eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فیلم از طرف طباطبایی
☝با وجود فقر زياد به حج رفتن جايز است؟
٢ بسم الله الرحمن الرحیم ادامه شرح دعاي امام حسين عليه السلام واخسأ شیطانی  و فکّ رهانی عرب به هنگام دور كردن سگ مي گويد: اِخسِ. خدایا تو شیطان مرا دور کن یعنی من دغدغه شیطانم را نداشته باشم که بر من مسلط می شود و مرا به انحراف مي كشاند. خدايا به مجرد اینکه شیطان بخواهد آسیبی به من وارد کند، تو او را از من دور کن. "چگونه شيطان سر براه مي شود؟" راهكار مومن شدن شيطان كار كردن روي نفس اماره و تبديل آن به نفس لوامه است . آدمها در ناتوانی های جسمی و  بعد از مصیبت ها، بدجنس می شوند، به همين دليل در گرفتاريها و مصیبت ها باید به خدا پناه ببریم چون شيطان مي تواند در شرايط سخت ما را مغلوب كند. و يا گاهی به كسي آسيب نمي زنيم و خیلی هم آدم خوبی هستیم اما شيطان عُجب و خودپسندي را سراغ ما می آورد، خدایا تو شیطان را از من دور کن. شیطان سگ پاسبان است، سگ در خانه و زندگی کسی نمی آید بلكه كنار در مي ماند و غریبه ها را راه نمی دهد و براي خوديها اجازه ورود صادر مي كند. "چگونه آزادگي محقق مي شود؟" «و فکّ رهانی» خدایا من در گرو خیلی چیزها هستم، فقط تو مي تواني مرا آزاد کني. در گرو بودن چند معنا دارد: ١-گاهي من مدیون شما هستم، به اينگونه كه شما به من لطف کردید من هم باید و مجبورم تلافي كنم و به شما لطف کنم، حال عرض مي كنم:«فکّ رهانی» یعنی خدایا به من توفیق بده بدهکار خلق نباشم و يا بده كاريهايم را به سرعت بپردازم. ٢-من اسیر مخلوق و وابسته به خلق تو نباشم. خدايا فقط وابسته به تو باشم، چون خلق می آیند و می روند، هستند و نیستند، تعریف می کنند و نمی کنند، هيچكدام نبايد براي من مهم باشد. سرخُمّ مِی سلامت شکند گر سبویی خدایا مرا اسیر خودت کن، و از اينكه وابسته به خلق باشم و روي آنها حسابي باز كنم رها شوم. ٣- خدایا مرا رها كن از اينكه طمع به خلق و توقع از آنان داشته باشم. زيرا توقع از ديگران موجب عدم آزادگي و استقلال در رأي و تصميم گيري است. "چگونه منيت خود را باطل كنيم" «فی نفسی فذللنی و فی اعین الناس فعظمنی» خدایا من به چشم خودم نیایم  و اگر همه مردم هم از من تعریف کنند در درون و باطنا بدانم کسی نیستم، در خلوت خودم بفهمم هیچ کس نیستم، ذلیل و خوار و بی مقداري که هیچ حسابی برای خودش باز نمی کند اما خدايا مرا در چشم دیگران عظیم و بسيط جلوه بده. نمی گوییم «کبّرنی» بلکه می گوییم «عظّمنی» یعنی خدایا با این عظمتی که به من دادی بتوانم کار انسان ها را راه بیاندازم و از زبان من كلام حق خارج شود و در مقابل آن حق، خاضع باشم. "عدم رسوايي" امام حسين عليه السلام درخواستي ديگر را در روز عرفه مطرح مي فرمايند: « بسریرتی فلا تخذنی » خدایا ! با آن چیزی که در باطن من است ، رسوايم نکن. (خذی یعنی خواری و ذلت و پستی) گاهی چیزی در درون من مي گذرد كه درست نيست يا يك لحظه در سرّ من نسبت به ديگري گناه یا بدخواهی گذشته است، حال عرض مي كنم خدایا در وجود من چیزهایی غفلتا و يا عالمانه خطور مي كند مبادا به وسیله آن مرا خوار کنی و بوسيله آن امور باطني، تحقیر شوم. "سلب نعمت" « نعمک فلاتسلبنی» (سلب به معنی ربودن است) خدایا مبادا نعمت هایت را به يكباره از من بگیری. گاهي نعمات بصورت نامحسوس و كم كم از ما گرفته مي شود و اين بدليل ناشكري و عدم استفاده صحيح از نعمات بوده است. و البته ممكن است نعماتي هم بنا به مصلحتي از ما گرفته شود اما خداي سبحان مجددا جايگزين مي كند "راضي نشدن به نمره قبولي" ما در دعاي ديگري عرض مي كنيم: « اللهم اغلبنا فی هذا الوقت منجحین مفلحین مبرورین....» خدایا ما را در این زمان برگردان در حاليكه پیروز شدم، آن رشد لازم را کردم ، خیرات بسیار گسترده ای نصیبم شد، بعد از مبارزه غنائمی نصیبم شد. نمی گویم خدایا مرا از کسانی قرار بده که موفق شدند و خیرات گسترده ای نصیبشان شده است. جمله را فعلی استفاده نمی کنم بلكه بصورت اسمی آمده است. یعنی براي هميشه خواهان فلاح و نجاح هستم (نه موقتي). همچنين نمي گويم: مقبولين، يعني دنبال نمره قبولي نيستم بلكه خواهان مراتب عالي و نجاح هستم ضمن اينكه نمی گویم مرا جزء ياران و انصار موفق ها قرار بده بلکه می گویم خودم را موفق کن. در قسمت جلوتر می گویم: «اقض لنا الخیر و اجعلنا من اهل الخیر» خدایا براي ما بهترین ها را حکم کن یعنی به كيفيتِ كارِ درستِ من، نمره بیست بده! و البته قابلیت آن نمره بیست را هم به من عطا كن! ما بايد شایستگی و قابلیت بهترین ها را پيدا كنيم. گاهی اوقات خدا بهترین ها را به ما می دهد اما به چشم مان نمی آید و کفران نعمت می کنیم. خدایا هم بهترین ها را به ما بده هم قابلیت در زمره بهترین افراد بودن را نصیبمان کن! "مكر خداي سبحان براي چه كساني است"
«اللهم لا تمکر بی و لا تستدرجنی و لا تخذلنی » خدایا برای ما نقشه نکش! خدایا من را درجه به درجه پایین نیاور! خدایا مرا خوار نکن و از حمايت من جدا نشو! خدا برای چه کسي مکر می کند؟ پاسخ مي دهند: و مکروا و مکرالله وقتی برای خدا نقشه بکشید او هم براي شما نقشه می کشد. سیاست اولیه خدا نقشه کشی نیست اما وقتی برای او و خلقش مكر و حيله ترتيب دهيد خدا هم به منزله دفاع از مومن، برای شما نقشه می کشد. مثلا من نقشه می کشم كه چگونه در ظاهر خوب و موجه جلوه كنم در حاليكه باطنا عملكرد و نيات درستي ندارم. در اين صورت خدا هم نقشه می کشد و ماهیت مرا برای همه آشکار می کند. و لاتستدرجنی استدراج عذابی است که ما فکر می کنيم وضعيت خوبي داريم اما در واقع موقعيتمان خيلي خراب و بد است. وقتی عبد هستیم اگر یک فکر بد در ذهنمان بگذرد آناً چوب آن را می خوريم اما گاهی هر بدي هم كه مي كنيم، هیچ اتفاقی نمي افتد. نمی دانيم که گرفتار عذاب خدا شده ايم و خدا از اساس رهايمان کرده است. خدایا ما را به عذاب استدراج گرفتار نکن تا درجه درجه پایین بيایم ولي به غلط تصور کنيم خيلي بالا هستيم. بنابراين از خدا بخواهيم به محض كوچكترين حركت اشتباهي در همين دنيا بفوريت متنبه شويم "علت خواري و حذف نيروهاي كمكي" و لاتخذلنی خدايا مرا خوار نكن خذلان یعنی خداي سبحان نیروهای کمکی و حمايتي را از روي ما بردارد. خدایا ما برای هرکاری به نیروی کمکی تو نياز داريم. خدايا جنود و سپاهیان خودت را براي ما بفرست. یکی از نیروهای کمکی خدا تسبیحات حضرت زهرا (س)است. ذکرهایی که می گوییم نیروهای کمکی خداست. وقتی خدا توفیق ذکر به ما می دهد كانه نیروهای کمکی به زندگی ما وارد شده است. "هدايت به انوار الهي" الهی امرت برجوع الی الآثار فارجعنی الیک بکسوت الانوار  و هدایه الاستبصار خدایا امر فرمودي علي الدوام به آثار تو رجوع کنم اما درخواست من اينست كه مرا به خودت و انوار روحانيت هدايت كني! در فلسفه برهانی است كه تبيين مي كند چگونه از اثر به مؤثر پي ببريم. اما من دلم نمی خواهد درخت و گل و كوه و دريا را ببینم و بگویم خدایا تو را از اين آثار شناختم، مرا به سمت خودت هدايت كن تا خودت را بیایم و بگویم: ای خدایی که عظیم و خبیر و ....هستی آثار، جلوه هاي تو و نعمات تو هستند، من می خواهم با منعم انس بگيرم نه با نعمت . تمام عالم جلوه خداست، گر چه خدا می فرمايد: از طریق آثار سراغ من بیایید. اما خدايا مرا با لباس نور به سمت خودت برگردان تا چشم دلم تو را ببيند. قرآن می فرماید: « و فی السماء رزقکم و ما توعدون و فی انفسکم افلا تبصرون» خدا در درون شماست چرا او را نمی بینید؟ در اسفار اربعه ايي كه ملاصدرا پايه گذار آنست، مي گويد: حركت به سمت خلق هم بايد با فضل و عنايت و معيت خداي سبحان باشد. "عبوديت صادقانه" «اقمنی بالصدق العبودیۀ بین یدی» خدایا مرا با عبوديت و بندگي خالصانه، قائم و سرپا کن ! صدق العبودیت یعنی اولاًّ فقط شعار ندهم و به اجرا هم بپردازم و دوم اينكه به هنگام اجرا، پسند تو برايم مهم باشد و دنبال اجر و پاداش نباشم. و به عبارتي ديگرصدق العبودیت یعنی به هنگام بندگی مدعي نباشم و هیچ اسم و منيتي برای من ثبت نشود، فقط منّت اش را هم بکشم که اجازه بندگی داده است. وقتی می گویم اقمنی یعنی عمل درست من دوام و بقا داشته باشد و بقیه هم از من یاد بگیرند و يادگار صحيحي از خود بجاي بگذارم. "آموزش علم نفيس" «الهی علمنی من علمک المخزون» خدایا به من آموزش بده و معلم من باش اما از آن علمی مي خواهم که در خزانه است و به هرکسی تعليم نمی دهی! خدایا آن علم خیلی نفیس و قیمتی را به من عطا كن كه همان معرفت الله و معرفت الامام است و اگر این علم به کسی داده شود، حکمت به او داده شده است. خدایا معلم من باش و بتدريج در تمام مقاطع سنی آموزش لازم را ارائه كن! و هیچ گاه مرا از جایگاه شاگردی و تلمذ خودت خارج نکن! و به عبارتي ديگر خدایا مرا مشتری خاص خودت به حساب آور! خدایا آن علم مخزون تو کیست و چيست که ما چنین درخواستی داریم؟ چه پتانسیل و قابلیتی در عرفه پیدا می کنیم که درخواستهاي عجيب و غريب داريم و می گویيم از علم خزانه ات به من آموزش بده ؟ ادامه دارد الحمدلله ربّ العالمین استاد بروجردي كلاس شرح دعاي عرفه ٩٥/٥/٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
☝ نماز يكشنبه ماه مبارك ذي القعده
١٤ "" كعبه "" اين خانه قديمي ترين خانه است زيرا زماني كه همه جا زير آب رفت (زمان حضرت نوح) خانه خدا باقي ماند و غرق نشد . طبق فرموده امام صادق، خانه خدا عتيق است . عتيق به معني آزاد است يعني تمام خانه ها سكنه دارد ولي كعبه، خانه خالي از سكنه است و رب و صاحب او فقط خداست البته قلب انسان كامل هم چنين است كه از بندگي ماسوي الله رهاست و هيچ صاحبي جز خدا ندارد. ناميدن اين خانه به بيت الحرام از آن روست كه اين بيت حرمت خاصي دارد و كعبه رفعت حسي و مقامي ممتازي نسبت به ساير اماكن دارد.كعب يعني بلندي و كعبه اولين خانه ايي است كه چنين مرتبت و بلندي را در زمين دارد. امام صادق فرمود : هرگنهكاري داخل كعبه شود و بدان پناه ببرد از خشم خدا در امان است تا زماني كه از حرم بيرون رود . اين امنيت در واقع پاسخي است به دعاي باني كعبه حضرت ابراهيم كه فرمود : خدايا اين سرزمين را آباد و براي ساكنان امن قراربده . كعبه چهار ركن دارد: ١-حجر ياشرقي ٢-بصري ياشمالي ٣-يماني يا جنوبي ٤-غربي يا مغربي باطن اين اركان را توحيد و نبوت و امامت و معاد گرفته اند. ركن يماني مخصوص شيعه و باطن آن ولايت است . امام صادق فرمود: ركن يماني دري از درهاي بهشت است كه براي شيعه مفتوح و براي غير شيعه مسدود ميباشد. حضرت علي فرمودند: اگرخدا مي خواست مي توانست خانه خود را دربهترين و زيباترين نقطه روي زمين قرار دهد و سنگهاي آنرا از زمرد و ياقوت بپا سازد ليكن خداوند بندگان خود را با انواع سختي ها آزمايش ميكند و با مجاهدتهاي گوناگون به بندگي وا ميدارد، با دشواري ها و ناخوشاينديها آنان را مي آزمايد تا كبر و خودپسندي را از قلوب بزدايد و فروتني را جايگزين آن كنند . نهج البلاغه خطبه١٩٢ ادامه دارد استاد بروجردي كتاب جرعه ايي ازبيكرانه هاي حج كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٣٩ جلوه هاي ويژه "يا سرور العارفين" اي خدايي كه مايه خوشدلي و خوشحالي اهل معرفت هستي در اين فراز نمي فرمايد سرور العالمين (داننده) بلكه مي فرمايد سرور العارفين(يابنده) در واقع يابنده بسيار ارزشمندتر از داننده است. مرحوم سبزه واري مي گويد: عارف به شهود رسيده است اما عالم كسي است كه بدون شهود فقط اطلاع دارد و مي داند. عارف، در مقام عين اليقين است و في انفسكم افلا تبصرون؟ خدا در درون شماست آيا او را نمي بينيد؟ عارف، اموري را ادراك مي كند كه براي بسياري از افراد شناخته شده نيست. يا خيرالمعروفين اي بهترين شناخته شده خدا بهترين معروف است و ما وظيفه داريم نسبت به آن معروف ، عارف شويم و اين امر مبارك زماني محقق مي شود كه خود را صيقل دهيم تا عكس جمال يار در ما منعكس شود. بسياري از بد حالي هاي ما بدليل يابنده نبودن و كم معرفتي ها است مردم ، خدا و امام را گم كرده اند و دنبالش هم نمي گردند به همين دليل افسردگي و دل مردگي در جامعه زياد است ما هر چقدر با معرفت تر باشيم، نشاط و خوشي ما هم بيشتر خواهد بود. بسياري از مومنين با اينكه اهل ذكر هستند اما رگه هايي از افسردگي در وجود آنان مشاهده مي شود، علت آن ذكر گفتن براي رسيدن به حاجت است و ذكر را براي رسيدن به مطلوب حقيقي و وصال به مولي نمي گويند. در دياري كه تويي بودنم آنجا كافي است/ آرزوي دگرم غايت بي انصافي است / لازم است اشاره ايي به فرق فرح و سرور داشته باشيم: سرور، خوشي ريشه ايي در درون و باطن و سرّ انسان است . فرح ، خوشي و شادي ظاهري است. اليقين ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح اسماء الهي ٩٨/٤/٢٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٤٠ "ادامه شرح اسم يا سرور العارفين" در پيشينه همه ما نام عارف ثبت شده است يعني همه ما يك زماني به شهود رسيده بوديم و در عهد الست كه سوال فرمود الست بربكم؟ همه ديديم و گفتيم بلي. خداي سبحان در عهد الست بر همه ما جلوه گري كرد بنابراين ديديم و پسنديديم و بله گفتيم ، چون ضمير خطاب است (الست بربكم) يعني در حضور تو بوديم و كاملترين جلوه گري را مشاهده كرديم و بدون تأخير و تأمل بلي گفتيم . بنابراين در رزومه همه ما عنوان عارف ثبت است، اما در حال حاضر بايد دقت كنيم غبار نسيان و جهالت روي آن معرفت اوليه ننشيند . عارف هميشه خوش است چون طبق زبان فطرتش ، از خدا، فقط خدا را مي خواهد خدا هميشه در دسترس و مِن حبل الوريد و نزديكتر از رگ گردن است . ناخوشي ما بدليل دور افتادن ما و عدم معامله با خداست . ما وظيفه داريم در كلاس و اجتماع و خانواده و منزل خدا را ببينيم ، در صحت و بيماري، در سفر و حضر همه جا خدا را ببينيم تا خوش باشيم . عارفين مثل عابدين دنبال اجر نيستند لذا خدا مايه خوشي عارف است اما خوشدلي زاهد و عابد به اجر و پاداشي است كه كسب خواهد كرد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح اسماء الهي ٩٨/٤/٢٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٤١ "ادامه شرح اسم يا سرور العارفين" خوشي كيف نفساني است چرا براي خدا و يا عارف بكار مي بريم ؟ مرحوم سبزه واري در توضيح اين سوال مي فرمايد: ابن سينا در نمط نهم اشارات مي گويد خدا خوش است ولي خوشي و سرور يك كيفيت نفساني و قائم به نفس است و براي خدا معنا ندارد ، عارف هم ازمرتبه نفس بالا رفته است و نبايد خوش بودن را براي او هم بكار گيريم ؟ ابن سينا خود جواب ميدهد: ١-اللهم غير سوء حالنا بحسن حالك خدايا بدي حال ما را با خوبي حال خودت تغيير بده با توجه به فراز و دعاي فوق براي خداي سبحان خوشحالي غير نفساني وجود دارد . ٢-علماء گفته اند: از باب اطلاق اسم مسبب بر سبب است يعني خدا سبب سرور هر عارفي است و مي توانيم به خدا بگوييم يا سرور العارفين اي خدايي كه عامل و سبب سرور و خوشي عارفين هستي! ٣-جواب ديگري كه فلاسفه به سوال فوق داده اند اينست كه : بهجت عين ذات خداست يعني چون خدا كامل علي الاطلاق است خيلي خوش است و آنچه ناخوشي و عامل بدحالي است ، نقص و ضعف و عدم معرفت است . عارف هم وقتي به نهايت معرفت مي رسد ، فاني و نيست مي شود سپس بقا بعد از فنا پيدا مي كند و وجودش حقاني مي شود و در اين مرحله كه عارف ديگر مني ندارد به خوشي و بهجت دست مي يابد. ( اهل معرفت از اينكه وجودي ندارند و صفر تا صد وجودشان خدايي است، خوشحال اند و تمام نا خوشي ها بدليل بي معرفتي است .) امام رضا عليه السلام فرحه القلوب است و معرفت افزايي از طريق عالم آل محمد صورت مي گيرد. سبحانك يا لا اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار يا رب منزهي تو اي خداي بزرگ از اينكه عامل سرور و خوشي عارفين نباشي از غوث عالم مدد مي طلبيم كه ما را از آتش جهالت به اين نام نجات دهد . استاد بروجردي كلاس شرح اسماء الهي ٩٨/٤/٢٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٥ "" حجرالاسود "" حجر سنگ سياهي است كه طواف ازآنجا آغاز ميشود و به همان جا پايان مي يابد. در روايات آمده است حجرالاسود از بهشت نازل شد در حاليكه از كاغذ سفيد تر بود ولي گناهان فرزندان آدم آن را سياه نمود. امام صادق عليه السلام درباره ماهيت حجر فرموده اند: آن سنگ در ابتدا يكي از بزرگترين فرشتگان الهي بوده و زماني كه پروردگار از مقربين آستانش عهد و ميثاق گرفت، او اولين كسي بود كه بر پيمان الهي اقرار ورزيد وبدين جهت خداوند او را امين برتمام خلقش گرفت وپيماني را كه از ساير آفريدگان گرفت نزد او به امانت گذارد و از مردم خواست كه همه ساله نزد او حاضر شوند و تجديد عهد و پيمان كنند . اين سنگ توسط حضرت آدم به زمين منتقل گشته است. اين سنگ ظاهري دارد كه همان حجرالاسود است و با طني كه جلوه قدرت خداي سبحان است . اهل دل جلوه باطني حجر را وجود مقدس امام هر زماني دانسته اند . حقيقت اين سنگ نشاني از وجود مقدس امام زمان است . قران ميفرمايد: اتي امرالله فلا تستعجلوه هان امرخدا در رسيد پس در آن شتاب مكنيد مفسرين درتفسير آيه گفته اند : از امام زمان خويش پيشي نگيريد ، هركس توفيق استلام حجر را پيدا كند بايد با امام زمان پيمان ببندد كه قدمي از قدوم مبارك و مقدس حضرت جلوتر و عقب تر بر ندارد . هركس در استلام حجر با خداوند زمزمه ميكند چون دستم به قدرت بيكران تو رسيد كمكم كن كه با غير تو مصافحه نكنم . گداي كوي تو از هشت خلد مستغني است/ اسير عشق تو از هر دو عالم آزاد است / در روايات حجر محل پيمان بستن با محبوب است و دست زدن و بوسيدن و اشاره كردن به آن مستحب است. امام باقر (ع) فرمود حجرالاسود يك پيمان است و دست كشيدن بر آن چون بيعت با خداست . استلام حجر يعني دستي كه با دست خدا بيعت و مصافحه مي كند مرتكب گناه نمي شود. طواف ازحجر آغاز مي شود از محلي كه عطر ولايت از آن استشمام مي شود اگر طواف سنبل زندگي حقيقي و تلاش دربندگي باشد يعني زندگي حقيقي هركس از كنار امام زمانش و در سايه ولايت آغاز مي شود . حاجي در طواف ميان دو دست راست طواف مي كند زيرا حجرالاسود كه درسمت چپ او قرار مي گيرد به گفته روايات ، دست راست خداي سبحان در زمين است و دست راست ديگر دست خود اوست پس حاجي در ميان دو دست راست درحركت است و اين نشان از توان و قدرت الهي او دارد. ابن عربی می گوید: من در مکاشفه دیدم که همه عقایدم در دل حجر جای گرفت. هرکس در طواف تلاش میکند حجر را استلام کند تا عقاید حقه خویش را به حجر امانت دهد و چون در قیامت محتاج آنها شود، امانتش به او باز گردانده شود. اين اشارت لطيف سبب مي شود تا بنده در محضر معشوق اعلام كند هيچ چيزي را براي طواف برگرد خانه محبوب به همراه نياورده است تا خدا او را در حصار لطف و احسانش جاي دهد. منم كه ديده به ديدار دوست كردم باز/ چه شكر گويمت اي كارساز بنده نواز/ ادامه دارد استاد بروجردي كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
✅نظر رهبر انقلاب درباره‌ی سوغاتی حجاج ✍رهبرانقلاب: بعضی‌ها قبل از اینکه سفر مکه بروند، سوغاتی‌های سفر را در اینجا میخرند - کار خوبی است - نگه میدارند؛ بعد که برگشتند، همان‌هائی را که در بازار شهر خودشان تهیه کرده‌اند، به عنوان سوغاتی میدهند. هدیه‌ی سفر است دیگر، خوب است. این کار، خیلی کار خوبی است. بعضی‌ها به عنوان چیز متبرک، از آنجا سوغاتی می‌آورند؛ تبرکی ندارد. این جانمازهائی که در سنندج و کردستانِ خودمان میبافند، بمراتب از جانمازهائی که از آنجا می‌آورند، بهتر است. برادر خودتان را تقویت کنید. ۱۳۹۰/۷/۱۱
*عكس سه بعدى زيبا از ركن يمانى ، شما مي توانيداين عكس را با انگشتتان به هر سو حركت دهيد!بسيار زيباست لطفا تماشا كنيد* http://www.shutterksa.com/panorama/YemeniCorner/