🏴🏴🏴
با سلام ودرود بر همه منتظران
#مناجات_با_حضرت_وليعصر
يابن الحسن!
تو دستگير شو اي خضر پي خجسته كه من/
پياده مي روم و همرهان سوارانند/
استاد بروجردي
پيام روز جمعه روز موعود
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
✍رهبر معظم انقلاب:
امام زمان(عج) اکتفا نمیکند که یک جامعهای داشته باشد و حصاری به دورش بکشد. امام زمان با هر حرکت ظالمانهای در دنیا مقابله میکند.
۶۶/۱/۲۴
💠
عمه بیا گمشده پیدا شده
کنج خرابه شب یلدا شده
عزاداری مدافعان حرم در خرابه شام و جوار حرم حضرت رقیه (س)
🎥 مداحی حماسی حاج میثم مطیعی برای وحدت ملت ایران و عراق 🏴 ز فتنه ها نهراسیم، که در امان حسینیم... #حب_الحسین_یجمعنا
✴ ماء معین
🔅خداوند در آیهی پایانی سوره مبارکه «ملک» میفرماید:«قل اَرأیتُم اِن اَصبَحَ ماءُکم غوراً فَمَن یأتیکُم بماءٍ معینٍ»
🔹در روایات ، از «ماء معین» به وجود مقدس ولی عصر علیهالسلام تعبیر میشود.
🔹امام علیهالسلام همچون آب، مایهی حیات است. همانگونه که انسانها برای زندگی محتاج آب هستند و بدون آن زنده نمیمانند، برای برخورداری از حیات حقیقی، به وجود مقدس ولیعصر عجّلاللهفرجه نیازمندند.در واقع، به همان میزان که طالب آب هستیم، باید طالب امام زمان عجّلاللهفرجه باشیم.
🔹«ماءُکم»:«این آب مال شماست».وجود مقدس امام عصر عجّلاللهفرجه متعلق به همه ماست. بنابراین هیچکس نباید از برقراری ارتباط با حضرت ناامید باشد و خود را از الطاف و توجهات امام محروم بداند .
🔹«ماءُکم»: همان گونه که دسترسی به آب، به آسانی امکانپذیر است، با ولی عصر عجّلاللهفرجه نیز میتوان به راحتی و سهولت ارتباط برقرار کرد .
🔹به جهت اینکه نیاز ما به امام عجّلاللهفرجه مانند نیاز ما به آب، امری ضروری است. حضرت، ابتدا خودشان با ما ارتباط برقرار میکنند.
عشق از معشوق اول سر زند
تا به عاشق جلوه ی دیگر کند
🔹در حقیقت، بیش از آن که ما طالب وصال حضرت باشیم، او طالب رسیدن به ماست.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/31M60AZ
گلچین اذکار
🔆 جهت بیدار شدن برای نماز شب
⭐پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: جهت بیدار شدن برای نماز شب، هنگام خواب بگويید:
«اللَّهُمَّ لَا تُؤْمِنِّي مَكْرَكَ وَ لَا تُنْسِنِي ذِكْرَكَ وَ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ أَقُومُ سَاعَةَ كَذَا وَ كَذَا»
و به جای «كذا و كذا» ساعت بيدار شدن را بگويد، خداوند سبحان ملكی را موكل گرداند كه او را بيدار نمايد
⭐آیة الله انصاری (ره) فرمودند؛ هنگامی که انسان قبل از خوابیدن این دعا را برای بیدار شدن از خواب بخواند، هر وقت که بخواهد بیدار میشود (و آن دعا) این است...
موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2OmL2oM
#نكات_قراني
سوره مباركه آل عمران آيه ١٨٠
ولا يحسبن الذين يبخلون بما اتيهم الله من فضله ......
حتما حتما گمان نكنند كساني كه بخل مي ورزند به آن چيزهايي كه خدا از روي فضل به آنها داده است براي اينها بهتر است .
اين بخل ورزيدن موجب جذب عذاب مي شود و به ضرر آنهاست
در آينده تزديك در قيامت هر آنچه بخل ورزيده اند بصورت گردنبندي ظهور مي نمايد .
همه موجودي عالم مخصوص خداست .
خداي سبحان به آنچه انجام مي دهيد آگاه است .
١- افراد بخيل بعضا معتقد به خدا و قيامت هستند يعني ظاهرا مومن اند.
٢-آنچه موجب غربال مي شود و مومن و غير مومن را از هم جدا مي كند صفت بخل است .
٣- افراد بخيل تفكر صحيحي نمي توانند داشته باشند و بخل آنها نماد نادرستي فكر آنان است .
٤- افراد بخيل معرفت صحيحي از خدا ندارند زيرا گمان مي كنند رزاقيت خدا گاه و بيگاه است در عين اينكه مومنين حقيقي معتقدند خداي رزاق لحظه به لحظه رزق جديدي نصيب بندگان مي نمايند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٧/١٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#نكات_قراني
ادامه تفسير آيه ١٨٠ سوره مباركه آل عمران
٥-دارايي همه عالم، داده حق است (اتيهم الله) كه هرگز احدي مستحق آن نبوده بلكه خداي سبحان به فضل خود اين دارايي را عطا مي نمايد و از ذره ايي از موجودي خويش پرده برداري مي نمايد.
٦- افراد بخيل علي الظاهر منفعت طلب هستند اما اين منفعت طلبي نفعي براي آنان ندارد .
٧- به عبارتي ديگر افراد بخيل كمال طلب هستند اما كمال را از طريق حبس ماديات و نگهداري موجودي خود جستجو مي كنند.
٨- آنچه افراد بخيل گمان مي كردند به نفع آنان است در همين دنيا نيز به ضرر آنان تمام مي شود اما چون از غيب و پشت پرده اين عمل بي اطلاع هستند ضرر را مشاهده نمي كنند.
٩-بر افراد بخيل غيب ظهور مي كند اما زمانيكه آنان هيچ اقدامي به نفع خود نمي توانند انجام دهند (يوم القيامه).
١٠-اگر فعل فاعل بصورت صفت واقع شود هرگز از او جدا نمي شود .
يبخلون، تكرار بخل است و صفت فرد خواهد شد و ديگر از فاعلش جدا نمي شود چون بخيل صفت بخل را پسنديده و انتخاب كرده پس براي هميشه چون گردنبندي بر گردنش است .
١١-بخل، سرچشمه رذايل اخلاقي است و موجب سوء عاقبت مي شود.
در روايت است كه رمز عاقبت بخيري حُر سخي بودن اوست.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٧/١٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#نكات_قراني
ادامه تفسير آيه ١٨٠ سوره مباركه آل عمران
١٢-پرداختهاي ما اعم از مالي و علمي و آبرويي و عاطفي موجب ارتباط صحيح با عالم غيب مي گردد البته در صورتيكه انفاق طبق نظر شريعت باشد
و به عكس مانعهايي كه در مقابل پرداخت از طريق ما ايحاد مي شود موجب كوردلي فرد شده و در همين عالم به قبح عمل خويش واقف نمي شوند.
١٣-پشت پرده همه صفات نا مناسب جهان بيني ناصحيحي قرار دارد يعني بخيل ابتدا مال و سرمايه را متعلق به خود مي بيند و داده هاي الهي را محدود مي پندارد لذا از انفاق طفره مي رود اما اگر مال را متعلق به خدا بداند و ادراك كند كه اگر خود با ميل خود انفاق نكند، مجددا اين مال در اختيار خدا قرار مي گيرد
بخيل سند بدنامي خويش را به جهت عدم پرداخت امضاء نموده است.
اين آگاهي ممكن است موجب پرداخت بخيل شود اما بخيل گمان مي كند دارايي خود را بواسطه خرج نكردن از اين عالَم به عالم ديگر منتقل مي كند.
١٤- خداي سبحان غني بودن خويش را به بخيل متذكر شده و مالكيت مطلق خود را گوشزد مي كند (وللله ميراث السموات والارض)
١٥-خداي سبحان از انفاق يا بخل شما آگاه است و انفاق يا بخل گر چه ظاهرا صفت است اما در حقيقت بخل آگاهانه، فعل اختياري است كه از طريق شما واقع مي شود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٧/١٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#نكات_قراني
ادامه تفسير آيه ١٨٠ سوره مباركه آل عمران
١٦-اگر خواستار پيوست به خوبان عالم هستيد بايد هزينه كنيد
هر چقدر انفاق بيشتري از طريق بنده محقق شود راه نفوذ خوبان بر دل ما گشوده تر مي شود.
١٧- اين انفاق، شكر ارتباط با اولياء است و شكر، آغاز بخشش است و اگر شكر محقق شود ارتباط با اولياء تداوم مي يابد.
١٨-با انفاق خالصانه منزلتي در محضر اولياء نصيب انسان مي شود كه در آن جايگاه بسياري از اسرار به عنوان نُزُل (پذيرايي مقدماتي) در اختيار انسان قرار مي گيرد.
١٩-فرد بخيل شهود ندارد و ديد او به امور مادي منصرف است .
٢٠- متاسفانه بخيل متوجه اشتباه خودش هم نمي شود چون بخل مانع مشاهده ملكوت خود مي شود لذا توبه ايي هم از بخل نمي كند.
٢١-خداي سبحان غني از مصرف و انفاق ماست اما افراد براي اين انفاق نيازمند هستند .
٢٢-در حقيقت بخل نماد حب به دنياست و حب دنيا در زمره بالاترين نجاسات است به همين جهت در دعاي ابوحمزه ابتدا درخواست مي كنيم اللهم اخرج حب الدنيا من قلبي و سپس استدعا مي كنيم واجمع بيني و بين المصطفي و آله
يعني تا زمانيكه مانع بخل مرتفع نشود بين ما و اولياي الهي جمعي صورت نمي گيرد .
اجتماع بين ما و اولياء منوط به رفع رذيله بخل است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٧/١٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#نكات_قراني
ادامه تفسير آيه ١٨٠ سوره مباركه آل عمران
٢٣-بخل ، مانع جهش و پرش روح انسان مي شود و او را زمينگير و وابسته به عالم ماده قرار مي دهد.
٢٤-در بخل گويا ترجيح مي دهيم بجاي اينكه مال براي خدا خرج شود براي اميال خود صرف شود
در هر موردي كه اين ترجيح محقق شود بركتي نيست و انسان نه در دنيا مي تواند لذتي از مال خود دريافت كند و نه در آخرت چنين مصرفي براي او نافع است .
٢٥-برخي گمان مي كنند كه بواسطه بخل آينده فرزندان خويش را تأمين مي نمايد در
حاليكه قران مي فرمايد به واسطه بخل شرّي وارد زندگي آنها مي شود كه هيچ مانعي آن را برطرف نمي كند.
٢٦-بعد از نابودي آسمان و زمين همه متوجه مي شوند كه مالك مطلق، خداست
بنابراين دير يا زود اين مال از مالكيت فرد خارج مي شود.
٢٧-اگر سخاوت در زندگي افراد جاري شود همه زندگي به نفع آنان مي گردد يعني سخاوت يكي از مهمترين وسايل سعادت است .
٢٨-با پرداختهاي صحيح انسان مي تواند براحتي مالك بهشت شود.
٢٩-علت اينكه از بخل تعبير به گردنبند شده اينست كه دور تا دور گردن انسان بواسطه بخل ، انواع رذايل اخلاقي ديگر احاطه مي كند مثل حرص و حسد و كينه و غضب و كبر و تعصب.
٣٠-اگر انسان با خدا وارد معامله شود خدا هم او را وارث دنيا و آخرت قرار مي دهد.
اما اگر افراد از دايره بندگي خارج شوند نه از دنياي خويش بهره مي برند و نه از نعيم اخروي متنعم مي شوند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٧/١٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#نكات_قراني
ادامه تفسير آيه ١٨٠ سوره مباركه آل عمران
٣١-گاه انسان با اينكه مالي هم ندارد اما صفت بخل را دارد يعني در ذهن خود هم تصور نمي كند كه اگر مالي داشت، پرداخت و انفاق خواهد داشت.
٣٢-خداي سبحان به انبياء و صديقين و شهدا و صالحين عنايات خاصي را نموده است تا در اختيار مستعدين قرار دهند و اين گروه كريمانه به مستعدين مسير الهي، بذل عنايت دارند.
٣٣- اگر پرداخت براي هر فردي كم يا قطع شود في الواقع پرداخت كننده بيش از دريافت كننده گرفتار محروميت مي شوند.
٣٤-پيامبر(ص) در روايتي فرمودند:ما جُبِلَ ولي الله الا علي السماء
سرشت اولياي الهي فقط بر سخاوت سرشته شده است
اگر صبح به صبح به امام زمان عليه السلام عرض مي كنيم انا ولي لك در واقع اگر اهل سخاوت باشيم دوست امام زمان خواهيم بود.
٣٥-اهل بخل در قيامت مي فهمند چه خسارتي به خود وارد كردند حال چه در پرداخت امور مالي بخل ورزيدند چه در پخش معارف الهي بخل بورزند.
٣٦-بيشترين چيزي كه باعث مي شود بخل شما نمود نكند و سخي باشيد، پخش و نشر معارف قران و عترت است .
٣٧- پايين ترين مرتبه انفاق بذل مال است
بذل قلب
بذل روح
بذل قدرت
بذل جان
بذل آبرو
جزء خانواده سخاوت است
وهر كدام را كه بذل نكنيم خسارت مي بينيم.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٧/١٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#نكات_قراني
ادامه تفسير آيه ١٨٠ سوره مباركه آل عمران
٣٨-يكي از دلايل بخل اينست كه وقتي انسان پرداخت مي كند انتظار دريافت فوري دارد
اگر كسي در مسير بندگي انتظار دريافت را از غير خدا داشته باشد خود را از فوايد پرداخت محروم كرده است
در واقع بخل به نحوي با نجاست شرك عجين شده است و سخاوت نماد توحيد است .
٣٩-كاملترين صحنه سخاوت در كربلا قابل مشاهده است .
٤٠- شرّ، نكره ذكر شده است يعني در اين عالم نمي توانيم بطور كامل از قبح بخل مطلع شويم
قبيح بودن اين امر در عالم ديگر ظهور مي كند.
٤١-در سوره نساء آيه ٣٧ هم اشار مي فرمايند كه گروهي هم خود بخيل اند و هم ديگران را وادار به بخل مي كنند.
٤٢- در آخر آيه ضمير مخاطب آمده است(تعلمون) زيرا ١- زماني كه وعيد و وعده عذاب حضوري و بصورت مخاطب مطرح شود اثر شديدتري دارد.
٢-هريك از ما به راحتي در معرض بخل قرار داريم در واقع بين مومنين و بخل فاصله زيادي نيست.
پايان
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٧/١٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
⚫امام حسن مجتبی(علیه السلام):
💠عجَبٌ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فِي مَأْكُولِهِ كَيْفَ لَا يَتَفَكَّرُ فِي مَعْقُولِهِ فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا يُؤْذِيهِ وَ يُودِعُ صَدْرَهُ مَا يُرْدِيه
💠از حال کسانی که به فکر خوراک خود هستند، تعجّب می کنم که چطور نسبت به تغذیۀ عقلی و روحی خود نمی اندیشند؛از غذاهای مضرّ اجتناب می کنند ولی افکاری را به قلب خود راه می دهند که آنها را به نابودی می کشاند.
✍🏻بحارالانوار ج 1 ص 218
⚫سالروز شهادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد.
امر به معروف و نهی از منکر- بخش بیست و سوم
💠 منکر؛ نا امیدی
⭐یکی دیگر از امور مُنکَر یأس و ناامیدی است. برخی اوقات افراد در عرصههای مختلف زندگی از قدرت خداوند غافلند و از همین رو گرفتار ناامیدی میشوند. به میزانی که بنده معرفت داشته باشد قدرت لایزال حق را باور دارد و گرفتار ناامیدی نمیشود.
هر زمان انسان گرفتار ناامیدی شود متصف به صفت شیطان شده است زیرا در رأس ناامیدان ابلیس قرار دارد.
مرحوم حاج ملاهادی سبزواری (ره) معتقد است ابلیس به معنای «أبُ لیس» یعنی پدر نا امیدی است و علی الدوام نیستی را در گوش انسان زمزمه میکند.
💠 منکر؛ نا امیدی از خود
⭐گاهی اوقات گرفتار نا امیدی از خود میشویم و گمان میکنیم بعد از گذشت سالیان سال از عمرمان امکان اصلاح نداریم، این نا امیدی نیز مُنکَر است و برای رفع آن باید به قدرت خداوند توجه کنیم و از خداوند درخواست توفیق کنیم.
نا امیدی از رشد و تکامل مُنکَر است و نباید بر انسان سایه بیافکند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2VdIZol
🔻 امام حسن(علیهالسلام) شجاعترین چهره تاریخ اسلام است
رهبرانقلاب:
🔹من معتقدم امام حسن مجتبى شجاعترین چهرهى تاریخ اسلام است. می پرسید از على هم شجاعتر است، از برادرش حسین هم شجاعتر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟
🔸 بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجههى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند.
🔹 آیا امام حسن می توانست در جنگ با معاویه شهید باشد؟ نه، نمی توانست.
شهید کیست؟ شهید آن کسى است که جان خود را مایه می گذارد، خون خود را میریزد، براى ابقای فکر و ایدهاى که به آن احترام می گذارد؛ این شهید است.
🔺 امام حسن اگر در میدان جنگ کشته می شد، به این معنا بود که معاویه تنها منازع خود را، تنها کسى را که امکان دارد نقش افشاگرى و رسواگرى در برابر روش هاى پنهانى و ریاکارانهى معاویه ایفا کند، یک چنین رقیبى را دیگر در مقابل راه خود نبیند.
📖 منبع: کتاب دو امام مجاهد، صص ۴۴-۴۲.
🔹صلوات خاصه امام حسن مجتبی(ع)
🌷اللّهُمَّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بْنِ سَیِّدِالنَّبِیِّینَ وَوَصِیِّ أَمِیرِالمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یابْنَ رَسُولِ الله
🌷السَّلامُ عَلَیْکَ یابْنَ سَیِّدِ الوَصِیِّیَنَ،أَشْهَدُ أَنَّکَ یابْنَ أَمِیرِ المُؤْمِنِینَ أَمِینُ الله وَابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ مَظْلُوماًوَمَضْیَت شَهِیداً،
🌷وأَشْهَدُأَنَّکَ الإمام الزَّکِیُّ الهادِی المَهْدِیُّ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَبَلِّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنِّی فِی هذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلامِ.
✅رنجی که امام حسن(ع) از دوستان دیدند
✍رهبر انقلاب: پیغمبر(ص) با همه ی رنجها و امیر مومنان(ع) با همه ی غمها و ائمه دیگر با همه ی ستمدیدگی ها هیچ کدام در وضعیت امام حسن(ع) قرار نگرفتند و این عظمت ایشان را نشان میدهد.زیرا آن دیگران ائمه هداه معصومین اگر از سوی دشمن رنج می دیدند،از سوی دوستان آن زخم را التیام می یافتند . امام حسن(ع) اینجور نبود؛ نزدیکترین یارانش به او می گفتند یا مذل المومنین .
۵۹/۵/۶
☝كاش تو هم كرببلا كنار حرمم،قابل توجه زائرين اربعين
در مفتاح السعادت آمده است برای این که مسافر به سلامت برگردد فردی که در وطن است «لا اله الا الله» را نوشته و نزد خود نگه دارد و «محمد رسول الله» را نوشته و به مسافر بدهد به خواست خداوند سالم برمیگردد.
تحفه الرضویة ص 211
✅ برای اینکه زوار اربعین به سلامتی بروند و برگردند با گلاب و زعفران این دو عبارت را روی دوتا کاغذ مختلف بنويسيم و عبارت لا اله الا الله در وطن بماند و عبارت محمدا رسول الله را همراه زائر کنیم
لطفا به تمامي راهيان اربعين حسيني اطلاع رساني كنيد👇👇👇
جهت حفظ وسلامتي مسافرين
١- در دوبرگه كاغذ، باگلاب وزعفران، در یکی بنویسید "لااله الاالله " ونزد خود نگه دارید ودر دیگری بنویسید "محمد رسول الله " وهمراه مسافر قرار دهيد.
٢- آیه الکرسی(3آیه) باگلاب وزعفران نوشته وهمراه مسافرباشد.
٣-حرز زير را نيز همراه داشته باشيد.
👇👇👇
و مطابق فرمايش ايت الله ملا حسينقلي همداني ره هفت مرتبه بگوييد:
یا حافظاْ لا یَنسی ٬ یا مَن نِعَمُهُ لا تُحصی ٬ انت قُلتُ و قولُکَ الحق : اِنّا نحنُ نزّلنا الذکرَ و انّا له لَحافظون .
استاد بروجردي
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
حرم داشتي حسن
٦
#دعاي_عرفه
ادامه فرازهايي از دعاي عرفه
"باقي ماندن نام نيكو"
«و اجعل لی لسان صدق فی الغابرین و ذکراً باقیاً فی الاخرین»
لسان صدق به معنای نام نیکوست. خدایا نام نيكو مرا در میان بازماندگانم قرار بده، نام من همیشه پایدار باشد و گذر زمان نام مرا گم نکند.
اینکه از خدای سبحان درخواست می کنیم ذکر خیر ما را در میان آیندگان باقی بگذار یعنی(بي مايه فتير است) باید یک کار ماندنی انجام بدهیم که گذر زمان آن را محو نکند.
دعا مجموعه نیازمندی های ماست ، ما به بقاي ناممان نیاز داریم ، به اينكه بعد از مردن از ما تعریف بشود، نياز داريم و بايد جهت انجام این نیاز اقدامات لازم را هم انجام بدهیم.
"قرار گرفتن در جايگاههاي خاص"
«و انحلنی شرائف نحلک فی المقامات ...لاحبائک»
نحله به معنای عطیه است، (عرب به مهریه هم نحله می گوید) .
خدایا بالاترین عطایا را به من ببخش، بالاترین عطایا در مقاماتی که برای دوستانت فراهم کردی.
در واقع با اين دعا درخواست مي كنيم : هم عطیه ای که نصیب من می کنی بسیار قیمتی باشد و هم جایگاه دوستانت را در اختیار من قرار بده ! بالاترین عطیه این است که انسان محبوب و محب خدا بشود که در اين صورت در جایگاههای خاصی ساکن می گردد.
« و اجعل قلبی واثقا بما عندک»
ما می دانیم خدا موجودي فراواني دارد ولی حقيقت اينست كه هنوز در دل و در باطن به دارايي خدا اطمينان نداريم و به موجودي خود بيشتر از خزانه نامحدود خود دل بسته ايم .
خدايا دلم را مطمئن کن به موجودی خودت نه به دارایی خودم.
وقتی دل به موجودی خدا مطمئن بشود هیچ وقت دلرزه ندارد چون موجودی خدا کم و محدود و دارای زمان نیست اما موجودی ما محدودیت و زمانها و مكانهاي خاصی دارد.
خدایا من فقط روی خزانه غیب تو حساب کنم نه روی موجودی خودم.
"بكار گيري خواص"
«و استعملنی بما استعملت به خاصتک»
خدایا همان كارهايي را كه خواص از بندگانت را مشغول به آن كردي، مرا هم به همان امور بكار گير همان ماموريتهاي ويژه و ممتازت را به من هم واگذار كن!
خدايا مي دانم به ناتوانها و به قراضه ها کار خاص نمی دهند اما ميخواهم ابتدا معرفت و توانمندي و سپس ظرفيت انجام كارهاي ويژه را عطا كني!
"طاعت عاشقانه"
«و اشرب قلبی ذهول العقول طاعتک»
(وقتي دل پر از یک چیز می شود به آن دل می گویند اشراب قلب .)
خدایا گروهي از آدمهايی كه اهل عقل هستند متاسفانه از طاعت غافل مي باشند،اما من درخواست مي كنم عاشقانه طاعت تو را دوست داشته باشم، دلم از آب طاعت لبالب باشد . یعنی طاعت را تکلیفی انجام ندهم بلکه قلبا بخواهم و از آن لذت ببرم.
"درخواست همه مواهب"
و اجمع لی الغناء و العفاف و ....و السعه، و الطمأنینه
خدایا این گونه نباشد كه یک چیزی عطا مي كني، نعمت ديگرت را بگیری.
خدايا هم مردم از دست من راحت باشند و هم من از دست آنها راحت باشم.
جسمم سالم و رفتارم سالم ... عافیت جسم و خُلق و روح با هم نصيبم كن!.
همه اینها را با هم برای من جمع کن ، نه اينكه اعطاء يكي مستلزم بازپسگيري ديگري باشد.
"عدم درخواست"
«صن وجهی عن الطلب...»
خدايا آبرویم را حفظ كن به اینکه از هیچ کس درخواست نداشته باشم.
یعنی ظاهراً در هر درخواستی یک آبروریزی است .
«ذبنی عن التماس ...»
خدايا مرا دور کن از اینکه آن چیزی که نزد فاسقین است ، طلب کنم.
گاهي بعضی از امکانات نزد فساق است مبادا آبروي خود را ببرم با خواهش كردن از فساق، تکنیک و امکانات خودشان را در اختیار من قرار دهند.
"گذراندن عمر در حج و عمره"
«و اجعل باقی عمری فی الحج و العمره ابتغاء وجهک»
خدایا هرچه از عمرم می ماند در حج و عمره بگذرد یعنی من اهل زیارت و دائم الزیاره باشم و لذت و عیشم به زیارت باشد.
یک معنای دیگر: در حج تکلیف معلوم است میقات و طواف و عرفه و منی و مشعر با همه لطائف و اشاراتی که در این احکام است. ....پس ترددم در مسیر حق و انجام تكاليف باشد.
"يكسان بودن ظاهر و باطن"
لم تنکس برأسی عند اخوانی
خدایا مرا نزد دوستانم شرمنده نکن!
نکس به معنای واژگونی است، یعنی نزدیکان من شناختی مثبت از من دارند حال با نزديك شدن ، شناخت و تصورات آنها معكوس نشود در واقع از خدا مي خواهيم ظاهر و باطن ما با هم فرق نداشته باشد.
معناي ديگر اینکه دوستانم وقتی چیزی از من خواستند بتوانم برایشان انجام دهم.
"بهترين وارد بر عرفه"
«ان تجعلنی من خیار وفدک»
از خدای سبحان درخواست می کنم که من را جزء بهترین واردین روز عرفه قرار دهد. (وافد یعنی وارد). عرفه برای شیعه و سنی است چقدر خدا درآن روز مشتری دارد؟! مشتری های خدا ظهر تا غروب عرفه چقدر است ؟! من به خدا نمی گویم به من نمره قبولی بده بلکه می گویم من را جزء برترین های آن روز قرار بده.
« و باهیت به من هو خیر منه»
خدايا در روز عرفه مرا بگونه ايي قرار بده که پز مرا به بهتر از من بدهی.
خدایا می خواهم به من مباهات کنی نزد برترین ها .
خدایا خیلی ها از من بهتر هستند اما می خواهم روز عرفه نزد آنها به من فخرفروشی کنی .
"زيبايي ظاهر و باطن"
«جمّلنی بالعافیه» بعضی از نسخه ها گفته اند «حمّلنی بالعافیه»
خدایا به من عافيت بده و مرا زیبا کن و به من جمال بده به وسیله عافیت روح و جسم و ظاهر و باطن
.
یعنی من بداخلاق باشم ، يك دنیا زیبایی ظاهری هم براي من بيفايده است ، از آن طرف اگر خوش اخلاق باشم اما ظاهري نا زيبا داشته باشم، محبوب قلوب هستم.
عافیت، آدم ها را به چشم دیگران زیبا جلوه می دهد، وقتی عافیت روح و جسم ندارم، ناخودآگاه نازیبایی ام نمایان می شود.
آرامش درونی روی صورت ظاهری ما خيلي تأثیر می گذارد.
خدایا من را از حسادت ، کینه و ....دور کن همه اینها ظاهر مرا هم تحت شعاع قرار می دهد.
یک آدم حریص کینه ای حسود هرچقدر هم زیبا باشد ، وجودش نزد ديگران خوش آيند نيست .
"واگذار شدن به خدا"
« لا تکلنی الی احد من خلقک و لا الی رأیی و لا الی الدنیا فالتفظنی و لا الی قریب و لا بعید بل تفرد بالصنع لی یا سیدی و مولای»
خدايا مرا به هیچ کس از مردم و حتي به فكر خودم هم واگذار نکن. گاهی انسانها تصور می کنند خیلی دانا هستند اما در بعضي امور ساده هم عاجز می شوند ، روی خودشان حساب می کنند و وقتی به اندیشه خودشان واگذار می شوند ناتوانی شان ظاهر می شود.
خدایا مرا به دنيا هم واگذار نكن!
(لفظ به معنای پرتاب است،) خدایا اگرمرا به دنیا واگذار کنی، دنیا مرا پرتاب می کند و به من اهانت می نمايد. خدايا مرا به خویش و بیگانه واگذار نکن، به آشنا و غریبه واگذار نکن، خودت کارهایم را انجام بده و به عهده گير.
"دعا براي والدين"
«عرفهما بدعائی لهما ما تقر به اعینهما»
در مورد والدین دعا می کنیم و می گوییم خدایا به والدينم بشناسان که من برای اینها دعا می کنم و دعای من را برای والدينم پر فايده قرار بده. خدايا به اینها بشناسان که دعای فرزند در حق پدر و مادر چه مقاماتی نصیب آنها مي كند.
«شفعنی فی نفسی و فیهما و فی جمیع اسلافی من المؤمنین»
خدایا مرا بگونه ايي قرار بده كه بتوانم در حق والدينم و در مورد نسل اندر نسلم شفاعت کنم.
توجه كنيد در روز عرفه چقدر سعه وجودي می خواهید، و چقدر سعه وجودي پيدا مي كنيدكه درخواست مي نماييد خیرتان به همه پیشینیان برسد.
"درخواست بهترينها"
« و اجعلنی من خیار موالیه و شیعته اشدهم حبا »
خدايا مرا جزء بهترین دوستان امام زمان قرار بده و جزء بهترین شیعیان امام زمان قرار بده.
بهترین دوست کسی است که بیشترین شدت محبت را به امام زمان دارد و بیش از دیگران مطیع امام زمان است، امر او بیش از بقیه در این فرد نافذ است،
خدايا مرا جزء کسانی قرار بده که با سرعت بيشتري نسبت به بقيه مردم طلب رضایت تو را می کنند. خیلی از دوستان حضرت اینطور هستند اما من مي خواهم قول حضرت را بیش از دیگران قبول داشته باشم و امر او را بیش از دیگران بپذيرم.
"درخواست شهادت"
«و ارزقنی شهادۀ بین یدیک...» خدایا شهادت در محضر امام را روزی من کن اما نه شهید معمولی بلكه در حالی تو را ملاقات کنم كه تو از من راضي باشی.
وقتی رضایت امام زمانم را جلب مي کنم حتماً جلب رضایت خدای سبحان هم صورت گرفته است.
"قبولي امر خالص"
«اللهم تقبل منّی ما کان صالحاً و اصلح منّی ما کان فاسداً و لا تسلط ...و لا حاسدا»
خدایا كارهاي درست و خالص را از من قبول کن و چیزهایی که نیاز به اصلاح دارد، اصلاح کن و فرد بی رحم را بر من مسلط نکن و خدایا نفس اماره بالسوء را بر من مسلط نکن و کسی که بر من بیرحم و ظالم است ، بر من مسلط نکن و خدايا حسود هم بر من مسلط نشود.
الحمدلله ربّ العالمین
استاد بروجردي
كلاس نهضت تفكر
٩٥/٦/١
پايان كلاس تابستاني ١٣٩٥
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٥٢
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
امام خميني در كتاب تهذيب نفس نوعي فكر كردن را ياد مي دهند:
وقتي در موجودات فكر مي كنيم مي بينيم هر كس هر چه دارد فقط به لطف خدا دارد و هيجكس نه از خود مستقلا دارايي دارد و نه استحقاق دريافت امري را بدون اذن حق دارد.
مال،مقام،جمال،كمال،فضيلتهاي اخلاقي،علم،فكر.....همه هبه خداست
صفر تا صد موجوديهاي افراد هبه خداست .
اگر اين امر را ادراك كنيم به دنبال اجر و پاداش و منت و آزار مردم نخواهيم بود.
خود حقيقي را دست خالي مي بينيم و از خودبرتر بيني و احساس فخر و غرور برحذر مي شويم .
بنابراين به هر آنچه خداي سبحان عطا كرده مباهات نمي كنيم بلكه به وجود منعم خود (خدا) مباهات و افتخار مي كنيم .
و از طرفي بايد به نعمات الهي كه به ما هبه شده است به ديد وفور و فراواني بنگريم
بعنوان مثال اگر فقط به يك نعمت سلامتي توجه كنيم چند هزار نعمت در آنست و اگر يك لحظه به يكي از آنها آسيب وارد شود ، زندگي ما مختل مي شود .
بنابراين حتي نعمت كم را هم كم نمي بينم و ميدانيم كه پشت پرده هر نعمت، هزاران نعمت ديگر است كه بايد شاكر باشيم و بدرستي از آنها استفاده كنيم و نعمات خود را وسيله عُجب و غرور و كبر قرار ندهيم و بابت بخشش آنها به ديگران ، منت و اذيتي نداشته باشيم .
و ما رميت اذ رميت ولكن الله رمي
خدا به پيامبرش هم مي فرمايد : تو هيچكاره ايي و بدون اذن من كاري نمي تواني انجام دهي!
وقتي تير را پرتاب كردي ظاهرا تو پرتاب كردي ، حقيقتا خدا پرتاب كرد.
در همه كمالاتي كه از ما صادر مي شود اين آيه صادق است پس فقط به خدا دل ببنديد و نيازتان را به او عرضه كنيد و باطنا از همه ما سوي الله احساس غنا كنيد.
امام حسين روز عرفه مي فرمايند: اللهم اجعل غناي في نفسي
قلب مثل طوطي است هر آنچه به او آموزش دهيد، ياد مي گيرد، به طفل قلب تلقين كنيد كه استغناي از غير را ابراز كند و فقط خود را محتاج و فقير الي الله بداند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٦/٣٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٥٣
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
احساس استغناي از غير مستلزم فكر كردن است
حتي ما حق نداريم بگوييم از خودم انتظار بيش از اين داشتم
ما كي هستيم كه از خود انتظاري داشته باشيم
با اين ديدگاه از خود نيز بت ساخته ايم يعني گر چه از ديگران قطع اميد كرده ايم اما به خود متكي هستيم كه اين هم اشتباه است و هر كجا تلاش ما نتيجه ندهد موجب نا اميدي و يأس مي شود
بنابراين تمام تلاشها و كسب فضائلها و دفع رذايلها را به حول و قوه حق بدانيم كه اگر يك لحظه رها شويم نه در مشكلات صبوري خواهيم داشت و نه در نعمات شاكر خواهيم بود.
اگر به بت مخفي منيت معتقد باشيم به تمام كم آوردنها معترض مي شويم و عقبگردهاي زيادي خواهيم داشت و در آينده هم بدليل خود كم بيني پيشرفتي نخواهيم كرد.
بايد به خداي سبحان عرض كنيم :ما ذره ايي روي توان و يادگيريهاي خود حساب نمي كنيم ، توفيق اجراي صحيح با تو است و من هيچكاره ام
حال كه نياز محضمان را به بي نياز مطلق نشان دهيم ، او با همه قدرت و كمال بينهايتش به ميدان مي آيد و ما را از خود و منيت قطع مي كند و اجازه حضور در محضرش را مي دهد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٦/٣٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٥٤
#تهذيب_نفس
ادامه بحث تفكر
تفكر در نماز ضرورت ديگر زندگي ماست .
وقت زمان وقتي است كه اذن حضور در بارگاه ذوالجلال به انسان عطا شده است .
به وقت نماز و اول وقت فكر كنيد كه مالك الملوك بنده ضعيف و بي مقدار خود را بطور خاص مي پذيرد و او را مورد تكريم قرار مي دهد.
اگر به نماز و اول وقت اينگونه بنگريد و فكر كنيد ، حتما از شادي و نشاط در عبوديت برخوردار خواهيد بود.
وقت نماز گسترده است اما اول وقت وسعت زماني ندارد پس يك وقت اختصاصي است كه خداي سبحان و سلطان السلاطين در اختيار ما مي گذارد.
به اين امر فكر كنيم كه خيلي از بدحاليها و بداخلاقيهاي ما و عدم نشاط و عدم بهجت ما بدليل بار نيافتن اول وقت در محضر ملكوتي خداي سبحان است .
امام خميني در ادمه بحث فرمودند به حسناتي كه از شما صادر مي شود، فكر كنيد
كه آيا اين حسنات قابل عرضه به خداي سبحان هست؟ آيا حسنات ما مستحق مدح و پاداش خداوند يا مستحق ملامت و عقاب است؟
اگر با همين حسنات در آتش قهرش بسوزيم عين عدالت است چون شايد توام با ريا و شرك بوده است .
در محرم و سينه زنيها فكر كنيد
آيا به ما توصيه صرف در سينه زني شده يا بايد توام با گريه و توام با معرفت باشد
اگر امسال سينه زني بدون گريه است ده سال بعد سينه زني توام با خنده خواهد بود.
سينه زني با قضا شدن نماز صبح است ، سينه زني بدون معرفت و شور بدون شعور به ضايع كردن حقوق خانواده منجر مي شود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٦/٣٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٣٨
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
٢-خوف از امر ممكن الوقوع،
يعني ممكن است يك امري اتفاق بيفتند و ممكن است اتفاق نيفتد
بطور مثال انسان از ترس اينكه ازدواجش نا موفق بشود، ازدواج نمي كند.
يا از ترس به خطر افتادن سلامتيش زندگي را بر خود تلخ مي كند.
ما وظيفه داريم شبهاي جمعه دعا كنيم : اللهم اذقني طعم العافيه الي منتهي اجلي
خدايا تا آخرين لحظه عمرم طعم عافيت را به من بچشان .اما نبايد احتمال بيماري و عدم عافيت را قطعي حساب كنيم ونگرانش شويم ، اين امر كه نتوانيم حال خوش فعلي را درك كنيم ، خلاف عقل است .
قران مي فرمايد: يحدث بعد ذلك امرا شايد خداي سبحان امري را در زندگي اينها قرار دهد اما نبايد احتمالات را يقيني حساب كرد.
فرق اين خوف با خوف قبلي اينست كه در خوف قبلي يقين داشتيم امري كه دوست نداريم اتفاق بيفتد، در اين خوف احتمال امر مكروه را مي دهيم و يقين نداريم.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٦/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٣٩
#جامع_السعادات
ادامه بحث خوف
٣-خوف از چيزي است كه فاعلش خودم هستم و براي وظيفه ايي كه به عهده ام هست هيچ اقدام صحيحي انجام ندادم در حاليكه اقدام بطور كامل در اختيارم بود.
بطور مثال فردي مي خواهد به حج برود و نگران است كه مناسك را بخوبي انجام ندهد
اين خوف خلاف عقل است زيرا يادگيري مناسك در اختيارش بوده و اقدام به يادگيري نكرده است و سوء اختيار موجب نگراني او شده است ، از فرصتها بدرستي استفاده نكرده و خودش اين خوف را براي خود رقم زده است .
يا مثل مادر بارداري كه نگران است نتواند فرزند خود را درست تربيت كند ، او فعلا فرصت مطالعه كتب تربيتي را دارد اما به وظيفه اش عمل نمي كند و خوف بيجا دارد.
چون معالجه آن بدست خودش بوده و جلوي ضرر را نگرفته است .
مثال ديگر اينكه كار مثبتي انجام مي دهم اما ريايي و مشركانه است و في سبيل الله نيست و براي رسيدن به دنيا كاري انجام داده ام .حال نگرانم مبادا پرده برداري شود و بقيه بفهمند و بوي تعفن آن بلند شود
اين مشكل هم چاره دارد ، هر فعلي از هر فاعلي صادر شود احتمال علني شدن آن هست
پس دفع ضرر محتمل، عقلا واجب است پس كار مضر را انجام ندهيد ، از اول نيت را اصلاح كنيد و از خداي سبحان كمك بخواهيد تا عملكرد شما را اصلاح كند.
گرچه در ابتدا از ترس علني شدن و يا از ترس آبرو انجام نمي دهيد اما به مرور حقيقتا بخاطر خدا ترك خواهيد كرد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٦/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤٠
#جامع_السعادات
٤-خوف از چيزي كه عقلا واقعيتي ندارد.
بطور مثال فرديكه از مرده مي ترسد در حاليكه تنها موجودي كه هيچ آسيبي نمي رساند مرده است .
اگر به او بگويند دو ساعت با مرده باش، از خوف و ترسش اينكار را نمي كند در حاليكه اگر مرده ، زنده شود كه خدا را شكر و اگر مرده باشد كه از چه چيز مرده مي ترسيد؟!
اين ترس نشانه نارسايي عقل است .
البته بعضي از مردم از مرده نمي ترسند بلكه از مردن مي ترسند زيرا مرگ را از بين رفتن و نابود شدن مي دانند و معلوم است كه هيچكس نابودي و نيستي را دوست ندارد و همه حب به بقاء دارند و اين حب در فطرت انسانهاست.
در حاليكه مردن، شروع يك زندگي جديد است ، جوان شدن و شادابي است و يك فرصت دوباره براي زندگي جديد است
نيم جان بستاند و صد جان دهد
آنچه در وهم تو نايد، آن دهد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٨/٦/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
✍رهبر انقلاب :چیزی که فتنهی خوارج را بهوجود آورد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود
دانشجو باید احساس سیاسی داشته باشد، درک سیاسی داشته باشد، تحلیل سیاسی داشته باشد. بنده در قضایای تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفتهام که: چیزی که امام حسن مجتبی (علیهالسلام) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند.
چیزی که فتنهی خوارج را بهوجود آورد و امیرالمومنین (عليهالسلام) را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود والا همهی مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند.
🔻یک شایعه دشمن میانداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش میشد و همه آن را قبول میکردند!
٧٢/٨/١٢
#اربعین_حسینی
#حب_الحسین_یجمعنا
اربعین منتظر ماست بیا تا برویم
دعوت حضرت زهراست بیا تا برویم
رنج باری که در این ره بکشی
به تسلی دل زینب کبری بیا تا برویم
غصه قصه سرهای به نی پیرم کرد
تا که سر در بدن ماست بیا تا برویم