eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.4هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
601 ویدیو
185 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
خشوع تشریع بعد از تکلیف چطور ایجاد می شود؟ خشوع تشریع یعنی بچه در مقابل احکام شریعت گارد ندارد. چرا؟🧐 چون این ها با ساختار او هماهنگ است. در عین حال هم کم کم باید با فعال شدن عقلش اینها را بفهمد. یعنی مانباید او را به سمتی ببریم که از لحاظ رفتاری تقلیدگر بار بیاید. اون رفتار تقلیدگرانه اش هست. 👌 منتها وقتی روی اوشناخت سوار شود دیگر اورا خود به خود گزینش می کند و در واقع ما به این خشوع تشریعی می گوییم. در واقع همان خیر گزین شدن است که خوب این قضیه خیلی مهم است. یکی از اموری که خیلی کمک می کند به این قضیه الگو بودن پدر و مادر و مربی است. ببینید ما این قضیه را اصلا در آموزش های والدگری غربی نداریم. یکی از آموزش‌های والد گری غربی که پی ام تی است، در سنین مثلاً زیر هفت سال رفتار کودک را به واسطه همین کنترل تشویق و پاداش‌ها، کنترل می‌کند. اما یک ذره درمورد این‌که شما به عنوان پدر یا مادر رفتار و نیت خودتان، درواقع همان بروز رفتاری خودتان در رفتار بچه خیلی مهم است، صحبتی نمی‌شود. در نهایت انسان به یک انسانی تبدیل می شود که ممکن است شکل یک ماشین کار بکند. و کار هم می‌کند. 👈 ولی در روش تربیتی اسلامی، چیزی که مهم می باشد اسوه بودن است، پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) اسوه حسنه بودند. پیامبران، امامان و ائمه خود اسوه بودند. یعنی هر کاری را که می گفتند، خودشان عمل می‌کردند. در عمل کردن اولین نفر بودند. بنابراین اسوه بودن خیلی تاثیر دارد. یعنی اگر من به‌عنوان پدر یا مادر، در سیستم رفتاری و سیستم رشدی خود، به دنبال این نباشم که نواقص و ضعف های خود را جبران و برطرف بکنم و بعد یکسری امرونهی هایی به فرزندم داشته باشم، این اثر خود را نخواهد داشت. 👌 بنابراین این قضیه اسوه بودن هم در بحث خشوع بسیار بسیار اهمیت دارد 📚 خانم دکتر فیاض @davat_namaz
💖 *پای درس امام حسن عسکری(ع)* 💖 قبیح‌ترین و زشت‌ترین حالت و خصلت برای مؤمن آن حالتی است که دارای آرزوئی باشد که سبب ذلّت و خواری او گردد. عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف می‌باشد. *عید میلاد بر شما پر از خیر و نور و برکت* 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 @hobbenamaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر رهبر انقلاب برای جذب جوان به مسجد : 🔸برخلاف آنچه بعضی تصور ميكنند،جاذبه برای رفتن جوان به مسجد،گذاشتن میز پینگ‌پنگ نیست! 🔹ماجرای جذب جوانان به کلیسای آمریکایی با شام سبک،موسیقی و.. @davat_namaz
در هفت سال دوم غایت اصلی این است که فرزندان ما خیر گزین بشوند. یعنی چه؟ 🧐 👈 اگر ما در هفت سال اول غایت را این طور مطرح کنیم که بچه‌های ما در بستری از طیبات رشد کنند و کلام شان، نطق شان و حواس شان همه طیب بشود و میل به طیب داشته باشند 👈در هفت سال دوم می گوییم، به‌جهت این‌که تفکر، قدرت انتزاع و مسائل شناختی در فرزندان ما پرورش پیدا کرده و می‌توانند به مسائل انتزاعی فکر بکنند و قدرت تحلیل و مقایسه دارند، از آنها انتظار داریم که در انتهای هفت سال دوم به قدرت تفکر خیر گزینی، یا به نوعی خیر گزینی برسند. 👌 یعنی به‌جایی برسند که با قدرت تفکر خود، بتوانند خیر را از شر تشخیص بدهند، انتخاب کنند، ترجیح بدهند و بعد موانع را برطرف کنند و آن را تحقق بخشند. که این قضیه درواقع در فرآیندی اتفاق می‌افتد که این فرایند نیاز دارد به این‌که در هر مرحله به آن آب، کود و نور رسانده شود. و این وظیفه مربی و والد است. که درواقع باید سعی کند آن نیازهایی را که برای انتخاب خیر دارد برایش فراهم شود. 📚 خانم دکتر فیاض @davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آسیب بدگویی از دیگران جلوی کودکان عدم احساس امنیت (بذر پاشی نا ا م ن ی ) @davat_namaz
*یا حفیظ* ✅ سلسله جلسات ختم سوره های قرآن با هدف بررسی موضوع ذکر در آنها 📚 *نشست پنجم: بررسی موضوع ذکر در سور مبارکه فجر و غاشیه* 🎙 آقای مختاری ⏰ *سه شنبه 2 آذر ماه؛ ساعت ۸:۳۰ صبح* ♦️جلسات به دو صورت حضوری و برخط برگزار می گردد. 📍 *مکان: مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام، طبقه سوم* 🌐 درگاه ورود برخط: https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/kh-m-quran-zekr-g 📁بایگانی صوت و محتوای جلسات: https://ble.ir/motaleatemadreseghadr 🕋 *مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران* 🔻 نشانی ما در بله، سروش، ایتا و اینستاگرام: 🆔 @QuranEtratSchool 🌐 www.QuranEtratSchool.ir
فیلم منصور فیلمی از جشنواره عمار امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام علی بن ابی طالب علیه السلام(خ آیت الله کاشانی نبش عقیل) جمعه ظهر بعد از نماز جمعه (مصلی تهران) @davat_namaz
بحث پیرامون طهارت قلب بود که مرتبه ی سوم از مراتب وجودی بود و امیر المومنین(علیه السلام) آن را بیان فرمودند. طهارت این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از این مرحله به بعد است که اگر قلب طاهر بشود، برکات نازل می شود و ارزاق برایش محسوس می شود. خداوند عزوجل به حضرت داوود علیه السلام فرمود : داوود! برحذر بدار بنی اسراییل را از این که به امیال خود روی بیاورند. دلهایی که وابسته ی این خواسته ها می شوند از من محجوب اند. یکی از موارد، کنار رفتن خواسته ها است. منشا تمام خواسته ها هم دو چیز است: حب دنیا و حب نفس است. این دو اگر نباشد هرچه باشد خدا است. و حب نفس اگر کنار برود حب دنیا هم از بین می رود. هفته ی قبل گفته شد که تطهیر قوه ی قلب در مرحله ی مبارزه با نفس باید در سه مرحله صورت بگیرد. یکی در مباهات یکی در مکروهات و یکی در محظورات 📚استاد سعادتفر
داشتن حب نفس خودش علامت یک نقص معرفتی است. وقتی انسان در شناخت خودش و در واقع در شناخت خداوند عزوجل نقصان دارد، این سبب پیدایش حب نفس در انسان است. وقتی می گوییم حب نفس یعنی شخص دارد نفس را می بیند، دوستش دارد، مزاحمش هم هست! وقتی نفس را ندید یعنی حبی نیست و مزاحمی هم نیست. توصیه شده که سودمندترین معارف شناخت خود است. این حدیث متواتر است یعنی یقین است که از پیامبر گفته شده که : مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ شناخت خود مهم است چون وقتی حب نفس پیدا می کند که خود را نشناخته، وقتی خود را شناخت درحقیقت خود را نمی بیند و آنچه می بیند مظاهر اسما و صفات حق می بیند. در حدیثی امام صادق(علیه السلام) فرمودند : نزدیک بودن مومن به خدای عزوجل از شعاع خورشید به خورشید هم نزدیک تر است. خدای عزوجل کمال مطلق است، کمال مطلق یعنی نقص نیست. چون نقص یعنی محدودیت ! او یعنی همه چیز خورشید یعنی همه ی شعاع ها ولی شعاع خورشید نمی شود و قابل مقایسه هم با خورشید نیست. در دعای شریف ماه رجب که از ناحیه ی مقدسه ی بقیه الله(عج) صادر شده می گویید : لا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُكَ فرقی نیست بین خداوند و انسان کامل نیست مگر اینکه آنها عبادند و خلق او شامل همه ی اینها است. 📚استاد سعادتفر
حب نفس ها را باید چه کرد؟ باید مبارزه کرد تا برداشته شوند، تا بحث معرفتی بوجود بیاید، تا برسیم به اینکه منشا همه ی خواسته ها حب نفس است. مادامی که حب نفس هست محبت وارد نمی شود جایگزین حب نفس، حب او قرار می گیرد.ش راه مبارزه : بهترین راه مبارزه این است که انسان بتواند در زندگی اش مباهات نداشته باشد. مباهات یعنی اموری که در اسلام و در احکام دستور خاصی برایشان داده نشده است. این مباهات ارتکابشان برای انسان می تواند برای حب نفس آور باشد . هر کاری را ببرد در قالب یکی از آن دستورات مستحب و واجب و مکروه و حرام. حدیث از حضرت رسول(صل الله علیه و اله) : دَعْ ما يَرِيبُكَ إِلَى مَا لا يَريبُك رها کن آنچه را که تو را به شک می اندازد برو سراغ چیزی که شک درش نیست. هرچه در نفس برایش پیدا می شود نگاه می کند ببیند حکمش را می داند یا نمی داند. در وقت شبهات توقف می کند در امر مشکوک جانب حب نفس را نگیرد و راه مبارزه را درپیش گرفته و هرچه او خواست به او ندهد حدیث دیگری داریم که: با ورع ترین مردم کسی است که وقت شبهه توقف می کند . توقف در شبهه باعث کنار رفتن حب نفس و ورود محبت الهی است. 📚استاد سعادتفر
تا جلسه ی بعد باز همان توصیه ی هفته ی قبل را بیان می کنیم . از زبان امام سجاد(علیه السلام) در دعای ابوحمزه که حضرت بشارت به ما داده اند : استعانت و کمک تو شامل حال کسی است که تورا آرزو دارد نه خودش را . و این ها آسان نیست. استعانت حضرت حق را می خواهد، باید شخص با توسل به خود حضرت حق و استعانت از خود او این مدد را از خودش بخواهد. از خود او به خود او روی بیاورد آرزوی او را دارد و از او می خواهد که کمکم کن به خودت برسم. من تورا می خواهم ولی خودم حول و قوه ای ندارم... خودت کمکم کن که به خودت برسم. 📚استاد سعادتفر
سلام مسجدی در محل ما هست که علی رغم امکانات زیادش (۷هزار متر بنا کلی مغازه و..) خیلی مهجور واقع شده،، ما چند ماه بعد از ازدواج و اینکه اومدیم محله جدید، مایل بودیم جشن غدیر رو در این مسجد بگیریم تا خاطره خوشی از مسجد در اذهان بمونه،، بعد از اون امام جماعت مسجد از ما خواستن طبقه سوم مسجد رو راه بندازیم،، طبقه سوم شامل یک سالن نقلی ورزشی و دو کلاس کوچک و بزرگ میشه،، خلاصه ما تعمیراتی انجام دادیم شامل تعمیر سقف، قیرگونی، شیشه شدن پنجره ها، بنایی وو...،، اطلاعیه دادیم در محل برای ثبت نام در کلاس های مختلف،، خبری نشد، شروع کردیم به معرفی چهره به چهره، همچنین یک جشن باشکوه در مسجد گرفتیم با هدف جذب و معارفه طرفین که علی رغم اینکه همه و امام جماعت میگفتن بیشتر از ۵۰ نفر نمیان،، مسجدی که سالها تعداد زیادی جوان به خودش ندیده بود مملو از جمعیت شد و استقبال خوب بود،، حالا ما بحث مذاکرات و تعمیرات و خاک خوردن و جذب کردن و آشنا شدن با اقشار مختلف مردم محل رو انجام دادیم نیاز شدید به موارد زیر داریم؛ 🌸 یک آقا، مخلص، باهوش، پیگیر و خودجوش که امور پسرها رو دست بگیره و یک تیم درست کنه ما الان چندین پسر داریم ولی مربی آقا نداریم،، همچنین چون سالن ورزش داریم میشه به راحتی برای بچه ها بازی ورزشی راه انداخت و کلی کار دیگه 🌸 یک خانم که امور کودک رو در بخش کودکان ۴-۱۱سال دختر به دست بگیره،، به طرح درس فکر کنه و.. در حال حاضر گروه ما شامل یک خانم مربی برای دختران ۷-۱۰ سال هست که کاربلد هستن یک خانم پزشک و طلبه که مربی بزرگسال هستن و تدریس جذاب و عالی دارن خودم هم تجربه مربی نوجوان داشتم که دختران ۱۱-۱۵ سال استقبال خیلی خوبی داشتن از کلیه افراد مخلص، باهوش، پیگیر و خودجوش که حس میکنن میتونن هر کاری کوچک یا بزرگ برای این مجموعه انجام بدن خواهشمندم با این شماره تماس بگیرید ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۷:۳۰ شب پاسخگو هستم ان شاالله 09129581791 محل مسجد،، شرق تهران محله صفا هست. به بیمارستان بوعلی،، خ دماوند ایستگاه فتحنایی، خ زاهد گیلانی نزدیک هستیم @davat_namaz
😊‌ خاطره ی خوشمزه ی مسجد😉 نماز ظهر وعصر بادینا و مهدیار رفتیم مسجد✨ کلی سفارششون کردم و نماز شروع شد🍀 تارکعت ۲ بچه ها همو به سرعت پیداکردن و۵..۶تایی دوست شدن😳 رکعت ۳ دوتاتیم فوتبال شدن .بچه خادم توپ آورد⚽ دیناشدگزارشگر🤦🏻‍♀️ باصدای زیرو بلندش و پرهیجان تعریف میکرد! بقیه بچه های دیگه هم محکم شوت میکردن‌ و باهرگل جیغشون میرفت هوا🙈 رکعت۴ یهو صدای آاااااااخ تومسجد پیچید! توپ خورد به سریکی از نمازگزارها😟 که از شانس من نابینا و روزه دار هم بود🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🙈🙈 آخه چرا؟ این همه سر تومسجد بود😔 تمرکزم تو نماز به صفر رسیده بود سجده های اخرو...جماعت نخوندم واومدم سمت بچه ها🤨 گفتم خودم دعواشون کنم بهتره تاخانومهای مسجد🥺 بااینکه حسابی به دیناومهدیارتوپیدم اما دیدم دوتاازخانومها باناراحتی دارن میان سمتم😩 اهسته به مهدیارگفتم پاشو مامان جان نمازعصر و خونه میخونم😒 اما اون دوخانوم به همراه نمازگزارهای دیگه...وحتی خادم گفتن چرا بچه ها رو دعوا کردی؟ چرااخرنمازتو جماعت نخوندی؟ بعد ماه ها صدای زندگی وخنده بچه ها تو مسجد پیچید... باورم‌ نمیشد اون خانم نابیناهمینطور که داشت جای توپ روسرشو میمالید باخنده گفت من بچه بودم خیلی شیطونترازاینا بودم... من😍 مهدیارودینا😁 @davat_namaz
*یا حفیظ* ✅ سلسله جلسات ختم سوره های قرآن با هدف بررسی موضوع ذکر در آنها 📚 *نشست هفتم: بررسی راهکارهای بهره مندی از جریان ذکر در سوره مبارکه غاشیه از مسیر تدبر در کلمات سوره* 🎙 * آقای مختاری* ⏰ *سه شنبه 16 آذر ماه؛ ساعت ۸:۳۰ صبح* ♦️جلسات به دو صورت حضوری و برخط برگزار می گردد. 📍 *مکان: مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام، طبقه سوم* 🌐 درگاه ورود برخط: https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/kh-m-quran-zekr-g 📁بایگانی صوت و محتوای جلسات: https://ble.ir/motaleatemadreseghadr 🕋 *مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران* 🔻 نشانی ما در بله، سروش، ایتا و اینستاگرام: 🆔 @QuranEtratSchool 🌐 www.QuranEtratSchool.ir
بحث پیرامون سرّ طهارت بود و در ادامه به بحث طهارت قلب رسیدیم. که دومین مرتبه از مراتب وجودی است که حضرت علی(علیه السلام) بیان کرده اند. آن پنج مرتبه که امیر المومنین(علیه السلام) فرمودند عبارت بودند از: ظاهر، باطن، قلب، روح و سِر خداوند عزوجل به حضرت داوود(علیه السلام) فرمود : بر حذر بدار بنی اسراییل را از این که به شهوات خود روی بیاورند. دلهایی که وابسطه ی به این شهوت ها می شوند از من محجوب اند. و حالا می پرسیم شهوت ( میل و خواسته)چیست؟ روایتی داریم که می فرمایند : شهوات وسیله ای برای نفس هستند. اگر این وسیله و خواسته عالی باشد نفس به وسیله ی آن خواسته بالا می رود. اما اگر این خواسته پست باشد نفس هم پایین می آید. پس مطلب اول این که: خواسته ها تقسیم بندی می شوند به خواسته های عالی و پست. 📚استاد سعادتفر
اما مطلب دوم برای نفس دو تا غرض وجود دارد. یکی غرض ذاتی و یک غرض عرضی ( یعنی برش عارض می شود ) غرض ذاتی مثل جمع منفعت و دفع مضار ( بدیها ) و غرض های عارضی ممکن است از ناحیه ی شرع مقدس باشد و ممکن است از غیر شرع باشد . گفتیم اگر انسان بخواهد قلبش را طاهر بکند یکی از مزاحم ها حب نفس است . و گفتیم که در سه محور باید با حب نفس مبارزه شود . در مباهات و در مکروهات و در ممنوعات . و برای مبارزه در این مراحل فعلا در مورد غرض ذاتی بحثی نمی کنیم . اما اغراض عرضی ! می فرمایند اگر این غرض از ناحیه ی شرع مقدس خواسته شده مانند عبادات که خداوند فرموده و بر نفس عارض می شود مانند نماز و روزه و... اگر نفس این اغراض را به کار گرفت ، مورد رضایت حق است. و به دنبال رضایت ، محبت حق می اید . و وقتی حق محبوب شخص شد . حق می شود سمع او و چشم او و گوش او اما اگر اغراض از غیر شرع عارض شد ! و این اغراض هم باعث نارضایتی حق باشد اینها را می گویند القائات شیطانی . پس القائات شیطانی ان غرض هایی است که سبب نارضایتی حق است. و حب نفس که باید با ان مبارزه کرد از اینجا شروع می شود . خواسته هایی که از ناحیه ی خداوند است ممکن است در حال برای انسان سخت و سنگین باشد اما در انتها سبب لذت است. چون نفس ان سویی است. فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا است . اما القائات شیطان ممکن است لذت انی داشته باشد اما سر انجام تلخی نفس را به همراه خواهد داشت !چون با او هماهنگ نیستند . می فرمایند مهم این است که وقتی القایی می شود ببیند این القا از چه ناحیه ای است ؟ ار ناحیه ی خدای متعال است ؟اگر در لحظه تلخ هم هست ! در مورد نماز می فرماید : وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ ابتدا سخت است ! إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ ‎﴿بقره/ 45﴾ یا روزه و جهاد ابتدا اسان نیست اما سرانجام! قران می فرماید: إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ ‎﴿التغابن: ١٥﴾‏ اموال و اولاد سبب امتحان شما می شوند . ما ببینیم که اینها سبب می شوند که شما را از ما محجوب بکنند یا نه! که ببینیم مال و اولاد سبب دوری از خدا می شوند یا نه! 📚استاد سعادتفر
پس در این مرحله که خداوند به حضرت داوود می فرماید که بنی اسراییل را از به کار بردن شهوات برحذر بدار چون دلهایی که محجوب اند، طهارت ندارند . مراد از شهوات این بخش از شهوات هستند. شهوات پست که دل را محجوب می کند و سبب می شود که انسان از خدای متعال محجوب شود. وقتی دل محجوب شد از طهارت باز می ماند! مخالفت با حب نفس یعنی مخالفت با این خواسته ها و اغراض! گفتیم این اغراض و خواسته ها خلاصه در این سه محور مباهات و مکروهات و محذورات هستند . بهترین راه مبارزه ی با مباحات که سبب نشود انسان دچار حب نفس بشود قصد قربت در همه ی کارها است! یعنی قصد نزدیک شدن به خدای متعال اگر قصد قربت بیاید دیگر مباح را از زندگی خارج می کند. هر عملی خواستید انجام بدهید ببینید می توانید این کار را به قصد تقرب به او انجام دهید؟ این خیلی ریز می شود و در تمام حالات و کارها وارد می شود. و این گونه تمام حالات می شود عبادت و دیگر مباح نیست. 📚استاد سعادتفر
اما مکروه چیست؟ کره یا کراهت یعنی عملی که سبب نارضایتی شخص است. خوشایندش نیست و طبعا نمی خواهد. در مورد خدای عزوجل یعنی خداوند آن عمل را اراده نفرموده و آن را نمی خواهد. ولی برای اینکه بر بنده ها سخت نشود آن را حرام نفرموده. به همین دلیل می فرمایند: اگر انسان عملی که مکروه است را انجام دهد یعنی عملی که بر خلاف اراده ی حضرت حق است را انجام داده. هرچه معرفت بالاتر برود این سنگین تر می شود. عملی را که خداوند اراده نفرموده را اگر من انجام بدهم نتیجه اش چه می شود؟ حالا این جزء اغراض ذاتی نفس است یا جزء اغراض عرضی؟ و اگر من آن را انجام دادم فقط به دلیل القائات شیطانی دارم انجام می دهم؟ ائمه ی ما و بزرگان دین عمل مکروه در زندگیشان نبوده. اراده ی نفس که آمد تعلق نفس را می آورد. یعنی نفس من وابسته ی به این است. و آن وقت دلهایی که وابستگی های این جوری دارند محجوبند وعمل می شود حجاب و دل می شود محجوب و از طهارت می افتد. دستوری از زندگی نیست که ما برایش قاعده نداشته باشیم. هفته ی قبل گفتیم که حضرت رسول فرمودند : دَعْ ما يَرِيبُكَ إِلَى مَا لا يَريبُك رها کن آنچه را که تو را به شک می اندازد برو سراغ چیزی که شک درش نیست. 📚استاد سعادتفر