eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.4هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
601 ویدیو
185 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
27.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تعریف فعالیت های جدید برای همراهی با مردم در دوران کرونا در یک مسجد موفق @davat_namaz
✌️ راه مشترک 🌟 نوجوون‌هایی که راه جوون‌های انقلاب رو دنبال می‌کنن... ☺️ تازه نه جنگ رو دیدن، نه امام و انقلاب رو... 😇 تصاویر شهیدان محمدحسین فهمیده، سیده‌طاهره هاشمی و علی لندی 🥳 روز نوجوان مبارک 💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار 🌱 @nojavan_khamenei
امیر المومنین(علیه السلام) فرمودند : قُلوبُ العِبادِ الطاهِرَةُ مَواضِعُ نَظَرِ اللّه ِسبحانَهُ قلب عباد طاهره (وقتی قلب پاک شد و تطهیر شد)این قلب موضع نظر و عنایت خداوند است. ما گاهی افعال را با خودمان مقایسه می کنیم مثلا می فرماید: اذکرونی اذکرکم ما با خودمان مقایسه می کنیم که شما بنده را یاد می کنید و من هم شما را اما یاد خدای متعال یاد ذکری و ذهنی که نیست یاد خدای عز وجل یعنی عطای رحمت، عطای مغفرت و عطای نعمت. شبیه آیه ی: إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ‎ اینجا خداوند می فرماید : خداوند و ملائکه یصلون و بعد به ما دستور می دهد که: صلوا صلوات ما درخواست است ولی صلوات خدای متعال عطای رحمت است. ذکر خدای متعال هم نسبت به بنده اش همین است. ما وقتی با ذکر عملی یا ذکر لفظی خدا را یاد می کنیم این سبب ذکر الله می شود یعنی سبب عطا می شود. در مورد نظر خدای متعال هم همین است وقتی امیر المومنین(علیه السلام) می فرماید این دل سبب نظر اوست یعنی : نظر خدای متعال عطا است و عین رحمت است اگر دل پاک شد موضع نظر می شود یعنی پیوسته مورد عنایت و لطف است مادامی که طاهر است. در مورد رسول اکرم(صلوات الله علیه) چون حضرت دوام طهارت دارند خدا فرموده یصلون یعنی وجود مقدس ایشان پیوسته محل نزول رحمت است. در زیارت جامعه هم می گوییم : و الرحمه الموصوله خداوند این لطف را از سایر بنده ها دریغ نکرده است و امیر المومنین(علیه السلام) می فرمایند اگر دل شما طاهر شد مواضع نظر الله می شود و پیوسته مورد عنایت او می شود. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
گفته شد که اگر کسی در هر روز یک مرتبه سوره ی : حمد یک مرتبه آیه ی: ‎﴿آل عمران: ١٨﴾‏ شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ یک مرتبه ی ایه: ﴿آل عمران: ٢٦﴾‏ قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ و یک مرتبه : آیة الکرسی را بخواند خداوند در آن روز هفتاد نگاه رحیمانه به او خواهد داشت. این نگاه یعنی عطای رحمت. یک طهارت انسان را در معرض نزول رحمات دائمه قرار می دهد و یک خباثت و ناپاکی انسان را از این رحمات دور می کند. بنابراین فرمودند :" : قُلوبُ العِبادِ الطاهِرَةُ مَواضِعُ نَظَرِ اللّه ِ سبحانَهُ ، فَمَن طَهَّرَ قَلبَهُ نَظَرَ إلَيهِ هرکس دلش را تطهیر کرد خدا این عنایت و نظر را خواهد کرد. می فرمایند : طهارت قلوب موجب رزق معنوی می شود این تفسیر فرمایش امیر المومنین(علیه السلام) است. چون وقتی که دل پاک شد مورد نظرحق واقع می شود. و نظر او یعنی عطا (رزق معنوی) قبول عطایای الهی بستگی به ظرفیت دارد... نفحه ای آمد شما را دید و رفت هر که را می خواست جان بخشید و رفت در روایات داریم شب عید فطر خدای متعال عطایایی دارد نسبت به بنده اش. اینها نازل اند. هر دلی که ظرفیت قبول این عطایا را داشته باشد به او داده می شود. پس طهارت هم وسعت رزق معنوی میدهد و هم ظرفیت قبول عطایای الهی. وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ‎﴿٢﴾‏ وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ اگر تقوا داشته باشید خدا او را از جایی که اصلا فکرش را هم نمی کرده است روزی می کند. و این وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ در درجه ی اول ارزاق معنوی است. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
ارزش طهارت قلبی را درک کنید. طهارت ظاهر و صورت باید صورت بگیرد تا انسان ظرفیت اینکه بتواند وارد مرحله ی طهارت قلب بشود را پیدا کند بعد ارزاق بر او نازل می شود. می فرمایند : هر جا که خدای متعال تجلی می کند یا نظر می کند یا یاد می کند خدای متعال با لشکر اسماء و صفاتش تجلی می کند. مثل خورشید که طلوع می کند. خورشید یعنی نور و گرما و فواید خورشید و وقتی طلوع می کند با همه ی خصوصیاتش طلوع می کند. به ائمه می گوییم: شما خزائن الله هستید. یعنی معدن او هستید. امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه و َسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا می فرمایند : یعنی آنها را از ماسوای خود تطهیر کرده است. آیت الله بهجت می فرمودند : شما آنچه بلد هستید را عمل بکنید، خدا روزیتان می کند. وقتی دلت پاک شد آنوقت آن موضع تجلی است و همه چیز به شما می دهد. بستگی به درجه ی طهارت تو هر چه بیشتر پیشرفت کردی بیشتر به تو می دهد. اعتماد کن و اهل طهارت شو آنوقت وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ... 📚استاد سعادتفر
✨به وقت اذان، به رنگ کراوات! وقتی یک منظره یک دست و یک رنگ باشه، یک رنگ ناهماهنگ سریع به چشم میاد و جلب توجه می کنه! حضرت بابا(عج) اینو نمیگم که توجیه کنم نگاهم رو... اینو میگم تا بگم ناخواسته چشمم به رنگ متضاد جلب میشه!😄 اصلا شاید لباس شهرت بخاطر همین ممنوعه... اینکه وقتی می پوشی، تمام توجه و تمرکز آدم ها به سمت لباس جلب میشه! و این یعنی از بین رفتن توجه افراد از هدف اصلی به سمت فرعیات یا... نمی دونم! به هرحال ناخواسته رنگ های مختلف روزانه توجه منو جلب کرد! اولین بار کروات شان به رنگ سرخ بود... روز بعد به رنگ آبی آسمانی... روز بعد به رنگ سبز روشن... و... به چهره شان نگاه نکردم... ولی بنظرم میانسال هستند... اولین بار فکر کردم مهمان غریبه ست... دومین بار حس کردم کارمند همین اطراف ست... سومین بار یقین کردم پایه ثابت همین مسجدست! برای اینکه وروجک ها به نمازشان برسند اکثر روزها انتهای حیاط می ایستم و بعد از اتمام نمازشان همگی باهم به شبستان می رویم... فرض کن ته حیاط ایستادی، حالا یک نفر هر روز کروات زده می آید و گوشه ترین و انتهاترین قسمت فرش های نماز می ایستاد برای نماز... هر روزش نمازش را به فرادا می خواند... از انتهای اذان شروع می کرد به نماز خواندن و ذکر و تعقیبات تا اینکه اخرین نفر نمازش تمام می شد... باور کن بابامهدی اولها فکر می کردم اهل تسنن هستند که در صف نمازجماعت نمی ایستد..ولی بعد دیدم خیر! وقتی به نماز می ایستد غافل از همه اطرافش می شد، با آرامش... با دقت... تمام نمازش را کامل می خواند... قامت که می بندند انگار روبه رویش فردی ایستاده که با نهایت اداب و احترام در برابر اوست و با صمیمیت تمام با او صحبت می کند... نمازی همراه با تمام نافله ها و تعقیبات و اذکارش!!! در فضای یک دست نمازگزاران، حضور یک نفر با کروات رنگی، ایستاده تک و تنها گوشه ترین قسمت ممکن در وسط حیاط... خود در چشم ترین شرایط موجوده است!!! ✨بابامهدی(عج) این آدم شده مایه تذکر روزانه من! هر روز مرور می شود که چقدر غرق نمازم و گفتگو با تو می شوم؟ چقدر حواسم به نوافل هست؟ چقدر آدم ها را از ظاهر قضاوت می کنم؟ چقدر نمازم اول وقت هست؟ چقدر یادم هست که بنده تو هستم واز انجام اوامر تو در برابر دیگران خجالت با هر شکل و قیافه ای خجالت نکشم! و... هر روز ظهر... به وقت اذان... به رنگ کراوات... یادآوری می شود برایم؛ مرور کن میزان انسان بودن خود در برابر اطاعت امر معبودت را... و چه بودی؟ چه هستی؟ چه قرارست بشوی؟ ✨بابانویس: این روزها دلتنگ ترین روزهای عمرم را برای گفتگو با تو دارم... ✨بابانویس ۲: برایمان دعا کنید ای مهربان ترین بابای دنیا... https://ble.ir/khateratemorabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبق سوره مبارکه ماعون سهو در نماز (بی توجهی در نماز) حاصل عدم توجه به نیازهای ساده دیگران است. پس اگر فرزندانی نمازخوان می خواهید، توجه به نیازهای دیگران را در برنامه خود قرار دهید. با کارهای ساده ای مانند: هنگام غسل جمعه، مسواک زدن، وضو گرفتن و شستشوهای معمول خانه مقدار کمتری آب مصرف کنیم. از غذای اضافی خانه، ظرفی برای فقرا کنار بگذاریم. باقی مانده نان و برنج و استخوان را در کیسه ای در فریزر جمع آوری کنیم و بعدا جایی در طبیعت، برای استفاده حیوانات بریزیم. @davat_namaz
إِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ همانا نماز یک چیز خیلی سخت و سنگین است جز برای افرادی که خاشع هستند. 🧐حال خشوع در کودکی یعنی چه؟ 👈🏻به بحث زمین خاشع در قرآن داریم دقت کرده اید؟ زمین خاشع یعنی زمینی که بایر نیست. زمینی که وقتی به آن آب می‌ریزند،آب را می‌گیرد، دریافت می‌کند، و به آن نفوذ پیدا می‌کند. دانه هایش رشد می‌کنند،جوانه می‌زنند،سرسبز می‌شود. دریافت و پرداخت دارد آن زمین؛زمینش خاشع است. میپذیرد، پذیرش دارد.☺️ 👌 پس وقتی نفس انسان خاشع باشد، نسبت به نماز هم کرنش دارد. 👈🏻 ما یک خشوع تشریعی داریم و یک خشوع تکوینی. خشوع تکوینی، چه زمانی اتفاق می افتد؟ 🎬خشوع تکوینی درواقع زمانی اتفاق می‌افتد که افراد و بچه‌ها زیر سن بلوغند. یعنی سنینی هستند که به‌صورت تکوینی باید این‌ها میلی به پذیرش حق را داشته باشند،میل به پذیرش چیزهای خوب را داشته باشند. این میشود،خشوع تکوینی. خشوع تشریعی چیست؟ 🎬خشوع تشریعی بعد از سن بلوغ و بعد از نصب شدن عقل یا به نوعی شکوفا شدن عقل در انسان اتفاق می‌افتد. خشوع تکوینی،در تکوین است. یعنی انسان ممکن است نسبت به آن خیلی آگاهی هم نداشته باشد،در مقابل حرف حق موضع نمی‌گیرند، لجاجت ندارد. این میشود خشوع تکوینی. و اما خشوع تشریعی درواقع انتخاب آگاهانه حق و خیر است، به‌صورت تشریعی خاشع است. یعنی این‌که خودش انتخاب می‌کند و با انتخاب به یک چیزهایی عمل می‌کند. وقتی در مواجهه با خیر و حق قرار می‌گیرد. 🎬مثلاً وقتی در مواجهه با نماز که خیر العمل هست قرار می‌گیرد. پس ما باید هم نسبت‌ به خشوع تکوینی توجه داشته باشیم هم نسبت به خشوع تشریعی. 👈🏻حالا یک سری چیزها خشوع تکوینی را از بین می‌برد. یک سری رفتارهای غلط در همان فرایند رشدی. بچه ها نوعا حق پذیرند، یعنی چه؟ البته حقی که در حد خودشان باشد. نه این که من به بچه دو ساله خودم بگویم این را پرت نکن. اینکه باید بپذیرد. نه خب بچه دو ساله این را باید پرت کند، چون نمی فهمد،قدرت فهم وقدرت درکش را ندارد. در حد ظرفیت خودش آن خشوع را دارد. 👈🏻 نشانه اینکه این خشوع وجود ندارد چیست؟ بعضی از بچه‌ها در سنین پنج شش سالگی شما می‌بینید هرچه پدر و مادر می‌گویند که نه نه اصلا! دائما لجاجت می‌کنند،دائماً مخالفت می‌کنند،دائماً پرخاش‌گری می‌کنند. یعنی پدر و مادر هم حریفشان نیستند. در مقابل هر حرفی از پدر و مادر گارد و موضع می‌گیرند. حاضر جوابی می‌کنند، یعنی حاضر نیستند بشنوند. بعضی از بروزات فرزندان نشان دهنده این است که این خشوع تکوینی وجود ندارد. یکی از دلایل این عدم خشوع تکوینی رفتارهای خود پدر و مادر است. 😭 مثلاً فرض کنید امرونهی‌های مکرر. یک سری جاها به‌هرحال امرونهی لازم است ولی این‌که من امرونهی‌های مستقیم به فرزندم داشته باشم،یکسری جاهایش هم به‌خاطر دل خودم باشد. نه به‌خاطر مثلاً صلاح فرزندم. و یکسری جاهایش بخاطر این است که مثلا من وسواس دارم. تو باید اینجا این کار را بکنی و بایستی من تو را بشویم. تو الان اینجا باید به این دست نزنی. 👌یکسری باید و نبایدها و فشارهای خارج از ظرفیت فرزند باعث می‌شود که آن خشوع تکوینی را درواقع از دست بدهد و در مقابل باید و نبایدهایی که به صلاحش است، باید و نبایدهایی که در ساختار فطریش تعریف‌شده گارد بگیرد و خب این طبیعی است. من نسبت به باید و نباید حساسش می‌کنم، درصورتی‌که ما در دوره‌های رشد هفت سال اول،این باید و نبایدها در حد حداقل ممکن باید باشد و درعین‌حال باید غیرمستقیم باشد. غیرمستقیمش خیلی مهم است،همراه با فعال کردن تفکر باشد. 👈🏻 همراه با فعال کردن تفکر، پرت کردن حواس فرزندمان و استفاده از راهکار های بهتر باشد. پس یکی از این مدل روش های تربیتی مانند انواع امر و نهی های بیجا، انواع بد اخلاقی ها و خوب همه اینها کمک می کند به اینکه خشوع بچه ها به نوعی از دست برود. 👈🏻حتی مثلا انس با بدی ها خودش باعث بایر شدن زمین می شود . برای مثال؛ 👈🏻نشست و برخاست با افرادی که کلام زشت دارند، ادب درستی ندارند، بی احترامی می کنند. یا مثلا با افرادی رفت و آمد داریم که بایدها و نبایدهای الهی را زیر پا می گذارند. بچه با بدی ها انس پیدا می کند. این خودش منجر به بایر سازی می شود. 📚 خانم دکتر فیاض @davat_namaz
‏«مدرسه قرآنی(جزء سی قران به کودکان)» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.buraq.freequran&ref=share @davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طیب دعایی یکی از لحن‌هایی که در کودکی بر آن تاکید شده و حین بدنیا آمدن فرزند، در دل و زبان و لحن اطرافیان در حق کودک جاری می شود لحن دعایی است، یعنی: اتصال به خدا و طلب نیاز در رابطه با سلامت جسم و جان طفل و اینکه مبادا فرزند نقصی در خلقت اش داشته باشد، پدر و مادر و اطرافیان را دعا دار می کند. لحن دعا و اتصال به اسماء الهی (اظهار عجز و نیاز در پیشگاه خدا) جزء کلام طیبی است که می بایست در صحبت‌ها و در کلام والدین دیده شود. در این صورت کودک نیز با این عمل‌ها انس گرفته و آنها را از خود بروز می دهد تا در مراحل بعدی رشد عمق بیشتری به آن داده شود. @davat_namaz
🌿🦋از شیخ رجبعلی (خیاط) نقل شده است که : 💬 حضرت عبدالعظیم را در عالم معنا زیارت می کند و از او می پرسد: از کجا به این مقام رسیدید؟ 🌱ایشان پاسخ می دهد: از راه احسان به خلق از قرآن، نسخه برداری می کردم و آن نسخه ها را در اختیار مردمی که طالب آنها بودند، می گذاشتم و دستْمزد ناچیزی نصیبم می شد که آن را احسان می کردم.📿 📚 کیمیای محبّت ص ۲۱۰ @davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 واکنش مردم به سؤالی نسبتاً سخت❗️ اگه عشق‌تون؛ از شما بخواد که همین امروز، تنهایی و مخفیانه راهی یه سفر بشید؛ که هزینه‌هاتون رو کسی تقبل نمی‌کنه، امنیتش مشخص نیست، و ممکنه بازگشتی هم نداشته باشه، چیکار می‌کنید؟! ➖ شما باشید میرید💥؟ 📥 لینک پخش و دانلود با کیفیت‌های مختلف 🌐 آپارات Aparat.com/v/igpnt یوتیوب Youtu.be/nZbpVoagx3Y اینستاگرام Instagram.com/p/CWESdxKIOph/ @Ostad_Shojae instagram.com/ostad.shojae1
-2008277245_-211520.mp3
25.74M
خلاصه ی ابتدای جلسه ۶۴ 📚استاد سعادتفر
خداوند عزوجل به حضرت داوود علیه السلام فرمود : داوود بر حذر بدار بنی اسرائیل را از این که به امیال خود روی بیاورند . دلهایی که وابسته ی به این خواسته ها می شوند از من محجوب اند در درجه ی اول مراد از اکل شهوات حب نفس است . عوامل عمده در طهارت قلب پاک شدن از این حب است چون گفته اند :...القلوب المتعلق بالشهوات یکی از جاهای سخت مبارزه قسمت مبارزه ی با نفس است چون مبارزه ی نفس با نفس است جنگیدن با دشمن خارجی آسان است اما اختلافات قومی و داخلی پیش بیاید سخت است. جنگ نفس با نفس مثل جنگ داخلی است و خیلی سخت است. تشخیص خیلی مهم است که من بدانم این حب نفس هست یا نیست. و بعد اگر حب نفس است چه طوری باهاش بجنگم . امام سجاد در دعای ابو حمزه می گویند : وَ الاِسْتِعَانَةَ بِفَضْلِکَ لِمَنْ أَمَّلَکَ مُبَاحَةً خدایا اگر تو ببینی عبدی از تو کمک می خواهد برای مبارزه با خودش و رسیدن به تو ، تو این کمک را در اختیارش می گذاری . شما این طهارت دل را برای چه می خواهید ؟ چون این دل را از عالم امر می دانید می گویید من از عالم امر بوده ام اما این را آلوده کرده ام و برای بازگشت به ان موضع اصلی باید طاهر شوم . پس این مبارزه برای لِمَنْ أَمَّلَکَ است . 📚استاد سعادتفر
توجه به این نکته ضروری است که : قران کریم می فرماید : سبحان الله عما یصفون خدای سبحان منزه است از اینکه کسی بخواهد او را توصیف کند . توصیف یعنی چه؟ اینکه بگویییم وَ الاِسْتِعَانَةَ بِفَضْلِکَ لِمَنْ أَمَّلَکَ مُبَاحَةً توصیف حضرت حق است و ما اجازه ندارم خدا را وصف کنیم الا عباد مخلَص عباد مخلص می توانند خدا را وصف کنند بنابرین حضرات ایمه که عباد مخلَص هستند می توانند خداوند را وصف کنند مخلِص کسی است که تازه در راه رسیدن به اخلاص است مخلَص ان کسی است که عین اخلاص شده ! گاهی می گوییم شخصی عادل است . گناه کبیره انجام نمی دهد اما گاهی می گوییم فلانی عدل است ! علیٌ عدلٌ عادل در مسیر است و عدل یعنی با عدل فرقی ندارد. اول قدم در رها شدن و طهارت قلب استعانت از حضرت حق است بگویید خدایا امام سجاد علیه السلام ان عبد مخلصت فرموده و من هم می خواهم در زمره ی ان کسانی که تو را ارزو کرده اند قرار بگیرم. پس مرا کمک کن و از من دستگیری کن و مرا در این مبارزه کمکم کن. 📚استاد سعادتفر
تا حب نفس بیرون نرود محبت الهی سر جای ان نمی اید . وقتی محبت نیاید و خدا عبد را دوست نداشته باشد برکات نمی اید . یکی از مواردی که در مبارزه مهم است این است که بدانید با چه باید مبارزه کنید ؟ مبارزه ی با حب نفس در سه مقطع باید صورت بگیرد : 1) در مباحات 2) در مکروهات 3) در ممنوعات اکل شهوات را باید در این سه مرحله پیدا کرد . سوره ی شعرا می فرماید: يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ‎﴿٨٨﴾‏ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ‎﴿٨٩﴾ روزی که هیچ چیز برای انسان نفع ندارد مگر کسی که با قلب سلیم امده باشد . از امام صادق پرسیدند مراد از این قلب سلیم چی هست ؟ حضرت فرمودند یعنی قلبی که غیر از خدا در ان نباشد ! خود این غیر خدا مراتب دارد اول چیزی که باید از قلب بیرون برود تا قلب سلیم شود حب النفس است . تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز حب دنیا هم از شئونات این حب نفس است . و قلب سلیم هم مراتب دارد تا زمانی که می رسد به وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا که مرتبه ی عالیه است . امام صادق در تفسیر این ایه که در شان اهل بیت است فرموده است خداوند او را از ماسوای خود جدا کرده است . مباح چیست که ما باید با ان مبارزه کرد ؟ چرا باید با ان مبارزه کرد ؟ ان مباحی که با حب نفس صورت بگیرد مزاحم است. ما در این دار دنیا مکلف به یک سری تکالیف هستیم. برای این تکالیف احکامی است ان احکام به 5 قسمت تقسیم شده است واجب ، مستحب، حرام و مکروه و مباح مباح یعنی امری که فعل و ترک ان فرقی ندارد در مکروحات جانب ترک رجحان دارد و در مستحبات جانب فعل . مباحات می توانند منشاء غفلت بشوند و سبب ضایع کردن امر بشود در امر خوردن فکر کنید . گاهی خوردن مکروه است و گاهی مستحب و گاهی حرام و گاهی حلال و گاهی مباح. اگر انسان بتواند مباح را از زندگی خود بیرون ببرد و ببردش در قالب ان چهار تا. بعد مبارزه با ان اسان می شود . رسول اکرم به ابوذر می فرماید: سعی کن برای هر عملی که می خواهی انجام بدهی یک نیت صادقه داشته باشی. نیت صادقه یعنی نیتی که خداوند انسان را بر ان نیت تصدیق بکند . نیت کنید و خداوند بگوید که احسنت . نیت صادقه یعنی قصد قربت. اگر قصد قربت در تمام شئونات وارد شد ان حب نفس می رود بیرون . در یک هفته تمرین کنید که حب نفس را از اعمال خارج کنید و فقط به قصد قربت کارها را انجام دهید . 📚استاد سعادتفر