eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
2هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
161 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴استفتائات از امام خامنه ای درباره اعمال خرافی در پایان ماه صفر ♦️ در شب اول ماه ربيع‌الاول از حدود نيمه‌شب تا اذان صبح افرادى با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مى‌رسد و معتقد هستند بدين وسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيع‌الاول را خبر مى‌دهند. نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟ ♦️جواب: عمل مذكور مستند روايى ندارد و شيوه‌اى قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديده‌اى است، لكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنين (ايدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايى كه چه بسا ممكن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگيرى نمايند.
🔆متن شبهه : چرا امام رضا ولایت عهدی مامون رو پذیرفت ایا این پذیرفتن به معنای تایید مامون نبود 🔆 پاسخ شبهه: در کتاب سیره پیشوایان چنین امده است: به نظر می رسد عوامل زیر در پذیرش ولایت عهدی تأثیر داشت: 1️⃣ امام رضا هنگامی ولایت عهدى مأمون را پذیرفت كه دید اگر امتناع ورزد، نه تنها جان خویش را به رایگان از دست می دهدکه جان شیعیان را نیز در خطر می اندازد از این رو امام بر خود لازم دید كه جان خویش و شیعیان و هواخواهان را از گزندها برهاند، زیرا امت اسلامى به وجود آنان و آگاهى بخشیدنشان نیازدارد . اینان بایستى باقى مى ماندند تا براى مردم چراغ راه و رهبر و مقتدا در حل مشكلات و هجوم شبهه ها باشند. آرى ، مردم به وجود امام ویارانش نیاز بسیار داشتند، چه ، در آن زمان موج فكرى و فرهنگى بیگانه بر همه جا چیره شده و در قالب بحث هاى فلسفى و تردید نسبت به مبادى خداشناسى ، كفر و الحاد را به ارمغان مى آورد؛ از این رو بر امام لازم بود كه بماند و مسئولیت خویش را در نجات امت به انجام برساند و دیدیم كه امام نیز با وجود كوتاه بودن دوران زندگیش پس از ولایت عهدى چگونه عملاً وارد این كار زار شد. حال اگر او با رد قاطع و همیشگى ولایت عهدى ، هم خود و هم پیروانش را به دست نابودى مى سپرد، این فداكارى معلوم نیست همچون شهادت حیات بخش و گره گشاى سید شهیدان گرهى از كار بسته امت مى گشود. 2️⃣ علاوه بر این ، نیل به مقام ولایت عهدى اعتراف ضمنى از سوى عباسیان به شمار مى رفت دائر بر این مطلب كه علویان نیز در حكومت سهم شایسته اى دارند. 3️⃣ دیگر از دلائل قبول ولایت عهدى از سوى امام آن بود كه مردم خاندان پیامبر را در صحنه سیاست حاضر بیابند و به دست فراموشیشان نسپارند، و نیز گمان نكنند كه آنان همان گونه كه شایع شده بود فقط علما و فقهایى هستند كه در عمل هرگز به كار ملت نمى آیند. شاید امام نیز در پاسخى كه به سوال ابن عرفه داد، نظر به همین مطلب داشت . ابن عرفه از حضرت پرسید: اى فرزند رسول خدا به چه انگیزه اى وارد ماجراى ولایت عهدى شدى ؟ امام پاسخ داد: به همان انگیزه اى كه جدم على علیه السلام را وادار به ورود در شورا نمود. 📚بحار الانوار،ج49 ص140 4️⃣ گذشته از همه اینها، امام در ایام ولایت عهدى خویش چهره واقعى مأ مون را به همه شناساند. همان گونه كه حوادث بعدى نشان داد، امام مى دانست كه هرگز از دسیسه هاى مامون و دار و دسته اش در امان نخواهد بود و گذشته از مقام ، جانش نیز از آسیب آنان محفوظ نخواهد ماند. امام بخوبى درک مى كرد كه مامون به هر وسیله اى كه شده در مقام نابودى وى جسمى یا معنوى ـ برخواهد آمد. امام رضا به صورتهاى گوناگونى براى خنثى كردن توطئه هاى مامون موضع گرفت كه مامون آنها را قبلاً به حساب نیاورده بود. اینک به دو مورد از موضعگیری های حضرت اشاره می کنیم: 1- امام تا وقتى كه در مدینه بود از پذیرفتن پیشنهاد مامون خود دارى كرد و آن قدر سرسختى نشان داد تا بر همگان معلوم بدارد كه مامون به هیچ قیمتى از او دست بردار نمى باشد. حتى برخى از متون تاریخى به این نكته اشاره كرده اند كه دعوت امام از مدینه به مرو با اختیار خود او صورت نگرفت و اجبار محض بود. اتخاذ چنین موضع سرسختانه اى براى آن بود كه دیگران بدانند كه امام دستخوش نیرنگ مامون قرار نمى گیرد و بخوبى به توطئه و هدف هاى پنهانیش آگاهى دارد. با این شیوه امام توانسته بود مردم را از ا هداف شوم حکو مت آ گاه سازد. 2- به رغم آنكه مامون از امام خواسته بود كه از خانواده‌ اش هركه را كه مى خواهد همراه خویش به مرو بیاورد، ولى امام با خود هیچ كس حتى فرزندش جواد را هم نیاورد، در حالى كه آن سفر و ماموریت بسی بزرگ و طولانى بود كه مى بایست امام طبق گفته مامون رهبرى امت اسلامى را به دست بگیرد. 📚سیره پیشوایان،مهدی پیشوایی،ص515 كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
💠 *مناجات المریدین ۲۲* 🔆 *«وَبَرْدُ لَوْعَتِى»* 🔆 *«خنکای آتش قلبم، نزد توست.»* ❇️ خدایا! تو به بعضی دلها نگاه می‌کنی و شاداب می‌شوند و به دلهایی پا می‌گذاری و ولیِّ خودت را می‌فرستی که برای همیشه راحت روح و روان دارند. ❇️ خدایا شب غیبت و داغ فراق از حضرت ولی‌عصر، گرفتاری بزرگی است که فقط تو می‌توانی ما را از آن برهانی، اسارت دنیا و مادیات آتشی است که تنها تو می‌توانی ما را از آن رها کنی و به دریای شیرین وصال برسانی ! 🔆 *«وَ کَشفِ کُربَتی فَكُنْ أَنِیسِى فِى وَحْشَتِى»* ❇️ خدایا! تو برطرف کننده غمها هستی. *تو انیس من باش* که در این وحشت عالم ماده از نگاه مهربانت محروم نشوم و فراق از تو برایم ثبت نشود. 🔆 *«وَمُقِیلَ عَثْرَتِى وَغافِرَ زَلَّتِى، وَقابِلَ تَوْبَتِى»* ❇️ خدایا! خودت *خطاهای مرا نادیده بگیر،* از لغزشهای من بگذر، توبه و رجوع مرا قبول کن. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
ماه ربیع الاول، بهار زندگی است ⭕️مقام معظم رهبری: بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیع‌الاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبداللّه جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
🍃☘️ هجرت پیامبر اکرم از مکه به مدینه مبدأ تاریخ هجری است و سرفصل بزرگی در بالندگی دعوت اسلامی و نقطۀ عطف برجسته‌ای در تاریخ اسلام به شمار می‌رود. 💎 اگر اسلام طی گذشت سیزده سال در مکه که سه سال از این مدت هم به صورت مخفیانه سپری شد، بیشتر درصدد جذب پیروان و منازعات فکری با سران مشرکان بود، *اینک با ورود پیامبر و اصحابش به مدینه، پایۀ حکومتی گذارده می‌شود که سایۀ پهناور آن قرار است بر سر تمام جهانیان افکنده شود و چونان درختی بارآور، همگان از میوه‌های طیّبه و خوشاب آن بهره‌مند شوند.* 🍃☘️ وقتی پیامبر به مدینه رسید، جشن باشکوهی از سوی مردم آن شهر به افتخار حضرت برپا شد. کاروان‌های سرور و شادی به راه افتادند و نغمه‌های شادمانه به آسمان رفت. ✴️ هجرت پیامبر بدینسان شکل گرفت، *هجرتی که خود آغازگر حیات نوینی برای مسلمانان شد* حیاتی عزتمند و گرامی برای مسلمانان، حیات دفاع از حقوقشان و جهاد با دشمنان، حیات گسترش و پویایی در سراسر جهان. ✴️ در واقع هجرت پیامبر، آغاز شکل‌گیری امت یکتاپرست اسلامی بود. به این دلیل است که مسلمانان هجرت پیامبر را مبدأ تاریخی - دینی خود قرار دادند، چرا که هجرت درنظر آنان یکی از مهم‌ترین رویدادها به شمار می‌رود. 🔷 پس از این هجرت عظیم، هنوز گروهی از مسلمانان در مکه باقی مانده بودند که آنان نیز پس از پشت سر گذاردن دشواری‌های بسیار، به رهبری حضرت علی علیه‌السلام به سوی مدینه هجرت کردند. 🔷 قریش که از طرح‌ها و توطئه‌های پیشین خود سودی نبرده بود، برای از بین بردن اسلام و مسلمانان دست به طرح نقشه‌های دیگر زد. 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۵۸ 🔆 *«وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قَالُوا سَمِعْنَا وَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ»* 🔆 *«ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺖ‌ﭘﺮﺳﺖ‌ﻫﺎیی ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ‌ﻣﺴﺨﺮﻩ می‌ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﭘﻴﺎم ﺍﻟهی ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪﻳﻢ» ﺩﺭﺣﺎلیﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﻴﺪﻩ میﮔﺮﻓﺘﻨﺪ!»* 📗 سوره انفال، آیه ۲۱ 💢 در آیه مؤمنین مورد خطاب قرار گرفتند که مثل منافقین نباشند؛ چرا که آنان فقط ادعا داشتند و اهل عمل نبودند. منافقین حرف صحیح را می‌شنوند؛ اما این شنیده‌ها در آنان تأثیر نمی‌گذارد. ⬅️ *باید از شنیده ها پند و بهره برد.* ⬅️ *باید بین ظاهر و باطن مؤمن هم‌خوانی وجود داشته باشد؛* اگر ظاهر انسان شنوا باشد؛ اما باطن او موافق ظاهر نباشد و حقیقت را نپذیرد، عنوان منافق بر او بار می‌شود. 🔆 *«إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ»* 🔆 «ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺟﻨﺒﻨﺪﮔﺎﻥ، ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺧﺪﺍ، ﺟﻤﺎﻋﺖ ناشنوایی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﻧمیﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻋﻘﻠ‌ﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ‌ﻛﺎﺭ ﻧمیﺍﻧﺪﺍﺯﻧﺪ!» 📗 سوره انفال، آیه ۲۲ 🔷🔹 *مرز بین انسانیت و حیوانیت از طریق گوش است؛* 🔹اگر انسان فقط با گوش ظاهری شنید و پیام را ادراک نکرد، حیوان می‌شود. 🔹 همخوانی گوش ظاهری با باطنی و پذیرفتن پیام حق، عنوان انسانیت به انسان می‌دهد. 🔹 فاصلۀ بین انسانیت و حیوانیت فاصلۀ بین پذیرفتن و نپذیرفتن حقیقت است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۴۴ 💠 *«مصادیق کفران نعمت»* ۲ 🔆 *«وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ»* 🔆 «و چون از طرف خداوند، آنان را كتابى (قرآن) آمد كه مؤيّد آن نشانه‌هايى است كه نزد آنهاست و پيش از اين به خود نويد مى‌دادند (كه با كمك كتاب وپيامبر جديد) بر دشمنان پيروز گردند، اما چون آنچه (از كتاب و پيامبر كه از قبل) شناخته بودند، نزد آنان آمد به او كافر شدند، پس لعنت خدا بر كافران باد.» 📘سوره بقره، آیه ۸۹ 💢 انسان گاهی برای نیل به مقامات معرفتی خاص، مثل مقام صابرین، خائفین، اهل رجاء و ... ارزش قائل است و *منتظر رسیدن به آن‌هاست؛* اما بعد از رسیدن به جای اینکه قدردان باشد و نعمت را از ناحیۀ خدای سبحان بداند، *حدود و ارزش نعمت را نمی‌داند *و به‌راحتی آن را از دست می‌دهد. 💢 او حقیقتا قیمت مقامات را نمی‌داند در نتیجه ارزان‌فروشی می‌کند و به مقابلۀ باطنی با آن می‌پردازد، *طالب دنیا می‌شود و مترصد است از طریق این مقام، دنیای خویش را آباد کند و ناشکری می‌کند.* البته گاهی به طور رسمی، ارزش این مقامات را رد نمی‌کند، بلکه عملأ با آن‌ها مقابله می‌کند و نادیده می‌گیرد. ✳️ *شکر در این‌جا یعنی، انسان قدر نعمتی که حقانیتش برای او معلوم است و عمری در انتظار رسیدن به آن بوده است، بداند و با آن مقابله نکند.* ✳️ *انسان شاکر برای این نعمت، قیمت قائل است* و به‌راحتی آن را از دست نمی‌دهد. به طور مثال، یکی از نعمت‌های الهی رسیدن به سن «اَشُد»، یعنی سن کمال است. 🔆 *«وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًاوَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ»* 🔆 «چون موسى نيرومند شد و كامل گرديد، به او حكمت و دانش عطا كرديم و ما اين‌گونه نيكوكاران را پاداش مى‌دهيم.» 📗 سوره قصص آیه ۱۴ ✅ انسان متدین اعتقاد دارد، خدا در سن کمال به او خیرات فراوانی عطا می‌کند؛ اما خیلی از انسان‌ها در سن کمال، افسوس دوران جوانی از دست‌رفته را می‌خورند. 🔶 خدا انسان را به سن «اَشُد» رساند تا او از هوی‌و‌هوس‌ها و منیت‌های دوران جوانی رها شود؛ اما انسان به‌دنبال نگرش‌های بچگانۀ دوران جوانی است که مصداق ناشکری و کفران نعمت است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com