●«امّعه» نباش!
حضرت امام كاظم عليهالسلام به فضل بن يونس فرمود:
🔹 «أَبْلِغْ خَيْراً وَ قُلْ خَيْراً وَ لَا تَكُونَنَّ إِمَّعَةً؛ قُلْتُ: وَ مَا الْإِمَّعَةُ، قَالَ: لَا تَقُلْ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ هُمَا نَجْدَانِ نَجْدُ خَيْرٍ وَ نَجْدُ شَرٍّ فَمَا بَالُ نَجْدِ الشَّرِّ أَحَبُّ إِلَيْكُمْ مِنْ نَجْدِ الْخَيْرِ»
🔸 خير برسان و خير بگو و «امّعه نباش».
گفتم: امعه چيست؟
□ فرمود: نگو من با مردم هستم و من يكي از مردمم [یعنی خود را تابع دیگران و بیتفاوت و بیمسؤولیت قرار نده]
همانا رسول خدا (صلی الله عليه و آله) فرمود: اي مردم! بهراستی فقط دو راه آشكار وجود دارد، راه خير و راه شرّ، پس نبايستی راه شرّ در نزد شما از راه خير محبوبتر باشد.
📚 الأمالي (للمفید)، ص210
@dehban_ir
#امام_زمان
● پاداش هزار #شهید از شهدای #بدر
حضرت امام زینالعابدین علیهالسلام :
🔹 «مَنْ ثَبَتَ عَلَى مُوَالاتِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أُحُد»
🔸 هر کس در هنگام #غیبت #قائم ما، بر دوستی و عقیده به امامت ما ثابت قدم باشد، خدای متعال پاداش هزار شهید مانند شهدای بدر و اُحد به او عطا میفرماید.
📚 کمالالدین و تمامالنعمة، ج1، ص323، ح7
@dehban_ir
مشکلات امام صادق علیه السلام
قسمت اول : تقیه شدید امام صادق علیه السلام
✅یکی از مشهورات عجیب چند سال گذشته بیان کلیشه "چون امام صادق علیه السلام در انتهای بنی امیه و ابتدای حکومت بنی عباس بود مشکلی نداشت و شاگرد تربیت کرد" است این تحلیل بسیار با واقعیت ماجرا فاصله دارد و تاریخ این مطلب را تایید نمی کند. غربتِ مدینه به حدی بالا بود که جملات جانسوزی از حضرت درباره سخن گفتن با یارانشان رسیده است:
🔺️مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ أَشْكُو إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِي وَ تَقَلْقُلِي بَيْنَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ حَتَّى تَقْدَمُوا وَ أَرَاكُمْ وَ آنَسَ بِكُمْ فَلَيْتَ هَذِهِ الطَّاغِيَةَ أَذِنَ لِي فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِي الطَّائِفِ فَسَكَنْتُهُ وَ أَسْكَنْتُكُمْ مَعِيَ وَ أَضْمَنَ لَهُ أَنْ لَا يَجِيءَ مِنْ نَاحِيَتِنَا مَكْرُوهٌ أَبَداً. (الكافي، ج8، ص215)
📌از عنبسة بن مصعب روایت است که امام صادق (ع) فرمود: از تنهایی و پریشانی خود در میان مردم مدینه به خدا شکایت میکنم! تا زمانی که شما [شیعیانِ کوفه و...] میآیید و میبینمتان و به شما انس میگیرم. ای کاش این ظالمِ سرکش [منصور دوانیقی] مرا رها میکرد تا در «طائف» حصاری سنگی بنا کنم و به همراه شما را در آن ساکن شوم و به او ضمانت میدادم که هرگز از جانب ما هیچ گزندی به او نخواهد رسید.
🔺️حدثَنِي خَلَفُ بْنُ حَمَّادٍ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْآدَمِيِّ، عَنْ مُوسَى بْنِ سَلَّامٍ، عَنِ الْحَكَمِ بْنِ مِسْكِينٍ، عَنْ عِيصِ بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) مَعَ خَالِي سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ، فَقَالَ لِخَالِي مَنْ هَذَا الْفَتَى قَالَ هَذَا ابْنُ أُخْتِي، قَالَ فَيَعْرِفُ أَمْرَكُمْ فَقَالَ لَهُ نَعَمْ، فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَجْعَلْهُ شَيْطَاناً، ثُمَّ قَالَ يَا لَيْتَنِي وَ إِيَّاكُمْ بِالطَّائِفِ أُحَدِّثُكُمْ وَ تُؤْنِسُونِّي، وَ نضْمَنُ لَهُمْ أَلَّا نخْرُجَ عَلَيْهِمْ أَبَداً. (رجال الكشي، ص362)
📌از عیص بن القاسم روایت است که گفت: به همراه داییام سلیمان بن خالد بر ابو عبد الله الصادق (ع) وارد شدیم. به داییام فرمود: این جوان کیست؟ گفت: خواهرزادهام. فرمود: آیا امر شما را میشناسد؟ گفت: آری. گفت: الحمدلله که او را شیطان [یعنی ناصبی و دشمن اهل بیت] قرار نداد! سپس فرمود: ای کاش من و شما در طائف بودیم؛ من برایتان سخن میگفتم و شما نیز همدم و مؤنس من بودید و به اینها [دولت بنی عباس] ضمانت میدادیم که هرگز بر ضدّشان قیام نکنیم.
به احتمال زیاد دو روایت بالا ناظر به یک مجلس است.
@dehban_ir
مشکلات امام صادق علیه السلام
قسمت دوم شک شیعیان
✅از حضرت صادق عليه السلام سؤالى كردهاند و ايشان جوابى دادهاند. شخصى به آن حضرت مىگويد: قبلًا همين مسئله از پدر شما امام باقر عليه السلام سؤال شده، ايشان طور ديگر جواب دادهاند، كداميك درست است؟
حضرت صادق عليه السلام در جواب فرمود: آنچه پدرم گفته درست است. بعد اضافه كردند:
شيعيان، آن وقت كه سراغ پدرم مىآمدند با خلوص نيت مىآمدند (و قصدشان اين بود كه ببينند حقيقت چيست و بروند عمل كنند،) او هم عين حقيقت را به آنها مىگفت. ولى اينها كه مىآيند از من سؤال مىكنند قصدشان هدايت يافتن و عمل نيست، مىخواهند ببينند از من چه مىشنوند با شکّ و تردید می آیند (و بسا هست كه هرچه از من مىشنوند به اين طرف و آن طرف بازگو مىكنند و فتنه بپا مىكنند.) من ناچارم كه با تقيّه به آنها جواب بدهم.
🔺️- أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَتَى أُصَلِّي رَكْعَتَيِ الْفَجْرِ قَالَ فَقَالَ لِي بَعْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ قُلْتُ لَهُ إِنَّ أَبَا جَعْفَرٍ ع أَمَرَنِي أَنْ أُصَلِّيَهُمَا قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ الشِّيعَةَ أَتَوْا أَبِي مُسْتَرْشِدِينَ فَأَفْتَاهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ وَ أَتَوْنِي شُكَّاكاً فَأَفْتَيْتُهُمْ بِالتَّقِيَّةِ. تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج2 ؛ ص135
@dehban_ir
مشکلات امام صادق علیه السلام
قسمت سوم عشق ریاست
✅فیض بن مختار به امام صادق ع شکایت کرد این چه اختلافی است که بین شیعه شما رخ داده؟ امام فرمود: کدام اختلاف؟ فیض گفت: من در حلقه های علمی اینها در کوفه نشستم نزدیک بود در دینم شک کنم از بس اینها در گفتارشان اختلاف دارند! حضرت فرمود: راست گفتی ای فیض! مردم بر دروغگویی بر ما حریص اند! گویا خداوند برآنان واجب کرده و از آنان جز این غفلت را نخواسته! من براي يکي از آنها حديث ميگويم؛ اما از پيش من نمی رود تا آن سخن مرا بر غير مقصود آن، تأويل کند. از آن روکه مقصودشان از حديث و محبت ما، آنچه نزد خداست نيست، بلکه مقصودشان، دنيا است و هر کدام ميخواهند رئيس باشند.
هیچ بنده ای نیست که خودش را بالا ببرد مگر اینکه خداوند او را زمین می زند و هیچ بنده ای نیست که خودش را زمین بزند مگر اینکه خدا او را بالا می برد. هر موقع حدیث ما را خواستی بر تولازم است که نزد او بروی امام به فردی از اصحابش اشاره کرد از اصحاب پرسیدم او کیست؟ گفتند زراره بن اعین.
🔺️216 مُحَمَّدُ بْنُ قُولَوَيْهِ، قَالَ حَدَّثَنِي سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَوْماً وَ دَخَلَ عَلَيْهِ الْفَيْضُ بْنُ الْمُخْتَارِ، فَذَكَرَ لَهُ آيَةً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ تَأَوَّلَهَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) فَقَالَ لَهُ الْفَيْضُ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ مَا هَذَا الِاخْتِلَافُ الَّذِي بَيْنَ شِيعَتِكُمْ قَالَ وَ أَيُّ الِاخْتِلَافِ يَا فَيْضُ فَقَالَ لَهُ الْفَيْضُ إِنِّي لَأَجْلِسُ فِي حِلَقِهِمْ بِالْكُوفَةِ فَأَكَادُ أَشُكُّ فِي اخْتِلَافِهِمْ فِي حَدِيثِهِمْ، حَتَّى أَرْجِعَ إِلَى الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ فَيُوقِفَنِي مِنْ ذَلِكَ عَلَى مَا تَسْتَرِيحُ إِلَيْهِ نَفْسِي وَ يَطْمَئِنَّ إِلَيْهِ قَلْبِي، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَجَلْ هُوَ كَمَا ذَكَرْتَ يَا فَيْضُ! إِنَ النَّاسَ أَوْلَعُوا بِالْكَذِبِ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَيْهِمْ لَا يُرِيدُ مِنْهُمْ غُرَّةً وَ إِنِّي أُحَدِّثُ أَحَدَهُمْ بِالْحَدِيثِ فَلَا يَخْرُجُ مِنْ عِنْدِي حَتَّى يَتَأَوَّلَهُ عَلَى غَيْرِ تَأْوِيلِهِ، وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ لَا يَطْلُبُونَ بِحَدِيثِنَا وَ بِحُبِّنَا مَا عِنْدَ اللَّهِ وَ إِنَّمَا يَطْلُبُونَ الدُّنْيَا، وَ كُلٌّ يُحِبُّ أَنْ يُدْعَى رَأْساً أَنَّهُ لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ يَرْفَعُ نَفْسَهُ إِلَّا وَضَعَهُ اللَّهُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ وَضَعَ نَفْسَهُ إِلَّا رَفَعَهُ اللَّهُ وَ شَرَّفَهُ، فَإِذَا أَرَدْتَ بِحَدِيثِنَا فَعَلَيْكَ بِهَذَا الْجَالِسِ وَ أَوْمَى إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ فَسَأَلْتُ أَصْحَابَنَا عَنْهُ فَقَالُوا زُرَارَةُ بْنُ أَعْيَنَ. رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال ؛ النص ؛ ص135
@dehban_ir
_اگه بیداری...
اگه داری می جنگی
دمت گرم!
#جهاد_تبیین #حجاب #امام_حسین #امام_زمان #حضرت_آقا #سپاه #ایران
@dehban_ir
#حدیث_شناسی
جملهی معروفی است با این عنوان: «الحمد لله الذی جعل اعداءنا من الحمقی(الحمقاء)»؛(سپاس خدایی که دشمنان ما اهلبیت(ع) را از افراد احمق قرار داد) که در برخی گفتارها و نوشتارهای اخیر به امام سجاد(ع) نسبت داده میشود.
این جمله جعلی است و در هیچ کتاب روایی وجود ندارد.
@dehban_ir
شبهات حجاب اجباری، حجاب حکومتی، کارهای امنیتی برای حجاب، طرح های کلان فرهنگی و...
در ۳ جلسه از جلسات بنی اسرائیل ۱۴۰۲ مطرح شده است:
https://eitaa.com/dehban_ir/1915
https://eitaa.com/dehban_ir/1916
https://eitaa.com/dehban_ir/1917
اگر به مسؤولان طرح های حجاب و اصحاب رسانه دسترسی دارید، ارسال کنید.
اگر تایپ بفرمائید و منتشر بفرمایید در ثواب این عمل خیر شریک خواهید بود.
@dehban_ir
مشکلات امام صادق علیه السلام
قسمت چهارم غلات
غلات وتندروها امام رابه عنوان خدا معرفی می کردند وامام درجامعه بی آبرومی شد!
آنهاامام را اذیت می کردند.
✅مالك بن عطيه گويديكى ازاصحاب حضرت صادق نقل كرد كه روزى امام ع آمد باخشم فرمود من ساعتى قبل كارى داشتم ازمنزل خارج شدم یکی ازسودانيهاى مدينه فرياد زد:
لبيك يا جعفر بن محمّد لبيك
[یعنی مثل حاجی که می گوید لبیک اللهم لبیک یعنی امام صادق خداست]
با وحشت از اين سخنى كه اوگفت فورى بمنزل برگشتم وبسجده رفته و صورت بخاك ماليدم براى خدا واظهاركوچكى نمودم گفتم خدايامن بيزارم از آن حرفى كه سودانى گفت.
اگرعيسى بن مريم بدش می آمد ازحرفى كه خداوند به او گفت («أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَ أُمِّي إِلهَيْنِ» تو بمردم گفتى من و مادرم را دوخدابگيريد؟)چنان از گوش كر و از چشم كور و از زبان لال ميشد كه ديگر نه ميشنويد و نه ميديد و نه سخن ميگفت خدا ابو الخطاب رالعنت كند و او رابضربه آهن بكشد.
تذکر: امام صادق ع در روایات دیگر درباره لبیک گفتن روات تذکری ندادند، لبیک گفتن در عرب عادی است، اما اینجا منظور چیز دیگریست.
🔺️عدَّةمِنْ أَصْحَابِناعن أَحْمَدَبْنِ محَمّدعَنِ ابْنِ مَحْبُوب عَن مَالِك بْنِ عَطِيَّةَعَنْ بَعْضِ أَصْحَابِ أَبِي عَبْدِاللَّهِ ع قَالَ:خَرَج إِلَيْنَا أَبُوعَبْدِاللَّهِ ع وَهُوَمُغْضَبٌ فَقَالَ إِنِّي خَرَجْتُ آنِفاًفِي حَاجَةٍ فَتَعَرَّضَ لِي بَعْضُ سُودَانِ الْمَدِينَةِ فَهَتَفَ بِي لَبَّيْكَ يَاجَعْفَرَبْنَ مُحَمَّدٍ لَبَّيْكَ فَرَجَعْتُ عَوْدِي عَلَى بَدْئِي إِلَى مَنْزِلِي خَائِفاً ذَعِراًممَّاقَالَ حَتَّى سَجَدْتُ فِي مَسْجِدِي لِرَبِّي وعَفَّرْتُ لَه وَجْهِي وَذَلَّلْتُ لَهُ نَفْسِي وَبَرِئْتُ إِلَيْهِ مِمَّاهَتَفَ بِي وَلَوْ أَنَّ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ عَدَامَاقَالَ اللَّهُ فيهِ إِذاًلَصَمَّ صَمّاً لَايَسْمعُ بَعْدهُ أَبَداً وَعَمِيَ عَمًى لَايُبْصِرُبَعدهُ أَبداً وخَرِسَ خَرْساًلَايَتَكَلَّمُ بَعْدَهُ أَبَداًثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ أَبَاالْخَطَّابِ وقَتَلهُ بِالْحديدِ.
الكافي ج8ص226
✅متن همین روایت بعدازمدتی درهمان روز باردیگر دریک جلسه دیگر از سوی امام مطرح می شود:
حَمْدَوَيْهِ،قَالَ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ،عن ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍعنْ عَبْدِ الصَّمدبْن بشِيرٍعنْ مصادِفٍ قَالَ:لَمَّالبَّى الْقوْمُ الَّذِينَ لبَّوْابالْكوفةِ:دخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبداللَّه ع فأخبرتهُ بذلك فَخرَّسَاجِداً وأَلْزقَ جُؤْجُؤَهُ بِالْأَرْض وبكَى وأَقْبَلَ يَلُوذُ بِإِصْبَعهِ وَ يقولُ:بَلْ عَبْدالله [لِلَّهِ] قِنٌّ دَاخِرٌمرَاراً كَثِيرَةً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسهُ ودُموعُه تَسيلُ عَلَى لِحْيتِهِ فَنَدِمْتُ عَلى إِخْبَاري إِيَّاهُ فَقُلْتُ جُعلْتُ فِدَاكَ ومَاعليْكَ أَنْت منْ ذَا! فَقالَ:يامُصادِفُ إِنَّ عِيسَى لَوْسكتَ عمَّاقَالَتِ
النَّصَارى فِيهِ لَكَانَ حَقّاًعَلَى اللَّهِ أَنْ يُصِمَّ سَمْعَهُ وَيُعْمِىَ بَصَرَهُ وَلَوْسكَتُّ عَمَّاقَال فِيَّ أَبُوالْخَطَّابِ لَكَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُصِمَّ سَمْعِي وَيُعْمِيَ بَصَرِي.
رجال الكشي ج1ص298
✅نفرینی که حضرت به آن افراد می کنند محقق می شود وهمه آنها جزیک نفرکشته می شوند وآن یک نفر توبه می کند:
مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ قَال: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ الْحَسَنِ عَنِ اسْمِ أَبِي خَدِيجَةَ قَالَ سَالِمُ بْنُ مُكْرَمٍ، فَقُلْتُ لَهُ ثِقَةٌ فَقَالَ:صَالِحٌ وكَانَ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ وكَانَ جَمَّالًا وذَكَرَ أَنَّهُ حَمَلَ أَبَا عَبْدِاللَّهِ ع مِنْ مَكَّةَ إِلَى الْمَدِينَةِ قَالَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي هَاشِمٍ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ قَالَ أَبُوعَبْدِ اللَّهِ ع لَاتَكْتَنِ بِأَبِي خَدِيجَةَ! قُلْتُ فَبِمَ أَكْتَنِي فَقَالَ بِأَبِي سَلَمَةَ وكَانَ سَالِمٌ مِنْ أَصْحَابِ أَبِي الْخَطَّابِ وَكَانَ فِي الْمَسْجِدِ يَوْمَ بُعِثَ عِيسَى بْنُ مُوسَى بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ وكَانَ عَامِلَ الْمَنْصُورِ عَلَى الْكُوفَةِ إِلَى أَبِي الْخَطَّابِ لَمَّا بَلَغَهُ أَنَّهُمْ قَدْ أَظْهَرُوا الْإِبَاحَاتِ وَ دَعَوُا النَّاسَ إِلَى نُبُوَّةِ أَبِي الْخَطَّابِ وَإِنَّهُمْ يَجْتَمِعُونَ فِي الْمَسْجِدِ وَ لَزِمُوا الْأَسَاطِينَ يُوَرُّونَ النَّاسَ أَنَّهُمْ قَدْ لَزِمُوهَا لِلْعِبَادَةِ وَ بَعَثَ إِلَيْهِمْ رَجُلًافَقَتَلَهُمْ جَمِيعاًلَمْ يُفْلِتْ مِنْهُمْ إِلَّارَجُلٌ وَاحِدٌ أَصَابَتْهُ جِرَاحَاتٌ فَسَقَطَ بَيْنَ الْقَتْلَى يُعَدُّ فِيهِمْ فَلَمَّا جَنَّهُ اللَّيْلُ خَرَجَ مِنْ بَيْنِهِمْ فَتَخَلَّصَ وَ هُوَأَبُوسَلَمَةَ سَالِمُ بْنُ مُكْرَمٍ الْجَمَّالُ الْمُلَقَّبُ بِأَبِي خَدِيجَةَ فَذَكَرَبَعْدَ ذَلِكَ أَنَّهُ تَابَ وَكَانَ مِمَّنْ يَرْوِي الْحَدِيثَ.
رجال الكشي ج1ص353
@dehban_ir
تاریخ ولادت و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام در کتب تاریخی و روایی وجود ندارد. این جعل اخیرا رخ داده است.
مشکلات امام صادق علیه السلام
قسمت پنجم افشاء اسرار اهل بیت علیهم السلام
متاسفانه هم در زمان حضرات معصومین و هم در این زمان کسانی هستند، که اسرار اهل بیت علیهم السلام را فاش گفته و منتشر می کنند و مورد سوء استفاده بیمار دلان و دشمنان می شود.
باعث می شود احادیث رازگونه تمسخر شود.
امام صادق علیه السلام یک مشکل بزرگش درباره این افراد بود.
🔸عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ لِأَبِی بَصِیرٍ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أَنِّی أَجِدُ مِنْکُمْ ثَلَاثَةَ مُؤْمِنِینَ یَکْتُمُونَ حَدِیثِی مَا اسْتَحْلَلْتُ أَنْ أَکْتُمَهُمْ حَدِیثاً.
🔻از ابن رئاب روایت شده است: «شنیدم که امام صادق علیه السلام به ابی بصیر میفرمود: «به خدا، اگر من سه مومن از میان شما مییافتم که حدیثم را از دشمن نهان میداشتند، روا نمی دانستم حدیثی را ناگفته بگذارم و نهان دارم.»
📚الكافي الشيخ الكليني ج2ص242
#اهل_بیت #افشا_اسرار
@dehban_ir
مشکلات امام صادق علیه السلام
قسمت ششم عدم فراگیری دین کامل
بسیار دیده می شود پیروان و محبان اهل بیت علیهم السلام نسبت به فراگیری دین کامل سستی و تنبلی نشان می دهند، این اهل بیت علیهم السلام را ناراحت و دلگیر می کند، کسی که نسبت به دینش کم بهره و کم اطلاع است زود دین را کنار می گذارد!
🔸أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ لِی کَمْ شِیعَتُنَا بِالْکُوفَةِ قَالَ قُلْتُ خَمْسُونَ أَلْفاً فَمَا زَالَ یَقُولُ إِلَی أَنْ قَالَ وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنْ یَکُونَ بِالْکُوفَةِ خَمْسَةٌ وَ عِشْرُونَ رَجُلًا یَعْرِفُونَ أَمْرَنَا الَّذِی نَحْنُ عَلَیْهِ وَ لَا یَقُولُونَ عَلَیْنَا إِلَّا الْحَقَ.
🔻از مفضل بن قیس روایت شده است: «امام صادق علیه السلام به من فرمود: «تعداد شیعیان ما در کوفه چه مقدار است؟ »
گفتم: «پنجاه هزار.» و آن حضرت پیوسته میفرمود: «چند است و چند؟» تا اینکه فرمود: «به خدا، دوست داشتم در کوفه بیست و پنج مرد باشند که روش ما را به درستی بدانند و جز راست و درست بر ما نگویند.»
📚صفات الشيعة الشيخ الصدوق ج1ص14
#اهل_بیت
@dehban_ir
لطفا مراسم ولادت حضرت فاطمه دختر موسی بن جعفر علیهما السلام را با عنوان بزرگداشت یا یادبود ولادت در بنر های هیئات درج کنید...
چرا که تاریخ ولادت ایشان ثبت نشده است.
#نشر_دهید
@dehban_ir
کسی به کسی نگوید تو از من پائین تری
🔹«عَنْ عَبْدِ الْعَزِیزِ الْقَرَاطِیسِیِّ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا عَبْدَ الْعَزِیزِ إِنَّ الْإِیمَانَ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ السُّلَّمِ یُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ فَلَا یَقُولَنَّ صَاحِبُ الِاثْنَیْنِ لِصَاحِبِ الْوَاحِدِ لَسْتَ عَلَی شَیْ ءٍ حَتَّی یَنْتَهِیَ إِلَی الْعَاشِرِ فَلَا تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَکَ فَیُسْقِطَکَ مَنْ هُوَ فَوْقَکَ وَ إِذَا رَأَیْتَ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْکَ بِدَرَجَةٍ فَارْفَعْهُ إِلَیْکَ بِرِفْقٍ وَ لَا تَحْمِلَنَّ عَلَیْهِ مَا لَا یُطِیقُ فَتَکْسِرَهُ فَإِنَّ مَنْ کَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَیْهِ جَبْرُهُ »
🔸عبدالعزیر قراطیسی گوید: امام صادق (ع) به من فرمود:
ای عبدالعزیز! ایمان مانند نردبانی است که ده پله دارد و مؤمنین پله ای را بعد از پله دیگر بالا می روند، پس کسی که در پله دوم است نباید به آنکه در پله اول است بگوید: تو هیچ ایمان نداری تا برسد به دهمی (که نباید چنین سخنی به نهمی بگوید)
پس آن که را از تو پایین تر است دور نینداز که بالاتر از تو، تو را دور اندازد و چون کسی را یک درجه پائین تر از خود دیدی، با ملایمت او را بسوی خود کشان و چیزی را هم که طاقتش را ندارد بر او تحمیل مکن که او را بشکنی زیرا هر که مؤمنی را بشکند، بر او لازمست جبرانش کند.
🔺کافی، ج۳، ص۷۴، ح۲
@dehban_ir
نشر سخن ابن عربی بر ضدّ فقهاء به عنوان حدیث
📌دو حدیث جعلی را در فضای مجازی نشر می دهند که در آنها تصریح شده علماء و فقها علیه امام زمان عج اقدام می کنند:
1. عن الباقر (ع) : اذا خرج الامام المهدی فلیس له عدو مبین الا الفقهاء خاصة و لو لا ان السیف بیده لأفتی الفقهاء بقتله
2. قال الصادق علیه السلام: یظهر من الدین ما هو علیه فی نفسه ... اعداؤه مقلدة الفقهاء اهل الاجتهاد ... یبایعه العارفون من اهل الحقائق عن شهود و کشف بتعریف الهی ...
نقد این دو رایت:
این جملات صرفاً سخنان ابن عربی در کتاب فتوحات است:
1. «و إذا خرج هذا الإمام المهدي فليس له عدو مبين إلا الفقهاء خاصة فإنهم لا تبقي لهم رياسة و لا تمييز عن العامة و لا يبقى لهم علم بحكم إلا قليل و يرتفع الخلاف من العالم في الأحكام بوجود هذا الإمام و لو لا أن السيف بيد المهدي لأفتى الفقهاء بقتله و لكن الله يظهره بالسيف و الكرم فيطمعون و يخافون فيقبلون حكمه من غير إيمان بل يضمرون خلافه ...» (الفتوحات، نشر دار صادر، جلد3، ص 336)
2. «الباب السادس و الستون و ثلاثمائة في معرفة منزل وزراء المهدي ... اعلم أيدنا الله أن لله خليفة يخرج و قد امتلأت الأرض جورا و ظلما فيملؤها قسطا و عدلا ... يظهر من الدين ما هو الدين عليه في نفسه ما لو كان رسول الله ص لحكم به يرفع المذاهب من الأرض فلا يبقى إلا الدين الخالص أعداؤه مقلدة العلماء أهل الاجتهاد لما يرونه من الحكم بخلاف ما ذهبت إليه أئمتهم فيدخلون كرها تحت حكمه خوفا من سيفه و سطوته و رغبة فيما لديه يفرح به عامة المسلمين أكثر من خواصهم يبايعه العارفون بالله من أهل الحقائق عن شهود و كشف بتعريف إلهي له رجال إلهيون يقيمون دعوته و ينصرونه هم الوزراء يحملون أثقال المملكة ...» (الفتوحات، نشر دار صادر، جلد3، ص 327)
✔برخی از مصادری که کلام ابن عربی را از فتوحات نقل کرده اند:
1. المقدمات من نص النصوص، حیدر آملی، انتشارات طوس ص: 235
2. جامع الأسرار، حیدر آملی، انتشارات علمی و فرهنگی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ص 440 و 441
3. الفوائد المدنية، محمد امین استرآبادی، چاپ جامعه مدرسین، ص 537
4. شرح الكافي، محمد صالح مازندرانی، المکتبة الاسلامیة، ج8، ص 20
5. شرح أصول الكافي، ملاصدرا، دفتر تبلیغات اسلامی، ج1، ص 559 و 563
6. إلزام الناصب، علي يزدی، نشر اعلمی، ج2، ص 87 و ج2، ص144
7. إحقاق الحق، قاضي نور الله با اضافات آیت الله مرعشی، کتابخانه آیت الله مرعشی، ج3، ص 212 و ج33 ؛ ص911
و ...
منابع بالا سخن ابن عربی را به عنوان نظر او از فتوحات نقل می کنند اما چه کسی اولین این گفتار را به عنوان حدیث منتشر کرد؟
📌منشأ انتشار:
در کتاب مجمع النورين نوشته ی أبو الحسن مرندي (ج1، ص 344) آمده است:
«فتوحات القدس عنه ع ان الله خليفة يخرج من عترة رسول الله ...» سپس کلام ابن عربی نقل شده است.
🔺️روشن است که در متن، اخلالی صورت گرفته و چنین توهم می شود که سخن ابن عربی که از فتوحات نقل شده؛ روایت است.
شیخ علی نمازی که در نقل روایت بی دقّت است و هر چیزی را نقل می کند؛ در مستدرك سفينة البحار، ج2، ص 142 می نویسد:
«في مجمع النورين للمرندي: عنه (يعني الصادق (عليه السلام)): إن لله خليفة يخرج من عترة رسول الله (صلى الله عليه وآله) ...» سپس کلام ابن عربی نقل شده است.
🔺️به این ترتیب در اثر اهمال کاری و بی دقتی نویسندگان، کلام ابن عربی به عنوان روایت امام صادق ع از «مجمع النورین »به «مستدرک سفینة البحار» وارد شده است.
⛔درباره روایات مخالفت علماء با امام زمان عج به اینجا مراجعه کنید⛔
@dehban_ir
درباره کتاب مجمع النورين و کتاب مستدرک سفینة البحار در دوره منبع شناسی توضیح دادم.
دروه منبع شناسی:
https://eitaa.com/dehban_ir/2340
@dehban_ir
از کی تا حالا سود نکردم، دارم از اصل مال می خورم
• جابر از امام باقر علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمود:
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: روزگارى مى آيد كه مردم از پروردگار خود شكايت مى كنند.
به حضرت عرض کردم: چگونه از پروردگارشان شكايت مى كنند؟
فرمود:
🔹« يقولُ الرجُلُ : وَ اللّهِ ، ما رَبِحتُ شَيئا مُنذُ كذا و كذا، و لا آكُلُ و لا أشرَبُ إلاّ مِن رَأسِ مالي، وَيحَكَ! و هَل أصلُ مالِكَ و ذِروَتُهُ إلاّ مِن رَبِّكَ؟!»
🔸[به اين صورت كه] شخص مى گويد: به خدا سوگند كه مدتهاست كمترين سودى نبرده ام و فقط از سرمايه ام مى خورم.
واى بر تو! آيا سر و ته مال تو، جز از پروردگار توست؟!
📚 كافي: ج 2، ص 466، ح 3
@dehban_ir
#فرزند_آوری
خدایا! والدینم!
امام صادق علیه السلام: «إِنَّ فُلَاناً ... قَالَ: إِنِّی کُنْتُ زَاهِداً فِی الْوَلَدِ حَتَّی وَقَفْتُ بِعَرَفَهَ فَإِذَا إِلَی جَنْبِی غُلَامٌ شَابٌّ یَدْعُو وَیَبْکِی وَیَقُولُ: یَا رَبِّ وَالِدَیَّ! وَالِدَیَّ! فَرَغَّبَنِی فِی الْوَلَدِ حِینَ سَمِعْتُ ذَلِکَ.»
الکافی، ج 6، ص3
«شخصی می گفت: من به فرزند علاقه نداشتم تا اینکه روزی در عرفه، جوانی را کنارم دیدم که می نالد و می گرید و می گوید: خدایا
پدر و مادرم! خدایا پدر و مادرم! این کار او، مرا به داشتن فرزند ترغیب کرد.»
رسول اکرم صلی الله علیه و آله: «مَرَّ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ علیه السلام بِقَبْرٍ یُعَذَّبُ صَاحِبُهُ ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا هُوَ لَا یُعَذَّبُ فَقَالَ یَا رَبِّ مَرَرْتُ بِهَذَا الْقَبْرِ عَامَ أَوَّلَ فَکَانَ یُعَذَّبُ وَمَرَرْتُ بِهِ الْعَامَ فَإِذَا هُوَ لَیْسَ یُعَذَّبُ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ أَنَّهُ أَدْرَکَ لَهُ وَلَدٌ صَالِحٌ فَأَصْلَحَ طَرِیقاً وَ آوَی یَتِیماً فَلِهَذَا غَفَرْتُ لَهُ بِمَا فَعَلَ ابْنُهُ.»
«حضرت عیسی علیه السلام از کنار قبری عبور می کرد، دید صاحب قبر عذاب می شود. سال بعد که عبور کرد، دید عذاب برداشته شده است. حضرت علت آن را از خدا سؤال کردند. آن گاه خداوند به او وحی فرمود که صاحب این قبر، فرزند شایسته ای داشت که در این سال به حد بلوغ رسیده و جاده ای را درست کرده و نیز یتیمی را پناه داده است و من به سبب عمل نیک این فرزند، پدرش را آمرزیدم.». الکافی، ج 6، ص 3 و 4.
@dehban_ir
رفتی؟
📌حضرت امام صادق علیهالسلام در مذمت عجله کردن در نماز فرمودند:
🔹 «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا عَجَّلَ فَقَامَ لِحَاجَتِهِ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَ مَا يَعْلَمُ عَبْدِي أَنِّي أَنَا اللَّهُ الَّذِي أَقْضِي الْحَوَائِجَ»
🔸 زمانی که بنده نمازش را با عجله بخواند و برای پیگیری کار خود برخیزد (به دنبال کار خود برود)، خداوند می فرماید: "آیا بنده من نمی داند که حاجت او را من برآورده میکنم؟"
📚 كافي؛ج2، ص474، ح2
@dehban_ir
● عامل فنای اسلام و مسلمین!
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔹 «إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي مَنْ لَا يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ لَا يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوف»
🔸 از جمله عوامل بقاى مسلمين و اسلام آن است كه اموال در دست كسانى قرار گيرد كه حق (راه صحيح استفاده و مصرف) را بشناسند و آنها را براى كارهاى نيك و سودمند به مصرف برسانند.
و از اسباب نابودى اسلام و مسلمانان آن است كه مالها در دست كسانى باشد كه راه درست مصرف آنها را ندانند و آنها را در راههاى نيك و سودمند به مصرف نرسانند.
📚 کافی، ج4، ص25، ح1
@dehban_ir
#خب_تو_نگاه_نکن
اختلاس هم چیزی شد؟
چی کار داری بهشون؟
خب تو نگاه نکن!
@dehban_ir
#خب_تو_نگاه_نکن
می گفت: طرف تو مترو پاشو از کفشش درآورد جورابش خیلی بوی بد میداد...
یه خانمی بهش گفت:
آقا جورابت خیلی بو میده لطفا پاهاتو بذار تو کفشت!
گفت: خب تو بو نکن
چرا همه چیز رو بو میکنی؟
خب تو نگاه نکن!
@dehban_ir
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰چهار هزار شاگرد یا راوی؟
📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
عبارت چهار هزار شاگرد یک عبارت مشهور درباره امام صادق علیه السلام است؛ اما نقلی که منبع این عبارت است روای است نه شاگرد:
🔹فإنّ أصحابَ الحديثِ قد جمعوا أَسماءَ الرُّواةِ عنه منَ الثًّقاتِ ، على اختلافِهم في الأراءِ والمقالاتِ ، فكانوا أربعةَ آلافِ رجلٍ.
الارشاد : ٢٨٩
در بسیاری از سخنان و مقالات این متن شیخ مفید را می گویند که دلالت بر چهار هزار شاگرد امام صادق علیه السلام می کند.
برخی حتی تمام راویان امام صادق علیهالسلام در رجال شیخ طوسی را به خاطر این شهادت شیخ مفید ثقه می دانند!
بعد از شیخ مفید عبارت او توسط علماء تکرار شد:
۱. ابن شهر آشوب المناقب : ٤ / ٢٤٧.
۲. ابن فتال نیشابوری روضة الواعظين : ١٧٧.
۳. علم الدين المرتضى علي بن جلال الدين عبد الحميد النسابة كتاب(الانوار المضيئة) خطی در مكتبة السيد مير حامد حسين الذريعة : ٢ / ٤٤٢.
۴. شیخ طبرسی: اعلام الورى : ١٦٥ ـ ١٦٦
درباره منشاء اشتباه شیخ مفید باید گفت که ابن عقده متوفی ۳۳۳ ق کتابی داشته درباره راویان امام صادق علیهالسلام که در فهرست شیخ نجاشی و شیخ طوسی و مقدمه رجال طوسی آمده؛ اما با شهادت علامه حلی متوجه می شویم که او در آن کتاب ۴ هزار نفر را ترجمه کرده بود:
«قال الشيخ الطوسي : سمعت جماعة يحكون عنه انه قال : أحفظ مائة وعشرين ألف حديث بأسانيدها وأُذاكر بثلاثمائة ألف حديث وله كتب ذكرناها في كتابنا الكبير. منها اسماء الرجال الذين رووا عن الصادق عليهالسلام اربعة آلاف رجل ، واخرج فيه لكل رجل الحديث الذي رواه ، مات بالكوفة سنة ثلاث وثلاثين وثلاثمائة»
الخلاصة : ٢٠٣ ـ ٢٠٤.
❗️حاجی نوری با ترکیب عبارت شیخ مفید و ابن عقده نتیجه عجیبی گرفته است: ایشان گفته است در کتاب ابن عقده هر ۴ هزار نفر توثیق شده بودند: « الذين وثقهم ابن عقدة ، فانه صنَّف كتاباً في خصوص رجاله ، وأنهاهم إلى أربعة آلاف ، ووثَّق جميعهم!»
مستدرك الوسائل : ٣ / ٧٧٠
🔸شهید اول نامه نگاری ۴ هزار نفر و سوالات کتبی را منشا این عدد گفته است:
«ان ابا عبدالله جعفر بن محمد عليهالسلام كتب من اجوبة مسائله اربعمائة مصنف لأربعمائة مصنف ، ودون من رجاله المعروفين اربعة آلاف رجل من اهل العراق والحجاز والشام ـ إلى ان قال : ومن رام معرفة رجالهم ، والوقوف على مصنفاتهم ، فليطالع كتاب الحافظ بن عقدة وفهرس النجاشي و ... »
الذكرى : ٦
محقق صاحب شرایع در کتاب معتبر نزدیک به ۴ هزار راوی را تایید می کند: «انتشر عنه من العلوم الجمَّة ما بهر به العقول ـ إلى ان قال : وروى عنه من الرجال ما يقارب اربعة آلاف رجل»
المعتبر : ٥ ـ ٦
❗️اما برخی خواسته اند با توجه به نقل شیخ مفید و تبعیت برخی دیگر از ایشان تمام اصحاب الصادق علیه السلام در کتب حدیث را توثیق کنند! توثیق عامه به نحوی عجیب شبیه کاری که اهل سنت درباره تمام صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله مرتکب می شوند.
مثلا شیخ حر عاملی (مکتب اخباری) درباره «خليد بن أوفى» گفته است که او را شیخ مفید و ابن شهر آشوب و طبرسی توثیق کرده اند و بعد عبارت ارشاد مفید را بقیه همان را نقل می کنند ذکر کرده است: «ولو قيل بتوثيقه (خليد) وتوثيق أصحاب الصادق عليهالسلام إلا من ثبت ضعفه لم يكن بعيداً، لأن المفيد في «الارشاد» ، وابن شهر آشوب في «معالم العلماء» ، والطبرسي في «إعلام الورى» قد وثّقوا أربعة آلاف من أصحاب الصادق عليهالسلام والموجود منهم في جميع كتب الرجال والحديث، لا يبلغون ثلاثة آلاف. وذكر العلاّمة وغيره أن ابن عقدة جمع الأربعة آلاف المذكورين في كتب الرجال»
💢با توجه به مطالب پیش گفته چند نتیجه به دست می آید:
1⃣: شیخ مفید با توجه به اینکه خبر واحد را قبول ندارد و بالتبع رجال و بررسی راوی را به طریق اولی قبول ندارد و همچنین تالیف رجالی هم ندارد؛ پس ۴ هزار نفر را از کتاب ابن عقده برداشت کرده است.
2⃣: ۴ هزار نفر روای هستند نه شاگرد و به تعبیر شهید اول برخی از این ۴ هزار نفر ممکن است برخی از آنها با نامه از امام سوالی پرسیده باشند!
3⃣: عبارت "من الثقات" شیخ مفید صحیح نیست (اگر بپذیریم عبارت "من الثقات" از خود مفید باشد؛ چون ممکن است از اشتباهات نُسّاخ باشد) زیرا اولا ابن عقده رجالی بزرگ ۴ هزار نفر را توثیق نکرده و ثانیا شاگرد شیخ مفید جناب شیخ طوسی در سه کتاب رجالی و فهرستی (فهرست رجال و تلخیص رجال کشی) هم این عدد را که نه، حتی نصف این عدد را هم توثیق نکرده! با اینکه شیخ طوسی هم خبر واحد را پذیرفته هم رجالی است!
4⃣چهارم در نتیجه باید گفت چهار هزار راوی از امام صادق عليه السلام روایت نقل کرده اند و ابن عقده کتابی در این باره تالیف کرده بود و شیخ مفید این عبارت را می خواسته منتقل کند. و عبارت "من الثقات" قابلیت تصدیق ندارد.
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
آتش زننده خانه امام کیست؟
✅بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ ابْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: وَجَّهَ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ إِلَى الْحَسَنِ بْنِ زَيْدٍ وَ هُوَ وَالِيهِ عَلَى الْحَرَمَيْنِ أَنْ أَحْرِقْ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ دَارَهُ فَأَلْقَى النَّارَ فِي دَارِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَأَخَذَتِ النَّارُ فِي الْبَابِ وَ الدِّهْلِيزِ فَخَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَطَّى النَّارَ وَ يَمْشِي فِيهَا وَ يَقُولُ أَنَا ابْنُ أَعْرَاقِ الثَّرَى أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ ع.
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص473
⛔مفضل بن عمر مي گويد: منصور دوانيقي براي فرماندار مکه و مدينه حسن بن زيد پيام داد: خانه ي جعفر بن محمد (امام صادق عليه السلام) را بسوزان، او اين دستور را اجرا کرد و خانه ي امام صادق (ع) را سوزانيد که آتش آن تا به راهرو خانه سرايت کرد، امام صادق (ع) بيرون آمد و ميان آتش گام برمي داشت و مي فرمود:
انا بن اعراق الثري، انا بن ابراهيم خليل الله.
منم فرزند اسماعيل، که فرزندانش مانند رگ و ريشه در اطراف زمين پراکنده اند، منم فرزند ابراهيم خليل خدا (که آتش نمرود بر او سرد و سلامت شد).
🔺️آتش زننده خانه امام کیست؟
حسن بن زید
📌حسن بن زید از سادات حسنی و نوه امام مجتبی بود که به دستور منصور داونیقی خانه امام صادق ع را آتش زد. پسرش، قاسم بن حسن بن زید هم با پدرش همعقیده بود و هر دو از دژخیمان و گماشتگان امویان بودند!
پ.ن: وقتی که انسان درگیر حجابهای ظلمانی شد، امام زادههم که باشد مقابل امام زمان خودش قرار می گیرد!
@dehban_ir
#حدیث #سنت
#فقاهت
#اجتهاد
🔺️ریشه فقاهت اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِى عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَمَّا حَضَرَتْ أَبِى الْوَفَاةُ قَالَ يَا جَعْفَرُ أُوصِيكَ بِأَصْحَابِى خَيْراً قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ اللَّهِ لَأَدَعَنَّهُمْ وَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ يَكُونُ فِى الْمِصْرِ فَلَا يَسْأَلُ أَحَداً.
روایت شده که امام صادق عليه السلام فرمود: چون ساعت آخر عمر پدرم نزديك شد، فرمود: اى جعفر! خيرخواهى اصحابم را به تو سفارش ميكنم. گفتم: قربانت گردم، به خدا آنها را در حالی ترک خواهم کرد [و اصحاب شما را به درجه ای خواهم رساند] كه شخصیتی از آنها در هر شهرى كه باشد، محتاج به سؤال از هيچ كس نباشد.
📚 الکافی، ج1، ص306، کتاب الحجة، باب اشاره و نص بر ابى عبداللّه جعفر بن محمد الصادق عليه السلام، حدیث۲
🌺قربان چنین امامی که این همه زحمت کشید.
@dehban_ir