eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 مداحی حاج میثم مطیعی به مناسبت اربعین حسینی 🏴 قدم قدم موکبا رو می‌گردم، ستون ستون دنبال یه نشونم...
☝مجلس ويژه آقايان
٥ خصائص زوارالحسين ٣١-در هر زيارت اباعبدالله هزار حاجت زائر برآورده مي شود ششصد حاجت اخروي و چهارصد حاجت دنيوي. ٣٢-در هر زيارت اباعبدالله ارتقاء خاصي به زائر مي دهد كه اجر آن معادل با هزار صدقه مقبوله و هزار برده آزاد شده است . همچنين برابر با دو ماه اعتكاف در مسجدالحرام و دو ماه روزه است . ٣٣-هربار زيارت اباعبدالله برابر با تعداد حجي است كه به غير از خداوند سبحان كسي از عهده شمارش بر نمي آيد. ٣٤-وقتي كسي از زيارت اباعبدالله بر مي گردد ملائكه تا در خانه اش با او همراه مي شوند ، بدرقه اش مي كنند و مي گويند:اي خدا اين بنده توست كه به زيارت قبر پسر پسر پيامبر(ص) رفته است و حال كه به خانه اش رسيده ما كجا برويم؟ ندايي از آسمان مي آيد: ملائكه من بر در خانه بنده ام بايستيد، تسبيح و تقديس كنيد و حسنات او را تا روز قيامت بنويسيد زمانيكه از دنيا مي رود در تشييع جنازه و كفن كردن و غسل و نمازش شركت كنيد. ٣٥- طبق روايات بهشتيان در بهشت خلود دارند و در آنجا جاودان مي مانند اما مالكين اصلي بهشت ، زيارت كنندگان قبرالحسبن (ع) هستند. ٣٦-وجود مقدس اباعبدالله دريچه اي از محبت به روي زائر مي گشايد كه در هيچ كجا نمي توان به چنين محبتي دست يافت. استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
💠 روایتی زیبا که رهبر انقلاب در جلسه درس خود در سه شنبه ۱۶ مهر آن را شرح دادند. تقدیم به زائران نجف در این ایام... ✅
٤٦ ادامه بحث خوف خوف ممدوح خوف ممدوح چند نوع است : ١-انسان عظمت خدا را مي بيند و در مقابل آن خاضع و خاشع مي شود اين خوف در لسان آيات و روايات به خشيت و رهبت تعبير شده است (به علماي يهود هم راهب مي گفتند چون از عظمت خدا مي ترسيدند) اين ترس مختص علماءاست كه بر ميناي يك معرفت گسترده صورت مي گيرد . هر چقدر ادراك عظمت بيشتر صورت گيرد ، گناه كمتري از فرد صادر مي شود. ٢- نوع دوم ترس، نگراني از گناه است كه اين ترس هم خيلي خوب است زيرا در هر معصيتي آتش فراق وجود دارد و در نظام عالم مانع دريافت كمالات ديگران مي شود. ٣-كساني كه هم از عظمت خدا مي ترسند و هم از معصيت خود مي ترسند. عظمت خدا بي نهايت و غير قابل ادراك است و هر يك از ما به اندازه وُسع خودمان ادراك داريم مثلا به آسمان نگاه مي كنيم و عظمت خدا را مي بينيم اما ما چقدر كيهان شناس هستيم و از داخل آسمانها خبر داريم؟ پس حق عظمت آسمان خدا را هم به جا نمي آوريم چه برسد به ادراك همه عظمت خدا و همه عظمت عالم گرچه اجمالا خيلي مختصر ذره ايي از عظمت را ادراك مي كنيم . صاحبان عقول قويه مي فهمند كه اگر ذره ايي از حقيقت يك صفت الهي براي آنان جلوه گر شود، متلاشي خواهند شد و اگر ذره ايي از جمال و جلال حق در عالم جلوه گر شود، تار و پود انسان از هم جدا مي شود. هر چقدر عقل قويتر، گستردگي عرصه بي نهايت هم قويتر ادراك مي شود. اما عقول ضعيفه اين همه عظمت را مي بينند و باز براي خود ضعيف و حقيرشان منيت قائل اند و اين بالاترين گناه آنان است. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٨/٧/١٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٤٧ ادامه بحث خوف اگر در اتاق خصوصي كاري انجام دهيم و بگوييم پنهاني است و كسي نمي بيند در واقع در اتاق خصوصي خود، خدا را انكار كرده ايم و ادراك عظمت محدود هم نكرده ايم چه برسد به ادراك عظمت نامحدود. (فقط اهل معرفت خشيت دارند و بقيه اساسا ادراك عظمت ندارند تا سر تعظيم فرود آورند. پيامبر(ص) فرمود: انا اخوفكم من الله خائف ترين شما من هستم و چون ميزان معرفت پيامبر با هيچكس قابل مقايسه نيست ميزان خوف ايشان هم با كسي قابل مقايسه نيست . اميرالمومنين (ع) هر شب از شدت عظمت الهي غش مي كردند. وقتي معرفت خيلي زياد شود حرارت و سوزشي را در دل ايجاد مي كند كه آن حرارت به كل بدن سرايت و جسم را نحيف مي كند و آن سوزش قلبي منجر به غش مي شود. بايد جدّ و جهد و تلاش براي كسب معرفت صورت گيرد و هر چقدر اين تلاش بيشتر شود خود بخود معصيت هم ترك خواهد شد . بايد توجه كنيد كه گريه به تنهايي علامت خوف از خدا نيست علامت خوف، فقط ترك معصيت است . انسانهايي مشاهده مي شوند كه اهل گريه هستند اما براحتي دروغ مي گويند، ريا دارند، بخل مي ورزند و.... پس اگر از غضب و قهر خدا مي ترسيد فقط به مهر و لطف خدا پناه ببريد اگر از فراق خدا خوف داريد به وصال و قرب او پناه ببريد. عارفي مي فرمود: وقتي انسان از خدا مي ترسد بايد از هر گونه گناه پرهيز كند مثل بيماري كه از هر چه براي او ضرر دارد ، پرهيز مي كند. بنابراين اثر و نتيجه خوف حقيقي اينست كه از هر نوع بدي و معصيت نه تنها فرار كنيم بلكه در دل هم آنرا دوست نداشته باشيم . مثل عسل مسموم كه هر چقدر طبع متمايل به شيريني داشته باشيم اما از خوردنش اجتناب مي كنيم و برايمان لذتبخش نيست . وقتي انسان از خدا خائف شد ديگر معصيت براي او لذتبخش نيست و خود بخود رد مي كند و به تحريك اطرافيان توجه ندارد. نقش خوف ممدوح اينست كه اميال كاذب را خاكستر مي كند . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٨/٧/١٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٤٨ علامات خوف: ١-رغبت نداشتن به گناه ٢-مودب بودن اعضاء و جوارح در مقابل خداوند ٣-جد و جهد بسيار ٤-محاسبه دائم به جهت عدم افراط و تفريط ٥-مراقبه دائم ٦-حفظ فرصتها و از دست ندادن لحظات و اوقات ٧-مواخذه نفس ٨- عدم تصور زشتي ها حتي در خيال ٩-جدا شدن از معصيت بگونه ايكه مي خواهد از دست اسارت دشمن رها شود. كسانيكه شدت خوف نسبت به خداي سبحان دارند ، خيلي خوب و خيلي زياد از قلب و اعضاء و جوارح كار مي كشند و كسانيكه خوف ممدوح ندارند، روزگار را بي خيالي مي گذرانند. امتناع كردن از حرام (نگاه و گفتار و رفتار و رزق حرام) كمترين مرتبه خوف است . كه ورع نام دارد. مرحله بعدي خوف ، تقوي است كه نه تنها از حرام بلكه از مشتبه هم پرهيز مي كند. پرهيز مداري از شبهه، تقوي است كه صدق هم در همين راستا ارزيابي مي شود مرحله بالاتر خوف از محرمات و شبهات ، گريزان بودن از غير خداست .البته تعامل اجتماعي با مردم دارد اما در همه مراحل خدا را مي بيند و به دنيا توجه نمي كند . در اين مرحله صديق حساب مي شود. بنابراين انسان صديق هم اهل ورع است و هم اهل تقوا و هم اهل صدق ، در اين صورت طاعات به درستي صورت مي گيرد و صحيح است . در واقع طاعتهاي قبلي كه توام با كبر و غرور و عجب بوده آلوده به سم گشته و از بين رفته است . ما متدينين آنقدر كه اهتمام بر طاعت داريم، به ترك معصيت توجه نداريم به همين دليل طاعتهاي ما آثار خاص خود را ندارد. بايد همراه با انجام طاعت، بديها را هم حذف كنيم . استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٨/٧/١٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٢٩ پاسخ استاد به پرسشهاي شما آيا مي دانيد علت بي اثر بودن طاعات ما چيست؟ ما متدينين معمولا آنقدر كه بر طاعات و عبادات واجب و مستحبي اهتمام داريم، به ترك معصيت توجه نداريم به همين دليل طاعتهاي ما آثار خاص خود را ندارد نماز ما اثر تنهي عن الفحشاء را ندارد بنابراين ابتدا بايد بديها و گناهان خود را برطرف كنيم تا عبادات و طاعات آثار خاص خود را ببخشد. استاد بروجردي كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٦ درخواست هاي زائر از وجود مقدس امام حسين عليه السلام ١-خدايا تو بهترين كسي هستي كه مردم بسويش مي آيند ، اي سرور من ! تو كريم ترين وجودي هستي كه ديگران بر او وارد مي شوند و زيارتش مي نمايند تو خود براي هر زائري كرامت و تحفه اي قرار داده اي پس قرار بده هديه مرا زيارت قبر وليّت و پسر پيامبرت و حجت بر خلقت و رها كن گردنم را از آتش جهنم. اين درخواست ظاهرا رهايي از آتش جهنم است اما حقيقتا سائل در زمان طلب هنوز در دنيا و عالم خلق زندگي مي كند و شايسته است پيش از ورود به قيامت براي دنياي خود از امام حسين تحفه اي طلب كند تحفه اي كه هم شايستگي عبور از لايه هاي برزخ را داشته باشد و هم اثر آن تا قيامت ماندگار باشد . اهل دل اين تحفه را ولايت و حب نسبت به اهل بيت دانسته اند و گفته اند عشق به ولايت والاترين هديه ايست كه مي توان از امام حسين طلب كرد زيرا شعاع نوري اين هديه دنيا و قيامت ما را در بر مي گيرد. گداي كوي تو از هشت خلد مستغني است اسير عشق تو از هر دو عالم آزاد است ادامه دارد استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
💠 استفاده از روش‌های غیرمستقیم در تربیت 🔅آنچه که در تربیت بسیار اهمیت دارد غیر مستقیم بودن تربیت است، مرحوم نراقی در کتاب معراج السعاده بهترین راه اصلاح را قرار گرفتن در جمع خوبان می‌داند شاید به این جهت که با این کار رغبت در انسان ایجاد می‌شود و پرورش به راحتی و به صورت غیرمستقیم صورت می‌گیرد. 🔅یکی از صاحب نظران تربیتی می‌گوید: دخالت مانع تربیت صحیح است، در عوض دخالت باید شرایطی فراهم کرد که انسان خود به خود رشد کند و به کمال برسد، حضور در میان خوبان مصداقی از این امر است. 💠یادآوری الطاف 🔅یکی از ابزارهای تربیت، یادآوری الطاف و نعماتی است که سبب رشد شخصیت می‌شود. 🔅خدای سبحان در سوره مبارکه بقره، آیه 49 الطاف خود را برای بنی اسرائیل بیان می‌کند و می‌فرماید:" به یاد آورید زمانی که شما را از آل فرعون نجات دادیم درحالیکه آنان بدترین عذابها را بر شما وارد می‌کردند، پسرانتان را ذبح می‌نمودند و زنهایتان را زنده باقی می‌گذاشتند." 🔅این یادآوری گاه نیازمند تفصیل است، همچنان که خدای سبحان می‌توانست بدون بیان تفصیل نعمات بگوید «به یاد آورید زمانیکه شما را از آل فرعون نجات دادیم»، اما در ادامه به تفصیل این امور پرداخت و آن را به تشریح بیان کرد. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2MFO5WA
🎙 مداحی حاج میثم مطیعی به مناسبت اربعین حسینی 🏴 کربلا کربلا ما داریم میاییم...
٧ ادامه درخواستهاي زائر از وجود مقدس امام حسين عليه السلام ٢- درخواست دوم اينست: فمعكم معكم لا مع غيركم با شما باشيم و با كس ديگر نباشيم هميشه در محضر ولايت و در محضر اهل بيت قرار گرفتن از تحفه هاي خاص اين سفر است . ٣-از امام حسين(ع) تقاضاي نور معرفت و نور علم و نور يقين .... داشته باشيم امام صادق(ع) فرمودند: كسي كه قرار گرفتن بر جايگاههاي نوراني قيامت او را خشنودش مي كند بايد زائر قبر حسين(ع) شود. آنكس كه در دنيا و آخرت از قرار گرفتن بر جايگاههاي علم و معرفت خشنود مي شود بايد بداند كه كليد اين خشنودي زيارت قبر حسين(ع) است كه علم عشق در دفتر نباشد. ٤-مولايم ! طمع دارم تا پروردگارم به واسطه تو مرا از پستي نجات دهد. مولي جان حال كه به زيارت تو آمده ام از تو طلب مي كنم تا در وجود من هيچ رذيله اخلاقي و هيچ خُلق مذمومي باقي نماند ، يك نگاه تو همه عالم را ارزشي و قيمتي مي كند اگر به من نگاه كني از آلودگيهاي اخلاقيم پاك مي شوم به بركت زيارت تو عندالله محبوب و قيمتي مي شوم ادامه دارد استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🔸رجز زیبا و شنیدنی پاسدار جوان در حضور رهبرانقلاب مراسم میثاق پاسداری ۹۸
آيه ١٨٢ سوره مباركه آل عمران ذالك بِما قَدَمتْ ايديكم و اِن الله لَيس بظَلّام لِلعَبيد آن عذاب به سبب آن چيزي است كه با قدرت شما پيش فرستاده شده است . حتما خداي سبحان ظلمي به بندگان ندارد. تفسير آيه : ١-عذاب با اسم اشاره ذلك آمده است يعني بنده فرصت دفع عذاب را دارد و قبل از آن عذاب بر فرد وارد نشده است. ٢-اگر از بعضي گناهان توبه نكنيم ، اين گناهان در تاريخ دنباله دارد مثلا اسلاف و پيشينيان اينها قاتلان پيامبران بودند حال اگر يهود زمان پيامبر نظرات آنها را قبول داشته باشند ، از اينها هم گفتار نادرستي پيرو پذيرش آن رفتار ، صادر مي شود اما اگر از رفتار ناشايست اسلاف خود اعلام برائت كرده باشند در زندگي حال و آينده آنها آثار شوم آن رفتار ديده نمي شود. ٣-مي توان گفت قدمت ايديكم هم شامل پيامبر كشي و هم شامل گفتار ناصحيح افراد مي شود و مشاراليه ذلك ، عذاب است يعني عذابها را آگاهانه و به جهت سوء استفاده از قدرت ، خود فراهم نموده ايم (ايدي، نماد قدرت است) ٤-قدرت بايد ما را بنده كند ولي اگر اهل ادعا باشيم از عذاب دردناك فراق دور نخواهيم ماند. ٥-خداي سبحان هر بنده ايي را در جايگاه خود قرار مي دهد . ظلم يعني جابجايي. پس عذاب شايسته همين افراد بود و عذاب ديگري نيست كه بر اين فرد وارد شود و جابجايي صورت گيرد ، ظلم به نفس از طريق خود فرد محقق مي شود و عذاب دوري از حق را بدنبال دارد. ٦- عذاب، مطابق عمل است و هرگز خداي سبحان عذابي بيش از عمل نصيب افراد نمي كند. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٩٨/٧/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
ادامه تفسير آيه ١٨٢ سوره مباركه آل عمران ٧-ظلّام صيغه مبالغه است يعني خدا خيلي ظلم نمي كند پس آيا خدا ظلم كم را روا مي دارد؟ جواب مي دهند: اگر ازخداي عادل اندك ظلم هم صادر شود، بسيار زياد حساب مي شود و از خداي عادل ذره ايي و اندكي هم ظلم صادر نمي شود. ٨- كلمه ايدي نمايانگر قدرت انسان است زيرا وسيله انجام هر كاري ظاهرا "دست" اوست و اين افراد از توان خود سوء استفاده نمودند. ٩-اگر هر معامله گفتاري و رفتاري با خداي سبحان صحيح انجام شود پاداشي نيكو دارد و اگرنادرست محقق شود موجب عذاب است . نا گفته نماند معامله صحيح معامله ايست كه بر طبق شريعت باشد . ١٠-خدا جابجا كاري در پرداختها ندارد يعني اگر من مستحق عقوبت هستم ، بجاي عقوبت ، پاداشي در اختيارم قرار نمي دهد و برعكس. ١١-هتك حرمت نسبت به مبلغين ديني شديدترين نوع ظلم است و شديدترين مجازات را دارد ولو هتك حرمت جزئي باشد اما چون نسبت به وجود متعالي صورت گرفته ، فراوان محسوب مي شود و مجازات سنگين دارد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٩٨/٧/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
ادامه تفسير آيه ١٨٢ سوره مباركه آل عمران ١٢-اگر مخلوق از خداي سبحان به جهت اين عذاب دليلي طلب كند ، خداي سبحان به او پاسخ مي دهد ملكوت گناه توست و عقوبت ديگري در ميان نيست اگر اين گناه را انجام نمي دادي ابدا مستحق چنين مجازاتي نبودي. ١٣-قَدّمَ باب تفعيل و يكي از معاني آن تدريج است يعني افراد به يكباره به خود اجازه بي حرمتي به اولياي الهي نمي دهند بلكه بتدريج وارد اين ميدان مي گردند و در نهايت بعنوان قاتلان پيامبر شناخته مي شوند. ١٤-اگر از بندگان گناهي صادر نشود و مورد مجازات قرار گيرند العياذ بالله ظلمي از خدا صادر شده است اما زمانيكه گناه گسترده ايي از بنده صادر شود مجازات سنگين عين عدالت است. ١٥-عذاب كاردستي بندگان ظالم است بندگاني كه خود به خود ظلم نمودند و خود را مستحق مجازات نمودند. ١٦-هر بلايي كه بر ما وارد مي شود قدمت يداك است يعني خود ما براي خود تدارك ديده ايم ممكن است مربوط به گناه دهسال قبل باشد اما چون توبه نكرديم عوارض آنرا دهسال بعد مي بينيم. پايان استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٩٨/٧/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
💠 منکر؛ ادعا یکی از امور منکر، ادعا کردن است. برخی افراد خودباوری کاذب دارند و خود را برتر می‌بینند. ⭐رد کردن سائل بهتر است ✨ ادعا و منیّت به قدری مذموم است که ذیل آیه 264 سوره مبارکه بقره از وجود مبارک امام حسن عسگری علیه السلام روایت شده که رد کردن سائل بهتر از ادعا و منیّت است. ادعا سبب می‌شود خیرات انسان از بین برود و بی‌اجر بماند. ⭐بانو امین اصفهانی ✨ قرآن کریم در بیان ویژگی زنان صالح ادعا نکردن و خضوع را از خصایص ایشان می‌شمارد و می‌فرماید: «فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ» و بانو امین اصفهانی مصداق این آیه بودند. ایشان از حیث علمی مجتهد بودند اما همسر ایشان تنها سواد خواندن داشت و نوشتن نمی‌دانست، خانم امین اجازه ندادند همسرشان به اجتهاد ایشان پی‌ببرند و حتی به نویسندگی ایشان واقف شوند تا مبادا ادعایی صورت گیرد و یا همسرشان احساس کمی و کاستی‌ای کنند، روزی همسر ایشان به استانداری اصفهان می‌روند؛ کتاب بانو امین روی میز استاندار بود. استاندار تعریف کتاب بانوامین را به همسرشان می‌کنند و در آن زمان تازه ایشان متوجه نویسنده بودن بانو امین می‌شوند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98 ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/31kKGBy
💠بشارت به پرهیزگاران 🔅 خدای سبحان در سوره مبارکه بقره، آیه 212 می‌فرماید:«زُینَ لِلَّذِینَ كَفَرُوا الْحَیاةُ الدُّنْیا وَیسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ یوْمَ الْقِیامَةِ وَاللَّهُ یرْزُقُ مَنْ یشَاءُ بِغَیرِ حِسَابٍ» 🔅با توجه به این حقیقت که «قیامت ادامه دنیاست و در آنجا امر جدیدی واقع نشده و تنها از حقایق پرده‌برداری صورت می‌گیرد»؛ مؤمنین در دنیا نیز در جایگاه متعالی قرار دارند ولو در ظاهر مورد استهزاء افراد بی‌ایمان قرار گیرند؛ زیرا عزت حقیقی از آن مؤمنین بوده و برتری آنان در روزی که کفار دچار عجز و فقر هستند؛ به نمایش گذاشته می‌شود. 🔅قرار داشتن در جایگاه متعالی به معنای برتری مادی و حکومتی نیست؛ بلکه به معنای بهره‌مندی از افکار، نیات و رفتار متعالی می‌باشد. 🔅برخورداری از جایگاه والا، نشانه عزت و شرافت بنده است. با آن که بندگیِ فرد هرگز به جهت کسب شرافت و عزت نیست؛ لکن خداوند این مقام را به او عطا می‌نماید. 💠رزق بی‌حساب 🔅 بشارت دیگری که در این آیه به پرهیزگاران داده می‌شود؛ بهره‌مندی از رزق بی‌حساب الهی‌ است. به این معنا که در قبال کار خیر بنده، پاداشی به او می‌دهد که در فهم او نمی‌گنجد. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2MGKHe2
🎥 خاطره‌ای تکان‌دهنده از نذر عجیب یک عراقی برای زائران اربعین
٨ ادامه درخواستهاي زائر از وجود مقدس امام حسين عليه السلام ٥-خدايا مرا از كساني قرار بده كه براي آنها قدم صدق با حسين بن علي وجود دارد و همچنين مرا ثابت بدار همراه كساني كه با حسين (ع) به شهادت رسيدند خدايا لعن كن كساني را كه نعمت تو را تبديل به كفر كردند. خدايا نام مرا در كنار كساني كه با حسين شهيد شدند ثبت كن! اين درخواست از حد درخواستهاي عادي بشر بالاتر است زيرا اصحاب الحسين در ميان آسمانيان و زمينيان خاص و يگانه اند. زائر تنها به اذن امام حسين (ع) اجازه مي يابد تا چنين تقاضا و درخواستهاي عظيمي را داشته باشد او باور داردكه در حريم اباعبدالله هر درخواست قلبي اي اجابت مي شود زيرا اگر امكان عملي شدن درخواستهاي عظيم نبود هرگز آنها بر لسان مطهر ائمه ي اطهار جاري نمي شد تا زائر بعد از بيان دعا از لسان معصوم به خود اجازه مطرح كردن آنها را بدهد و چون خداي حسين (ع) زائر ابا عبداله را نا اميد نمي كند اجازه گفتن و درخواست كردن چنين حاجاتي به او داده مي شود. ادامه دارد استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٤٩ ادامه بحث خوف علت اساسي خوف خوف يعني انسان از امري كه مورد پسندش نيست ترسان باشد و يا بابت آن غصه داشته باشد اين امر به دو شكل صورت مي گيرد: ١-ذاتا آن امر ناپسند است مثل وجود جهنم ، وجود شيطان......كه بابت آنها ترس و غصه داريم. ٢-امري كه ذاتا ناپسند نيست اما منتهي به امر ذاتا ناپسند ميشود و ما را به جهنم منتهي مي كند در هر حال هر خائفي به اين دو منظور خوف دارد. حالات اهل خوف و ناپسندي و كراهت ما نسبت به امري درجات مختلفي دارد : كساني كه از يك مكروه ذاتي ترس دارند (جهنم) خوف آنها از سكرات مرگ است كه شايد جملاتي از دهانشان خارج شود و آنها را دچار سوء عاقبت كند. و يا با ملاحظه جنود اسرائيل عكس العمل صحيحي انجام ندهند يا در مقابل نكير و منكر از عهده پاسخ به سئوالات برنيايند و يا در قيامت در محضر خدا قرار بگيرند و نتوانند حساب درستي را پس دهند. يا از شدت آتش جهنم مي ترسند يا از عبور از صراط مي ترسند و يا از محروميت از نعمتهاي بي پايان مي ترسند و يا از محروميت از انس با خدا خوف دارند و يا ترس از قرار گرفتن در مراتب پايين بهشت دارند كه از مقام عليين عقب بمانند و يا ترس از هم جوار نشدن با مقربين دارند اين ها درجات خوف است اما بالاترين درجه خوف تصور عظمت خدا و بجا نياوردن ادب حضور و بجا نياوردن حق بندگي است كه خوف اهل معرفت همين است كه نگرانند بدليل كوچكترين جسارت در مقابل هيبت او از لذت قرب و وصال محروم بمانند. (بعضي ها عبادتهاي خوبي نصيبشان مي شود اما از آن لذتي نمي برند چون قلبا اعتراضات پنهاني به خدا دارند.) يُحَذروكم الله نفسه خدا شما را از خودش بر حذر مي دارد مبادا در حريم قرب آداب را رعايت نكنيد و در مقام بسط و خوشي معنوي، درخواست غلط و جسورانه داشته باشيد.اتقوالله حق تقاته خداي سبحان در معراج به پيامبر فرمود: بخواه هرچه بخواهي عطا مي كنيم پيامبر سرش را هم بالا نكرد و فرمود فقط بندگي تو را مي خواهم هواخواه توام جانا و ميدانم كه ميداني/ كه هم نانوشته مي خواني و هم ناگفته مي داني/ ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٨/٧/١٧ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٥٠ ادامه بحث خوف گروهي ديگر چيزي را نمي پسندند و ترس دارند اما آن امر مكروه ذاتا ناپسند نيست مثل ترس از شكستن توبه يا ترس از كوتاهي از بندگي حق يا ترس از برنداشتن توشه اخروي و دست خالي بودن و يا ترس از سبكي كفه حسنات در اين موارد اختيار با خود ماست و مي توانيم اين مكروهات غير ذاتي را كه منجر به انحراف از صراط مستقيم شده است و تبعيت از شهوات و عادات غلط است ، تغيير دهيم و اجازه ندهيم به سوء عاقبت منجر شويم. مرحوم نراقي دلايل ديگري براي ترس برمي شمارد: مثلا مي ترسم رقت قلب ما به سنگدلي تبديل شود يا مي ترسم به اطرافيان خيانت كنم يا مي ترسم مشغول به غير خدا شوم يا مي ترسم بخاطر نعماتم طغيان كنم يا مي ترسم نتيجه طاعاتم خوب نباشد يا مي ترسم مغرور زر و زيور دنيا شوم يا مي ترسم مقدرات بدي برايم رقم بخورد. مرحوم نراقي مي فرمايد: تمام اين ترسها بجاست و حتما بترسيد اما براي هر ترسي اقدام و احتياط مناسب و صحيحي انجام دهيد خود ترس لازم است اما كافي نيست . مثلا مي ترسيم قبل از مرگ توبه نكرده بميريم خوب همين الان كه متوجه شديم توبه كنيم! يا مي ترسم دستم خالي باشد خوب تا فرصت داري توشه برداريم. يااز سوء عاقبت مي ترسيم همين حالا مراقب حق الناس باشيم يا از اطلاع خدا بر باطن پر از وسوسه مي ترسيم، سعي كنيم تا در دنيا هستيم باطن خود را تطهير كنيم . پس از هر آنچه كه موجب اين نگراني ها شده پرهيز و اقدام به رفع نگرانيها كنيم. بيشترين ترس افراد از سوء عاقبت است و سخت تر از آن خوف از روز قيامت است كه باطن همه آشكار مي شود. خواجه عبدالله مي گويد همه از پايان كار مي ترسند و من از اول كار مي ترسم پس قيامت را از همين الان و در دنيا اصلاح كنيم خيلي وقتها لاحقه ما حكم سابقه ما را دارد و هر عيبي كه در حال حاضر داريم در قيامت هم خواهيم داشت. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٨/٧/١٧ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٥١ ادامه بحث خوف پيامبر مي فرمودند: گروهي در بهشت و گروهي در جهنم هستند .فردي كه در مسير اشقياء سلوك مي كند و مردم مي گويند شقي و بدبخت است اما بعد از مدتي شقاوت تبديل به سعادت و براي او جبران مي شود مثل حُر و گاهي كسي كه ظاهرش موجه است و مردم مي گويند سعادتمند است به يكباره مسير زندگيش عوض مي شود و عاقبت شوم پيدا مي كند.مثل شمر هر كس را خدا سعادت او را امضا كرده از دنيا خارج نمي شود مگر به اندازه سوار شدن روي شتر وقت داشته و مسير زندگيش عوض مي شود ( در آخرين فرصتها توبه مي كند) خدا برايش سعادت را رقم مي زند. خدا انسانها را مجبور به اختيار كرده است خودش سعادت و شقاوت را انتخاب و خداي سبحان آنرا امضا مي كند. ترس از خدا يكي از مراتب دين و يكي از مقامات اهل يقين است و ترسِ همراه با تلاش، به خوشبختي افراد كمك مي كند زيرا بالاترين سعادت و خوشبختي، لقاء الله است و مقدمه ملاقات با خدا كسب محبت و انس با خداست . مقدمه انس و محبت، معرفت و مقدمه معرفت تفكر و مقدمه فكر، ذكر است الذين يذكرون الله قياما و قعودا ...... يتفكرون مقدمه ذكر دور انداختن ياد غير خداست (حب دنيا) اللهم اخرج حب الدنيا من قلبي واجمع بيني و بين المصطفي..... مقدمه ريشه كني حب دنيا، صرفنظر كردن از شهوات است و مقدمه قلع و قمع شهوات، "خوف"است. مهم ترين چيزي كه ما را از افراط در شهوات دور مي كند و سوزاننده آنست، خوف است كه انسان را بر طاعت نيز متمايل مي نمايد. هر كس با خدا مأنوس شود خدا مالك دلش مي شود و او را به مقام رضا مي رساند و خدا را مي پسندد در اين مرحله ديگر خوفي نيست ان اولياء الله لا خوف عليهم ولا هم يحزنون كسي كه فاني محض است و هيچ گزينه ايي ندارد مي گويد "هر چه تو بخواهي" ديگر جاي نگراني ندارد اولئك لهم الامن و هم مهتدون آنها در جاي امني هستند و هدايت يافته اند. اينها ترسي ندارند چون فقط خدا را مي بينند نگراني و خوف براي دو بيني و خدابين و دنيا بين شدن است . پايان استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٨/٧/١٧ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK