💠 ویژگی های زندگی با عزت....
عزت به معنای شکست ناپذیری و ذلت به معنای احساس خواری و کوچکی نسبت به شخص بالاتر از خود است. عزت تنها خداست که شبیهی نداردچه برسد به اینکه شخصی بالاتر از او باشد.
بدین ترتیب کسی عزیز نمی شودمگر آنکه به عزت خدا متصل شود . برای این کار باید از باورها و رفتارهایی که فرد را از خداوند دور می کند به شدت دوری کرد.
🍃 بامرور گفتگوی زیر می توان نمونه هایی از *عزت طلبی های الهی* را به وضوح مشاهده کرد.
گفت: خیلی دوست دارم دیگران من را دست کم نگیرند.
گفتم: خیلی خوب است هر انسان متعالی عزیز بودن را دوست دارد.
گفت : نمیدانم چرا ، از هرکسی می خواهم به من احترام بگذارد و برایم ارزش قائل شود، اوضاع بدتر می شود و انگار که بیشتر از چشمها می افتم.
گفتم: چون راهش را وارونه انتخاب کردی....عزت در خدمت به خداست نه خدمت و خواهش از مخلوق خدا!
گفت: یعنی چکار کنم ؟
گفتم: یعنی از کارهایی شبیه چیزی که انجام دادی فاصله بگیر!
گفت: آخه اینجوری کسی نمی فهمد و تا عزیز شدنم خیلی طول میکشد.
گفتم: گفتن عزت، عزت می آورد برای عزتمند شدن باید حقیقتا عزیز باشی ...اینکه دیگران تورا عزیز بدانند به این معنی است که آنها عزیز بودنت را فهمیده اند ؛ نه اینکه عزیزت کرده باشند.
کمی به فکر فرو رفت؛ شاید پنج دقیقه؛ دقیقه اش از روی همزمانی با شروع تا پایان صدای اذان یادم مانده است .اذان که تمام شد نماز جماعت را خواندیم .از آن روز به بعد یادم نمی آید که دیده باشم بخاطر بی توجهی کسی حالش بهم ریخته باشد . انگار که خواستنی و محبوب شده بود؛ عزیز خدا و عزیز همه مومنین ی که اورا می شناختند.
🌀 درصورتی که خاطره ای شبیه خاطره فوق می شناسید بنویسید...
📚 کتاب خاص تر شدن برای خدا/انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت (علیهم السلام)
#سه_شنبه
#دوره_سوم_رشد
1977032451_-210683.mp3
زمان:
حجم:
4.26M
💠 رهایی از عذاب
🎙 استاد احمدرضا اخوت
🔸 برگرفته از سوره مبارکه دخان
کاری از گردان نوجوانان حضرت ابراهیم علیه السلام
💠 رهایی از عذاب
🎙 استاد احمدرضا اخوت
🔸 برگرفته از سوره مبارکه دخان
کاری از گردان نوجوانان حضرت ابراهیم علیه السلام
✨هوالشافی
روزه اوّلیها بعد از ماه مبارک رمضان
آهسته آهسته به پایان ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم. یک ماه روزه داری منجر شد که به خواست الهی جسم و روحتان را پاکسازی کنید. حالا چگونه باید این بدن را حفظ کرد؟!
وقتی می خواهیم در ظرفی شیر بریزیم باید، ابتدا مطمئن باشیم ظرف تمیز هست، مرحله بعد است که کیفیت شیر مطرح می شود. حالا که ظرف بدنمان تمیز شده با ماست که در آن غذای خوب بریزیم یا غذای بی کیفیت. سعی کنیم که صبحانه و شام را کامل بخوریم، در طی روز هله هوله کمتر بخوریم، و ناهارمان هم سبکتر باشد، در ایّام امتحانات صبحانه شامل کره، عسل و مربّاهای خوب و مقوی حافظه مثل به و هویج باشد. بلافاصله بعد از بیدار شدن صبحانه نخوریم، ۵ تا ۱۰ دقیقه جنب و جوش و حرکت داشته باشیم، در ضمن از صبح تا شام هر یک ساعت سعی کنیم یک دقیقه تحرک و بالا پایین پریدن داشته باشیم طوریکه ضربان قلب تند شود و بهتر است میان وعده ی شام و خواب حداقل دوساعت فاصله باشد.
📚 برنامه ی ماه طلایی
@davat_namaz
سلام ☺️ سلام 🌺
🌟نماز و روزه هاتون قبول باشه انشاالله، بچه های پاک و با صفا 🤲
📣خبر دارم چه خبری ! 📣
.
.
.
👌بله درست حدس زدید 😉 قراره اسامی دسته گل هایی که دیروز جواب سوال احکام رو برامون ارسال کردند، اعلام کنیم:
ممنونم از جوابهای خلاقانتون👏👏👏
🌹مهدیا زمانی کلاس دوم، از شاهرود
🌸 فاطمه پاشازانوسی
🌺 فاطمه حسنا ناصری ۱۰ ساله، از شهر تبریز
🎀 ستیلا قنبر پور ۱۰ ساله، از تهران
🌼 طهورا گنابادی، از مشهد
👌برای سلامتی خودشون و خانواده محترمشون *۵ گل صلوات محمدی پسند* تقدیم میکنیم🎊🎊🎊
🌷اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
🌈🌈🌈
باهوش و خوش بیانی
ای کودک ایرانی
😃😃😃
@davat_namaz
احکام خوشمزه:
یک روز از روزهای طلایی پایان ماه رمضان اوستا مراد توی مزرعه مشغول کار بود که یکدفعه صدای آق قربون به گوشش رسید که میگفت اوستا مراد... مژده!! مژده!!... اوستا مراد سرش رو بلند کرد و دید آق قربون سوار بر الاغش تندوتند به سمتش میاد وقتی که بهش رسید گفت چی شده! دِه رو گذاشتی رو سرت؟ گفت اوستا مراد هیچی نگو فقط چشمات رو ببند. اوستا مراد هم چشماش و بست... یک دفعه آق قربون مقداری شربت گلاب ریخت توی دهن اوستا!!!
اوستا مراد یکدفعه چشماش رو باز کرد و صدای جیغ و دادش بلند شد که این چه کاریه آخه! من از تو توقع نداشتم، مگر نمیدونی من روزهام؟
در همین حین حاج آقا هم داشتند از مزرعه رد میشدند که اوستا مراد تا چشمش به حاج آقا افتاد بدو بدو خودش رو بهشون رسوند و گفت به دادم برسید حالا چیکار کنم؟ روزهام بر باد رفت... روزه ام...
حاج آقا گفتند چی شده اوستا؟ همون موقع آق قربون گفت حاج آقا من دویدم خبر آمدن عید رو با شربت به دوستم بدم منتها این اوستا مراد انقدر هول میزنه که نگذاشت بگم مژدهام چی بوده؟
حاجآقا خندیدند و گفتند اوستا دوستت میخواسته خبر عید فطر رو بهت بده. در روز عید فطر هم روزه گرفتن حرامه... نگران روزه ات نباش، مبارکت باشه. انشالله که کیمیاگر خوبی بوده باشی و همه لحظاتت رو تبدیل به طلا کرده باشی.
بعد رو به آق قربون کردند و گفتند:
حالا آق قربون یک کم لطیفتر عید رو بهش تبریک میگفتی😊. انشالله امروز که روز جایزه گرفتن بندههای خوب خداست، خدا بهتون عیدی و جایزه خیلی خوب بده و همیشه دوستهای خوبی برای خدا و برای همدیگه باشید.
اوستامراد هم رو آق قربون رو بغل کرد و گفت: قربونت برم آق قربون!😘
#احکام
#دوره_دوم_رشد
@davat_namaz
✍گفته شد که :
مراد از سر طهارت، سر باطن است و یکی از مزاحمهای سر راه سر باطن حب نفس است.
فرموده اند: "دشمن ترین دشمنان تو نفس توست."
اگر انسان موفق شود بر این نفس غلبه پیدا کند و به تعبیری حب این نفس را کنار بگذارد آن وقت موفق به تطهیر باطن می شود.
این حب نفس چیزی جدای از ما نیست بلکه توجه ما به مراتب نازله ی این نفس می شود حب نفس.
ما یک حقیقت داریم که از عالم امر است و تعبیر نفخت فیه من روحی.
همین حقیقت است که مورد خطاب خدای متعال قرار میگیرد و با این حقیقت حرف می زند.
مثلا :
یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک
و
یا ایها الذین امنوا (نفس مومنه همین است.)
پس
نفس و حقیقت ما مورد خطاب است و همین حقیقت ثواب می بیند، عذاب می شود. مطلوب است و مسئول و ازش سوال می شود.
برای این حقیقت ما یک سری شئونات است که عبارتند از: قلب و نفس و روح و عقل.
اینکه قرآن می فرماید: واعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه
خدایا بین شخص و قلب حائل می شود.
یعنی چی که حائل می شود؟
هر جا که حائلی پیدا شود مانع مشاهدات است.
حالا می فرمایند: واعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه.
گاهی انقدر این نفس سقوط می کند که دیگر خدای متعال توفیق مشاهده ی رب و دیدن جمال و جلال رب را از او می گیرد.
گویی خدای متعال حائل بین او شده است.
اگر این نفس سقوط کند در این اسفل السافلین قرار می گیرد، یحول بین المرء و قلبه .
📚 استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_42
@davat_namaz
گفتیم نفس یک حقیقت است ولی سه حالت مختلف بر او مستولی می شود.
حالا ما داریم از بالا می آییم پایین تا برسیم به اون مرتبه ای که حب نفس می شود.
✅ مرتبه ی اول:
حقیقت نفس اگر تحت عالم امر قرار بگیرد
قرآن فرمود:
قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي ( اسرا /٨۵ )
روح از عالم امر است.
اگر ما برهمان حقیقتی که خلق شدیم ثابت ماندیم. تحت عالم امر قرار گرفتیم اوامر او را فقط شنیدیم. نتیجه اش می شود سکون نفس
یعنی از هر اضطرابی جدا می شود و سکون پیدا می کند.
وقتی سکون پیدا کرد ازش تعبیر می کنند به نفس مطمئنه.
و این نفس مطمئنه لایق خطاب رب است .
یا ایتها النفس المطمئنه .
انقدر آن بالا می آید لیاقت پیدا می کند خدا با او صحبت کند که بشود کلیم الله.
(يَا أَيَّتُهَا النَّفْس)
ای نفس الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ، رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً، فَادْخُلِي فِي عِبَادِي، وَادْخُلِي جَنَّتِي می شود.
تو ظرفیت پیدا کردی من تو را عبد خودم قرار می دهم .
سه خطاب و سه گفتگو در این آیه است.
این مقام شریف کی حاصل می شود؟
وقتی که این نفس تحت الامر قرار بگیرد .
وقتی تحت الامر قرار بگیرد سکون پیدا می کند .
اگر تحت آن امر نباشد، دستور دهنده ها خیلی می شوند.
وقتی که دستور دهنده ها خیلی شدند انسان دچار اضطراب می شود
تردد می کند
تردید برایش می آید.
از این راه بروم، نروم
وقتی مردد شد مضطرب می شود .
مضطرب که شد از سکون افتاد، دیگر نفس مطمئنه نیست و لیاقت خطاب رب را از دست می دهد .
قران فرموده : الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ اولی انها که تطمئن قلوبهم
یعنی تحت عالم امر قرار گرفته اند این اطمینان را تحصیل کرده اند
و آن قت دیگر با یاد و ذکر او چون در موطن و وطن اصلی خودش قرار گرفته حرکت می کند .
✅✅ مرتبه ی بعدی و پایین تر مرتبه ای است که نفس مضطرب هست ولی نوانیت خود را از دست نداده است
و بر این اضطراب هایی که بر او منتقل می شود خود را سر زنش می کند.
گاهی شخص خلافی را مرتکب شده است، خودش را مورد سرزنش قرار می دهد: چرا کردی؟
در واقع وجدان این را سرزنش می کند.
این مرحله را تعبیر می کنیم به: نفس لوامه
خدا به این نفس قسم می خورد. قرآن میفرماید: فلا اقسم بنفس اللوامه.
این شایستگی نفس مطمئنه را که مورد خطاب باشد ندارد
اما اگر در این مرحله هم باشد یک مرحله ی نجات است که به این نفس هم قسم خورده است.
✅✅✅ و مرحله ی سوم:
زمانی که انسان نه تحت عالم امر است و نه بر اضطراب آن امر های مختلفی که به او میشود نگران است و خودش را سرزنش می کند.
بلکه توجهش به این حالت معطوف شده. از این حالت تعبیر می کنیم به نفس اماره.
از این نفس هم در قرآن اسم برده شده است. از زبان حضرت یوسف إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي
نفس در این مرحله می شود: بسیار به بدی امر کننده.
و در اینجا نه تنها شایستگی خطاب ندارد بلکه از این مرحله در حزب شیطان قرار می گیرد .
این که گفتیم توجه به مرتبه ی نازله می شود حب نفس یعنی حب این مرحله.
در آن دو مرحله ان حب نفسی که بهش گفتیم دشمن ترین دشمنان نیست
بلکه در آن دو مرحله نفس خودش را یافته و خدایش را هم شناخته
فقد عرف نفسه فقد عرف ربه
ولی این مرتبه خطر ناک است.
می شود دشمن ترین دشمنان تو، قرآن تعبیر میکند به بسیار به بدی امر کننده!
📚 استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_42
@davat_namaz