صف اولیهای مسجد در جذب کودکان موثرند یا دفع !
کودک شش ساله ای دست در دست پدرش به مسجد آمد. اولین بار بود که به مسجد آمده بود. از قضا در این ایام عید، کودکان پروپاقرص مسجدی، برای مکبری حضور نداشتند. نماز اول تمام شد، مکبر همان پیرمرد صف اولی مسجد بود. بعداز نماز مغرب، کودک، از پدرش خواهش بلندگو را داشت. پس از اصرار، بالاخره پدر از آن صف اولی خواهش بلندگو را برای کودکش نمود، البته با چهره ای سراسیمه به گونه ای که به اطرافیان میگوید؛ «مراقب نمازتان باشید!»
کودک خجالتی با اضطراب بعد از چند دقیقه راهنمایی چند صف اولی جهت آشنایی با بلندگو و نحوه استفاده آن کار خود را شروع کرد؛ الله اکبر...
یکی دو اشتباه کوچک کودک نادیده گرفته شد زیرا اکثر صف اولی های کهنسال در این ایام نوروز به مرخصی رفتهاند و کسی نیست که با تلخی با کودکان برخورد کند و ندای "یا مصیبتا" سر دهد! گویی بهشتی شدن و جهنمی شدنشان بسته به همین اشتباه مکبر دارد!
آن زمان و در مسجد محله قبلیمان، چون صف اولی نداشت، راحت به کودکان با همین بلندگو میدان میدانند و انگیزه ایجاد میکردند تا هرشب ما کودکان به عشق بلندگو نماز بیاییم. راحتتر بگویم اخلاص و رضای خدا، برایم در آن کودکی قابل فهم نبود و همه چیز در همین بلندگو خلاصه شده بود.
راستش با خودم فکر میکنم اگر پیران صف اولی آن زمان با تلخی برخورد میکردند و هزاران گوشه و کنایه و زیر چشمی نثار کودکیام میکردند، اکنون چه تصویری از مسجد داشتم و اساسا آیا اکنون هم مسجد میرفتم؟
این کودک هم اگر در ایام دیگری به مسجدمان آمده بود، شاید تصویر دیگری پیدا میکرد و اصلا شاید نوبت به او نمیرسید ولی هنوز پاسخ این سوال را ندارم که چگونه میتوان اثر اولین برخورد فرد با مسجد را به تصویری زیبا مبدل نمود به گونهای که کودک با همان تصویر زیبا بتواند در مسجد تربیت شود؟
آیا صف اولی ها میتوانند با صبر و لبخندشان، فرصت تنفس و تربیت در مسجد را به یک کودک بدهند؟
و چه زیبا باید بفهمند که
ما مدعیان صف اول بودیم
از آخر مجلس شهدا را چیدند
✍ حمید_رضا_ارفع_الرفیعی
#جمعه
#مسجد_موفق
@davat_namaz
﷽
توجه به موانع اقامه نماز
نقش دوست
- گاهی می شود که والدین نمازخوان و فرزند بی نماز است. نماز نماد یک سبک زندگی است، والدین باید مراقب دوستی های فرزندان خود باشند. نمی شود که به این مساله توجه نکنیم و انتظار داشته باشیم که آنها نمازخوان شوند. بنابراین انتخاب مدرسه و حساسیت در روابط دوستی از اهمیت خاصی برخوردار است.
#شنبه
#توجه_به_موانع_اقامه_نماز
#دعوت_به_نماز
@davat_namaz
﷽
توجه به ارتباطات خود
یک موضوع مشترک یا همکاری که با شخصی داشته اید را به خاطر بیاورید (اگر کوتاه بوده کل آن و اگر بلند مدت بوده بخشی از آن)
چند ساعت با طرف مقابلتان سر موضوع مشترک سخن گفتید؟ (خودش مهارت است، گاهی برخی آدم ها این مهارت را ندارند یا کم حرف اند)
چند درصد فکر شما درکار دخالت داشته؟
چند درصد فکر طرف دیگر؟
چه میزان به حقوق و عهد های خود با طرف دیگر پای بندید و با او همدلی دارید؟
آیا در تمام مقاصد کاری که باهم شروع کرده اید با هم مشترکید؟
📚 ذیل کتاب بلوغ با هم بودن استاد اخوت (شرح خانم سها)
#شنبه
#ارتباط_با_فرزند
#ابزار_ارتباط (با توجه ارتباط خود با دیگران)
@davat_namaz
﷽
هم کلامی
بعضی از افراد قدرت این را ندارند که حول یک موضوع چند دقیقه بتوانند صحبت کنند و با یک سلام و احوالپرسی ساده صحبت کردنشان به پایان می رسد. مثلا در بچه های 7 سال اول می توان تمرین نمود که چند دقیقه می توانید با او همکلام شوید، این کار تفکر او را نیز فعال می کند و هم آداب هم کلام شدن را به بچه ها آموزش می دهد)
+ انسان ها به همان میزان که هم کلامی دارند می توانند هم دلی هم فکری و هم مقصدی ایجاد کنند، پس کسانی که کم حرف هستند باید تمرین کنند تا بتوانند مدت طولانی تری حول یک موضوع با هدف خاص، با دیگران صحبت نمایند و این ضعف را مرتفع کنند.
بعضی افراد نمی توانند صحبت کنند، یکی از راهها اینست که از قبل سناریو بنویسند. من سر چه موضوعی می توانم با فرزندم صحبت کنم؟ مسائل حول آن موضوع چیست؟ مقصدش چیست؟ البته ما در رابطه با صحبت های مقصد دار بحث می کنیم و نه صحبت هایی که لغو هستند . من برای رابطه خودم و فرزندم، خودم و همسرم ، خودم و مادرم مقصد و کمالی را درنظر گرفته ام، می خواهم او در چند سال آینده به همچین نقطه ای برسد. من تا آنجا حرف هایی را تعیین می کنم. اگر 10 دقیقه با او صحبت می کنم 5 دقیقه اش را ربط بدهم به آن موضوع مورد نظرم. جملاتی تعریف می کنم مثلا می دانم مادرم فلان دغدغه را دارد، و من تعریف می کنم هرروز یک جمله حق در آن رابطه بگویم که دل او را آرام کنم. این می شود مقصد دار کردن رابطه ها.
البته ما این نکته را باید درنظر بگیریم، آدم با توجه به سطوح رابطه ای که دارند، مورد توجه قرار گرفته و با آنها رابطه برقرار کرد. مثلا مادر فردی است محق و باید با ملایمت و ملاطفت نکته ای گفت و نمی توان برای او که مادر است روی منبر رفت. یا مثلا با برادرم نمی توانم تلفنی صحبت کنم و شروع کنم به نصیحت کردن اش. مثلا او ازدواج نکرده، پس من مواقعی که با او هستم تصویرهای خوبی در ذهن او در رابطه با بچه داشتن و زندگی به این شکل داشتن می سازم. بچه ها را از قبل می خوابانم که وقتی آنها را می بیند شاد و سرحال ببیند، نه در حال نق زدن و گریه کردن. یا همیشه ما را در تفریح و پارک و خوشگذرانی ببیند. یا از برکت ههای زندگی می گویم.
اگر برای رابطه مقصد تعریف کنیم برای آن مقصد رابطه باز می شود و گشایش ها اتفاق می افتد. مهم اینست که ما خوب بنشینیم و صحبت کنیم و رفتار کنیم با هدف خاص. مهم است بی تفاوت به کسی نباشم.
این درست کردن و مقصد دار کردن رابطه ها ما را به امام زمان عج نزدیکتر می کند. پس همه آدم ها برایمان مهم هستند و حتی سبک زندگیشان.
ذیل کتاب بلوغ با هم بودن استاد اخوت (شرح خانم سها)
#شنبه
#ارتباط_با_فرزند
#ابزار_ارتباط (با توجه ارتباط خود با دیگران)
#همکلامی
@davat_namaz
﷽
💠 آموزش عواطفِ (عطف ها: تمایل های همراه با رافت) طیب از طریق لحن و القا
ارتقای القا از طریق ارتقای نیت و اراده:
هر رفتاری با نیت و اراده و رغبت و انگیزه، همراه است و بر اساس همان در پیشگاه خداوند جزا و پاداش دریافت می کند. هرقدر کاری خالص تر برای خدا صورت گیرد، تاثیرات آن نیز بیشتر بوده و به همان اندازه در عالم جاری می شود.
پس سعی کنیم:
1- اعمالمان را از حالت عادت و روزمرگی خارج کنیم. چگونه؟ با داشتن نیت قبل از انجام هر کاری. (می خواهم آب بنوشم، آیا اینکار به نفع سلامتی ام هست یا نه؟ مثلا در میان غذاست، اول صبح است، یا نه در حالت تشنگی و کم آبی بدن و با اندکی تامل است؟ سلامتی ام سبب چه می شود؟ آیا این سلامتی در جهت خیر صرف می شود ...)
2- سعی کنیم هرکاری را با نیت و قصد الهی انجام دهیم. (حتی غذا پختن، حتی شانه زدن مو، حتی آراستن ظاهر، حتی نوشیدن آب، حتی صحبت با همسر و فرزند ...)
3- در رابطه با کاری که می خواهیم انجام بدهیم، علم خودمان را افزایش دهیم و از تاثیرات آن در زندگی بیشتر مطلع شویم. (مثلا وقتی می خواهیم نماز بخوانیم بدانیم نماز ما تاثیر از اعمال ما قبل از نماز دارد و بر اعمال ما بعد از نماز تاثیر می گذارد. پس تلاش می کنیم نمازمان را خوب بخوانیم... الله اکبر را می گویم چون می خواهم از خودبینی و تکبر خارج شوم، حمد خدا را می گویم، پس هیچ کس را در اتفاقات خوب یا بد زندگی ام مقصر نمی دانم و خوبی ها را تماما از خدا می بینم پس نه حسادت می کنم و نه دنبال راه منفعت طلبی از غیرخدا هستم. رکوع ام را درست و زیبا انجام می دهم تا در زندگی ام بیشتر از خدا اطاعت نمایم. سجده ام را با اذکار زیبا و بیشتر مزین می کنم تا به خدا نزدیک شده و در رفتار با دیگران از خود گذشتگی بیشتری داشته باشم ...)
4- کارهایی که در ارتباط با دیگران است را در هرحالتی برای رضایت خداوند و در راستای احکام الهی انجام داده و از انجام کارها بصورت جو زده پرهیز کنیم. (قرار است میهمانی بدهیم تا سبب نزول بیشتر رحمت الهی شود، حالا اگر این میهمانی بر اساس تفاخر باشد چندین نوع غذا، ظرف ها آنچنان باشد، وسایلی که برای سهولت است تبدیل شود به وسایل لوکس و تجملی ... بیشتر سبب نزول شیاطین می شود و بیشتر بر اساس برتری جویی صورت گرفته )
📚 ذیل کتاب با کودکان خود طیب سخن بگوییم
#یکشنبه
#دوره_اول_رشد (7سال اول)
#عواطف_طیب
#لحن
#القا
@davat_namaz
﷽
💠 جاری کردن رکوع، در زندگی فرزندمان :
اینکه فرزندانمان از جمع های ناسالم و آسیب ها دوری کنند، می تواند تحت سوره مبارکه مسد به آنها آموزش داده شود.
(پیش تر، رابطه رکوع و خضوع را با دیگران مطرح نمودیم)
🦋 پايه اول
باید بدانند آسیب وجود دارد و هرکس رعایت نکند و در معرض آسیب قرار بگیرد آسیب میبیند. فرقی ندارد چه کسی باشد پدر و مادر یا معلم و .... توقع داریم از بچه کلاس اول که بداند "آسیب وجود دارد و تمايل داشته باشد كه آسیب نبیند." و توقع نداریم که خود را از آسیب دور کنند بلکه ابراز برائت از آسیب بکند. در فضای شادابراز کنند که آسیب را دوست ندارند.
همخوانی و تکخوانی سوره بهترین قالب آموزش سوره است و بعد بازی. وقتی بازی میکنند موضوع برایشان جا میافتد. بازیهای که در آن ابراز برائت از آسیب است.
⛈ پايه دوم
اول باید بدانند آسیب وجود دارد و هرکس رعایت و در معرض آسیب قرار بگیرد، آسیب میبیند. به طور خاص در پایه دوم باید " انواع آسیب ها را ببیند و با آن اشنا شود" مثال هر کس دست به آتش بزند، میسوزد و یا هر کس غذای مسموم بخورد مریض میشود و....
بعضی آسیبها جسمی است مثل مریض شدن یا سرما خوردن و برخی آسیبها روحی هستند مثال هرکس گریه الکی کند به خودش خوش نمیگذرد و ناراحت باشد و یا هرکس که در بازی با دوستش دعوا کند از بازی لذت نمیبرد و بدانند اگر میخواهند آسیب نبینند باید از بزرگترهای اگاه تبعیت داشته باشند تا بتوانند خود را از آسیب دور کنند.
🌀 پايه سوم
به طور خاص برای این پایه "با يک آسیب واقعی در حد سن خود مواجه شوند و سعی كنند آن را از خود دور كنند. " یعنی کار عملیانی توقع میرود و در این سن میتوان کمی با آنهاگفتگو کرد ولی همچنان بازی کردن غالب مناسبی است و میتوان نصف کلاس را به بازی اختصاص داد ولی باید حدود 40 تا 50 درصد کلاس را اختصاص دهیم به این که با بچه ها گفتگو کرد و بگوییم که سوره مسد به ما یاد داده که خود را در موقعیت های مختلف از آسیب حفظ کنیم و این را باید تمرین کنند حداقل با یک آسیب در زندگی مواجه شوند و باید با حرف شنوی از بزرگترها خود را از آسیب دور کنند.
🐝 پايه چهارم
در این پایه درک انتزاعی دارند و میتوانیم مستقیما بحث را به پیامبر ص ارتباط دهیم. اگر اولین بار است که سوره مسد گفته میشود به مباحث پایه های قبل اشاره میکنیم و میگوییم که آسیب هست، تنوع آسیب وجود دارد، مصداقی هم آنرا میگوییم تا بتوانند خود را حفظ کنند. ولی میفهمند، برخی آسیبها هستند که انسان را از پیامبر دور میکند.
حس خوبی به پیامبرص داشته باشند و ایشان را عاشقانه دوست داشته باشند و دور شدن از پیامبرص را آسیب بزرگی بشناسند. آسیب ها را از این ناحیه که آنها را از پیامبرص دور میکند، بینند.
"جوری برنامه ريزی كنند كه اجازه اين آسیب ها را ندهند و كاری كنند از پیامبرص و بزرگان و خوبان عالم دور نشوند."
🛠 پايه پنجم
بدانند آن چیزی که میتواند آنها را از آسیب دور کند، پیامبرص و حرفهای ایشان است. مشخصا در این پایه" آسیبهايی را بشناسند كه در
روابط اجتماعی و رابطه با ديگران آنها را از پیامبرص دور میكند" مثال نامهربانی با دیگران همانطور که از دیگران دور میشوند، از پیامبرص هم فاصله میگیرند و هرچه مهربانتر باشند به پیامبرص هم نزدیکتر میشوند. اگر پیامبرص را دوست داشته باشند و روابط با پیامبر ص برایشان مهم باشد، این را میگوییم هرچه با دیگران خوبتر باشیم، به پیامبرص هم نزدیکتر و صمیمیتر میشویم. الزم است در این پایه به برکت سوره مسد بچه ها مهربانتر و با گذشت تر شوند.
🗂 پايه ششم
اگر اولین بار است که سوره مسد را میگوییم، لازم است سیر مطالب گفته شود اگر ظرفیت وجود دارد که تا پایان سیر را طی کنند، که بسیار خوب است ولی اگر این ظرفیت نیست تا هرجا که این ظرفیت وجود دارد، آموزش داده میشود.
بدانند نزدیک شدن به پیامبرص مهم است هم به خاطر شخصیت والای ایشان و هم به خاطر اینکه از آسیب دور میشویم. کارهای خوب انسان را به پیامبر نزدیک میکند.
اگر بچه ها ظرفیت دارند در این پایه باید "مشتاق باشند كارهايی كارهای خوشحال كننده پیامبرص را در قالب گروه و با مسئولیت خودشان بیشتر انجام دهند و در جامعه كوچک خود آن را گسترش دهند."
📚 فهم قرآن در دبستان شرح استاد آقای دژبخش
#دوشنبه
#دوره_دوم_رشد (دبستان)
#رکوع در نماز
@davat_namaz
احکام خوشمزه😋
سلام
اوستا مراد داره از مسجد بیرون میاد و خیلی خوشحاله و البته متعجب آخه حاج آقا بالای منبر گفتند که به زودی قراره به یک مهمونی برند که اگر یه کاری انجام بدن کیمیاگر میشند یعنی دست به خاک هم که طلا میشه.
حالا اوستا مراد در مورد اونجا داره فکر میکنه.🧐
❓ شما میتونید راهنماییش کنید که اونجا کجاست و چه کاری باید انجام بده که کیمیاگر بشه؟
*⏰ تا ساعت ۱۷ فردا، سه شنبه، منتظر جوابهای قشنگ بچه های گل گلاب مومنمون هستیم:*
@maedeh_mahsolat
#احکام
#دوشنبه
#دوره_دوم_رشد
@davat_namaz