🔴خاطرات جذاب و خواندنی نصرالله از دیدار با مقام معظم رهبری
🔶من در دیدار با مقام معظم رهبری به زبان عربی سخن می گویم و ایشان به زبان فارسی سخن می گویند اما بعضی مواقع در ابتدای دیدارها ایشان به زبان عربی احوالپرسی می کنند. این توافق از ابتدای دوره رهبری و حتی زمان ریاست جمهوری ایشان وجود داشت بیشتر در دوره رهبری ایشان .
🔸من فارسی متوجه می شوم اما برخی برادرانم کمی تا حدودی متوجه می شوند از اینرو با مترجم در جلسات حاضر می شوند در جلسه ای با رهبرکه برادران فارسی و لبنانی حضور داشتند ایشان فرمودند از الان به بعد ایرانی ها باید عربی و لبنانی ها نیز زبان فارسی یاد بگیرند و کسی دیگر به مترجم نیازنداشته باشد از همان موقع همه دیدارهای ما بدون مترجم برگزار می شود.
🔷یک خاطره جالب و شیرین دیگر اینکه؛ یک زمانی ما از سختی ها خسته شده بودیم در دهه نود شرایط سختی داشتیم ، وضعیت داخلی و مشکلات رژیم صهیونیستی دشواری های زیادی برای ما به همراه داشت آن موقع من جوان بودم و ریش هایم هنوز سیاه بود اما بار بر دوشم سنگینی می کرد گاهی به ایران می امدم نزد ایشان رفتم و گفتم چه کنم تا سنگینی بار این مشکلات را تحمل کنم؟
🔹ایشان فرمودند تو هنوز جوانی من با این ریش های سفیدم به شما نصیحتی می کنم ،طبیعی است انسان در حرکتش با چالش ها و دشواری هایی روبرو شود دشمنان و دوستان غالبا موجب ناراحتی انسان می شوند اما اذیت دوستان سنگین تراست ،انسان خسته می شود نیاز به راهنما دارد ،کسی که دستش را بگیرد و به وی آرامش دهد در همه مشکلات ، خدا را داریم به کس دیگری نیاز نداریم، خداوند با رحمت و لطفش به ما اجازه داده که وی را بخوانیم و خطاب قرار دهیم در هرحال و صورت و هرزمان که احساس خستگی می کنی توصیه می کنم وارد اتاقی شوی تنها ده دقیقه یک ربع با خدا صحبت کنی ما معتقدیم خدا علیم، بصیر، سمیع و حکیم است همه نیازهای ما در هر صورت نزد خداست با او سخن می گوئيم نیازی نیست با دعاهای خاصی وی را بخوانی با زبان خودت در قلب خودت با زبان عامیانه با او مناجات کن خدا می شنود خدا جواد و کریم است اهل کرم ،مغفرت و هدایت است ، خدا به تو ارامش و قدرت می دهد دستان تو را می گیرد از روی تجربه می گویم از همان زمان من به این توصیه گوش می کنم، برکتهایی از این توصیه دیدم زیرا هر اندازه راه دشوار باشد خدا راههایی را برای ما باز می کند خداوند کریم است خیلی کریم است .
#نكات_قراني
ادامه تفسير آيه ١٧٨ سوره مباركه آل عمران
وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ .....
١١_ اساساً کفار گمان های نادرست دارند.
١٢- کفار از فرصت ها استفاده نیکو ندارند.
١٣- هر فرصت بیشتری که در اختیار کافر قرار می گیرد موجب ذلت و اذیت او است و در نهایت کافر برای همیشه در عذاب است.
١٤-یکی از مفسرین می گوید: ازدیاد گناه نتیجه کفر است یعنی مومن در عرصه ازدیاد گناه قرار نمی گیرد اما کفر سببی برای افزایش گناه افراد است.
١٥-« وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِينٌ »با توجه به قسمت پایانی آیه کافر به وسیله اعتقادات نادرست ، خود را در معرض ذلت قرار می دهد.
١٦- اعتقادات براي افراد عزت یا ذلت ایجاد می کند و کافر با اعتقاد نادرست خود را خوار می کند و عذاب مهین بازگردان اعتقادات نادرست او است که بر او وارد می شود.
١٧-خدای سبحان نسبت به کفار مکر می کند، البته توضيح اين نكته لازم است كه خداوند هیچ وقت ابتدائا مکری ندارد«و مکروا و مکرالله» اما در اثر پافشاري فرد بر گناه، او را به صورتی عذاب می کند که بنده خود متوجه عذاب نیست و فكر مي كند كه مورد رحمت واقع شده است، مثلا فرد بی دین می گوید: خدا با ما هیچ کاری ندارد او نمی داند که هیچ کار نداشتن، خودش عذاب است.
١٨- فرد متدین فکر خلاف کند مجازات می شود اما یکی در خلاف تاخت و تاز دارد هیچ مجازاتی براو وارد نمي شود، همین عذاب الهی است که از مجازات نقدی محروم است، زيرا مجازات بگونه ايي خواهد شد كه امکان برگشت نخواهد داشت ، در واقع فرصت دادن ها را اِنعام حساب می کنند در حالی که انتقام است و در هنگامه پرده برداری كامل و قيامت متوجه این امر می شوند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٦/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptg
#نكات_قراني
ادامه تفسير آيه ١٧٨ سوره مباركه آل عمران
١٩-بدليل اينكه کفار از حق مجوب هستند و خود، خود را در این حجاب قرار داده اند شناخت صحیحی در باب امور زندگی حقيقي ندارند به همین جهت نظرات آنان صائب نیست و این عدم شناخت و نظر صحیح نداشتن عذابی است نقدی و فعلی که موجب می شود کفار تجدید نظری در اعتقادات خود نداشته باشند.
٢٠-مومن كمي بی توفیق می شود بلافاصله می گوید چه کردم كه توفیق فلان کار ازمن گرفته شد؟ در واقع بلافاصله به خود برگشته دلیل را از خود پیدا می کند و به دلیل موجهی هم دست پیدا و اقدام به رفع اشتباهتان هم می نمايد ولی فردي که همه این امور را عادی می بیند خلاف کاری های خود را هم عادی می بیند يعني مي گويد: خدا یک دسته ای را موفق و من را غیر موفق قرار داده است.
اول اينکه نظر فوق باطل است زيرا از ابتدا برای خدا ظلم و تبعیض قائل شده است« الذی خلق فهدی» خدا اول هدایت کرده و عقل باطن گذاشته است که متوجه اشکالات كار بشویم.
٢١-وقتي قوه عاقله صحیح کار می کند که بر فطرت خود باقی مانده باشد. زمانی که انسان کافر شد یعنی فطرت توحیدی خود را انکار کرده است و نظرات او نظرات ناصحیحی است، به همین جهت گرفتار ذلت و خواری می شود.
٢٢- کسانی که در عمرشان نظرات نادرست می دهند فکر می کنند با وجود انجام معصیت، خدا به آنها مهلت داده و خدا او را قبول دارد در حاليكه امكان ندارد قانون گذار قانون بگذارد و سپس بگويد عدم رعايت آن بلا اشكال است چون سوال پيش مي آيد كه پس قانون را برای چه کسی گذاشته است؟ خدا خودش را زیر سوال نمی برد و کار لغو نمي کند
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٦/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#نكات_قراني
ادامه تفسير آيه ١٧٨ سوره مباركه آل عمران
٢٣-نفهمیدن آزمون ها و ادارک ناصحیح از فرصت ها عذاب مهین است، فرصت ها یک آزمایش است كه در اختیار ما قرار می گیرد یا از این آزمون استفاده صحیح می کنیم یا رها می کنیم.
٢٤-هر روز آزمون داریم دسته ای شرکت کرده و رتبه آنها بالا می رود و دسته ای به بازی می گیرند و یادشان می رود و با عواقب آزمون آشنا نیستند که موجب ارتقا و يا سقوط عجیب بنده مي شود.
٢٥-یکی از مفسرین مي گويد: خدای سبحان در این آیه فرمود « خیر... لانفسهم» با توجه به این دو کلمه، کلمه خیر یعنی بهترین( افعل التفضیل است)، کفار فرصت ها برایشان خوب است اما بهترین نیست، چون مادیاتشان را با آن راه می اندازند ولی قرار نیست دنبال خوب باشیم باید دنبال خوب تر باشیم، دوم کلمه لانفسهم: گاهی اوقات من خیلی خوب هستم ولی نه برای خودم بلكه فقط به درد شما می خورم. مرحوم علی صفایی می فرمود: حواستان باشد وقتی طلبه شدید نردبان نشوید كه بقیه بالا بروند و شما پایین بمانید، نردبان بودن خوب است ولی به درد خودش نمی خورد و سر جای خود ثابت است و رشدي ندارد، دیگران با او رشد کردند.
مومنین اول خودشان نفع می برند بعد به دیگری نفع می رسانند این نیست که فقط به دیگری نفع برساند و خود غیر انتفاعی و بی بهره باشد، کفار هم گاهی نفعی را می رسانند ولی « لانفسهم» نیست نفعش برای دیگران است، برکت عمر اینها نصیب دیگران می شود، خودشان از این منافع طول عمر بی بهره هستند.
مثل عالمی که خدای نکرده اهل علم است اما اهل عمل نیست، کلی آیه قران و شعر و.... مي داند ولی نماز نمی خواند، خودش لذت نمي برد، رشد ندارد، در حاليكه ابتدا بايد خود استفاده با لذت ببرد، بعد به شما منتقل کند اول باید خودش وصل شود تا شما را وصل کند خیلی ها خودشان وصل نیستند ولی شما كه آمادگی داشتید از طریق او وصل شدید.
٢٦-اگر عالمی باشد که به علمش عمل نکند و دیگران از آن بهره مند شوند، برکات آن علم در زندگی اش جاری نخواهد شد.
٢٧-اگر مایل هستیم هم خودمان از فيوضات الهيه بهره مند باشیم و هم به دیگران بهره برسانیم باید جزء « الذین امنوا» قرار گيريم يعني اعتقادات درست باشد،و از همان یک ذره دانستني که به آن عمل می کنید هم خودمان نفع ببريم و هم به دیگران نفع برسانيم.
٢٨-مایکل کوک نویسنده یهودی 1700 مقاله و کتاب مطالعه کرده است کتاب امر به معروف و نهی از منکر را نوشته است ولی خودش یهودی ماند و خود را وادار به معروف نکرد، یا مثلا جرج جرداق مسیحی در مورد امیرالمومنین علیه السلام كتاب می نویسد که خیلی هم سطح بالا است، همه به کتاب او استناد می کنند ولی خودش در نهايت مسلمان و شیعه نشد،
بايد ما از شكرانه شيعه بودن سر در سجده بگذاریم و بلند نکنیم،
این اعتقادات که در زندگی ما وجود دارد بدون زحمت و بدون تحقیق وارد زندگی ما نشده است اگر می خواهیم برای خود و دیگران نافع باشیم رمزش داشتن اعتقادات حقه است.
٢٩-آیا کافر طعم نعم اخروی را می چشد یا فقط از نعم دنیوی بهره مند است، پاسخ داده می شود که اساسا کافر خود مایل نیست طعم نعم اخروی را بچشد و نعمت از نگاه او فقط در نعم دنیوی خلاصه می شود. مثلا فلان رشته دانشگاهی خیلی خوب است هم به درد فرد مي خورد و هم براي دیگران نافع است ، هم دنیا و هم آخرت دارد و در مسیر سلوکی قابل خدمات رساني است .
اما فلان رشته نفعی ندارد ولی خيلي پول دارد، کسی که میل و رغبتش به پول است معلوم است گزینه دوم را انتخاب می کند دلش نمی خواهد به خود و دیگران خير رساني داشته باشد. ذایقه او به غذای مسموم عادت می کند و غذای غیر مسموم برای او گوارا نیست و امر اخروی را نمی خواهد.
پايان
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٦/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
✴ جایگاه خانواده و معاشرین در زندگی
امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبه 23 نهجالبلاغه میفرمایند: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَا یسْتَغْنِی الرَّجُلُ وَ إِنْ كَانَ ذَا مَالٍ عَنْ عَشِیرَتِهِ وَ دِفَاعِهِمْ عَنْهُ بِأَیدِیهِمْ وَ أَلْسِنَتِهِمْ ...»؛«اى مردم! انسان هر مقدار كه ثروتمند باشد؛ باز از خویشاوندان خود بى نیاز نیست كه از او با زبان و دست دفاع كنند. خویشاوندان انسان، بزرگترین گروهى هستند كه در نبود او از او حمایت مىكنند و اضطراب و ناراحتى او را مىزدایند و در هنگام مصیبتها نسبت به او، پر عاطفهترین مردم مىباشند...»
🔹 خطری که ثروتمندان را تهدید میکند!
🔅با توجه به کلام حضرت، ثروتمندان از حمایت اطرافیان خویش بینیاز نیستند؛ زیرا حمایت و لطف دوستان و خانواده جایگزینی ندارد.
🔅لازم به یادآوری است که این امور تنها در رابطه با ثروتمند مالی اتفاق نمیافتد؛ گاه افراد در سطوح علمی بالا نیز خود را مستغنی از سایر افراد پنداشته و رفته رفته دایره ارتباطات خود را کوچک میکنند.
🔹 نقش اطرافیان در حفظ آبروی فرد
🔅در غیاب فرد، معاشرین او، مهمترین نقش را در
حفظ آبرو و حیثیت اش دارند. به عبارت دیگر، در کسب و حفظ آبرو حمایت معاشرین نقش اساسیتری نسبت به ثروت، ایفا میکند.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2kXzCve
❤تصويری از رهبر معظم انقلاب در دوران دفاع مقدس
🌹 اگر ۳۰۰ سال هم از دفاع مقدس بگذرد شهدا فراموش نخواهند شد
♦رهبرمعظم انقلاب: سی سال میگذرد از پایان دفاع مقدّس امّا اگر سیصد سال هم بگذرد، این #شهدای_عزیز_ما_فراموش_نخواهند_شد؛ روزبهروز اینها زندهتر میشوند؛ بحمداللّه در جامعهی ما روزبهروز اینها زندهتر دارند میشوند. ۹۷/۸/۱۴
☕ من میشوم چاییریز امام
💗 روایت رهبرانقلاب از اولین روزهای پیروزی انقلاب
✍رهبرانقلاب: قبل از ورود امام با دوستان روحانی جلسهای تشکیل دادیم و گفتیم: خب فردا امام وارد تهران میشود؛... باید از حالا آماده باشیم و تشکیلات بیت امام را منظم کنیم. هرکس مسئولیتی به عهده بگیرد. همه قبول کردند که بیاییم درباره این قضیه فکر کنیم.
جلسه گذاشتیم. بنده گفتم: من میشوم قهوهچی. رفقا خندیدند و گفتند: شوخی میکنی؟ گفتم: نه، شوخی نمیکنم. اتفاقا چون اهل چایی هستم، خوب چایی درست میکنم؛ بالاخره منزل امام، یک چایی ریز میخواهد. آن چاییریز من باشم. اين حرف موجب شد كه جلسهی ما به يک سمت خوب رفت. فرق است بين اينكه هركس بنشيند جايی و هدف بگيرند كه رئيس اين تشكيلات چه كسی باشد؟ من در دلم بگويم بالاخره من مناسبترم. شما بگوييد من مناسبترم. اينجا يک معارضه و دعوا میشود.
🔺ما در اين دعوا، به قول زورخانهچیها لنگ انداختيم. گفتيم ما نيستيم؛ شغل ما قهوهچیگری. همه لنگ انداختند و کار سامان گرفت.
۷۲/۵/۷
⚛ پرهیز از قطع ارتباط با بستگان تهیدست
🔹امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبه 23 میفرمایند:
«أَلَا لَا یعْدِلَنَّ أَحَدُكُمْ عَنِ الْقَرَابَةِ یرَى بِهَا الْخَصَاصَةَ أَنْ یسُدَّهَا بِالَّذِی لَا یزِیدُهُ إِنْ أَمْسَكَهُ وَ لَا ینْقُصُهُ إِنْ أَهْلَكَهُ»؛«آگاه باشید! مبادا کسی از شما از بستگان خود رو بگرداند آن گاه که آنان را در فقر و پریشانی ببیند؛ (بلکه باید) پشت ایشان را محکم نماید(به آنان احسان نماید) با مالی که خودداری از پرداخت آن بر مقدار آن نیفزوده و خرج کردن آن(در راه خدا) از آن نمیکاهد»
🔹حضرت در این کلام هشدار میدهند که فقر خویشاوندان، نباید موجب قطع ارتباط با آنان شود.
🔹به عبارت دیگر، امیرالمؤمنین به عموم افراد متذکر میشوند که مبادا نسبت به فقر خویشاوندان خود بیتفاوت بوده و از احسان به آنان خودداری نمایند به گمان اینکه اگر مال را نزد خود نگاه دارند بر مقدار آن افزوده شده و اگر آن را به دیگران ببخشند گویا مال را تلف کردهاند.
🔹عبارت «یرَى بِهَا الْخَصَاصَةَ» نشان میدهد فقر آن افراد کاملا آشکار و واضح بوده و دانستن آن نیاز به تجسس شخص ندارد.
🔹 بطن انفاق به تهیدستان، معامله با خداست و معامله با خداوند قطعا سودآور است.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2mqseZC
🔷ای زائران اربعین ...
🔺 یادتان باشد که ستون به ستون را مدیون قطره قطره خون شهیدانید!
🔺آن ها که پشت پیراهن خاکے نوشتند"مسافر کربلا" ولی هیچ گاه حرم یار را ندیدند
#ادامه_جملات_نغز_استاد
١٦٩٣-وقتي انسان در مقامات ابتدايي قرار دارد نعمت را مشاهده و شكر مي كند (شكر ، حاصل شهود است)
و هنگامي كه به مراحل بالاتر رسيد مُنعم را مشاهده مي كند و اين اوج شهود، مرحله ايي از يقين است .
١٦٩٤-در بين نعمات ، عافيت بالاترين مقام را دارد كه انسان بايد شاكر آن باشد ولي افضل از نعمت عافيت، نعمت يقين است كه لذات دنيا و آخرت را بر او تمام مي كند.
١٦٩٥-رجا راه ديگر رسيدن به مقام يقين است يعني بنده اميد و يقين دارد كه بواسطه حسنه وسيع و قرار گرفتن در معيت پيامبر (ص) آثار سوء معاصي اش محو مي شود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب قطره ايي از دريا
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
💠 امر به معروف و نهی از منکر- بخش شانزدهم
⭐ تفکر دشمن
🔶 مُنکَری که در روزگار ما وجود دارد آن است که قرآنهایی به چاپ رسیده که فقط ترجمه فارسی دارند غافل از آنکه پشت پرده آن تفکر دشمن نهفته است زیرا بسیاری از جوانان گمان میکنند قرآن مانند سایر کتب قابل ترجمه است و میتوانند فقط ترجمه فارسی آن را بخوانند درحالیکه اگر خدای حکیم قرآن را به زبان عربی نازل کرده به این دلیل است که اراده نموده تا از هر لغت، معانی مختلف و مفاهیم متفاوتی ادراک شود؛ چنانچه هر مفسری که قرآن را تفسیر میکند تفسیر جدای از دیگری دارد و این به دلیل وسعت و گسترش خاص لغات عربی است و گرنه برای حضرت حق فرقی نمیکرد که قرآن را به فارسی یا سایر زبانها نازل کند. علاوه بر این عربی بودن زبان قرآن، لسان شریعت را واحد میکند.
⭐معروف، استفاده صحیح از زمان
🔶 یکی از مهمترین معروفهایی که انسان باید خود را به آن ملتزم کند، برنامهریزی صحیح زمان است. افراد معمولاً در پی یافتن فرصتها هستند اما از فرصتهاییکه در دست دارند حُسن استفاده را نمیکنند.
هدف از برنامهریزی صحیح برای زمان آن است که فرد اراده کند زمان را در راه رضایت خدای سبحان پر کند و اگر چنین نکند شیطان برای زمان او برنامهریزی میکند. از علامه حسن زاده پرسیدند شما چند صفحه کتاب نوشتید؟ ایشان به صفحات زیادی اشاره کردند و فرمودند: اگر من زمان خود را پر نکنم شیطان آن را پر خواهد کرد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2mg4SG6
به مناسبت شروع سال تحصيلي 🔸 امام خمینی(ره): اگر طلاب و دانشجویان اصلاح شوند، جامعه اصلاح میشود.
٤٥
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
در محضر حضرت امام خميني به بحث يكي ديگر از منازل سلوك يعني تفکر رسیدیم.
امام خميني معتقد بودند كه بهترين تعريف از تفكر را خواجه عبدالله انصاري ارائه داده است : بدان تفکر جستجو کردن چشم باطن است برای رسیدن به مقصد.
شاید علت جامع بودن اين تعريف اينست كه : در هر تفکری مقصود و مقصدی است یعنی انسانِ در حالِ تفکر، رها شده نیست ، او یک مقصودی را در نظر گرفته است و تفکر وسیله ای است برای رسیدن به آن مقصود و مقصد.
تفکر یعنی جستجوی چشم دل، انسان در دل یک جفت چشم دارد كه خيلي وقتها فعال نيست و حال با تفكر دنبال آن می گردد که چشم دل را باز كند و از طریق چشم دل به مقصود برسد.
پس تفکر دیدن اموری است که در شرایط عادی قابل دیدن نیست و از طریق باز شدن چشم دل به آن امور می توان رسید.
امام می فرمایند : مقصود از تفكر صحيح، سعادت مطلقه است. سعادت مطلقه از طریق کمال علم و کمال عمل حاصل می شود، پس تفکر کمال علمی و کمال عملی را به ما نمایش می دهد .
اگر واقعا انسان اهل فکر باشد همیشه خود را کامروا می بیند و احساس ناکامی ندارد، چون اساسا تفکر در این جهت اعمال می شود که می خواهید به مقصد برسید و ابزار رسیدن به مقصد هم كه تفکر است را دارا هستيد ، به همین جهت فکر حال انسان را خوب می کند چون راه رسیدن به مقصود در اختیار انسان قرار گرفته و انسان سرگردان و متحیر نیست.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٦/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/
٤٦
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
یکی از درخواست های مهم ما در ادعيه این است « اللهم انی اعوذ بک من علم لا ینفع» خدايا از علم غير نافع به تو پناه مي برم.
علم غیر نافع شیطنت و موجب خسارت است همان طور که از شیطان به تو پناه می برم از علم غیر نافع هم به تو پناه می برم.
سوالي مطرح مي شود : علم غیر نافع بهتر است یا جهل؟
اين قیاس اساسا باطل است، زيرا باطن علمی که ما را روشن نمی کند و فایده ای ندارد ، جهل است و نبايد فكر كنيم كه جهل با علم غير نافع متفاوت است، قضیه مانعه الخلو نیست هردو غلط است، هردو شیطنت و جهالت است.
علم نافع چیست؟ ما بايد در ساخت هاي خدای سبحان، در مصنوعات خدا، فكر كنيم لازم نیست در آسمان و زمین فکر کنيم به همین امور دم دستي مثل لب و پلک كه سالها به اختیار من باز و بسته می شود، چه کارخانه ای آنرا پشتيباني مي كرده؟ در این چشم ما چه عجايبي نهفته است؟ در هر کدام از اعضا و جوارح ما چه اسراری است؟ یک شیشه آب بریزیم تمام می شود این اشک چیست به کجا وصل است که هرچی می ریزید تمامی ندارد؟
در دقایق مصنوعات الهی تفکر کنید البته این نوع تفكر مربوط به متوسطین است در مورد کُمَّل امام حسین علیه السلام در دعای عرفه آموزش دادند « الهی تفکری فی الاثار یوجب بعد المزار» وقتی من در آثار تو فکر کنم موجب می شود بین من و تو فاصله و زیارت من و تو به تاخیر بيافتد، « فاجمعنی علیک بخدمه یوصلنی الیک» خدایا مرا خادم حریم خودت قرار بده که در آن خدمت بی واسطه به همه جا برسم و آن خدمت موجب وصال من به تو شود.
در برهان صدیقین از طریق اثر پی به موثر نمی برند بلكه از طریق موثر به اثر پي می برند.
بطور مثال گاهي کتابی می خوانید و از طریق نوشته متوجه مي شويد نویسنده کی هست و سراغ او می روید اما گاهي نویسنده را می شناسید کتابش را كه می بینید، می گویید خودش یک چیز دیگر است ذره اي از دریای معرفتی اش در این نوشته است.
امام به همین جهت تفکر را جزء منازل متوسطین می دانند و اگر کسی به مقصود رسید، فکر در آثار برای او مانع می شود، «حسنات الابرار سیئات المقربین» ممكن است امرخوبي برای یک نفر حسنه باشد ولی همین امر برای دیگری سیئه و بی ادبی محسوب گردد.
این تفکر که برای متوسطین حسنه است برای اهل وصال سیئه حساب می شود چون به مقصود رسیدند، گویا خودتان در خدمت یک نویسنده رو در رو قرار بگيريد سپس جلوی او کتابهایش را بخوانید ، او خواهد گفت : من هستم به کتابم چه کار داری کتاب قطره ايي از علم من است از خودم بپرسم!
به همین جهت مي گويند حجاب است.
امام می فرمایند: در همه چیز می شود تفکر داشت ولی نزدیک ترین تفکر، تفکر در خود است، تفكر فیزیولوژی خود یا حالات روحی روانی، مثلا چه کسی به طفل یاد داده است بغل کی برود به این بخندد به ان اخم کند؟ این مغز چیست ؟چطور به او فرمان می دهد؟ مغز بچه که تحت هیچ آموزشی نیست،
اینجا احتیاط کن اینجا بی پروا برو! چطور می تواند نیازمندی های خود را تأمين کند؟ و از عهده تامین نیازش بر می آید؟ خوابش بیاید و خوراک بخواهد به شما می فهماند.
خدایا او که آموزشی ندیده است این چه حسی دارد، حواس که دیگر محسوس مادی نیست چه چيزي از این واكنش ها می فهمد که مثلا در آغوش غریبه نرود و بغل خودي بیاید به خودی اخم نکند با غریبه متعجبانه برخورد کند.
در ساختمان بدن و افعال فکر کنید اگر قرار بود دست اندازه یک ناخن بلند شود، اندازه ده تا عمامه باید می پیچیدنش، اگر قرار بود با رشد مو، قد هم بلند شود الان سرشما تا کجا بود، مو بلند می شود اگر اندازه ابرو بلند می شد چه اتفاقي مي افتاد؟
افعال بدن تنها ساختمان بدن نيست، روی فعلی که از بدن صورت می گیرد فکر کنید مثلا کار پا را دست باید می کرد و کار زبان به چشم واگذار می شد یک سره آب راه می افتاد، اباعبدلله در دعاي عرفه یاد می دهند روی پرزهای زبانتان فکر کنید اینها به حقانیت خدا شهادت می دهند اگر یک روز زبانمان بسوزد طعم غذا را متوجه نمی شویم، در طعم شناسی هرکس با دیگری فرق دارد، هردو قوه ذائقه است ولی با هم فرق دارد، سامعه من چیزی می شنود که سامعه شما نمی شنود،« من عرف نفسه فقد عرف ربه» یک حلزون ساختند ناشنوایی محض را درمان می کند. چقدر در پشت آن هزینه و فکر است؟؟!!
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تهذيب نفس
٩٨/٦/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
زیارت حضرت #سجّاد علیه السلام
مرحوم علامه مجلسی زیارت شریفی را به نقل از مرحوم سید بن طاووس برای حضرت سجّاد علیه السلام نقل می کند که خواندن این زیارت، به نیابت از مولایمان حضرت مهدی علیه السلام در روز شهادت حضرت سجّاد علیه السلام توصیه می شود:
السَّلَامُ عَلَى زَيْنِ الْعَابِدِينَ وَ قُرَّةِ عَيْنِ النَّاظِرِينَ، عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، الْإِمَامِ الْمَرْضِيِّ وَ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الْمَرْضِيِّينَ.
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ رَحْمَةُاللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى إِمَامِ الْعَدْلِ الْأَمِينِ، عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، إِمَامِ الْمُتَّقِينَ، وَ وَلِيِّ الْمُؤْمِنِينَ، وَ وَصِيِّ الْوَصِيِّينَ، وَ خَازِنِ وَصَايَا الْمُرْسَلِينَ، وَ وَارِثِ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ اللَّهِ الْعُلْيَا، وَ مَثَلِ اللَّهِ الْأَعْلَى وَ كَلِمَتِهِ الْوُثْقَى.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اخْصُصْهُ بَيْنَ أَوْلِيَائِكَ مِنْ شَرَائِفِ صَلَوَاتِكَ وَ كَرَائِمِ تَحِيَّاتِكَ. فَقَدْ نَاصَحَ فِي عِبَادِكَ، وَ نَصَحَ فِي عِبَادَتِكَ وَ نَصَحَ فِي طَاعَتِكَ، وَ سَارَعَ فِي رِضْوَانِكَ، وَ انْتَصَبَ لِأَعْدَائِكَ، وَ بَشَّرَ أَوْلِيَاءَكَ بِالْعَظِيمِ مِنْ جَزَائِكَ، وَ عَبَدَكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ، وَ أَطَاعَكَ حَقَّ طَاعَتِكَ، وَ قَضَى مَا كَانَ عَلَيْهِ فِي دَوْلَتِهِ حَتَّى انْقَضَتْ دَوْلَتُهُ، وَ فَنِيَتْ مُدَّتُهُ، وَ أَزِفَتْ مَنِيَّتُهُ، وَ كَانَ رَءُوفاً بِشِيعَتِهِ، رَحِيماً بِرَعِيَّتِهِ، مَفْزَعاً لِأَهْلِ الْهُدَى، وَ مُنْقِذاً لَهُمْ مِنْ جَمِيعِ الرَّدَى، وَ دَلِيلاً لِأَهْلِ الْإِسْلَامِ عَلَى الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ، وَ عِمَادَ الدِّينِ، وَ مَنَارَ الْمُسْلِمِينَ، وَ حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى الْعَالَمِينَ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَبْلِغْهُ مِنَّا، التَّحِيَّةَ وَ ارْدُدْ عَلَيْنَا مِنْهُ التَّحِيَّةَ وَ السَّلَامَ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
📚بحار الأنوار، ج102، ص222-223📚
٣٦
#جامع_السعاده
ادامه بحث ترس
فرق خوف و جبن:
جبن هم مثل خوف مذموم است يعني در جايي كه وظيفه داريم اقدام كنيم هيچ عكس العملي نشان ندهيم مثل اينكه از ترس احتمال خطر در سفر از رفتن به سفر خود داري كنيم يا از ترس كم شدن مال، در راه خدا انفاق نكنيم .
جبن در جايي محقق مي شود كه از نظر عقلا و اهل شريعت اقدام، پسنديده است اما فرد اهل جبن هيچ اقدامي نمي كند
مثلا فردي از ترس اينكه نتواند فرزندش را بخوبي تربيت كند، از بارداري و زايمان پرهيز مي كند و يا از ترس ازدواج ناموفق، ازدواج نمي كند.
اينكه اقدامي نمي كند، ترس است اما اين ترس گاهي با حدوث مشكل است و گاهي بدون حدوث مشكل است.
گاهي فرد بدون هيچ سابقه ايي ذهني يا خارجي مي ترسد ، مثلا از سوار شدن بر كشتي مي ترسد بدون اينكه قبلا سوار آن شده باشد يا آسيبي از دريا و كشتي ديده باشد .چنين فردي خائف است زيرا حاضر نيست بخت خود را آزمايش كند و فكر مي كند از پس آن بر نمي آيد و توان خود را محك نمي زند و هميشه انتظار يك امر ناخوش آيندي دارد و بر اساس آن ذهنيت، هيچ اقدامي نمي كند.
در جبن ، بحث ناراحتي نيست بلكه ترك وظيفه است.
در خوف از ابتدا ناراحتي و غصه از ترس احتمال خطر وجود دارد ولي در جبن غصه ايي نيست بلكه اساسا از ترس اقدامي نمي كند كه بلايي سرش بيايد
خوف و جبن هر دو انسان را متوقف مي كند
بنابراين توقف در جبن بدون ناراحتي فعلي است
و توقف در خوف با ناراحتي فعلي است.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٦/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٣٧
#جامع_السعاده
ادامه بحث خوف و ترس
مرحوم نراقي مي فرمايد: اگر خوف از خدا باشد يعني ادب حضور را در مقابل آن سلطان جليل القدر رعايت كنيم (خوف از عظمت) بسيار ممدوح و با فضيلت است زيرا في الواقع از خطا و اشتباهات خود خوف داريم و موجب توجه و مودب شدن ما مي شود و ما را به حركت رو به جلو برده و از توقف برحذر مي دارد.اين خوف ممدوح، علامت عقل است
بنابراين تمام خوفهايي كه از غير است ،مذموم و غير عاقلانه مي باشد و فقط خوف از عظمت حق قابل تقدير مي باشد.
خوفهايي كه مورد سرزنش واقع شده است:
١- خوف از مرگ
زيرا امر مرگ حتمي و قطعي است و ما قدرت مقابله با آن را نداريم لذا اين ترس ناداني حتمي است و بدليل عدم شناخت از اين پديده است
ضمن اينكه اين ترس موجب عدم لذت بردن از زندگي دنيوي و نداشتن حركت صحيح مي شود
از قديم گفته اند ترس برادر مرگ است يعني گويا با اين ترس دائم در حال مرگ دائم هستيم
بطور مثال به هنگام مسافرت دائما از ترس تصادف ، لذتي از سفر نمي بريم .
وظيفه ما احتياط كردن هست
اما ترس و خوف در مقابل امر حتمي الوقوع (مرگ) معنا ندارد.
آيه الله بهاء الديني در سفر صدقه دادند و از جايي گذشتند و فرمودند الحمدلله به خير گذشت ما قرار بود اينجا بميريم ولي خدا دفع بلا كرد
وظيفه ما هم سفر رفتن است و هم صدقه دادن ، بقيه آن به عهده اراده خداي سبحان است .
نگراني نسبت به امر ضروري و حتمي كار عقلا نيست
عاقل نسبت به مرگ خود را تسكين مي دهد و نسبت به آن خشنود است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٦/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔸نظر مقام معظم رهبری درباره مولانا و شمس 🔹در میان نظرات مختلفی که از فقها و عرفا در خصوص مثنوی وجود دارد، نظر رهبر انقلاب در این رابطه خواندنی است. 🔹ایشان در اینباره میفرمایند: «مثنوى؛ که خودش میگوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است.»
🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑
توجه توجه
خدمت همراهان گرامي سلام عرض مي كنيم
از آنجا كه كلاس شرح مثنوي مولوي در موسسه امام رضا عليه السلام برگزار مي شود و از طرفي دو تن از مراجع بزرگوار نظراتي مبني بر عدم نمايش فيلم مولانا، فرموده اند ، نكاتي را به اطلاع مي رسانيم:
١- سيره حوزه هاي علميه از قديم الايام تضارب آراء و اختلاف نظربين علما و بزرگان بوده است و همين امر گوياي پويايي فقه شيعه است .
٢- صوفيان قديم و جديد از نظر آراء و شيوه تفكر، بسيار متفاوت هستند
در گذشته هاي دور به عرفاي قديم ،گرچه داراي افكار و اعتقادات متعالي بودند ،اهل تصوف گفته مي شد اما در حال حاضر به كسانيكه از شريعت منحرف هستند و به دنبال فِرَق ضاله مي باشند، اهل تصوف مي گويند .
٣- بعضي از مراجع بزرگوار بدليل رشد قارچ گونه عرفانهاي كاذب فعلي و از خوف ذبح شريعت ، بطور كلي آنان را فرقه ضاله محسوب كردند و چنين نظريه ايي را فرموده اند .
٤-لذا با توجه به نظر مقام معظم رهبري كه نمونه آن در بالا ارسال شد و نظر حضرت امام خميني و علمايي چون مرحوم علامه طباطبايي و شهيد مطهري و عرفاي جليل القدري چون آيه الله سيد علي قاضي و.....
كما في السابق و طبق سنوات گذشته كلاس شرح مثنوي در حوزه امام رضا عليه السلام برقرار مي شود و بر اين باوريم بدليل ارائه و شرح صحيح و ناب اشعار فوق ، ان شاء الله جاي شبهه و و ترديدي باقي نمي ماند.
موسسه علميه السلطان علي بن موسي الرضا عليه السلام
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
💠 امر به معروف و نهی از منکر- بخش هفدهم
⭐معروف؛ گذر از امور فانی
🔶 یکی از معروفها گذر کردن از امور فانی و غیر نافع است. آنچه که نه منفعت دنیوی دارد و نه منفعت اخروی معروف محسوب نمیشود، به عنوان مثال غصه خوردن بابت مشکلات نه هیچ نفع دنیوی دارد و نه هیچ اجر و ثوابی، به همین جهت باید از آن دوری کرد و تنها زمانی نافع است که سبب دوراندیشی شود تا اشتباهی تکرار نشود و تجربه تلخ مرور نگردد.
⭐ مُنکَر؛ تاثیر نگرفتن از موعظهها
🔶 یکی از مُنکَرات این است که خود را متاثر از شنیدن یا نشنیدن ندانیم به این معنا که موعظه تفاوت و تاثیری در ما ایجاد نکند، و برایمان تفاوتی نداشته باشد در محضر قرآن قرار بگیریم یا نگیریم، در سفره علم حاضر بشویم یا نشویم، در مجالس اباعبدالله علیهالسلام شرکت کنیم یا نکنیم و همچنان به رفتار و گفتار گذشتهامان عمل کنیم و خطا و اشتباهاتمان را تکرار کنیم، به عنوان مثال قبلاً اهل تجسس بودیم و یا به راحتی غیبت میکردیم .. بعد از آموختن و حضور در مجالس علم نیز آنرا تکرار کنیم.
منکر دیگر این است که دیگران را غیر قابل اصلاح بدانیم و به آنان این امر را متذکر بشویم، به عنوان مثال بگوییم چون متولد فلان ماه هستی فلان اخلاق را داری.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2lHQOoU
🌑🌑🌑
به مناسبت سالگرد دفاع مقدس
*روزی که آیتالله جوادی
آملی خاک بر سر ریخت!*
هنگام دفاع مقدس آیتالله جوادی آملی جبهه مشرف شده بودند تا ملاقاتی با بسیجیان داشته باشند؛ در میان رزمندگان، نوجوان باصفایی بود که ۱۴ سال داشت.
پایین ارتفاع چشمهای بود و باران گلوله از سوی عراقیها میبارید؛ لذا فرماندهان گفتند برای وضو هم به آنجا نروید. بالا بنشینید و همانجا تیمم کنید.
هنگامی که آیتالله جوادی تشریف آوردند، دیدند که آن نوجوان ۱۴ ساله داشت به سمت چشمه میرفت برای وضو. بسیجیان هر چه فریاد زدند نرو خطرناک است، آن نوجوان گوش نکرد.
آخر متوسل شدند به این عالم وارسته، آیتالله جوادی آملی که آقا! شما کاری بکنید. آقا نوجوان را صدا کردند که عزیزم کجا میروی؟ گفت میروم پایین وضو بگیرم. گفتند پسر عزیزم! پایین خطرناک است. فرماندهان گفتند میتوانی تیمم کنی. شما تکلیفی ندارید. همان نماز با تیمم کافی است.
نوجوان نگاهی بسیار زیبا به چشمان مبارک این عارف بزرگوار کرد و لبخند زیبایی زد و گفت بگذارید حاج آقا نماز آخرمان را با حال بخوانیم و رفت وضو گرفت و یک نماز باحالی خواند و برگشت.
دقایقی بعد قرار بود عدهای از بسیجیان بروند جلو و با عراقیها درگیر شوند. اتفاقا یکی از آنها همین نوجوان ۱۴ ساله بود. یکی دو ساعت بعد آیتالله جوادی را صدا کردند و گفتند حاج آقا بیاید پایین ارتفاع. دیدند جنازهای آوردند. آیتالله جوادی آملی نشستند و دیدند همان نوجوان با همان لبخند زیبا پرکشیده و رفته.
آیتالله جوادی آملی کنار جنازهاش روی خاک نشستند، عمامه از سر برداشتند و خاک بر سر مبارکشان ریختند و گفتند: جوادی! فلسفه بخوان؛ جوادی! عرفان بخوان. امام به اینها چه یاد داد که به ما یاد نداد؟!
من به او می گویم نرو و او می گوید بگذار نماز آخرم را با حال بخوانم. تو از کجا می دانستی که این نماز، نماز آخر توست؟!
💐 هفته دفاع مقدس گرامی باد. درود و رحمت خدا بر ارواح مطهر شهداء بویژه شهدای دفاع مقدس و امام شهداء💐
٤٧
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
انسان باید اهل علم و عمل باشد و در حالات و در ملکات نفسانیه خود فكر كند، چه ملکات نفسانیه مثبت چه منفی .
بطور مثال از نظر علمی بچه ای را که از پوشک می گیرند بايد در ده جای خانه لگن بگذارند و نگویند اینجا را نجس نکن ، آنجا را نجس نكن ، اصلا نبايد تحت فشار باشد اگر بگویید صبر کن تحمل كن، بخیل می شود، یعنی ما به اين ميزان در معرض آسيب هستيم، اگر روان فرد آسیب ببیند تا بزرگی همراه او است، بايد یک طول زماني مراقبه داشته باشد و به قبح کار خود پی ببرد تا رذیله بخل را از خودش دور کند قابل رفع شدن است ولی سختی دارد.
در ملکات خوب خود هم فکر کند مثل بخشش، حالا در ملکه بخل فکر کند چرا راحت اهل پرداخت نیست بدی ان را متوجه شود بعد روی خود کار کند و پرداخت صحیح داشته باشد واهل بخشش شود
در هر رشته ايي كه تخصص دارد فکر کند آيا تخصصش در این ملکات اخلاقی تأثير گذار هست یا نه؟
ش پشت کتاب درسی نوشته بود: درخت تو گر بار دانش بگیرد
به زیر آورد چرخ نیلوفری را
متوجه باشد علامت علم، تواضع است اگر اهل علم هست باید متواضع هم باشد اگر اهل علم هست و خود را از دیگران بالاتر می بیند علم برای او نفعي نداشته است اگر نگاهش به دیگران تحقیر آمیز است ، علم او به هیچ درد زندگی اش نخورده است.
زینت علم حلم است، اگر علم میزان تحمل را بالا نبرده و برای فرد هیچ ملکه صحیحی نساخته است،علم او نافع نبوده و اگر اهل معرفت است و علمش علم معارف است توجه كند از وقتی یاد می گیرد به خلق الله بیشتر علاقمند شده یا کمتر؟ آدمها را بیشتر دوست دارد یا یک سره اهل انزوا می شود؟
همین روزها که سر مقدس اباعبدلله علیه السلام هرجا قرار دارد و نور می دهد، همراهان اباعبدلله هم چنین اند نور می دهند ، اگر واقعا کسی اهل نور است خلوت و انزوا را برای جلوه گری انتخاب نمی کند.
نور، جمع را می طلبد وقتی جمعیت زیاد هستند نور بیشتر است، هزارو چهارصد سال است كه یک سر چه جاذبه ای دارد ! اگر انسان اهل نور باشد باید جاذبه اش خیلی فراوان باشد، نگوید انقدر نورانی شدم طاقت هیچ کس را ندارم ، آدمها را دوست ندارم.
اصلا فرض کند آدمها تاریک هستند بالاخره بايد نوري برود و روشنشان کند، آيا دوست دارد آنها در تاریکی بمانند؟ یک دلیل این که حضرت اباعبدلله فرصت خواستند و اجازه ندادند عصر تاسوعا جنگ شود همين بود كه هر كس می خواهد بیاید ، رجوع كند و فرصت نهایی در اختیارش باشد.
امام می فرمایند : ببینید با این علمی که پیدا کردید محبتتان به افراد بیشتر یا کمتر شده است تواضعتان چگونه شده؟ نکند به خاطر یک ذره علم نگاهتان به افراد ابلیسی و از بالا به پایین است، چهار کلمه یاد گرفته فلاسفه و علما و حکماء و اهل عبادت را رد می کند به همه مردم می گوید اینها که حیوان هستند، به واسطه همین امر هیچ کس را قبول ندارد.
سر و صداي خورده علم خیلی زیاد است پول خورد است اذیت کن و سنگین است و باید بداند این اصطلاحاتي که یاد گرفته مانع و حجاب شده است ، اجازه نمي دهد خدا را ببیند، یاد گیری ما باید ما را از عالم ماده رها کند نه اينكه روز به روز بیشتر اسیر مادیات شويم و در سجن طبیعت محبوس گرديم و زنجیری شیطان شويم
بعضي ها در عالم طبیعت زندان شده اند خیلی حرف محبت خدا و معرفت را می زنند ولی زنار که کراوات و علامتی بوده است برای صلیبی ها و نماد نفسانیت است ، مي بندد ، در واقع کراوات نفس را بسته و بت پرست شده است و بت نفسش را در آغوش گرفته است .
او فکر می کند بنده است، در حاليكه عبد نفس است .
خدا به حضرت موسی گفت بدتر از خودت را بیاور ! موسی گفت : نزدیک بود سگی را بیاورم ولی دیدم شاید او بهتر است. خدا گفت اگر او را می آوردی، کلیم من نمی شدی، ابلیس با تکبرش از جوار حق اخراج کسی که متکبر است تاریک است و تاریکی را عرضه مي كند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٦/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
مقام معظم رهبري::
🔹شما در محدودهی نفوذ خودتان هر مقداری که میتوانید تأثیر بگذارید - کاری کنید که بچّهها در راه مستقیم و صراط مستقیم ثابتقدم بمانند. اگر چنانچه در صراط مستقیم ثابتقدم ماندند و حرکت کردند، هر کسی جای خودش را پیدا میکند؛ هر کسی موقعیّتی را که میتواند مفید باشد، پیدا میکند و هیچ لزومی ندارد که من بگویم شما در فلان رشته کار کنید، در فلان قضیّه کار کنید؛ نه، وقتی ثابتقدم بودند در راه خدا، میفهمند چه کار باید بکنند؛ این توصیهی مؤکّد بنده است.»
🔹همچنین رهبر انقلاب در این دیدار، در سفارش به یکی از طلاب جوان حاضر در جمع فرمودند: «سفارش؛ آقاجان! درس را خوب بخوان؛ انشاءاللّه ملّای خوبی بشوی و بتوانی در لباس پیغمبر برای اسلام خدمت کنی. اگر شما روحانیِ فاضلِ ملّایِ متدیّنِ متقّیای بشوید، فایدهتان خیلی بیش از خیلی چیزهای دیگر است...» ۹۸/۶/۱۱
٤٨
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
فكر كردن در خود يعني توجه به اينكه روزی در حد نطفه هم نبودیم در یک کتم عدم لا یتناهی، وجود ما در قبل ابراهیم و اصلاب او، قرار داشت
زماني در صفحه وجود محو بودیم اما خدا اراده کرد تا ما وجود پيدا كنيم ، بعد مرحله به مرحله از نطفه علقه و عزام.... و از هیولای عالم یعنی ماده محض که هنوز هیچ صورتی نداشت وارد عرصه نطفه بودن می شويم سپس در مراتب بعدي صورتها شكل مي گيرد.
ما به صورت ها عادت کردیم دائما همدیگر را می بینیم و يا در جمعي ديگر دو نفر کنار هم نشستند یکی در اوج حُسن یکی در نزول و سقوط، و يا از مادر خیلی نازیبا بچه زیبا، و از مادر خیلی زیبا بچه نازیبا، متولد مي شود.
فكر كنيد نطفه ای که به هنگام اصابت دست، نجس می شود و بر کسی که این نطفه از او خارج شده است، غسل واجب مي شود و بايد کل بدنش را تطهير كند. نطفه ايكه در انثنین یعنی بیضتین مرد بود، از مجراي بول در رحم قرار گرفت ، فكر كنيد كه محل جریانش كجاست؟ از کثیف ترین مجرا خارج مي شود و در رحم که تنگ ترین جا است، قرار مي گيرد و تبدیل به علقه و خون بسته مي شود سپس مثل گوشت جویده شد و داراي استخوان و گوشت مي گردد و روح در او دمیده می شود وغذایی هم که می خورد ناخوشايند است يعني با بند ناف به مادر وصل شده و از خون مادر تغذیه می کند آنهم با غذايي که از شنیدنش وحشت مي کنید و خجالت مي کشید حتی شیر مادر بین فرص و دم لبنا خالصا از بین سرگین و خون كه دو چیز آلوده است ، درست مي شود اما چون همه به اين نحوه شير خوردن عادت كرده ايم خجالت نمی کشیم و برايمان عادي شده.
در تمام این مراحل نطفه و علقه و .... شکم مادر و طفولیت پست و ضعیف و ناچیز بودن و بی قدرت و کمالی نداشتن در مورد همه موجودات مشترك است .اما خدای سبحان در انسان نفخ روح کرد و قابلیت ها و استعدادهای مختلف را در او قرار داد، و با رحمتش این کمالات را روز به روز در انسان زیاد کرد و بعد از ازدیاد کمال، قابليت پيدا كرد كه به دنيا قدم بگذارد، حال وقتی به آن طرف خط هم بخواهيم برویم این عالم براي ما مثل رحم است، دائم طلب کمالات مختلف مي کنيم يعني روزی مي رسد كه دیگر رحم دنيا برای ما کوچک است و منتظر بیرون آمدن هستيم.بايد انقدر در این دنیا طلب کمالات مختلف داشته باشيم که این دنیا براي ما کوچک باشد و بخواهيم زندگی را به شکل دیگری ادامه دهيم.
بايد فكر كنيد كه ما در تمام کمالات و شئون زندگی از بچه همه حیوان ها ضعيف تر هستيم ، بطور مثال بچه گربه وقتي به دنيا مي آيد چند روزي دنبال مادر مي دود و بچه پرنده چند روز زیر بال و پرش است اما بچه انسان تا چند سال ...
انسان در تمام کمالات و شئون حیات از جمیع بچه های حیوانات ضعیف تر و پست تر است . آنها از یک نوزاد ما توانا تر هستند و زود تر سرپا می شوند.
فكر كنيد كه خدا انواع قوای ظاهریه باطنیه را به انسان داد و نگهداری و پشتيباني همه اینها هم به عهده خودش گذاشت. چشم داد و نگهداری اش با خودش است . قلب داد و نگهداريش با خودش است و....همه در کل عمر از حمایت او بهره مند هستند نمی توانيم بگویيم خودم مي توانم از گوش محافظت كنم ، اگر چنين بود چرا مريض مي شويم؟
ويا مثلا دوره جوانی با تاخیر می گذرد ولی نمی توان آن را نگه داشت، اگر مریضی به فرد هجوم بیاورد چه كسي می تواند جلویش را بگیرد، در تمام طول عمر هیچ اختیاری برای حفاظت از این امور نداریم، یک روز گرسنه بمانیم هر غذایی به ما بدهند می خوریم، یک روز تشنه بمانیم، آب گندیده می خوریم، پس در همه اینها ذلیل هستیم و نمی توانیم گرسنگی و تشنگی را مهار کنيم
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٦/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK