eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ايت الله سيستاني:پرسش: آیا ریختن قطره در چشم با توجه به اینکه مقداری از آن از راه مجرای اشکی وارد دهان می شود روزه را باطل می کند؟ و گاهی اوقات مزه آن به گلو میرسد پاسخ: قطره چشم روزه را باطل نمی کند، هرچند که مزه آن را حس کنید.
❓سوال: آیا می توان روزه را بدون سحری گرفت؟ و آیا بوییدن عطر و بوی خوش روزه را باطل میکند؟ ✅جواب: گرفتن روزه بدون سحری اشکالی ندارد بلکه سحری جزو مستحبات بوده و بهتر است. 📌بوییدن عطر و بوی خوش نیز روزه را باطل نمی کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌متن شبهه:👇 فتوای مهم برای روزه داران در کرونا: فتوای مهم آیت الله سیستانی برای روزه داران در ماه رمضان: کسانی که به هیچ دلیلی نمی‌توانند کارشان را رها کنند و ترس از این دارند که اگر در طول روز آب ننوشند به ویروس مبتلا می شوند و هیچ کار دیگری نتوانند انجام دهند که آنها را از ابتلاء به بیماری مصون نگه دارد، روزه بر آنها واجب نیست. 📌 *پاسخ به شبهه*👇 متن کامل و دقیق استفتاء فوق به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی سیستانی (دام ظله) سلام علیکم ماه مبارک رمضان در حالی نزدیک می‌شود که ویروس کرونا همچنان در مناطق مختلف جهان در حال انتشار است. برخی از پزشکان برای کاهش احتمال ابتلا به این ویروس خطرناک، نوشیدن آب را در فاصله‌های نزدیک توصیه می‌کنند؛ زیرا کمبود آب موجب کاهش سیستم ایمنی و دفاعی بدن می‌شود، و در صورت رسیدن ویروس به گلوی خشک، شرایط مساعدی برای انتقال آن به دستگاه تنفسی فراهم می‌شود، در حالی که نوشیدن مکرر مایعات به انتقال ویروس به معده و از بین بردن آن کمک می‌کند. آیا مطالب ذکرشده موجب می‌شود که امسال روزه ماه رمضان از مسلمانان ساقط شود؟ بسم الله الرحمن الرحیم وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است، و هر کس شرایط وجوب روزه را دارا باشد با صرف نظر از وجوب یا عدم وجوب آن بر دیگران، موظف است روزه بگیرد. بنابراین اگر مسلمانی وارد ماه رمضان آینده شود و ترس آن را داشته باشد که در صورت روزه گرفتن به بیماری کرونا مبتلا خواهد شد هرچند تمام اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی را مراعات کند، نسبت به هر روز که چنین ترسی وجود داشته باشد وجوب روزه از او ساقط می‌گردد و بعدا باید قضا کند، ولی اگر بتواند با مراعات اقدامات احتیاطی احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد تا آنجا که ازنظر عقلا دیگر چنین احتمالی مورد اعتنا نباشد، و لو به اینکه در خانه بماند و از اختلاط با دیگران در فاصله نزدیک پرهیز کند و از ماسک و دستکش استفاده کند و دست‌هایش را مکرراً ضدعفونی کند، و انجام این کارها او را در مشقت شدید و فوق‌العاده قرار ندهد، در این صورت وجوب روزه از او ساقط نمی‌گردد. و اما اینکه گفته شد برخی از پزشکان جهت جلوگیری از کاهش آب بدن و خشکی گلو، نوشیدن مکرر آب در فاصله زمانی نزدیک به هم را توصیه می‌کنند، چراکه عارض شدن این دو امر احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد؛ این مطلب ـ بر فرض صحت ـ مانع از وجوب روزه نمی‌شود، مگر برای کسی که پس از رسیدن این مطلب به او بر خود بترسد که اگر روزه بگیرد به این بیماری مبتلا خواهد شد و راهی برای کاهش احتمال ابتلا وجود نداشته باشد به طوری که [عنوان] ترس از بیماری بر او صدق نکند ـ هرچند با ماندن در خانه و به کارگیری سایر اقدامات احتیاطی یادشده ـ و اما افراد دیگر باید روزه بگیرند. و چه بسا ممکن است شخص روزه‌دار پیش از سحر با مصرف سبزیجات و میوه‌های سرشار از آب ـ مانند خیار و هندوانه ـ کاهش آب بدنِ ناشی از روزه‌داری را جبران کند؛ همچنان که می‌تواند با جویدن آدامسِ بدون شکر از خشک شدن گلو جلوگیری کند ـ البته به شرط اینکه ذرات آدامس پس از جدا شدن وارد حلق نشود ـ چراکه جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود و بلعیدن بزاق دهان در حال روزه بلامانع است. بنابراین افرادی که می‌توانند کار خود را در ماه رمضان رها کنند و در منزل باقی بمانند و از ابتلا به ویروس در امان باشند، وجوب روزه از آنان ساقط نمی‌شود؛ ولی افرادی که ـ بنا به هر دلیلی ـ نمی‌توانند کار خود را رها کنند اگر به واسطه نخوردن آب در فاصله‌های زمانی نزدیک در روز، ترس از ابتلا به کرونا داشته باشند و راه دیگری برای در امان بودن از آن نداشته باشند، روزه بر آنان واجب نیست، ولی با این وجود مجاز به روزه خواری درملأ عام هم نیستند. بدون شک روزه ماه رمضان یکی از مهم ترین فریضه‌های شرعی است و ترک آن بدون داشتن عذر واقعی جایز نیست، و هر شخص نسبت به وضعیت خود آگاه تر است که آیا عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر؟ خلاصه کلام اینکه وجوب روزه در ماه رمضان از کسی ساقط می‌شود که عذر شرعی داشته باشد، مانند بیمار و کسی که به خاطر نصیحت پزشک ـ مثلاً ـ بر خود بترسد که روزه گرفتن موجب ابتلایش به بیماری شود و اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی که او را از ابتلا به بیماری ایمن سازند برایش میسّر نباشد، و در غیر این صورت باید این اقدامات را انجام دهد و مجاز به ترک روزه نیست. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 17/ شعبان/ 1441 هـ
☘️ امام على عليه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «اَلْعاقِلُ اِذا تَـكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ اَتْبَعَها حِكْمَةً وَ مَثَلاً وَ الاَْحْمَقُ اِذا تَـكَلَّمَ بِكَلِمَةٍاَتْبَعَها حِلْفا» 🔆 *«عاقل، هر گاه سخن بگويد، آن را با سخنى حكيمانه و ضرب المثل همراه سازد و نادان هرگاه سخن بگويد، آن را با سوگند همراه كند.»* 📗 شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج۲۰،ص۲۸۹، ح۳۰۶ ☘️ امام على عليه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «اِتَّهِمُوا عُقولَكُمْ فَاِنِّهُ مِنَ الثِّقَةِ بِها يَكونُ الْخَطاءُ» 🔆 *«عقل خويش را زير سؤال ببريد؛ زيرا از اعتماد به آن، خطاها سرچشمه مى‌گيرد.»* 📘 غررالحكم، ح ۲۵۷۰ ☘️ امام على عليه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «اَ لْعاقِلُ مَنْ صانَ لِسانَهُ عَنِ الْغيبَةِ» 🔆 *«عاقل كسى است كه زبانش را از بدگويى پشت سر ديگران، نگه دارد.»* 📘 غررالحكم، ح ۱۹۵۵ 🌐 emamraoof.com
٥٥ الهي هب لي قلبا..... ادامه بحث شوق به محبوب به ميزانيكه انسان به محبوب شوق دارد ، به اطاعت از محبوب هم شوق دارد و در اين زمينه سيري پذير نيست. مثل اينكه ما در زيارات هنگام وداع با ائمه مي گوييم رزقني الله العود ثم العود ثم العود.... در مناجات محبين عرض مي كنيم : خدايا ما را جزء گروهي قرار بده كه براي نزديك شدن به خودت انتخابشان كردي و براي لقاء خودت تشويقشان كردي معمولا تشويق در جايي مي آيد كه كار ِانجام شده پر از ايراد است اما بدليل تشويق ، معايب ناديده انگاشته مي شود . در فراز ديگر از مناجات مي گوييم شوقي اليك زائدا عن عصيانك چقدر اشتياق ديدار مانع معصيت مي شود يعني اگر شوق مانع معصيت شود حقيقي و اصلي است . محبت دو طرفه است كما اينكه شوق هم دو طرفه است يعني هر وقت دل ِعبد براي خدا تپيد، خدا هم نسبت به عبد اشتياق دارد. خداوند در حديث قدسي مي فرمايد: چقدر مشتاق بندگان مومن هستم . حضرت داوود مي پرسد خدايا چه كساني مشتاق تو هستند؟ خدا فرمود: گروهي كه آنها را از كدورتي جدا كردم ، دل اينها در دست من است ، ملائكه را در آسمان مي طلبم و وقتي ملائكه جمع شدند سجده مي كنند ولي من مي گويم براي سجده كردن شما را نخواستم بلكه براي نشان دادن دل بنده مشتاق، شما را جمع كردم تا بواسطه آنها فخر فروشي كنم و همانطور كه خورشيد مي درخشد دل ملائكه براي بنده مشتاق مي درخشد و اگر بندگان بدانند من چقدر مشتاق آنها هستم از ذوق مي ميرند. انسان مشتاق هميشه سرحال و با نشاط است و اگر در نماز بي حال هستيد و كسالت داريد ، دل مشتاق نداريد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح مناجات شعبانيه ٨٧/٤/٢٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٨ https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8 پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
من مجرم هستم، آمدم خودم را تسلیم کنم 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه🔸 این قسمت‌ها را که در مناجات شعبانیه گفت می‌خواهد بگوید ریشۀ دعای من ذو ابعاد است. ریشۀ دعای من کلاه گذاشتن و دل خوش کردن و این طور نقش‌ها نیست. ببینید از اول دلیل آورد که «وَ اسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ ...» تا برسد به این قسمت: «كَأَنِّي بِنَفْسِي وَاقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَكُّلِي عَلَيْكَ» من مجرم هستم، آمدم خودم را تسلیم کنم. حالا هر کاری می‌خواهی بکن. مرحوم آيه الله حائري شيرازي
روايتي قابل توجه☝️☝️☝️
👇👇👇 🌹 با یک اشتباه ، یک فقیر سادات را محروم نکنیم لطفا ! ♦️تا اسم دادن صدقه می آید به فقیر ، سریع بعضی از مومنین و مومنات عزیز می گویند ، حواستان باشد که طرف سید نباشد !!! چون دادن صدقه به سید حرام است !!! ♦️ این یک اشتباه فاحش است عزیزان ، شما می توانید به راحتی با یک جستجوی ساده " حکم دادن صدقه مستحب به سادات " در اینترنت ، به فتاوای مراجع عزیز دسترسی پیدا کنید که همه فرمودند آن صدقه ای که بر سادات حرام است ، صدقه واجب ، یعنی زکات است. و همچنین زکات فطره که غیر سید نمی تواند به سید بدهد. 👈👈👈صدقه مستحبی که انسان می خواهد به فقرا بدهد برای رفع گرفتاری هایشان یا بسته معیشتی یا ... هیچ اشکال شرعی ای ندارد که به سید هم داده شود. ♦️ پس خواهشا این مطلب را به دیگران بگویید تا فقیر ساداتی با این تفکر غلط ، از بسته معیشتی یا کمک مردم، جا نماند. 🌙 در ایام نزدیک به ماه مبارک رمضان که برخی می خواهند کمک های خیرخواهانه انجام دهند، اغلب درگیر این اشتباه فاحش هستند که به سید می توان کمک کرد یا نه ، لطفا این متن را نشر دهید تا اگر کسی خواست به سادات کمک کند ، بداند که مشکلی نیست 👈 قبلا هم خبرگزاری رسمی حوزه علمیه، این مطلب را در سایت خود قرار داده بود و در تائید این حرف، نظر مراجع را هم آورده بود که می توانید به آدرس خبرگزاری حوزه https://www.hawzahnews.com/news/895842 رجوع کنید 👌 در مباحث فقهی ، وقتی می گوییم صدقه ، دو نوع داریم ♦️یکی صدفه عام و واجب هست که شامل زکات هم می شود و آن صدقه است که بر سادات حرام است ♦️اما یک صدقه خاص و مستحب هم داریم و همان صدقه ای است که هر نوع کمک به فقرا را شامل می شود و این نوع صدقه را می توان به سادات هم داد که نظر مراجع را هم در لینک بالا مشاهده می فرمائید.
دعاي يا من اظهرالجميل و اهميت آن☝️
۵۰ 💠 *«دلدادگان»* 🔆 «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَ إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» 🔆 «مؤمنان تنها كسانى هستند كه به خدا و پيامبرش ايمان آورده و هرگاه با پيامبر بر كارى اجتماع نمايند، بدون اجازه او نمى‌روند. همانا كسانى كه اجازه مى‌گيرند، آنانند كه به خدا و پيامبرش ايمان دارند. پس (اى پيامبر) اگر براى بعضى از كارهاى خود از تو اجازه خواستند، به هركس از آنان‌كه خواستى اجازه بده و براى آنان از خدا طلب آمرزش كن، كه خداوند بخشنده ومهربان است.» 📔 سوره مبارکه نور، آیه ۶۲ 💠 *گروهی از مردم هم دلداده حق اند و هم دلداده رسول حق*. حضور در کنار رهبر جامعه براى حل مشكلات، نشانه‌ى ايمان آنهاست. ✅ *مبنای اعمال آنان عشق و ایمان است.* محبت خاص به خدا و رسول او دارند، به همین جهت از اجرای فرامین آنها ملول و خسته نمی‌شوند. ✨ به تیغم گر زند دستش نگیرم ✨ وگر تیرم زند منت پذیرم ✅ *شکایتی از محبوب ندارند*. و همه فرامین را با لذت انجام می‌دهند. شرکت در هر امر اجتماعی را منوط به اجازه محبوب می‌دانند. 📗 به همین جهت خدای سبحان به پیامبر می‌فرماید: وقتی آنان در برخی از امور از تو اجازه گرفتند، در هر امری که صلاح دانستی به آنها اجازه بده. و برای آنها دعا کن که اگر در طی مسیر دچار خطایی شدند، خدای سبحان آن خطا را مستور کند. 🔸 *از آن رو که به محبوب عشق می‌ورزند مبادی آداب هستند*؛ زیرا لازمه دوست داشتن اجرای ادب است. برای هر عملی که می‌خواهند انجام دهند اجازه شرع را جویا می‌شوند. حتی در جزئیات امور، نظر محبوب برای آنها مهم است. ✳️ به میزانی که به نظر شرع اهمیت بدهیم در زمره این گروه قرار می‌گیریم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
٥٠ آيه ٣٠ «وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُوا بَلَى وَرَبِّنَا قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ» . پيامبر ای کاش سختي كارشان را می‌دیدی وقتي اینها در مقابل پروردگارشان ایستاده‌اند، خدای سبحان به اینها می‌گوید این قیامت حق نیست. ( هذا، اسم اشاره نزدیک است. ) این که جلو شماست، اینکه در آن قرار گرفتید حق نیست؟ آنها مي گويند: قسم به خدا که حق است، خدای سبحان می‌فرماید: بچشید عذاب را به خاطر آن کفران‌های دائمی که داشتید، ١-انسان در یک مرحله‌ای فقط از عذاب می‌ترسد. «إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ» و در یک مرحله‌ای شعور آدم آنقدر زیاد است که اصلاً بحث عذاب نیست، بحث خجالت از مربی است ، گیرم که مربی اصلاً مرا عذاب نکند اما همین که احساس می‌کنم، تربیت او را نپذيرفتم، او یک عمر مرا تربیت کرد ولی تربیت او را نگرفتم، عذاب شديد است. ٢-آيه نمی‌فرماید، «لَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى رَب» می‌گوید: «عَلَى رَبِّهِمْ» آن ربی که پیامبر را تربیت کرده رب اینها هم بوده است، ولي آنها ربوبيت او را قبول نکردند . همین موجودات فاقد تربیت وقتی مقابل مربی (خداي سبحان) قرار گرفتند ، با اینها شروع به گفتگو می‌کند، «قالَ أَلَیسَ هذا بِالحَق» به آن کسانی که منکر قیامت و بعث بودند می‌فرماید: آیا این بعث و این قیامت حق نبود؟ بالاخره شما که فکر می‌کردید هیچ وقت نمی‌توانید قیام کنید ، در مقابل مولا قیام به بندگی کردید؟ آنها با زبان فطرت جواب مثبت مي دهند:«قالو بَلی وَ رَبَّنا» فطرت ما بله‌گو است و غیر از بله گفتن کاری بلد نیست، فطرت ما به زيبايي و صادقانه بله می‌گوید. (به خدا این حرف‌ها درست بود) ٣-خدای سبحان می‌فرماید: «فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ» «بچشید عذاب فراق و فقدان تربیت را ! بچشيد عذاب دوری از مربی خودتان را» چرا و به چه دلیل؟ «بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ» چون خودتان ناسپاس بودید. خود شما نعمات را نادیده می‌گرفتید. خود شما باور نداشتید کی هستید، «كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ». ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٨٢/٩/٢٢ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٨ https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8 پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
☝️دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه
☝️دعای شب اول از حضرت رسول صلی الله عليه و آله
☝️دعای شب اول از حضرت رسول صلی الله عليه و آله
☝️دعای شب اول از حضرت صادق علیه السلام
☝️دعای شب اول از حضرت جواد علیه السلام
💠 *ضیافتی متفاوت* ✳️ ضیافت ماه مبارک رمضان ضیافتی است که قابل قیاس با هیچ ضیافتی نیست، ☘️ *ضیافتی که میزبانش خدای سبحان است و میهمان در جمعی حضور می‌یابد که بسیاری از خوبان عالم نیز در آن حضور دارند*، 🔸 ضیافتی یک ماهه و بس طویل، شیرین و گوارا، ضیافتی که پذیرایی آن با دیگر ضیافت‌ها تفاوت دارد، 🔸 پذیرایی نه تنها با رزق مادی از خوان الهی است که میهمان از رزق معنوی و کلام وحی نیز مرتزق می‌شود و اذن مناجات شبانه و خلوتی خاص با میزبان را می‌یابد و قابلیت نائل شدن به مقام عند اللهی را دارا می‌شود و آنچه را که شاید سالها انتظار می‌کشید یکباره و با سهولت در اختیارش قرار می‌گیرد و نه تنها یک جنبه از وجود میهمان که تمام وجود او را فرا می‌گیرد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com