eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
158 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ رهبر انقلاب: هیئتها نمی‌توانند سکولار باشند، هیئت امام حسین سکولار نداریم! ✅هرکس علاقمند به امام حسین علیه السلام یعنی علاقمند به است ❌اینکه آدم در مجالس روضه مراقب باشه که مبادا وارد مباحث بشه این است ...
٢٠٠ 📔 *آيۀ ٨١* 🔆 *«وَكَيْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَاناً ۚ فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»* ✴️ (چگونه از آنچه شما شریک او قرار داده‌اید بترسم؟! در حالی که خود شما از اینکه چیزی را شریک خدا گرفته‌اید که خدا هیچ دلیلی بر حقّانیّت آن بر شما نازل نکرده نمی‌ترسید، اگر حقایق را می‌دانید [بگویید] کدام یک از دو گروه [خداپرستان و مشرکان] به ایمنی [از عذاب خدا] سزاوارترند؟) 🔷🔹 *تدبّر در آيه:* 🔹١. قوم ابراهيم علی الدوام با حضرت ابراهيم و اعتقاداتش درگير مي‌شدند؛ اما ابراهیم راسخ و استوار بود و می‌گفت من از معبودهای شما نمی‌ترسم. 🔹۲. اگر انسان معبود خودش را به‌طور کامل شناخت، نگران آسیب رساندن معبودهای دروغین دیگران (مقام و قدرت و پول…) نیست. *انسان موحد نفوذ ناپذیر است* و کسی نمی‌تواند در او رخنه کند. 🔹۳. حضرت ابراهیم امنیت را فقط برای یک گروه در نظر می‌گیرد و می‌گوید: *امنیت مخصوص کسی است که یک معبود دارد* و معبودهای متعدد ندارد که با هم در تضاد و درگیری باشند. 🔹۴. کسی که دلش برای خود نمی‌سوزد چرا مؤمنین نگران آن‌ها باشند؟! وقتی شما نگران مشرک بودن خود نیستید، چرا ما نگران مشرک بودن شما باشیم؟ 🔹۵. همۀ هدف ما رسیدن به امنیت است، وقتی ما بندۀ خدا باشیم فضای زندگی ما نا امن نخواهد بود. *ما اگر متوجه خدا باشیم خدا خودش امنیت ایجاد می‌کند.* 🔆 در روایت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: «نعْمَتَانِ‏ مَجْهُولَتَانِ‏ الْأَمْنُ وَ الْعَافِيَة.» 📘روضة الواعظین, ج۲, ص۴۷۲ ✴️ *(دو نعمت کلیدی هستند که ناشناخته‌اند: امنیت و عافیت.)* 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» کلاس تفسیر قرآن ۸۳/۸/۹ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
🔘 متن شبهه : کوفه پایگاه شیعیان بوده و تمامی لشکریان چند هزار نفری که روبروی امام حسین(ع) ایستادند، همه از شیعیان کوفی بوده‌اند، بنابراین شیعیان خودشان امامشان را دعوت و پس از آن ایشان را کشته‌اند و حالا پس از هزار و چند صد سال هنوز برای او عزاداری می‌کنند و اشک می‌ریزند! 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ بی‌شک نسبت دادن لشکر ابن زیاد ملعون به شیعه، جفای عظیمی است، چرا که طبق تاریخ حداقل نیمی از مردم کوفه مخالف امیرالمؤمنین (ع) بوده‌اند و نیم دیگر هم «شیعه» نبودند بلکه حداکثر هواخواه حضرت علی (ع) بودند، چنانچه «ابن ابی الحدید» شارح اهل سنت نهج‌البلاغه این مطلب را می‌گوید و سپس تصریح می‌کند که البته آنها شیعه نبودند بلکه فقط هواخواه حضرت علی (ع) بودند؛ 2️⃣ این که گفته می‌شود کوفیان «شیعه» بودند، این یک دروغ و جفای بزرگ تاریخی نسبت به شیعه است، زیرا «شیعه» به کسی اطلاق می‌شود که حضرت علی (ع) را امام اول و جانشین بلافصل پیامبر اکرم (ص) بداند و خلافت خلفای سه‌گانه را قبول نداشته باشد، این در حالی است که در تاریخ آمده، امیرالمؤمنین (ع) در کوفه چندین بار که خواستند از روش خلفای پیشین انتقاد کنند، کوفیان فریاد "وا ابوبکرا و واعمرا" سر دادند تا جایی که حضرت مجبور به سکوت شدند و نتوانستند بسیاری از بدعت‌های خلفاء را در کوفه بردارند! و حتی در تاریخ آمده که کوفیان «حی علی خیرالعمل» که خلیفه دوم برداشته بود را در اذان نمی‌گفتند و اصلاح آن را از امیرالمؤمنین نپذیرفتند! 3️⃣ حالا چگونه می‌توان گفت که کوفیان «شیعه» بودند؛ آن‌ها حداکثر هوادار حضرت امیر (ع) در دوره‌ای به عنوان خلیفه چهارم بودند و از خلفای پیشین در همه چیز حتی در بدعت‌هایشان پیروی می‌کردند، لذا در نهج‌البلاغه می‌بینید که چگونه کوفیان، دل حضرت امیر (ع) را به درد آورده و نسبت به آن‌ها گلایه‌ها کرده‌اند؛ 4️⃣ بنابراین اگر می‌بینیم برای امام حسین (ع) دوازده هزار نامه از کوفیان رسیده، این موضوع به این معنا نیست که کوفه ١٢ هزار شیعه داشته است، اگر اینطور بود که اصلاً عالم اسلام دگرگون می‌شد؛ 5️⃣ درست است که نهضت نامه‌نگاری با امام را برخی شیعیان در کوفه، مانند سلیمان ابن صرد، حبیب ابن مظاهر، و مسلم ابن عوسجه، و عابس آغاز کردند، اما پس از آن، بسیاری از غیر شیعیان به این حرکت پیوستند و این موضوع به دلیل تحقیری بود که کوفیان در زمان حاکمیت بنی‌امیه با آن مواجه شده بودند و آنها می‌خواستند به واسطه دعوت امام از این ذلت بیرون بیایند لذا برای امام حسین (ع) هزاران نامه نوشتند؛ 6️⃣ البته مخالفان و دشمنان مکتب اهل‌بیت که می‌خواهند این‌طور القاء کنند که هر کس امام را دعوت کرده و با حضرت مسلم (ع) بیعت نموده شیعه است، خودشان بهتر می‌دانند که کوفیان به سبب همین موضوع که شیعه و پیرو اهل‌بیت (ع) نبودند و به امامت و ولایت الهی امام حسین (ع) اعتقادی نداشتند، اینقدر زود جا زدند و متأسفانه در روبروی امام قرار گرفتند؛ 7️⃣ بر این اساس با قاطعیت می‌توان گفت که در کربلا، حتی یک شیعه را نمی‌توان پیدا کرد که با امام جنگیده باشد؛ البته مسلماً برخی از آنها ترسیده و به کمک امام خود نیامدند، اما هرگز شیعیان در بین لشگر جنایتکار کربلا نبوده‌اند. ✍️ استاد محمدحسین رجبی دوانی كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
⭕️پرسش: چرا امام حسین علیه‌السلام راضی به کمک فرشتگان نشد؟
💢 گاهی عمل معروفی را عقل و شرع تأیید می‌کند؛ ولی از نظر برخی افراد منکر است. عکس این قضیه نیز وجود دارد. یکی از منکراتی که فراموش کرده‌ایم، بی‌پروایی، جسارت و گستاخی در برخورد با دیگران است. *این عمل گاه به حساب شجاعت و شهامت گذاشته می‌شود؛ اما این، رعایت نکردن حق و حقوق دیگران است.* 🔆 *«إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ»* 🔆 *«همانا كسانى كه از پشت حجره‌ها تو را مى‌خوانند، اكثرشان تعقّل نمى‌كنند.»* 📗 سوره حجرات، آیه ۴ ⬅️ آیه در مورد افرادی است که بدون رعایت ادب و با صدای بلند حضرت رسول را مورد خطاب قرار‌ می‌دادند. این آیه صراحتاً آنها را بدون خرد و عاری از تعقل می‌شمرد. 💢 *در واقع این بی‌عقلی منکری است که فراموش کرده‌ایم.* تأیید فردی که در برابر بزرگتر، جسور و گستاخ باشد و حدود را رعایت نکند؛ عمل منکری است که نادیده گرفته شده است. 💢 درخواست‌های طلبکارانه و همراه با جسارت از حضرات معصومین در حالی‌که الطاف گذشته را فراموش کرده‌ایم و شاکر نبوده‌ایم، بی‌ادبی بزرگی است و نشانۀ بی‌عقلی. در واقع بی‌معرفتی نسبت به اولیای الهی موجب این بی‌پروایی است. ⬅️ اگر بزرگترهای معنوی و فکری در برابر چنین عملی با جدیت برخورد کنند و راه صحیح ارتباط آمیخته با ادب را آموزش دهند و بی‌تفاوت نباشند، ممکن است کمتر شاهد چنین برخوردهایی باشیم. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 *«عوامل عزت نفس»۲* 🟩 *«مستور شدن عیوب توسط خداوند»* 🔆 *«یا إِلَهِی فَلَکَ الْحَمْدُ فَکَمْ مِنْ عَائِبَةٍ سَتَرْتَهَا عَلَیَّ فَلَمْ تَفْضَحْنِی وَ کمْ مِنْ ذَنْبٍ غَطَّیتَهُ عَلَیَّ فَلَمْ تَشْهَرْنِی وَ کمْ مِنْ شَائِبَةٍ أَلْمَمْتُ بِهَا فَلَمْ تَهْتِک عَنِّی سِتْرَهَا»* 🔆 *«ای خدای من! تو را سپاس، چه بسیار عیوبی که بر من پوشاندی، و مرا رسوا نکردی، و چه بسیار گناهی که مستور داشتی، و به آنم مشهور نساختی، و چه بسیار خیانت و نیرنگ و امور هوسناکی که مرتکب شدم، ولی پردۀ آها را به خاطر حفظ آبرویم ندریدی.»* 📗 صحیفه سجادیه، دعای ۱۶ ❇️ خدای سبحان بر روی عیوب ما پرده می‌اندازد تا دیگران متوجه آن نشوند؛ همین امر نشانۀ عزتی است که خداوند برای بندگان خود قائل است. ✴️ خداوند می‌خواهد ما ارزش و اعتبار خود را بدانیم؛ به همین جهت خداوند به ما اجازۀ پرده‌برداری از عیوب خویش را نمی‌دهد. باید سعی کنیم شرافتی را که خدا نصیب‌مان کرده است، حفظ کنیم. ⬅️ این به معنای دورویی نیست؛ بلکه برای از بین نرفتن جایگاهی است که خداوند به ما عطا فرموده است. ⬅️ *سیاست‌های ربوبیت و تدابیر خدای سبحان نسبت به ما در جهت پرورش عزت نفس ما و در واقع رشد همان امری است که در قرآن فرمود:* 🔆 *«وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ»* 🔆 «به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم.» 📗 سورۀ اسراء، آیۀ ۷۰ 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
📖کتاب «اشک»، مجموعه‌ای از ذکر مصائب حضرت اباعبدالله الحسین و خاندان و یاران حضرت است که به قلم استاد ارجمند، سرکار خانم زهره بروجردی به رشتهٔ تحریر درآمده است. 🕯️با خواندن این کتاب، شمع حسینیهٔ دل روشن و محفل روضه‌ای برپا می‌شود. 📥 جهت تهیهٔ کتاب و ارسال نظرات خود از طرق زیر با ما در ارتباط باشید: 📱۰۹۲۰۲۲۹۵۳۹۲ 📞۰۲۱ - ۲۲۵۵۷۰۹۲ - ۲۲۵۴۲۶۹۵
۹ 💠 *«ثمره ارتباط با معصومین»* 🍃 حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام فرمود: 🔆 *«مَنْ أَتَانَا لَمْ يَعْدَمْ خَصْلَةً مِنْ أَرْبَعٍ آيَةً مُحْكَمَةً وَ قَضِيَّةً عَادِلَةً وَ أَخاً مُسْتَفَاداً وَ مُجَالَسَةَ الْعُلَمَاءِ»* 🔆 *«هرکس به سراغ ما بیاید(درمحضر ما قرار گیرد) یکی از این چهار خصوصیت را از دست نمی‌دهد، اعتقاد قوی، اخلاق معتدل، برادری پرفایده و هم‌نشینی با دانشمندان.»* 📙 بحارالانوار، ج۴۴، ص۱۹۵ 🔷 🔹 *به‌یقین قرار گرفتن در محضر بزرگان، خصوصا اهل‌بیت علیهم‌السلام ثمرات ارزشمندی دارد که حضرت به آن‌ها اشاره می‌کند. این حضور ممکن است در زیارت یا در مجالس عزا و شادی و یا با آموزش معارف ایشان حاصل شود.* 🔹 *۱. آیۀ محکم:* منظور از آیه، اعتقاد است. به‌میزانی که فرد در محضر معصومین قرار گیرد؛ اعتقادات صحیحش تقویت و تثبیت می‌شود. 🔹 *۲. قضیه عادله:* منظور از قضیة، اخلاق است. به‌میزانی که فرد در محضر معصومین قرار گیرد؛ در اخلاق او اصلاح و اعتدال ایجاد می‌شود و در رفتار خود افراط و تفریط نخواهد داشت. 🔹 *۳. دوستی پرفایده:* در مراتب بالا، اگر کسی بسیار خالصانه و مؤدبانه در محضر معصوم حاضر شود؛ با خود معصوم ارتباط برادرانه پیدا می‌کند. در مراتب پایین‌تر، از طریق حضور در مجلس اهل‌بیت دوست خوبی نصیب فرد می‌شود، که کمک‌کار و همراه او در امور صحیح و پسندیده خواهد بود. 🔹 *۴. توفیق هم‌نشینی با علما،* امری‌ است که در پی حضور در محضر اهل‌بیت به‌دست ‌می‌آید. افراد جاهل، از سفرۀ معرفتی اهل‌بیت فراری هستند؛ اما طالب علم مایل است در کنار سفرۀ معرفتی این بزرگواران، تغذیه فکری داشته باشد. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
جهت موفقیت در کنکور