف زنان در مسیر رفت و آمد و اینکه زنان هنگام بیرون آمدن از خانه لباس شهرت بپوشند، نهی می کرد. همچنین زنان را از آنچه سبب ایجاد زینت در صدایشان (ناز و کرشمه) میشود و نیز از بلند کردن صدایشان در غیر ضرورت نهی فرموده است:
🔆همانا رسول خدا(ص) نهی میفرمود از اینکه زن از وسط خیابان و یا کوچه راه برود، و میفرمود: زنان سهمی در وسط جادّه ندارند،
🔰و همچنین او نهی میکرد از اینکه زن هنگام خارج شدن از منزل، لباسی بپوشد که مشهور و انگشت نما باشد، و یا خود را تزیین به زیور آلاتی نماید که موقع راه رفتن سر و صدای آنها شنیده شود (و باعث جلب توجّه مردان نامحرم گردد)،
🌹و همانا او لعنت میکرد زنانی را که خود را (از لحاظ پوشش و رفتار) شبیه مردان میکنند و یا مردانی را که خود را شبیه زنان مینمایند،
🌹و همچنین نهی میکرد از اینکه زنان بدون ضرورت در میان نامحرمان حرف بزنند، و یا در غیر خانههای خودشان شب را بخوابند، و همچنین نهی میکرد از اینکه مردان نامحرم بر آنان سلام کنند. (مستدرکالوسائل، ج14، ص280)
♥️این روایت پیرامون حضور زنان در اجتماع از جهت پوشش و شیوه گفتوگوی اجتماعی آنان وارد شده است. بنابراین از روایت میتوان این مطلب را برداشت نمود که، حکومت و دستگاههای حکومتی میتوانند در صورت عدم رعایت پوشش در محافل اجتماعی توسط زنان با ایشان برخورد نموده و مانع از حضور زنان بد حجاب در جامعه شود.
🔰3) نقل شده است: هنگامی که رسول خدا(ص) نماز جماعت را تمام می کرد، هنگام خارج شدن از مسجد، قدری درنگ می کرد تا زنان خارج شوند یعنی حضرت توجه داشت تا اختلاط رخ ندهد و زنان بروند سپس مردان بیرون بیایند(سننابیداود، ج7، ص543)
🌸همچنین آن حضرت به زنان دستور داده بود هنگامی که زنان در مسجد حضور مییابند، عطر و بوی خوش بکار نبرند: (ابنابیالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج19، ص347)
🔰حضور زنان در مسجد تابع حضور آنان در اجتماع است. بنابراین پیامبر در این روایت به نوعی در مقام بیان کیفیت حضور زنان در اجتماعات و مواردی که باید از جانب آنها رعایت شود، می باشد.
❇️4) در حدیت دیگری آمده است که رسول خدا به دختر گرامی خود دستور داد از اضافه ملحفه، سرش را بپوشاند: در این روایت کیفیت پوشش توسط پیامبر خطاب به دختر گرامیشان بیان شده است. این روایت علتی بر لزوم پوشاندن سر، توسط زنان در حضورهای اجتماعی و در برابر نامحرمان است.
🔆 بنابراین حکومت میتواند در راستای برنامهریزی جهت پوشش زنان از اینگونه روایات به عنوان راهبرد استفاده نماید. ✅چنانچه در روایات دیگری که در ذیل بدانهااشاره خواهد شد، نیز به بحث کیفیت ظاهر شدن زنان در محیطهای اجتماعی پرداخته شده است و هرکدام از این روایات میتواند مبنایی برای ایجاد قوانینی در مورد مسئله پوشش و حجاب و یا مقابله حکومت با پدیده بدپوششی قرار بگیرد.(مستدرک الوسائل، ج8، ص 368)
♥️5) امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا(ص) میفرماید: زنان نباید در جامعه از وسط جاده و یا خیابان و یا کوچه عبور کنند و راه بروند، و بلکه باید همیشه از دو طرف آن، یعنی از کنارههای آن راه روند. (کلینی، الکافی، ج5، ص519)
🔆 این روایت صراحتاً جنبه اجتماعی و حکومتی داشته و در آن به کیفیت حضور زنان در خیاباناشاره شده است.
🔆 این روایت از یک سو اشاره می کند، رفت و آمد زنان در معابر عمومی موجب جلب توجه مردان نامحرم میشود و شای
شایدمنجر به اعمال نامطلوب و منفی شود و از سوی دیگر نباید مانع از رفت و آمد زنان شد و آنان را درخانه حبس نمود. پس اگر به هنگام رفت و آمد از کنار کوچه و خیابان عبور کنند تا کمتر مورد توجه واقع شوند؛ مناسبتر است. بر این اساس، اگر زنی بدون حجاب یا با حجاب نامناسب شرعی بخواهد در انظار عمومی رفت و آمد نماید؛ به شدت مورد نهی واقع میشود. زیرا در چنین حالتی جلب توجه بیشتری پیش میآید. از اینرو، بیحجابی زنان در حکومت اسلامی مورد نهی موکَّد است.
🌸6) امام صادق(ع) می فرمایند: از جمله پیمان هایی که رسول خدا(ص) از زنان امت خود گرفته است این است که چادرهای خود را در بین ساق پا و پشت خود جمع نکنند (و بر بدن نچسبانند)، و با مردان نامحرم در محل خلوتی ننشینند (الکافی، ج5، ص519).
🔆قرار گرفتن چنین مفاد و الزاماتی در یک پدیده سیاسی و اجتماعی (بیعت) بیانگر الزام از جایگاه حقوقی و حکومتی است.
♥️7) امام صادق(ع) به نقل از امیرالمومنین(ع) کیفیت حضور زنان در یکی از مکانهای عمومی یعنی بازار را تعیین می فرماید، که این حکم را میتوان در دیگر مکانهای عمومی نیز جاری ساخت: (کلینی، الکافی، ج5، ص537).
و در حدیث دیگری از حضرت نقل است که: آیا شرم نمیکنید و به غیرت نمیآیید، که زنان شما راهی بازارها و مغازهها میشوند و با افراد بی دین برخورد می کنند (همان، ج5، ص537)
🌸سیاق خطاب حضرت نشان میدهد که از جایگاه حکومت، چنین سرزنشی را متوجه سهلانگاری عراقیان کرده است و نه امر به معروف و نهی از منکر شخصی.
✅خطاب کلی به عراقیان و گزارش دادن به حضرت گویای این نکته است.
🔆 وقتی حضرت در حالی که حاکم است، آن هم با این لحن، خطابی را متوجه جامعه میکند، اصل این است که از موضع حاکمیت است و نه صرف بیان حکم شرعی یا وظیفه شخصی امر به معروف و نهی از منکر، همانند هر فرد دیگر.
🌸دیگر اینکه مقصود روایت این نیست که چرا زنان اهل عراق به رفت و آمد در خیابان و بازار مبادرت میکنند؛ بلکه مقصود سرزنش اهل عراق از نحوه رفت و آمد زنان است. به قرینه سخن رسولالله(ص) که پیشتر نقل شد، حضرت علی(ع) زنان اهل عراق را امر کردند به هنگام رفت و آمد باید از کنار راه عبور کنند تا برخوردی با مردان پیش نیاید، اگر غیر این اتفاق افتد؛ نشانه بیشرمی و بیغیرتی اهل آن شهر است.
♥️مطابق این روایت نیز بیحجاب بودن زنان در معابر عمومی به طریق اُولی مورد عتاب و نهی حاکم اسلامی قرار میگیرد.
✅8- از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: مردی زن صفت را پیش پیامبر(ص) آوردند که دست و پای خود را حنا گذاشته بود. حضرت پرسید: چرا چنین کرده است؟ گفتند:ای رسولخدا! خود را شبیه زنان میسازد. پیامبر دستور تبعیداو را به منطقهای در مدینه به نام (نقیع) صادر کرد» (سننابیداود، ج7، ص288).
🔰 برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به آدرس زیر مراجعه فرمایید
🔸https://b2n.ir/n81142
🌸 در مورد سوال آخر نیز باید بگویم اهل بیت کارهای فرهنگی زیادی در زمینه حجاب انجام داده اند که به خاطر طولاني شدن جواب روایات آن را ذکر نمی کنم.
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی
#حدیث_روز
💠 *«دیدگاه امام خمینی(ره) نسبت به زن»*
🟩 حضرت امام با فروتنی از فعالیتهای سازنده زنان مسلمان ایران تشکر میکند و بذر امید و دلگرمی را در دل زنان مسلمان ایرانی میکارد: *«و شما بحمدالله زحمت کشیدید، رنج بردید و در همه مراحل پایداری کردید. بانوان ایران در همه جا فعالیت کردند، چه فعالیتهای فرهنگی و چه فعالیتهای اقتصادی که قشر کثیری از آنها در کشاورزی دخالت دارند و قشر کثیری از آنها در صنعت دخالت دارند و قشر کثیری در فرهنگ و ادب و علم و هنر و همه اینها پیش خدای تبارک و تعالی مشکور است و شماها مورد عنایت حق تعالی ان شاءالله هستید و مادامی که به تعهد باقی باشید، خدای تبارک و تعالی شما را نصرت می کند.»*
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com
#توانمندی ۴۷
💠 *مهارت تصمیمگیری؛ نماد توانمندی*
🔆 «یا أَیهَا النَّبِی إِذَا جَاءكَ الْمُؤْمِنَاتُ یبَایعْنَكَ عَلَى أَن لَّا یشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَیئًا وَلَا یسْرِقْنَ وَلَا یزْنِینَ وَلَا یقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا یأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یفْتَرِینَهُ بَینَ أَیدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یعْصِینَكَ فِی مَعْرُوفٍ فَبَایعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»
🔆 «ای پیامبر! هنگامی که زنان مؤمن نزد تو آمدند تا با تو بیعت کنند که برای خداوند شریک قائل نشده، دزدی نکنند، زنا نکنند، فرزندان خویش را نکشند، تهمت و افترایی پیش دست و پای خود نیاورند(فرزند دیگری را به شوهر خویش نسبت ندهند) و در معروف از تو سرپیچی ننمایند؛ پس با ایشان بیعت کن و برایشان استغفار نما! به راستی که خداوند بخشنده و مهربان است.»
📗 سوره ممتحنه، آیه ۱۲
💢 *بسیاری از افراد قدرت تصمیمگیری ندارند و برخی افراد نیز پس از تصمیمگیری، شهامت اجرای آن را ندارند. هر دو گروه در زمرۀ ناتواناناند.*
✅ هرفردی که با پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله بیعت کند و در فکر و عمل مطابق شریعت عمل کند؛ حضرت به اذن الهی، بیعت او را میپذیرد و برای او دعا میکند.
◀️ چنین فردی در حقیقت توانمندی خود را از این جهت که قدرت تصمیمگیری و اجرا داشته، آشکار ساخته است. او مصمم است ضمن حفظ اعتقادات حقه خویش از معصیت دوری کند.
✳️ *در شرایط کنونی که امام زمان عجلاللهتعالیفرجه غایب است؛ در زیارات این امکان فراهم میشود که انسان در محضر معصوم قرار گیرد؛*
🌀 برای مثال در زیارت آلیس فرد در محضر حضرت ولیّعصر عجلاللهتعالیفرجه قرار میگیرد و اعتقادات خویش را عرضه میکند و مشمول دعای ولیّ خدا قرار میگیرد و دعای ولیّ خدا موجب افزایش توانمندی فرد خواهد شد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#عبرتها ۳۲
🔆 «وَ جاوَزْنا بِبَنِي إِسْرائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلى أَصْنامٍ لَهُمْ قالُوا يا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ قالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»
🔆 «و بنىاسرائيل را از دريا گذرانديم، تا به قومى برخوردند كه بر پرستش بتهاى خويش پايبند بودند، (با ديدن اين صحنه) گفتند: اى موسى! براى ما خدايى قرار بده، همان گونه كه براى اينان معبودها (و بتهايى) است.
موسى گفت: براستى، شما گروهى نادان (و جهالت پيشه) هستيد.»
📗 سوره اعراف، آیه ۱۳۸
💢 هر دلبر مادی که در وجود انسان رسوخ کند، مانع پرش و معراج او میشود و در گذشت زمان خود را به شکل دیگری به نمایش میگذارد.
🍃 حضرت موسی به قوم خود گفت: *این محسوسات که در مقابل توجه به معنویات چشم شما را پر میکند، نماد بیعقلی است و این بیعقلی در مقابل علم نیست؛ بلکه در مقابل جهل است.*
✍🏼 مفسری گوید:.خداوند سبحان بر طبق قاعدۀ لطفش بنده را از رذائل اخلاقی مانند حرص، بخل، تکبر و حسد و ... عبور میدهد؛ اما با ورود به فضای روحانی و عبادی، خودپرستی و مراد پرستی او جلوهگری میکند که حقیقتا خداپرستی نیست؛ بلکه مجاز است؛ یعنی از امور نامناسب عبور داده شد؛ اما در امور نامناسب دیگری فرو رفته است.
🔷🔹 به عبارت دیگر، اصل حرکت انسان حرکت در جادۀ بندگی است که وصال به خداوند صورت گیرد؛ اما گاه او از یک نوع نفسانیات و رذايل اخلاقی عبور داده میشود که به غایت خود برسد؛ ولی مجاز دیگری وجود او را پر میکند.
🍃 امام خمینی در آداب الصلوة میفرماید:
گاه آدمی در گوشۀ اتاقی از نفسانیات خارج میشود و در گوشۀ دیگری در نفسانیات خود فرو میرود. با هر عنوانی که انسان به نفس رجوع داشته باشد؛ از خداپرستی خبری نیست.
💢 *حجاب، حجاب نفس است و مانع وجود دارد و در نهایت وصال بهحق نیست. گوسالهپرستی جدایی از فرعون است؛ ولی وصال بهحق هم در آن نیست.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#شرح_زیارت_امین_الله ۷۵
🔰 در این زیارت زائر به مجموعه استعدادها و توانمندیهای خود واقف میشود و استعدادهای خود را تحت نور ولایت بازشناسی میکند و از خداوند درخواست به فعلیت رساندن این استعدادها را دارد.
✨ در این زیارت، زائر به بازشناسی زمین وجودی خود میپردازد و مییابد که قابلیت وصول به انواع کمالات در وجود او نهفته است؛ بنابراین فقط با یک «علی» گفتن وارد میدان می شود و درخواست به فعلیت رسیدن این قابلیتها را دارد؛ در نتیجه در مقابل خدمات دیگران و توقع از دیگران، خدماترسانی وسیع به افراد را عهده دار است.
❇️ زیارت امین الله به فعلیت رسیدن قوای نهفته در وجود آدمی را به سهولت و سرعت انجام میدهد؛ یعنی *زائر نمیخواهد توانمندیها و داراییها و امکانات در وجودش بایگانی شود.*
✅ *در زیارت امین الله سیزده درخواست در حضور همه حضرات بیان میشود و استعدادهای دفنشدۀ در او به فعلیت میرسد و همۀ آفات دنیوی و اخروی از او دفع میشود.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🔘ایران بسیار قدرتمند است
🔻جوانان عزیز، بازی نخورید!
ساده و صریح بگوییم؛هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد،آینده خود را با توهمات و اکاذیب و آنچه در گوشتان میخوانند نابود نسازید.
⭕️ جوانان عزیز،اتفاقات اخیر و جنایات صورت گرفته ناشی از مماشات و مصلحت اندیشی هایی بوده است که برای جلوگیری از تشدید تنش ها و کاهش آمار تلفات جانی بوده است و بنا به دستورات بالادستی به کار گیری سلاح ممنوع بوده است که چنین جنایاتی رخ داده و برخی به خود جرأت داده اند مامور پلیس و نیروی بسیجی آتش میزنند و جنایت ها می کنند. آن مامور پلیس می توانسته مسلح باشد و براساس قانون و آیین نامه از خود و سلاح خود دفاع کند و اقدام به شلیک کند لکن دستور منع به کار گیری سلاح است.
⭕️ جوانان عزیز،باید بدانید و آگاه باشید، گمان مکنید اتفاقات اخیر ناشی از ضعف دستگاه امنیتی و انتظامی کشور است، گمان مکنید اوضاع کشور از دست در رفته و دیگر هیچ کنترلی وجود ندارد.اگر قرار و تصمیم بر پایان دادن بر این غائله باشد از زمان اعلام دستور تا پایان ماجرا تنها ١٢ ساعت زمان لازم است! لکن دستور فرمانده بر کمترین خشونت و مدارا است.
⭕️ جوانان عزیز، در هیچ کشوری اعتراض به هر موضوعی را با نقض قانون و اقدامات تروریستی و ضد امنیتی نمی توان بیان کرد، در هر کشوری از دنیا با هر دین و سیاست و نظام حاکمیتی، چنانچه کوچکترین اقدام ضد امنیتی و خرابکارانه ای صورت بگیر برای حفظ نظم عمومی و برقراری امنیت جامعه، آن نظام حاکمیتی با عامل برخورد خواهد کرد.
⭕️ جوانان عزیز، امنیت، زیر بنای تمامی عرصه های زندگی اجتماعی است، اگر امنیت نباشد، اقتصادی نخواهد بود، امنیت نباشد، پیشرفتی در کار نخواهد بود امنیت نباشد، تغییری در کار نخواهد بود،امنیت نباشد کشور قفل خواهد شد و اگر امنیت نباشد دیگر کشوری نخواهد بود و امنیت نباشد دیگر ایرانی در کار نخواهد بود.
⭕️ جوانان عزیز،باید بدانید کشور شما، ایران،بسیار قدرتمند است، باید بدانید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قدرتمند است. نظام جمهوری اسلامی ایران با سال ها انواع تحریم و دشمنی های بین المللی مقابله کرده و مقاومت کرده است،گروه تروریستی داعش که در صدد اشغال کامل سوریه و عراق و سپس در مرحله بعد اشغال ایران بود را نابود کرد.نظام جمهوری اسلامی ایران هزاران طرح و نقشه و اقدامات تروریستی سرویس های اطلاعاتی معاند که همگی آنان به طور متحد و یکدست برای زمین زدن ایران هر چه در توان داشته اند به میدان فرستاده اند را به یاری خداوند متعال و ائمه معصومین علیهم السلام در نطفه خفه کرده است.نظام جمهوری اسلامی ایران معادلات جهانی را برهم زده و در حال چینش و برقراری نظم نوین جهانی است، در خاورمیانه اتفاقی رخ نخواهد داد مگر ایران بخواهد.
⭕️ جوانان عزیز، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بسیار قدرتمند است.
⭕️ جوانان عزیز،فریب بازی کثیف دشمنان ایران بزرگ را نخورید و با آینده درخشان خود بازی نکنید، آینده متعلق به شماست...
🔺 این اشتباه را تکرار نکنید!
🔹 امام خمینی (ره) خطاب به سپاه، ارتش و بسیج: هر قدمی که عقب نشینی کنید آنها ده قدم جلو میآیند. با شدت و شجاعت تفاله ها آمریکا را کشور بیرون بریزید!
#حدیث_روز
💠 *«دیدگاه امام خمینی(ره) نسبت به زن»*
✍🏼 آنچه را که تئوریهای خشک و مادی «توسعه» با بایدها و نبایدها و اگرها و شایدها بر زنان تحمیل میکنند، متضمن سعادت حتمی ایشان در دنیا نیست و به همین سبب، در بسیاری از کشورها حرکت به سمت توسعه با سختی و کندی صورت میگیرد.
🔷 در حالی که مبانی مستحکم دینی و اخلاقی حضرت امام، امکان پیریزی بهترین زیرساختهای توسعه را فراهم میآورد. توسعهای که برای گسترش استعدادهای انسان و رشد و فلاح وی برنامهریزی میکند هر چند که این توسعه به خودی خود، توسعه اقتصادی و مادی را نیز به دنبال میآورد.
*در این منظر زن یا مرد بودن ملاک نیست، ملاک عمل به وظیفه است و هرکه مؤمنتر بود، او جلودار میشود:*
🍃🔹 *«من وقتی که در تلویزیون میبینم این بانوان محترم را که اشتغال دارند به همراهی کردن و پشتیبانی کردن از لشکر و از قوای مسلح، ارزشی برای آنها در دلم احساس میکنم که برای کس دیگری نمیتوانم این طور ارزش قائل بشوم. آنها کارهایی که میکنند، یک کارهایی است که دنبالش توقع این که یک مقامی داشته باشند یا یک پستی را اشغال کنند یا یک چیزی را از مردم خواهش کنند، هیچ این مسائل نیست، بلکه سربازان گمنامی هستند که در جبههها باید گفت مشغول به جهاد هستند و ما باید قدر این نعمت را بدانیم و اقتدا کنیم به این زنها و بانوان و بچههای پشت جبهه و آنهایی که در خود شهرهای مخروبه، نیمه مخروبه حاضرند. ما باید از اینها اخلاق اسلامی و ایمان و توجه به خدا را یاد بگیریم.»*
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com
#راهکارها_در_نهج_البلاغه ۱۵
💠 *راهکار رفع دلتنگی*
🔆 «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكَم»
🔆 «اين دلها همانند تنها، خسته و افسرده مىشوند. براى رفع ملالت و افسردگى آنها سخنان حكمتآميز و زيبا و ظريف انتخاب كنید.»
📘 نهج البلاغه_حکمت ۹۱
🌀 همانطور که جسم، خسته، ملول و کسل میشود، دل هم گرفته و تنگ میشود.
✅ *برای رفع دلتنگی باید آن را با معرفت و علم تازهای تغذیه کرد.* علم آدمی را سرحال میکند. سرحال بودن جسم، صوری و سطحی و ظاهری است؛ اما با علم، دل سرحال میشود.
◀️ *راهکار مقابله با دلتنگی این است دائم به دل معارف برسانید،* گاهی دل نیاز به حکمتهای عجیب و غریب و نو و تازه دارد. مثلاً روی مضامین عالیۀ دعا متمرکز شوید.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#عزت_و_ذلت ۱۳۱
🔆 *«...إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ»*
🔆 «اگر ايمان داريد از خدا پروا داريد.»
📗 سوره مائده، آیه ۵۷
❇️ این عبارت نشان میدهد دین در بعضی افراد همانند برق، آمد و رفت دارد؛ اما کسیکه دائمالایمان است به هرچه لازمۀ تدین است عمل میکند. دوری از آنچه به مقدسات آسیب میزند از لوازم دیانت است.
✳️ در این آیه،مصداق تقوا، دوری از این افراد است. هرکس خواهان عزت است باید از ارتباط نزدیک و صمیمی با این افراد خودداری کند.
✨ *مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم*
*هواداران کویش را چو جان خویشتن دانم*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
۱۳۷
#تفسیر_سوره_انعام
*ادامۀ شرح آیۀ ۶۱*
🔹۸. «حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُونَ» این کرام الکاتبین این حفظه کمکار نیستند، کوتاهی ندارند، ملک کارش همین است، نمیشود بگوییم خدایا من حسناتم را انجام دادم؛ اما به چشم اینها نیامد. حتماً درست انجام ندادیم که ننوشتند! ملک افراط و تفریطی ندارند، سهلانگاری و مسامحه کاری ندارند.
🔹۹. یکی از مفسرین اهل معرفت میگوید: غیر از اینکه این حفظه را ملک بگیریم، میتوانیم گروه دیگر و قوای انسانی هم در نظر گیریم.
❇️ توانهایی که خدا به من و شما داده، رسل ما هستند. فرستادۀ خدا هستند، «يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً» خدا هر روز یک قوه و توان جدیدی به ما میدهد.
قوۀ باصرۀ ما یک ملک است.
✍ فیض کاشانی میگوید: علت اینکه بدن ما باید همیشه طاهر باشد به این دلیل است که بدن مملو از ملائک است، بدن ما جسم مادّی است؛ اما مملو از ملک است. اگر بدن را نجس و حتی کثیف بگذارید، ملک دور میشود، متأثر میشود، یعنی علمای ما به قوای جسمانیه ما هم به چشم ملک نگاه میکنند. خونرسانی در بدن را یک دسته ملک به عهده دارند، هضم غذا را یک دسته ملک به عهده دارند، تمام سیستم بدن از طریق ملائک کنترل میشوند.
⁉️ خدا ملائک را مأمور اجرا در بدن ما قرار داده است حال شما ببینید انسان کیست؟! چون ملک هر جایی فرود نمیآید، ملک جای نجس فرود نمیآید، خدا ما را چقدر طیب و طاهر قرار داده که ملائک لذت میبرند که در خدمت ما باشند. منزلت ما عندالله چقدر است که خدا یک دسته ملک را استخدام کرده برای اینکه امورات جسمی ما را راه بیندازند؟!
❇️ این قوایی است که خداوند در شرایط مختلف به انسان میدهد، خود آن توانها حفظه هستند، یعنی قوۀ باصرۀ حافظتان است. قوۀ سامعهتان حافظ شماست، قوۀ مفکّره هم حافظ شماست. قوای مختلفی که دارید نگهبان وجود شما هستند.
❇️ خدا این نگهبانها را قرار داده؛ اما ما با این چشم مادی تا کی میبینیم؟ تا لحظۀ مرگ. این گوش مادی تا کی میشنود؟ تا لحظۀ مرگ. بعد از مرگ جسم برزخی داریم، جسم برزخی ما، چشم برزخی دارد، گوش برزخی دارد. دیگر گوش مادی تمام شد؛ اما به این دید به اعضا و جوارح نگاه نکنیم.
💢اصلاً همین اعضا و جوارح که در عالم ماده است و از طریق آنها کار میکنیم، به چشم فرستادۀ خدا به آن نگاه کنیم. آنوقت فرستادۀ خدا که کمکاری ندارد! «هُمْ لَا يُفَرِّطُونَ» پس هرگاه گوش ما تعطیل شد، یعنی حرف حساب در آن نمیرود، پیام حق را دیگر نمیشنود، دیگر ملک نیست، دیگر فرستادۀ خدا نیست، دیگر قداست ندارد، چه کسی نگذاشته قداست داشته باشد؟ وقتی خود گوش را از کار انداختیم و یک دسته ملک را از ملکیت وجود خارج کردیم. از روز اول خدا این گوش را طوری آفریده بود که شهادتین را بشنود.
✨خدا فرموده با همین چشم ظاهری باید جمال مرا ببینی! اگر این چشم ظاهری مشغول دیدن عیوب مردم شود، دیگر فرستاده و رسول نیست.
📌ادامه دارد...
📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی»
کلاس تفسیر قرآن
۸۳/۱/۲۲
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#مناجات
💠 *مناجات التائبین*
🍃🔸 *درمناجات، بندۀ فراری به سوی خدای سبحان باز میگردد.*
✍🏼 «توبه» به معنای رجوع است، رجوع ازخود و گناهان بهسوی حضرت حق؛ گناهانی كه موجب اعتراض و سلب آرامش و دور ماندن از اصل خويش شده است.
✨ *هركسي كو دور ماند از اصل خويش*
*بازجويد روزگار وصل خويش*
🔰 عبد در مناجات تائبين با زيباترين انتخاب كه همان اختيار است به سوی خدا باز میگردد و بهواسطۀ همين بازگشت اختياری است كه آرامش و سكون برجان و دلش مینشيند.
🍃 انسان دراين رجوع بايد «تواب» باشد نه «تائب».
«تائب» به معنای يكبار رجوع به حق است؛ اما «تواب» صيغه مبالغه و رجوع مكرر و پیدرپی است؛ بنابراين اگر بنده بخواهد محبوب حق واقع شود، بايد «تواب» باشد و در هر قدم، بهسوی خداباز گردد.
🔸 *دراين رجوع ،خَلق نقشی ندارد. خلقي كه خود بيمار و معترض است و جز كولهباری ازشكايت ندارد، چه كمكي میتواند دراين رجوع داشته باشد؟!*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com