🗓۱۰ ربیع الثانی سال ۲۰۱ق
▪️رهبر انقلاب اسلامی:
حقّ بزرگِ #حضرت_معصومه، این سرچشمه نور و هدایت که یکی از ثمرات آن، تشکیل حوزه علمیه عظیم الشأن قم در سایه این بقعه مبارک است، چنان عظیم است که زبان و قلمِ چون من حقیر و ناتوانی را رساییِ بیان آن نیست. ۷۲/۷/۳
ما باید از حضرت معصومه، بیشتر استفاده کنیم. ایشان امامزاده بلافصل است. دختر امام، خواهر امام، عمه امام، خیلی عظمت دارد. در زیارت نامه ایشان آمده: "ای فاطمه معصومه! تو برای ورود من به بهشت #شفاعت کن، چون نزد خدا دارای شأن و مقام بزرگی هستی" این نشانگر عظمت مقام حضرت معصومه است! ۷۱/۴/۲۸
#حضرت_معصومه
#وفات_حضرت_معصومه
@darsvareh
darsvareh_shabzendedar.mp3
6.67M
📢 | #صوت
🔰بیانات استاد شب زنده دار، پیرامون شخصیت و عظمت حضرت #فاطمه_معصومه سلام الله علیها
📆تاریخ : ۱۴۰۰/۸/۲۵
#پندهای_سعادت
@darsvareh
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ خدمت در نظام جمهوری اسلامی از احسن اعمال است
آیت الله شب زنده دار عضو شورای عالی حوزه های علمیه در دومین روز از اجلاسیه مدیران استانی: عمل هم مصادیقی دارد که از جمله قبول مسئولیت و پست در نظام جمهوری اسلامی برای خدمت گزاری است و در این رابطه نهایت این که هر کسی در هر حیطه ای مشغول به کار شده، بهترین عمل را انجام دهد.
کیفیت عمل بر کثرت آن مقدم است. ما باید دنبال این باشیم که در هر عمل و کاری که مسئولیت آن را قبول کردیم، احسن عمل را انجام دهیم.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
▫️وَ عَنْهُ عليه السلام :
إنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لاناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَلَوْلا ذلِك لَنَزَلَ بِكُمْ الْلَأواءُ وَاصْطَلَمَكُمْ الْأعْداءُ فـَاتـَّقـُوااللّه َ جَلَّ جـَلالُهُ.
از امام عصر(عج) نقل شده كه فرمود:
ما در رعايت حال شما #كوتاهى نمى كنيم و شما را #فراموش نمى كنيم، اگر جز اين بود #گرفتاريها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند پس #تقواى خداى بزرگ را پيشه خود سازيد.
📙 بحار الانوار ج۵۳، ص۱۷۵
#امام_زمان
#جمعه
@darsvareh
🔰 رهبر انقلاب:
افتخار خودِ من این است که یک بسیجی باشم
🔻 آیتالله خامنهای:
افتخار خودِ من این است که یک #بسیجی باشم؛ سعی کردهام اینجوری عمل کنم.
🔹 سال آخر ریاست جمهوری -دو، سه ماه مانده بود به آخر ریاست جمهوری من- در یکی از دانشگاهها برای یک جمع دانشجو صحبت میکردم و به سؤالات پاسخ میدادم؛ یکی از سؤالات این بود که شما بعد از ریاست جمهوری قصد دارید چه کار کنید و شغلتان چه باشد؟ گفتم: اگر امام به من بگوید برو بشو رئیس عقیدتی سیاسی فلان پاسگاهِ مرزىِ منتهاالیه جنوب شرقی کشور، من با افتخار میروم آنجا و مشغول خدمت میشوم!
🔸 اگر این کار از من برمیآید و این کار را از من میخواهند، من حاضرم و به آنجا میروم؛ توطین نفس کردم. این را از باب اینکه شما فرزندان من هستید، به شما دارم میگویم. صحبت پدرفرزندی است؛ نمیخواهم راجع به خودم صحبت بکنم. هر جا و در هر زمانی به شما نیاز هست، آنجا حاضر باشید. این میشود بسیجی؛ بسیج یعنی این. ۸۶/۲/۳۱
#هفته_بسیج
@darsvareh
🌀#سور_مسبحات
🔻علامه طباطبایی فرمودند:
سوره های مسبحات که با یسبح و سبح شروع می شود، پنج عدد است:
سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن .
در روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله این پنج سوره را هر شب قبل از خواب می خواندند . از سبب قرائت این سوره ها سؤال کردند; حضرت جواب فرمودند: «در هر یک از این سوره ها آیه ای است که به منزله هزار آیه از قرآن است .»
(محمد حسین، حسینی طهرانی، مهر تابان، قم، انتشارات باقرالعلوم علیه السلام، صص ۱۵۷- ۱۵۶) .
«علامه طباطبایی فرمودند: «مرحوم قاضی اول دستوری که می دادند، ذکر یونسی بود و دیگر مسبحات است که هر شب تلاوت شود .
فرمودند: در خبر مسبحات خمس است که سوره اعلی را ندارد و ما این حدیث را به مرحوم قاضی عرضه داشتیم و ایشان با وجود این، سخت مصر بودند که سوره اعلي قرائت شود . زیرا خودش هم چیزهایی می دانست که از استادان سینه به سینه اخذ کرده بود .»
(حسن، حسن زاده آملی، هزار و یک نکته، قم، مرکز نشر فرهنگی رجاء، چاپ دوم، ۱۳۵۶، صص ۵- ۶) .
علامه طباطبايي تأكيد بسيار داشتند كه سالك هر شب اين سور را بخواند و اگر نتوانست لااقل سوره مباركه حشر را حتما بخواند.
@darsvareh
..برگرد اے قرار دل بیقرارها
#جمعه
#امام_زمان
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
@darsvareh
ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر.pdf
250.6K
✅ ظرفیتهای #فقه در رویارویی با مسائل دنیای #معاصر
🔹نویسنده: استاد #علیدوست
◽️چکیده:
🔹برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعدههای کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیتهای نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید.
🔹برخی از این ظرفیتها عبارت است از: #عقل، #نصوص قرآنی و روایی عام و #قاعدهساز. در میان برخی از منبعواره انگاشته شدهها ظرفیتهایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا میشود؛ مانند #عرف و #مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمیگردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن #مقاصد.
🔹شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظاموار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخگو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است.
#روششناسی_اجتهاد
#مسائل_مستحدثه
@darsvareh
🌀در دیدار مدیران مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر و پژوهشگاه فقه نظام با آیت الله شبزندهدار مطرح شد:
🔸تاکید بر ضرورت فقه نظام و کار ویژههای آن
▫️ تجربه این مدت بنده این است که این شورای نگهبان و این وظیفهای که قانون اساسی فعلا بر عهدهاش گذاشته است این غیر از تصویری است که آقایان انتظار دارند و میگویند. یعنی از این ساختار فعلی شورای محترم نگهبان نمیتوان انتظار پرداختن به فقه نظام با آن مبانی، رویکردها و اهداف را داشت. اینقدر درگیر کار و مصوبات مجلس، هیئت وزیران، دیوان عدالت و آییننامهها هستیم که دیگر نوبت به فقه نظام و رسیدن به اهداف شریعت اسلام نمیرسد.
▫️ این که برای رسیدن به اهداف و مقاصد اسلامی باید چطور برنامهریزی کرد، نیازمند جایگاه دیگری است که فقه نظام عهده دار آن است. یعنی فقه نظام باید اهداف کلان و میان مدت را کشف کرده، برای طریق وصول به آن برنامهریزی کند. این کاری است که حوزههای علمیه میتوانند انجام بدهند و باید هم انجام بدهند. چون همانطور که عرض کردم شورای نگهبان فرصت این کار را ندارد. همین شبها ما در مجمع فقهی چندین مصوبه داشتیم که فقط خواندن آنها دو ساعت طول میکشید. هر کدام سی صفحه، چهل صفحه مصوبه است و باید بخوانید تا بفهمید خلاف شرع هست یا نیست؟ اما پیدا کردن آن هدف اسلامی اصیل و تعیین راه رسیدن به آن، کار پژوهشکدههای بزرگ است که از آنها توقع میرود.
🔻 پژوهشگاه فقه نظام
@darsvareh
🌀همچنین در این گفتگو آیت الله شبزندهدار ضمن تاکید بر شیوه تدوین موسوعههای حدیثی در حوزه فقه نظام، روش صحیح کار را نیز تشریح کردند:
🔸جامع احادیث شیعه نسبت به وسائل الشیعه برتریهایی دارد. از جمله این که وسائل تقطیع زیاد دارد و اساسا یکی از دلایل مرحوم بروجردی برای نگارش جامع احادیث حذف این تقطیعها و آوردن روایتها به صورت کامل است، زیرا گاهی تقطیع قبل و بعد یک حدیث روی ظهور حدیث اثر میگذارد.
-
🔹 مشکل دیگری که در وسائل هست و در جامع حل شده است پراکنده نبودن روایات است. روایات وسائل خیلی پراکنده هست. چون طبق شرائع نوشته و خیلی ریزریز شده است. در حالی که جامع احادیث آن فرازی که دلالت میکند را کامل آورده است.
- سومین نقصی که در وسائل الشیعه هست و در جامع نیست اشاره نکردن به آیات است. وسائل هیچ اشارهای به آیات نکرده ولی جامع این کار را انجام داده است.
🔸برای آن که در حوزه فقه نظام موفقتر پیش بروید گروههایی داشته باشید که اینها با سوال وارد روایات بشوند و سپس هر چه مربوط به آن سوال و مسئله میشود را جمعآوری کنند. سپس گروه دیگری با دقت روی آن جمعآوری کار بکنند و ببینند آیا واقعا این روایت مربوط به آن موضوع هست یا نه؟
🔹باید سوالات جدیدی که برای افراد در رشتههای تخصصی ایجاد شده است را یادداشت کرد و هنگام مراجعه به روایات آنها را مد نظر قرار داد، زیرا اگر بدون این سوالات به روایات مراجعه کنیم گاهی نکاتی که در روایات هست را درنمییابیم و ظهور برایمان پا نمیگیرد.
🔸الان ما در این شرح وسائلی که داریم کار میکنیم زیر هر روایت مینویسیم المستفادات الفقهیه و غیر الفقهیه تا بعدا هم اگر کسی خواست این بحث را دنبال کند بتواند مراجعه کند و ببیند از هر روایت چه استفادههای فقهی یا غیر فقهیای شده است.
🔻این استاد برجسته حوزه و فقیه شورای نگهبان در ادامه با تاکید بر تحصیل جدی دروس حوزوی افزودند:
🔹به فقه و اصول متعارف، اشتغال داشته باشید، چون این ژرفنگری و دقتهایی که در طول قرون شده است ذهن را ورزیده میکند. تجربه هم نشان داده کسانی که در این علوم کار نکردهاند در عرصههای جدید، حرف جدیای ندارند.
🔹 آقای شهیدی میفرمود این اواخر که سن آقای تبریزی بالا رفته بود به ایشان میگفتیم دیگر اصول نگویید و به همان فقه بسنده کنید. ایشان جواب داد میترسم اگر نگویم یادم برود. این اهمیت اصول فقه را نشان میدهد.
🔸 تدریس خوب است ولی جایگزین مباحثه نیست. چون در تدریس، شخص فقط مطالب یک کتاب را میخواند ولی مباحثه این طور نیست. پیوسته به مباحثه بپردازید و از آن جدا نشوید. من از مباحثه خیلی استفاده کردهام. حتی گاهی بیش از درس. ما چند نفر بودیم با هم کتابهای مربوط به درس را مباحثه میکردیم و سپس وارد درس میشدیم. این کار را مخصوصا در درس آقای وحید میکردیم. چون درس ایشان تفصیلی بود و نظرات آخوند، شیخ انصاری، آقا ضیاء عراقی، نائینی و حائری را حتما بحث میکردند.
🔸 من در دورهای درس زیاد میگفتم. مرحوم پدرم گفتند درسهایت را کم کن و عمقی کار کن. کار عمقی یعنی همین کارهای اجتهادی و مباحثات پیشرفته. پس تدریس خالی، کافی نیست.
🔹 در گذشته گاهی افراد یک کتاب را چند بار میخواندند. همین آقای جوادی آملی حفظه الله یک جلد اسفار را پیش سه نفر خوانده است. چون ملاک ایشان، فهمیدن و نقد کردن بوده نه رد شدن و پاس کردن. ولی امروزه حوصلهها کم شده است. همان یک بار هم به زور میخوانند.
🔸 البته خواندن دروس حوزه به شکل قوی حتما لازم است که عرض کردم. اما این که آدم بخواهد با صرف خواندن درسهای حوزوی به این نقطه برسد نمیشود. حتما اطلاعات مربوط به مسائل و موضوعات جدید را لازم دارد.
🔹یادم هست وقتی نوجوان بودم، مرحوم آقای مصباح و پدرم کتابهای جامعهشناسی و روانشناسی را تهیه کرده بودند. آقایی هم که در دانشگاه اینها را خوانده بود دعوت کرده بودند. این شخص دانشگاهی میآمد و این کتابها را برای این دو نفر تدریس میکرد. چون میخواستند با جوانها ارتباط داشته باشند لازم بود که این مطالب را بدانند.
🔻پژوهشگاه فقه نظام
@darsvareh
✅ آیین رونمایی از ۹ جلد کتب اجتهادی و تخصصی #جدید دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه
📚 فقه پزشکی: آیت الله محمد قائنی
📚فقه پول: آیت الله محمد تقی شهیدی
📚فقه بورس: آیت الله علی عندلیبی
📚فقه رمزارزها: آیت الله سید محمد رضا مدرسی
📚فقه حقوق و اعتبارات مالی: آیت الله سید محمد رضا مدرسی
📚فقه عقود مستحدثه (۳ جلد): آیت الله حسین شوپایی
📚شخص حقوقی: دفتر فقه معاصر
✅ با سخنرانی آیت الله اعرافی و آیت الله شب زنده دار
🕰 دوشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۰
ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۳۰
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
🔗 لینک پخش آنلاین👇
https://www.hawzahnews.com/service/live
@darsvareh
هدایت شده از درسواره
🌀همچنین در این گفتگو آیت الله شبزندهدار ضمن تاکید بر شیوه تدوین موسوعههای حدیثی در حوزه فقه نظام، روش صحیح کار را نیز تشریح کردند:
🔸جامع احادیث شیعه نسبت به وسائل الشیعه برتریهایی دارد. از جمله این که وسائل تقطیع زیاد دارد و اساسا یکی از دلایل مرحوم بروجردی برای نگارش جامع احادیث حذف این تقطیعها و آوردن روایتها به صورت کامل است، زیرا گاهی تقطیع قبل و بعد یک حدیث روی ظهور حدیث اثر میگذارد.
-
🔹 مشکل دیگری که در وسائل هست و در جامع حل شده است پراکنده نبودن روایات است. روایات وسائل خیلی پراکنده هست. چون طبق شرائع نوشته و خیلی ریزریز شده است. در حالی که جامع احادیث آن فرازی که دلالت میکند را کامل آورده است.
- سومین نقصی که در وسائل الشیعه هست و در جامع نیست اشاره نکردن به آیات است. وسائل هیچ اشارهای به آیات نکرده ولی جامع این کار را انجام داده است.
🔸برای آن که در حوزه فقه نظام موفقتر پیش بروید گروههایی داشته باشید که اینها با سوال وارد روایات بشوند و سپس هر چه مربوط به آن سوال و مسئله میشود را جمعآوری کنند. سپس گروه دیگری با دقت روی آن جمعآوری کار بکنند و ببینند آیا واقعا این روایت مربوط به آن موضوع هست یا نه؟
🔹باید سوالات جدیدی که برای افراد در رشتههای تخصصی ایجاد شده است را یادداشت کرد و هنگام مراجعه به روایات آنها را مد نظر قرار داد، زیرا اگر بدون این سوالات به روایات مراجعه کنیم گاهی نکاتی که در روایات هست را درنمییابیم و ظهور برایمان پا نمیگیرد.
🔸الان ما در این شرح وسائلی که داریم کار میکنیم زیر هر روایت مینویسیم المستفادات الفقهیه و غیر الفقهیه تا بعدا هم اگر کسی خواست این بحث را دنبال کند بتواند مراجعه کند و ببیند از هر روایت چه استفادههای فقهی یا غیر فقهیای شده است.
🔻این استاد برجسته حوزه و فقیه شورای نگهبان در ادامه با تاکید بر تحصیل جدی دروس حوزوی افزودند:
🔹به فقه و اصول متعارف، اشتغال داشته باشید، چون این ژرفنگری و دقتهایی که در طول قرون شده است ذهن را ورزیده میکند. تجربه هم نشان داده کسانی که در این علوم کار نکردهاند در عرصههای جدید، حرف جدیای ندارند.
🔹 آقای شهیدی میفرمود این اواخر که سن آقای تبریزی بالا رفته بود به ایشان میگفتیم دیگر اصول نگویید و به همان فقه بسنده کنید. ایشان جواب داد میترسم اگر نگویم یادم برود. این اهمیت اصول فقه را نشان میدهد.
🔸 تدریس خوب است ولی جایگزین مباحثه نیست. چون در تدریس، شخص فقط مطالب یک کتاب را میخواند ولی مباحثه این طور نیست. پیوسته به مباحثه بپردازید و از آن جدا نشوید. من از مباحثه خیلی استفاده کردهام. حتی گاهی بیش از درس. ما چند نفر بودیم با هم کتابهای مربوط به درس را مباحثه میکردیم و سپس وارد درس میشدیم. این کار را مخصوصا در درس آقای وحید میکردیم. چون درس ایشان تفصیلی بود و نظرات آخوند، شیخ انصاری، آقا ضیاء عراقی، نائینی و حائری را حتما بحث میکردند.
🔸 من در دورهای درس زیاد میگفتم. مرحوم پدرم گفتند درسهایت را کم کن و عمقی کار کن. کار عمقی یعنی همین کارهای اجتهادی و مباحثات پیشرفته. پس تدریس خالی، کافی نیست.
🔹 در گذشته گاهی افراد یک کتاب را چند بار میخواندند. همین آقای جوادی آملی حفظه الله یک جلد اسفار را پیش سه نفر خوانده است. چون ملاک ایشان، فهمیدن و نقد کردن بوده نه رد شدن و پاس کردن. ولی امروزه حوصلهها کم شده است. همان یک بار هم به زور میخوانند.
🔸 البته خواندن دروس حوزه به شکل قوی حتما لازم است که عرض کردم. اما این که آدم بخواهد با صرف خواندن درسهای حوزوی به این نقطه برسد نمیشود. حتما اطلاعات مربوط به مسائل و موضوعات جدید را لازم دارد.
🔹یادم هست وقتی نوجوان بودم، مرحوم آقای مصباح و پدرم کتابهای جامعهشناسی و روانشناسی را تهیه کرده بودند. آقایی هم که در دانشگاه اینها را خوانده بود دعوت کرده بودند. این شخص دانشگاهی میآمد و این کتابها را برای این دو نفر تدریس میکرد. چون میخواستند با جوانها ارتباط داشته باشند لازم بود که این مطالب را بدانند.
🔻پژوهشگاه فقه نظام
@darsvareh
🔰 مسئله شهدای ما فقط دفاع از مرز جغرافیایی نیست
👈 شهدا در دفاع از مرزهای معنوی وارد میدان شدند
🔻 رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای ایلام:
#شهادت فقط قربانیِ جنگ شدن نیست؛ در دنیا کسان زیادی هستند که در جنگهای کشورهایشان شرکت میکنند و کشته میشوند؛ مسئلهی رزمندهی ما که وارد میدان جنگ میشود فقط دفاع از مرز جغرافیایی نیست؛ او در دفاع از مرزهای عقیده، اخلاق، دین، فرهنگ و هویّت، در دفاع از این مرزهای مهمّ معنوی وارد میشود؛ مسئلهی شهدای ما این است. ۱۴۰۰/۸/۳۰
@darsvareh
darsvareh_روش تحصیل در حوزه علمیه.mp3
11.46M
☀️ #زی_طلبگی ☀️
#روش_تحصیل
#حوزه_علمیه
🔻 روش تحصیل در حوزه علمیه ۹۵/۱۲/۳ - حوزه علمیه نجف آباد
1⃣ طلبگی شغل نیست، وظیفه است
2⃣ اهتمام ویژه به ادبیات عربی و فارسی
3⃣ تلاوت قرآن
@darsvareh
darsvareh_پرسش و پاسخ.mp3
3.33M
☀️ #پرسش_پاسخ ☀️
#روش_تحصیل
#حوزه_علمیه
🔻پرسش و پاسخ؛
۹۵/۱۲/۳ -حوزه علمیه نجف آباد
1⃣چرا انگیزه عالی هنگام ورود به حوزه علمیه به مرور زمان ضعیف می شود؟
2⃣ نشاط در طلبگی و حوزه
@darsvareh
📗شهید صدر چه کتابهایی میخواند؟
🔸استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر افزونبر کتابهای فقهی، اصولی، فلسفی، کلامی و دیگر کتابهای تخصصی به مطالعۀ داستان علاقهمند بود و بهطور ویژه قصههای پلیسی را دوست داشت. او ادبیات مصری و لبنانی را بر ادبیات عراق ترجیح میداد و از آنها متأثر بود و خواندن «بینوایان» ویکتور هوگو را دوست داشت؛
🔹به شاگردانش سفارش میکرد که تفسیر «المیزان» علامه محمدحسین طباطبایی را بخوانند. او معتقد بود «#المیزان» از بهترین و برترین کتابهای دوران است و رکودی که تفسیر شیعه پس از #طبرسی با آن مواجه شد، توسط علامه طباطبایی از میان رفت و او تفسیر شیعی را با «المیزان» دوباره احیا کرد؛
🔸شهید صدر دیگران را به مطالعۀ سیره پیامبر صلیاللهعلیهوآله بسیار تشویق میکرد و میگفت: «اسلامِ فرد تنها با مطالعۀ سیرۀ پیامبر صلیاللهعلیهوآله کامل میشود»؛
🔹او همچنین کتابهایی که در ایران چاپ میشد، بهویژه آثار #علامه_طباطبایی و #شهید_مطهری را پیگیری میکرد و مجلۀ «#مکتب_اسلام» را میخواند؛
🔸از کتابهای «حسن البنا» و «سید قطب» خوشش میآمد و برای ارسطو، ابنسینا، جان مینارد کینز و لایب نیتس احترام خاصی قائل بود؛
🔹شیخ نجیب سویدان به یاد دارد که رمان «الحي اللاتيني» را از شهید صدر امانت گرفته است؛
[الحي اللاتينی، رمانی عاشقانه است که ماجرای سفر جوانی لبنانی به فرانسه را روایت میکند؛ جوانی که میخواهد با سفر به غرب، زندگی تازهای را آغاز کند]
🔸شیخ محمد فرحات نیز نقل میکند یک بار شهید صدر از او حال برادر کوچکترش، زید را میپرسد و او شکایت میکند که وی وقت خود را به خواندن کتابهای «آرسن لوپن» میگذراند، اما شهید صدر این اعتراض را نمیپذیرد و پاسخ میدهد: «من خودم هم این کتابها را میخوانم؛ اگر این کتابها را نخوانیم چطور میتوانیم بفهمیم که چهچیزهایی در این کتابها برای فرزندان ما منتشر میکنند؟!»؛
🔹سید حسین موسی از اهالی دیوانیه که همواره تازههای نشر را پیگیری میکرده است به یاد دارد یک بار، دو کتاب جدید را پیدا میکند که گمان میکرده هیچکس آنها را ندیده است. آن دو کتاب را برای شهید صدر میبرد، اما او پاسخ میدهد که آنها را خوانده است و نیازی به دریافت آنها ندارد.
📙 به نقل از: السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، جلد٢، صفحه ۲۹۲
#شهید_سید_محمدباقر_صدر
#شهید_صدر
@darsvareh
🔰حضرت آیت الله جوادی آملی:
▫️ تا نفَس میكشید باید درس بخوانید، آدم میگوید که من فارغ التحصیل شدم؟! همین كه انسان گفت بَس است، این در روایات و كلمات بزرگان دینی ماست كه «أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛ همین كه گفت من فارغالتحصیلم، این #مرگگاه او گلوله رسید، او مُرده است! ما تا نَفَس میكشیم #با_قلم و كتاب باید باشیم، یا درس بخوانیم یا درس بگوییم یا بحث بكنیم یا پژوهش انجام بدهیم، وگرنه آنچه خواندیم، از یادمان می رود.
📌 سخنرانی در جمع طلاب ورامین، ۱۳۹۵/۶/۱۳
@darsvareh