#تازه_های_نشر
💥حکمت تاریخ: نگرشی بر فلسفۀ تاریخ در پرتو معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام.
این کتاب، حلقهٔ وصل جهاننگریِ «ولایت الهیه» و نظام ولایت اجتماعی «حکمت حکومت» است.
حکمت تاریخ، نگرشی حِکمی به موضوعاتِ مطرح در فلسفۀ تاریخ است که در آن، مبدأ، مسیر و منتهای تاریخ و اصول حاکم بر تکامل تاریخ اجتماعی بشر با شیوهای استنادی، از معارف ثقلین استظهار میگردد. به بیان دیگر، حکمتِ مضاف به تاریخ، که از آن به حکمت تاریخ تعبیر میشود، نظریۀ تکامل تاریخ را بر پایۀ نظام معارف وحیانی تبیین و تشریح میکند.
حکمت تاریخ صرفاً مولودِ یک ضرورت نظری نیست، بلکه این دانش از حلقههای پیوند بین اعتقادات دینی و برنامهریزی اجتماعی محسوب میشود؛ چراکه بدون یک تحلیل روشن و روشمند از تاریخ اجتماعی بشر و شناخت عوامل دخیل در پیشرفت یا عقبگرد تاریخ اجتماعی، امكان برنامهریزی جامع و معطوف به آینده وجود نخواهد داشت.
این کتاب در ۴۱۲ صفحه با قیمت ۱۱۰ هزار تومان با همت «کارگروه تدوین حکمت» تولید و با تلاش «نشر تمدن نوین» به زیور طبع آراسته شد.
👈 پینوشت: توزیع کتاب، موکول به آیین رونمایی از آن، بعد از دهه محرم شده است.
#تمدن_نوین_اسلامی
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
گزیده ای از گزیده ای از معارف توحیدیگزیده ای از معارف.mp3
4.63M
تفسیر اتقان الصنع، روابط مخلوقات و برهان فرا رابطه
🔶 تقطیع روایات و حذف قرائن آن مخل به اصالت ظهور نیست
🔸 مرحوم آیت الله خوئی
و أمّا ما ذكره في منع الصغرى، من أنّ التقطيع مانع عن انعقاد الظهور، ففيه: أنّ ذلك يتم فيما إذا كان المقطع غير عارف باسلوب الكلام العربي، أو غير ورع في الدين، إذ يحتمل حينئذ كون التقطيع موجباً لانفصال القرينة عن ذيها لعدم معرفة المقطع أو لتسامحه في التقطيع، و كلا هذين الأمرين منتفيان في حقّ الكليني (قدس سره) و أمثاله من أصحاب الجوامع، فإذا نقلوا روايةً بلا قرينة نطمئن بعدمها، بل لا يبعد دعوى القطع به، إذ التقطيع إنّما هو لارجاع المسائل إلى أبوابها المناسبة لها، مع عدم الارتباط بينها، لأنّ الرواة عند تشرّفهم بحضرة الإمام (عليه السلام) كانوا يسألون عن عدّة مسائل لا ربط لإحداها بالاخرى، كما هو المتعارف في زماننا هذا في الاستفتاءات، فأتعب علماؤنا الأعلام أنفسهم في تبويب المسائل و إرجاع كل مسألةٍ إلى بابها المناسب لها مع الجهد و الدقّة، تسهيلًا للأمر على المراجعين، و لو لا ذلك لزم الفحص من أوّل كتاب الكافي مثلًا إلى آخره لاستنباط مسألة واحدة. و هذا النحو من التقطيع غير قادح في انعقاد الظهور، كما لعلّه ظاهر.
📚مصباح الأصول، ج1، ص: 142
🏠@deraiat
🔶استادعشایری:
در مذمت جامعه ای است که وقتی کسی قدرت و ثروت داشته باشد، بدی هایش را نمی بینند و برایش فضیلت تراشی میکنند
و وقتی قدرت و ثروتش را از دست میدهد، حاضر نیستند حتی قدر متقین از فضائل شخصی او را بپذیرند.
گویا جمع شدن مردم در اطراف کسی که ثروت و قدرت دارد(همراه با چاپلوسی و اثبات فضائل دروغین برای قدرتمندان و ثروتمندان)، مجازا به دنیا نسبت داده شده، یعنی این مردم هستند که فضائل دیگران را به او عاریه میدهند اما امام ع این عاریه دادن را به دنیا نسبت داده اند. و بالعکس
از نظر تاریخی امویان یکی از مهمترین مصداقهای فراز اول این جمله هستند که همه فضائل و محاسن امیرالمؤمنین به خاطر ثروت و قدرتشان به آنها عاریت داده شد و یکی از مهمترین مصداقهای فراز دوم جمله نیز خود امام هستند که فضائلشان انکار شد گویا دنیای امویان محسان ایشان را در ذهن مردم از ایشان سلب کرد
آیت الله جوادی آملی.mp3
366.8K
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«اگر کسی استعداد دارد، وقتش را به موبایل بگذراند به فضای مجازی بگذراند به روزنامه بگذراند به این و آن بگذراند و این معارف بلندی که در #قرآن و #نهج_البلاغه و #صحیفه است که حرفهای آسمانی است اینها به زمین آوردند، اینها را یاد نگیرد، این شخص عمرش را تلف کرده است»
درس تفسیر ۹۶/۷/٣٠
@tollabolkarimeh
هدایت شده از استاد مددی
💢 روش تفسیر
💠 نقد رجوع مستقل به قرآن
مشکل روش آقای طباطبایی (ره) که تفسیر قرآن به قرآن، رویاتی است که میگوید تنهایی سراغ قرآن نروید و باید رجوع شما با روایات باشد.
گفته نشود که روایاتی داریم که اخبار باید به قرآن عرض شود و اگر موافق با کتاب بود اخذ شود چراکه موافقت و مخالفت خبر با کتاب حدی نیست بکله شواهدی است یعنی مثل عمل به ثقه که حدی نیست که یک خط بکشی که هرکه ثقه بود رد شود هر که نبود رد نشود بلکه یعنی در چارچوب قرآن باشد.
ایضاً گفته نشود که قرآن که اینکه تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ ﴿النحل: ٨٩﴾ پس تبیان خودش هم باید باشد پس قرآن به قرآن قابل تفسیرست چراکه این تبیان کل شئ را همه میفهمند یا افراد خاص؟ و متقین که هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ﴿البقرة: ٢﴾ است و طبعاً باید درجه تمام مراد باشد الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ اینها درجات دارد و عملاً هم دیده شده که برداشتها و تاثرات از قرآن متفاوت بوده است و الان هم با تمسک همین قرآن آدم کشته میشود و لذا نباید حدی باشد و روایات باید در چارچوب قرآن باشد ولی اینکه حدی باشد این درست نیست.
📚درس خارج فقه جلسه 40، سه شنبه 11 آبان، 1395
🏠@ostadmadadi
9.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 استاد میرباقری
هیئت مکانی برای تجربه زیست حسینی ..
22.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره ای بسیار جالب از آیت الله قاضی درباره حضرت امام و انقلاب اسلامی
هدایت شده از رهجو
✅معظم توثیقات و تضعیفات رجالیون حدسی و اجتهادی است(8)
✔️استاد سید محمد رضا سیستانی:
🔻به طور کلی مناشیء و منابعی که به واسطه آن افراد در فهرست شیخ طوسی و فهرست نجاشی توثیق شده اند مختلف بوده است و برخی از آن ها بدین قرارند:
1️⃣ معاشرت؛ به اینکه با فردی که توثیق کرده اند معاشر بوده اند، و وثاقت اگرچه از امور حسی نیست ولی از امور شبیه حس قلمداد می شود.
2️⃣ شهرت؛ به اینکه فردی که اراده توثیق او را داشتند، مشهور به وثاقت در نزد آنها بوده، اگرچه زمان او سابق بر آنان بوده است. مانند اینکه ما وقتی می خواهیم به وثاقت فرد مشهوری حکم کنیم، می گوییم وی موثق است اگر چه در زمان سابق ما زندگی می کرده است.
3️⃣ توثیق معاصر؛ کما اینکه در کتاب شیخ انصاری توثیق نسبت به معاصرینش وجود دارد.
در این اقسام سه گانه، ممکن است که گفته شود توثیقات إخبار حسی و إخبار ثقه از ثقه می باشد، اگر چه ما حجیت خبر ثقه در موضوعات را انکار می کنیم.
4️⃣ ورود روایتی در شأن یک فرد؛ با مراجعه به أخبار وارده در مدح و ذم روات، مانند کتاب کشّی. مستند کشّی نیز کتبی مانند کتاب عیاشی و نصر بن صباح است که در این موضوع نوشته شده بوده است. و این أخبار را نیز مانند سایر روایات باید سند و متن آنها را ملاحظه کرد و استنباط نمود.
5️⃣ کتب شخص؛ به اینکه به کتب فردی که می خواستند او را توثیق کنند مراجعه می شده و از خلال کتبش به او شناخت پیدا می کردند. کما اینکه ما وقتی می خواهیم نسبت به یک فردی معرفت پیدا کنیم و وثاقت یا خبرویت یا ... او را تشخیص دهیم، اگر آثاری از او نزد ما موجود باشد، به آنها مراجعه می کنیم.
6️⃣ اعتماد به کسی که به آن شخص اعتماد دارد؛ مانند این که نجاشی در مورد علي بن محمد بن قتيبة النيشابوري (النيسابوري) ذکر می کند: عليه اعتمد أبو عمرو الكشي في كتاب الرجال. (رجال النجاشی، رقم۶۷۸، ص۲۵۹)
7️⃣ توثیق جماعتی از اهل خبره
🔸مجموعه این امور، ممکن است که منشأ و منبع حصول وثوق به وثاقت یک راوی باشد و توثیقات نجاشی را تشکیل دهد. این امور (غیر از سه مورد اول) مقدمات حدسی دارند.
✅ مباحث الحجج، ص۲۰۷-۲۱۰ ذیل التنبیه الثانی: فی کیفیة اثبات وثاقة الرواة
#رجال
#منابع_توثیق_و_تضعیف
#حدسی_اجتهادی
#متن_شناسی
@rahjoo_213
هدایت شده از کتاب هیأت 📖
▫️منشور صحیفه ۳۶
📄جامعه توحیدی
🎙گفتاری از حجتالاسلام محمدرضا عابدینی پیرامون اربعین بهعنوان سرمایه ارزشمند عصر ظهور
🔻در روایات متعددی آمده است که امام زمان(عج) در زمان ظهور، خود را فرزند حضرت سیدالشهدا علیهالسلام معرفی میکند و این مطلب نشان از شناخت مردم دنیا نسبت به امام حسین علیهالسلام در زمان ظهور است. اوج اتحاد مردم دنیا حول محور اباعبدالله و اظهار محبت به آن حضرت را میتوان در پیادهروی اربعین دید. اکنون که عزت مسلمانان وابسته به این مراسم شده، دلهای مردم متوجه زیارت اربعین است و هر سال تعداد افرادی که در این مراسم شرکت میکنند، بیشتر میشود و باید عظمت مراسم زیارت اربعین را دریابیم، زیرا که هیچ کس مثل امام حسین علیهالسلام نمیتواند مردم را متحد کند. از طرفی تاریخ بشریت به سوی ظهور امام زمان حرکت میکند و پیادهروی اربعین و اتحاد مؤمنین مقدمهای برای ظهور است.
حجتالاسلام محمدرضا عابدینی در این نوشتار، ضمن تبیین ارتباط بین عاشورای حسینی و ظهور مهدوی، اربعین را مقدمه و رزمایشی برای ظهور حضرت معرفی کرده و برنامههای دشمنان برای مقابله با این حماسه بزرگ را تبیین نمودند.
⏬ جهت دریافت این محصول به آدرس زیر مراجعه نمایید.
🔗 heyat.co/p/3083
#اربعین #راهپیمایی
#سیدمحمدمهدی_میرباقری #نجات_امت
#صحیفه_36 #منشور
👇🏻ایتا:
▫️@ketab_heyat
👇🏻وبگاه:
▫️heyat.co