eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٦٢ ادامه بحث ذكر هر ذكري كه مي گوييم در واقع آن مذكور را به قلب و دل تفهيم مي كنيم اگر بايد قران را با ترتيل و آرام بخوانيم براي اينست كه قلب بفهمد چه مي گوييم . بايد فكر كنيم كه وقتي ذكر مي گوييم و صلوات مي فرستيم كاري انجام مي دهيم كه خدا و ملائك انجام مي دهند بنابراين توجه كنيد چقدر سطح كار انسان بالا و متعالي است . ذكر لساني مربوط به زمان بيداري ما است اما اگر ذكر قلبي داشته باشيم به هنگام خواب ، قلب هم ذاكر است بنابراين خواب، پِرتِ عمر نيست. علت اينكه ذكرها را تداوم مي دهيم اينست كه زبان دل باز شود تا جائيكه به هنگام مرگ كه زبان ظاهري مي ميرد ، زبان دل باز مي شود و جواب مَن رَبُك را مي دهد. پيامبر(ص) فرمودند: اي اسامه بخوان براي دل خودت ذكر خدا را سپس حذر كن از غفلتي كه حاصل مي شود بنابراين از ذكر بدون غفلت پرهيز كنيد يعني حتما ذكر بگوييد اما سعي كنيد با غفلت نباشد. و در نهايت اينكه ذكر لساني بايد مقدمه ذكر قلبي باشد و ذكر لساني بي هدف و بدون مغز از درجه اعتبار ساقط است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٧/٧/١٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
☝🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷 اعلاميه فوق مربوط به جلسه آقايان در تاريخ پنج شنبه ٢/آبان است
١٣ نقش وجود مقدس اباعبدالله ١-وجود مقدس امام حسين (ع) زائر را با قلب خودش آشنا مي كند حضرت در ابتدا زائر را از نفسانيات به سوي عالم عقل مي برد و سپس به سوي عالم قلب هدايتش مي كند. ملاصدرا مي گويد: يومنون بالغيب در سوره بقره به معناي يومنون بالقلب است ايمان به قلب اولين خصوصيت متقين است زيرا قلب هر كس سراپرده محبت او نسبت به معبود است وجود مقدس اباعبدالله(ع) زائر رابا عالم قلب آشنا مي كند. ٢-نقش دوم اينست كه زمان زيارت اباعبدالله از عمر زائر به حساب نمي آيد. زائر قبر حسين(ع) از زمين و زمينيان فاصله مي گيرد و اين فاصله چندان مي شود كه گذر زمان معناي خود را از دست مي دهد. بنده در زيارت الحسين از جنس اين عالم نيست بلكه زيارت، جنس او را عوض مي كند. عمري كه براي انسان در عالم ماده گران بها ترين سرمايه است در زيارت به چشم نيامدني مي شود . اين فضيلت تنها مخصوص زوار قبر ابا عبدالله است. هيچ زيارتي در ميان زيارات نيست كه زمان انجامش از عمر بنده محسوب نشود مگر زيارت قبر اباعبدالله(ع) كه بافت آن با بافت ساير زيارتها متفاوت است . ادامه دارد استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🏴نسبت دادن الفاظ رکیک به خود در عزاداری ✍سوال : نظر حضرت آقا در مورد الفاظی که در عزاداری‌ها و نوحه‌ها استفاده میشود و در شان یک مسلمان و حتی انسان نیست و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود چه حکمی دارد؟  جواب : کلا در عزاداری آن نزاکت و سنگینی و وزانت عزاداری باید حفظ شود. در پاسخ یکی از سوال‌ها ما اشاره کردیم که هم باید از مطالبی که حرام است - مثل کذب مثل غلو نسبت به ائمه اطهار علیهم‌السلام - پرهیز شود و هم باید از مطالبی که دون شان یک مسلمان است، پرهیز شود. اصلا اسلام پیروان خودش را وزین ، سنگین و باوقار می‌پسندد. شما نگاه کنید از جمله لباس‌های حرام، لباس شهرت است و لباس شهرت یعنی لباس سبک، لباسی که در شان یک مسلمان نیست، لباسی که از نظر رنگ، دوخت یا کیفیت پوشیدن یا حتی اندراس به گونه‌ای است که اگر طرف بپوشد در جامعه انگشت‌نما می‌شود، این در شان یک مسلمان نیست. لذا در تعابیری که خوانده می‌شود در نوحه‌ها ولو حالا در مقام اظهار ارادت به معصومین علیهم‌السلام یا به اباعبدالله علیه‌السلام باشد، اما در شان یک مومن نیست چنین الفاظی به کار ببرد، و در عزاداری از آن پرهیز شود. 📚منبع: khamenei.ir
🔆 «قَوَّيْتَنِي مَعَهَا عَلَى مَا وَفَّقْتَنِي لَهُ مِنْ طَاعَتِكَ» (دعای پانزدهم صحیفه سجادیه، فراز سوم) 💠 سلامتی روان در هنگام صحت ✳ حضرت زمان صحت را، موقعیتی برای انجام طاعت خداوند می‌دانند که توفیق انجام آن طاعت را نیز خدای سبحان عطا کرده است. فردی که از سلامت روان بهره‌مند است؛ خود را توانا و متصل به منبع بی‌پایان قدرت دانسته که علی‌الدوام بر او افاضه قدرت می‌نماید؛ در نتیجه هیچگاه احساس کمبود قدرت نکرده و مایل به ترک عرصه انجام وظیفه نیست، اگرچه پیری بر او عارض شود. ✳ عدم استفاده از توانایی‌ها و  دارایی‌ها در جهت اجرای فرامین الهی نشانه عدم سلامتی روانی است. همچنین اگر بنده، از سر اجبار و بدون رغبت مشغول بندگی باشد؛ مشمول این عبارت نشده بنابراین از سلامت روان بی‌بهره است. از سوی دیگر، اگر فرد مشتاقانه از موجودی خود در مسیر صحیحی استفاده کند لکن توان و توفیق خود را از ناحیه خداوند نداند؛ بهره‌مند از سلامت روان نیست. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2MXV797
🔆 «أَمْ وَقْتُ الْعِلَّةِ الَّتِی مَحَّصْتَنِی بِهَا وَ النِّعَمِ الَّتِی أَتْحَفْتَنِی بِهَا تَخْفِیفاً لِمَا ثَقُلَ بِهِ عَلَی ظَهْرِی مِنَ الْخَطِیئَاتِ وَ تَطْهِیراً لِمَا انْغَمَسْتُ فِیهِ مِنَ السَّیئَاتِ…» (دعای پانزدهم صحیفه سجادیه، فراز ششم) 💠 سلامت روان به هنگام بروز بیماری ✳ فردی که از سلامت روان بهره‌مند است یقین دارد بیماری زمان پیرایش و پاکسازی فرد از عیوب اخلاقی و رفتاری است. ✳ یکی دیگر از هدایایی که نصیب فرد بیمار می‌شود؛ بخشش گناهان و رسیدن به مقامات عالیه است. بیماری، فرصتی است برای سبک شدن بار گناهان فرد و تطهیر او از ناپاکی‌ها. ✳ بیماری، فرصتی‌ست برای بازبینی اعمال و رفتار در گذشته، اقدام جدی برای توبه و اصلاح در آینده. 🔶 با چنین دیدگاهی، زمان بیماری فرصت مناسبی برای شکرگزاری از خداوند می‌باشد. البته انسان همواره طالب عافیت و سلامتی از خداوند بوده و هرگز در ادعیه وارده از سوی معصومین، مأمور به درخواست بیماری و گرفتاری نشدیم لکن اگر بیماری یا گرفتاری پیش آمد داشتن چنین دیدگاهی نشانه سلامت روان فرد است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/35WGonR
💠 معروف؛ نگرانی نسبت به خانواده ⭐ یکی از امور معروف در فکر خانواده بودن و از بابت آنها نگرانی به جا داشتن (نگرانی بابت امور غیر‌مادی) است. بهشتی‌ها در بهشت از حال یکدیگر سوال می‌کنند و می‌پرسند چه عاملی تو را بهشتی کرده و پاسخ می‌دهند ما پیش از آنکه در بهشت قرار گیریم نسبت به اهل خود نگران بودیم و اشفاق داشتیم. البته نگرانی به تنهایی کارساز نیست بلکه آنچه مثمر الثمر است اقداماتی است که باید انجام شود. نگرانی‌ای که فقط ایجاد اضطراب کند فایده‌ای در بر ندارد و نشان بی‌عقلی است. 💠 نگرانی آمیخته با محبت ⭐ مرحوم خواجه عبدالله (ره) در منازل السائرین اشفاق را نگرانی همراه با محبت معنا می‌کند و می‌گوید: اشفاق زمانی است که افراد از شدّت حب و علاقه‌ای که به یکدیگر دارند توجه به هم می‌کنند و هرگز یکدیگر را رها نمی‌کنند. 💠 حفظ اعتقادات فرزندانمان ⭐ اگر سوال کنید نگران اعتقادات فرزندانمان هستیم برای حفظ اعتقادات‌شان چه کنیم؟ عرض می‌کنم حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «سُوسُوا إِیمَانَکُمْ بِالصَّدَقَهِ» اعتقاداتتان را با پرداخت صدقه سیاست‌گذاری کنید. ⭐«فِي أَهْلِنَا» یکی از مفسرین می‌گوید: منظور از اهل، فقط اهل‌خانه نیست بلکه اعضا و جوارح ما نیز اهل ما محسوب می‌شوند، باید نسبت به اهل خود بی‌تفاوت نباشیم و دقت لازم را داشته باشیم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98 ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2WchPPj
٦٣ ادامه بحث ذكر اگر ذكر حقيقي باشد موانع و حجابها بين بنده و خدا كنار مي رود و قساوتي در قلب بنده باقي نمي ماند. نه تنها موانع مرتفع مي شود بلكه در عالم ملكوت به روي انسان باز مي شود و باطنا در لطف و رحمت خدا باز مي شود و دريافتهاي من حيث لا يحتسب خواهد داشت . مهم اينست كه در دل بنده حق حضور داشته باشد و تنها لاشه ذكر بر زبان نباشد هر چيزي كه غير حق است مرده است و فقط خدا زنده است و وقتي هر غير حقي در دل ما حضور پيدا كند گويا با مرده انس گرفته ايم . كل شيء هالك الا وجهه همه چيز در حال از بين رفتن است مگر وجه خدا (جلوه تام خدا كه در وجود مقدس معصومين جلوه گر شده است) حكيمي مي گويد : هر چه غير خدا معدوم و نيست است و شما برايش يك وجود مجازي قائل هستيد. اگر كسي واقعا ذاكر باشد عاشق خدا مي شود و نه دنيا مي بيند نه آخرت و ترك كونين مي كند . هر دو عالم را به دشمن ده كه ما را دوست بس اجمالا توصيه شده ذكر بايد در دل زنده باشد دل زنده ، دلي است كه غير خدا در آن نيست خود ذكر موجب زنده دلي است هر چقدر با قلب به خدا توجه مي كنيم نشانه زنده دلي است اما در ميان اذكار ذكر يا حي و يا قيوم و ذكر يونسيه در سجده موجب زنده دلي مي شود و براي ترقيات معنوي خيلي خوب است. لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٨/٧/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٦٤ ادامه بحث ذكر ما بايد اعمالي انجام دهيم كه نفسمان از خواب غفلت بيدار شود و آماده حضور در محضر حق شود و در شبانه روز توجه به دنيا و كثرات كمتر و توجه به نشئه ديگر بيشتر شود و مخصوصا اگر ذكر را در زمانهاي خاص انجام دهيم اثرش بهتر است مثل بين الطلوعين و سحر اين زمانها به ما كمك مي كند تا كل زمانها موفق تر عمل كنيم . براي حضور در محضر قران بايد حتما قلب از آلودگيهاي مختلف تطهير شود(پليديهاي عالم ماده ) تا قرائت در قلب ما اثر كند. تا زمانيكه دل آلوده است ذكر اثر خاصي در ما نگذاشته است . قران مي فرمايد: قران حقيقتش پنهان است و هر كسي نمي تواند ارتباط برقرار كند مگر اينكه خود را تطهير كند . در سوره مومن آيه ١٣ مي فرمايد : .......ما يتذكر الا من ينيب خدا نشانه هاي خودش را به شما نشان مي دهد و از آسمان غيب امور لازم را فرود مي آورد اما هر كسي نمي فهمد و فقط افرادي متذكر اين حقايق مي شوند كه به نوبت به خدا رجوع كنند . اگر دل آماده حضور بشود در آن صورت اذكار توحيديه را به دل القاء كنيد مثل سوره توحيد مثل لااله الاالله مثل مادري كه به فرزندش القاء كلمات را مي كند. اگر اين تلقينها را به سحر يا بين الطلوعين اختصاص دهيد (زمانهاي سكوت) براي تلقين خيلي موثر است. قران را با تدبر بخوانيد. آيات پاياني سوره حشر را آخر شب يا بين الطلوعين زياد بخوانيد و روي آن فكر كنيد نتايج خوبي براي سالك دارد. ذكر لااله الاالله از اذكار مهم است كه بايد زياد گفته شود اگر مدتي اين كارها را انجام دهيد عادت شما مي شود البته بهتر است با وضو و رو به قبله باشد . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٨/٧/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٦٥ ادامه بحث ذكر يكي از آداب مهميه قلبيه عبادات، طمأنينه است بويژه در عبادات ذكري طمأنينه خيلي مهم است طمأنينه ذكر با طمأنينه در نماز فرق دارد. در ذكر بايد خيالمان راحت باشد و كاملا اعتماد داشته باشيم كه خدا كارمان را انجام مي دهد (طمأنينه در نماز يعني صاف بايستيم و تكان نخوريم ) اگر عبادات را با حال تزلزل قلب بجا آوريم قلب از آن منفعل نشود ، آثاري هم از آن بوجود نمي آيد . دليل تكرار اذكار و عبادات ، باور قلب است و صورت باطنيه قلب همان صورت عبادت مي شود. تا زمانيكه قلب آرامشي از طريق ذكر ندارد فقط ظاهر ما عبادت كرده است و دل معترض و شاكي است و هرگز تسليم و عبوديت ندارد. اگر عبادت قلب صورت نگيرد ، اذكار وارد آن نشئه آخرت نمي شود. در وقت بيماري و مرگ همين لايه نازك ذكر زباني هم از بين مي رود . اگر كلمه لااله الاالله را با توجه به دل القاء كنيم باطن ما عبد مي شود و دل موحد و عاشق مي ماند . امام صادق عليه السلام فرمود: فاجعل قلبك قبله لسانك ..... زبان رو به دل حرف بزند و قلب قبله باشد و زبان تو براحتي هر حرفي را نزند و اشاراتي داشته باشد كه مورد پسند اعتقادات حقه باشد . اما اگر همين ذكر لااله الاالله را تند تند بگوييد و حواستان نباشد از حد زبان ظاهر به دل و گوش باطني راه نيافته در سكرات موت يادمان مي رود زيرا بر دل نوشته نشده و معرفت به قلب نرسيده است. در قبر بايد قلب پاسخ بدهد كه در اين صورت ( ذكر زباني صرف) نمي تواند جوابگو باشد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تهذيب نفس ٩٨/٧/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٦٦ ادامه بحث ذكر از بعضي روايات استفاده مي شود كه ذكر پنهان ترجيح دارد قران مي فرمايد : واذكر ربك في نفسك تضرعا خيفه در درون وجودت به خدا توجه كن از روي تضرع و ترس. اين ذكر قلبي آنقدر ثواب دارد كه فقط خدا ارزش آنرا مي داند و البته گاهي لازم است جهرا و بلند صلوات بفرستيد تا نفاق از دل شما بيرون رود يا توصيه شده بسم الله را بلند بگوييد تا اهل غفلت توجه كنند. مَن ذَكرالله في السوق مخلصا عند غفله الناس كسي كه در بازار ذكر مي گويد (خالصانه نه براي گرفتن جنس خوب)و وقتي همه مردم غافل هستند و مردم به جنسها مشغولند ، او ذكر مي گويد، آنقدر اين توجه قيمت دارد كه خدا ١٠٠٠ حسنه ثبت مي كند و خداي سبحان براي او مغفرتي را قرار مي دهد كه هيچكس نمي تواند آنرا درك كند. مغفرت يعني باطن نجس و آلوده است اما روكشي زيبا و جواهر نشان روي آن باطن قرار مي گيرد كه هيچكس نمي فهمد باطن او چه خبر است . -اظهار ذكر به هنگام اذان يا به هنگام غفلت مردم خيلي خوب است ولي در بقيه موارد بايد ذكر را پنهاني گفت. در تكبير كه دست خود را بلند مي كنيم امام رضا مي فرمايند: ١-وقتي دست را بلند مي كنيم يعني انقطاع از خلق و دست به طرف خلائق دراز نكنيم . ٢-تكبير يعني خود را از همه اعمالم خلاص مي كنم و هيچ عملي براي نشان دادن به تو ندارم ٣-دست بلند كردن علامت تضرع است يعني خيلي بيچاره و بدبختم وقلب بايد به اين سه معنا توجه كند. و البته بعضي از اهل معرفت مي گويند : دست را كه بلند مي كنيد يعني دو عالم را به پشت مي اندازم و فقط تو را صدا مي كنم . استاد بروجردي ٩٨/٧/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٤ نقش وجود مقدس اباعبدالله ٣-ارتباط با اباعبدالله نقش تزايد و تضاعف را به همراه دارد. در روايت مي فرمايد: ثواب هر ركعت نماز در حرم اباعبدالله با ثواب هزار حج و هزار عمره و آزاد كردن هزار بنده برابر است . آمار و ارقامي كه روايات براي نماز و عبادات داخل حرم ذكر كرده اند مبالغه و اغراق آميز نيست بلكه آنچه هست نشاني از تضاعف و تزايد زيارت اباعبدالله دارد . ٤- محبوب شدن نزد خداوند سبحان بواسطه زيارت و اشك بر اباعبدالله است . روايت مي فرمايد: يك قطره اشك بر اباعبدالله بنده را عندالله محبوب مي كند البته خلوص لازمه اين اشك است. اما قران براي محبوب شدن نزد خداوند سبحان در آيات مختلف مي گويد: ان الله يحب المتقين والله يحب الصابرين ...... اشك بر اباعبدالله سرعت سير محبوب شدن بنده را نزد خداوند سبحان ما فوق تصور افزايش مي دهد. ادامه دارد استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🍀اعمال آخرین چهارشنبه ماه صفر هرکس چهارشنبه آخر ماه صفر بخواند سوره های‌ (الشرح و التین و النصر و سوره توحید) را هر كدام هفت مرتبه، پس به حول و قوه‌ی الهی بی‌نياز می‌شود قبل از تمام شدن سال. 🍀 سوره التين بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ ﴿۱﴾ وَطُورِ سِينِينَ ﴿۲﴾ وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿۳﴾ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿۴﴾ ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿۵﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿۶﴾ فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ﴿۷﴾ أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ﴿۸﴾ 🍀 سوره الشرح بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿۱﴾ وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ ﴿۲﴾ الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ ﴿۳﴾ وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ ﴿۴﴾ فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۵﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۶﴾ فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ ﴿۷﴾ وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ ﴿۸﴾ 🍀 سوره النصر بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾ 🍀 سوره الإخلاص(توحید ) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾ 🍀 همچنین روايت شده هركس بخواند اين دعا را در آخرين چهارشنبه ماه صفر نمی‌ميرد در آن سال به طوريكه عزرائيل به خداوند می‌گويد: يا رب! عمر فلانی تمام شده و شما امر به قبض روح او نكرديد خداوند می‌فرمايد: راست مي‌گويی وليكن عمر او را به سبب قرائت اين دعا طولانی كردم و تا آخر صفر آينده او را از جميع آفات و بلايا حفظ كردم. «بسم الله الرحمن الرحيم اللهم يا ذا العَرشِ العظيم و العطاءِ الكريم عَليكَ اِعتمادِي يا اللهُ يا اللهُ يا اللهُ الصمدُ الرحمنُ الرحيمُ، يا فردُ يا وترُ يا حيُّ يا قَيُّوم ، اِمْنَعْ عَنِّي كُلَّ بلاءٍ و بليّةٍ و فرقةٍ و هامةٍ ، وامنع عَنِّي شَرَّ كُلِّ ظالمٍ و جبارٍ يا قدوسُ يا رحمنُ یا رحیمُ
🔆 راه‌های تربیت 🔆«وَظَلَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْغَمَامَ وَأَنزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» (آیه 57 سوره مبارکه بقره) 💠 فرصتی مجدد ✳ اگر فردی در مقطعی پذیرای تربیت نبود مجدداً باید به او فرصت داده شود. تصور نکنید اگر از فرصتی حسن استفاده نشد امکان تربیت منتفی شده است بلکه در این شرایط نیز باید تمام امکانات را به بهترین و کامل‌ترین شکل برای فرد فراهم کرد، باشد که پذیرای تربیت شود و به کمال راه یابد. 💠 اکرام ✳ یکی از راه‌های تربیت اکرام است، با تحقیر هرگز نباید انتظار تربیت را داشت. سایبان بودن ابر برای بنی‌اسرائیل و نزول مائده آسمانی مصداقی از اکرام الهی است.اکرام هرکس باید مطابق با حال و مقام او باشد. 💠 بهره‌بری از امکانات ✳ یکی دیگر از راه‌های تربیت بهره‌برداری از امکاناتی است که در اختیار داریم. خدای سبحان به بنی‌اسرائیل فرمود: «كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ» از امکاناتی که در اختیارتان قرار دادیم بهره‌مند شوید. 💠 ایجاد انگیزه ✳برای تربیت و بهره‌مندی از امکانات ایجاد محرک و انگیزه لازم است. در حقیقت برای تربیت باید علاوه بر قرار دادن انواع امکانات، افراد را برای بهره‌مندی از امکانات تحریک کرد. یکی از این مصادیق مطالعه احوال بزرگان است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2p28HAj
نماز امروز چهارشنبه آخر ماه صفر
☝ اعلاميه بالا مربوط به سخنراني حجة الاسلام والمسلمين جناب آقاي دكتر بروجردي ويژه آقايان است
خداي سبحان حضرت عيسي را پند داد : اي عيسي من پروردگار تو و پروردگار پدران گذشته تو هستم نامم واحد است و من احد يگانه به آفرينش همه چيز هستم و همه چيز از آفرينش من است و همه به سوي من باز مي گردند. اي عيسي تو به فرمان من مسيح هستي و تو از گِل همانند شكل پرنده اي به اذن من مي آفريني و تو مردگان را با سخن من زنده مي گرداني پس به من مشتاق و از من ترسان باش كه از من پناهگاهي جز به سوي من نخواهي يافت تدبر در حديث: ١-خداوند به حضرت عيسي مي گويد:من تو را پرورش دادم و تو محصول تربيتي من هستي. ٢-اي عيسي همه چيز صنع من است و همه در حال رجوع به من هستند پس نگاهت را به اطرافيان ساماندهي كن كه همه مردم چون منسوب به من هستند حُرمت ويژه دارند . ٣-اي عيسي من مربي هستم و تو را مظهر نام شافي و خالق و محيي خود قرار دادم. ٤-اي عيسي شكر اين همه لطفي كه به تو كردم اينست كه مشتاق من باشي و به من پناهنده شوي. ٥-اي عيسي تو هر چقدر مشتاق من باشي جلوه هاي بيشتري از تو در عالم بروز مي كند و بيش از اين مي تواني جلوه گاه من باشي. ٦-خدا بعنوان واعظ عيسي را مورد خطاب قرار مي دهد پس همه قوانين موعظه را رعايت مي كند يعني ابتدا عيسي (موعظه شونده)را مورد خطاب قرار مي دهد ٧-مقدمه بحث وعظ بايد معرفي خدا و گوشزد رجوع همه بسوي خدا باشد. ٨-واعظ(خدا) مستمع را با توانمنديهايش آشنا مي كند. ٩-خداوند رغبت را بر رهبت مقدم مي كند يعني خدا به عيسي مي فرمايد: با ميل خودت به من رجوع كن . ١٠-عيسي پدر نداشت و منظور از پدر در عبارت، اجداد مادري و يا پيامبران گذشته بودند. استاد بروجردي كلاس شرح احاديث قدسي ٩٨/٨/١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٥٢ ادامه بحث خوف قران در سوره انعام آيه ٨٢ مي فرمايد:....اولئك لهم الامن كسانيكه دلداده حق شدند و اين دلدادگي در حد ادعا باقي نماند حتما به مقام امن راه پيدا كردند. يعني از هيچ امري نگران نيستند و عدم نگراني بدليل خائف بودن از يك وجود است و خشيت و تعظيم و ادب او در مقابل خداي سبحان است و كثرات به چشم او نمي آيد. البته وقتي خدا بر وجودي جلوه گري كامل كند سطح او از خوف و رجا بالاتر مي رود و ديگر خوف و رجا بر آنها غالب نيست خوف و رجا مربوط به متوسطين منازل سلوك است . نگرانيها و خوف ، مردم را از لذت و بهره مندي از "لحظه" محروم مي كند مثل اينكه ما در حرم حضرات معصومين بجاي لذت بردن از زيارت همان لحظه، مرتبا نگران تمام شدن زيارت باشيم كه بهره ما از زيارت همان لحظه كم مي شود. خشيتي هم كه در آيات و روايات بر آن تأكيد شده است تا جايي است كه ما به مقام فنا نرسيده ايم . خوف و خشيت براي متوسطين لازم است . خدايا من بگونه ايي ادب حضور را رعايت كنم و خشيت داشته باشم گويا تو را مي بينم. مرحوم نراقي از طريق روايات و آيات خوف را اثبات و لزوم آنرا در حد متوسطين لازم دانسته است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٨/٨/١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٥٣ ادامه بحث خوف و اثبات آن در آيات و روايات روايات تأكيد مي كنند كه فقط علما از خداوند خشيت دارند خشيت ، ترسي است كه موجب بكارگيري آداب مي شود . اگر خشيت نماد علم است پس وجود علم و خشيت هر دو در زندگي ما لازم است. قران در سوره اعراف آيه ٥٤ مي فرمايد: هدي و رحمه للذين هو لربهم يرهبون رهبت به معناي ترس از خداي سبحان است . كتاب موسي براي گروهي عامل كمال بود كه در مقابل خدا رهبت داشتند پس كساني كه تورات را تحريف كردند و در ازاي دريافت پول نام پيامبر اسلام را از تورات حذف كردند، از خدا ترسي نداشتند . سوره مباركه بينه آيه ٨: رضي الله عنهم و رضوا عنه ذالك لمن خشي ربه اينها خدا را پسنديدند و خدا هم اينها را پسنديد و اين مقام مخصوص كساني است كه در مقابل مربي خود خشيت و ترس همراه با ادب دارند. در بسياري از آيات خوف را لازمه ايمان مي دانند و ايمان بدون خوف را ايمان محسوب نمي كنند. سوره مباركه انفال آيه ٢: انماالمومنون الذين اذا ذكرالله وجلت قلوبهم مومنين اين خصوصيت را دارند كه وقتي نام خدا برده مي شود دلهاي آنها ترسان است و دلشان مي لرزد و در مقابل خداوند تعظيم خاص دارند و خيالشان از خود راحت نيست و هر آن احتمال انحراف و عاقبت به شري و لغزش را مي دهند. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٨/٨/١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٦ ادامه نقش وجود مقدس اباعبدالله (ع) ٧-بنده در زيارت اباعبدالله (ع) بر سفره اهل بيت مي نشيند. زائر حسين هم سفره با ائمه اطهار مي شود خداوند به زائر اباعبدالله عزت ، سربلندي و آبرو مي بخشد و چندان او را از زمين بالا مي برد كه لياقت هم سفرگي با اهل بيت نصيبش مي گردد زائر اجازه نشستن بر سفره اي را مي يابد كه همه اهل بيت آنجا حضور دارند . سفره اي كه زائر حسين(ع) بر سر آن مي نشيند سفره اي به وسعت كل عالم است زيرا حضرات معصومين اولياء النعم هستند و هم سفرگي با آنان يعني بر سر همه نعمتهاي خداي سبحان نشستن ، فقط كافي است زائر دريابد به كجا آمده است. ٨-روايت مي گويد:خداوند سبحان چنان جايگاهي براي زائرالحسين منظور كرده كه نه تنها به ملائكه بلكه به ملائكه مقرب و حَمَله عرش فخر فروشي مي كند. زيارت امام حسين(ع) چنان آب و رنگ بندگي زائر را عوض مي كند كه زيارتش مايه فخر خداوند سبحان مي شود. ملائكه عرش اوج نماد قدرت حضرت حق اند و ملائكه مقرب در اوج وادي قرب به حق قرار دارند اما زائرالحسين مايه فخر خداوند سبحان در برابر ملائكه است . ادامه دارد استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٥ ادامه نقش وجود مقدس اباعبدالله (ع) ٥-خداوند سبحان نه تنها زائر قبر حسين(ع) را مي بخشد بلكه به واسطه او اهل بيتش و هركس را كه او شفاعت كند، مي بخشد حتي اگر مستوجب آتش باشند. زيارت حسين (ع) حائلي ميان مستوجب آتش و آتش است . ٦- زيارت حسين(ع) رزق مادي و معرفتي زائر را افزايش مي دهد. روايت مي گويد: نام حسين هر كجا هست ، بركت عمر و رزق همان جاست. زيادي عمرو افزايش رزق به معناي طولاني بودن و افزوني ظاهري عمر و رزق مادي نيست بلكه خداوند سبحان به رزق بندگان بركت خاصي عطا مي كند و آن را چنان وسعت مي بخشد كه ماندگار مي شود و گاه براي همه عمر در تاريخ مي ماند. به عنوان مثال تعداد زيادي از شهدا در جواني و نوجواني به شهادت رسيدند اما بركت عمرشان براي هميشه در ميان خانواده، دوستان ، فاميل و جامعه ماندگار مي شود عمرشان كوتاه اما پر بركت است ، عمري به اندازه طول تاريخ بشريت . ادامه دارد استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
💠 معروف؛ مهمان نوازی «... فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِینٍ؛ فَقَرَّبَهُ إِلَیْهِمْ....» «...و گوساله فربه (و بریان شده‌ای را برای آنها) آورد، و نزدیک آنها گذارد....» 🔆 آداب مهمان نوازی ✨ «فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِینٍ» مفسرین می‌گویند: آماده شدن گوساله بریان برای غذا نشانگر چند مطلب است: • آنکه غذای مهمان باید با کیفیت مطلوب باشد. • باید برای مهمان بهترین خوردنی‌ها فراهم شود • حجم غذای مهمان نباید کم باشد. در نتیجه حرمت مهمان باید کمی و کیفی رعایت شود. ✨ «فَقَرَّبَهُ إِلَیْهِمْ» حضرت ابراهیم خود غذا را برای مهمانان آورد و کارگر‌ها در اندرونی بودند. از این قسمت آیه دریافت می‌شود: • باید صاحب‌خانه خود مهمان را پذیرایی کند و خود در صحنه خدمت باشد و پذیرایی را به کارگران واگذار نکند. • ثانیاً غذا به مهمان نزدیک شود نه آنکه مهمان را به سوی غذا دعوت کند. ✨ کاربرد آیه: «قربه الیهم» غذا بردن نزد مهمان یکی از معروف‌هایی است که آرام آرام دارد کمرنگ می‌شود، امروز در بیشتر مهمانی‌ها غذا بصورت سلف سرویس پذیرایی می‌شود و مهمان به سوی غذا دعوت می‌شود. تکریم مهمان را باید جدی گرفت حتی اگر مهمان فرزند شما باشد. اگر فرزندانتان کمتر مهمان شما می‌شوند شاید به دلیل آن است که تکریم لازم از آنان صورت نگرفته است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98 ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/32GYnMN
✴ بشارت به پرهیزگاران 🔹خدای سبحان در سوره مبارکه آل عمران، آیه 15 می‌فرماید:«أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ» 🔹در این آیه، خدای سبحان متذکر می‌شود که همه افراد قابلیت دریافت بشارت الهی را نداشته و تنها کسانی مخاطب این بشارت‌ هستند که تقوای الهی پیشه کرده و از منیت و مخالفت با حق پرهیز نمایند. 🔅عِنْدَ رَبِّهِمْ اولین بشارتی که به پرهیزگاران داده می‌شود آن است که علی‌الدوام در حضور پروردگار و مربی خویش بوده و بر همین اساس قابلیت تربیت و رشد را خواهند داشت. 🔅أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ بشارت دیگر خداوند به پرهیزگاران، بهره‌مندی از هم‌نشین و جفتی‌ است که از همه نجاسات و آلودگی‌ها پاک است؛ می‌باشد. ثمره ارتباط با معصومین بهره‌مندی از وجود هم‌نشینان پاک و خیررسان است. 🔅رِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ سومین بشارت الهی برای پرهیزگاران، بهره‌مندی از رضایت و پسندالهی است. متقین، به میزانی که متصف و متخلق به صفات و اخلاق الهی باشند؛ مورد پسند خدای سبحان قرار خواهند گرفت. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2MJ162H
١٧ ادامه نقش وجود مقدس اباعبدالله (ع) ٩-بدرستي كه زائرالحسين از كروبين و سادات ملائكه به شمار مي رود كروبين از جهت مقام و درجه بندي بالاتر از ملائكه مقرب هستند آنان در شمار سادات ملائكه اند و تمام استقراء و توجه شان به وجود حق تعالي است فضاي حضور آنان غير قابل تصور انسان است اما زيارت اباعبدالله زائر را چنان آسماني مي كند كه جايگاهش از كروبين نزد حق بالاتر مي رود در زيارت الحسين وجهه ملكوتي بندگان پر رنگ مي شود گويا نورالحسين ملكوت نوراني و زيبايي از انسان مي سازد كه فقط براي اهل آسمان شناخته شده است و در ميان زمين و ميان زمينيان بيگانه. ١٠-زيارت اباعبدالله(ع) نام زائر را در شمار كمك كنندگان به فاطمه(س) ثبت ضبط مي كند. در روايت آمده است : فردي خدمت امام صادق مي رسد حضرت از ايشان سوال مي كند آيا به زيارت قبر حسين رفته اي؟ مرد پاسخ مي دهد: نه حضرت مي فرمايد: آيا دوست داري از كمك كنندگان به فاطمه(س) باشي؟ پس به زيارت قبر حسين برو نام حضرت زهرا در عرش منصوره است و در زمين فاطمه آنكس كه به زيارت قبر اباعبدالله نائل شود به كمك و ياري منصوره عرش رفته است در حاليكه حضرت فاطمه از سوي آسمانيان نصرت شده است . آنكس كه زائر قبر حسين مي شود با آسمانيان براي كمك و ياري زهرا قيام كرده است او نه تنها در زمين خدمتكار بيت فاطمي مي شود و نامش در كنار اسماء و فضه ثبت مي شود بلكه نامش در جرگه ياري كنندگان آسماني منصوره عالم نوشته مي شود اين درجه و مقام از آن روست كه زيارت اباعبدالله جوهره و استخوان بندي فكري انسان را تغيير مي دهد و در پي اين تغيير او از زمين و زميني بودن تا آسمان و عرشي شدن عروج مي كند او كه تا قبل از زيارت بنده اي از بندگان خدا در زمين بود حال در جايگاهي بالاتر از ملائكه عرش جاي دارد تا با عرشيان به كمك فاطمه (س) برود فاطمه كه حبيبه خداي سبحان است . ادامه دارد استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🏴🏴🏴 با سلام ودرود بر همه منتظران يابن الحسن! تو دستگير شو اي خضر پي خجسته كه من/ پياده مي روم و همرهان سوارانند/ استاد بروجردي پيام روز جمعه روز موعود كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK