هدایت شده از مهدی دهبان
ليلة الرغائب، دهبان.m4a
4.16M
#سنت
📍اعتبار و عدم اعتبار ليلة الرغائب
حجة الإسلام استاد مهدی دهبان
👈علاقمندان به بحث های تخصصی اعتبار سنجی دقت کنند، می توانند برای تکمیل بحث به جلسات زیر مراجعه کنند:
سه جلسه توضیحات استاد پیرامون اخبار من بلغ با دو روش اعتبار سنجی رجالی و فهرستی
جلسه اول:
https://eitaa.com/aletra/102
جلسه دوم:
https://eitaa.com/aletra/103
جلسه سوم:
https://eitaa.com/aletra/105
@dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
#سنت
#حدیث_شناسی
کتاب منهاج الصلاح فی اختصار المصباح ص ۴۵۶ و ۴۵۷
علامه حلی ره ۷۲۴ ه
برای تلخیص مصباح المتهجد نوشته اند که در آن ادعیه و اعمال زیادی هم افزوده اند.
سند دیگری را برای صلاة الرغائب به جابر بن یزید می رسانند (مرسل) بنابراین روایت از حالت جعل به حالت مرسل در می آید و ضعیف می شود و در این صورت طبق فرمایش کسانی که من بلغ را با برخی مبانی خاص پذیرفته اند حتی مستحب هم خواهد بود.
🔸️در این متن که یک نقطه قوت هم وجود دارد و آن هم ۷۰ صلوات بر پیامبر و آلش است.
@dehban_ir
▪️استمرار حزن شیعیان تا ظهور صاحب الزمان علیه السلام
امام عسکری علیه السلام فرمود:
📝 پیوسته شیعیان ما در غم و اندوه هستند تا زمانی که آن فرزندم که بشارت آمدنش را پیامبر داده، ظهور کند.
لَا يَزَالُ شِيعَتُنَا فِي حُزْنٍ حَتَّى يَظْهَرَ وَلَدِي الَّذِي بَشَّرَ بِهِ النَّبِي...
📚 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج۴ ص ۴٢۵
@dehban_ir
خیمهی امامزمان علیه السلام
امامباقر علیهالسلام فرمودند:
🔴مَنْ مَاتَ عَارِفاً لِإِمَامِهِ كَانَ كَمَنْ هُوَ مَعَ اَلْقَائِمِ فِي فُسْطَاطِهِ
کسی که بمیرد، درحالی که امامزمانش را میشناسد، مانند کسی است که در خیمهی حضرت مهدی علیهالسلام همراه اوست .
▫️امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند:
🔸️صاحب این امر (یعنی حضرت مهدی علیهالسلام) رانده و آواره و تک و تنهاست.
🔹️صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِيدُ الطَّرِيدُ الْفَرِيدُ الْوَحِيدُ.
📚کمال الدین، ج۱، ص۳۰۳
در دعای ندبه خطاب به امامعصر علیهالسلام میخوانیم:
عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ يَجْرِيَ عَلَيْكَ دُونَهُمْ مَا جَرَى
بر من سخت است که بر شما ماجراهای [ و گرفتاریهای غیبت] میگذرد...
#امام_زمان_علیه_السلام
@dehban_ir
🤔
*یک سوال:*
*کی میتونه جواب این سوال رو بده ؟*
*چرا در میان این همه داستان در قرآن، قصهی عشق یوسف و زلیخا، احسن القصص یعنی بهترین قصهها شناخته شده؟*
*قصهی عشق.*
*- زن متأهل.*
*- به پسر مجرد،*
*- عشق زن مسن .*
*- به پسر جوان،*
*- عشق ملکه.*
*- به غلامش (پسرخوانده).*
*آیا عشق یک زن متأهل به مرد دیگر ناپسند و گناه نیست؟*
*چرا اصلاً قرآن هیچ حرفی از شوهر زلیخا نزده؟*
*چرا با اینکه قرآن این قصه رو گفته و در آخر به هم میرسند،* *عیبجویی و تحقیر در بیان داستان صورت نگرفته؟*
*و لذت عشق رو به کام خواننده به وجود میاره؟*
*چرا قرآن این قصه رو با آب و تاب و شیرین و دلچسب تعریف میکنه!؟*
*زلیخا مهمونی ترتیب میده و زنان مصر رو دعوت میکنه و چاقو و ترنج دستشون میده و یوسف وارد میشه و...؟؟*
*چرا به جای تنبیه و سنگسار زلیخا، او فرصت پیدا میکنه تا حقانیت این عشق رو به دیگران اثبات کنه؟*
*چرا متدینین و مسلمانان با خدا سر این داستان نمیجنگند؟*
*فکر کنید اگر غیر از قرآن، قرار بود این داستان چاپ و منتشر بشه، محال بود از ممیزی ارشاد بتونه رد بشه!*
*منظورم الگوی عشق متأهل به غیر همسرش!*
*چرا در قرآن وقتی شرح عاشقی زلیخا رو میده، شوهرش و* *خانوادهش او را به جرم ناموسی نمیکشند؟*
*چرا تو قرآن نمیگه زلیخا باید سنگسار بشه و داستان به جای اینکه به وصال برسه به سنگسار نمیرسه؟*
*به خصوص اینکه زن متأهل است!!!!!*
*تا به حال به اینها فکر کرده بودید!!!؟؟؟
جواب:
اولا
زلیخا عمل حرامی که منجر به سنگسار شود انجام نداده بود، نویسنده سوال عمدا این بخش را اضافه کرده تا به حکم خدا حمله کند.
زلیخا کار حرام انجام داد و نیت حرام بزرگتری داشت اما حرام بزرگتر را انجام نداد.
ثانیا
در جایی از قرآن توبه زلیخا یا ازدواج یوسف با زلیخا یا جوان شدن و بینا شدن او ذکر نشده.
این قصه ها از تفاسیر اهل سنت نفوذ کرده و شخصی که آنها را گفته یک یهودی تازه مسلمان به نام وهب بن منبه است.
این شخص در دوره ممنوعیت حدیث از پیامبر ص از خودش و کتب یهود برای مردم تفسیر می گفت!
از جمله این چهار نکته(توبه، ازدواج، جوان شدن، بینا شدن) را او اولین بار مطرح کرد.
نک: تفسیر قرطبی ج۹ صص۲۱۳و۲۱۴
ثالثا
این نکاتی که در سوال با آب و تاب بیان شده زمانی درست است که قرآن بگوید کار زلیخا درست بود. نویسنده طوری نوشته انگار قرآن دارد همه را دعوت می کند به گناه! در حالی که قرآن دارد یک پرونده را گزارش می کند و از پیامبر خود و تقوا و پاکدامنی او دفاع می کند.
رابعا
نویسنده نوشته عیب جویی و تحقیر برای زلیخا در داستان نیامده:
🔸️این کار ظلم بود:
قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿٢٣﴾
یوسف گفت: پناه به خدا، او پروردگار من است، جایگاهم را نیکو داشت، [من هرگز به پروردگارم خیانت نمی کنم] به یقین ستمکاران رستگار نمیشوند.
🔸️این کار فحشاء بود:
كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿٢٤﴾
[ما] این گونه [یوسف را یاری دادیم] تا زد و خورد [ی که سبب اتهام می شد] و [نیز] عمل خلاف عفت آن بانو را از او بگردانیم؛ زیرا او از بندگان خالص شده ما [از هر گونه آلودگی ظاهری و باطنی] بود.
🔸️بی آبرو شد:
قَالَتِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا رَاوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ ﴿٥١﴾
همسر عزیز گفت: اکنون حق [پس از پنهان ماندنش] به خوبی آشکار شد، من [بودم که] از او درخواست کام جویی کردم، یقیناً یوسف از راستگویان است.
🔸️این کار خیانت بود:
وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي كَيْدَ الْخَائِنِينَ ﴿٥٢﴾
اینکه خدا نیرنگ خیانت کاران را به نتیجه نمی رساند.
#اعتکاف
@dehban_ir
🗯به کسی که سن و سالش در دوستی شما گذشته و در راه امر و ولایت زیاد گام برداشته اعتماد کنید
جَبْرَئِیلُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ مُوسَی بْنِ جَعْفَرِ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ حَاتِمِ بْنِ مَاهَوَیْهِ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَیْهِ یَعْنِی أَبَا الْحَسَنِ الثَّالِثَ علیه السلام أَسْأَلُهُ عَمَّنْ آخُذُ مَعَالِمَ دِینِی وَ کَتَبَ أَخُوهُ أَیْضاً بِذَلِکَ فَکَتَبَ إِلَیْهِمَا فَهِمْتُ مَا ذَکَرْتُمَا فَاعْتَمِدَا فِی دِینِکُمَا عَلَی مُسِنٍّ فِی حُبِّکُمَا وَ کُلِّ کَثِیرِ الْقَدَمِ فِی أَمْرِنَا فَإِنَّهُمْ کَافُوکُمَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی
🔻حاتم بن ماهویه میگوید: به امام هادی علیه السلام نوشتم - برادر وی نیز چنین نوشته بود - که مسائل دینی خود را از چه کسی بپرسم؟ امام در جواب آن دو برادر نوشت: آنچه گفته بودید دانستم. در امور دین خود به کسی که سن و سالش در دوستی شما گذشته و در راه امر و ولایت زیاد گام برداشته اعتماد کنید که برای شما به خواست خداوند کافی است.
📚رجال الکشی- ج ۱، ص۴
#معالم_دین
@dehban_ir
🔍 سم مرکب امام هادی علیه السلام را بوسید
▪️ السَّیِّدُ أَبُو طَالِبٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ الْحُسَیْنِیُّ الْجُرْجَانِیُّ عَنْ وَالِدِهِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِی الْحُسَیْنِ طَاهِرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْجَعْفَرِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَیَّاشٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَعْقُوبَ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَحْمَدَ الْمَالِکِیِّ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: کُنْتُ بِالْمَدِینَةِ حَتَّی مَرَّ بِهَا بغا أَیَّامَ الْوَاثِقِ فِی طَلَبِ الْأَعْرَابِ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ أَخْرِجُوا بِنَا حَتَّی نَنْظُرَ إِلَی تَعْبِئَةِ هَذَا التُّرْکِیِّ فَخَرَجْنَا فَوَقَفْنَا فَمَرَّتْ بِنَا تَعْبِئَتُهُ فَمَرَّ بِنَا تُرْکِیٌّ فَکَلَّمَهُ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام بِالتُّرْکِیَّةِ فَنَزَلَ عَنْ فَرَسِهِ فَقَبَّلَ حَافِرَ دَابَّتِهِ
قَالَ فَحَلَّفْتُ التُّرْکِیَّ وَ قُلْتُ لَهُ مَا قَالَ لَکَ الرَّجُلُ قَالَ هَذَا نَبِیٌّ قُلْتُ لَیْسَ هَذَا بِنَبِیٍّ قَالَ دَعَانِی بِاسْمٍ سُمِّیتُ بِهِ فِی صِغَرِی فِی بِلَادِ التُّرْکِ مَا عَلِمَهُ أَحَدٌ إِلَّا السَّاعَةَ
▪️ ابو هاشم جعفری میگوید: در مدینه بودم که بغاء (یکی از سپهداران متوکل) در عهد واثق عباسی در جستجوی اعراب لشکر به مدینه رسید. حضرت هادی علیه السّلام فرمود: برویم ببینیم این سپهدار ترک چگونه صف آرایی کرده.
بیرون شدیم و ایستادیم تا سپاه آمد. مردی از ترکها از کنار ما گذشت. حضرت هادی علیه السلام با او به زبان ترکی صحبت کرد. مرد ترک از اسب پیاده شد و سم مرکب سواری امام را بوسید. من او را قسم دادم که این مرد به تو چه گفت؟ از من پرسید، این مرد پیامبر است؟ گفتم: نه، گفت: مرا به نامی صدا زد که در کودکی در سرزمین ترک آن نام را بر من گذاشته بودند و کسی تا این ساعت از آن نام اطلاع نداشت.
📚إعلام الورى بأعلام الهدى ج۲ص ۱۱۷ الخرائج والجرائح ٢ : ٦٧٤ / ٤ ، المناقب لابن شهرآشوب ٤ : ٤٠٨ ، الثاقب في المناقب : ٥٣٨ / ٤٧٨ ، كشف الغمة ٢ : ٣٩٧ ،بحارالانوار، جلد ۵۰، ص ۱۲۴
#امام_هادی
@dehban_ir
شیعیان نباید از جن بترسند
نیاز به حرز نیست،ولایت حرز است
#امام_هادی
🔸 سهل بن یعقوب میگوید: روزی عرض کردم: مولای من! کتاب اختیارات ایام از حضرت صادق علیه السّلام به دستم رسیده که آن را حسن بن عبد اللَّه بن مطهر از محمّد بن سلیمان دیلمی و او از پدرش از حضرت صادق علیه السّلام در مورد هر ماه نقل کرده. اجازه میفرمایی خدمت شما بیاورم ملاحظه بفرمائید؟ فرمود: آری.
وقتی تصحیح نمودم و تقدیم کردم، عرض کردم: آقا! در بیشتر این روزها انسان از تصمیمی که دارد باز میماند زیرا از انجام کار در آن روز ترسانده شده، تقاضا دارم مرا راهنمایی فرمائید که در کدام مورد از این ایام از کار خودداری نمایم، زیرا گاهی احتیاج ضروری وادارم میکند که اقدام به کاری در مواقع ممنوع بکنم.
🔻حضرت فرمود: یا سهل! شیعیان ما به واسطه ولایت و ارتباطی که با ما دارند، در حصاری محکم و استوار هستند که اگر در دل دریاهای ژرف و بیابانهای دور و دراز، در میان درندگان و گرگها و دشمنان #جن و #انس بروند، به واسطه ولایت ما در امان هستند. بر خدا توکل کن و ولایت خویش را نسبت به ائمه طاهرین علیهم السلام پاک و خالص گردان، هر کجا مایلی برو.
✅الْفَحَّامُ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ الْمَنْصُورِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُوالسَّرِيِّ سَهْلُ بْنُ- يَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ، الْمُلَقَّبُ بِأَبِي نُوَاسٍ الْمُؤَذِّنُ، فِي الْمَسْجِدِ الْمُعَلَّقِ فِي صَفِّ شَنِيفٍ بِسُرَّمَنْرَأَى، قَالَ الْمَنْصُورِيُّ: وَ كَانَ يُلَقَّبُ بِأَبِي نُوَاسٍ لِأَنَّهُ كَانَ يَتَخَالَعُ وَ يُطِيبُ مَعَ النَّاسِ وَ يُظْهِرُ التَّشَيُّعَ عَلَى الطَّيْبَةِ فَيَأْمَنُ عَلَى نَفْسِهِ، فَلَمَّا سَمِعَ الْإِمَامُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) لَقَّبَنِي بِأَبِي نُوَاسٍ، قَالَ: يَا أَبَا السَّرِيِّ، أَنْتَ أَبُو نُوَاسٍ الْحَقُّ، وَ مَنْ تَقَدَّمَكَ أَبُو نُوَاسٍ الْبَاطِلُ.
قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ ذَاتَ يَوْمٍ: يَا سَيِّدِي، قَدْ وَقَعَ لِي اخْتِيَارُ الْأَيَّامِ عَنْ سَيِّدِنَا الصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) مِمَّا حَدَّثَنِي بِهِ الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَهَّرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ سَيِّدِنَا الصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) فِي كُلِّ شَهْرٍ فَأَعْرِضُهُ عَلَيْكَ. فَقَالَ لِي:
افْعَلْ، فَلَمَّا عَرَضْتُهُ عَلَيْهِ وَ صَحَّحْتُهُ، قُلْتُ لَهُ: يَا سَيِّدِي، فِي أَكْثَرِ هَذِهِ الْأَيَّامِ قَوَاطِعُ عَنِ الْمَقَاصِدِ لِمَا ذُكِرَ فِيهَا مِنَ النَّحْسِ وَ الْمَخَاوِفِ، فَتَدُلُّنِي عَلَى الِاحْتِرَازِ مِنَ الْمَخَاوِفِ فِيهَا، فَإِنَّمَا تَدْعُونِي الضَّرُورَةُ إِلَى التَّوَجُّهِ فِي الْحَوَائِجِ فِيهَا.
فَقَالَ لِي: يَا سَهْلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلَايَتِنَا عِصْمَةً، لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبَيْدَاءِ الْغَائِرَةِ، بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ، وَ أَعَادِي الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَايَتِهِمْ لَنَا، فَثِقْ بِاللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ أَخْلِصْ فِي الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِكَ الطَّاهِرِينَ، وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ، وَ اقْصِدْ مَا شِئْتَ...
📚الأمالي ج 1 ص 276
بحث حرز و طلسم و جن و روح و ذکر و ورد.... حربه جدید دشمن برای زمین زدن شیعه است لطفا به آن دامن نزنید.
آنچه اهل بیت ع فرمودند، نصب العین ماست.
@dehban_ir
مهدی دهبان
شیعیان نباید از جن بترسند نیاز به حرز نیست،ولایت حرز است #امام_هادی 🔸 سهل بن یعقوب میگوید: روزی عر
این☝ پیام را به دوستان و آشنایان خودتون ارسال کنید... حتی بدون اسم و آیدی کانال
حقیر این تقاضا را می کنم چون بسیار مطلب مهم است یک هجمه عجیبی به مردم شده، حتی بعضی از بزرگترهای مذهبی ما به آن دامن می زنند....
لطفا کانالهای پیشگوئی مبارزه با طلسم و جادو و جن و.... را دنبال نکنید...
خودتان را گرفتار نکنید
دریچه ورود آنها به زندگی شما، خود شما هستید.
جنیان ضعیفتر از شما هستند.
در سلسه جلسات حکومت امام زمان عج مطالب بسیار مهمی عرض کردم...
یکی از آنها این بود:
عنوان دجال (موجود تک چشم بسیار قوی دارای جادو و سحر و طلسم) در روایات ما آمده:
اما اهل بیت ع در روایات ما شیعیان را از آن نترسانده اند. چرا؟
اما در روایات اهل سنت آنها را بر حذر داشته اند، در متون مسیحیان به شدت نسبت به دجال هشدار داده شده، چرا؟
جواب یک کلمه است
چون دجال به خاطر ولایت اهل بیت ع نمی تواند با سحر و جادو به شیعیان آسیب بزند برای همین هشداری هم داده نشده است.
ای شیعیان امیرالمؤمنین ع ولایت حصن است هرکس وارد آن شد، ایمن است.
خدا وکیلی دنبال جن گیر و رمال و حرز و... راه نیفتید.
با ولایت ما خودت را از شیطان نجات بده
ولایت امیرالمؤمنین ع حرز است
لطفا برای دور کردن نحسی و شومی و ... دنبالِ سحر و طلسم و جادو و بستن و باز کردن و غیب گو و رمال و کف بین و پیشگو و جن گیر و.... راه نیفتید، حضرت امیرالمومنین ع می فرماید:
ای کمیل! از اینکه #شیطان در اولاد و اموالت [دخالت] مشارکت کند با #ولایت ما خودت را نجات بده...
👈يا كميل انج بولايتنا من أن يشركك الشيطان في مالك وولدك.
📚تحف العقول ص ۱۷۴
📚بشارة المصطفى ص ٥٦
@dehban_ir