#حدیث_روز
📌«۲۲ شهریور، روز وقف»
💠 *«وقف، یادگاری ماندگار»*
❇️ عشاق دلباخته، دلباختگان جگرسوخته، فراسوی زماناند که در انتهای صمیمیت، مأوا دارند؛ از کژیها بیزارند و جز بذر نیکویی نمیکارند.
🍃 نیکوکاران چون سروهای سرافراز ایستادهاند بر قلههای عشق و ایمان و مرگ در دیدههاشان، پیوستن به پروردگار مهربان و تولدی ناگهان است؛ چه آن که میراثی جاودان اندوخته و تنها به «باقیات صالحات» چشم دوختهاند؛
🍃 چنان که نخستین واقفان و واپسین پیامبران آنان را ستود و فرمود: «رشتۀ عمل آدمی با مرگ، قطع میشود، جز صدقۀ ماندگار، دانشی سودمند و فرزند نیکوکار.»
❇️ و نیکوکاران و واقفان ـ که خود بر «اسوه حسنه» تأسّی کردهاند ـ چه بسیار نیکیها پدید آوردهاند. جان و دل خویش از غبار گناهان پیراسته و روح و روانشان به گوهر محبت آراستهاند.
🍃 *آرامش روحی، دیگر دوستی، الفت مردمان و... همه و همه در پرتو «وقف» هرگز به رکود نمیگرایند. دیوارهای فاصله میشکنند، استعدادها میشکفند، هنرهای گونهگون پیدایی میگیرند و نشانههای مانایی، از مساجد تا بازارهای وقفی، آشکار میشوند.*
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com
#واقعیتهای_تلخ_و_شیرین ۵۹
💠 *«سازگاری مرگ با فطرت؛ واقعیتی شیرین»*
🔆 «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ»
🔆 «هر کسی مرگ را میچشد.»
📗 سوره آل عمران، آیه ۱۸۵
🔷🔹 *واقعیت شیرین این است که مرگ یکباره سراغ ما نمیآید؛* بلکه لحظهبهلحظه مرگ را میچشیم. با شنیدن اسم مرگ میترسیم! در حالیکه با مرگ، زندگی میکنیم.
🔹 *به جای اینکه از مرگ فرار کنیم، آن را باور کنیم.* اصلاً بدون مرگ میمیریم؛ چون مرگ قوت ماست و چیزی که دائم آن را میخوریم، عامل زندگی است.
🔹 فطرت ما به مردن و انتقال از این عالم به عالم دیگر نیاز دارد. فطرت ما نیاز به شکستن قفس دنیا دارد. مرگ با ما سازگار است. نه مرگ از ما گریز دارد نه ما از مرگ گریز داریم.
✍🏼 آیتالله بهجت میفرمود: «تعجب میکنم، با وجود این که خواب، برادر مرگ است، چرا افراد خواب را دوست دارند؛ اما از شنیدن نام مرگ میترسند؟!»
✍🏼 آیتالله آملی در عبارت فوقالعاده زیبایی میفرماید: «انسان مرگ را میمیراند؛ یعنی آنقدر مرگ را میخوریم تا تمام میشود و پس از آن زندگی شروع میشود:
🔆 *«إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ»*
🔆 *«زندگی واقعی سرای آخرت است.»*
✅ *پُرواضح است چیزی که دائم میخوریم و هیچگاه از آن خسته نمیشویم، لذیذ است.این که فطرت ما دائم پذیرای مرگ است، نماد آن است که طعم مرگ برای فطرت، گواراست.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#تفسیر_قرآن
#سوره_مریم ۱
💠 *مقدمه*
🍃 قبل از هرچیز عاجزانه خدای سبحان را سپاسگزاریم که توفیق حضور در محضر قرآن نصیبمان شده است.
🍃 انشاءالله هم عالِم به قرآن، هم عامِل به قرآن و هم محافظ قرآن باشیم، انشاءالله یکی از مهمترین شفعاء ما در قیامت همین قرآنی باشد که بسیاری از ساعاتمان را با او سپری میکنیم.
◻️◽️ در این سوره مباحث تربیتی و کاربردی موثری مشاهده میشود که میتواند در زندگی روزمره ما جریان داشته باشد.
◽️ اجازه قرار گرفتن در خدمت سوره مبارکه مریم علیالظاهر به ما داده شده است و خدای سبحان را به جهت این نعمت عظیم سپاسگزاریم.
◽️ قطعاً با دعای حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجه این توفیق برای ما میسّر شده است؛ اما دعا کنیم این نعمات برای ما عادی جلوه نکند و نعمت را نعمت خاص ببینیم و لذّت ویژهای به زندگی ما وارد کند و باور کنیم برکات این حضور تا قیامت میتواند برای ما جاری باشد.
◽️ حضرات معصومین عِدل قرآن هستند، ما متوجه هُمای سعادتی که در هر زیارتی بر شانه ما مینشیند میشویم؛ اما متوجه نیستیم هرگاه در محضر قرآن هستیم چه برکاتی متوجه ما میشود.
🍃 بنابراین عرض میکنیم:
🔆 *«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه»*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#محرم_و_صفر
۲۸#صفر
🔲 *سالروز رحلت جانسوز نبی معظم اسلام، حضرت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآلهوسلم و شهادت مظلومانه سبط اکبر، کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام را به حضور حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجه و موالیان و محبین حضرتش تسلیت و تعزیت عرض میکنیم.*
🌐 emamraoof.com
#محرم_و_صفر
#٢٨صفر
💠 *«پیامبر از نگرانی های خویش میگوید»*
🍃🔳 پیامبر رحمت، مثل هر باغبان دلسوز و زحمت کشیدهای که عمر خود را پای نهالها و بذرهایش گذاشته و در سالهای پیری، نگران باغ پس از خویش است، نگران امت خویش است.
🍃🔳 حضرت چون پدری مهربان ، در سالهای آخر عمر، نگران دین و دنیای امت است.
🔆 «إِنِّی أَخَافَ عَلَیْکُمُ اِسْتِخْفَافاً بِالدِّینِ وَ بَیْعَ اَلْحُکْمِ وَ قَطِیعَةَ اَلرَّحِمِ وَ أَنْ تَتَّخِذُ.اَلْقُرْآنَ مَزَامِیرَ تُقَدِّمُونَ أَحَدَکُمْ وَ لَیْسَ بِأَفْضَلِکُمْ فِی اَلدِّینِ»
🔆 *«در مورد شما از این هراس دارم که دین را سبک بشمارید؛ برای صدور حکم شرعى رشوه بگیرید؛ ارتباط با خویشان را قطع کنید؛ و قرآن را به صورت لهوی بخوانید، و یکی از شما که در دینداری از شما برتر نیست را امام جماعت خود قرار دهید!»*
📘 بحارالانوار، ج ۸۹، ص۱۹۴
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#مناجات
#مناجاتالمریدین ۲۱
🔆 *«وَرِضاكَ بُغْیَتِى، وَرُؤْیَتُكَ حاجَتِى»*
🔆 *«خدایا! خشنودیات مقصود من و دیدارت نیاز من است.»*
⁉️ *آیا خدا دیدنی است؟*
❇️ نیک میدانیم که خدا دیدنی نیست؛ اما صدها جلوه از ولیّ خود را آشکار و ظاهر میسازد که بسیار قابل رؤیت است و از این طریق، خود را به نمایش میگذارد.
✨ *با صد هزار جلوه برون آمدی که من*
با صد هزار دیده تماشا کنم تو را
✨ چشمم به صد مجاهده آیینهساز شد
تا من به یک مشاهده شیدا کنم تو را
🔆 *«وَفِى مُناجَاتِكَ رَوْحِى وَرَاحَتِى»*
🔆 *«خدایا آسایش روح و روانم در این است که با تو مناجات کنم.»*
🍃 تمام راحتی من در نزدیکی به توست!
🔆 *«وَعِنْدَكَ دَواءُ عِلَّتِى»*
🔆 *«داروی بیماری من نزد توست.»*
🍃 من بیمار وصال و لقاء تو هستم، تو طبیب من باش!
🍃 داروی من دیدار ولیِّ امر توست. آیا او را کنار منِ بیمار ظاهر میکنی؟!
🔆 *«وَشِفاءُ غُلَّتِى، وَبَرْدُ لَوْعَتِى»*
🔆 *«درمان بیماری سینهام و خنکای آتش قلبم، نزد توست.»*
❇️ خدایا جگرم از حب تو میسوزد و سوزش آن را فقط تو میتوانی درمان کنی.
❇️ جگر سوخته آب گوارا ( ماء مَعین) میخواهد. و مگر ماء معین غیر از وجود مقدس حضرت ولیعصر است؟!
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🖤 صلوات مخصوصه نبی مکرم اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلم
▪️اللَّهُمَّ صَلِّ على مُحمَّدٍ كما حَمَلَ وَحيَكَ، وَبَلَّغَ رِسالاتِكَ.
▪️وَصلِّ على مُحمَّدٍ كَما أحَلَّ حَلالَكَ، وَحَرَّمَ حَرامَكَ، وَعَلَّمَ كِتابَكَ.
▪️وَصَلِّ على مُحمَّدٍ كَما أقامَ الصَّلاةَ، وَآتى الزَّكاةَ، وَدَعا إلى دِينِكَ.
▪️وَصَلِّ على مُحمَّدٍ كما صَدَّقَ بِوَعدِكَ، وَأشفَقَ مِنْ وَعيدِكَ.
▪️وَصَلِّ على مُحمَّدِ كما غَفَرْتَ بِهِ الذُّنوبَ، وَسَتَرْتَ بِهِ العُيُوبَ، وَفرَّجتَ بِهِ الكُروبَ.
▪️وَصَلِّ على مُحمَّدٍ كما دَفَعتَ بِهِ الشَّقاءَ، وَكَشَفتَ بِهِ الغمّاءَ، وَأجبْتَ بِهِ الدُّعاءَ، وَنَجَّيتَ بِهِ مِنَ البَلاءِ.
▪️وَصَلِّ على مُحمَّدٍ كما رَحِمْتَ بِهِ العِبادَ، وَأحيَيتَ بِهِ البِلادَ، وَقصَمتَ بِهِ الجَبابِرَةَ، وَأهلَكتَ بِهِ الفَراعِنَةَ.
▪️وَصَلِّ على مُحمَّدٍ كما أَضعَفْتَ بِهِ الأموالَ، وَأحرَزتَ بِهِ مِنَ الأهوالِ، وَكَسَرتَ بِهِ الأصنامَ، وَرَحِمْتَ بِهِ الأنامَ.
▪️وَصلِّ على مُحمَّدٍ كما بَعَثتَهُ بِخَيرِ الأديانِ، وَأعزَزْتَ بِهِ الإيمانَ، وَتَبَّرتَ بِهِ الأوثانَ، وَعظَّمتَ بِهِ البَيتَ الحَرامَ.
▪️وَصَلِّ على مُحمَّدٍ وَأهلِ بَيتِهِ الطّاهِرينَ الأخيارِ وَسلِّمْ تَسليما
#حدیث_روز
#رحلت_پیامبر
🍃🔳 زمزمههای مرثیهگون، کوچههای مدینه را یک به یک میپیماید. خویشاوندی نخلهای مدینه با داغ، زجرآورترین تصویر است. از گلوی اندوهگین هر واژه، نیزارهای ماتم میچکد. مسجد از صدای روحنواز اسوۀ آدمیان خالی است. ضجه در محراب ریشه دوانده است.
🍃🔳 منبر، در محوطۀ اشک نشسته است. تمام دقایق بیست و هشتم صفر، خزان است و وجب به وجب مدینه، تبدار این سفر.
🍃🔳 سینههای پُرغم احادیث، برای «قال النبی صلی الله علیه و آله» ها اشک حسرت میریزند.
کنار مولا، چیزی جز غربت نیست. پیرامون زهرا علیهاالسلام، اندوهی وسیع پا گرفته است؛ آن چنان که هیچ چشمی ندیده است.
◻️ اشکهای غلطان مدینه با نالههای «ام ابیها» همسو شده است.
◻️ بی شهد نبوت، روزگاری تلخ، ذائقۀ دین را پر کرده است. کینهها و لقمهای از خیبر، زهر در شریان دقایق ریخته است. همیشه و در هر مقطعی، همانگونه که پیامبری از صبح میگوید، عدهای از تبار ابوجهلها هستند که با چرکینی شب، خو میگیرند.
◻️ اما ما، بینگاه رحمتگستر واپسین پیامبر، کدام لحظه را تاب بیاوریم؟ بی صدای عطوفتزای او، به کدام سو پناه بجوییم؟
🔆 *«اللهُمَّ إنا نَشکُو اِلَیکَ فَقْدَ نَبیِّناً»*
🔆 *«خدایا! از فقدان پیامبرمان به تو شکایت میکنیم.»*
📗 مفاتیح الجنان، دعای افتتاح
🔲 بیست و هشتم صفر، یعنی ضمیمه شدن عطری به آسمان، و چه محروم است زمین که فروغ یگانه خود را از دست داده است.
🔲 بیست و هشتم صفر، روز سیاهپوشی قبیلههای سادگی و فروتنی است.
🍃 *چه باید کرد که همیشه پیرو هر داغ، تکلیفی جز شکیبایی نیست!*
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com
#محرم_و_صفر
۲۸#صفر
🍃🔲🍃🔲🍃🔲
🔰 *«زیارت پیامبر از راه دور»*
🍃 *اَلسَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا نَبِی اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا مُحَمَّدَُ بْنَ عَبْدِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا خاتَِمَ النَّبِیینَ اَشْهَدُ اَنَّک قَدْ بَلَّغْتَ الرِّسالَةَ وَاَقَمْتَ الصَّلوةَ وَ اتَیتَ الزَّکوةَ وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَیتَ عَنِ الْمُنْکرِ وَعَبَدْتَ اللّهَ مُخْلِصاً حَتّی اَتیک الْیقینُ فَصَلَواتُ اللّهِ عَلَیک وَرَحْمَتُهُ وَعَلی اَهْلِ بَیتِک الطّاهِرینَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریک لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَاَشْهَدُ اَنَّک رَسُولُ اللّهِ وَاَنَّک مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِاللّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّک قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّک وَنَصَحْتَ لاُِمَّتِک وَجاهَدْتَ فی سَبیلِ اللّهِ وَعَبَدْتَ اللّهَ حَتّی اَتیک الْیقینُ بِالْحِکمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَاَدَّیتَ الَّذی عَلَیک مِنَ الْحَقِّ وَاَنَّک قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنینَ وَغَلُظْتَ عَلَی الْکافِرینَ فَبَلَّغَ اللّهُ بِک اَفْضَلَ شَرَفِ مَحَلِّ الْمُکرَّمینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی اِسْتَنْقَذَنا بِک مِنَ الشِّرْک
وَالضَّلالَةِ اَللّهُمَّ فَاجْعَلْ صَلَواتِک وَصَلَواتِ مَلاَّئِکتِک الْمُقَرَّبینَ وَاَنْبِیاَّئِک الْمُرْسَلینَ وَعِبادِک الصّالِحینَ وَاَهْلِ السَّمواتِ وَالاْرَضینَ وَمَنْ سَبَّحَ لَک یا رَبَّ الْعالَمینَ مِنَ الاْوَّلینَ وَالاْخِرینَ عَلی مُحَمَّدٍ عَبْدِک وَرَسُولِک وَنَبِیک وَاَمینِک وَنَجِیک وَحَبیبِک وَصَفِیک وَخآصَّتِک وَ صَفْوَتِک وَخِیرَتِک مِنْ خَلْقِک اَللّهُمَّ اَعْطِهِ الدَّرَجَةَ الرَّفیعَةَ وَ اتِهِ الْوَسیلَةَ مِنَ الْجَّنَةِ وَابْعَثْهُ مَقاماً مَحْمُوداً یغْبِطُهُ بِهِ الاْوَّلُونَ وَالاْ خِرُونَ اَللّهُمَّ اِنَّک قُلْتَ وَلَوْ اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جآؤُک فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّاباً رَحیماً وَاِنّی اَتَیتُک مُسْتَغْفِرًا تآئِباً مِنْ ذُنُوبی وَاِنّی اَتَوَجَّهُ بِک اِلَی اللّهِ رَبّی وَرَبِّک لِیغْفِرَ لی ذُنُوبی.*
📚 «مفاتيح الجنان»
🌐 emamraoof.com
#محرم_و_صفر
۲۸#صفر
💠 *«او ضامن اجابت دعاست اگر...»*
🟩 *امام حسن مجتبی علیهالسلام فرمود:*
🔆 *«أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یَهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یَدْعُوَ اللَّهَ فَیُسْتَجَابَ لَهُ»*
🔆 *«من برای کسی که در قلب خود چیزی به جز رضایت خدا راه ندهد، ضمانت میکنم که دعایش مستجاب شود.»*
📘 بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۴۵۱
🔷🔹 با این فرمایش امام، *علت استجابت نشدن* اکثر دعاها معلوم میشود.
🔹قلبی که ذرهای نارضایتی از خدا در آن باشد، جایی برای پذیرش دعا ندارد!
⬅️ *برای استجابت دعا باید حقیقتاً و از عمق وجود از هرچه خدا قسمت کرده است راضی و خشنود بود.*
🔹 شاید از همین روست که در پایان *دعای ابوحمزه* آخرین خواستۀ ما این است:
🔆 *«رَضّنِی مِنَ العَیش بِما قَسَمْتَ لِی»*
🔆 *«خداوندا مرا به هر چه از زندگی نصیب کردهای راضی گردان.»*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
*#ثبتنام_مرحله_دوم_سال_تحصیلی
موسسه علميه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام*
💠 با سلام و احترام به اطلاع میرساند مهلت مرحله دوم ثبت نام ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از ۴ تا ۲۵ شهریور ماه میباشد.
💢 ویژه بانوان
🗓️ مدت زمان ترم اول سال تحصیلی از ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ تا ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ میباشد.
🔹 شنبه
🔸 تفسیر سوره فتح
🔸 عوامل شادکامی (صحيفه سجاديه)
🔹 دوشنبه
🔸 مدیریت بحران ٢ ( نهج البلاغه)
🔸 اسرار و آداب نماز
🔹 سهشنبه
🔸 شرح مثنوی معنوی
🔹 چهارشنبه
🔸 زندگی سالم
🔸 (دو هفته یکبار) امام زمانشناسی بر مبنای زیارت جامعه / شرح زيارت امین الله
✳️ کلیه کلاسها توسط استاد زهره بروجردی برگزار میشود.
جهت ثبت نام و دریافت توضیحات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🔗 http://emamraoof.com/class-order
باتشكر 🌸
📌شماره شبهه: ۵۳۵۰
🔘 متن شبهه :
آیا حضرت محمد #معصوم بوده است؟ خیر. برای اثبات این موضوع که حضرت محمد معصوم و عاری از گناه نبوده دلایل متعددی وجود دارد که از آن جمله می توان به این نکات در قرآن اشاره نمود:
♻️1- ای رسول ما صبر کن وعده خدا حق است و بر گناه خود از خدا آمرزش طلب کن و صبح و شام به ذکر و ستایش خدای خود بپرداز .( قرآن .سوره مومن .آیه 55)
♻️2 - ما فتح آشکاری نصیب تو کردیم تا از گناه گذشته و آینده تو(محمد) در گذریم و نعمت خود را بر تو به حد کمال برسانیم و تورا به راه راست هدایت کنیم . (قرآن . سوره فتح . آیه 1- 2)
♻️3 - در آيات اولية سوره عبس، الله ، حضرت محمد را به خاطر روي گرداني از فردي نابينا ( عبدالله ابن امّ مکتوم ) مورد سرزنش قرار داده:
💠عبوس و ترشرو گشت چون آنمرد نابینا به حضورش امد و تو چه می دانی شاید او مردی پارسا و پاکیزه صفت باشد اما انکه داراست ای رسول تو به او توجه کنی .... (قرآن . سوره عبس . آیه 1-10)
♻️4 ️- ای رسول گرامی آیا ما تورا شرح صدر عطا نکردیم.و بارسنگین گناه را از تو دور داشتیم در حالیکه ان بار سنگین گناه ممکن بودپشت تو را گران دارد. (قرآن .سوره الانشراح .آیه 1-3 )
🔆 پاسخ شبهه :
1⃣ ضروری ترین نکته در پاسخ به این گونه شبهات، توجه به تفاوت معنای کلمات #مترادف در کلام عربی است. مثلاً همین مفهوم «گناه» در زبان عربی حدود 10 واژگان دارد، مانند: اثم، ذنب، جرم، خطأ، حوب، وزر، معصیة، فسق و...
هرکدام از اینها با یکدیگر در ذات معنا مفهومی متفاوت دارد. وقتی بخواهیم آن "گناهی" که در فارسی می فهمیم در کلام عربی به کار ببریم، باید از کلماتی همچون: جرم و معصیت استفاده کنیم اما کلمه "ذنب" (که در دو آیه اول استفاده شده) همیشه به معنای گناهی که در فارسی می فهمیم نیست.
#ذنب به عملی گفته می شود که برای انسان #تبعات داشته باشد و اگر گناه را هم ذنب می گویند، علت آن است که اکثراً تبعات گناه گردن انسان را می گیرد. گاهی این تبعات به دلیل اعمال دیگری (مانند فرزند، امت و ... ) گریبانگیر انسان می شود.
بنابراین در ذات کلمه "ذنب" مفهوم گناه که در فارسی وجود دارد، نیست. به همین دلیل وقتی بنی اسرائیل گوساله پرست می شوند، حضرت موسی برای خود و برادرش طلب مغفرت می کند، درحالیکه #پیروان_او دچار این گناه شده اند، نه ایشان. (اعراف/151)
2⃣ دقت در آیه اول نکته فوق را تایید میکند، آیا خدا میفرماید: ما تو را پیروز کردیم تا گناهت را ببخشیم؟؟؟ خیر. پیروزی بر قوم قریش تبعات اعمالی همچون مخالفت با بت های آنها را از انسان دور می کند، نه اینکه چون خدا پیامبر را پیروز گردانیده پس گناهش را هم ببخشد.
3⃣ در مورد سوره عبس، طبق نظر اکثر مفسرین شیعه و سنی خطاب آیات به جناب عثمان است نه حضرت محمد مصطفی ص
4⃣ در مورد سوره انشراح، شبهه افکن، به طور ناجوانمردانه کلمه "وزر" را «بار سنگین گناه» معنا کرده، در حالیکه معنای اصلی "وزر" فقط همان "بارسنگین" است، و کلمه "گناه" بیجا اضافه شده است.
✍️ حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#ادبستان_کربلا ۴۹
✍🏼 ابن عباس در ذیل آیۀ:
🔆 *«یُؤتِی الحِکمَة مَن یَشاء وَ مَن یُؤتِی الحِکمَة فَقَد اُوتِیَ خَیراً کثیراً»*
🔆 *«خدا به هر کس که بخواهد حکمت را اعطا میکند و به هر کس حکمت داد، خیر کثیر هم میدهد.»* میگوید:
🔷🔹 *«حکمت قرآن است.»*
🔹 و ما معتقدیم *حکمت آن چیزی است که در فکر و فعل ما تأثیرگذار است.*
🔹 همچنین حکمت هم عقل نظری است هم عقل عملی.
به واسطۀ حکمت تفکر صحیحی خواهیم داشت و در انتخابها گرفتار مشکل نمیشویم.
🔹 با فکر صحیح هم عملکرد صحیح داریم و هم عمل ما ناخالص نیست و مورد قبول شریعت است و نظر خود یا عمل خود را با نظر شارع مقدس مخلوط نمیکنیم.
◀️ *نتیجه آنکه اگر باور کنیم امام حسین علیهالسلام قرآن ناطق است، و ما نیز طبق سیرۀ ایشان عمل کنیم، حسینی میشویم، همۀ رفتارمان سنجیده و گفتار ما از عقلانیت برخوردار خواهد شد. همه گفتار و رفتار تعادل خواهد داشت و افراط تفریط در آن دیده نمیشود.*
✅ همۀ کارهای انسان حکیم بجاست؛ گریهاش، شادیاش ، خدمت به خانوادهاش، خدمت به همنوعانش بجاست. *هیچ امری را قربانی امر دیگری نمیکند* و این یعنی خیر کثیر، خیری که همۀ عوالم او را پوشش میدهد.
✅ *اگر امام حسین علیهالسلام وارد زندگی ما شود،* آب و رنگ زندگی حکیمانه خواهد شد و وقتی حکمت باشد، هویوهوس خارج میشود، بیخردی وجود ندارد و همه از یک پایگاه عقلانی بهرهمند میشوند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com