هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
٢٤
#دعاي_مكارم_الاخلاق
ادامه وَ لاَ تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ
راغب اصفهاني می گوید :
كبر ، گمان انسان به خود است که بزرگتر از دیگری مي باشد.
اينكه فکر کنم بزرگتر از دیگران هستم، کبر است.
تکبر اظهار این معناست : بگونه ايي با دیگران برخورد کنم که همه بفهمند با بقیه فرق دارم.
تکبر اظهار عقیده درونی است. در دلم می گذرد که با بقیه فرق دارم.
خداي سبحان توفیق داد مسیر بندگی را طي كردم، عزیز کرده خدا هم شدم اما نبايد در دلم بگذرد که بالاتر از دیگران هستم.
هر کس را که می بینم باید بگویم شاید حضرت به او بیشتر توجه و عنایت دارند.
بنابراين کبر یعنی من در درونم فکر نکنم که از دیگران بزرگترم و در خارج و در مقابل مردم نيز اظهار نکنم.
بايد دقت كنيم ممكن است تكبر نورزيم ولی امكان وقوع کبر هست . می شود بنده خیلی بالا برود اما خیلی ظریف هم كبر از دلش گذر کند.
امر ديگري كه خیلی مبتلا به مردم است از طرف مقابل مي باشد يعني مردم فکر می کنند من متکبر هستم چون مثلا اجازه نمي دهم بیشتر از حد و نابجا سوال و وقتم را ضایع کنند. در حالی که من قانون گرا هستم و وقت برايم عزیز است. و خیلی از اولویت ها را لحاظ می کنم .
گاهي افراد آنقدر خود خواهند که دوست دارند از هر کسی وقت خواستند بدون تامل در اختیارشان بگذارد ، هر حرفي را بزنند و هر كار نابجايي را انجام دهند .
در واقع افراد از من تصور تکبر دارند كه این هم گناه بزرگی است چون متکبر کسی است که فکر کند از دیگران بالاتر است و شيطاني رفتار مي كند و وقتی شیطان است ظلمانی نيز هست در اينصورت كسي حق ندارد در کلاس او حضور پيدا كند و از او علم بياموزد حق ندارد با او ارتباط برقرار کند. اما افراد استفاده خود را مي برند تهمت كبر هم مي زنند.
بعضی ها سیستمشان این است كه ظاهرا افتاده حال باشند اما به شدت متکبر هستند و وقت وقتش نظر خود را از همه بهتر می دانند و برای دیگران موقعيت و اهميتي قائل نیستند.
فردي خدمت امام حسن ع رسيد و گفت :خیلی متکبری.
(امام حسن ع بیرون خانه می نشستند که مردم براحتي حوائج خود را مطرح كنند)
حضرت فرمودند: نه اينگونه فکر نکن ، کبر متعلق به خداست. چه کسي می تواند خود را بزرگتر از خدا ببیند؟!
من عزت دارم نه کبریایی.
نتيجه آنكه کبر یک بیماری است که درخواست مي كنم وَ لاَ تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ خدایا من را به این بیماری مبتلا نکن.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح صحيفه سجاديه
٨٠/٨/٥
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٨
https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
❌شبهه
مگر #ولی_فقیه معصوم است که ولایت مطلقه دارد؟
🆔 @shobhe_shenasi
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 عصمت تنها در تشریع لازم است.
توضیح اینکه از نظر عقل و شرع تنها پیامبران و امامان لازم است که معصوم باشند زیرا مردم لازم است تا اطمینان داشته باشند که در مسیر تشریع یعنی دریافت دستورات الهی از پروردگار و ابلاغ آن به امت، هیچ گونه خطایی اتفاق نیفتاده است.
اما در عرصهی سیاسی عصمت ضرورتی ندارد، چون حاکم جامعه قصد تشریع ندارد، بلکه وی تنها ولی فقیه مدیر جامعه است و آنچه را توسط پیشوایان دین تشریع و ابلاغ شده را اجرا مینماید.
🔹ضرورت نظم اجتماعی
در همهی نظامهای سیاسی دنیا، اگر به بهانهی عدم عصمت حاکم یا رئیس جمهور یا ....، هر شهروند تنها یک قانون را مطابق صلاحدید خود، اجرا نکند، معلوم است که سنگ روی سنگ بند نمی شود.
(مثال برای تقریب به ذهن: پزشک جراح نیز عصمت ندارد، اما بیمار پس از آنکه تخصص وی را تایید میکند، قلب و ریه و همهی اعضای حیاتی خویش را در اختیار وی قرار میدهد تا جراحی کند)
🔹طبیعی است رهبر با مشورتهای گوناگون (چه مجلسهای مشورتی مانند مجمع تشخیص مصلحت و چه مشاورهای گوناگون) سعی در ابلاغ بهترین دستور را دارد. (با این حال مجال انتقاد به نظر رهبری نیز در ظرف مناسب وجود دارد.) اما هیچ کس با این توجیه که نظر من از نظر ولی فقیه بهتر است، نمی تواند از دستورات شرعی و قانونی وی سرپیچی کند.
از این رو همه مراجع فتوا می دهند، حکم حکومتی بر مقلدین سایر مراجع و حتی خود مراجع لازم می گردد. چرا؟ چون حفظ نظم و جلوگیری از خودسری و هرج و مرج از ضروریترین نیازهای هرجامعه ای است
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
#حافظ_شناسی ۳۰
✨ *ساقی به نور باده برافروز جام ما*
✨ *مطرب بگو که کار جهان شد به کام ما*
✳️ در توضيح مصرع دوم
🔹 ای مطرب بخوان که جهان و کارِ جهان بر وفق مرادما شد.
🔸 در تفاسیر عرفانی *مطرب کسی است که انسان را به طرب حقیقی میرساند، طرب حقیقی هنگامی حاصل میشود که فرد به اصل خود وصل شود*:
✨ هرکسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش
💠 به گفته حافظ دنیا بر مراد عاشقان است، همه عالم مطلوب آنهاست، چون عالم تحت تسخیر محبوب آنهاست تحت تسخير خدای سبحان، و اينك آنچه آنها منتظرش هستند برایشان ممكن شد.
🔸 درحدیث قدسی آمده است:
🔆 « يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا حَيٌّ لَا أَمُوتُ أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ حَيّاً لَا تَمُوتُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا أَقُولُ لِلشَّيْءِ كُنْ فَيَكُونُ- أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ تَقُولُ لِشَيْءٍ كُنْ فَيَكُونُ.»
🔆 «ای فرزند آدم، من زندهای هستم که نمیمیرم، تو را هم زندهای قرار دادم که هیچ وقت نمیری. من موجودی هستم که به هرکسی بگویم موجود شو موجود میشود. مطیع من در اوامر باش، اگر مطیع من باشی تو را به گونهای قرار میدهم که آنچه را بخواهی ایجاد شود، موجود شود.»
✳️ «کار جهان شد به کار ما» یعنی فرد در عرصه عبادت و اطاعت چندان پیشروی میكند که خدای سبحان او را قابل میداند تا فاعل و انجامدهنده بسياری از خيرات گردد.
🔸 *مهمترین معنایی که از این بیت دریافت میشود «طلب» است. انسان خاکی، طالب محبت و معرفت است و نیازش را اظهار میکند و معتقد است کامروایی در این عالم و عالم دیگر بر اساس دریافت معرفت و محبت حاصل میشود.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#مهارت_ارتباط ۳۹
💠 *پرهیز از قهر کردن*
✳️ در ارتباط سالم باید از قهر کردن و ناراحت شدن پرهیز کرد و یا آنکه آنها را به حداقل رساند. البته لازمه اختلاف نظر بحث و گفتگو است اما میان بحث و گفتگو و جدال فاصله است.
💢 *در ارتباط شاید زمانی قهر کردن لازم باشد اما تکنیکی است که باید به عنوان آخرین حربهها به میدان بیاید. همچنین باید مقطعی و کوتاه باشد.*
🔹 اگر گفته میشود از قهر اجتناب نیست و زمانی اتفاق میافتد به جهت روایتی است که در غررالحکم آمده، امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «لَا خَيْرَ فِيمَنْ يَهْجُرُ أَخَاهُ مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ»؛ «هیچ خیر و منفعتی نیست در کسی که از برادر دینی یا خواهر دینی خود بدون دلیل کنارهگیری کند.»
📗 غرر الحکم، ص ۷۸۱
✳️ از مفهوم روایت استنباط میشود اگر دلیل موجهی مانند تهمت و دروغ و… وجود داشته باشد و یا اگر واقعاً خلافی اثبات شود، اجازه دوری کردن موقت صادر شده. در این روایت گفته شد اگر کسی بدون دلیل قهر کند، وجودش مفید نیست و هیچ خیری را نمیتوان از او انتظار داشت. شخصیت او شخصیت منفی است.
🔹 *هیچ کس اجازه ندارد بدون دلیل و صرفاً با خیالی که از ذهن میگذرد از دیگران کنارهگیری کند. این کنارهگیری به شخصیت وي لطمه میزند و فرد را در ميان كساني جای میدهد که شخصیت مفیدی ندارند.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
☝️در واپسین روزهای #ماه_شعبان
خدایا ببخش... 🤲🏻
🔰 #محمود_کریمی
#ال_یس ۱۱۳
🔆 *«اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَی وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّی»*
🔆 *«سلام بر تو در شب؛ آنگاه که (تاريکياش گيتي را) فروپوشد و در روز؛ آن گاه که روشنايیاش آشکار گردد»*
🔹 علت تقدیم شب بر روز بدین جهت است که سیر شبانه، بندگی روزانه را ميسر میكند و منشور وظایف روزانه در آن تنظیم میگردد.
💠 هنگامیکه انسان در شب با امام خويش همراه باشد، و بر وی درود و سلام داشته باشد شب او به لیلۀالقدر تبدیل میشود که برکت آن از ۸۳ سال بالاتر است.
🔆 او سلام امام را بهصورت «سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» دریافت میدارد که جبران گذشته اش را میكند.
✳️ *چنانچه انسان شب غیبت را با امام سپری کند فرج و گشایش برایش حاصل میشود.*
🔸 در این سلام، انسان به حضور و ظهور امام درود میفرستد، چراکه ایشان را حیّ و ناظر میبیند. در مکتب امام زمان زائر میآموزد که پیوست و اتصال با اهل بیت علیهمالسلام شب غیبت را به روز ظهور تبدیل میکند.
✳️ *او در زمان غیبت لبیکگویی و بیعت خود را در روز ظهور اعلام میدارد و با سلام خود، خواهان پاسخ سلام امام است تا در شب غیبت و روز ظهور متصف به صفات الهی گردد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com